آرشیو چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۷۵۵
بین الملل
۱۸
ذره بین

اصرار نتانیاهو بر حمله به رفح

حسین یاری

درحالی که ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده نهایت تا 72 ساعت آینده تصمیمی نهایی درباره جنگ غزه اتخاذ خواهد شد، نخست وزیر این رژیم، احتمال دستیابی به توافق تبادل اسرای را ضعیف دانست و گفت که هیچ تغییری در برنامه جنگ ایجاد نشده و حمله به رفح قطعی است.

بنیامین نتانیاهو با نادیده گرفتن مجدد اعتراضات خانواده های اسرای اسرائیلی و ویدئوهای منتشر شده از اسرای این رژیم اشغالگر از سوی مقاومت، خطاب به شماری از این خانواده ها گفت که «توقف جنگ بدون انحلال چهار تیپ حماس در رفح غیرممکن است... چه توافقی حاصل شود و چه نشود، ما وارد رفح خواهیم شد.»

وی افزود که امکان دستیابی به یک سند تبادل اسرا ضعیف است و ما عقب نشینی مطلق از نوار غزه را نمی پذیریم.نتانیاهو بدون اشاره به بمباران های شبانه رفح مدعی شد که ارتش اشغالگر تخلیه رفح از فلسطینی ها را آغاز کرده تا برای عملیات آتی در آنجا آماده باشد.این در حالی است که تاکنون هیچ سازوکاری برای خارج کردن بیش از یک میلیون آواره فلسطینی حاضر در رفح از سوی ارتش اشغالگر ارائه نشده است و مقامات ارشد صهیونیست درباره تله هایی که مقاومت برای نظامیان اسرائیلی در رفح تدارک دیده اند، هشدار می دهند.نتانیاهو که پس از207روز جنگ غزه هنوزنتوانسته به هیچ یک از اهداف اعلامی جنگ یعنی نابودی حماس و آزادی اسرای اسرائیلی برسد، مدعی شد: تلاش زیادی برای آزادی حداقل نیمی از اسرا انجام داده ایم، ولی مشکل بسیار بزرگ تر است، اگر برای توقف جنگ توافق کنیم، دیگر نمی توانیم به عملیات در غزه ادامه بدهیم.

نگرانی آنروا از تخلیه رفح

در همین حال فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس امدادرسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی در نوار غزه، نسبت به احتمال حمله قریب الوقوع رژیم صهیونیستی به شهر رفح هشدار داد.

لازارینی طی گزارشی برای به روز رسانی آخرین وضعیت جنگ غزه گفت: اگر در هفته جاری توافقی حاصل نشود، تخلیه فلسطینی ها از رفح ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد.

کمیسر کل آنروا بیان کرد: هنوز از مردم خواسته نشده است که رفح را تخلیه کنند، ولی نگرانی زیادی در غزه در مورد حمله اسرائیل به این شهر وجود دارد.

طبق این گزارش، لازارینی با بیان این که کاروان های کمک رسانی در نوار غزه با مشکلاتی روبه رو هستند، تصریح کرد: منابع غذایی بیشتری در ماه آوریل در غزه در دسترس قرار گرفت اما همچنان ناکافی است.

وی ادامه داد: ما خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط گروگان ها هستیم و همچنین نگران فلسطینی های بازداشت شده توسط اسرائیل از غزه هستیم.

به نوشته اسپوتنیک، این مقام سازمان ملل با بیان این که اکثر کشورهای کمک کننده حمایت مالی خود از آنروا را از سر گرفته اند، گفت: هنوز تعداد کمی از کشورها هستند که فعلا تصمیم به انجام این کار نگرفته اند.

لازارینی همچنین افزود: پس از اعلام کمک های جدید به آنروا، می توانیم تا ژوئن به فعالیت ادامه دهیم و مشتاقانه منتظر ادامه عملیات خود تا ماه آگوست هستیم.

طرح ادعایی اسرائیل برای ایجاد اردوگاه آوارگان

پیش از این رادیوی «کان ریشت بت» اسرائیل در گزارشی از قصد ارتش این رژیم برای ایجاد یک اردوگاه آوارگان با ظرفیت یک میلیون نفر پیش از یورش زمینی به شهر رفح خبر داده بود. به گفته این رادیو، این منطقه قرار است در طول خط ساحلی تا نزدیکی اردوگاه النصیرات باشد و بسیار بزرگ تر از اردوگاه منطقه المواسی در جنوب غزه خواهد بود، به طوری که گفته می شود ظرفیت یک میلیون آواره را خواهد داشت. ساخت این اردوگاه به عنوان مقدمه ای برای یورش به شهر رفح اعلام شده است، شهری که بین 1.7 تا 2.2میلیون آواره را در خود جای داده است.پیش از این نیز چند رسانه عبری زبان از طرح ساخت اردوگاه یک میلیونی در غزه خبر داده بودند؛ با این حال هنوز مشخص نیست که ادعای صهیونیست ها برای ساخت این اردوگاه تا چه حد واقعیت داشته باشد و احتمال می رود تنها برای کاهش فشارهای بین المللی پیش از یورش به رفح، چنین گزارش هایی منتشر می شود.

قصد ارتش اشغالگر برای یورش به رفح با اعتراض و فشار جوامع بین المللی مواجه شده است و بسیاری حمله زمینی به این شهر را یک فاجعه بی سابقه می دانند، منطقه ای که آخرین مامن صدها هزار آواره فراری از بخش های شمالی و جنوبی است.