به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Religious Intellectual » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Religious Intellectual » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • فاطمه کامرانی، سمیه حمیدی*، پیمان زنگنه
    مدرنیته به شکلی از زندگی و تشکیلات اجتماعی اطلاق می شود که عقل خودبنیاد نقاد که پیوسته به بازنگری سنت های بشری می پردازد، پارادایم اصلی آن را تشکیل می دهد. این پدیده در غرب زاده شد و به تدریج وارد سرزمین های دیگر شد. ورود این سبک تفکر به ایران، واکنش های متفاوتی در پی داشت. برخی از روشنفکران سعی کردند با کنارنهادن ارزش های دینی و سنتی و تقلید از غرب، نظمی مدرن و سکولار را بنیان گذارند. در مقابل، نواندیشان دینی که عمدتا در دهه چهل و پنجاه شمسی رشد چشمگیری داشتند، با این برداشت مخالفت و تلاش کردند با تمسک به ارزش های دینی و مصلح کردن آن با باورهای مدرن نامتناقض با اسلام، مانع هجوم اندیشه های غربی به فرهنگ و تمدنشان شوند. در این پژوهش، براساس سه گانه لاکانی، تاثیر ذهنیت مدرن بر نظم سیاسی-اجتماعی مطلوب امام خمینی (ره) را به روش توصیفی-تحلیلی مورد کنکاش قرار می دهیم. دیدگاه امام خمینی (ره) به مثابه یکی از نواندیشان دینی برجسته دهه چهل و پنجاه شمسی، در رابطه با غرب مبتنی بر نقد جنبه های استعماری و اومانیستی آن است؛ کما اینکه برخی از اصول تمدنی آن را با تفسیری دینی که خود از آن ارایه می کند، قبول می کند و از آن ها برای تدوین نظم سیاسی اجتماعی متعالی مدنظرش بهره می گیرد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که امام (ره) به منظور مقابله با اقدامات هنجارستیز و مدرن مآبانه شاه که در راستای ترویج امر واقع بود، درصدد بازسازی امر نمادین با محوریت یک نظام سیاسی مبتنی بر ارزش های متعال دینی برآمد.
    کلید واژگان: امام خمینی (ره), لاکان, مدرنیته, نظم سیاسی, نواندیشی دینی}
    Fateme Kamrani, Somaye Hamidi *, Peyman Zanganeh
    Modernism is a type of social life and institution whose primary paradigm is a self-reflective, self-critical wisdom that perpetually evaluates human traditions. This phenomenon originated in the West and spread progressively to other regions. The emergence of this way of thinking in Iran elicited various responses. Some of the intelligentsia attempted to establish a secular and modern order by rejecting traditional and religious values and imitating non-western styles. In contrast, a number of religious intellectuals who flourished primarily in the forties and fifties of the Shamsi calendar opposed this idea and attempted to rely on religious values, correct it with modern ideas compatible with Islam, and prevent the penetration of Western ideas into their culture and civilization. Imam Khomeini, one of the intellectuals of the forties and fifties according to the Shamsi calendar, studied and criticized western humanistic and colonial aspects, while accepting some of its civilizational principles according to Islamic interpretation. Analytical-descriptive methodology is used in this study to examine the effect of Modernism Mindset on Imam Khomeini’s thought, based on three principles of Lacan as a religious intellectual and his desired social-political order. Imam Khomeini's reputation as one of the most influential religious thinkers of the 1940s and 1950s is founded on a critique of the west’s colonial and humanistic aspects. Although he adopts certain intellectual principles of Western civilization in accordance with his religious interpretation, he employs them to create his transcendent sociopolitical order. However, research indicates that Imam Khomeini opposed Shah’s iconoclastic and anti-modern actions, preached the truth, and attempted to reconstruct a political system based on sublime religious values through symbolic action.
    Keywords: Imam Khomeini, Religious Intellectual, modernism, Lacan, Political Order}
  • یونس نوربخش، میکائیل رسولزاده*

    سلامت اجتماعی در چند سال اخیر مورد توجه واقع شده است. هرچند عوامل مختلفی در سلامت اجتماعی موثرند، نقش دین در سلامت اجتماعی افراد به خصوص در جامعه ایرانی غیرقابل چشم پوشی است و فکر دینی و دینداری همچنان جایگاه مهمی در سپهر اندیشه ایرانیان دارد. بدین ترتیب از یک طرف دین و دینداری جامعه ایران در وضعیتی است که به خاطر نفوذ و گستره آن نمی توان در حوزه سلامت اجتماعی به آن بی تفاوت بود و از سویی دیگر، مشکلات دینداری در جامعه ایران نشان از این دارد که روشنفکری دینی در جامعه ایران مقوله کم اهمیتی نیست. از این رو به ایستارهای گفتمان های روشنفکری دینی در سلامت اجتماعی پرداختیم. این تحقیق از نوع کیفی و روش آن، تحلیل گفتمان با رویکرد لاکلا، موفه و فرکلاف با تکنیک های تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا است. براساس اهداف تحقیق، مولفه های سلامت اجتماعی (انسجام اجتماعی، مشارکت اجتماعی، پذیرش اجتماعی، همبستگی اجتماعی و شکوفایی اجتماعی) در گفتمان های روشنفکری دینی در ایران معاصر شامل گفتمان لیبرالی اندیشه دینی به نمایندگی بازرگان، گفتمان نوسنت گرا به نمایندگی سید حسین نصر و گفتمان رادیکال-انتقادی به نمایندگی علی شریعتی حول مفهوم سلامت اجتماعی را با لحاظ کردن عنصر دین کنکاش کرده ایم. مطابق اصول تحلیل گفتمان، ابتدا مفصل بندی گفتمان و عناصر در مفصل بندی و حوزه گفتمانگی و دال های مرکزی گفتمان ها در سلامت اجتماعی با مولفه های مد نظر کییز و شاپیرو در آثار و سخنرانی ها و مصاحبه های نمایندگان گفتمان های روشنفکری دینی در ایران را بازنمایی کردیم. در میان روشنفکران دینی به رغم تنوع تعابیر، به خصوص در ابعاد مختلف و آنچه در این تحقیق به عنوان دال های مرکزی اختیار شده اند، می توان خطوط مشترکی یافت. ایمان، تعالی جویی معنوی، خاصیت معنابخش و جان پرور دین، هواداری سازوکارهای دموکراتیک و وفادار به آزادی، عقل گرایی در موازات معناگرایی دینی، اقتضایات تاریخی دین، بازنگری انتظارات و توقعات از دین، قایل به قرایت پذیری دین و کثرت گرایی و در عین اعتقاد به شریعت و مناسک، تلاش می کنند تلقی اخلاقانه-عارفانه ای از دین ارایه دهند که متضمن بسیاری از مفاهیم اساسی سلامت اجتماعی است.

    کلید واژگان: ایران معاصر, ایستار, روشنفکری دینی, سلامت اجتماعی, گفتمان}
    Younes Nourbakhsh, Mikaeil Rasoulzadeh *
    Introduction

    Social health has come into focus in recent years; although various factors influence social health, the role of religion in the social health of individuals, especially in Iranian society, is undeniable. Religious thought and religiosity still have an important place in the sphere of Iranian thought; therefore, on the one hand, religion and religiosity of Iranian society are in a situation where they cannot be indifferent due to their influence and scope in the field of social health. On the other hand, the problems of religiosity in Iranian society show that religious intellectualism is not an insignificant issue in Iranian society. Therefore, we have addressed the attitudes of religious intellectual discourses towards social health according to the questions raised by the general objective; exploring the components of social health in contemporary Iranian intellectual intellectual discourses Sub-

    objectives

    To recognize the social characteristics of the producers of religious intellectual discourses; To determine why and how producers of religious intellectual discourses talk about social health; To find suggestions for action of the discourses Religious intellectualism is for the social health of people in society.

    Method

    This is a qualitative research whose method is discourse analysis according to Laclau, Mouffe and Fairclough with techniques of documentary analysis and content analysis; based on the research objectives; To study the components of social health (social cohesion, social participation, social acceptance, social solidarity, and social welfare) in religious intellectual discourses in contemporary Iran, including the liberal discourse of religious thought represented by Bazargan, the neo-modernist discourse represented by Seyed Hossein Nasr, and the radical critical discourse represented by Ali Shariati. According to the principles of discourse analysis, first the articulation of discourse and elements in the articulation and the field of discourse and the central signs of discourses in social health with the components represented by Keys and Shapiro in the works and speeches and interviews of representatives of religious intellectual discourses in Iran We.

    Findings

    Among religious intellectuals, despite the diversity of interpretations, common lines can be found, especially in different dimensions and what was assumed to be central signs in this study: Faith, spiritual transcendence and the meaningful and life-giving nature of religion and support for democratic and loyal mechanisms. Freedom, rationalism parallel to religious semantics, historical requirements of religion, rethinking expectations and demands of religion, belief in readability of religion and pluralism, and at the same time belief in Sharia law and rituals try to offer a moral-mystical conception of religion that includes many basic concepts of social health.

    Conclusion

    The survival of religious intellectuals depends on their dynamism. In turn, they have answered many religious dilemmas. They also speak clearly about social health and propose measures for the social health of people in the community. Religious intellectuals are not indifferent to events outside the realm of religion, regardless of modern intellectual issues, and at the same time, as thinkers of their religious faith, they are also influenced by the events of the time and developments in the world. They criticize the current system, although they propose active measures to raise the profile of their society in the world and at home, with the aim of creating a civil society with comprehensive development and reviving Islamic civilization.

    Keywords: Attitude, Religious Intellectual, Discourses, Contemporary, Social Health}
  • انوشه دربندی، علی اکبر امینی*، حامد عامری گلستانی، حامد محقق نیا
    پیدایش ساختار تیوریک جهان بینی و تفکر انسان مدرن را باید مرز قایل شدن میان پندار و حقیقت دانست. در مقابل این بازشناسی ما با وجه دیگری از تفکر نیز مواجهیم؛ پیشامدرن یا به تعبیر کاسیرر اسطوره ای؛ تفکری که لایه های ذهنی آن کاملا حسی است و آگاهی در آن امری مطلق است که از «خود» یا گذشته ای اصیل منتقل شده است. اهمیت بازشناسی این ذهنیت آنجاست که با همه تلاش ها برای مدرنیته، آنچه همچنان -اگر نگوییم تمام ذهن- بخشی از ذهن روشنفکران ایرانی را -چه دینی و چه غیردینی- احاطه کرده، همین ذهنیت غیرمنطقی و پیشاسیستماتیک اسطوره ای است. نکته اینجاست که در این بازشناسی ذهنیت اسطوره ای در تفکرات اثرگذار روشنفکری ایرانی، به الگوی بازگشت به خویشتنی برمی خوریم که «خودی» اسطوره ای را مدنظر دارد. جایگاه این ذهنیت را در تقابل «خود» و «دیگری» باختینی و تا حدودی هایدگری و تاثیر آن بر جوامع جهان سوم یا به عبارتی شرق می توان دید. با نگاهی گذرا به روشنفکران ایرانی شاهدیم همه در تلاش برای بازشناسی هویتی «خود» در مقابل «دیگری» بوده اند؛ به طوری که تاریخ اندیشه ایران را از قاجاریه به این سو، باید حول محور مفهوم «خود» بازنویسی کرد. تلاش نوشتار حاضر شناخت و بیان رابطه ذهنیت اسطوره ای حاکم بر اندیشه جلال آل احمد با مفهوم «خود» مدنظر اوست و در پی آن است نشان دهد ذهنیت اسطوره ای آل احمد در تعریف «خود» در مقابل «دیگری»، نوعی مواجهه اگونیسمی است؛ یعنی غرب / «دیگری»، تعارض عمیقی با «خود» دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت و البته نمی توان از بین برد.
    کلید واژگان: «ذهنیت اسطوره ای», «روشنفکری دینی», «بازگشت به خویشتن», «خود و دیگری», «جلال آل احمد»}
    Anooshe Darbandi, Aliakbar Amini *, Hamed Amerigolestani, Hamed Mohagheghnia
    The Genesis of theoretical structure of modern human beings is to befound in differentiating between doxa and Truth. In fact this is thedistinguishing Truth form doxa in one hand and objectivity fromsubjectivity in other hand that identifies modern way of thinking frompre-modern thinking one. This is to be identified totallyintuitive in its mental layers. Consciousness is something Absolut inthe, mystical way of thinking which is completely transits from “self’or an original past. While in modern way of thinking objects are thepoints of doubt and investigation In mystical way of thinking, only tothe extent that it is the object allows objects are known and this isthe object that imposes the myth of subjection. It is important toRecognize the later as an illogical pre-systematic mystical way ofthinking in Iranian’s Intellectual history. A glance at Iranian intellectuals will disclose an effort to recognize the identity of"themselves" versus "the other”. The present article attempts torecognize and express the relation between the mythical mentalitygoverning Jalal al-Ahmad's idea and his "self" concept and seeks toshow that the allegoric mythical mentality in defining "self" versus"another" is a kind of agonistic encounter.in Jalal’s Account of sucha relationship The West/"Other" has a deep conflict with "self" thatcannot be ignored and, of course, cannot be eliminated.
    Keywords: «Mythological mentality», «religious intellectual», «return to self», «self, another», «Jalal AL-Ahmad»}
  • لفته منصوری، احمدعلی حسابی*، نبی الله ایدر

    هدف اصلی مقاله ی حاضر تبارشناسی جریان سیاسی اصلاحات و رابطه آن با قرایت روشنفکری دینی پس از انقلاب اسلامی ایراناست. برای تحقق این هدف دوره مشروطه تا انقلاب اسلامی به این سو موردبررسی قرار گرفت، اما تاکید بر نیروهای سیاسی پس از انقلاب و رابطه آن با روشنفکری دینی است. با استفاده از نظریه ی لاکلاو و موفه به تبیین موضوع پرداخته شد. در طول تاریخ ایران، جدال دایمی «سنت» و «تجدد» موجد قرایت های دینی و جریان های سیاسی مختلفی شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که جریان اصلاحات بر مبنای قرایت روشنفکری دینی و در ادامه نهضت مشروطه شکل گرفت، در دهه ی سوم انقلاب اسلامی به قدرت رسید و سپس به حاشیه رانده شد. همچنین گفتمان اصلاح طلبی ریشه در گرایش های تجددطلبانه و تحت تاثیر مدرنیسم بود؛ و به نوعی در مقابل سنت گرایی برخاسته از اندیشه های سنتی و مذهبی در جامعه ایران قرار می گیرد. این گفتمان دال مرکزی «مردم» و دال های جامعه مدنی، اصلاحات، توسعه سیاسی، آزادی و قانون را در زنجیره ی هم ارزی خود قرار داده و مفصل بندی جدیدی ارایه کرده است. اما این جریان در آستانه انتخابات دهم ریاست جمهوری دچار تصلب معنایی شد و قابلیت اعتبار و دسترسی و درنهایت هژمونی خود را از دست داد.

    کلید واژگان: تبارشناسی, تحلیل گفتمان, قرائت های دینی, جریان های سیاسی, گفتمان اصلاح طلبی, روشنفکری دینی}
    Lafteh Mansoori, Ahmad Ali Hesabi *, Nabiollah Ider

    Holding a novel and different approach, this study aims to investigate the nature of both social identity construction and social system development as two subjective and challenging issues in a dialectic process and based on an integrative sociological and socio-psychological approach in the light of three theoretical perspectives at macro, micro and medium scales (vis-a- vis mainly the suggested subjective orientations).. The main question addressed is whether individuals’ sense of social identity construction subject to Facilitating Factors of youths' Social Identity Construction in Social System. To this end, facilitating factors of social system-based construction among youths was addressed with a sample of 445 probability stratified sampling selected students from Tehran University. Attending this field study, they attempted a researcher-made tablet-rendered valid and reliable questionnaire. Content and construct validity measures of the instrument were measured through expert judgment and factor analysis, respectively and its reliability was estimated through Cronbach alpha correlational analysis. One sample parametric t-test and Binomial test-based analyses of the data supported the main hypothesis predicting that social system through precipitating factors has no effective role (T=21/45) on identity construction of youth. This study mainly suggests a scientific, different and comprehensive applied model for social identity construction on the basis of facilitating factors of social system.

    Keywords: genealogy, Discourse Analysis, Religious Readings, Political Currents, Reformism Discourse, Religious Intellectual}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال