آرشیو پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۳
جهان
۴
خاورمیانه

«ایران» از آخرین تحولات در مذاکرات آتش بس در قاهره گزارش می دهد : سردرگمی صهیونیست ها در جنگ و سیاست

حسین فاطمی

همچنان که تحرکات دیپلماتیک برای مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا در جریان است، رژیم صهیونیستی هم ریزسناریوی حمله به رفح را برای فشار به حماس در مذاکرات و فرار از فشارهای داخلی پیگیری می کند. روز گذشته مقامات اسرائیلی و امریکایی اعلام کردند که نتانیاهو در دیدار امروز خود به بلینکن اطلاع داده که هیچ توافقی را که شامل توقف جنگ باشد، نمی پذیرد و اگر حماس بر این موضوع پافشاری کند، توافقی حاصل نخواهد شد و اسرائیل عملیات نظامی در رفح را آغاز خواهد کرد. بر همین اساس، روز چهارشنبه ارتش رژیم صهیونیستی مناطق شرقی رفح در جنوب نوار غزه را هدف حملات سنگین هوایی و توپخانه ای قرار داد.

علاوه بر آن، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی دیروز چهارشنبه گزارش داد به عنوان بخشی از آمادگی برای عملیات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در رفح، «منطقه امن جدیدی» در مرکز نوار غزه اعلام خواهد شد تا آوارگان رفح بتوانند به آنجا بروند که این منطقه جدید در مرکز نوار غزه، بین وادی غزه و اردوگاه های مرکزی در حومه اردوگاه النصیرات و البریج و بسیار نزدیک به محور نتزاریم خواهد بود. در نتیجه با وجود آنکه اخبار و گزارش های متعددی پیرامون مذاکرات منتشر می شود، اما در مقابل این احتمال هم وجود دارد که به دلیل کارشکنی های رژیم صهیونیستی و خصوصا تاکید بر حمله به رفح، مذاکرات سرانجامی پیدا نکند. در همین راستا، بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در انتهای تور دیپلماتیک منطقه ای خاورمیانه خود در سرزمین های اشغالی در دیدار دیروزش با اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی، بر ضرورت توافق رژیم صهیونیستی و حماس برای آتش بس تاکید کرد و گفت «حتی در این زمان دشوار نیز ما مصمم به تحقق یک توافق آتش بس برای آزادی اسرا هستیم...؛ پس جای هیچ تعلل و بهانه ای نیست؛ اکنون وقت (توافق) است.»

البته بلینکن در یک لفاظی سعی کرد توپی را در زمین حماس بیندازد و این گروه را مسئول حاصل نشدن توافق آتش بس دانست. یک روز قبل تر هم وزیر خارجه امریکا در جریان سفرش به اردن با اشاره به پیشنهاد مصر، آن را پیشنهادی قوی برای آتش بس در نوار غزه توصیف کرد و به گفته بلینکن، حماس نباید آن را به تعویق اندازد و زمان تصویب این پیشنهاد فرا رسیده است. حال آنکه، نه حماس، بلکه اعضای کابینه رژیم صهیونیستی هم بر سر تایید یا رد توافق پیشنهادی با یکدیگر درگیر هستند. اظهارات بلینکن سبب واکنش حماس شد و یکی از مقامات با تکذیب ادعاهای وزیر خارجه امریکا درباره مذاکرات آتش بس اعلام کرد که ما همچنان درحال بررسی آخرین پیشنهاد مربوط به آتش بس هستیم و این نتانیاهو است که مانع توافق می شود.

بحران در بحران

بلینکن در حالی حماس را مسئول عدم حصول توافق دانست که جریان های راست افراطی در کابینه رژیم صهیونیستی هم با توافق مخالف بوده و کابینه را تهدید به انحلال کرده اند. همچنانی که اوریت استروک، وزیر شهرک سازی رژیم صهیونیستی توافق در حال بررسی در مصر را «افتضاح» دانست و گفت این طرح پیشنهادی ماهیت وجودی کابینه رژیم صهیونیستی را زیر سوال می برد. جالب تر آنجاست که خانواده های اسرای صهیونیست، دیروز چهارشنبه با برگزاری تظاهرات در مقابل مقر اقامت بلینکن در تل آویو تهدید کردند در صورت شکست معامله تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و حماس، اعتراضات خود را در مرحله آتی تشدید خواهند کرد و اقدامات آتی آنها شامل محاصره مقرهای مقامات اسرائیلی و محاصره کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) با یک میلیون نفر و محاصره وزارت جنگ خواهد بود و هیچ کدام از مسئولان جز از طریق بالگردها توان ورود و خروج نخواهند داشت. مجموعه این شرایط مویدی بر بحران یا ابربحران های چندلایه و متناقض در رژیم صهیونیستی است که فضای مبهمی را از شرایط پیش رو به دست می دهد.

دست و پازدن بی بی برای آتش بس

در این اثنی، یک منبع آگاه فلسطینی جزئیات پیشرفت مذاکرات قاهره و آخرین تحولات آن را به المیادین فاش و تاکید کرد که در سندی که به جنبش حماس ارائه شده است، از شدت موضع اشغالگران کاسته شده است. به نوشته ایسنا، یک منبع آگاه فلسطینی روز سه شنبه جزئیات پیشرفت مذاکرات قاهره و آخرین تحولات را به المیادین فاش کرد و توضیح داد که این سند که به جنبش حماس ارائه شده، حاوی نکات مثبت و کاهش موضع اسرائیل است. این منبع افزود: حماس هنوز باید موضوعات کلیدی، بویژه آتش بس و عقب نشینی از غزه را تثبیت کند. این منبع خاطرنشان کرد که پایبندی حماس به سند ارائه شده در 14 مارس و پایبندی به تمام بندهای آن اشغالگران را مجبور به عقب نشینی درخصوص موضوعات آتش بس، عقب نشینی از غزه و بازگشت آوارگان کرد. وی تصریح کرد که جنبش حماس پس از بازگشت هیاتش به قاهره همچنان در حال بررسی این پیشنهاد و در حال انجام رایزنی های فشرده است و با میانجی های مصری و قطری در تماس دائمی است. این منبع در گفت وگو با المیادین گفت هنوز نکات بحث برانگیز درمورد موضوع اسیران صهیونیست وجود دارد و برای توافق بر سر تعداد و کیفیت آزادی آنها نیاز به زمان هست. این منبع تاکید کرد فضا بهتر از گذشته است و موضع اسرائیل در مورد عقب نشینی و بازگشت آوارگان شاهد عقبگردهایی است.

به موازات تشریح جزئیات پیشرفت مذاکرات قاهره، روزنامه الاخبار دیروز چهارشنبه، متن پیشنهاد رژیم صهیونیستی به جنبش حماس برای تبادل اسرا و آتش بس را منتشر کرد. طبق گزارش این روزنامه لبنانی، پیشنهاد مذکور شامل اصول اساسی برای توافق بین طرف اسرائیلی و فلسطینی و بازگشت آرامش پایدار است. این توافق چهارچوبی با هدف آزادی تمام اسرای صهیونیست در نوار غزه چه غیرنظامیان و چه سربازانی که مرده یا زنده هستند و برقراری آرامش پایدار در نوار غزه است. همچنین یک منبع بلندپایه مصری هم در روز چهارشنبه به تلاش ها برای دستیابی به توافق آتش بس در یک فضای مثبت اشاره داشت. به گفته او، مصر در حال انجام رایزنی با همه طرف های ذیربط برای حل و فصل برخی از موارد بحث برانگیز بین دو طرف است. پیرو همین نکته اکنون باید دید که سیر تحولات در ساعات و روزهای پیش رو به کدام طرف خواهد چرخید و وزنه معادلات به چه سمتی می چربد؛ آیا مذاکرات به نتیجه می رسد و شاهد آتش بس و تبادل اسرا خواهیم بود یا آنکه موتور کشتار و جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه کماکان روشن خواهد ماند و در ادامه حمله به رفح و نهایتا جنایت بزرگ تر روی خواهد داد؟ هرچند که ناظران معتقدند حتی در صورت آتش بس موقت هم تضمینی برای عهدشکنی صهیونیست ها و از سرگیری حملات و اشغال رفح وجود ندارد.