آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۶۷
صفحه آخر (جهان)
۱۲

خبر

گزارش هاآرتص از دست برتر حماس در غزه: یحیی سنوار یک طرف تمام رهبران اسرائیل طرف دیگر

روزنامه عبری زبان «هاآرتص» گزارشی راجع به ذکاوت رهبران مقاومت فلسطین به ویژه یحیی السنوار رئیس جنبش حماس در جنگ غزه منتشر کرده و ضمن ستودن توانمندی های آنها نوشته است: او شطرنج باز ماهر میدان جنگ در غزه است.

روزنامه عبری زبان «هاآرتص» در گزارشی با اشاره به شکست رژیم اشغالگر از مقاومت فلسطین در بیش از 200 روز جنگ علیه غزه، این پیروزی را حاصل «ذکاوت» رهبران مقاومت ارزیابی کرده است. ایرنا به نقل از این روزنامه عبری نوشت: «یحیی سنوار از اعضای شورای جنگ اسرائیل باهوش تر است و می تواند با یک برآورد دقیق از تحولات آینده، هر بار تل آویو را غافلگیر کند.» هاآرتص سپس در تمجید از ذکاوت این رهبر مقاومت که سال های طولانی در زندان های رژیم صهیونیستی بوده است اضافه کرد: «السنوار یک شطرنج باز درجه یک است.»

گفتنی است، چه در سطح حاکمیت رژیم صهیونیستی چه در سطوح پایین این رژیم، رهبران رژیم صهیونیستی افرادی نالایق، ناتوان و دروغگو هستند که باید برکنار و محاکمه شوند.

آغاز محاکمه براندازان آلمان در دادگاه اشتوتگارت

محاکمه 9 عضو گروه موسوم به «رایشبورگر» به اتهام «طراحی کودتا علیه نظام حاکم بر آلمان» از دیروز (دوشنبه) در اشتوتگارت آغاز شده است.

مقام های حکومتی در آلمان می گویند: اعضای گروه «رایشبورگر» یا همان «شهروندان رایش» قصد داشتند به اتاق نمایندگان آلمان در برلین حمله، مقامات منتخب را دستگیر و دولت را سرنگون کند. آنها مدعی اند این «طرح کودتا» در پایان سال 2022 خنثی شد. آن طور که فرانس24 نوشته است، این 9 نفر که به دادگاه فراخوانده شدند و محاکمه آنها از دیروز آغاز شده است، مسئول عملیات نظامی این شبکه هستند، اما در مجموع 26 نفر از آنها باید در سه دادگاه مختلف در برابر دادگاه های آلمان پاسخگوی «دسیسه چینی های خود باشند.» بر اساس این گزارش مغز متفکر احتمالی از اشراف و تاجر 70ساله، «هنری سیزدهم» معروف به «شاهزاده رویس» و از ایالت تورینگن است. او با هشت تن دیگر از رهبران ادعایی این گروه، از جمله یک نماینده سابق راست و یک افسر عالی رتبه سابق ارتش، از 21 می(یک خرداد) در فرانکفورت محاکمه خواهد شد. بنابر اعلام دفتر دادستانی فدرال آلمان، مظنونان می خواستند دولت خود را ایجاد و «نظام حکومتی اقتدارگرایانه بر اساس الگوی امپراتوری آلمان» را جایگزین نظام پارلمانی کنونی کنند. به گفته دادستان های آلمانی، مظنونان تدارکات مشخصی فراهم کرده بودند و شاخه های نظامی و اداری جداگانه ای تشکیل داده بودند و پذیرفته اند که اقدامات شان ممکن بود به تلفات جانی منجر شود. بنابر اعلام مقامات حکومتی آلمان، اعضای جنبش راست رایشبورگر (شهروندان رایش) به تئوری «دولت عمیق» یا «دولت پنهان» اعتقاد دارند و جمهوری فدرال آلمان را که پس از جنگ جهانی دوم تشکیل شد، به رسمیت نمی شناسند و اقتدار دولت آلمان را رد می کنند. آنها معتقدند که مرزهای 1937 امپراتوری آلمان هنوز پابرجاست. این شبکه با در اختیار داشتن حدود 500هزار یورو و همچنین انباری از حدود 380 اسلحه گرم، نزدیک به 350 سلاح سرد و همچنین 500 سلاح دیگر و حداقل 148000 فشنگ برای دستیابی به جاه طلبی های خود فراهم کرده بود. آنها همچنین تجهیزات دیگری از جمله کلاه ضدفشنگ، جلیقه ضدگلوله، دوربین دید در شب و دستبند خریداری کرده بودند. برای هر یک از سه دادگاه، اشتوتگارت، فرانکفورت، مونیخ، دادگاه ها حدود پنجاه روز دادرسی، حداقل تا ژانویه 2025، برنامه ریزی کرده اند.

سی ان ان فاش کرد: پشت پرده فاجعه فرودگاه کابل 980 روز پس از فرار نظامیان آمریکا

سرویس خارجی: «سی ان ان» با انتشار گزارشی، 2 ادعای پنتاگون در مورد حمله انتحاری داعش در خارج از فرودگاه کابل در جریان خروج نیروهای این کشور از افغانستان در اوت 2021 (شهریور 1400) را رد و حقایق جدیدی را در این رابطه مطرح کرده است.

یکشنبه 15 اوت 2021 میلادی (24 مرداد 1400) بود که با فرار «اشرف غنی»، نیروهای طالبان وارد کابل پایتخت افغانستان شدند و بدین ترتیب ارتش و دولتی که آمریکا طی 20 سال و صرف میلیاردها دلار ساخته بود، فروپاشید. در جریان فرار آمریکا از افغانستان شیوه برخورد این کشور با افغان هایی که با ارتش این کشور طی 20 سال گذشته همکاری کرده بودند، تبدیل به درس عبرتی برای تمام کسانی شد که دلخوش به حمایت های آمریکا دارند. تصاویری که روز دوشنبه (25 مرداد1400) از لحظات برخاستن یک فروند هواپیمای باری ارتش آمریکا از باند فرودگاه کابل در شبکه های اجتماعی منتشر شد خیلی زود به یکی از نمادهای «فرجام آویزان شدن به آمریکا» تبدیل شد. هزاران نفر دنبال هواپیما می دویدند و چند نفری هم که از چرخ های هواپیما آویزان شده بودند، از آن بالا سقوط کرده و کشته شدند.

بنابر گزارش ها، دقایقی پس از برخاستن هواپیما از فرودگاه کابل دست کم سه نفر از بدنه و چرخ های هواپیما سقوط کردند و جان باختند. گفته می شود برخی از کسانی که در فرودگاه کابل تجمع کرده بودند نیز از سوی نیروهای آمریکایی و همچنین شبه نظامیان طالبان با شلیک مستقیم تیر کشته شدند. اما این تمام افتضاحی نبود که آمریکا در فرودگاه کابل به بار آورد. چند روز بعد در 26 اوت (4 شهریور) در حالی که هنوز عملیات تخلیه نیروهای آمریکایی از فرودگاه کابل ادامه داشت یک عملیات انتحاری در این فرودگاه به وقوع پیوست که دست کم 183 نفر شامل 170 غیرنظامی افغان و 13 نظامی ارتش آمریکا کشته شدند. به مدت دو سال پنتاگون اصرار داشت که کشته ها بر اثر عملیات انتحاری داعش بوده است اما یافته های جدید شبکه سی ان ان نشان می دهد، اکثر این 183 نفر به ضرب گلوله نظامیان آمریکایی کشته شده اند!

رسانه نزدیک به دموکرات ها حالا و حدود 980 روز پس از این حادثه با استناد به شواهد ویدئویی جدید گزارش کرده، «شمار زیادی از افراد در فرودگاه کابل نه بر اثر حمله انتحاری که در نتیجه تیراندازی سربازان آمریکایی جان باخته اند.» طبق ویدئوی ضبط شده، تعداد تیراندازی های صورت گرفته از جانب سربازان آمریکایی بیشتر از آن چیزی بوده که پنتاگون گفته است!

بر اساس این گزارش ده ها نیروی نظامی آمریکا که در صحنه حضور داشته اند، تیراندازی در آن موقعیت را بسیار گسترده خوانده و گفته اند تیراندازی از سوی یک یا 2 نفر انجام نگرفت بلکه تعداد زیادی از سربازان شروع به شلیک کردند. پنتاگون بیش از 2 سال گذشته اصرار داشت که تلفات، ناشی از یک انفجار بوده و نیروهایی که گزارش داده اند زیر آتش قرار گرفته اند، تحت تاثیر هرج ومرج پس از حادثه و اثرات ضربه های ناشی از انفجار بوده اند اما ده ها پرسنل ارتش آمریکا که در صحنه حضور داشتند تیراندازی را به تفصیل برای سی ان ان شرح داده اند. یکی از این سربازان به سی ان ان گفت: اولین انفجار بزرگ را از جایی که تفنگداران دریایی آمریکا ایستاده بودند، شنیده است و «نزدیک محل انفجار، یک یا 2 نفره نبود و حجم وسیعی از تیراندازی بود».

یک پزشک افغان نیز در همین زمینه به سی ان ان گفته است که شخصا گلوله را از تن مجروحان خارج کرده و با کارکنان بیمارستانش ده ها افغان را که بر اثر جراحات گلوله جان باختند، شمارش کرده است. در این افتضاح، سربازان انگلیسی نیز نقش داشته اند.

ادعای تازه وزیر خارجه آمریکا درباره طرح مرده «آبراهام»

سرویس خارجی: وزیر خارجه آمریکا در شرایطی که صهیونیست ها در ضعیف ترین و آسیب پذیرترین شرایط تاریخ خود قرار دارند، مدعی شد با عربستان درباره عادی سازی روابط با اسرائیل، به نتایج خوبی رسیده و طرح «آبراهام» در مراحل پایانی خود قرار دارد!

یکی از بزرگ ترین دستاوردهای «عملیات طوفان الاقصی» را، «هوا» شدن طرح «آبراهام» گفته اند. یعنی درست در ایامی که کشورهای مرتجع عربی یکی پس از دیگر با خیانت به آرمان فلسطین، رژیم منفور صهیونیستی را به رسمیت می شناختند، این عملیات انجام و روند طرح «آبراهام» متوقف شد. حالا در حالی که نفرت جهانی از رژیم صهیونیستی به اوج رسیده و تمام دنیا علیه جنایات این رژیم به پا خاسته اند، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است که، با سران سعودی دیدار و درباره احیای این طرح رایزنی کرده و به نتایجی هم رسیده است.

«آنتونی بلینکن» پس از آنکه از چین بازگشت- آن هم از سفری که استقبال سردی از او شده بود- دیروز در یک سفر منطقه ای برای رایزنی درباره آتش بس در غزه و شرکت در نشست مشترک با وزرای خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وارد ریاض شد. او در همان ابتدای سفر خود خبر از عادی سازی روابط بین رژیم سعودی و رژیم آپارتاید اسرائیل داد که توجه رسانه ها را به خود جلب کرد.

او روز دوشنبه، 10 اردیبهشت، گفت که آمریکا و عربستان در طول ماه گذشته اقدامات فشرده ای را برای عادی سازی روابط ریاض و تل آویو انجام داده اند: «احتمال دارد، تلاش های دوجانبه عربستان و آمریکا در این باره به زودی به نتیجه برسد... ابتدا باید به جنگ در غزه پایان دهیم و روند تشکیل کشور مستقل فلسطینی را آغاز کنیم تا پس از آن روند عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل به پیش رود.»

به گزارش ایرنا از شبکه الجزیره، وی با ادعای اینکه تنها عاملی که از برقراری آتش بس جلوگیری می کند جنبش حماس است، افزود: «با دوستان مان برای پایان دادن به جنگ در غزه و جلوگیری از گسترش دامنه درگیری تلاش می کنیم... یک پیشنهاد سخاوتمندانه مقابل حماس گذاشته شده است و امیدواریم که تصمیم درستی بگیرد.» بلینکن درباره حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به رفح نیز مدعی شد که تاکنون در این باره طرحی به واشنگتن ارائه نشده است و بدون وجود طرحی که جان غیرنظامیان را حفظ کند، واشنگتن از این عملیات حمایت نمی کند.

گفتنی است، پیش از این «میدل ایست نیوز»، به نقل از «یک مقام آگاه»، جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی را که به عادی سازی روابط ریاض و تل آویو ختم می شود، فاش کرده بود. به گفته این مقام آگاه، توافق امنیتی دیپلماتیک آمریکا و عربستان و اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به مراحل نهائی خود رسیده و دولت آمریکا درباره آن با ولیعهد عربستان به توافق رسیده است.

این مقام افزود که این توافق ابعاد گوناگونی دارد اما سه محور اصلی آن امضای توافق دفاع مشترک میان عربستان و آمریکاست که در آن هرگونه ابهام درباره کاری که آمریکا در صورت هرگونه حمله در دفاع از عربستان انجام می دهد و همچنین برعکس آن، یعنی آنچه عربستان در صورت حمله به منافع آمریکا انجام می دهد، برطرف شده است. به گفته این مقام، محور دوم توافق تسهیل دستیابی عربستان به سلاح های پیشرفته آمریکاست. همچنین در محور سوم، دو کشور درباره برنامه هسته ای غیرنظامی تابع نظارت شدیدی توافق کرده اند که به موجب آن عربستان می تواند از منابع اورانیوم خود برای رآکتورهای هسته ای استفاده کند.

نمایشگاه ارتش روسیه در مسکو با تجهیزات به غنیمت گرفته شده از ناتو و اوکراین

سرویس خارجی: روسیه، تانک ها و تسلیحات غربی را که از نیروهای اوکراینی به غنیمت گرفته است، در «پارک پیروزی» واقع در مسکو طی یک مراسم رژه به نمایش گذاشت.

کارزاری که غربی ها علیه روسیه به دنبال جنگ اوکراین آغاز کرده اند، در بسیاری از جبهه ها به در بسته خورده و در این بین، بزرگ ترین بازنده این جنگ نیز، اوکراین و مردم این کشور بوده اند. در حوزه اقتصادی بر اساس گزارش رسانه های غرب بیش از 5هزار تحریم ضد روسی، اقتصاد این کشور را نه تنها تضعیف نکرده بلکه روسیه با تطبیق خود با این تحریم ها منابع درآمدی خود را نیز افزایش داده است. محاسبات رویترز در همین زمینه نشان می دهد، درآمدهای حاصل از فروش نفت خام و گاز طبیعی روسیه در آوریل 2024 (فروردین) دو برابر شده است. در حوزه نظامی نیز ده ها میلیارد دلار تسلیحات ارسالی به کی یف نه تنها قادر به تغییر موازنه به نفع اوکراین نبوده بلکه گزارش های ناامیدکننده منابع غربی نشان می دهد که شکست اوکراین در جنگ علی رغم تخصیص این منابع اجتناب ناپذیر است. طبق آنچه از میدان نبرد گفته می شود، نیروهای روسیه هر روز به تدریج دستاوردهای جدیدی را کسب می کنند و این در حالی است که اوکراین حتی با وجود کمک های جدید آمریکا به ارزش بیش از 60میلیارد دلار، به دلیل کمبود نیروها قادر به پیشرفت جدی و چشمگیر در میادین نبرد نیست.

حالا خبر رسیده است که، روسیه نمایشگاهی از تانک ها و ادوات زرهی مدرن و اهدایی غرب به اوکراین را که در جریان جنگ به غنیمت گرفته، در مسکو به نمایش گذاشته است تا عملا نشان دهد که غرب با تزریق تسلیحات به کی یف نمی تواند به پیروزی برسد. «روزنامه» دیلی میل در این باره نوشته است: «روسیه، خودروهای زرهی بریتانیا، تانک های آمریکایی آبرامز، تانک لئوپارد آلمان و تسلیحاتی که از نیروهای اوکراینی توقیف کرده است را در این مراسم رژه به نمایش گذاشته است.» بر اساس این گزارش این تانک ها و تسلیحات در «پارک پیروزی» روسیه- موزه روبازی که یادآور شکست آلمان در جنگ جهانی دوم است- به نمایش گذاشته شده اند و این بار حال و هوای پیشین آن به تجلیل از عملیات نظامی روسیه در اوکراین بدل شده است. طبق تصاویری که رسانه های مختلف از جمله خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس منتشر کرده اند، در کنار این خودروها پارچه نوشته های قرمزرنگی قرار دارند که بر روی آنها نوشته شده است: «پیروزی ما اجتناب ناپذیر است.»

جنگ طولانی خواهد بود

همزمان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه جنگ اوکراین به این زودی ها تمام نخواهد شد، گفت: با این حال اروپا باید به حمایت از کی یف ادامه دهد. «جوزپ بورل» در نشست ویژه «مجمع جهانی اقتصاد» در عربستان گفت: «وقتی در ابتدای جنگ گفتیم از اوکراین حمایت می کنیم، باید تا وقتی سربازان اوکراینی مقاومت می کنند و پوتین تصمیم به پایان جنگ بگیرد، این حمایت را ادامه دهیم. اما این اتفاق به این زودی ها نخواهد افتاد.»

بورل در حالی از حمایت نامحدود اروپا از کی یف برای دفاع از اوکراین سخن می گوید که روزنامه سوئیسی «بلیک» به نقل از نظامیان ارتش اوکراین نوشته است: منطقه مهم و استراتژیک دونباس تا ماه اکتبر(مهر) به طور کامل سقوط خواهد کرد. رویترز نیز روز یکشنبه از قول یک ژنرال ارشد اوکراینی نوشت که نیروهای روسی در امتداد «کل خط مقدم» که بیش از 1000 کیلومتر را دربر می گیرد، در حال پیشروی هستند. سی ان ان هم در گزارش تازه ای نوشته است: پیشرفت های تاکتیکی روسیه در حال حاضر به طور روزانه است و نشان از سرعت این کشور در میدان نبرد از زمان سقوط «آودیوکا» شهری در اوکراین در ماه فوریه دارد. همچنین دستاوردهای تازه روسیه، مسئله نیاز مداوم اوکراین به مهمات و تسلیحات غربی را برجسته می کند.

«تضعیف آمریکا در قاره سیاه» ماموریت جدید گروه واگنر در آفریقا

روزنامه آمریکایی «پولیتیکو» نوشته است، دولت روسیه نیروهای واگنر را در قالب چهار گروه جدید در آفریقا و نقاط دیگر جهان به منظور تضعیف حضور و نفوذ آمریکا به خدمت گرفته است.

گزارش رسانه های غربی حاکی است همزمان با افول جایگاه آمریکا و فرانسه در آفریقا، موقعیت و منزلت روسیه و چین در این کشورها در حال افزایش است. طی روزهای اخیر رسانه های آمریکایی گزارش دادند: در کشورهایی مثل نیجر و چاد همزمان با پایان حضور نظامیان آمریکا، دولت های این کشورهای قراردادهایی با روسیه و چین منعقد کرده اند. از سوی دیگر گزارش های منتشرشده که نشان می دهد دولت روسیه با گذشت هفت ماه از مرگ «یوگنی پریگوژین» رئیس سابق شرکت نظامی- خصوصی واگنر، نیروهای آن را تحت اختیار و به منظور پیشبرد دستورکار کرملین در آفریقا به خدمت گرفته است. وبگاه پولیتیکو طی گزارشی اختصاصی و به نقل از 2 مقام آمریکایی در همین زمینه نوشته که هزاران نفر از نیروهای واگنر دست کم به چهار گروه تقسیم شده اند و دولت روسیه این نیروها را با دیگر نیروهای روس ترکیب کرده تا از تکرار شورش آنها در سال گذشته میلادی جلوگیری کند. به نوشته پولیتیکو، چند مقام مسئول گفته اند مسکو در حال استقرار ارتش های خصوصی جدید خود در سراسر جهان از جمله در اوکراین و آفریقا به منظور اجرای ماموریت های ویژه مشابه با ماموریت هایی است که واگنرهای سابق در زمان فرماندهی پریگوژین انجام می دادند. آن طور که ایسنا به نقل از این روزنامه آمریکایی نوشته است، تغییر ساختار و استقرار مجدد این گروه های روس باعث شده دولت «جو بایدن» سربازان آمریکایی را از کشورهایی نظیر نیجر و چاد خارج کرده و ضربه ای بزرگ به برنامه های واشنگتن در این 2 کشور وارد کند. از سوی دیگر، روسیه با به خدمت گرفتن این نیروهای نظامی خصوصی برای سیاست های آمریکا در کشورهایی همچون جمهوری آفریقای مرکزی، مالی، بورکینافاسو، لیبی و دیگر کشورهای آفریقایی چالش ایجاد کرده است.

پولیتیکو در ادامه می آورد: «مقام ها اظهار کردند یکی از این چهار گروه با گارد ملی روسیه مرتبط بوده و به اوکراین منتقل شده است. 2 گروه دیگر تحت کنترل وزارت دفاع و سرویس های اطلاعاتی روسیه فعالیت می کنند. گروه چهارم نیز به یگان آفریقا شهرت داشته و مرتبط با گروه خصوصی موجود دیگری به نام ردوت است؛ گروهی که هنوز برای در کنترل گرفتن نیروهای سابق واگنر در پایتخت های چند کشور آفریقایی تلاش می کند.» این روزنامه آمریکایی نوشت: اطلاعات چندان دیگری درباره این گروه های جدیدالتاسیس متشکل از نیروهای واگنر از جمله اینکه چه تعداد از اعضا متعلق به شرکت واگنر سابق تحت ریاست پریگوژین و چه تعداد نیز متعلق به دیگر سازمان های نظامی خصوصی موجود هستند، وجود ندارد.

پولیتیکو تصریح کرد: پسر پریگوژین مدت کمی بعد از مرگ پدرش کنترل هزاران نفر از نیروهای واگنر را در اختیار گرفت اما اکنون مشخص نیست او تا چه میزان در رهبری یک گروه کوچک تر از واگنرها سابق که هنوز خودشان را وفادار به پریگوژین می دانند، دخیل است.