به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ماهیت شعر » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « ماهیت شعر » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • سبحان کاوسی*، علی باقر طاهری نیا

    نقد ادبی به معنای مطالعه، بحث، ارزیابی انواع ادبی است و می تواند به شکل یک گفتمان نظری بر اساس نظریه ادبی باشد یا بحث مفصل تری که حالت گزارش گونه در باب یک اثر ادبی داشته باشد. ابن خلدون باب ششم کتاب «مقدمه» خود را به علوم و اقسام آن، شیوه های تعلیم و تربیت اختصاص داده است. وی همچنین در این باب به ادبیات و به شکل خاص به شعر نیز به طور ویژه پرداخته است. یکی از مهم ترین رویکردهای ابن خلدون توجه به مفهوم شعر و افزودن موضوعی جدید در نظریه شعر اعراب با عنوان «ملکه شعر» است. او ماهیت شعر را به گونه ای متفاوت از سایر نقادان ادبی بیان می دارد و موهبت و ملکه شعری را در ترازوی نقد و تحلیل قرار می-دهد. هدف از این بحث، بررسی مفهوم و ماهیت شعر از نگاه ابن خلدون به عنوان یک ناقد ادبی است، تا تفاوت بین نظر او در این مورد با دیگران را تبیین نماید که در نهایت با بررسی روش تحلیلی توصیفی رویکردهای نقدی ناقد و تحلیل دیدگاه های او به شناخت نسبتا جامعی از شخصیت ادبی- نقدی او می توان دست یافت. شیوه نقدی ابن خلدون متاثر از نگرش تاریخی اش است و زمان و مکان را دخیل در نقد می داند و اکتساب و حفظ زبان را عامل موفقیت شاعر می پندارد و معتقد بود شعر علاوه بر داشتن وزن و قافیه کلامی است بلیغ و مبتنی بر تصویر و ایماژ که هر بیت آن در معنا و مفهوم، مستقل از قبل و بعد می باشد.

    کلید واژگان: ابن خلدون, ادبیات, نقد ادبی, ماهیت شعر}
    Sobhan Kavosi, Ali Bagher Taheri nia

    Literary criticism means the study, discussion, and evaluation of literary genres and can take the form of a theoretical discourse based on literary theory or a more detailed discussion of a literary work. Ibn Khaldun has dedicated the sixth chapter of his book "Al- Moqaddama" to its sciences and types and methods of education, as well as to literature and poetry in particular. One of the most important approaches of Ibn Khaldun is to pay attention to the concept of poetry and add a new subject to the theory of Arab poetry called "Queen of Poetry". He expresses the nature of poetry differently from other literary critics and balances the gift and queen of poetry in the scales of criticism and analysis. The purpose of this discussion is to examine the concept and nature of poetry from the point of view of Ibn Khaldun as a literary critic, in order to explain the difference between his opinion and others Finally, by examining the analytical-descriptive method of the critic's critical approaches and analyzing his views, a relatively comprehensive understanding of his literary-critical personality can be achieved. Ibn Khaldun's method of criticism is influenced by his historical attitude and considers time and place to be involved in criticism, and the acquisition and preservation of language as the factor of the poet's success.

    Keywords: Ibn Khaldun, Literature, Literary Criticism, Nature ofPoetry}
  • شهربانو بابایی *، عبدالله طلوعی آذر، فاطمه مدرسی
    دیدگاه هایی که شاعران هر دوره درباره تعریف شعر ارائه می‏کنند، روشنگر ویژگی های نوع شعری است که در آن دوره مقبول طبع آنان قرار می‏گرفته است. مجموع این دیدگاه ها به طورکلی می‏تواند به لحاظ نظری تعریف شعر مطلوب را در هر عصری برای ما روشن سازد؛ ازاین‏رو، می‏توانیم از این دیدگاه ها به «نظریه ادبی» آن عصر یا دوره تعبیر کنیم. شاعران عصر صفوی و به ویژه برجسته‏ترین آنها، یعنی صائب تبریزی نیز دیدگاه هایی درباره شعر در اشعارشان مطرح کرده و تعریفی متفاوت با دوره های پیشین از شعر ارائه کرده‏اند. مقاله حاضر سعی دارد با جست وجو در اشعار شاعران برجسته عصر صفوی و با کمک گرفتن از شعر این شاعران، ویژگی های نظریه شعری این عصر را بررسی و تبیین کند و جنبه های آن را بکاود. در این پژوهش تاکید عمده بر شعر صائب بوده است؛ زیرا برجسته‏ترین شاعر سبک هندی است. بررسی حاضر به این نتیجه دست می‏یابد که تعریف شاعران از نوع شعر مطلوب در این عصر با تعریف آن در دوره های قبلی کاملا متفاوت است. معنی و مضمون بیگانه، به عنوان مهم‏ترین عنصر اصلی در تعریف و ارزیابی شعر مطرح می‏شود که رعایت نکردن آن عدم پذیرش و مقبولیت شعر را از سوی شاعران در پی دارد.
    کلید واژگان: نظریه ادبی, سبک هندی, ماهیت شعر, مضمون و معنی بیگانه, صائب تبریزی}
    Shahrbanoo Babaie *, Abdollah Tolouie Azar, Fatemeh Modarresi
    The poet's attitudes of each period about the definition of poetry enlighten the characteristics of the type of poetry in which was accepted in that era. In general, the outcomings of these attitudes can theoretically make the definition of a favorable poem clear in each period. Therefore, we can interpret these attitudes as "literary theories" of the periods. The poets in the Safavid era, especially SaibTabrizi as the most prominent of them, have also expressed their views about poetry in their poems and have provided a definition of poetry different from earlier periods. It has been tried, in present study, to explain and explore the features of the poetic theory of this age through analysis taking advantage of the works of prominent poets. The major focus has been on SaibTabrizi's poems, as the most famous character of Indian style. The results show that the definition of poets of the type of poetry in this era is quite different from what in earlier periods. Irrelevant meaning and content are considered as the most important elements in defining and evaluating poetry which leads to the rejection of poem by the poets, if not followed.
    Keywords: Literary Theory, Indian Style (sabk-i-hindi), Nature of Poetry, Irrelevant Meaning, Content, SaibTabrizi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال