به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فمینیسم » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « فمینیسم » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • یحیی بوذری*، مهدی یزدانی

    قاسم امین مصری از روشنفکرانی بود که با دو اثر تالیفی خود، منشا تغییرات اجتماعی بسیاری در مصر و دیگرکشورهای اسلامی شد. هدف این پژوهش، کشف دیدگاه امین درمورد حجاب و حضور زن در جامعه و مقایسه اینموارد با اندیشه مرتضی مطهری است. نظرات او در تقابل کامل با اندیشه مطهری در مسئله حجاب و حضور زن دراجتماع است. حجاب زنان شرقی را عامل پسرفت شرقیان می داند و معتقد است بی حجابی زنان غربی، عامل پیشرفتغربیان است. همچنین حجاب را عامل تحریک شهوت می داند. برای زنان چهار دوره تاریخی قائل است تا به رهاییکامل برسند. قاسم امین حجاب را زندان زن می داند. از دیدگاه او، حجاب مخصوص زنان پیامبر است. تمامی دیدگاه های مذکور توسط آثار مرتضی مطهری مقابله و پاسخ داده شده است. تاثیرپذیری امین از مدرنیته غربی وجایگاهی که غربیان برای زن متصور بودند انکارناپذیر است. وی از دریچه توسعه جنسیتی با تاکید بر آموزش زنان استدلال هایش را مطرح می کند و تنها راه نجات و رهایی را درآمیختن با تمدن غرب و رفع کامل حجاب می داند. درپژوهش پیش رو از روش مطالعه تطبیقی انتقادی استفاده شده است که به صورت کلی، این روش در چند محور انجاممی پذیرد و درصدد پاسخ به پرسش های خرد و کلان و کشف میزان تطبیق پذیری است، همچنین این پژوهش به دنبالپاسخگویی به میزان انطباق دیدگاه امین و مطهری در مسئله حجاب و حضور زن در اجتماع، و کشف میزان تطبیق پذیری دیدگاه های امین بر مطهری در مسائل مورد نظر است.

    کلید واژگان: حجاب, قاسم امین, فمینیسم, مرتضی مطهری}
    Yahya Bouzarinejad *, Mahdi Yazdani

    Qasim Amin was a prominent Egyptian intellectual who, through his two writings, initiatednumerous social reforms in Egypt. These reforms were subsequently replicated in otherIslamic countries. He initially expressed his personal opinions regarding the position ofwomen in society and their hijab in a manner that was sympathetic to Islam. However, heeventually began to express his own views that were not in accordance with Islam. Heregards the hijab worn by eastern women as the cause of regression in eastern countries,while the lack of hijab worn by western women is the source of progress in westerncountries. He also maintains that the hijab worn by women stimulates and intensifies thedesire of men. He was of the opinion that women are subject to four historical periods, andwhen they reach the fourth period, they have achieved complete liberation, similar tocommunism. He believed that the hijab was a form of sex slavery and that it was onlyappropriate for the women of the Prophet. He also held the belief that hijab is a consequenceof the interaction between Islamic countries and their neighboring countries. These aremerely a few of the issues that Amin addressed in his two renowned works, Tahrir al-Mur'aand al-Mur'a al-Jadidah, regarding hijab. In this article, we compare Amin’s perspectives onthe hijab with those of Morteza Motahari. Amin will be provided with appropriate responsesin accordance with Morteza Motahari’s comments. The impact of Western modernity and therole that Westerners have depicted for women is evident in Amin. Amin’s works areprimarily focused on the development of gender, with a particular emphasis on women’seducation and the notion that women's independence is a precursor to Western civilization.He considers the hijab from the perspective of Islamic jurisprudence, but ultimately reacheshis own personal opinions regarding the hijab and pursues complete freedom from it.

    Keywords: Qasim Amin. Morteza Motahhari. Hijab. Feminism}
  • ایلمیرا ساسانپور، افسانه ادریسی *، مجید توسلی

    در این مقاله به موضوع بازنمایی جنبش های اجتماعی زنان در فیلم های سینمایی حق رای، سرزمین شمالی، فرشته های آرواره آهنین، داستان رزا پارکس از دهه (2016-1920) ، پرداخته می شود. جنبش زنان، جنبشی سازمان یافته برای دستیابی به حقوق زنان وایدئولوژی برای دگرگونی جامعه است که هدف آن رویای دفع انواع تبعیض وستم نژادی می باشد.در این مقاله نویسنده با بررسی چهار فیلم سینمایی با روش کیفی و با بهره گیری از رویکرد نشانه شناسی چارلز سندرس پیرس و با نظریه کنش جمعی چارلز تیلی و نظریه های بنیادی فمینیسم می خواهد به این تحلیل برسد که فیلم های سینمایی تا چه حد در بازنمایی جنبش های اجتماعی زنان موثر خواهد بود. به نظر می رسد که فیلم های سینمایی نقش پررنگی در بیان و بازنمایی جنبش های اجتماعی زنان در جامعه دارند. یافته های تحقیق حاکی از آن بودند که معناهایی که در فیلم ها بازنمایی شده اند شامل: نفی وضع موجود وهویت ما محور، داشتن برنامه و رفتار جمعی سازمان یافته، مشخص بودن اهداف، داشتن ایدئولوژی، تعهدو الزام، مخالفت با رفتارهای خشونت آمیز، جنبش رادیکال، ارزشمندی، تعهد، وحدت بوده است.

    کلید واژگان: بازنمایی, فمینیسم, جنبش های اجتماعی, نشانه شناسی, فیلم های سینمایی زنان}
    Elmira Sasanpour, Afsaneh Edrisi *, Majid Tavasoli

    This article deals with the topic of Representation of the social movements of women since (1920-2016) in movies (Suffragette, The northern land , Iron javelin angels, The Rosa Parks Story ) . The women's movement is an organized movement to achieve women's rights and an ideology for the transformation of society, whose goal is the dream of eliminating all types of racial discrimination and oppression .In this article, the author examines four movies by qualitative and Charles Sanders Peirce's semiotic method and the theory of Charles Tilly’s collective action and fundamental theories of feminism wants to show that how effective movies are in representing social movements of women. Movies seem to play a significant role in representing the social movements of women in society. Research findings indicated that the meanings represented in the films have been: Negotiating the existing situation and oriented identity, having a plan and organized collective behavior, determine the goals, having ideology, obligation and commitment, opposition to violent acts, radical movement, worthiness , commitment and unity.

    Keywords: Social Movements, Representation, Women&Rsquo, S Movies, Feminism, Semiotics}
  • حسن حاجی زاده اناری*، محمد رسولی
    هدف

    هدف پژوهش حاضر مقایسه تطبیقی جایگاه زنان در اسلام و غرب ، با تاکید بر دیدگاه امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای است.

    روش

    تحقیق حاضر، از روش آمیخته کیفی- کمی استفاده کرده است به طوری که برای بخش کیفی (کدگذاری و استخراج مضامین) از روش تحلیل مضمون در محیط MAXQDA استفاده شد و برای بخش کمی از تکنیک مدیریت ریسک FMEA بهره برده شده است.

    یافته ها

    یافته های تحقیق نشان داده است که 120 عبارت  بیانی و متون گزینشی در 25 مضمون پایه و 6 مضمون سازماندهی شده، در رابطه با جایگاه زنان طبقه بندی شده اند؛ در این میان آسیب هایی که مبتنی بر الگوی غربی در جامعه شناسایی شده اند، 23 ریسک در 5 اثر بالقوه بوده که سطح ریسک همه آن ها بارز و جدی گزارش شده است، که با شناسایی و استخراج رهنمودهای مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) (چون الگوگیری از زنان برجسته اسلام، اهتمام به جهاد تبیین، توجه به حقوق و مسیولیت زنان متناسب با توانایی های جسمی-ذهنی) مقادیر ریسک ها به سطح قابل قبول کاهش داده شده اند.

    کلید واژگان: زن, فمینیسم, اسلام, غرب}
    Hassan Hajizadehanari *, Mohammad Rasoli
    Introduction

    A woman plays a role as a foundation in the home and society, Because on the one hand, by playing the role of a wife, mother, and proper planning, she drives away the shortcomings of motherhood from life, And it replaces spiritual values, and on the other hand, it is responsible for humanizing.

    Methods

    In this research, a mixed method (qualitative-quantitative) has been used, So that for the qualitative part (coding and extraction of themes) the theme analysis method was used in the MAXQDA environment, And for a small part, FMEA risk management technique has been used.

    Results

    The research findings have shown that 120 expressive phrases and selective texts are organized into 25 basic themes and 6 organized themes, They are classified in relation to the position of women, Among the harms that have been identified based on the western model in the society, there are 23 risks in 5 potential effects, The risk level of all of them has been reported as obvious and serious.

    Conclusion

    By identifying and extracting the guidelines of the Supreme Leader and Imam Khomeini (RA) as(Taking role models from the prominent women of Islam, paying attention to the jihad of explanation, paying attention to the rights and responsibilities of women according to their physical and mental abilities) Risks have been reduced to an acceptable level.

    Keywords: woman, feminism, Islam, West}
  • سمانه معظم*
    یکی از گذرگاه های قابل توجه در مسیر شناخت مناسبات هویتی زنان در ایران معاصر، بازخوانی و تفسیر نزاع های گفتمانی در تحدید و تعریف امر سکسوال و پیوند آن با هستی فکری و عملی زنان است. بعدی که اگر مغفول بماند، می تواند زنان را از شناختی دقیق نسبت به وضعیت خود، مطالبات و حقوق اجتماعی و سیاسی شان محروم کند. این مقاله با تکیه بر تحلیل تاریخی و تحلیل گفتمانی مستخرج از نتایج مصاحبه عمیق با 8 زن از متولدین دهه شصت در ایران، صورت های گفتمانی حاکم حول دال زن و سکسوالیته را ترسیم نموده و نزاع های هژمونیک بر سر معنابخشی به آن را -با محوریت حذف و ادغام امر سکسوال- در بزنگاه های تاریخی نشان می دهد. نتیجه این مطالعه، شناخت سوژه های گسترده تری در هیات گفتمان مقاومت در ایران پس از انقلاب -که ما در این جا آن را گفتمان فمینیسم سیال خوانده ایم-بود که سوژگی شان با منطق نظری این تحقیق، نتیجه تجمیعی از مطالبات سرکوب شده توسط گفتمان مسلط است. همچنین نشان داده ایم که چگونه افراد در متن زندگی روزمره شان به این گفتمان واکنش نشان می دهند و آن را در نحوه کاربست حک و اصلاح و دستکاری می کنند.
    کلید واژگان: هویت, فمینیسم, سکسوالیته}
    Samaneh Moazzam *
    One of the significant passages through the way of understanding the women’s identity relations in contemporary Iran is the re-reading and interpretation of discourse conflicts in limiting and defining The sexuality and its connection with the intellectual and practical existence of women. To the extent that if neglected, it can deprive women of a less distorted knowledge of their status, their demands, and their social and political rights. Relying on historical and discourse analysis derived from the results of in-depth interviews with 8 women born in the sixties in Iran, this article depicts the dominant discourse forms around the signifiers of 'women and sexuality' and shows the hegemonic disputes over its meaning, with the focus on the elimination and integration of sexuality in historical moments. According to the result of this study, we concluded some broader types of action subjects within the discourse of resistance in post-revolutionary Iran (which we have here called the fluid discourse of feminism), whose subjectivity, based on the theoretical logic of this research, is the cumulative consequent of repressed demands by the dominant discourse. We have also shown how people react to this discourse in the context of their daily lives and manipulate and change it in how they use it.
    Keywords: Identity, feminism, sexuality}
  • حکیمه قاسم پورقاضی محله *، زهرا مشایخی

    نظام حاکم جهانی تفکرات اومانیسم، لیبرالیسم و سکولاریسم را با عناوین کنوانسیون ها و قراردادهای بین المللی و دیگر برنامه های جهانی سازی فراروی کشورهای دیگر، به ویژه ممالک اسلامی قرار داده است. اسنادی مانند «کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان» و «سند پکن» از جمله این اسناد است که به ظاهر به عنوان نقطه عطفی در روند احقاق حقوق زنان در سطح جهانی مطرح شد.مقاله، به روش توصیفی تحلیلی، درصدد است که همسویی این برنامه​ها با دیدگاه های فمینیستی، چه تاثیری بر نهاد خانواده دلشته است؟ موضع دولت اسلامی در مواجهه با اسناد بین المللی، که آشکارا مخالف قرآن و سنت است، چیست؟ یافته​های این مقاله حاکی از آن است که هدف این اسناد گرچه در ظاهر حمایت همه جانبه از حقوق زنان است، اما در مسیر فردگرایی و آزادی افراطی، خانواده را دچار چالش جدی کرده و در حقیقت در جهت تامین منافع نظام سرمایه داری و توسعه پایدار تدوین شده است.

    کلید واژگان: خانواده, فمینیسم, عدالت جنسی, برنامه های توسعه محور, زنان}

    Self-esteem is one of the prominent and key issues in the life of every human being, which can affect his life and become the main factor of his success or failure. In fact, due to its special importance in Islamic education, this issue is considered as an important and prominent goal in the realization of health in the dimension of human spirit and soul. Honor has been one of the important characteristics of great people, which shows a kind of inner strength in a person and can help him in different situations. Self-esteem can increase a person's effort to the extent that he can overcome difficult situations in life. This article is compiled with analytical and documentary method.The findings of the research show that one of the vital issues in raising a child is strengthening this inner strength; It means dignity so that he can become a strong and strong person in the future against the adversities of life. In the religion of Islam, the importance of honor, especially its strengthening during childhood and the child's ability to be educated, has been mentioned many times, which speaks volumes for the effect of this attribute on a human being. It is a fact that if a person grows and develops with dignity especially during childhood, he can overcome any situation and remain strong. For this reason, this issue has been discussed in great detail in this article.

    Keywords: Strengthening Self-Esteem, Self-Esteem In Quran, Hadiths, Raising Children, Mental Health}
  • محمدمهدی ولی زاده*
    آیه 34 سوره نساء از آیات چالشی قرآن کریم در حوزه ی زنان به شمار می رود که خوانش های متفاوت و گاه متناقضی از آن توسط مفسران، فقیهان و محققان اسلامی ارایه شده و طرح موضوع قوامیت مرد بر زن در آن، زمینه را برای ورود شبهات اسلام ستیزانه یا تفاسیر زن گرایانه از قرآن فراهم کرده است. پژوهش حاضر با توجه به خلا جدی در حوزه پژوهش میان رشته ای قرآن و اخلاق، در صدد پاسخ به پرسش «انگاره ی تزاحم قوامیت مرد بر زن با کرامت اخلاقی زن و چگونگی حل آن» با روش تحلیلی - انتقادی بوده است. در این راستا ضمن تبیین انگاره تزاحم قوامیت با اصل کرامت در ریشه یابی انگاره تزاحم دو ریشه مهم شامل انگاره نادرست از قوامیت و انگاره نادرست از کرامت شناسایی شد. این تحقیق با ارایه معنای منتخب از قوامیت و بازتعریف کرامت در ادبیات اسلامی، نشان می دهد منافاتی میان قوامیت و اصول اخلاقی وجود ندارد و روح قوامیت منجر به تکریم زن و توازن جایگاه او نسبت به مرد می شود و اصل قوامیت، بر مصالح واقعی اخلاقی استوار است.
    کلید واژگان: اخلاق اسلامی, تزاحم اخلاقی, کرامت زن, فمینیسم, قوامیت, اخلاق قرآنی}
    Mohammadmahdi Valizadeh *
    Verse 34 of Surah Nisa is one of the challenging verses of the Holy Qur'an in the field of women. Different and contradictory readings of it have been presented by Islamic commentators, jurists and scholars, and the mention of the guardianship of men over women in it has given rise to anti-Islamic doubts or interpretations. has provided a feminist interpretation of the Qur'an. Considering the serious gap in the field of interdisciplinary research on Quran and ethics, the present research tries to answer the question "How can the concept of male guardianship over women with the moral dignity of women be solved?" Answer with analytical-critical method. In this regard, after explaining the concept of conflict between guardianship and the principle of dignity, he has tried to find the roots of the concept of conflict and has reached two important roots; The wrong idea of ​​consistency and the wrong idea of ​​dignity. By presenting the selected meaning of guardianship and redefining dignity in Islamic culture, this research has shown that basically there is no contradiction between guardianship and moral principles, and the spirit of guardianship leads to the respect of women and the balance of her position compared to men. , is based on real moral material.
    Keywords: guardianship, women's dignity, Moral Conflict, Islamic ethics, feminism}
  • معصومه طاهرقلی*، لادن سلیمی، عصمت رسولی

    پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی تحلیلی است که به روش کیفی بر اساس مدل نظریه داده بنیاد و کمی با هدف ارایه مدل برای نقش های اجتماعی و معنوی زنان بر اساس آموزه های اسلامی انجام شد. در این پژوهش، در بخش کیفی از صاحب نظران، و خبرگان دانشگاهی برای جمع آوری داده ها کمک گرفته شد. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و با استفاده از تکنیک گلوله برفی بوده است. در بخش کمی جامعه آماری پژوهش حاضر را زنان ساکن در منطقه 11 تهران تشکیل داده اند که 356 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مورد ارزیابی قرار گرفتند. در بخش کمی برای سنجش متغیرهای الگوی داده بنیاد از یک پرسشنامه چندماده ای پژوهشگر ساخته مبتنی بر یافته های بخش کیفی استفاده شد. این پرسشنامه به کمک فن دلفی و طوفان مغزی مورد تایید خبرگان قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشانگر آن است که از ارزیابی برای بعد فردی مولفه معنوی و بعد جامعه شامل مولفه اجتماعی تعیین شده است. این نتایج از حیث مقایسه ای و تفاوت در نتایج بدست آمده از چند حیث دارای اهمیت است.

    کلید واژگان: نقش اجتماعی, معنوی, فمینیسم, آموزه های اسلامی, دین}
    Masoume Tahergholi *, Ladan Salimi, Esmat Rasoli

    The present study is a descriptive-analytical study that is based on a qualitative method based on grounded theory approach and quantitatively examines the social and spiritual roles of women in society with a based on Islamic teachings. In this research, in the qualitative part, experts and academic experts have been used to collect data. The sampling method was purposeful and using the snowball technique. In a small part of the statistical population of the present study, all women in the 11th district of Tehran, 356 people were evaluated using cluster sampling. In the quantitative section, a researcher-made multimodal questionnaire based on the findings of the qualitative section has been used to measure the variables of the foundation data model. This questionnaire has been approved by experts with the help of Delphi technique and brainstorming. The results of the research indicated that the evaluation has determined the spiritual component for the individual dimension and the social dimension including the social component. These results are important in terms of comparison and differences in the results obtained in several ways.

    Keywords: social role, spiritual role, feminism, Islamic teachings, Religion}
  • مرتضی فرجیان*
    پژوهش حاضر به بررسی نظریه های فمینیستی معاصر با رویکرد انتقادی می پردازد. در این تحقیق از روش تحقیق نقدعلمی و برای جمع آوری داده ها از روش آرشیوی استفاده شده است. نظریه های فمینیستی طیف وسیعی از نظریات از جمله: نظریه زن محور، نظریه های تفاوت (فمینیسم فرهنگی، نظریه سیمون دوبووار)، نظریات جامعه شناسی تفاوت جنسی (نظریه نهادی و نظریه تعامل گرایی)، نظریه های نابرابری جنسیت (فمینیسم لیبرال)، نظریه های ستم (فمینیسم روانکاوی، فمینیسم رادیکال)، نظریه های ستم ساختاری (فمینیسم سوسیالیست، نظریه تداخل) و نظریه های پست مدرن فمینیسم را شامل می شود. نقد و بررسی یافته های تحقیق نشان می دهد که نظریه های فمینیستی به دلیل غیرتاریخی بودن، در نظر نگرفتن فرهنگ های مختلف، بدبینی نسبت به مردان، نگرش یکسان به همه مردان، نگرشی صرفا ماتریالیستی به عشق، عدم پاسخگویی به مکانیسم ایجاد پدرسالاری، ستمگر دانستن مردان، مخالفت با آموزه های ادیان جهان و نگرش یکسان به همه ادیان، حمله متعصبانه به ناهمجنس خواهی، تحمیل همجنس خواهی به زنان به عنوان معرفت شناسی برتر، ترویج هویتی جدید در مقابل هویت واژگون شده، ضدیت با فردگرایی با ادعای فردگرایی، تعدد و آزادی جنسی و تعریف سکسوالیته برای زنان، نقد بر نظریه فمینیست نهادی، عدم توجه به «نامحقق کردن»، عدم توجه به تفاوت در جسم و درنهایت ضعف فمینیسم روانکاو در بررسی ترتیبات اجتماعی عواطف مورد نقد می باشند. می توان بیان کرد که نظریه های فمینیستی علی رغم تاثیرات خود به صورت عملی و نظری به عنوان نقاط قوت دارای ضعف های نظری عدیده ای می باشند که در این تحقیق به آن پرداخته شده است.
    کلید واژگان: فمینیسم, زن محور, تفاوت جنسی, نابرابری جنسی, ستم جنسی, تداخل, پست مدرن}
    Morteza Farajian *
    The current research examines contemporary feminist theories with a critical approach. In this research, critical scientific research method was used and archival method was used to collect data. Feminist theories include a wide range of theories, such as: women-centered theory, theories of difference (cultural feminism, Simone de Beauvoir theory), sociological theories of gender difference (institutional theory and interactionist theory), theories of gender inequality (liberal feminism), theories of oppression (psychoanalytic feminism, feminism radical), theories of structural oppression (socialist feminism, interference theory) and postmodern theories of feminism. Criticism of the research findings shows that feminist theories, due to being ahistorical, not considering different cultures, pessimism towards men, the same attitude towards all men, a purely materialistic attitude towards love, failure to respond to the mechanism of creating patriarchy, considering men as oppressors, Opposing the teachings of world religions and the same attitude to all religions, fanatical attack on heterosexuality, imposing homosexuality on women as a superior epistemology, promoting a new identity against the reversed identity, opposing individualism by claiming individualism, plurality and sexual freedom, and defining sexuality. For women, criticism of the institutional feminist theory, lack of attention to "unrealization", lack of attention to the difference in the body and finally the weakness of psychoanalytic feminism in examining the social arrangements of emotions are criticized. It can be stated that despite their practical and theoretical effects, feminist theories have many theoretical weaknesses that have been addressed in this research.
    Keywords: Feminism, woman-centered, Gender Difference, Gender inequality, gender oppression, Interference, Postmodern}
  • سمانه نظیف، حامد وحدتی نسب*، کورش محمدخانی
    بیشتر باستان شناسان تا میانه ی قرن بیستم، نیمی از گروه های انسانی یعنی؛ «زنان» و نقش های گوناگونی که در مسیر دگرگشت جوامع انسانی داشتند را نادیده گرفته بودند. زنان همچون مادران محدود به حوزه ی خانگی درنظر گرفته می شدند. تقسیم کار جنسیتی و خانواده ی هسته ای همچون رویدادی طبیعی درنظر گرفته می شد و شکار مردان، شتاب دهنده ی نخستین، در دگرگشت انسان پنداشته می شد. جنبش های زنان در دهه های 1960 و 1970، دیدگاه های دگرگونی از تحول جوامع انسانی را پدید آورد که بر نقش های زنان متمرکز شد. اگر در آغاز، فمینیست ها دغدغه ی جست وجوی زنان در منابع را داشتند، امروزه بسیار فراتر رفته و پنداشت ها از مفاهیم جهانی جنس، جنسیت و فردیت را به چالش می کشند. ولی بسیاری از باستان شناسان از برچسب فمینیست فاصله می گیرند و بر این باورند که پژوهش های جنسیتی دامنه ی گسترده تری از مقوله های جنسیتی را دربر می گیرد. در خاور نزدیک، پژوهش های جنسیتی از دهه ی 1990 به گونه ای جدی پی گرفته شد و همچنان نیاز به پژوهش ها با کاربست نگره ها و روش های نظام مند به روشنی احساس می شود. شوربختانه در باستان شناسی ایران، موضوع جنسیت و زنان تا اندازه ی زیادی نادیده گرفته شده است و پژوهش های انگشت شماری انجام شده است. در این نوشتار به بازگویی شکل گیری پژوهش های زنان و جنسیت در باستان شناسی می پردازیم. با وجود دامنه ی گسترده ای از رویکردها، هیچ نگره یا مکتب فکری واحدی به جایگاه برتری نرسیده است، و هنوز هم در بسیاری از پژوهش ها نگاه مرد محور جریان اصلی پژوهش را پیش می برند.
    کلید واژگان: باستان شناسی, باستان شناسی جنسیتی, جنسیت, زنان, فمینیسم}
    Samaneh Nazif, Hamed Vahdati Nasab *, Kourosh Mohammadkhani
    Most archaeologists, by the middle of the twentieth century, have been ignored half of the human groups, meaning women and the various roles they had in the evolution of human societies. Women’s movements in the 1960s and 1970s made way to an altered views of human societies evolution that focused on women’s roles. If in the beginning, the feminists had the dilemma of looking for women in the primary sources, today they could go on much beyond and challenge assumptions of universal notions such as sex, gender, and subjectivity. However, many archaeologists have distanced themselves from the feminist label, arguing that gender research covers a wider range of gender categories. In the Near East, gender research has been pursued seriously since the 1990s, albeit a clarified need for research using systematic theories and methodology. In Iranian archaeology, a handful of studies have been conducted on the subject of gender and women. In this article, the formation of research on women and gender archaeology have been recounted. Despite the wide range of approaches, no single theory or school of thought has risen to a position of preeminence, and the androcentric view still carry the mainstream research in many studies.
    Keywords: archaeology, feminism, gender, gender archaeology, Women}
  • فاطمه جمالی، محمدجواد پورعابد*، خداد بحری، رسول بلاوی

    فمینیسم، واژه ای فرانسوی به معنی طرفداری از حقوق زن است ، قدمتی به اندازه تاریخ دارد. به دنبال آن، نقد زن محور بر روی آثار ادبی، نیز شکل گرفت. جوخه حارثی، نویسنده سرشناس عمانی با رمان "دختران ماه" خود که موضوع محوری آن، سه خواهر در روستای عوافی هستند، با رویکردی واقع گرایانه از تجربه های زنانه و مشکلات آن ها در جامعه کوچک و تازه مدرنیته شده روستای عوافی در عمان می نویسد. نگارندگان در این پژوهش با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی، سعی می کنند تا با توجه به مفاهیم فمینیستی به کار رفته در رمان به تحلیل نگاه حارثی به زنان و شیوه توصیف او از وضعیت آنان پرداخته و ما در این تحقیق، به مسایل مهمی همچون: سرکوب احساس عشق، ازدواج، زایمان و مادری، تجاوز، طلاق، مردسالاری و رفتار متفاوت با دختران و پسران از بدو تولد، بررسی کنند. بیشترین مفاهیم فمنیستی در این رمان، مربوط به ازدواج ومادر شدن و عشق در میان دختران و حق انتخاب آن ها در مسایل مهم و غیر مهم زندگی شان و خشونت بر زنان و مردان است. در ضمن از تحلیل شخصیت های زنان این رمان چنین به نظر می آید که می توان آن ها را بر اساس دیدگاهشان به سه دسته؛ سنتی، کمی مدرن و مدرن تر تقسیم بندی کرد.

    کلید واژگان: فمینیسم, مفاهیم تربیتی, جوخه حارثی, رمان سیدات القمر}
    Fatemeh Jamali, MuhammadJavad Pourabed *, Khodadad Bahri, Rasoul Balavi

    Feminism is a French word means to advocate for women’s rights. It was followed by feminine criticism on literary works that feminism is a modern word, which although it has a long story. Johah Harithi, a well-known Omani writer in her novel “moon women” writes about three sisters who live in the village of Awafi in the central theme. A realistic approach to women’s experiences and their problems in a small and newly modernized society of Awafi village in Oman. Authors in this research try to analyze Harithi’s view of women and describe their situation by descriptive-analytical method according to the feminist concepts used in the novel. In this study, we deal with Important issues like; suppression of love, marriage, childbirth, motherhood, aggression, divorce, patriarchy, different behavior among girls and boys from birth. In addition, by analyzing the characters of women in this novel we find that we can divide them into three categories based on their perspective: traditional, a little modern, modern.

    Keywords: feminism, Educational Concepts, Jokha Harithi, Sayyedat Al-Ghamar Novel}
  • معصومه عبدالوهابی، علی روشنایی*، امیدعلی احمدی، حسین جمالی آشتیانی

    گفتمان های اشتغال زن شیوه های خاصی است که افراد و گروه ها برای سخن گفتن درباره ضرورت یا عدم ضرورت و بایدها و نبایدهای اشتغال زنان در جامعه به کار می گیرند. در پژوهش حاضر سعی شده با برگزیدن نظریه و روش تحلیل گفتمان بر اساس خوانش لاکلا و موفه به بررسی تطبیقی گفتمان امام خمینی و گفتمان های رایج دیگر در مقوله اشتغال زنان و وجوه اشتراک و تمایز آن ها بپردازیم. جامعه آماری پژوهش متون تاریخی مربوط به مکاتب فکری است که به صورت هدفمند انتخاب شده است. نتایج تحلیل نشان می دهد گفتمان های حامی اشتغال زنان بیشتر بر خودبسندگی زن تاکیددارند؛ درحالی که گفتمان های مخالف با استناد به تفاوت نظام طبیعی، اشتغال زنان را مخل نظام خانواده تلقی می کنند. در میانه این دو گفتمان، گفتمان امام خمینی بر اساس آموزه ای اسلامی قرار دارد که ه‍ژمونی آن در حوزه اشتغال زنان پیامدهای گسترده ای در ورود سالم و بی دغدغه آن ها به مراکز اشتغال و کار و درعین حال حل تعارض نقش های چندگانه زنان در عرصه خانواده و کار داشته است.

    کلید واژگان: امام خمینی, گفتمان, اشتغال زن, فمینیسم, لیبرالیسم, سوسیالیسم, مارکسیسم, سنت}
    Masoumeh Abdolvahabi, Ali Roshanaie *, Omid Ali Ahmadi, Hossein Jamali Ashtiani

    Discourses on employment of women entail certain methods that individuals and groups stick to when talking about the need or no need, musts and must-nots about employing women in the society. This paper has picked up the theory and method of discourse analysis based on Laclau and Mouffe theory to develop a comparative study between Imam Khomeini’s views and other common discourses concerning employment of women to extract similarities and distinctions. Our statistical population is historical texts on purposely selected intellectual schools. Findings indicate that pro-women employment discourses chiefly place emphasis on self-sufficiency of women, whereas the opposing discourses invoke natural differences and argue that employment of women disrupts family order. In the midst of these two discourses, Imam Khomeini’s discourse is based on Islamic teachings, the hegemony of which in the area of employment of women, has had immense consequences in safe and calm entry of women into employment centers and at the same time, settling women’s multi-faceted roles in family and career.

    Keywords: Imam Khomeini, Discourse, women’s employment, feminism, Liberalism, socialism, Marxism, Tradition}
  • Safura Borumand*

    At the beginning of the Victorian Era (1837-1901), although British women’s activities were limited to housekeeping, their restriction in social activities and job choices, the increase in their population, were among the issues that led to the formation of new perspectives on women and their possibility of working outside the home. Meanwhile with the expansion of missionary activity in British colonies, Victorian women gained the opportunity to participate in missionary works beyond their homes. A significant number of them were attached with the Church Missionary Society (CMS) and came to Iran. They faced two challenges for proving their ability in creating a “new self and identity” versus “others”: 1) in Victorian society as a social identity equal to men, 2) in Qajar society for introducing “themselves” as a preacher of “new social identity” to Iranian women. Focusing on the conceptual framework related to the issue of “self, other and identity”, reviewing the surviving reports and documents, this article examines the causes and manner of the process that led to the formation of the “new identity” of these missionary women and their demarcation between “themselves” and the “other”, i.e., patriarchal structure of the Victorian society and the CMS. It also reviews the feedback from their interactions with Iranian women as “other” in shaping their “new self and identity”. The achievements of this article show that the liberal and feminist actions of missionary women in creating a “new self and identity” in their homeland led to an open competition with missionary men in patriarchal structure of the CMS. Furthermore, following the interaction of the CMS women with different strata of Qajar women, their “missionary identity” faded and “their humanitarian self and identity” aspects replaced.

    Keywords: Self, Other, Identity, Victorian Age, Church Missionary Society (CMS), Qajar Period, Iranian Women, Feminism}
  • ولی الله برزگر کلیشمی*، نعیم شرافت
    هدف

    دولت اصلاحات که در سال 1376 با شعار توسعه سیاسی و گسترش آزادی های مدنی و با مشارکت قابل توجه زنان در عرصه انتخابات، قدرت سیاسی را در اختیار گرفت، به نظر می رسد از یک سو طرح و پی گیری مسایل و مطالبات سیاسی-اجتماعی مربوط به زنان را در سطح گسترده تری در قیاس با گذشته دنبال نمود و از سوی دیگر زمینه را برای مشارکت و نقش آفرینی هر چه بیشتر زنان در امور جامعه و اداره کشور فراهم ساخت. 

    روش

    مساله اصلی در پژوهش حاضر، بررسی فراگیری و پوشش شاخص های بنیادین فمینیسم در روزنامه های منتسب به جریان اصلاحات است که با روش علمی کاربردی تحلیل محتوای 8 عنوان روزنامه شاخص در بازه زمانی 76 تا 1380 و با استفاده از آزمون T، و تحلیل واریانس دو راهه انجام شده است.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان می دهد که به رغم تحولات رخ داده در حوزه زنان در این دوره، روزنامه های منسوب به اصلاحات با اتخاذ رویکرد محافظه کارانه، همچنان ظاهری مردسالارانه دارند و کمتر به مسایل اساسی و بنیادین زنان در حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، هنر و رسانه، خانواده، آموزش، امور حقوقی، ورزش و سرگرمی پرداخته اند.

    کلید واژگان: فمینیسم, فمینیسم ایرانی, احزاب سیاسی ایران, روزنامه های اصلاح طلب, مطالبات زنان ایرانی}
    Valiollah Barzegarklishomi *, Naeem Sherafat
    Introduction

    Emergence of the Reform Government in 1997 which gained political power through the slogan of political development and the expansion of civil liberties and by the significant participation of women in the electoral field, on the one hand, it has again raised and pursued the socio-political issues and demands of women with greater determination and at a wider level than in the past, and on the other hand, there is room for greater participation and participation of women in community affairs and government.

    Methods

    The main issue in the present study is coverage of the basic features of feminism in the newspapers attributed to the reform movement, which is a practical scientific method of analyzing the content of 8 titles of the leading newspapers in the period 1996 to 2000 And using the T test And two-way analysis of variance.

    Findings

    The findings show that despite developments in the field of women during this period, reformist newspapers still adopt a conservative approach and continue to have a patriarchal approach, focusing less on women's fundamental issues in politics, economics, society, art and media, the family, and the family , Education, legal affairs, sports and entertainment.

    Keywords: feminism, Iranian feminism, Iranian political parties, reformist newspapers, demands of Iranian women}
  • خیام عباسی*

    فرض اصلی این پژوهش بر بنیان وجود مولفه های مشترک میان اهداف قرۃالعین در چارچوب جنبش بابیه با اهداف فمینیسم غربی استوار است. پرسش های اساسی عبارتند از این که: آیا کنش های قرۃالعین با هدف ایجاد موقعیت های برابر میان زنان و مردان، احقاق حقوق زنان و تلاش برای مرتفع کردن تبعیض های ساختاری علیه آنان، واجد مولفه های اولیه ای از جنبش فمینیسم غربی بوده است یا خیر؟ و در صورت هم سویی این جنبش با همتاهای خارجی، چه عناصر مشترکی در نگرش زن معترض ایرانی با فمینیسم غربی دیده می شود؟. این موضوع در پارادایم کیفی، با روش اسنادی و با انتخاب نمونه هدفمند در مقطع کوتاهی از عهد قاجاریه، و با تمرکز بر جنبش بابیه به عنوان فرامتن مطالعه شده است. هم چنین مروری کوتاه بر ره یافت کلان فمینیسم و دیدگاه فوکویی در تبارشناسی تجربه پلبینی، تحلیل تیوریکی آن را پوشش می دهند. نتایج گواهی می کنند که پاسخ هر دو پرسش پژوهش مثبت است؛ با تاکید پژوهشگر بر این رویکرد که هیچ نشانه ای دال بر وجود ارتباط بدون واسطه میان نمونه انتخابی با فمینیسم غربی و نگرش معطوف به تیوری توطیه مفروض نیست و نگاه پژوهشگر به این جنبش، به سان پدیده ای طبیعی، معلول شرایط، علل تاریخی و جامعوی مختص جامعه ایران است.

    کلید واژگان: بابیه, تجربه پلبینی, فمینیسم ایرانی, فمینیسم, قاجاریه, قرۃالعین}
    Khayyam Abbasi *

    The main assumption of this research is that there is a relationship between the components and goals of Qorrat Al-Ain in the framework of the Babieh movement and Western feminism. Qorrat Al -Ain's actions aimed at creating equal opportunities for men and women, realizing women's rights, and seeking to eliminate structural discrimination against them. The question is, "Were there any early elements of the Western feminist movement in her movement?" And if this movement is aligned with its foreign counterparts, what common elements can be seen in the attitude of the Iranian protesting women to the Western feminist movement? With the use of the qualitative paradigm and documentary method, we focused on Babieh movement as hypertext in the Qajar era. Our theoretical framework is based on a review of relevant and selective theories of the macro-feminist approach and Foucault's genealogy of the Plebian experience. The results show that the answer to both research questions is yes. The researcher emphasizes the approach that there is no presumption of a direct connection between the selected sample and Western feminism and the conspiracy theory approach. Also, for this researcher, this movement is like a natural phenomenon caused by the historical and social conditions of Iranian society.

    Keywords: Babieh, feminism, Iranian Feminism, Qajar, Qorrat al-Ain, the experience of Plebian}
  • فاطمه احمدی، زهرا تشکری*

    در جامعه پذیری نقش های جنسیتی، خانواده به عنوان مهمترین واحد اجتماعی، بیشترین سهم را دارد. جنسیت، عامل مهمی در شکل گیری هویت فرد و ایفای نقش های زنانگی و مردانگی در جامعه است. اسلام با تاکید بر نقش خانواده در الگوپذیری سالم فرزندان از آن به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی یاد می کند، اما جامعه شناسان فمینیسم با انتقاد از کارکردهای خانواده به عنوان مهمترین عامل ایجاد کلیشه های جنسیتی در درون فرزندان و نقش والدین در جامعه پذیری جنسیتی آنها خانواده را علت نابرابری و انقیاد زنان در جامعه می دانند. نوشتار حاضر تاثیر خانواده در جامعه ‏پذیری نقش های جنسیتی از منظر اسلام و فمینیسم را بررسی می کند.

    کلید واژگان: جامعه پذیری, نقش های جنسیتی, فمینیسم}
  • جلیل کریمی*، سیاوش قلی پور، مریم هوری
    با نزدیک‏تر شدن رویکردها و ایده‏ های علمی و هنری به همدیگر و مطرح شدن نسبت بین جامعه و هنر، تصویر ارایه‏شده از گروه‏های مختلف، به ویژه گروه‏های فرودست جامعه، از جمله زنان، در رسانه‏ها به موضوعی جدی برای پژوهش بدل شد. مقاله حاضر می‏کوشد با اتکای به ایده‏های نظریه فمینیسم و رویکرد گفتمان‏کاوی، نحوه بازنمایی این تصویر را در آثار سینمایی (ده فیلم) دهه 1380 در ایران توصیف و نسبت تصاویر برساخته آن ها را با گفتمان‏های سیاسی غالب در این دوره تحلیل کند. بر اساس یافته‏ها، در بیشتر فیلم‏ها، بازنمایی زندگی زنان به سمت مدرن‏تر شدن و متمایل به ایده‏های غیرمردسالارانه می‏رود، اما این زنان مدرن هم هرگز در حالتی قطبی قرار نمی‏گیرند. آنان هم زمان ویژگی‏های اصلی هر دو گفتمان را با خود دارند. با توجه به کلیت تصاویر، به‏رغم تاثیرپذیری این آثار از نگرش کارگردانان و تعلقات گفتمانی آن ها، جلوه‏هایی بازتابی از شرایط اجتماعی مسئله «زنانگی و مردانگی» در این فیلم‏ها دیده می‏شود. گویی بازتابی از شرایط گذار واقعی جامعه از مرحله سنتی‏تر به مدرن‏تر در فیلم‏ها نیز وجود دارد.
    کلید واژگان: بازنمایی, زنانگی, سینما, فمینیسم, مردانگی}
    Jalil Karimi *, Siavash Gholipoor, Mariam Houri
    AbstractAs scientific and artistic approaches and ideas became closer to each other, and raising the relationship between society and art, the image presented by various groups, especially the lower classes of society, including women, became a serious subject for research in the media. Based on the ideas of feminist theory and discourse approach, the present article describes how this image is represented in the films (ten films) of the 2000s in Iran. This article analyzes the relationship between the images created by them and the dominant political discourses in this period. According to the findings, in most films, the representation of women's lives tends to be more modern and inclined to none-patriarchal ideas, but these modern women, never find themselves in a polar state. They have the main features of both discourses at the same time. Considering the whole images, in spite of the fact that these works are influenced by the directors' attitudes and their discourse affiliations, there are reflections of the social conditions of the issue of "femininity and masculinity" in these films. It is as if there is a reflection of the conditions of the real transition of society from the traditional to the more modern stage in the films as well.
    Keywords: Cinema, Femininity, feminism, masculinity, Representation}
  • بهارک محمودی*، ملیکا فراهانی
    این پژوهش، به منظور مطالعه بازنمایی مفهوم «زنان علیه زنان» در آثار سینمایی صورت گرفته است. کاری کیفی در حوزه مطالعات فرهنگی که تلاش می‏کند مجموعه خاصی از کنش‏های تعارض‏آمیز به‏نمایش درآمده میان زنان در سینمای ایران را ذیل مفهوم «زن‏ستیزی خیرخواهانه» توضیح دهد و تحلیل کند. با توجه به آرای مک‏کوایل و کراکایر در باب کارکرد شناختی سینما، حتی اگر تصاویر سینمایی خالی از سوگیری نباشد، می‏تواند برشی از واقعیت اجتماعی باشد. به این منظور، چهار فیلم از مجموع فیلم‏های به نمایش درآمده در دهه 1390 به‏صورت موردی مطالعه شده و با روش ترکیبی تحلیل گفتمان و نشانه‏شناسی تحلیل شده است. با توجه به زمینه‏های اجتماعی، خوانشی نقادانه از فیلم‏های منتخب انجام شد تا بر اساس آن بتوانیم از خلال امور و تصاویر روزمره و پیش‏پاافتاده، برخی از لایه‏های پنهان در ساختارهای تبعیض‏آمیز علیه زنان را آشکار و ریشه‏یابی کنیم. یافته‏های این مطالعه نشان می‏دهد که در بستری تاریخی و اجتماعی، سینمای ایران تصویری از زن‏ستیزی میان زنان نمایش می‏دهد که ماهیت سرکوب‏گرانه آن را به حاشیه رانده و بر نیت خیرخواهانه آن تاکید می‏کند؛ به همین سبب شخصیت‏های فیلم‏ها در این موقعیت عمدتا به بازتولید تبعیضی که از سوی همجنسان خود بر آنان روا می‏رود وقوف ندارند و به آن تن می‏دهند. این بازنمایی عموما به‏صورت امر روزمره و طبیعی انگاشته می شود و در حاشیه تم اصلی فیلم به تصویر کشیده می شود.
    کلید واژگان: تحلیل گفتمان, زن‏ستیزی, سینمای ایران, فمینیسم, مطالعات زنان}
    Baharak Mahmoodi *, Melika Farahani
    This study was conducted to study the representation of the concept of "women against women" in cinematic works. Qualitative work in the field of cultural studies that seeks to explain and analyze a particular set of conflicting actions displayed among women in Iranian cinema under the concept of "benevolent xenophobia."Even if cinematic images are not devoid of bias, they can be a slice of social reality. For this purpose, four films from the total of films screened in the 90s have been studied on a case-by-case basis and analyzed by a combined method of discourse analysis and semiotics. The findings of this study show that in a historical and social context, Iranian cinema presents a picture of xenophobia among women, which marginalizes its repressive nature and emphasizes its benevolent intentions. For this reason, the characters in the films in this situation are mainly unaware of and tolerate the reproduction of discrimination against them by their homosexuals. This representation is generally considered to be everyday and natural and is depicted in the margins of the main theme of the film. the characters in the films in this situation are mainly unaware of and tolerate the reproduction of discrimination against their homosexuals.
    Keywords: Women's Studies, iranian cinema, Anti-Feminism, feminism, Discourse analysis}
  • صغری حیدری، عصمت سوادی*، خدیجه ذوالقدر

    در دنیای نوین، جنبش های گوناگونی به نام زنان و برای زنان، در گوشه و کنار جهان فعالند که اندیشمندان و نهادهای بین المللی را در راستای حمایت و بازسازی موقعیت زنان در زندگی اجتماعی برانگیخته است. برون داد و محصول این حرکت ها، اسناد و تعهدات بین المللی در باب زنان است که الزاماتی را فراروی دولت ها و ملت ها قرار داده است. از مهم ترین این اسناد «کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان» است که ارزیابی و بازاندیشی آن، اهمیتی بنیادی و راهبردی داشته و رسالتی را بر دوش افراد و نهادها قرار می دهد. بر این اساس، توجه به منع و تحریم، راهگشا نبوده و لازم است که در این موضوع، راهکارها و الگوهای جایگزین ارایه شود. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، به تبیین جامعه شناختی علل امساک و انصراف جمهوری اسلامی ایران از پذیرش مفاد کنوانسیون زنان پرداخته است. بر اساس نتایج تحقیق، نظر به این که قوانین و مقررات هر کشور، تجلی و مصداق مبانی و اصول حاکم بر آن جامعه بوده و مبانی فکری حاکم بر کشورهای غربی و سازمان های بین الملل، مبتنی بر اعلامیه حقوق بشر و تشابه و یکنواختی کامل در حقوق زن و مرد است، مقدمه و مواد کنوانسیون زنان نیز مبتنی بر این طرز تفکر است و با مبانی فکری و اصول حاکم بر کشورهای اسلامی، تفاوتی چشمگیر دارد. همچنین شاخصه های توسعه زنان در عرصه های مختلف تحصیلی، آموزشی، اقتصادی و اجتماعی نشان از این دارد که جمهوری اسلامی ایران به الگویی بومی و بدون نیاز به شاخصه های توسعه غربی برای پیشرفت زنان در عرصه های مختلف دست پیدا کرده است.

    کلید واژگان: کنوانسیون, حق شرط, کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان (CEDAW), حقوق بین الملل, فمینیسم}
    Soghra Heydari, Esmat Savadi*, Khadijeh Zolqadr

    In the modern world, various movements under the name of women and for women are active all around the world, which have motivated international institutions and intellectuals to support and rebuild women’s status in social life. The output and product of these movements are international documents and commitments on women that have imposed requirements on governments and nations. One of the most crucial of these documents is the “Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women”, the evaluation and rethinking of which is of fundamental and strategic significance and places a responsibility on individuals and institutions. Therefore, focusing on prohibitions and sanctions is not a way forward and it is essential to provide alternative solutions and models in this regard. The present research, using the descriptive-analytical method, has provided a sociological explication of the reasons for the Islamic Republic of Iran’s forbearance and refusal to accept the provisions of the Women’ s Convention. According to the results of the research, considering that the laws and regulations of each country are the manifestation and application of the fundamentals and principles governing that society and that the intellectual fundamentals governing Western countries and international organizations are based on the Universal Declaration of Human Rights and the full similarity and equality between men and women’s rights, the introduction and provisions of the Women’s Convention are also founded upon this attitude and remarkably different from the intellectual fundamentals and principles governing Islamic countries. Furthermore, the indicators of women’s development in various areas, such as educational, instructional, economic, and social ones reveal that the Islamic Republic of Iran has achieved a local model without the need for Western development indicators for women’s advancement in various fields.

    Keywords: convention, right to stipulation, Convention on the Elimination of All Formsof Discrimination against Women (CEDAW), international law, feminism}
  • شیوا علی نقیان*، مریم رفعت جاه، ابوعلی ودادهیر

    در این پژوهش خودمردمنگارانه، به دنبال کشف مسیری بودم که جامعه هویتم را به عنوان مادر شکل داده و به عبارتی مادر بودن را به من "آموخت". من در این مسیر به این باور رسیدم که حقیقتی طبیعی و غریزی از مادر بودن وجود ندارد، بلکه، بسترهای اجتماعی و فرهنگی، و نیز حوزه های دانش و شناخت موجود، حقیقت مادر بودن را شکل می دهد. همچنین این روایت فردی که موقعیت مندی من در کنار دیگران را در یک بستر اجتماعی به چالش می طلبید، با ورود به میدانی متفاوت، در تعامل و برخورد با تجربه ی مادری"طیبه"، که یک زن غربت و از اهالی محله محروم "لب خط" بود قرار دادم. در این راستا کوشیدم تا داستان مان که دو روایت کوچک محلی بود را به واسطه ی پیچیدگی هایش به بدنه اصلی جامعه پیوند دهم. روایت زندگی هر کدام از ما سرشار است از ملاحظاتی در رابطه با تلاقی جنسیت، قومیت، طبقه اجتماعی، زبان و دیگر نظام های سلطه، که مزیت ها، نابرابری ها، و میزان نزدیکی مان به قدرت را مشخص می کند. تجربه زیسته ی من متاثر از این حقیقت است که به عنوان یک زن فارس، متاهل، شیعه، و متعلق به طبقه متوسط، تجربه ها و باورهایم از مادری ملهم از همان مادری جریان اصلی است که سال ها پیرامون خود دیده و آموخته ام، همانطور که "طیبه" در تمام عمرش در معرض جریان حاشیه ای مادری قرار داشته، آنها را در خود درونی کرده و تجربه اش از غربت بودن، فرودست بودن و فقر را در مادری خود بازتولید می نماید.

    کلید واژگان: مادری, نظریه تلاقی, فمینیسم, لب خط, خودمردمنگاری}
    Shiva Alinaghian *, Mariam Rafat Jah, Abuali Vedadhir

    Although mothering is widely believed to be a biological and natural stage of women's lives, feminism tells us that not all women have the same experience of mothering. They perceive and act upon it, depending on different cultural contexts. In this research, which includes my reflexive narrative of maternal experience, I attempted to challenge the involvement of dominant ideologies of mothering by narrating the cultural aspects of my own maternal experience. I related this personal story, which challenged my situation alongside others in a social context, to the maternal experience of a marginalized mother. In this regard, I attempted to link our story, which included two small local narratives, to the main body of society by writing a motivational and testimonial text. The story of each of us is full of considerations related to the intersection of gender, ethnicity, social class, language, and other domination systems that determine our privileges, inequalities, and proximity to power. In other words, when the linguistic nature of the word "mother" is replaced by its historical and social reality, it leads to the reproduction of social inequality and marginalizes the maternal experiences of many women.

    Keywords: Mothering, Intersectionality, Autoethnography, Social Construction, Feminism}
  • ابوالفضل اقبالی*، حمید پارسانیا

    روش‎ شناسی بنیادین به جای بحث از کیفیت کاربست نظریه‎های علمی به چگونگی تکوین آنها پرداخته و زمینه‎های وجودی معرفتی و غیرمعرفتی آن را دنبال می‎کند. تکوین نظریه فمینیستی در غرب مبتنی بر تحولات معرفتی در فرهنگ غرب و برخی زمینه‎های غیرمعرفتی بود که در تعاملات فرهنگی ایران و غرب به صورت تقلیدی وارد جامعه ایرانی شد.
    این پژوهش برآن است تا به روش‎ شناسی بنیادین اندیشه فمینیستی در فرهنگ مولد آن و زمینه‎های ورود این نظریه به ایران بپردازد. تحولات معرفت‎شناختی در حوزه علم که به تغییر رویکرد پوزیتویستی به معرفت علمی منجر شد و ظهور فلسفه‎های وجودگرا که رویکردهای ذات‎گرایانه به انسان و هستی را به چالش کشید از جمله مهم ترین زمینه‎های وجودی معرفتی اندیشه فمینیستی در غرب بوده و نقد موقعیت نابرابر اجتماعی زنان در مقایسه با مردان و به چالش کشیدن علوم اجتماعی و انسانی مردانه از جمله زمینه‎های وجودی غیرمعرفتی فمینیسم در غرب است. همچنین ورود اندیشه‎های فمینیستی به ایران به بهانه‎های غیرمعرفتی و غیربومی صورت گرفته و نتیجه آن ناسازگاری این نظریه با فرهنگ جامعه ایرانی بوده است.

    کلید واژگان: فمینیسم, روش شناسی, فمینیسم ایرانی, فمینیسم مدرن, حکمت اسلامی}
    Abolfazl Eqbali *, Hamid Parsania

    Instead of discussing the quality of the application of scientific theories, the fundamental methodology examines the way in which they evolve and pursue its epistemological and non-epistemological existential grounds. This research seeks to address the fundamental methodology of feminist thought in its productive culture and the implications of the introduction of this theory into Iran. The epistemological transformations in the field of science, which led to a change in the positivist approach to scientific knowledge, and the emergence of existentialist philosophies that challenged the essentialist approaches to man and the universe were among the most important existential fields of feminist thought in the West, and A critique of the social unequal social status of women, as opposed to the men and policies of the capitalist system in the labor market, is one of the underlying causes of the non-adjective feminism in the West. Also, the introduction of feminist ideas into Iran was carried out on non-adjective and non-adverbial pretexts, and the result was an incompatibility of this theory with the culture of Iranian society.

    Keywords: feminism, Methodology, Iranian feminism, modern feminism, Islamic philosophy}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال