به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Religious Science » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Religious Science » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمدهادی محمودی*، سید محمود یوسف ثانی، شهرام پازوکی، غلامرضا حسین پور

    در تاریخ اندیشه اسلامی، مباحث فراوانی پیرامون علم حقیقی و حقیقت علم، به ویژه در طریق تصوف مطرح شده است که مشهورترین نمونه آن را می توان کتاب احیاء علوم دین اثر ابو حامد محمد غزالی دانست. بااین حال، الگوی حاکم بر کتاب احیاء پیش از آن کتاب و پس از آن، الگوی مباحث بسیاری در باب علم بوده است. در این مقاله با بیان ارجاعات و مشابهت های آثار امام به کتاب احیاء و الگوی آن، نشان داده ایم که او به این الگو توجهی ویژه داشته است و در نقد وضع علم و عالمان روزگار خویش از آن بهره برده است‏‏، درعین حال به قرائتی خاص خویش از این الگو رسیده است. امام با دو مفهوم «علم رسمی» و «حجاب» مسئله احیای علم را، هم راجع به علوم سنتی و هم راجع به علوم جدید طرح می کند. همچنین از عمده آموزه های ماثور از سنت احیای علم، مثل «ظاهر و باطن» و «قلب» استفاده می کند؛ اما برخی شخصیت های مطرح این سنت مثل شیخ کلینی و ملاصدرا را می پذیرد و برخی مثل غزالی را با همان معیارهای مطرح در این سنت نقد و رد می کند. همچنین امام خمینی نوآوری ها و نظریاتی خاص خویش در این زمینه دارد که تاویل اصطلاح جدید «علوم انسانی» در چارچوب سنت احیای علم و بازآرایی آموزه سنتی ولایت در چارچوب نظریه «ولایت فقیه» دو نمونه از برجسته ترین آن هاست.

    کلید واژگان: امام خمینی, احیای علوم دین, علوم انسانی, علم رسمی, غزالی, ولایت فقیه}
    Mohammad Hadi Mahmoudi *, Mahmoud Yosef Sani, Shahram Pazouki, Gholamreza Hosseinpour

    In the history of Islamic thought, there have been many discussions about the true science and the truth of science, especially through Sufism. Although the most famous example of these issues can be considered the book "Iḥyā′ ‘Ulūm al-Dīn" by Abu Hamid Mohammad Ghazali, such discussions are not limited to this book. Such discussions have been recurring themes in Shiite sources before and after Ghazali, to the extent that some Shiite scholars, such as Feyz Kashani, have considered the revival of science as originally a Shiite plan and have tried to return it to its Shiite sources. Imam Khomeini should also be considered among these scholars. Imam Khomeini has paid special attention to the issue of true science and the truth of science and has used the pattern of "revival of science" in criticizing the state of science and scholars of his time, at the same time he has presented his own reading of this model. Imam deals with the issue of reviving by two concepts: "official science" and "hijab" & criticizes both traditional sciences and modern sciences of his time. He also uses most of the effective teachings of the tradition of reviving science, such as "Zaher o Baten" and "Qalb", but accepts some prominent personalities of this tradition such as Sheikh Klini and Mulla Sadra, and rejects some like Ghazali. Imam Khomeini also has his own innovations and theories in this field, like the interpretation of the new term "humanities" in the framework of the tradition of reviving science and rearranging the traditional doctrine of Velayat in the framework of the theory of "Velayat-e-Faqih".

    Keywords: Ghazali Ihya, Khomeini, Humanities, Religious Science, Velayat-E-Faqih, Yaqdha}
  • محسن صبوریان*، حمید پارسانیا
    «اسلامی سازی معرفت»، «اسلامی سازی علوم»، «دانشگاه اسلامی» یا «علوم انسانی اسلامی»، در کنار مفهومی چون «علم دینی»، از مفاهیمی هستند که عمدتا ذیل یک دیدگاه کلان، و آن هم خواست فراروی از ساختار تنگ تفسیر تجربه گرا و پوزیتیویستی از علم در پیوند با دین و امر قدسی شکل گرفته است. این خواست نه تنها در ایران که پیش از آن در برخی کشورهای دیگر هم مدافعانی داشته و کماکان دارد. تجربه خاص انقلاب اسلامی در ایران و همچنین تجربه انقلاب فرهنگی در سال 1359 این امکان را فراهم کرد که بتوان از نوعی تجربه خواست علوم انسانی اسلامی سخن گفت. این مقاله در پی بیان شرحی فشرده و تاریخی از سرنوشت روندها و رویکردهای نهادی طلب علم انسانی دینی و دانشگاه اسلامی در ایران است. در این مقاله مبتنی بر روش کیفی اسنادی نشان داده شده که نه تنها خواست دانشگاه اسلامی یا علوم انسانی اسلامی، یک خواست جدید در دوره ی اخیر انقلاب اسلامی نیست، بلکه اساس چنین ایده ای از مدت ها قبل در عالم اسلام مطرح بوده و حتی پیش از انقلاب اسلامی نیز توسط برخی اهالی علم مطرح و دنبال شده است.
    کلید واژگان: آموزش, فرهنگ بومی, علم دینی, علوم انسانی اسلامی, نهادسازی}
    Mohsen Saboorian *, Hamid Parsania
    "Islamization of knowledge", "Islamization of sciences", "Islamic university" or "Islamic humanities", along with a concept such as "religious science", are among the concepts that are mainly under the generic idea of overcoming the narrow structure of empiricist interpretation and Positivism. An idea which is formed from science in connection with religion and the sacred. This demand has had and still has defenders not only in Iran but also in some other countries before. The special experience of the Islamic Revolution in Iran, as well as the experience of the Cultural Revolution in 1980, made it possible to speak of a kind of experience desired by religious science and the Islamic University. This paper seeks to provide a concise and historical description of the fate of the trends and institutional approaches of religious science and the Islamic University in Iran. This paper shows that not only the need of the Islamic University or religious science is not a new need in the recent period of the Islamic Revolution, but also the basis of such an idea has been proposed in the Islamic world for a long time and even before the Islamic Revolution by some scholars and has been followed.
    Keywords: Education, Native Culture, Religious Science, Islamic Human Sciences, Institutionalization}
  • حمید پارسانیا*، علی اسکندری نداف

    این مقاله در چارچوب «جامعه شناسی جامعه شناسی»، به بررسی خودانتقادی های جامعه شناسان ایرانی در مورد وضعیت علم جامعه شناسی در ایران اختصاص دارد. برای این کار، با بهره گیری از ایده مرتون، جامعه شناسی در ایران به مثابه یک «اجتماع علمی» شناسایی شده، همچنین داده های این پژوهش با مراجعه به آراء و نظرات خود جامعه شناسان ایرانی گردآوری شده است. در این پژوهش از روش تحلیل کیفی تلخیصی برای تحلیل خودانتقادی های درونی متون استفاده می شود. نتایج پژوهش نشان می دهد که فقدان مساله محوری، پوزیتیویسم محوری، فقدان چارچوب نظری، عدم زیست اندیشمندان در جامع ایرانی و بی ارتباطی با جامعه مدنی و قصور عاملان علوم اجتماعی از سوی جامعه شناسان ایرانی به عنوان مشکلات اصلی این علم در ایران معرفی شده است. همچنین برخی نبود استقلال و آزادی و غیربومی بودن را از دیگر مشکلات این علم در ایران می دانند. این مقاله با رجوع به الگوی تحلیلی ترنر در مورد وضع جامعه شناسی در آمریکا نشان می دهد که این ویژگی ها به بعد هنجاری هرگونه فعالیت در اجتماع علمی جامعه شناسی در ایران بدل شد و عبور از این شرایط هنجارین، نیازمند پیوند مجدد اجتماع علمی جامعه شناسی در ایران با نوع زیست خاص جامعه ایران و مشارکت در برنامه های اصلاح اجتماعی است.

    کلید واژگان: علوم اجتماعی, بومی گرایی, علم دینی, پوزیتیویست, پست مدرن, اصول منطقی, معرفتی}
    Hamid Parsania *, Ali Eskandari Naddaf

    In the framework of "Sociology of Sociology", this article is dedicated to the study of Iranian sociologists' self-criticism about the situation of sociology in Iran. To do this, using Merton's idea, sociology in Iran has been identified as a "scientific community", and the data of this study has been collected by referring to the views and opinions of Iranian sociologists. In this research, the method of summative qualitative analysis is used to analyze the internal self-criticism of the texts. The results show that the lack of problem-oriented, positivism-oriented, lack of theoretical framework, lack of biologists in Iran and irrelevant to civil society and the negligence of social scientists by Iranian sociologists have been introduced as the main problems of this science in Iran. . Some also consider the lack of independence, freedom and non-nativeness as other problems of this science in Iran. This article, referring to Turner's analytical model of the sociological situation in the United States, shows that these characteristics became the normative dimension of any activity in the sociological scientific community in Iran, and overcoming these normative conditions requires reconnection of the sociological scientific community. In Iran with a special kind of life of Iranian society and participation in social reform programs.

    Keywords: Social Sciences, Nativist, Religious Science, Positivist, POST MODERN, Principles of Logical, Knowledge}
  • علیرضا حدادی*
    تحول دانش انسانی از جمله مباحثی است که در جامعه شناسی معرفت با بررسی روابط تحولات اندیشه ای و دیگر عوامل اجتماعی و همچنین فلسفه علم، با پرداختن به موضوع روش علمی و تمایز میان علم و غیر علم و ویژگی های آن همچون قلمرو، ماهیت و عینیت، بررسی می شود. اما طرح این مهم نه صرفا بحثی وابسته به زمینه های اجتماعی پس از انقلاب اسلامی، بلکه در تمامی تعاملات تمدنی غرب و شرق و مهم تر از آن تعاملات علمی میان باورمندان و دانشمندان در طول تاریخ ردپا دارد. موضوع مقاله حاضر آنکه رویکردهای مختلفی در جامعه شناسی معرفت و فلسفه علم در باب امکان تحول در دانش، پیوند ایمان و دانش، جایگاه عقل و وحی، راه های کسب و تولید علم سخن گفته اند که از جمله ایشان متفکران مسلمانی بودند که به واسطه نفی محوریت اروپا و اسلام خواهی، درصدد طرح دانشی متعهد به پیش فرض های غیرغربی و اسلامی و همواره متهم به ادعای مدیریت علم از خواستگاهی غیرعلمی و حتی سیاسی بودند. هدف مقاله حاضر آنست که با بازخوانی انتقادی مسایل مطرح در مورد تحول دانش انسانی، امکان چنین تغییری در دانش را بررسی کند. روش مورد استفاده در این مقاله رویکرد نظری و تحلیل محتوای کیفی با رویکرد انتقادی بوده است. نتیجه بررسی ها حاکی از آن است که تحول در دانش انسانی معانی مختلفی داشته که در بررسی انتقادی آرای معتقدان و منتقدان کنکاش شده و امکان نظری و عملی این تحول تا زمینه های تاریخی و اجتماعی نسبت علم و دین پیگیری شده و عملکرد جریان تحول خواه در ایران مورد بررسی انتقادی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: تحول, علوم انسانی, جامعه شناسی معرفت, مدیریت علم, علم دینی, علم بومی}
    Alireza Haddadi *
    The evolution of human knowledge is not only a discussion related to social contexts after the Islamic Revolution, but also in all civilizational interactions between the West and the East and, more importantly, scientific interactions between believers and scientists throughout history. The subject of the present article is that different approaches in the sociology of knowledge and philosophy of science have spoken about the possibility of change in knowledge, the link between faith and knowledge, the position of reason and revelation, ways of acquiring and producing knowledge. , Sought to project knowledge committed to non-Western and Islamic presuppositions and always accused of claiming science management from an unscientific and even political point of view. The purpose of this article is to critically re-examine the issues of the evolution of human knowledge, to examine the possibility of such a change in knowledge. The method used in this article is a theoretical approach and qualitative content analysis with a critical approach. The results indicate that the change in human knowledge has different meanings that have been explored in the critical study of the views of believers and critics and the theoretical and practical possibility of this change to the historical and social contexts of science and religion and the performance of the revolutionary movement in Iran Has been criticized.
    Keywords: Transformation, humanities, Sociology of knowledge, Science Management, religious science, Indigenous Science}
  • حسن محمدمیرزائی*، ابوالفضل ذوالفقاری، حسن مرادی

    جنبش نرم افزاری و تولید علم دینی بالاخص در حوزه مطالعات علوم انسانی  یکی از مهمترین مسایل مطرح در مجامع علمی ایران اعم از حوزوی و دانشگاهی طی سالیان اخیربوده که البته  با نشیب های زیادی نیز همراه بوده است. اما با اعتقاد برخی این فعالیت ها آنچنان ها باید و شاید در خور ماهیت، اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی نبوده و در واقع با آسیب ها و موانع مختلفی دست با گریبان بوده است. با توجا با همین موضوع، این مقاله در پی آن است ها با بهره گیری از روش نسبتا بدیع گرندد تیوری نظریه داده بنیاد و با استفاده از دیدگاه های 12 تن از اساتید و صاحب نظران مطرح این حوزه ه با استفاده از نمونه گیری نظری مبتنی بر هدف انتخاب شده اند، موانع پیش روی تولید علم دینی با تاکید بر حوزه علوم انسانی را تبیین و آسیب شناسی نماید در نهایت با طی نمودن مراحل مختلف روش مزبور، این موانع را در سطح "معرفتی"، "ساختاری" و "ذهنی و اخلاقی" دسته بندی کرده و در پایان با انجام فرآیند کد گذاری های باز، محوری و گزینشی، مدل نظری مناسب برای این مسئله را پیشنهاد می نماید.

    کلید واژگان: علم دینی, علوم انسانی اسلامی, جنبش نرم افزاری, آسیب شناسی, نظریه داده بنیاد}
    Hassan Mohammad Mirzaei*, Abolfazl Zolfaghari, Hassan Moradi

    The software movement and the production of religious science), especially in the field of humanities studies (one of the most important issues in Iranian scientific societies), both seminary and university, has been in recent years, which of course has been accompanied by many ups and downs. The activities should not have been in line with the nature, goals and ideals of the Islamic Revolution, and in fact it has dealt with various injuries and obstacles, and with this in mind, this article seeks to take advantage of A relatively novel method of grounded theory (data theory theory) (using the views of 12 professors and experts in the field using theoretical sampling) purpose-based (selected, barriers to the production of religious knowledge) with Emphasize the field of humanities (explain and pathology) Finally, by going through the various stages of the method, categorize these obstacles at the level of "epistemological", "structural" and "mental and moral" and finally by performing the code process Open, pivotal and selective layouts suggest a suitable theoretical model for this problem.

    Keywords: Religious Science, Islamic humanities, software movement, Pathology, data theory}
  • مالک شجاعی جشوقانی*، سید محمدتقی موحد ابطحی

    با اینکه از زمان انتشار نخسیتن چاپ کتاب «رابطه منطقی دین و علوم کاربردی» بیش از دو دهه می گذرد، اما با توجه به اینکه این کتاب یکی از منسجم ترین آثاری است که موضع این جریان فکری را نمایندگی می کند، کتاب را شایسته معرفی و نقد دانستیم.در این کتاب نویسنده کوشیده است تا با توجه به ادبیات آکادمیک در موضوعاتی همچون علم، تکنولوژی و توسعه و از سوی دیگر با عنایت به مبانی فکری فرهنگستان علوم اسلامی، به تاملات قابل اعتنایی دست یابد . در این مقاله نشان داده ایم که مولف کتاب نسبت به مناقشات عمده معاصر در حوزه علم پژوهی و دین پژوهی اشراف چندانی ندارند؛ مناقشاتی که از قضا با به چالش کشیدن هژمونی اروپا- مسیحیت محور مطالعات علم و مطالعات دینی معاصر می توانند فضایی برای طرحی متفاوت از مناسبات دین و فرهنگ تکنیکی معاصر بگشایند.از این روی پیشنهاد می گردد نویسنده با بهره گیری از آخرین دستاوردهای علم پژوهشی و دین پژوهشی معاصر نسبت به ویرایش دوم این کتاب یا نگارش کتابی جدید در این زمینه اقدام نماید.

    کلید واژگان: دین, علوم انسانی, علم دینی, تکنیک, فرهنگستان علوم اسلامی, علوم کاربردی}
    Mmalek Shojaei Jeshvaghani *, Seyyed Mohammad Taghi Movahhed Abtahi

    Although more than two decades have passed since the publication of the first edition of The Logical Relationship between Religion and Applied Sciences, this book is still one of the most coherent and accurate works that shows the position of this intellectual current. The author of the book has tried to show the position of the Academy of Islamic Sciences on these issues, considering the academic literature on topics such as science, technology and development. So this book was seen for proper introduction and critique.In this article, we have shown that the author of the book does not have much control over the latest controversies in the field of science and religion studies - even in contemporary Iran. Today's controversy, which has challenged European-Christian hegemony based on the study of science and religion, could open a new space for a different view of the relationship between religion, culture, and technology. Therefore, it is expected that the author will write the second edition of the book, considering the latest achievements of contemporary scientology and theology.

    Keywords: Religion, Humanities, Religious Science, technique, Academy of Islamic Sciences, Applied Sciences}
  • محمدجواد اسماعیلی *

    این مقاله به دنبال تدوین بنیان های معرفت شناختی آرمان «متخصص مسلمان» است. این آرمان در ایران در یک فرایند تاریخی درازمدت به ویژه بعد از انقلاب اسلامی به عنوان آرمان آموزش عالی تکوین یافته و پاسخی است به شکاف بین نظام قدمایی حوزه علمیه و نظام جدید دانشگاه. اما پیگیری این آرمان بیشتر از طریق تصمیم های دولتی و اداری و ابلاغ دستورعمل های اجرایی و تاکید بر «نهادسازی، ایجاد سازمان و معاونت، تشکیل شورا، تولید سند، تهیه آیین نامه و برگزاری برنامه های مذهبی» بروز یافته است. این مقاله که با استفاده از روش مطالعه کتابخانه ای به تحلیل نظریه دانش و ارزش ماکس وبر پرداخته، مدعی است با درنظرگرفتن تفکیک وبری «ربط ارزشی» از «حکم ارزشی» به عنوان اصل بنیادین آرمان متخصص مسلمان، حضور ارزش های دینی در فعالیت های علمی و غیرعلمی متخصص مسلمان بلامانع و مشروع است.

    کلید واژگان: متخصص مسلمان, ربط ارزشی, حکم ارزشی, اسلامی سازی دانشگاه, علم دینی}
    M.J. Esmaili*

    This article seeks to identify and formulate the epistemological foundation of the Muslim experts' ideal. The ideal in Iran, especially after the Islamic Revolution, was raised as a solution to the gap between seminary school and university. However, this ideal has been pursued by administrative plans and regulations, religious programs, documentation, and focusing on institutionalization, organization, and council. This research which was conducted using a library method analyzed Weber's theory of knowledge and value. We argue that the Weberian distinction between value-relation and value judgment can be used by Muslim experts as a base. Accordingly, to this distinction, the engagement of religious and cultural values of Muslim experts in academic and non-academic activities is legitimate.

    Keywords: Muslim experts, value-relation, value judgments, Islamization of university, Religious Science}
  • حسن محمدمیرزائی*، ابوالفضل ذوالفقاری، حسن مرادی
    چکیده چکیده چکیده چکیده چکیده چکیده در زمینه امکان، ضرورت و کیفیت تولید علم دینی دیدگاه ها و نظرات مختلفی ارائه گردیده است که یکی از مهمترین و اصلی ترین این دیدگاه ها مربوط به آیت الله جوادی آملی می باشد که اصلاحا از آن به عنوان رویکرد اجتهادی یاد می گردد. با توجه به جایگاه علمی و اهمیت نظریه ایشان در میان رویکردهای مختلف مطرح در زمینه تولید علم دینی، این مقاله به دنبال بررسی دقیق و جامع رویکرد ایشان می باشد. لذا با بهره گیری از روش تحلیل گفتمان لاکلاو موفه، عناصر گفتمانی موجود در رویکرد ایشان شناسائی و در یک نظام معنایی- ارتباطی ارائه گردیده است. بر اساس تحلیل گفتمان صورت گرفته، عنصر «جامعیت دین» و نگاه حداکثری به آن، به عنوان دال برتر، در نقطه مرکزی نظریه ایشان قرار گرفته است و سایر عناصر شناسائی شده به عنوان دال های فرعی در ارتباط با این دال، تعریف شده اند و با مفصل بندی صورت گرفته، با یکدیگر ارتباط معنایی پیدا کرده اند.
    کلید واژگان: علم دینی, جامعیت دین, دین حداکثری, آیت الله جوادی آملی, رویکرد اجتهادی}
    Hassan Mohammad Mirzaei *, Abolfazl Zolfaghari, Hassan Moradi
    Abstract Abstract Abstract In the field of the possibility, necessity and quality of the production of religious science, different perspectives and opinions have been presented, one of the most important and most important of these views is related to Ayatullah Javadi Amoli, which is reformed as an ijtihadi approach It is remembered. Considering the scientific status and the importance of his theory among various approaches to the production of religious science, this paper seeks a thorough and comprehensive examination of his approach. Therefore, using the discourse analysis method of Laclau Mouffe, the discursive elements of his approach are identified and presented in a semantic-communicative system. Based on discourse analysis, the element of "religious comprehension" and its maximum look at it, as the superior sign, are at the center of its theory, and other elements identified as sliders in connection with this sign are defined. And with articulation, they have been linked with each other.
    Keywords: religious science, Comprehensiveness of Religion, Maximum Religion, Ayatollah Javadi Amoli, Ijtihadi Approach}
  • حسین بستان*

    اندیشه علم دینی با وجود کوشش های صورت گرفته در دهه های اخیر از سوی موافقان و مخالفان آن هنوز به نقطه روشنی نرسیده است. این مقاله با هدف بازخوانی یکی از مدل های علم دینی، موسوم به مدل اجتهادی - تجربی که نخستین بار در اوائل دهه 1380 مطرح شد و به تدریج در ضمن چندین کتاب و مقاله شرح و بسط یافت، پس از توضیح کوتاهی درباره جایگاه این مدل در میان دیدگاه های علم دینی و معرفی کلی مبانی و روش شناسی این مدل، به رفع ابهامات و اشکالات آن در خلال ده محور پرداخته است. این محورها عبارت اند از: سقوط در دام تجربه گرایی، وابستگی به پارادایم های غربی، ابهام در تفکیک سطوح علم به تجربی و فراتجربی، عدم عینیت، عدم کفایت گزاره های متون دینی برای تولید علم، احتمال ابطال تجربی گزاره های دینی، ترجیح معرفت ضعیف تر بر معرفت قو ی تر، ابهام در وجه نام گذاری علم دینی، ابهام در امکان پیشرفت و مشکل عدم خلاقیت.

    Hossein Bostan*

    The idea of religious science, despite the attempts made in recent decades by its proponents and opponents, has not yet reached a clear point. This paper aims at revising one of the models of religious science, called the Ijtihadi-Experimental Model, which was first introduced in the early years of the 2000s and gradually expanded along with writing several books and articles. After briefly describing the status of this model among the other models of religious science and introducing the general foundations and methodology of this model, the paper has addressed its ambiguities and problems in ten items. These items are: falling in the trap of experientialism, dependence on Western paradigms, ambiguity in distinguishing between physical and meta-physical levels of science, non-objectivity, inadequacy of religious texts propositions for production of science, probability of falsification of religious propositions, preferring weaker knowledge on stronger knowledge, ambiguity in denomination of religious science, ambiguity in possibility of progress, and non-creativity

    Keywords: religious science, social Islamic sciences, Ijtihadi-Experimental Model, science, ideology}
  • خسرو باقری نوع پرست*
    کتاب از علم سکولار تا علم دینی (گلشنی، 1377/1392) حاصل کوششی برای نقد رویکرد سکولار به علم و دعوت به رویکرد دینی به علم است. مولف در نقد رویکرد سکولار دو گام اساسی برمی دارد. نخست، استدلال می کند که علم نیازمند جهت است؛ جهتی که از جهان بینی دانشمند حاصل می شود. در ضمن این استدلال، مولف به نقد دیدگاه اثبات گرایی (پوزیتیویسم) می پردازد و می کوشد نشان دهد که علم پیش فرض های متافیزیکی دارد. دوم این که علم در مقام کاربرد یافته ها محتاج اخلاق است و بدون آن به تخریب می انجامد. در مقاله حاضر، با استفاده از روش نقد درونی و بیرونی، استدلال شده است که به رغم توجه مولف به ارتباط علم با متافیزیک، وی در تبیین این رابطه توفیق نیافته است زیرا آن را از سویی به مقام کاربرد و اخلاق مربوط کرده و از سوی دیگر به صورت افزودن چارچوب متافیزیکی به علم به صورت پسینی محدود کرده است. همین رویکرد افزودنی و پسینی، مولف را ناگزیر از اذعان به ماهیت خنثای علم کرده است که خود نشانگر عدم رهایی کامل وی از اثبات گرایی است. پیشنهاد مقاله حاضر آن است که مفهوم مناسب علم دینی، در گرو توجه به رابطه ارگانیک میان علم و متافیزیک است. این رابطه، به رغم تصور رایشنباخ و به تبع وی استنمارک، علم را دچار نسبیت گرایی مذموم نمی سازد؛ هر چند درجه ای مناسب از نسبیت گرایی را موجب می شود.
    کلید واژگان: علم سکولار, علم دینی, مهدی گلشنی, پیش فرض های متافیزیکی, نسبیت گرایی, اخلاق}
    Khosrow Bagheri Noaparast*
    The book From Secular Science to Religious Science (Golshani, 1998/2013) is the result of an attempt to criticize the secular approach to science and call to a religious approach to science. The author has taken two steps in criticizing the secular approach. First, he argues that science needs an orientation; an orientation that stems from the scientist’s worldview. In the meantime, the author criticized positivism and attempts to show that science has metaphysical presuppositions. Second, the author argues that science needs morality in the application of scientific findings without which it leads to destruction. Using the methods of internal and external critique, this article argues that in spite of the author’s attention to the relationship between science and metaphysics, he has not been successful in the exploration of this relationship. This is because, on the one hand, he reduces the relationship to the application of findings and the realm of ethics and, on the other hand, regards metaphysics as something that is added to science a posteriori. The very additional and a posteriori approach urges the author to take a neutral nature for science that, in its turn, shows that he has not completely freed himself from positivism. This article suggests that a proper conception of religious science regards an integrative relationship between science and metaphysics. Contrary to Reichenback, and Stanmark following him, this relationship does not lead science to the malign relativism even though a sound degree of relativism would involve science.
    Keywords: Secular science, Religious Science, Mehdi Golshani, Metaphysical presuppositions, Relativism, morality}
  • Sayyed Mohammad Taghi Movahed Abtahi *
    Dr. Alipour and Dr. Hasani have presented a theory in the field of religious science, called “Ijtehadic Paradigm of Religious Science.”
    According to the capabilities and limitations of the concept of paradigm in Kuhn's philosophy of science, and compared with terms such as school in the literature of Hawzah, they have redefined the paradigm and have presented their theory based on this new definition. In the "Ijtehadic Paradigm of Religious Science" they have attempted to show that the results of Ijtehadic method are valid and considered as knowledge. They also have shown how to use different resources and methods in a coherent system. In this paper, after a report from this book, different aspects of that are reviewed with a critical approach.
    Keywords: humanities, social sciences, paradigmic knowledge, religious science, Ijtehad Paradigm of Religious Science}
  • سیدمحمدتقی موحدابطحی
    مقاله حاضر به بررسی این مسئله می پردازد که مبانی معرفت شناختی نظریه فرهنگستان علوم اسلامی (با تاکید بر آراء سیدمحمدمهدی میرباقری) درباره علم دینی چه نسبتی با واقع گرایی دارد؟ نشان خواهیم داد که اراده گرایی به عنوان مبنای معرفت شناختی نظریه علم دینی فرهنگستان علوم اسلامی نه تنها به نفی واقع گرایی (کاشفیت از واقع) و در نتیجه نسبیت گرایی منتهی می شود، بلکه ادعا های واقع گرایانه این مجموعه را در حوزه های خداشناسی و انسان شناسی با تعارض روبرو می کند. این مجموعه می تواند با اتخاذ دیدگاه های معتدل در زمینه واقع گرایی (در مقابل واقع گرایی خام) ضمن دفاع از تاثیر کیفیت اراده بر کیفیت ادراک، از این نتایج نامطلوب برحذر باشد.
    کلید واژگان: علم دینی, فرهنگستان علوم اسلامی, اراده گرایی, واقع گرایی, نسبی گرایی, ابزارگرایی, ایمان گرایی}
    Seyed Mohammad Taqi Movahed Abtahi
    The present article is an attempt to study the relationship between the epistemological principles of the notion of Academy of Islamic Sciences (with emphasis on the viewpoints of Seyed Mohammad Mahdi Mirbaqeri) about religious science with realism. Attempts have been made to demonstrate that voluntarism, as epistemological foundation of the notion of Academy of Islamic Sciences, not only voluntarism leads to negation of realism (unveiling of reality) and consequently to relativism, but also pushes realistic claims of this set in the field of theology and anthropology towards contradiction. By adopting moderate stances in the field of realism (vis-à-vis rudimentary realism), the Academy, while defending the impact of quality of will on the quality of perception, can avoid such undesirable consequences.
    Keywords: Religious Science, Academy of Islamic Sciences, Voluntarism, Realism, Relativism, Instrumentalism, Fideism}
  • جمیله علم الهدی
    هدف از این مطالعه بررسی ریشه های عرفی گرایی در روش شناسی علم و کشف برخی موانع تحول در علوم انسانی است. مفروضات تحقیق شامل: یک. درهم آمیختگی علم و ارزش، دو. انتقال منطق و ارزش های علوم طبیعی به علوم انسانی، سه. تبادلات ارزشی میان جامعه و علم، چهار. ضرورت پیگیری تحولات ارزشی جامعه ایران در پروژه های علوم انسانی و پنج. نقش روش شناسی در بازتولید مبانی فلسفی علم است. روش این تحقیق توصیفی تحلیلی است و نتایج تحقیق نشان می دهد: یک. میان عرفی گرایی با تقلیل گرایی همبستگی وجود دارد. دو. عرفی گرایی در علم و به کمک علم استمرار پیدا می کند. سه. برخی اصول روش شناسی با نظارت بر تحقیقات علمی در شکل گیری روابط علم و دین مداخله می کنند و چهار: مدل های تبیین علی و مرجعیت سیستم و مفهوم مکانیسم به تداوم عرفی گرایی در علم کمک می کند. رهیافت های تحقیق و روش ها یا تکنیک هایی که در علوم انسانی به کار گرفته می شود از عوامل توسعه عرفی گرایی هستند.
    کلید واژگان: روش شناسی, تبیین علی, عرفی گرایی, علم دینی, علوم انسانی}
    Jamileh Alamulhoda
    The main objective of this paper is to study the roots of secularism in methodology of science and also to discover some obstacles in the way of bringing about change in humanities. The postulates of this research are: 1. Inextricability of science and value; 2. Transfer of logic and values of natural sciences to humanities; 3. Valuational exchange between the society and science; 4. Necessity of following up the valuational developments of the Iranian society in humanities’ projects; and 5. Role of methodology in reproduction of philosophical principles of science. Descriptive-analytical method has been employed in this research. The findings indicate the followings: 1. There are correlations between secularism and reductionism. 2. Secularism perpetuates in science and with the assistance of science. 3. Some methodological principles, through supervision over scientific research intervene in formation of relations between science and religion. 4. Causal explanatory methods and referentiality of the system and concept of mechanism assist perpetuation of secularism in science. The research approaches and methods or techniques employed in humanities are among the factors behind promotion of secularism.
    Keywords: Methodology, Causal Explanation, Secularism, Religious Science, Humanities}
  • عبدالحسین خسروپناه، مهدی عاشوری
    از بایسته های دفاع از «ایده علوم اجتماعی اسلامی» ارائه الگو و مدل برای تحقیقات اجتماعی است. اما این امر همراه با دشواری هایی است؛ از یک سو با وجود سابقه بحث از علم دینی در میان متفکران اسلامی و مسیحی، برخی از راهکارها و رویکرد های دفاع از ایده علوم انسانی اسلامی، نسبی گرایانه است و از سوی دیگر هدف گذاری واقع گرایانه در تحقیقات اجتماعی از بایسته های الگوپردازی در علوم اجتماعی اسلامی است. اهداف تحقیقات اجتماعی در سه دسته قرار می گیرد: 1. علت کاوی و تبیین؛ 2. معناکاوی و تفسیر و 3. ارزش کاوی و نقد. در این مقاله به این مسئله می پردازیم که آیا می توان الگویی واقع گرایانه برای تحقیقات اجتماعی ناظر به تبیین، تفسیر و نقادی ارائه کرد؟ یا آنکه در برخی از این حوزه ها نمی توان اهدافی واقع گرایانه داشت؟ پاسخ به این پرسش منوط به اختیار نظر و استراتژی در باب مفاد «رئالیسم معرفتی» و رابطه آن با «تعهد رئالیسمی در علم» است. این مقاله چون خود را موظف می داند در چهارچوب فلسفه اسلامی به امکان الگوی رئالیستی در علوم اجتماعی پاسخ دهد، به نسبت سنجی رئالیست علمی با واقع گرایی مدنظر فلسفه اسلامی می پردازد.
    کلید واژگان: علم دینی, علوم اجتماعی, رئالیسم معرفتی, معقولیت, ارزش, زمینه های اجتماعی معرفت}
    Abdulhossein Khosrowpanah, Mahdi Ashuri
    Among the requisites of defending the “idea of Islamic social sciences” is introduction of a model for social research. However, it has certain difficulties. On the one hand, given the background of religious science among Muslim and Christian thinkers, some of the solutions and approaches to the idea of Islamic humanities is relativistic and, on the other hand, realistic goal-setting in social research is among the requisites of modeling in Islamic social sciences. The objectives of social research are classified into three categories: 1. Finding the causes and explanation; 2.Finding the meanings and interpretation; and 3. Evaluation and criticism. The present paper is an attempt to find out if a realistic model for social research can be offered for explanation, interpretation and criticism. Are realistic goals not compatible with some of these fields? Providing answers to these questions requires adoption of a strategy and viewpoint about content of “epistemic realism” and its relation with “realistic commitment in science”. Since this paper is limited to frameworks of Islamic philosophy, in studying the possibility of offering a realistic model in social sciences, attempts have been made to study the relationship between scientific realism with realism in the light of Islamic philosophy.
    Keywords: Religious Science, Social Sciences, Epistemic Realism, Rationality, Value, Social Context of Episteme}
  • نازیلا اخلاقی*، مهدی حسین زاده یزدی
    تفکیک معانی علم و دین و تعیین نسبت دقیق این دو حوزه، شرط لازم برای تنقیح معنا و ماهیت علم دینی از منظر استاد مصباح است. بیان جایگاه علم در منظومه علم دینی و فهم صحیح از تاثیرات دین و مبانی ارزش شناختی بر علم، افق هایی نوین در زمینه ارائه نظریات علمی و اعتبارسنجی نظرات مذکور پیش روی محققین می گشاید. تدقیق معنای علم و توجه به ساحت های مختلف علم، حیطه انتظارات و توانمندی های موجود در شکل گیری نظریات علمی را سامان بخشیده و به قضاوت صحیح از علم می انجامد. با استناد بر آراء استاد مصباح، آنچه بر شکل گیری نظریات علمی اثرگذار بوده و در این مقاله با عنوان دین و مبانی ارزش شناختی معرفی شده است، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده، تعیین محدوده اثرگذاری هر یک شایان توجه است. به همین سبب در این مقاله به بیان تقریرهای موجود از این بحث و ذکر اشکالات موجود پرداخته شده است. استاد مصباح در بخش توصیفی علوم انسانی همانند بخش توصیه ای، قائل به اثرگذاری دین و مبانی ارزش شناختی است.
    کلید واژگان: مصباح یزدی, علم, دین, ارزش, علم دینی, توصیف, توصیه}
    Nazila Akghlaghi *, Mahdi Hoseinzadeh Yazdi
    The discrimination between the meanings of science and religion, and the determination of the precise relationship between these two domains are the prerequisites of rectifying the meaning and the essence of religious science in the eyes of theologist Mesbah. Expressing the status of the science in the system of scientific religion, and the right contemplating of the impacts of religion, and the fundamentals of oxiology of science will open new horizons in yielding scientific theories, the validation of the mentioned ideas twoard the researchers. Precisely explaining the meaning of science and concerning the different realms of science have settled the scope of current expectations and capabilities in forming the scientific ideas, therefore leading to a correct judgment about the science.
    According to the ideas of theologist Mesbah, what has affected the formation of scientific theories, which is mentioned here as religion and fundamentals of oxiology, is greatly significant. Furthermore, determining the impacting scope of each one is worth paying attention.
    Consequently, available statements about this subject and the existing flaws are discussed within this essay. Theologist Mesbah has placed value on the affection of religions and fundamentals of oxiology in the description part of human science, as in the advisory part.
    Keywords: Mesbah Yazdi, Science, Religion, Value, Religious Science, Description, Advise}
  • محمد تقی سبحانی، حسین سعدآبادی
    مساله «جهت داری علم» را میتوان از مهمترین مبانی معرفت شناسانه در راستای قبول و یا رد «علم دینی» مساله دانست و از همین رو موضوعی پر اهمیت به شمار میرود. در نوشتار پیش رو، مساله مذکور از نگاه سه اندیشمند معاصر؛ یعنی آیت الله جوادی آملی، دکتر سروش و حجت الاسلام و المسلمین میرباقری مورد بررسی قرار گرفته است و سعی شده تا با تکیه بر مبانی و تصریحات هر یک، نظر ایشان در مساله جهت داری تبیین شود. برخی از اندیشمندان مذکور، مبانیای دارند که در نگاه اول با موضوع جهتداری علم سازگار نیست؛ از جمله استاد جوادی آملی و دکتر سروش قائل به واقع نمایی علم هستند و فهم نسبی را رد میکنند، بر خلاف آقای میرباقری که تعریف مشهور از علم را نقد و سخن از حضور فاعلی در فرایند فهم به میان آورده اند و به نوعی قائل به نسبیت فهم هستند. در ترابط فهم و اختیار نیز استاد جوادی و دکتر سروش فهم را غیر اختیاری میدانند و در مقابل، حجت الاسلام میرباقری معتقد است فهم بدون اختیار شکل نمیگیرد. از این گذشته ظاهرا سایر مبانی این سه شخصیت، بر موضوع جهتداری علوم تجربی موجود صحه گذاشته و آن را تایید میکند. از جمله همگی قائل به تاثیر فلسفه در این علوم هستند. همچنین هر سه، فرضیه ها و نظریه ها را در علم موثر دانسته و از نقش شخصیت عالم و محیط پیرامون او در علم سخن گفته اند.
    کلید واژگان: جوادی آملی, میر باقری, سروش, علم, علم دینی, جهتدا ری علم, علوم تجربی, امور پیشینی}
    We can refer to the issue of “Directionalism of Science” as one of the most important epistemological fundamentals in order to accept and/or reject the issue of “Religious Science”; this is therefore considered a highly important matter. In this paper, we study the said issue from the viewpoints of 3 contemporary scientists: Ayatollah Javadi Amoli, Dr. Soroush and Hojattoleslam Valmoslemin Mirbagheri and we have tried to seek their opinions on the issue of directionalism, based on their individual principles and propositions. Some of these scientists, including Professor Javadi Amoli and Dr. Soroush, have got principles that are not compliant with the issue of directionalism. They believe in realism of science and reject the relational understanding. On the contrary, other scientists like Mr. Mirbagheri criticize the already-known definition of science and believe that an agent (doer) is present in the process of understanding; they somehow believe in relativity of understanding. As regards the relation of understanding and power, Professor Javadi and Dr. Soroush call it a non-optional understanding, while Dr. Mirbagheri has a different opinion. But many of the principles of all people who were studied in our research, acknowledge and confirm the issue of directionalism; they all believe that science is affected by philosophy. According to them, all three hypotheses and theories might influence science, and they speak about the role of personality of the scholar and his surrounding environment in the science of discourse.
    Keywords: Abdollah Javadi Amoli, Seyed Mohammad Mehdi Mirbagheri, Abdolkarim Soroush, Science, religious science, Directionalism of Science, Empirical Science, priori affairs}
  • علی لطیفی، حمید پارسانیا، محمد داودی
    تعلیم و تربیت اسلامی به عنوان یک رشته ی علمی یا عرصه ای مطالعاتی که به بررسی مسائل تعلیم و تربیت از منظری اسلامی می پردازد، در کانون توجه اندیشمندان مسلمان در چند دهه ی اخیر بوده است. این مقاله می کوشد با تبیین دیدگاه های یکی از اندیشمندان ایرانی صاحب نظر دربارهی هویت و روش شناسی این دانش انسانی-اسلامی، به تحلیل و نقد رویکرد پیشنهادی ایشان به روش شناسی تربیت اسلامی (از هر دو زاویه ی معرفت شناختی- علم شناختی و دینی) بپردازد. نقدها عمدتا مبتنی بر تحلیل منطقی و بررسی انسجام درون ی دیدگاه های ایشان بوده و حتی الامکان از نقدهای بیرونی و مبنایی احتراز گردیده است. مقاله (پس از مقدمه) در چهار بخش کلی سامان یافته است: بخش نخست به مرور مهمترین مبانی روش شناختی این رویکرد اختصاص یافته و بخش های دوم و سوم نیز، به بررسی چیستی دانش تربیت اسلامی و روش های پژوهش در آن بر اساس این رویکرد، اختصاد دارد. در پایان نیز، برخی ملاحظات و تاملات درباره ی دیدگاه های ایشان طرح شده اند.
    کلید واژگان: روش شناسی تربیت اسلامی, نظریه تربیتی اسلامی, پژوهش در تربیت اسلامی, علم دینی, خسرو باقری}
    In recent decades, "Islamic Education" –as a scientific discipline or a field of study which concentrates on studying educational questions from an Islamic viewpoint– has been at the core of attention of Muslim scholars. This paper seeks to shed some light on the viewpoints of one of the Iranian Philosophers of Education about the nature and methodology of "Islamic education" and to analyze and assess them. The appraisal is based on logical analysis and concentrates on studying the internal coherence of the ideas, rather than external and foundational criticism, as much as possible. The paper includes an introduction and four parts, the first of which reviews the methodological foundations of this approach. The second and third parts discuss about the nature and research methods of Islamic education and finally, the last part presents some considerations and critiques about the aforementioned ideas.
    Keywords: Methodology of Islamic education, Islamic educational theory, Research in Islamic education, religious science, Khosrow Bagheri}
  • حسین بستان (نجفی)
    این مقاله با هدف معرفی الگویی برای ساخت مدل های نظری دینی در حوزه علوم اجتماعی به منظور خارج کردن اندیشه علم دینی از حیطه مباحث صرفا فلسفی و کشاندن آن به حوزه مباحث روشی، متضمن کوششی است در جهت ساختن مدلی نظری در باب ثبات خانواده که از ویژگی های اتقان، انسجام منطقی، بومی بودن و انطباق با آموزه های اسلامی بهره مند باشد. برحسب این مدل، تامین نیازهای فطری همسران، عامل اصلی ثبات خانواده است و مجموعه ای از عوامل باواسطه نیز در سطح خرد یا سطح کلان بر آن تاثیر می گذارند که در چهار محور ویژگی های فردی همسران (ویژگی های اعتقادی، اخلاقی، دانشی، رفتاری و جسمی)، ویژگی های ساختاری خانواده (تمایز جنسیتی نقش ها، حضور زن و شوهر در کنار هم و داشتن فرزند)، پیش زمینه های تشکیل خانواده (در مراحل رشد همسران و در مرحله همسرگزینی) و عوامل اجتماعی(آموزش، تربیت دینی و اخلاقی جامعه، بسترسازی اجتماعی، بسترسازی قانونی، حمایت اجتماعی و نظارت اجتماعی) بررسی شده اند.
    کلید واژگان: ثبات خانواده, نظریه خانواده, نظریه هنجاری, علم دینی, جامعه شناسی اسلامی}
    Hossein Bostan (Najafi)
    This article aims at introducing a pattern for making religious theoretical models in the field of social sciences in order to withdraw religious sciences out of the scope of merely philosophical discussions to the realm of methodology. Given that، it contains an attempt to make a theoretical model of family stability which is characterized by cogency، logical consistency، locality and accommodation with Islamic teachings. According to this model، fulfilling innate needs of spouses is the fundamental factor of family stability and some mediate factors at micro or macro levels affect it which have been considered in four parts; a) Individual characteristics of the spouses (their religious beliefs، morality، knowledge، behavior and body)، b) Structural characteristics of the family (gender differentiation of family roles and spouses living together and having children)، c) Family backgrounds (in the development stages of spouses and in the mate selection stage) and d) Social factors (education، religious and moral training by social agents، providing appropriate social settings، providing appropriate legal settings، social support and social control).
    Keywords: Family stability, family theory, normative theory, religious science, Islamic sociology}
  • سیدمحمدتقی موحد ابطحی
    سال های اخیر در ایران مورد بحث و گفتگو های بسیار قرار گرفته است. با وجود گرایش بسیاری که نسبت به تولید علم دینی در جامعه به وجود آمده است، این ایده با مخالفت تنی چند از اساتید ایرانی از جمله عبدالکریم سروش، علی پایا، مصطفی ملکیان روبروست. مخالفین علم دینی بر این باورند که: «تولید علم دینی ضرورتی ندارد»، «تولید علم دینی امکان ندارد»، «تولید علم دینی مطلوب نیست» و در نهایت «تولید علم دینی اخلاقی نیست». در این مقاله مدعیات چهارگانه فوق بررسی و نشان داده خواهد شد که هیچ یک از آنها نمی تواند به لحاظ نظری مانعی برای ایده علم دینی باشد، هر چند باید نظرات مخالفین علم دینی را در نظر داشت تا اقدامات آموزشی، پژوهشی، برنامه ریزی و سیاست گذاری در زمینه علم دینی به لحاظ عملی فارغ از عیوبی باشد که مخالفین به آن اشاره کرده اند.
    کلید واژگان: علم دینی, ضرورت علمی دینی, امکان علم دینی, مطلوبیت علم دینی, اخلاقی بودن علم دینی, عبدالکریم سروش, مصطفی ملکیان, علی پایا}
    Seyed Mohammad Taqi Movahed Abtahi
    Today, the idea of production of religious science is a well-known idea in the world of Islam. Extensive discussions have been carried out about this issue since the victory of the Islamic Revolution in Iran and particularly in recent years. Despite strong tendency towards production of religious science, there are hard-line oppositions to this issue, specially by some Iranian professors including Abdul Karim Soroush, Ali Paya, and Mostafa Malekian. The opponents of religious science forward the following four statements: production of religious science is not necessary; production of religious science is not possible; production of religious is not desirable; and production of religious science is not ethical. The present article is an attempt to study the above mentioned four contentions. It is argued that none of the above contentions could be a theoretical obstacle in the way of religious science idea. However, the viewpoints of the opponents should be taken into consideration so that educational, research, planning and policymaking activities in the field of religious science remain free from the shortcomings mentioned by the opponents.
    Keywords: Religious Science, Necessity of Religious Science, Possibility of Religious Science, Desirability of Religious Science, Ethicalness of Religious Science, Abdul Karim Soroush, Mostaf Malekian, Ali Paya}
  • سیدمحمدصادق مهدوی، حسین بستان (نجفی)
    این مقاله با هدف زمینه سازی برای توسعه علوم اجتماعی اسلامی به طور عام و تاسیس الگویی برای جامعه شناسی اسلامی به طور خاص، به بررسی مهم ترین مبانی روش شناختی نظریه سازی در جامعه شناسی اسلامی با تطبیق بر حوزه جامعه شناسی خانواده می پردازد. محورهای مورد تاکید مقاله عبارتند از: بهره گیری نظریه اسلامی در الگوی مورد نظر از روش های اجتهادی، عقلی و تجربی به گونه ای هماهنگ، پیروی این نظریه از هر دو نوع صورت بندی متداول در نظریه های جامعه شناختی، یعنی مجموعه قوانین و فرایندهای علی، قرار داشتن این نظریه در زمره نظریه های برد متوسط، تلفیق فردگرایی و کل گرایی روش شناختی، به کارگیری استراتژی قیاسی در ضمن یک الگوی ویژه متن- محور، اولویت داشتن ساخت مدل نظری و مدل هنجاری از میان انواع مدل ها، ترجیح رویکرد عملیاتی سازی مفاهیم، استخراج فرضیه های مورد نیاز از گزاره های متون دینی به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم و در نهایت، رعایت معیارهای روش شناسی اجتهادی از یک سو و معیارهای تایید یا ابطال تجربی فرضیه ها از سوی دیگر.
    کلید واژگان: علوم اجتماعی اسلامی, علم دینی, مبانی روش شناختی نظریه جامعه شناسی, نظریه خانواده}
    Seyyed Mohammad SÂdeq Mahdavi, Hossein BostÂn (Najafi)
    This article provides an appropriate ground for developing the Islamic human sciences in general and establishing a pattern for Islamic sociology especially. Given that, it deals with the most important methodological foundations of theory-building in the Islamic sociology concentrating on the field of sociology of the family. The article emphasizes the following pivotal suppositions: 1) The Islamic theory in the accepted pattern employs simultaneously and coherently Ijtihadi, rational and empirical methods. 2) It follows both current formations of sociological theories i.e. set of laws and causal process. 3) With respect to level of the theory, it would be a middle-range theory. 4) It mixes methodological individualism with methodological holism. 5) It employs a deductive strategy following a special textual pattern. 6) Among different kinds of models, it gives priority to constructing theoretical and normative models. 7) With regard to concept formation, it prefers an operationalistic approach. 8) It extracts hypotheses from the statements of religious texts in both mediate and immediate manners. 9) It meets the criteria of methodology of Ijtihad as well as the criteria of empirical confirmation or refutation of the hypothesis.
    Keywords: social Islamic sciences, religious science, methodological foundations of sociological theory, family theory}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال