آرشیو چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۲
ایران اقتصادی
۸
انرژی

دور زدن و خنثی سازی تحریم ها در دولت سیزدهم جامه عمل پوشید

افزایش 400 هزار بشکه ای تولیدنفت در سال جاری

صنعت نفت ایران که از ابتدای دولت سیزدهم با وجود ادامه تحریم ها شاهد جهش تولید و صادرات بوده، این روند را در سالی که گذشت نیز ادامه داد و افزون بر آن در بخش های مختلف این صنعت از پایداری تولید گاز گرفته تا بهره برداری از میدان های جدید نفتی را به کارنامه موفق خود افزود. در واقع با روی کار آمدن دولت سیزدهم، توجه به بازیابی بازارهای نفتی ایران و احیای ظرفیت های تولید نفت در اولویت قرار گرفت، تا آنجا که پس از چند ماه اعلام شد صادرات نفت ایران 40 درصد افزایش داشته است.

روند رشد تولید و صادرات نفت ایران در سال 1401 نیز ادامه داشت تا آنجا که در سال 1401، 190 میلیون بشکه نفت بیشتر از سال 1399 و 83 میلیون بشکه بیشتر از سال 1400 صادر و در سالی که گذشت، رکوردی تازه در صادرات نفت ثبت شد. برآوردهای موسسه «اس وی بی» اینترنشنال نشان می دهد تولید روزانه نفت خام ایران در ماه مه به 3 میلیون و 40 هزار بشکه رسیده که نسبت به رقم روزانه 2 میلیون و 660 هزار بشکه ای در ژانویه افزایش یافته است. بر اساس این برآورد، صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور در ماه مه امسال به یک میلیون و 930 هزار بشکه در روز رسیده است.

در همین پیوند، وزیر نفت از بهره برداری 79 پروژه نیمه تمام به ارزش 16 میلیارد دلار خبر داد و گفت: 50 پروژه جدید به ارزش 25 میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده نیز در دستور کار داریم.

جواد اوجی در حاشیه آیین امضای تفاهمنامه های مطالعه طرح های توسعه 16 میدان گازی با هلدینگ ها، شرکت های پتروشیمی و اکتشاف و تولید ایرانی در جمع خبرنگاران بیان کرد: استفاده از ظرفیت هلدینگ ها و شرکت های بزرگ صنایع پتروشیمی در توسعه میدان های گازی اهمیت بسیاری دارد. امروز برای توسعه نزدیک به 16 مخزن گازی با شرکت ها و هلدینگ های بزرگ پتروشیمی کشور تفاهمنامه امضا شد که به سمت قرارداد و اجرایی شدن می رود. وی افزود: شرکت ها و هلدینگ های بزرگ پتروشیمی با کمک شرکت های اکتشاف و تولید در توسعه میدان های گازی 6 میلیارد و 400 میلیون دلار سرمایه گذاری می کنند و با توسعه این میدان ها، در دو، سه سال آینده بیش از 127 میلیون مترمکعب گاز به تولید گاز کشور افزوده می شود که هم تامین کننده خوراک پتروشیمی ها خواهد بود و هم به فرایند توسعه میدان های گازی کشور کمک می کند.

وزیر نفت تصریح کرد: سابقه نداشته است شرکت های پتروشیمی در زمینه توسعه میدان ها ورود کنند. در نمایشگاهی که در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، ایشان تاکید کردند که از ظرفیت هلدینگ ها و شرکت های بزرگ استفاده کنید که امروز الحمدلله این اتفاق مبارک رقم خورد. اوجی با بیان اینکه پارسال قراردادهای سازنده ای با شرکت ها و هلدینگ های بزرگ پتروشیمی در زمینه جمع آوری گازهای مشعل داشتیم، گفت: بخشی از اینها به بهره برداری رسیده است؛ همچنین در خصوص تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی، بویژه پتروشیمی هایی که متانول تولید می کنند، با شرکت های ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و صنایع پتروشیمی برنامه ریزی هایی شده است.

وی افزود: ان شاءالله بخشی از تولید متانول کشور به سمت تولید بنزین و ارزش افزوده سوق داده می شود. امروز بسیاری از کشورها از خوراک متانول به تولید بنزین دست یافته اند که ما دانش فنی و توانمندی تولید آن را داریم؛ بنابراین در بعضی پتروشیمی ها که سهامداران آنها تمایل دارند، با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی این اتفاق مطلوب رقم خواهد خورد و ما بخشی از ظرفیت تولید متانول را به تولید بنزین سوق خواهیم داد که اعداد و ارقام آن را در مصاحبه های بعدی اعلام خواهم کرد.

وزیر نفت ادامه داد: با توجه به افت قیمتی که طی چند سال اخیر در بحث محصولات تولید متانول داشته ایم و از طرفی برای جبران ناترازی بنزین، می توانیم از بنزینی که از خوراک متانول تولید می شود، استفاده کنیم. این موضوع در کشور چین هم اتفاق افتاده است.اوجی از بهره برداری 79 پروژه نیمه تمام به ارزش 16 میلیارد دلار خبر داد و گفت: 50 پروژه جدید همسو، با ارزش افزوده به ارزش 25 میلیارد دلار را نیز در دستور کار داریم. از این پروژه ها و پروژه هایی که تکمیل می شوند یا نیمه تمام هستند، روزانه 300 تا 400 هزار بشکه به تولید نفت ما اضافه می شود. همچنین روزانه 35 میلیون مترمکعب به تولید گاز و بیش از 50 هزار بشکه نیز روزانه به ظرفیت پالایشی کشور اضافه خواهد شد. وی با بیان اینکه وزارت نفت از آغاز سال نو به اجرای پروژه های کلان با استفاده از منابع داخلی توجه نشان داده و بالاترین وزارتخانه و دستگاه در کشور در موضوع جذب سرمایه خارجی وزارت نفت بوده است، گفت: در توسعه میدان ها نشان دادیم که معطل شرکت های خارجی نیستیم و با سرمایه گذاری های انجام شده در دو سال اخیر، نگاه درستی برای توانمندی بخش داخلی ایجاد شده است. وزیر نفت تصریح کرد: امروز اتفاق مطلوب با فعالان بخش خصوصی که عمده سهامداران این پتروشیمی ها و هلدینگ ها هستند، رقم خورد، البته سهامداران آنها مردم هستند و بیش از 50 میلیون نفر در صنایع پتروشیمی و مجتمع های بزرگ پتروشیمی سهم دارند.