به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ایران شناسی » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه « ایران شناسی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • سید جلال دهقانی فیروزآبادی، رضا ذبیحی*
    ایران شناسی در دهه های اخیر به صورت دانشی مستقل در محافل دانشگاهی دنیا و ایران مطرح شده است. پس از انقلاب اسلامی، برای پیشبرد اهداف مربوط به ایران شناسی، نهادی با عنوان «بنیاد ایران شناسی» تاسیس شد. هم افزایی ایران شناسی با سایر علوم یکی از مهم ترین دغدغه های این دانش است. در این میان، سیاست خارجی که شاخه ای نسبتا نوپا از دانش روابط بین الملل و یکی از جنبه های مهم علم سیاست است، در هم افزایی با ایران شناسی می تواند نتایج درخوری در پی داشته باشد. براین اساس، این پرسش اصلی مطرح می شود که ایران شناسی (به مثابه دانش یا بنیاد ایران شناسی) و سیاست خارجی چگونه می توانند به صورت متقابل باعث ارتقای سطح دیپلماسی رسمی و دیپلماسی عمومی کشور شوند. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده است و برای گردآوردی داده ها از منابع کتابخانه ای و اینترنتی استفاده شده است. براساس یافته های پژوهش، ایران شناسی و سیاست خارجی ازطریق سه مفهوم می توانند باعث ارتقای سطح دیپلماسی رسمی و عمومی کشور شوند که عبارت اند از: مفهوم «ایران شناسی در سیاست خارجی» با تلاشی که در جهت رفع معضلات شناختی انجام می دهد؛ مفهوم «ایران شناسی برای سیاست خارجی» ازطریق اقداماتی که شامل تسهیل، تعمیق و توسعه انواع دیپلماسی است؛ و مفهوم «سیاست خارجی برای ایران شناسی» که با شناساندن بنیاد ایران شناسی در عرصه بین المللی و پشتیبانی از آن می تواند موثر باشد.
    کلید واژگان: ایران شناسی, سیاست خارجی, بنیاد ایران شناسی, دیپلماسی عمومی, دیپلماسی رسمی}
    Seyed Jalal Dehghani Firooz Abadi, Reza Zabihi *
    In recent decades, "Iranology" has been proposed as an independent science in academic circles in Iran and around the world. Moreover, after the Islamic revolution, an institution with this title was established in 1997 to advance the goals related to Iranology. All the while, the synergy of "Iranology" with other sciences is one of the most important concerns regarding this field of study. In the meantime, "Foreign policy", as a branch of the relatively nascent science of International relations, is considered an important aspects of the science of "Politics", whose synergy with Iranology can lead to fruitful results. Based on this, the main question will be raised, how Iranology (as knowledge or the foundation of Iranology) and Foreign policy can mutually improve the levels of official diplomacy and public diplomacy of the country. The research method in this article is descriptive-analytical, and to collect data and information, library and internet sources have been used. Based on the findings of this research, Iranian studies and Foreign policy can improve the levels of official diplomacy and public diplomacy of the country through three concepts, which are: The concept of "Iranology in Foreign policy", with its efforts to solve cognitive difficulties; The concept of "Iranology for Foreign policy" through actions that include facilitating, deepening, and developing various types of diplomacy; and the concept of "Foreign policy for Iranology" through measures such as introducing and supporting the "Iranology Foundation" in the international arena.
    Keywords: Iranology, Foreign Policy, Iranology Foundation, Public Diplomacy, Official Diplomacy}
  • محمد حسین رامشت، عترت محمدیان*
    تغییر جایگاه ایران شناسی به ایران شناختی از آنجا ناشی می شود که بنیان الگوی «شناخت» دچار تحول شده است. در ایران شناختی، اصل «دوگانگی دکارتی» مندرس شده، فرض شده است. در اینجا انسان به عنوان شناسنده صرف تلقی نمی شود بلکه شناخت را محصول مشترک بین شناسنده و پدیده دانسته و بر این سیاق الگوهای شناخت و کالبدشکافی علمی ایران، دستخوش تغییرات بنیادی می شود. از یک سوء نحوه بازتاب داده ها در ذهن پژوهشگر اهمیت می یابد و از سوی دیگر نقش سرزمین ایران در ایجاد منطق و نوع تجربه زیسته ای که ساکنان این سرزمین از زیستن در ایران آموخته اند، مطرح می شود. به بیان دیگر، هویت مکانی نقش عمده ای در نوع شناخت منتج از خرد عاطفی ساکنان خود، دارد. در ایران شناختی، پژوهشگر و نحوه بازتاب داده ها در ذهن او اهمیت پیدا می کنند. زیرا حاصل چنین تحلیلی در قالب مولفه های فرهنگی، اجتماعی و زبانی پژوهشگر صورت می گیرد و بدین ترتیب تاثیرگذاری و تاثیرپذیری الگوی دیرینه فهم و دانش هر پژوهشگری با آنچه ادراک معنا می کنیم، به رسمیت شناخته می شود. به سخن دیگر مبانی شناخت به قلمرو فرهنگ و ویژگی های جامعه شناختی رصدکننده معطوف می شود. این چرخش بنیادین در اصول ایران شناختی را باید نخست مدیون طرح نظریه «هویت آینه ای» و «دستگاه جغرافیایی ایران» دانست. این الگو از تامل در پدیده ها، قلمرو جدیدی از درک و شناخت از ایران و ایرانیت برای ما به وجود آورده که می تواند ما را در شناخت بهتر فضای ایران، ارتباط منطقی تری با محیط و فهم تفاوت های فرهنگی و چرایی مانایی ایران در طول اعصار کمک کند. بنابراین، در ایران شناختی نه تنها ذهن و طرحواره های ذهنی پژوهشگر بلکه طرحواره های ذهنی ساکنان و رمزگشایی تصویر ذهنی آنها هم مورد توجه است. در این روش «معناداری زمین» که یک استعاره مفهومی از تاثیر زمین بر فهم و منطق شناخت ساکنان آن است، شکل می گیرد.
    کلید واژگان: ایران شناختی, ایران شناسی, تجربه زیسته, معناداری زمین, هویت آینه ای, هویت مکانی}
    Mohammad Hossein Ramesht, Ebrat Mohamadian *
    1.Abstract
    Changing the status of "Iranian studies" to “Iranistics " comes from the fact that the basis of the model of "Knowledge" has undergone a transformation. IN authentic Iranian studies, "Descartes' duality"; old and rejected, is assumed. Here, man is not considered as a mere knower, but knowledge is considered as a joint product between the knower and the phenomenon, and in this context, the patterns of knowledge and scientific autopsy of Iran undergo fundamental changes. On the one hand, the way information is reflected in the researcher's mind is important, and on the other hand, the role of the land of Iran in creating logic and the type of lived experience that the residents of this land have learned from living in it is expressed. In other words, place identity plays a major role in the type of knowledge resulting from the emotional intelligence of its residents. In Iranian studies, the researcher and the way the data is reflected in his mind become important. Because the result of such an analysis takes place in the form of the researcher's cultural, social and linguistic components, and therefore the influence and impact of the long-standing pattern of understanding and knowledge of each researcher is recognized by what we mean.In other words, the basics of knowledge are directed to the realm of culture and sociological features of the observer. This fundamental turn in the principles of Iranian studies should first be attributed to the theory of "Mirror Identity" and "Geographical Device of Iran".This pattern of reflection on phenomena has created a new realm of understanding and knowing Iran and being Iranian for us and can help us to better understand the atmosphere of Iran. And create a more logical connection with the environment and understanding of cultural differences. And explain the reasons for Iran's immortality throughout the ages. Therefore, in Iranian Studies, not only the researcher's mind and mental schemes, but also the residents' mental schemes and the decoding of their mental image are of interest. In this method, the "meaning of the land" is formed, which is a conceptual metaphor of the effect of the land on the understanding and logic of the knowledge of its inhabitants.
    2- Introduction     
    The recognition of various texts from Iran will be done by interpreting them through semiotic and semantic analysis until reaching the field of semantics and usage. Understanding the difference between Irenology and "Iranian knowledge" will help us present Iran not only as a hard truth but also as an interpretable reality and a factor in the epistemological logic of its inhabitants' thoughts and experiences. This perspective reveals the secret of Iran's cultural unit's immortality and permanence, based on culture and a rich cultural ecology, rather than race or nationalism. In this article, we discuss cultural Iran, Iranian identity based on Sapir-Whorf's (1960) theory, an epistemological identity, and introduce it.
    3- Material & Methods   
     A question arises here: One question arises: why has Iran, among its 15 neighboring countries with a history of independence, always remained a cultural and independent unit in history's context? We can answer this question by referring to several central theories in the field of epistemology. In this article, we analyze two important epistemological features of Iran, relying on the theory of several researchers who are experts in this field. The phenomenological approach and the benefit of "text analysis" led to six new theories about Iran's land, resulting in a semantic autopsy. To achieve the research's goals, we studied the sources of the six theories, re-read and analyzed the texts, deduced the extracted conceptual propositions about Iran's characteristics, and explained the importance of each one.
    4- Discussion of Results & Conclusions    
    The research indicates that the change in researchers' approach from Irenology to Iranian knowledge defines new horizons of the cognitive understanding of the inhabitants of the land of Iran for us and leads to the mechanism of the influence of place in the epistemological framework of Iranians.
    Studies have shown that Iranian studies can explain many cultural events our national rituals and celebrations and how the inhabitants of Iran understand their biological place. This issue can help us in understanding the biological, cultural, and social structure existing in Iran in the field of epistemology. As mentioned in the geographical framework of Iran, many of our collective and cultural behaviors are teachings that the place has instilled in them in the form of experimental and emotional knowledge.
    Therefore, the concept of Iranianism is also separated from the classic forms of race, blood, and nationalism, which usually do not have documented scientific support.
    Iranianism is presented in the field of epistemology in this way: the inhabitants of the land of Iran, since they have lived in this place, have a special mental and intellectual framework under the influence of the place's identity and think according to its cultural place.
    Reference
    1- Adibzadeh, Majid (1388). Epistemological Democracy, Phoenix Publications, first edition, Tehran.
    2- Spiren, Ann Whiston (1387). Manzar language, translated by Seyed Hossein Bahraini and Behnaz Aminzadeh, Tehran University Press. Second edition, Tehran.
    3- Baba Jamali, Farhad (1391). The components of geomorphology and its effects on the civil identity and handwoven carpet art of Iran (case example: smooth civility and non-fluid civility in central Iran), PhD thesis, supervised by Mohammad Hossein Ramsht, University of Isfahan, Department of Natural Geography.
    4- Badakhshan, Ebrahim and Azmoudeh, Hassan (2012). Rethinking linguistic relativity with a cognitive approach and relying on Persian language data, Scientific-Research Quarterly of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Foreign Languages, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, (11), 1-28.
    5- Javadi, Ruqiya (2011). Marx's Philosophical Thoughts, Parse Magazine, (18-19, 53-79.
    6- Child, Gordon (1355). Man creates himself, translated by: Ahmad Karimi Hakak, Mohammad Hel-Etaei, Pocket Books Co., Ltd. Publications (in collaboration with Franklin Publications), third edition, Tehran.
    7- Haqshanas, Mohammad Ali (1390). Persian language and literature at the crossroads of tradition and modernity. Advertisement, first edition, Tehran.
    8-Ramshet, Mohammad Hossein, Tayyaba Mahmoudi, Mozhgan Inteziri, Abbas Ali Vali, Ali Rabbani (2015). Spatial identity and its role in the crystallization of Iranian civil society, Quantitative Geomorphology Research, 4(4), 56-71.
    9- Rahdan Mofard, Mohammad, Mohammad Hossein Ramsht (2015). Geographical Institution of Iran, Publishing Pattern of Progress, Affiliated to Islamic Pattern Center of Iran, First Edition, Tehran.
    10- Rouhani, Massoud, Mohammad Enayati Qadiklabi (2009). The components of national identity in contemporary poetry (a case study of Mohammad Reza Shafiei Kodkani's poetry), National Studies Quarterly, (2), 105-126.
    11- Selgi, Leila, Mohammad Ali Zanganeh Asadi, Ebrat Mohammadian (2018). Phenomenology in Geomorphology, Quarterly Journal of Geography and Development, (54), 1-14.
    12- Muhammadian, Ebrat (1400). Spatial identity, settlement and settlement system in the land of Iran (under research), responsible for the project: Mohammad Hossein Ramsht, support fund for researchers and technologists of the country.
    13- Mohammadian, Ebrat (2018). The logic of the spatial arrangement of settlements in the Khuzestan plain, Quarterly Journal of Geography and Urban-Regional Studies, (33), 147-160.
    14- Mir Baghrifard, Seyyed Ali Asghar, Fateme Bostan Shirin (2001). Cordoba and Isfahan and the similarity of its two philosophical schools, collection of articles, International Conference of Cordoba and Isfahan two schools of Islamic philosophy, May, Isfahan.
    15- Nematolahi, Fatima (2013). Transtextual space in geomorphology, scientific and research quarterly, geography and environmental planning, 25 (1), 109-120.
    16- Tashan, Mohammad Reza (2016). Zagros and spatial identity, Quarterly Journal of Geography and Environmental Planning, 28 (4), 165-176.
    17- Hashemi, Zohra, (1389). Conceptual metaphor theory from the point of view of Likoff and Johnson, Adab Research, (12), 119-140.
    18- Helali, Fatemeh, Toubi Zamani (1387). Native science from the point of view of Dr. Seyed Hossein Nasr, "Farhang al-Horesh" Quarterly, 1(1), 117-150.
    19- Carol E. Cleland, (2002). Methodological and Epistemic Differences between Historical Science and Experimental Science, Philosophy of Science, 69(3), PP. 474–496.
     20-http://www.jstor.org/stable/10.1086/342455.
    21- Hillier, Bill. Hanson, Julienne, (1984). The Social Logic of Space, Published by Press Syndicate University of Cambridge.
    22- Sapir, E., (1929). The Status of Linguistics as a Science. Language, 5. 2:207-14.
    23-Whorf, B., (1956). Language, Thought, and Reality: Selected Writings. ed. By J. B. Carroll, Cambridge, Mass: MAT Press.
    Keywords: Iranian Studies, Iranistics, Lived experience, The significance of the earth, mirror identity, Spatial identity}
  • نامیر کاراخلیلوویچ*
    ایران شناسی کشور بوسنی و هرزگوین پیشینه ای طولانی دارد. از دیر باز، دانشمندان و ادیبان این مرز و بوم، با عناصر مختلف فرهنگ ایران زمین آشنایی داشته اند. از اوایل قرن بیستم، فعالیت های ایران شناسان بوسنیایی به سبک معاصر علمی و دانشگاهی آغاز شد. لیکن هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب راه دارزی در پیش است. بنابر ضرورت آشنایی با ایرانشناسی در دانشگاه های کشور بوسنی و هرزگوین در این نوشته، برآنیم تا ضمن تشریح تاریخچه کلی ایران شناسی در این کشور ، به معرفی برخی شخصیت های برجسته این حوزه بپردازیم  و به اجمال اقدامات و آثار علمی و پژوهشی آنان، معرفی و ارزیابی شوند. سپس به چشم انداز آینده رشته ایران شناسی در بوسنی و هرزگوین و محورهای احتمالی توسعه آن، اشاره شود. روش پژوهش در این مقاله روش تاریخی است و مستند به اطلاعات میدانی است
    کلید واژگان: ایران شناسی, ایرانشناسی بوسنیایی, بوسنی و هرزگوین. زبان و ادبیات فارسی}
    Namir Karahalilovic *
    Iranian studies in Bosnia and Herzegovina have a long history. For a long time, scientists and writers of this region have been familiar with the various elements of Iranian culture. From the beginning of the 20th century, the activities of Bosnian Iranologists began in a contemporary scientific and academic style. But there is still a long way to reach the desired point. According to the necessity of getting acquainted with Iranology in the universities of Bosnia and Herzegovina, in this article, we intend to describe the general history of Iranology in this country, introduce some prominent figures in this field, and briefly introduce and evaluate their actions and scientific and research works. Then, the future prospects of Iranology in Bosnia and Herzegovina and the possible axes of its development should be mentioned. The research method in this article is the historical method and is based on field information
    Keywords: Iranian Studies, Iranolog, Bosnia, Herzegovina. Persian language, literature}
  • محمدرضا قلیزاده*
    گسترش ارتباط میان ایران و اروپا از اواخر دوره قاجار و به ویژه پس از انقلاب مشروطه، سبب توجه و حتی علاقه ی اروپاییان  به ایران شد و در پی آن افزایش رفت و آمدها به ایران  بیشتر شد. یکی از پیامدهای این جریان، گسترش  مطالعات ایرانشناسی درغرب و نگارش آثار علمی و مهم در این زمینه بود. آثاری که ایرانیان علاقه مند را به تکاپوهای بیشترواداشت تا  تحقیقاتی بسیار کم سابقه ای را درباره ایران و مطالعات ایرانشناسی  انجام دهند . محمد قزوینی یکی از مهم ترین این علاقه مندان است که نقش و سهمی تعیین کننده  در تحول دانش ایران شناسی در ایران و غرب دارد. سفرطولانی و پر مشقت او به  غرب ، علاوه بر در نشان دادن فرهنگ و تمدن ایرانی به اروپاییان تاثیری دو سویه هم بر شخصیت های ایران شناس غربی و هم بر نوع نگرش خودش داشته است. بنابراین می توان او را  سرآغاز یک تحول در مطالعات ایرانشناسی در غرب دانست.  از این رو این پژوهش بر آن است که گذشته از بیان اهمیت محمد قزوینی در این جریان، به ارتباط او با مهم ترین ایران شناسان آن زمان و تاثیرپذیری وی از آثار و شیوه های نوین علمی و پژوهشی و انتقال آن به ایران بپردازد
    کلید واژگان: محمد قزوینی, ایران شناسان, خاورشناسان, ایران شناسی, غرب, اروپا}
    Mohammad Reza Gholizadeh *
    The expansion of the relationship between Iran and Europe since the end of the Qajar period and especially after the constitutional revolution, caused Europeans to pay attention and even interest in Iran, and as a result, there was an increase in visits to Iran. One of the consequences of this flow was the expansion of Iranian Studies in the West and the writing of important scientific works in this field. The works made interested Iranians make more efforts to carry out very rare research about Iran and Iranian studies. Mohammad Qazvini is one of the most important of these enthusiasts who has a decisive role and contribution to the evolution of Iranology knowledge in Iran and the West. His long and arduous journey to the West, in addition to showing the Iranian culture and civilization to the Europeans, has had a two-way impact on the personalities of Western Iranologists and his attitude. Therefore, he can be considered the beginning of a revolution in Iranian Studies in the West. Therefore, this research aims to, apart from expressing the importance of Mohammad Qazvini in this trend, deal with his relationship with the most important Iranologists of that time and his influence on modern scientific and research works and methods and their transfer to Iran.
    Keywords: Mohammad Qazvini, Iran, West, Iranian Studies, Orientalism Oriental Studies.. traditional way . Western method}
  • جهانبخش ثواقب*
    سیاحان اروپایی که در عصر صفویه به ایران می آمدند، با ثبت خاطرات و مشاهدات خویش و نگاشتن سفرنامه، در شناساندن و نقل و انتقال فرهنگ، علوم، هنر، منش، رفتار، آداب و عادات، سبک زندگی و مواریث علمی و تمدنی ایرانیان در جوامع اروپایی نقش مهمی داشتند و زمینه نوعی گفتمان ایران شناسی را در غرب پدید آوردند. این سیاحان با سفر و اقامت در ایران، با مشاهده، بررسی و تحقیق، تماس و گفتگو با مردم و افراد آگاه و دست یابی به منابع مکتوب تاریخ ایران، آگاهی های سودمندی درباره ایران عصر صفویه به هم وطنان خویش عرضه کرده اند و آنان را با نام، اعتبار و عظمت ایران آشنا ساختند. هدف از این پژوهش، بررسی نسبت سیاحان اروپایی با مقوله ایران شناسی براساس اطلاعات سفرنامه ای و به روش توصیفی- تحلیلی است و این پرسش را مطرح کرده است که سیاحان اروپایی عصر صفویه چه نقشی در گسترش ایران شناسی داشته اند؟ یافته های پژوهش بیان گر آن است که ابعاد گوناگونی از وجوه تمدنی ایران در سفرنامه های این سیاحان بازتاب یافته و آن را به اروپا شناسانده اند. سیاحان از این منظر نقش مهمی در مقوله ایران شناسی در غرب و گسترش آن ایفا کرده اند. گزارش های آنان در تشویق اروپاییان برای دیدار از ایران و نگارش سفرنامه موثر بوده که خود گام مهمی در رشد تمایلات ایران شناسی در میان اروپاییان به شمار می رود
    کلید واژگان: عصر صفویه, ایران, اروپا, سیاحان, ایران شناسی}
    Jahanbakhsh Savagheb *
    The European tourists who came to Iran during the Safavid era, by recording their memories and observations and writing travelogues, introduced and transmitted the culture, science, art, character, behavior, manners and habits, lifestyle and scientific and civilizational heritage of Iranians. They played an important role in European societies and created a kind of, Iranian studies discourse in the West. By traveling and staying in Iran, by observing, investigating and researching, contacting and talking to people and knowledgeable people, and accessing written sources of Iranian history, these tourists have provided useful information about Safavid Iran to their countrymen and made them familiar with the name, prestige and greatness of Iran. The purpose of this research is to investigate the ratio of European tourists with the category of Iranology based on travelogue information and in a descriptive-analytical method, and it raises the question of what role European tourists of the Safavid era played in the development of , Iranian studies? The findings of the research show that various aspects of Iran's civilization were reflected in the travelogues of these tourists and introduced to Europe. From this point of view, tourists have played an important role in the category of Iranian Studies in the West and its expansion. Their reports have been effective in encouraging Europeans to visit Iran and write travelogues, which is an important step in the growth of Iranian studies among Europeans
    Keywords: Safavid era, Iran, Europe, Tourists, Iranian Studies}
  • Naser al-Din Parvin

    JournalAsiatic is one of the oldest Orientalist journals in the world.This journal, as a scientific organ of the Asian Institute of Paris, has been published since 1822 until now, and as it will be mentioned, both the institute and its organ showed attention to Iranian civilization from the beginning.

    Keywords: JournalAsiatic, France, Iran, Iranology, Persian Language}
  • Sara Aliloo, Maryam Moradi

    The book History of Media by Igor Mikhailovich Diakonoff (1958) was translated to Persian by Karim Keshavarz in 1966. The book is Diakonoff’s comprehensive and meticulous researches conducted at that time, as requested the Academy of Sciences of Azerbaijan. The compilation and translation of the book are of importance as before the work there was not any independent books or scientific researches on the Medes period in Persian and the information that historians and archaeologists had about the period had been limited to the writings of Greek historians and some modern Western sources. Such sources were important but as they had not used primary sources, that is, inscriptions, tablets, and archaeological documents, they could not fill the gap of the lack of authentic documents and written sources for those who were interested in researching on this period. Diakonoff’s work is different from other sources in the way that the work provides the readership with a comprehensive information from the sources on this period, carefully examines them, and then turns to geographical and historical issues. These issues made the book one of the main sources of the field such that even after many decades it would be important for those who want to study about Iran and Iranians living in that period. One can see the influence of Diakonoff’s work on the history of the Medes as it has been one of the primary sources of Iranian researches in conducting historical, linguistic, ethnographical, archeological, and interdisciplinary researches. Using a library method, the study aimed to show some part of the influence of the book on the Iranian researcher’s works.

    Keywords: Iranian Studies, Igor Diakonoff, Ancient History, The Medes, Historical Studies}
  • منصور طرفداری

    ایران شناسی از جمله رشته‌های جدید دانشگاهی در حوزه علوم انسانی که طی سالیان اخیر در برخی دانشگاه ها راه‌اندازی گردیده است. سرفصل آموزشی این رشته متشکل از دروس متنوعی نظیر تاریخ، جغرافیا، باستان شناسی، ادبیات، اسطوره شناسی، فرهنگ مردم و اقتصاد است که میان‌رشته‌ای بودن آن را نشان می دهد. ارایه تعریفی اولیه از این رشته، ماهیت و اهداف و موضوع و مبانی روش‌شناسی آن از جمله مسایل مهمی هستند که پرداختن به آنها ضروری به نظر می‌رسد. بر این اساس، پژوهش پیش‌رو کوشیده است تا با گردآوری اطلاعات از منابع مرتبط و با استمداد از تجربیات عملی در این رشته به پرسش‌های اساسی تحقیق پیرامون ضرورت و اهداف رشته ایران‌شناسی و اهمیت رویکردهای متعدد روش‌شناسی در آن پاسخ دهد. یافته‌های تحقیق بیانگر آن است که رشته ایران‌شناسی با به کارگیری نگاه چند بعدی و بین‌رشته‌ای، شناخت جامع‌تری در زمینه مسایل مرتبط با فرهنگ و تمدن ایران ارایه می‌دهد. با این همه، دستیابی به این مهم و نیز معرفت‌شناسی صحیح در آن تا حدی وابسته به اتخاذ روش‌شناسی متناسب و کارآمد است. بر این اساس، فهم روش‌شناسی در نقد دیدگاه ها و آثار ایران‌شناسان خارجی و نیز دستیابی به شناخت واقع‌گرایانه‌تر در این رشته، اهمیت بنیادین دارد.

    کلید واژگان: ایران شناسی, میان رشته ای, معرفت شناسی, روش شناسی}
    Mansour Tarafdari

    Iranology is one of the new academic disciplines in the realm of human sciences which has been recently launched in some universities. The curriculum of this field consists of various courses on history, geography, archeology, literature, mythology, folklore, economics, etc., which demonstrates its interdisciplinary nature. Presenting a preliminary definition of this field and introducing its nature, purposes, subject, and methodological principles are among the most important problems which demand further discussion. Accordingly, the present study aims to respond to a number of fundamental questions regarding the necessity and purposes of Iranology and the importance of various related methodological approaches through collecting the required data from authentic sources and resorting to empirical studies in this field. The findings of the study demonstrate that, following an interdisciplinary approach and a multi-dimensional perspective, Iranology provides a more comprehensive knowledge of the problems related to Iranian culture and civilization. However, achieving this important purpose and attaining correct epistemological knowledge depends, to some extent, on adopting an efficient and appropriate methodology. Hence, having an accurate understanding of methodology in criticizing the views and works of foreign Iranologists and obtaining a more realistic knowledge of Iranology is of great significance.

    Keywords: Iranology, interdisciplinary, epistemology, methodology}
  • مریم رفیعی آتانی*، پوران طاحونی

    جهان ایرانی در برگیرنده مجموعه ای از اقوام، آداب و رسوم، ادبیات و تاریخ است که گستره جغرافیایی وسیعی را در بر می گیرد. از قرن هجدهم با حضور استعمارگران غربی در شرق، این پهنه نیز تحت تاثیر تغییرات بنیادی در فرهنگ آن قرار گرفت در نتیجه خودآگاهی فرهنگی میان ملل مختلف جهان ایرانی با هویت ملی پیوند یافت. از این رو اندیشمندان ایرانی اگرچه از بایگانی شرق شناسی وام گرفتند ولی در انتخاب گزاره های خود متاثر از وقایع جامعه خویش بودند. در این پژوهش با کمک روش دیرینه شناسی روند شکل گیری دانش ایران شناسی بررسی می شود. نتایج تحقیق نشان داد: دانش ایران شناسی اگرچه خودآگاهی فرهنگی ایرانیان را با کمک ابزارهایی مانند انتشارات و آموزش تقویت کرد ولی با پرداختن به موضوع شناخت ایران ملی، فرهنگ را در راستای ملیت به کار گرفت و ایرانیان در قرن بیستم تاریخ مشترک و زبان فارسی را در راستای هویت ملی بازتولید کردند.

    کلید واژگان: ایران شناسی, جهان ایرانی, ملی گرایی, دولت - ملت}
    Maryam Rafiei Atany *, Pouran Tahouni

    In East nationalism is known as a movement against imperialism and for self- protection. This movement influences the Iranian World – the World which had one cultural and political literature at least in urban societies and elites – and ties the concept of nation to concepts like race, language, territory and history. For nation- building, the Iranian World intellectuals uses new European scientific methods and knowledge. They find it more appropriate for their nation-states’ benefits. Applying new methods developed a new scientific literature that emerged the knowledge of Iranology. This article is used the archaeology of knowledge to study the texts, which introduced Iranian Studies at its early emergence. The hypothesis is even Iranology discourse in Iran is impressed by Orientalism archives, it is affected by the Iranian World’s political and social context. So Iranology appears when Iranian society interacts with modern changes in Iranian World and needs an Iranian identity. Then Iranology actuate Iranian cultural identity to a national cultural identity.

    Keywords: Iranology, Iranian World, nationalism, nation - state}
  • رضا بیگدلو*، محمد احمدآبادی

    شرق شناسی بر شبکه ای از بازنمایی ها، دانش ها و باورهای اجتماعی سیاسی خاص استوار شده است و گفتمانی متمایز را پدید آورده است. ایران شناسی به عنوان یکی از شاخه های شرق شناسی در بسیاری از اصول و مبانی با شرق شناسی همانند است. پژوهش های شرق شناسی، منبع عمده تولید آرا و مفاهیم در باب ماهیت جوامع شرقی هستند و برای شناخت و تحلیل این جوامع به کار گرفته می شود. شرق شناسی مناسبات اجتماعی جوامع شرقی را با حاکمیت دولت مبتنی بر استبداد شرقی، نبود جامعه مدنی، نبود مالکیت خصوصی، ایستایی و رکود، تضاد دولت ملت، نبود قانون مدون، تبعیت برده وار رعایا از حاکم و عدم ثبات و امنیت سیاسی و اجتماعی تبیین می کند. آرای سر جان مالکم به عنوان ایران شناسی برجسته در ساخت نظریات مربوط به ماهیت دولت و جامعه و مناسبات مابین آن ها بسیار تاثیرگذار بوده است. این پژوهش با روش تحلیل تاریخی و با واکاوی مبانی اساسی تشکیل دهنده آرای مالکم، مفهوم امنیت و سازوکارهای امنیت سازی در جامعه ایران از دیدگاه مالکم نقد و بررسی می کند. یافته های این پژوهش بیان گر آن است که مالکم، امنیت سازی در ایران را از منظر حکومتی استبدادی تحلیل می کرد که با تکیه بر قدرت نظامی و ترس مردم از حکومت، موفق به برقراری امنیت می شد. از نظر او، دین اسلام و احکام آن از عوامل تولید استبداد، ناامنی و بی ثباتی در جوامع اسلامی ازجمله ایران بود. در حالی که امنیت سازی در ایران، بیش از آن که بر اساس عامل ترس از قدرت حاکمه باشد، بر فرهنگ و سنت های اجتماعی و آموزه های دینی استوار بوده است.

    کلید واژگان: ایران, شرق شناسی, ایران شناسی, امنیت, سر جان مالکم}
    Reza Bigdeloo*, Mohammad Ahmadabadi

    Orientalism has been founded on a network of representations, social - political sciences and beliefs and it has developed a distinguished discourse. Iranology considered as one of the branches of orientalism is consistent with it in many aspects. The researches related to orientalism are considered as the main source of developing concepts in relation to the nature of eastern communities and they are applied in the direction of the identification and analysis of these communities. Orientalism clarifies the social relations in the eastern communities with the sovereignty of government based on the eastern dictatorship, lack of civil community and private ownership, stagnation, disagreement between the government and nation, lack of a formulized law, slavish obedience of peasantry from the monarch and lack of political and social stability and security. Malcom, an outstanding Ironologist, provided ideas being so effective on the development of theories pertaining to the nature of government and community and the relations between them. Through the historical analysis method as well as the study of fundamental principles of Malcom’s ideas, this research investigates the concept of security and the strategies taken towards the provision of security in Iran in view of Malcom. The finding of this research indicate that Malcom analyzed the development of security in Iran in view of dictatorship government that succeeded to provide the security by relying on the military power as well as the people’s fear of the government. In his view, Islam religion and its decrees were the cause of developing dictatorship, insecurity and destabilization in the Islamic communities including Iran; while, the provision of security in Iran has been mostly based on the culture, social traditions and religious instructions more than fear of the governed authority.

    Keywords: Iran, orientalism, Iranology, security, Sir John Malcolm}
  • یاسر ملازئی*
    ایران عصر صفوی یکی از برجسته ترین دوره های تاریخی ایران به شماره می رود که شناسایی جنبه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن، توجه بسیاری از ایرانشناسان در نقاط مختلف جهان را جلب کرده است. ژاپن به عنوان یکی از کشورهای آسیای شرقی از جمله مناطقی است که ایرانشناسی در آن از نیمه دوم قرن بیستم مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر باستان شناسی، ادبیات و مردم شناسی یکی از جنبه های ایرانشناسی ژاپنی ها تاریخ بوده است که در پس آن ایران شناسان متعددی در این کشور بدان توجه کردند. هدف اصلی این مقاله، بررسی آثار و پژوهش های آقای ماساشی هانه دا از ایران شناسان ژاپنی در باب تاریخ ایران عصر صفوی است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که از نظر موضوعی، ماساشی هانه دا به جنبه های مختلفی از تاریخ ایران عصر صفوی از جمله مسایل شهری و نظامی توجه کرده است. از طرفی دیگر ایشان تلاش کرده است تا با ذکر نظریات گوناگون از جنبه های مختلف تاریخ صفویان، استناد به داده های تاریخی و همچنین توجه به مسایل جزیی، برخی از مسایل چالش بر انگیز از تاریخ ایران عصر صفوی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
    کلید واژگان: ایران شناسی, ژاپن, ماساشی هانه دا, صفویان, تاریخ}
  • یونس صادقی*
    مقاله حاضر می کوشد به معرفی کارنامه ویلم فلور ایران شناس نامی نایل آید. این ایران شناس هلندی که بیش از نیم سده از عمر خود را وقف مطالعه بر روی تاریخ ایران کرده  است و به عبارتی مجنون وار در پی لیلی (ایران) خود بوده است،با تدوین 260 مقاله و کتاب، سهم بسزایی در ایرانشناسی برعهده دارد،لذا شایسته است آثار او  و وبژگی های علمی اش در حیطه ایران شناسی بدرستی معرفی شود.لذا تمرکز اصلی بخش نخست مقاله، مبتنی بر معرفی کتاب ها و مقالات ترجمه شده ایشان به فارسی و مقالاتی که نویسندگان ایرانی درباره آثار او نوشته اند  خواهد بود و در قسمت دوم مقاله نیز تاریخ نگاری و روش پژوهشی او از مجموعه آثارش موردبحث قرار خواهد گرفت و انتقاداتی که نسبت به آثار و کارنامه علمی او وجود دارد مطرح می شود مطابق بررسی های صورت گرفته، بزرگ ترین دستاورد علمی فلور، گردآوری مجموعه اسناد واک می باشد. روش پژوهش مقاله حاضر مبتنی بر روش توصیفی - تحلیلی  با تاکید بر آثار ویلم فلور  است.
    کلید واژگان: ایران, هلند, ویلم فلور, ایران شناسی, صفویه, قاجار}
  • مجتبی رضایی سرچقا *
    اماکن مذهبی، به ویژه امامزادگان و بقاع متبرکه، همواره یکی از پایدارترین کانون های مذهبی شیعیان بوده است. این اماکن از صدر اسلام تاکنون و در ادوار مختلف با شدت و ضعف مورد توجه محبان این معصوم زادگان بوده اند. امروزه امامزادگان تنها یک زیارتگاه و کانون مذهبی صرف نیستند، بلکه تاریخ، هویت، و محل استقرار آنها گویای حقایق بسیار است. در واقع، این مکان ها بستر تحولات سیاسی و فرهنگی گوناگونی در دوران معاصر به شمار می آیند. پژوهش حاضر با نگاهی ایران شناختی به بررسی جامعی از امامزاده حسن کرج به عنوان یک نمونه موردی اختصاص دارد. در این راستا، پژوهشگر موقعیت بقعه مذکور، نام و نشان صاحب بقعه، تاریخچه بقعه، معماری کنونی بقعه و ملحقات آن و همین طور زائران، نذورات، مدفونین، بانیان، سازندگان و متولیان آن را مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش با استفاده از تحقیقات میدانی، مصاحبه شفاهی، اسناد و منابع کتابخانه ای با روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است.
    کلید واژگان: امامزاده حسن کرج, بقعه, هویت فرهنگی, ایران شناسی}
    Mojtaba Rezaei Sarchoghah
    Religious sites, particularly imamzadehs (shrine-tombs of the descendants of Imams) and holy mausoleums, have always been among the most stable religious centers of Shi’ites. Such places have continually attracted the attention of the lovers of the offspring of the Infallible Imams (a) in different periods at varying levels of intensity since the rise of Islam. Presently, imamzadehs are not merely considered to be some sacred shrines visited by pilgrims and religious centers; rather, their history, identity, and locations provide plenty of information. In fact, such places function as the cradle of various political and cultural changes in the contemporary period. This case study focuses on Imamzadeh Hassan in Karaj. Following an Iranological approach, the researcher has explored the location of this mausoleum, the identity of its owner, its history, the present architecture of this structure and the structures added to it, as well as its pilgrims and the oblations it receives, the people buried there, its founders, the artists who decorated it, and its custodians. This research was conducted based on a descriptive-analytic design, and the required data were collected through field studies and oral interviews as well as through benefitting from library sources and documents.
    Keywords: Imamzadeh Hassan in Karaj, mausoleum, cultural identity, Iranology}
  • سیدعلی مکی *
    زمانی که نام یک سرزمین و ویژگی هایش در اشعار یکی از پرآوازه ترین شاعران سرزمین دیگر پدیدار شود، آن توصیفات اهمیت قابل توجهی پیدا می کند. وصف ایران در اشعار پاول فلمینگ نمونه یی از این دست است. پاول فلمینگ، شاعر بلند آوازه دوره ادبی باروک آلمانی، در قرن هفدهم به همراه یک هیئت بازرگانی از ایالتی در شمال آلمان آهنگ سفر به ایران کرد و در طول مدت اقامتش در این سرزمین که هفده ماه بطول انجامید، تلاش کرد برخی از مشاهدات خویش و اتفاقات رخ داده در این دوره را با ظرافت و ذوق شاعرانه در قالب چکامه هایی به زبان آلمانی و زبان لاتین بیان نماید. وی، علاوه بر اینکه بارها به نام ایران، شهرها و طبیعتش اشاره نموده، از پیشینه تاریخی و باستانی و برخی از چهره های سرشناس ایران نیز سخن به میان آورده است. نگارنده نوشتار حاضر تلاش نموده ایران و توصیف آن را در میان برخی از چکامه های پاول فلمینگ که به زبان لاتین سروده شده است مورد بررسی و واکاوی قرار دهد.
    کلید واژگان: پاول فلمینگ, آدام اولئاریوس, ایران شناسی, شرق شناسی, دوره ادبی باروک آلمانی, زبان لاتین, چکامه}
    Seyyed Ali Mckee *
    When the name of a country and its features appear in the poems of one of the most famous poets of another country, those poems become very important.The description of Iran in Paul Fleming’s poems is a good example in this regard. Fleming, the wellknown German poet of the Baroque period, travelled to Iran accompanying a trade mission from a state in the north of Germany. During the 17 monthsthat he stayed in Iran, he tried to express some of his observations of the events that had occurred during this time in the mouldof some poems in German and Latin using a subtle and delicate poetic style. In his poems, in addition to frequent references to the name of Iran, its cities, and its nature, he has also referred to its ancient and historical backgroundand a number of distinguished Iranian figures. In this paper, the authorhas tried to examine the description of Iran in some of Paul Fleming’s poems which have been written in Latin.
    Keywords: Paul Fleming, Adam Olearias, Iranology, Orientology, German Baroque Period, Latin, Poem}
  • علی محمد طرفداری *
    پیدایش تاریخ نگاری ملی گرایانه در تاریخ معاصر ایران، تاثیر گسترده ای بر روند تاریخ نگاری علمی مورخان ایرانی و شکل دادن به نگاه ها و داوری های تاریخی آن ها به گذشته کشورشان داشته است و موجب بروز یا تقویت جریان های فکری چندی همچون: ملی گرایی ادبی، سره نویسی و باستان گرایی شده است. در بین عوامل متعدد موثر در پیدایش این مکتب، می توان از جریان شرق شناسی و ایران شناسی، به عنوان یکی از مهم ترین آن ها نام برد. این جریان، سبب شد غالب مورخان و روشنفکران ایرانی، به نوعی غرور شبه ملی و خودبزرگ بینی مفرط دچار شوند و ایران و تمدن ایرانی را به شکلی اغراق آمیز و غیرواقعی، مبنای اصلی تمام تمدن های جهان در ادوار مختلف بینگارند و افزون بر آن، به برخی از همسایگان دیرین خود، دیدگاهی تحقیرآمیز و دشمنانه بیابند و آنان را عامل افول و نابودی مدنیت و شکوه منسوب به عهد باستان خویش بپندارند.
    در مقاله حاضر، با استفاده از روش تحقیق توصیفی تحلیلی و تکیه بر نخستین و مهم ترین آثار تالیفی شرق شناسان و ایران شناسان درباره ایران، و سپس، بررسی روند ظهور اولین تاریخ های ملی گرایانه از سوی مورخان ایرانی، این مسئله در بازه زمانی دوره قاجاریه تا پایان حکومت پهلوی اول، مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: شرق شناسی, ایران شناسی, ملی گرایی, تاریخ نگاری ایرانی, عصر قاجار, عصر پهلوی اول}
    Ali Mohammad Tarafdari *
    The emergence of nationalistic historiography in the contemporary history of Iran has been efficient on the scientific historiography of Iranian historiographers as well as the development of their historical viewpoints towards the history of their country and it has led to the advent or strength of some intellectual trends such as the literary nationalism, authentic writing and archaism.
    Among the numerous elements effective on the development of this school, it can be named Orientalogy and Iranology as the most important of them.
    This trend led to the semi- national pride and exaggerated superiority complexity of Iranian historiographers and illuminati as well as their interpreting Iran and Iranian civilization as unrealistic and exaggerated and assuming it as the main foundation of all of the world’s civilizations in various eras and underestimating their previous neighbors and knowing them as the reason of annihilation of civility and majesty of old era.
    In the present article, it has been investigated this issue from Qajar up to end of Pahlavi the first by taking advantage of descriptive-analytical method and relying on the first and the most important works in regard with Orientalogy and Iranology and later on, it has been studied the mode of emergence of the first nationalistic histories by the Iranian historiographers.
    Keywords: Orientalogy, Iranology, nationalism, Iranian historiography, Qajar era, the age of Pahlavi the first}
  • گودرز زشتیانی*
    ولادیمیر مینورسکی از مهمترین ایران شناسان قرن بیستم است و آثار پژوهشی او از تنوع زیادی در مطالعات جغرافیایی، تاریخی و ادبیات ایران برخوردار است. مسئله این مقاله بررسی رویکرد و روایت ولادیمیر مینورسکی از چگونگی تحول و تکامل جامعه ایرانی است که تلاش شده با بررسی مهمترین آثار و ویژگی های مطالعاتی او به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که از نظر وی چه عواملی باعث ماندگاری جامعه ایرانی و تحول در تاریخ این کشور شده است. در پژوهش حاضر زوایای جدید و ناشناخته ای از فعالیت های ایرانشناسی مینورسکی روشن می شود. مهمترین آنها که وجه تمایز وی با سایر ایرانشناسان خارجی نیز محسوب میشود، ورود او به خلق تئوری و طرح نظریه جدید برای تشریح و درک عمومی تاریخ ایران بعد از اسلام است. این نظریه بر مبنای دو مفهوم «میان پرده ایرانی» و «اسلام ایرانی» شکل گرفته و استوار یافته است که در مقاله حاضر به بررسی آنها پرداخته می شود.
    کلید واژگان: ولادیمیر مینورسکی, ایران شناسی, میان پرده ایرانی, اسلام ایرانی}
    Godarz Zashtiyani *
    Vladimir Minorsky is one of the most prominent Iran ologists of the twentieth century and his studies cover a wide variety of areas such as geography, history and literature of Iran. The main problem of this paper is to study Vladimir Minorsky’sapproach and narrative regarding evolution of Iranian society and history. Studying and reviewing his studies, we try to answer this main question that in his view what factors contributed to the permanence of Iranian history and its evolution during the passage of history. The present study sheds light on the new and unknown angles of Minorsky’s Iranian studies. What distinguishes Minorsky from other Irani ologists is his initiative to create new theory to explain and understand the Iranian history during the Islamic period. The theory which is discussed in this paper is based on the two concepts of “Iranian Interlude” and “Iranian Islam”.
    Keywords: Vladimir Minorsky, Iran Studies, Iranian interlude, Iranian Islam}
  • رضا بیگدلو
    «شرق شناسی» را مجموعه ای از مطالعات و تحقیقات دانشمندان و موسسات کشورهای غربی در موضوعات و مسائل مختلف شرقی دانسته اند. ایران شناسی، به عنوان شاخه ای از شرق شناسی را می توان مجموعه منظمی از مطالعات و پژوهش ها دانست که از سوی دانشمندان غربی برای شناخت: زبان، ادبیات، تاریخ، متون دینی، اندیشه ها، فرهنگ ایران زمین و حوزه تمدنی ایرانی صورت گرفته است. انگیزه و اهداف این مطالعات، دهه های چندی است که در کانون مباحثه ها و مجادله ها واقع شده است. این پژوهش، با بررسی و تحلیل محتوای آثار ایران شناسی انگلیسی قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم و بازنمایی نسبت آن با اقتضائات سیاسی، نظامی و اقتصادی انگلیس در ایران و آسیا، این سوال را مطرح می سازد که ارتباط بین سیاست های انگلیس در ایران و آسیا و پژوهش های ایران شناسی آن ها چیست؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که دولت انگلیس، از ایران شناسی به عنوان سازه ای استعماری بهره جسته است و نیز ایران شناسان انگلیسی با پژوهش های خود در ایران، به برسازی هویت خودی نیز توجه داشته اند. اسلام ستیزی، باستان گرایی و نژاد گرایی، از دیگر ویژگی های ایران شناسی انگلیسی است.
    کلید واژگان: شرق شناسی, ایران شناسی, اسلام ستیزی, نژادگرایی, باستان گرایی}
    Reza Bigdellu
    Orientalogy has been considered as a collection of studies and researches by the scholars and institutions in western countries being connected to the diverse eastern issues. Iranology as a branch of Orientalogy could be deemed to be a classified collection of studies and researches by the western scholars towards recognizing the language, literature, history, religious texts, thoughts, culture of Iran land, as well as the Iranian civilized domain. Motivation and objectives of these studies has been the heart of discussions for decades. This research examines the content of English Iranology works in 19th century and the first half of 20th century and the re- manifestation of its relationship with the political, military as well as economic requirements of England in Iran and Asia and raises this question regarding the relationship between the policies of England in Iran and Asia and their Iranology researches. The findings of research reveal that the government of England has taken advantage of Iranology as a colonial method; moreover, the English Iranologists have been attentive towards the development of their individual identity via their researches in Iran. The other properties of English Iranology are considered to be hostility against Islam, archaism, and racism.
    Keywords: Orientalogy, Iranology, hostility against Islam, racism, archaism}
  • صابر قاسمی
    مطالعات ایران شناسی در اتریش، از زمان حمله عثمانی به قلمرو امپراتوری اتریش آغاز شد و از جنگ اول جهانی به بعد در جمهوری فعلی اتریش ادامه یافت. در حال حاضر کرسی و رشته تحصیلی ایران شناسی در هیچ یک از دانشگاه های کشور اتریش وجود ندارد و فقط در انستیتوی ایران شناسی فرهنگستان علوم در زمینه های گوناگون ایران شناسی تحقیق و پژوهش صورت می گیرد. این انستیتو از یک سو، به برنامه کمیسیون سابق برای تالیف نامنامه ایران ادامه می دهد و از سوی دیگر، در چارچوب پژوهش های علمی، فرهنگ قدیم و جدید ایران و نیز فرهنگ های متاثر از تمدن ایرانی در حوزه تمدن های مناطق آسیایی به بررسی و تحقیق می پردازد.
    کلید واژگان: ایران, اتریش, ایران شناسی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال