آرشیو چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۲
صفحه اول
۱

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور از تحقق وعده دولت مردمی برای برخورد با مدیران متخلف خبر داد

100 برکناری با گشت ارشاد مدیران

حجت الاسلام حسن درویشیان «رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور» و «نماینده ویژه رئیس جمهور برای هماهنگی، پیگیری و اجرای نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد در دستگاه های اجرایی» روز گذشته در گفت و گویی تفصیلی با «ایرنا» از برکناری بیش از 100 مدیر متخلف و ناکارآمد دولتی با اجرای طرح «گشت ارشاد مدیران» از ابتدای دولت سیزدهم خبر داد. نماینده ویژه رئیس جمهور در این باره تشریح کرد: رئیس جمهور بارها به صورت عمومی و اختصاصی به بنده اعلام کردند که خط قرمزی در مقابله با فساد نداریم و عهد اخوتی با مدیران نبسته ایم و ملاک ما قانون، سیاست های کلی نظام و منویات رهبر معظم انقلاب است. اگر کسی پایبند باشد و رعایت کند دستش را می بوسیم و حمایت می کنیم و اگر کسی بخواهد سوءاستفاده و تخلف کند و کارآمدی لازم را نداشته باشد دولت به هیچ وجه تعارف ندارد و در هر سطحی که باشد با وی برخورد می کند. دولت سیزدهم از سطوح بالا با گزارش هایی که ارائه شده اقدام به برکناری کرده تا سطوح میانی که تعداد آنها تاکنون بیش از 100 نفر بوده است.

80 اقدام اساسی برای خشکاندن بسترهای فساد

حجت الاسلام درویشیان تدوین «سند تحول دولت» را یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در امر مبارزه با فساد برشمرد و گفت: ذیل این سند، بیش از 80 اقدام مهم برای اصلاح بستر فسادزا تدوین و جزو تکالیف دستگاه های اجرایی تعریف شد و بازرسی ویژه رئیس جمهور نیز پیگیر این اقدامات شد و از همان ابتدا نماینده ویژه برای مبارزه با فساد تعیین شد.

تدوین و ارائه لایحه برای جلوگیری از تعارض منافع در دستگاه ها، جرم انگاری از ترک فعل مسئولان، وضع قوانین و پیگیری حسن اجرای آن درخصوص مقابله با قاچاق کالا، انتشار صورت های مالی بانک ها، انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی و انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی حتی نهادهای عمومی غیردولتی از دیگر عناوینی بود که درویشیان به توضیح اقدامات دولت در این باره پرداخت.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور در یک مصداق بیان کرد: یک گزارش هم داشتیم که گفته شد زمینی به مساحت 684 هکتار توسط یک زمین خوار در یکی از شهرهای شمالی تملک شده که این پرونده بررسی و تایید شد؛ هم زمین خوار بازداشت شد و هم آن زمین به منابع طبیعی برگشت.

شناسایی 73 پرونده پولشویی با بیش از 300 همت اخلال ارزی

حجت الاسلام درویشیان همچنین با اشاره به اقدامات کم نظیر دولت در حوزه مقابله با پولشویی، گفت: متاسفانه مرکز ملی مقابله با پولشویی در دولت های قبل جدی گرفته نشده بود اما در این دولت مقابله با پولشویی به جد در حال پیگیری است. وی افزود: در این راستا آسیب های نظام پولی و مالی کشور شناسایی و 1500 اقدام عملی برای رفع این آسیب ها تدوین شد. 73 پرونده اشخاص حقیقی مظنون به پولشویی با گردش مالی بیش از 300 همت با اتهام اخلال ارزی شناسایی و به قوه قضائیه ارجاع شد. رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور در تشریح اقدامات انجام شده در مرکز ملی مقابله با پولشویی، گفت: بالغ بر 800 همت از دارایی های مفسدان اقتصادی شناسایی شد.

اعلام کشف اختلاس 100 میلیاردی

وی همچنین از کشف یک اختلاس بالغ بر 100 میلیارد تومانی جدید خبر داد و افزود: چند پرونده تخلف سنگین از گزارش های مردمی در حوزه اختلاس بوده که یک پرونده آن در مرجع قضایی در حال رسیدگی است که رقم آن بالغ بر 100 میلیارد تومان بوده است.

دستور رئیس جمهور برای برخورد بدون اغماض با متخلفین

درویشیان در ادامه یادآور شد: رئیس جمهور بارها اعلام کرده که هیچ خط قرمزی در مبارزه با فساد نداریم، هیچ گزارشی نبوده که درباره مسئولی به رئیس جمهور ارائه شود و ایشان ملاحظاتی در این باره داشته باشد؛ مثلا گزارش داده ایم فلان مسئول به دلایلی باید برکنار شود رئیس جمهور هم بلافاصله دستور برکناری دادند. وی تصریح کرد: رئیس جمهور اهتمام جدی در بخش مبارزه با فساد دارد؛ اراده قاطع دکتر رئیسی مبارزه با فساد است؛ موارد و هجمه هایی که بعضا رسانه ها اعلام می کنند، به هیچ وجه از اراده و اهتمام رئیس جمهور نکاسته است.