آرشیو پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۶۹
اقتصادی
۴

خبر

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری: رکورد نوسازی مسکن در بافت های فرسوده شکسته شد

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: بیش از 546 شهر، بسته های تشویقی شهرسازانه را در بافت های فرسوده اجرا می کنند و در سال 1402 رکورد نوسازی در محدوده بافت های فرسوده شکسته شد.

به گزارش ایسنا، محمد آئینی در مراسم اولین گردهمایی گروه های مردمی و جهادی با وزارت راه و شهرسازی و دومین رویداد جایزه ملی بم که دیروز برگزار شد، اظهار کرد: ساکنان بافت های فرسوده دچار بدمسکنی هستند و توان نوسازی ندارند. حتی اگر وام ارزان به این افراد بدهیم امکان پرداخت اقساط ندارند. سازندگان هم حاضر به نوسازی در محلات فرسوده نیستند؛ زیرا برای آنها بازدهی اقتصادی ندارند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، درباره راهکار تشویق سازندگان به نوسازی بافت های فرسوده گفت: راهکار این است که ما با بسته های تشویقی مختلف، سرمایه گذاران را ترغیب به نوسازی کنیم. بیش از 546 شهر بسته های تشویقی شهرسازانه را اجرا می کنند؛ به طوری که آمار صدور پروانه نشان می دهد در سال 1402 رکورد نوسازی در محدوده بافت های فرسوده در بازه زمانی بعد از انقلاب شکسته شد. آیینی درباره میزان تسهیلات نوسازی گفت: در بافت های فرسوده پنج نوع وام قابل دریافت است که یکی از آنها، تسهیلاتی به میزان وام نهضت ملی مسکن تا سقف 550 میلیون تومان است. در برنامه هفتم نیز، واحدهای بافت های فرسوده می توانند از تمامی تخفیفات و حمایت های نهضت ملی مسکن تا سقف پنج طبقه استفاده کنند.

وی ادامه داد: از دو میلیون و 700 هزار بنای ناپایدار از سال 1384 تاکنون بیش از یک میلیون و 50 هزار واحد نوسازی شده است. در دولت سیزدهم، صدور پروانه برای نوسازی بافت های فرسوده از مرز 266 هزار فقره عبور کرده و 82 هزار و 485 واحد تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

همچنین سردار ابوالفضل طهماسبی؛ جانشین سازمان بسیج سازندگی هم گفت: در حوزه بازآفرینی شهری، طرح کرامت را اجرا کردیم. در این زمینه از ظرفیت های سپاه و بسیج سازندگی استفاده شد. در مجموع در سال 1402 بیش از 20 هزار پروژه در مناطق محروم اجرا شد. هدف ما در این حوزه تحقق شعار سال و مردمی سازی نوسازی با حضور 60 هزار گروه جهادی است.

کالاهای اساسی وارداتی مشمول ارز ترجیحی اعلام شد

لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی (28 هزار و 500 تومانی) برای سال جاری شامل هشت گروه کالایی اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی (28500 تومانی) برای سال جاری شامل 8 گروه کالایی اعلام شد.

محمد مخبر؛ معاون اول رئیس جمهور، مصوبه هیئت وزیران درباره اختصاص ارز ترجیحی 28 هزار و 500 تومانی به کالاهای اساسی در سال جدید را به وزارتخانه های مربوطه و دستگاه های اجرائی ابلاغ کرد. لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی برای سال جاری شامل هشت گروه کالایی است.

بر اساس فهرست گروه کالاهای اساسی کشاورزی؛ واردات انواع گوشت تازه یا سرد کرده گوساله و گوسفند، گندم معمولی، جو، ذرت دامی، دانه سویا، دانه کلزا، دانه پنبه، دانه آفتابگردان برای روغن کشی، دانه گلرنک، شکر تصفیه شده، کنجاله سویا، کنجاله پنبه، کنجاله آفتابگردان ،کنجاله کلزا، کنجاله گلرنگ، کود سوپرفسفات، کود کلریدو پتاسیم، کود سولفات پتاسیم، فسفات دی آمینیوم، مولدهای دام و طیور آبزیان و مواد ژنتیکی در سال جاری کماکان ارز ترجیحی دریافت می کنند.

البته ارز ترجیحی برای واردات برنج در سال جاری اختصاص نیافته که امکان دارد اختصاص یابد اما حبوبات از این فهرست حذف شده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، سال 1402 بالغ بر 20 میلیارد دلار با نرخ ترجیحی 28 هزار و 500 تومان برای واردات کالاهای اساسی و همچنین حدود 50 میلیارد دلار برای واردات سایر کالاها با نرخ بین 37 تا 40 هزار تومان تخصیص یافت.

یکی از مشکلات بازار کالاهای وارداتی، ضعف نظارت از مرحل واردات تا توزیع است به طوری که برخی کالاهای وارداتی که ارز ترجیحی می گیرند با نرخ های آزاد به دست مردم می رسد.

در این زمینه رضا کنگری؛ رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی اخیرا گفت: برخی تجار حبوبات را با نرخ ارز 28 هزار و 500 تومانی وارد می کنند و در سامانه جامع تجارت با نرخ کیلویی 52 هزار تومان به ثبت می رسانند اما در نهایت با نرخ کیلویی 77 هزارتومان به شکل غیررسمی در بازار عرضه می کنند. حبوبات با ارز دولتی تامین و وارد می شود اما در نهایت با سندسازی با نرخ های بالا در بازار به فروش می رسد که تخلف است.مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی بیان کرد

تولید بنزین در پتروشیمی ها به جای صادرات متانول

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفت: برنامه داریم که پتروشیمی ها به جای صادرات، از متانول تولیدی بنزین تولید کنند.

جواد اوجی، وزیر نفت روز سه شنبه در حاشیه آیین امضای تفاهم نامه های مطالعه طرح های توسعه 16 میدان گازی با هلدینگ ها، شرکت های پتروشیمی و شرکت های اکتشاف ایرانی در جمع خبرنگاران، خبر داد که در بحث تولید بنزین در پتروشیمی مخصوصا پتروشیمی هایی که متانول تولید می کنند، تفاهم نامه هایی امضا شده و بخشی از تولید بنزین کشور به این سمت سوق پیدا می کند.

در این زمینه «مرتضی شاهمیرزایی»، مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی در گفت وگو با ایلنا، درباره جزئیات برنامه پتروشیمی ها برای تولید بنزین از متانول اظهار داشت: اکنون متانول تولیدی در کشور صادر می شود، بنابراین طبق برنامه ریزی های صورت گرفته بنا داریم به جای صادرات این محصول را تبدیل به محصول با ارزش افزوده بالاتری به نام بنزین کنیم.

وی افزود: برنامه ریزی لازم انجام شده و به هلدینگ ها؛ پیشنهادات و برنامه های لازم را اعلام کردیم. سیاست وزارت نفت این است که مجتمع های تولیدکننده متانول همراهی بیشتری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه خط تولید مجتمع های پتروشیمی تولیدکننده متانول به منظور تولید بنزین تغییری نخواهند داشت، گفت: ما با اجرای تسهیلگری در این حوزه در نظر داریم هلدینگ ها سرمایه گذاری کرده و ارزش افزوده بیشتری از متانول داشته باشند و از تولید ماده نیمه خام و محصول پایه به سمت زنجیره بروند.

وی این پروسه را راهکاری برای رفع ناترازی بنزین و پاسخ به افزایش تقاضا، دانست و گفت: در این برنامه پتروشیمی ها به جای صادرات، از متانول تولیدی با فرآیند MTG (یعنی بدون مواد نیتروژنه و سولفوره) بنزین تولید خواهند کرد.

شاهمیرزایی با بیان اینکه ظرفیت تولید متانول در کشور بالاست و زنجیره این محصول توسعه نیافته است، گفت: معافیت ها و مشوق هایی برای این واحدها در نظر گرفته شده و مراحل نهائی برنامه ریزی زیرساخت ها و سازوکارهای لازم برای سرمایه گذاری تولید بنزین از متانول انجام شده است. وی یادآور شد: ما به لحاظ فناوری، دانش فنی، لایسنس، کاتالیست و سازندگان مشکل نداریم و برای این واحدهای تولیدی تخفیف خوراک نیز در نظر خواهیم گرفت.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله نفت در پاسخ به کیهان مطرح کرد: جلوگیری از حوادث خطوط لوله نفت با ایجاد مخازن تعادلی

سرویس اقتصادی: مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه با ایجاد مخازن تعادلی در مسیر خطوط انتقال از حوادث زیانبار جلوگیری کردیم، گفت: طول خطوط لوله انتقال نفت ایران 1000 کیلومتر افزایش می یابد.

به گزارش کیهان، «ارسلان رحیمی» روز گذشته در نشستی خبری در پاسخ به سوال کیهان درخصوص ایجاد مخازن تعادلی در مسیر خطوط انتقال نفت گفت: در جایی که برای انتقال نفت یا فراورده های نفتی حساسیت وجود دارد و مراقبت های جدی باید درنظر گرفت، متخصصان ایرانی مخازن تعادلی ساختند تا از حوادث زیانبار جلوگیری شود.

وی ادامه داد: کاربرد مهم دیگر این مخازن این است که اگر جایی در مسیر انتقال نفت یا فراورده های نفتی نیاز به تعمیر داشته باشد، بدون قطع انتقال و با حداکثر سرعت، تعمیرات انجام می شود.

در اجرا، طراحی و مهندسی خودکفا هستیم

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با اشاره به اینکه در سال 1401 به میزان 132 میلیارد لیتر نفت و فراورده در کشور منتقل شده، گفت: این مقدار در سال 1402 به 137 میلیارد لیتر رسید. از مجموع این انتقالات 71 میلیارد لیتر مربوط به نفت خام و 66 میلیارد لیتر مربوط به انتقال انواع فراورده نفتی است.

رحیمی همچنین از انتقال بیش از سه میلیارد و 850 میلیون لیتر فراورده به نیروگاه های کشور در سال 1402 خبر داد و افزود: سال گذشته به 19 نیروگاه کشور سوخت مایع تحویل شده است که امیدواریم با اتصال نیروگاه های جدید ازجمله علی آباد، این تعداد افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت، افزود: در طراحی، مهندسی و اجرای خطوط لوله انتقال نفت و فراورده خودکفایی کامل داریم و در سال گذشته بالغ بر 98 درصد تجهیزات مورد استفاده در پروژه ها از ساخت داخل بوده است.

رحیمی میانگین طول عمر خطوط انتقال نفت و فراورده در جهان را 25 تا 30 سال اعلام کرد و گفت: عمر متوسط خطوط انتقال نفت خام ایران 33 سال و میانگین عمر خطوط لوله انتقال فراورده های نفتی کشور 37 سال است اما با رسیدگی بموقع و بهره برداری درست، خطوط را در مدار بهره برداری داریم و اگر خطی با فرسودگی مواجه شود، طرح احداث خطوط لوله جایگزین تعریف و اجرائی می شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون حدود 14 هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت و فراورده های نفتی در کشور وجود دارد که این متراژ با اضافه شدن خطوط جدید به 15 هزار کیلومتر خواهد رسید.