آرشیو پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۶۹
اخبار کشور
۳

اخبار ادبی و هنری

جلسه دوم نشست ادبی «عصا بیفکن» برگزار می شود

گروه بین المللی هندیران، جلسه دوم نشست ادبی «عصا بیفکن» را به مناسبت انتشار غزل مقام معظم رهبری که یک بیت آن را در آستانه عملیات وعده صادق خواندند، برگزار می کند.

گروه بین المللی هندیران، جلسه دوم نشست ادبی «عصا بیفکن» را به مناسبت انتشار غزل مقام معظم رهبری که یک بیت از آن را در آستانه عملیات وعده صادق خوانده بودند، برگزار می کند.

در این جلسه نیز به روال نشست گذشته شاعران ایرانی و خارجی به استقبال بیت «تو راست معجزه در کف ز ساحران مهراس / عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز» از مقام معظم رهبری که در آستانه عملیات وعده صادق خواندند، می پردازند.

این جلسه جمعه 14 اردیبهشت ساعت 21 به وقت تهران و 23 به وقت دهلی نو به صورت زنده در پیام رسان بله برگزار می شود.

جلسه نخست این نشست ادبی، جمعه 7 اردیبهشت تشکیل شده بود.آموزش آیات قرآن با چاشنی بازی

فصل جدید برنامه «منم بچه مسلمان» به تهیه کنندگی مهدی نیک روش از شنبه تا چهارشنبه روی آنتن شبکه قرآن و پویا می رود.

به گزارش ایرنا، برنامه «منم بچه مسلمان» به تهیه کنندگی مهدی نیک روش و کارگردانی مرضیه منصوری در فصل جدید خود از شنبه تا چهارشنبه روی آنتن شبکه های قرآن و پویا می رود. امیرحسین انصافی، محمدحاجی بابایی، ماشاءالله کوهستانی، مهدی مقیم، آرش صادقیان، زهرا محمدباقری از جمله بازیگران این برنامه هستند.

حجت الاسلام محمدصادق مقدسیان همچون فصل گذشته اجرای برنامه را برعهده دارد. ساختار این برنامه نمایشی بوده و هر روز در محله اتفاقی رخ می دهد که منجر به شکل گیری نمایش می شود و با مداخله عمو روحانی و اهالی محل ماجرا پایان می یابد.

مهدی نیک روش تهیه کننده این برنامه، در گفت وگو با شبکه خبر درباره این برنامه گفت: این محله یک بخشی از شهری از کشورمان است که طراحی شده است، فقط رنگ و لعابش متفاوت است و آدم هایش کودکانی هستند که به تصویر کشیده شده و این بخشی از جامعه امروز ماست. در این برنامه سعی می کنیم اتفاقات مختلف روزمره را به بچه ها نشان دهیم و راهکارهایش را با آیات تبیین کنیم و در آخر مخاطبان از هر برنامه یک عبارت از یک آیه را یاد می گیرند و معمولا آیات کاربردی را استفاده می کنیم.

نیک روش درباره طراحی شخصیت ها توضیح داد: شخصیت ها در حقیقت همان شخصیت هایی هستند که ما در ابتدا در مسجد «منم بچه مسلمان» داشتیم ولی در فصل جدید آدم هایی را به طور روزمره و با یک نگاه کودکانه برای بچه ها به تصویر می کشیم.

این تهیه کننده درباره داستان ها هم گفت: معمولا داستان ها براساس یک عبارت قرآنی شکل می گیرد و در دل کار، یک قصه داریم که این قصه هم معمولا قصه های اولیا و انبیاست.

وی درباره تغییرات برنامه به لحاظ شخصیت ها و داستان ها گفت: فضاهای کار را زیاد کردیم و به سمت نمایشی شدن حرکت کردیم؛ هر شخصیتی یک شناسنامه ای و کار ویژه ای دارد و کاملا یک برنامه نمایشی است؛ در فصل جدید سه شخصیت داریم، یکی بهار، یکی هم پسر بچه شیطان است که یک خواهر به اسم بنفشه دارد و و یک کلاغ هم داریم به نام قاقارخان.

وی درباره جذابیت برنامه گفت: بخش عمده برنامه در بخش نمایشی است، نکته دیگه این که ما قبلا قصه داشتیم ولی الان کتابی درست کردیم. این کتاب باز می شود و با عروسک برای بچه ها نمایش می دهیم. در کل از نگاه اول این کار، آموزش از طریق بازی بوده است.

این برنامه در 100 قسمت 35 دقیقه ای به سردبیری محمدحسین حبیبی در گروه خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ تولید شده و روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 10 و 16 از شبکه قرآن و ساعت 13 از شبکه پویا پخش می شود.

فراخوان پنجمین جشنواره فیلم کوثر منتشر شد

پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوثر با محوریت الگوسازی از زنان ایثارگر و با هدف ترویج مولفه های مقاومت، ایثار و شهادت زنان در تاریخ انقلاب منتشر شد.

فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر توسط بنیاد آیه های ایثار وتلاش، با هدف تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و الگوسازی از زنان فرهیخته ایثارگر تشویق و ترغیب هنرمندان ایران اسلامی به فعالیت موثر در زمینه ترویج مولفه های ایثار، شهادت و مقاومت زنان در تاریخ انقلاب و با موضوع نقش زنان ایثارگر وجایگاه حماسی آنان در انقلاب و جبهه مقاومت، منتشر شد.

بر اساس اعلام دبیرخانه این رخداد فرهنگی هنری، پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه انقلابی گری زنان و پرچمداری آنها در نهضت اسلامی ایران، شناسایی و معرفی ظرفیت ها، استعدادها و توانمندی های زنان در حوزه های فرهنگی و هنری به منظور اثر بخشی مضاعف آنان در پیشبرد فرهنگ ایثار و مقاومت، توجه به نقش ارزنده زنان و معرفی ظرفیت های موجود جامعه هنری جهت کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه مقابله با تهاجم نرم دشمن و آندلسی کردن ایران، الگوسازی شخصیت های موفق علمی، فرهنگی و اجتماعی زنان ایثارگر ایران و جبهه مقاومت برای نسل های آینده و جهان اسلام به عنوان الگوی سوم زنان در جهان، تقویت فعالیت های جهادی، فرهنگی، هنری و رسانه ای در حوزه زنان، تبیین و تحکیم بنیان خانواده و لزوم افزایش جمعیت در پیشرفت و تعالی کشور و ایجاد بانک اطلاعاتی و مطرح کردن چهره های شاخص زنان نخبه کشور برای دسترسی جوانان از اهداف جشنواره است که در دستور کار جشنواره قرار گرفته است.

جشنواره پنجم فیلم کوثر در چهار بخش سینمای ایران شامل فیلم های سینمایی، داستانی بلند(تله فیلم) مستند کوتاه و نیمه بلند، مستند بلند و آثار کوتاه داستانی، پویا نمایی و نماهنگ است. همچنین در بخش مسابقه سینمای ایران، عنوانی با نام مسابقه ویژه گنجانده شده که عبارتست از:

این بخش ویژه آثار تولیده شده پیرامون موضوعات مرتبط با ایثارگری و نقش زنان و کودکان در کشورهای حوزه مقاومت و مقابله با داعش و رژیم صهیونیستی و مظالمی که بر آنها رفته است.

این بخش اختصاص به آثار مرتبط با ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و افشای ماهیت توطئه های دشمنان برای آندلسی کردن ایران دارد.

بخش طرح ها و ایده ها، بخش بین الملل و بخش غیر رقابتی نیز سایر بخش های چهارگانه جشنواره را تشکیل می دهند. نمایش های ویژه، نشست های تخصصی، نکوداشت ها و بزرگداشت ها، برپایی نمایشگاه عکس و برگزاری همزمان جشنواره در استان ها و سایر مراکز فرهنگی هنری کشور، از دیگر بخش های پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر هستند. آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره پنجم خردادماه است. پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر، تیرماه 1403 در تهران با دبیری ناصر باکیده و با همکاری شهرداری تهران، سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار می شود.