آرشیو چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۷۵۵
رسانه
۶
نشست

«جام جم» از نشست عوامل سریال شبکه یک با مردم در سامانه 162 گزارش می دهد

درخواست مخاطبان برای تولید «نون خ 6»

سپیده اشرفی

سریال نون خ حالا دیگر برای خیلی های مان خاطره ساز شده. از عصبانیت های روناک، خنده های سلمان، غیرت عمو کاووس و عاشقانه های عمو کیوان، هر کدام به یک تصویر آشنا برای مخاطب تبدیل شده که خاطره ساز شده و در ذهن مان مانده است.

نشست روز گذشته «نون خ» بهانه ای برای تعامل عوامل با مردم در بستر سامانه 162 بود تا عوامل این مجموعه بدون واسطه با مخاطبان گفت و گو کنند. نشستی که در نهایت به یک پرسش و پاسخ جامع با خبرنگاران ختم شد و با حضور مسعود کریمی مدیر گروه طنز سیما فیلم، مهدی فرجی تهیه کننده سریال نون خ و بازیگران این مجموعه از جمله صهبا شرافتی، کاظم نوربخش و ماشاءا... وروایی برگزار شد تا عوامل این مجموعه نمایشی بعد از شنیدن نظر بینندگان تلویزیون، بتوانند به گپ و گفتی با خبرنگاران بپردازند. مهدی فرجی، تهیه کننده سریال نون خ در این نشست در پاسخ به پرسش جام جم درباره نکات مطرح شده از سوی مردم در سامانه 162 گفت: بحث تولید فصل جدید، پرداختن به اقوام دیگر، جویا شدن از بازیگرانی که فصل 5 نبودند، بیشترین نکات مطرح شده بود. به گزارش جام جم، درخواست تولید فصول جدید نون خ در استان های مختلف و پرسش از سرنوشت شخصیت هایی مثل روناک و بهنام از دیگر نکاتی بود که مخاطبان در تماس با عوامل این سریال مطرح کرده بودند. فرجی در این نشست با اشاره به مثبت بودن تجربه صحبت مستقیم با مردم در 162 گفت: در این تماس ها از خانم مسن تا پسربچه 10ساله تماس داشتم. بیشتر این پیام ها درباره تشکر از نون خ بود. برخی موارد را هم بیان کردند که حتما از آن استفاده می کنیم. در مجموع این که مستقیم با مردم صحبت کنیم حس خوبی بود. همان طور که قبلا هم گفته شد، نون خ 5 نسبت به فصل قبل با افزایش 5 درصدی مخاطب همراه بود. از سازمان صداوسیما تشکر می کنم که در این مدت همراهی کردند و از جمله اجازه دادند قومیت دیگری مثل بلوچ را هم به قصه وارد کنیم. در مجموع مسائل مذهبی و قومیتی دو حساسیتی است که سازمان دارد و شاید به همین دلیل هم هر تولیدکننده ای سراغ آن نمی رود. این همراهی سازمان باعث جذابیت مضاعف نون خ جدید شد. در یکی از تماس ها، خانمی با گریه می گفت که این طور روایت کولبرها را نشنیده بود و نون خ او را با مشکلات این قشر آشنا کرده است. تصور بسیاری این است که پرداختن به قومیت ها کار سختی است و از همین منظر ترجیح می دهند وارد نشوند، البته اجازه داده شد در کنار طنز، نقدهای مان را هم مطرح کنیم. مردم در بازخوردهای شان می گفتند که در کنار کمدی بودن کار، احساس می کردند درد مردم هم مطرح شده است.

اصلاحیه های «نون خ» اندک بود

این تهیه کننده به همراهی رئیس سیمافیلم در پیش بردن نون خ 5 اشاره کرد و در پاسخ به پرسش خبرنگار یکی از رسانه ها در خصوص ظرافت در بیان محتوای انتقادی گفت: من و آقای آقاخانی سال هاست کار می کنیم و با ممیزی ها آشنا هستیم. به هر حال اختلاف نظر طبیعی است. اصلاحیه داشتیم اما آن قدری نبود که به کار آسیب بزند. در واقع از ممیزی بسیاری از سریال ها کمتر بود. فرجی همچنین در خصوص شکایت یک خواننده به استفاده از موسیقی اش در نون خ5 عنوان کرد: شکایت آقای صفامنش، ربطی به آقای آقاخانی ندارد. در یک دوره ای در همین سریال از ترانه«شیرین شیرین» استفاده کردیم که خواننده اش تماس گرفت و تشکر کرد. ما استفاده کوتاهی از ترانه آقای صفامنش کردیم. تصور این که چنین شکایتی می شود را نداشتیم. البته نافی مالکیت ایشان نیستیم اما فکر می کردیم آقای صفامنش از ما تشکر می کند. پخش این موسیقی در سکانس کولبرها باعث معرفی آن ترانه شد. با این حال اگر راهی برای جبران باشد، اقدام می کنم. در فصل های قبلی در خدمت ایشان بودیم. ایشان از خواننده های خوب کشور هستند.ماشاءا... وروایی، بازیگر نقش عمو کاووس هم در این نشست، گفت: امروز صدای مردم را شنیدیم و خیلی برای مان لذت بخش بود. همه با جان و دل کار کردیم. حتی خاطرم هست که بچه یکی از کولبرها درباره پدرش با گریه حرف می زد و تلاش می کردیم برای ضبط سریال او را به وجد بیاوریم. ما از نزدیک دیدیم که چه مشکلاتی دارند. البته نمی خواهم اشاره کنم که کارگردان و تهیه کننده نون خ چه کارهای عام المنفعه ای برای آنها انجام دادند.

بدون گواهینامه مینی بوس راندم!

صهبا شرافتی، بازیگر نقش روناک هم که در این جلسه حاضر بود، گفت: نون خ 5 برای من چالش برانگیزتر و البته جذاب تر بود. من گواهینامه پایه 2 نداشتم و عوامل، جان شان را دست من سپردند که رانندگی مینی بوس را در دست داشتم. کاظم نوربخش، بازیگر نقش سلمان هم در ادامه با اشاره به تجربه جذاب صحبت هایی که با مخاطبان داشته، عنوان کرد: خوشحالم با همه هموطنان صحبت کردم. برخی دوست داشتند نون خ به شهرهای آنها برود. خدا را شاکر هستم که خوب تمام شد و امیدوارم فصل بعدی را برای مخاطبان بسازیم.

اراده سازمان تغییر کرده

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که نسبت به ظرافت تولید محتوا در نون خ پرسیده و از آن با عنوان دور زدن ناظر پخش یاد کرده بود، این طور بیان کرد: به نظرم اگردیدمان رااصلاح کنیم، بهتراست. این درست نیست که بگوییم ناظر پخش متوجه نشده. باید این طور گفت که امسال سازمان صداوسیما اراده متفاوتی نسبت به سال های قبل داشته تا محتواهای تازه ای ارائه کند. باید از این ارائه استقبال شود. کما این که مدتهاست برنامه جام جم در نقد خود سازمان روی آنتن رفته و فصل جدید آن هم به زودی پخش خواهد شد.

برش

سازمان پای «نون خ» ایستاد

این تهیه کننده در پاسخ به پرسشی در خصوص سفارشی بودن محتوای سریال نون خ، عنوان کرد: در مجموع همه کارهایی که برای سازمان ساخته می شود، چون کارفرما سازمان است، سفارشی محسوب می شود اما در مورد نون خ باید این را بگویم که بعد از این که بحث فصل اول مطرح شد، آقای آقاخانی دغدغه های خودش را مطرح کرد تا چگونگی پرداختن به قوم کرد مشخص شود. در دیدار سال قبل رئیس سازمان صداوسیما هم این مساله مطرح شد که نون خ هر سال با محوریت قوم کرد، به یک قومیت بپردازد که سازمان در این زمینه حمایت کرد. وی ادامه داد: سعید آقاخانی دغدغه کل ایران را دارد. همه مان کار کرده ایم و خط قرمزها و ممیزی های احتمالی تلویزیون را می دانیم و توانستیم آن را لحاظ کنیم. در عین حال باید از آقای جعفری جلوه تشکر کنم که به عنوان مشاور کنارمان بود. هنوز درباره صحبت از سری 6 نون خ زود است. باید قدری صبر کرد. فعلا تصمیمی برای آن نداریم.