آرشیو سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۷۵۹
اقتصاد
۱۳

اقتصاد بین الملل

تصمیم عربستان باعث افزایش قیمت نفت شد

درپی تصمیم عربستان سعودی برای افزایش قیمت فروش نفت خود به اکثر مناطق جهان در ژوئن، قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا افزایش یافت.

بهای معاملات نفت برنت با 34 سنت معادل 0.4درصد افزایش، به 83 دلار و30سنت درهر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا 34 سنت معادل 0.4درصد افزایش یافت و به 78 دلار و 45 سنت در هر بشکه رسید. عربستان سعودی، قیمت فروش رسمی نفت خود به آسیا، شمال غربی اروپا و مدیترانه را در ژوئن، افزایش خواهد داد که منعکس کننده انتظارات برای تقاضای قوی در تابستان امسال است. وارن پاترسون، مدیر تحقیقات کالای شرکت آی ان جی دراین باره گفت: قیمت نفت پس ازاین که هفته گذشته تحت تاثیر فروکش تنش های ژئوپلیتیکی، بیش از7.3درصد سقوط کرد،هفته معاملاتی جاری را با افزایش آغاز کرد. این افزایش پس از اقدام عربستان سعودی در افزایش قیمت فروش رسمی نفت خود به اکثر مناطق جهان دربحبوحه محدود شدن عرضه در سه ماهه جاری، روی داد.

کاهش رشد تقاضای جهانی بنزین

رشد تقاضای جهانی برای نفت تحت تاثیر افزایش استقبال از خودروهای برقی در چین و آمریکا و عادی شدن مصرف پس از افزایش شدیدی که در دوران پساکرونا داشت، ممکن است امسال نصف شود.شرکت مشاوره وود مک کنزی اعلام کرد که تقاضا برای بنزین احتمالا 340 هزار بشکه در روز در سال 2024 رشد کرده و به 26.5میلیون بشکه در روز می رسد که پایین ترین میزان رشد از سال 2020 و کمتر از رشد 700 هزار بشکه ای تقاضای روزانه برای بنزین در سال 2023 است.سوشانت گوپتا، تحلیلگر وود مک کنزی گفت: نفوذ خودروهای برقی در آمریکا و چین افزایش یافته است. امسال، تقاضای چین به دلیل استفاده بیشتر از خودروهای برقی، تنها 10 هزار بشکه در روز رشد خواهد کرد.شرکت مشاوره «ریستاد انرژی»، تقاضای جهانی برای بنزین در سال میلادی جاری را حدود 26 میلیون بشکه در روز تخمین زد که حدود 300 هزار بشکه در روز بالاتر از رشد حدود 700 هزار بشکه در روز در سال 2023 است. آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است چین که زمانی پیشران تقاضا برای بنزین در جهان بود، امسال بیش از نیمی از فروش همه خودروهای برقی را به خود اختصاص خواهدداد.