به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « خواجوی کرمانی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « خواجوی کرمانی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • ابوالفضل خطیبی*
    تاکنون درباره سراینده سام نامه بحث های بسیاری بین پژوهندگان درگرفته است. برخی سرودن آن را به شاعر نامدار قرن هشتم، خواجوی کرمانی، نسبت داده اند و برخی دیگر در این انتساب تردید کرده اند. در این مقاله، این فرض مطرح شده است که در قرن دهم هجری شخصی همنام خواجو به نام «خواجوی شاهنامه خوان کراتی» منظومه سام نامه را از روی همای و همایون خواجوی کرمانی و با افزودن اشعار دیگری درباره سام، سروده خود او یا دیگران، ساخته و مدون کرده است. افزون بر این، همین شخص دو منظومه پهلوانی دیگر را نیز، به نام های فرامرزنامه کوچک و شبرنگ نامه، که احتمالا هر دو در قرن ششم هجری سروده شده و در متن هیچ یک به سراینده آنها تصریح نشده، به خود نسبت داده است.
    کلید واژگان: منظومه پهلوانی, خواجوی کرمانی, خواجوی کراتی, همای و همایون, سام نامه, فرامرزنامه}
    Abolfazle Khatibi *
    So far, about poet Samnamh has overwhelmed much discussion between scholars. Some compose it the eighth-century poet, khajavi attributed Kermani and others have cast doubt on this difficult assignment. In this paper, the assumption is that someone in the sixteenth century namesake Khajoo called "khajavi creatinine Shahnameh" Samnamh system from the Homa and August khajavi Kerman other poems written about Sam's perspicacious poetry or others. In addition, this person also named two other heroic poem Framrznamە both small and Shbrngnamh, probably written in the sixth century and they are not stipulated in the text is a poet, is assigned to.
    Keywords: Heroic poem, khajavi Kermani, khajavi frequently Homa, August, Samnamh, Faramarzname}
  • حشمت الله آذرمکان، حدیث ناظری
    انسان از ابتدای خلقت خود با سوالات و کنجکاوی های فراوانی روبه رو بوده است و همه چیز زندگی برای او جزء ابهامات به شمار می رفت. اطلاعات ناکافی که بشر از ابتدای آفرینش از دنیای پیرامون خود داشت، ناخودآگاه او را به سمتی می کشاند که به بسیاری از عناصر طبیعی و غیر طبیعی جنبه ی بزرگی و شکو ه می یخشید؛ یا آنها را به خدایی بر می گزید و از بیم اتفاقات پیرامون به آنها پناه می برد؛ یا آنکه در حین نیایش به درگاه خداوند، معبود ازلی و ابدی خویش نقشی هر چند کوچک برای آنان قائل می شد و در کنار یکتا معبودش، آنان را هم به ایزدی انتخاب می کرد و این امر اسطوره و مبانی اساطیر جهان را رقم می زد. شاعران نیز گاه مباحث اسطوره ای گوناگون را در اشعار خویش بازتاب داده اند. یکی از این شاعران که رد پای اسطوره در منظومه هایش قابل مشاهده است، شاعر قرن هشتم خواجوی کرمانی است.
    ما در این مقاله به بررسی عناصر اساطیری منظومه های خواجو که بیشتر در نقش ایزدان اساطیری به درگاهشان استغاثه شده است، پرداخته و آنان را با اسطوره های ملل گوناگون تطبیق داده ایم. به طور کل در استغاثه های خواجو، اسطوره به سه صورت جلوه گر است: 1-عناصری که در رده ی ایزدان اساطیری قرار می گیرند و به طور مستقیم به درگاه شان نیایش می شود. 2-ایزدان اساطیری که به طور مستقیم به درگاهشان استغاثه نمی شود، اما در استغاثه ی شخصیت های مختلف منظومه های خواجو نقش دارند. 3-عناصری که با وجود داشتن صبغه ی اسطوره ای جزء ایزدان اساطیری نیستند، اما از آنان طلب یاری می شود.
    کلید واژگان: خواجوی کرمانی, استغاثه, اسطوره}
    Dr. Heshmatolah Azar Makan, Hadis Nazari
    Man from the beginning of his creation has faced many questions and curiosities. He considers everything in life as vague. insufficient information about creation of mankind from the beginning of the world around him unconsciously led man to glorify many natural and unnatural elements, to consider them as gods and to take refuge on them because of the fear about the events surrounding him, or to believe in them as gods in addition to his belief in unique God. as a result myth and world’s mythological principles were created. Some poets have reflected various mythological discussions in their poems. One of the poets whose poems can be viewed in terms of myth is the eighth century’s poet, Khajouye Kermani. In this paper we examine the mythological elements in Khajouye Kermani’s poems especially the mythological gods to whom he implores, and then compare them to other nation’s myths. Generally, in Khajou’s implorings, the general myth is manifested in three ways:1. Elements which are categorized as mythological deities and are directly worshiped.2. Mythological deities who are not directly implored, but have a role in different characters’ imploring in Khajou’s poems.3. Elements which in spite of having a mythological background are not considered as mythological deities, but are implored.
    Keywords: Khajouye Kermani, Imploring, Myth}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال