آرشیو سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۷۵۹
سبک زندگی
۱۲
درنگ

برای حفظ آرامش کودکان آنها را از اخبار دور نگه دارید

اخبار و اتفاقات ناگوار بی رحم تر از این است که حتی به بزرگسالان آسیب نرسانند. بنابه تحقیقاتی حتی بزرگسالان هم در برابر اخبار بدی که مدام می شنوند، به ویژه پس از بلایا یا اعمال خشونت آمیز، بسیار آسیب پذیرند.

به طور نمونه مطالعه ای که پس از بمب گذاری های ماراتن بوستون در سال 2013 انجام شد، نشان داد افرادی که در معرض بیش از شش ساعت پوشش روزانه رسانه ای از این فاجعه قرار می گرفتند، نسبت به افرادی که مستقیما تحت تاثیر این رویداد قرار گرفتند، بیشتر احتمال داشت علائم استرس حاد را تجربه کنند!

سوزی برک، روان شناس ارشدجامعه روان شناسی استرالیا معتقد است که پوشش رسانه ای شدید اتفاقات و بلایا مانند حملات تروریستی، سقوط هواپیما، سیل و زلزله می تواند واکنش عاطفی قوی در بسیاری از مردم ایجاد کند. بنابه نظر این روان شناس در این میان کودکان خردسال به ویژه می توانند نسبت به چنین پوشش رسانه ای حساس باشند، به ویژه آنهایی که در سنین پیش دبستانی و کودکانی که قبل از پیش دبستانی هستند در مجاورت با این اخبار مدام این نگرانی را دارند که مبادا این اتفاقات برای نزدیکان شان رخ بدهد.

به گفته سوزی برک، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد فیلم های ویدئویی به ویژه می توانند بسیار ناراحت کننده تر باشند و بیشتر از عکس یا صدا در ذهن کودک بمانند. به همین دلایل سازمان بهداشت جهانی و روان شناسان تاکید دارند تا آنجا که می شود باید کودکان را از اخبار و پوشش های رسانه ای دور کرد تا آرامش شان حفظ شود.