به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اختلاف قرائت » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « اختلاف قرائت » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • حجت علی نژاد*، سید محسن موسوی
    یکی از آیات مورد اختلاف در علم قرایت، آیه اول سوره انفال است. علاوه بر قرایت مشهور «یسیلونک عن الانفال»، به صورت «یسیلونک الانفال» نیز قرایت شده و این اختلاف، سبب اختلاف در تفسیر آیه شده است. جمع آوری مطالب در این پژوهش به روش کتابخانه ای بوده و به شیوه توصیفی- تحلیلی پردازش شده است. پس از بررسی ها مشخص شد که مراد از «یسیلونک»، پرسش از خود انفال است؛ نه حکم انفال. همچنین قرایت «یسیلونک الانفال» با احادیث شیعه و نیز با سیاق آیه موافق بوده و این قرایت به جز شرط تواتر، تمامی شرایط صحت قرایات را دارا است. بنابراین قرایت «یسیلونک الانفال»، چون با نقل واحد روایت شده قابل قبول نیست و طبق اصل لزوم متواتربودن قرآن، مردود شمرده می شود و نمی توان این قرایت را از ناحیه خداوند دانست؛ هرچند سایر شروط قرایت صحیح را داشته باشد و مسند نیز باشد، باز در صورت عدم تواتر حجیت ندارد و نمی توان به عنوان قرآن بودن، به این قرایت به آن نگاه کرد
    کلید واژگان: اختلاف قرائت, تواتر قرآن, آیه نخست سوره انفال : جنگ بدر, حکم انفال}
  • جهانگیر رخشندگان*، محمد فائزی
    مساله قرایت های مختلف قرآن کریم از مسایل مهم و دارای جنبه های متعدد کلامی، فقهی، ادبی است. یکی از جنبه های این مساله تاثیر اختلاف قرایت در مسایل فقهی بوده که در کتب فقهی و اصولی فریقین به آن پرداخته شده است. از نظر مشهور عامه، تمام قرایات مشهوره حجت هستند و می توان در فقه به آن استناد نمود. مشهور فقیهان شیعه در فرض اختلاف و تعارض قرایات منکر حجیت قرایات متعدد بوده و احتجاج به قرایات متنافی را نمی پذیرند. با توجه به این دو رویکرد تاثیر اختلاف قرایت در فقه شیعی کاملا متفاوت با تاثیر آن در فقه عامه است و در این مقاله با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه ای و استفاده از نرم افزارهای یارانه ای به بررسی موردی موارد اختلاف قرایت به مقارنه تاثیر اختلاف قرایت در فقه شیعه و عامه پرداخته شده است. در این نوشته ثابت شده، موارد متعدد اختلاف قرایت در فقه عامه موجب اختلاف فتوی گشته است؛ اما در فقه شیعی گرچه اختلاف قرایت می توانست موثر در مساله فقهی شود ولی با توجه به وجود روایات اهل بیتb در تمامی موارد، هیچ موردی یافت نشد که اختلاف قرایت موجب اختلاف فتوی شود
    کلید واژگان: فقه مقارن, اختلاف قرائت, روایات, فقه امامیه, فقه اهل سنت, فتوا}
    Jahangir Rakhshandegan *, Mohammad Faezi
    The issue of various recitations of the Holy Quran represents a significant matter encompassing numerous aspects of theological, jurisprudential, and literary dimensions. One of the facets of this issue is the influence of recitation discrepancies on jurisprudential matters, extensively discussed in the jurisprudential and foundational books of the two major schools of thought (Shia and Sunni). According to the Sunni belief among the general public, all well-known recitations are authoritative, and juridical references can be derived from them. However, scholars from the Shiite perspective deny the legitimacy of conflicting recitations, rejecting reliance on divergent recitations. Given these two distinct approaches, the impact of recitation variations on Shiite jurisprudence significantly differs from its effect on the jurisprudence of the general populace. This article employs a descriptive-analytical method, drawing upon library resources and utilizing assistive software, to compare the impact of recitation discrepancies on Shiite jurisprudence versus that of the general populace. The analysis demonstrates that while multiple recitation variations have led to differences in legal rulings within Sunni jurisprudence and Shiite jurisprudence, despite the potential influence of recitation discrepancies on juridical matters, no instance has been found where recitation variations led to divergent legal verdicts, due to the presence of narrations from the Ahl al-Bayt (Prophet Mohammad's Progeny) in all circumstances.
    Keywords: comparative Jurisprudence, Recitation Discrepancies, narrations, Shiite jurisprudence, Sunni jurisprudence, Legal Verdicts}
  • باقر ریاحی مهر*
    علم قرائت یکی از علوم قرآنی است که نقش بسزایی در فهم قرآن دارد و اختلاف در قرائات، موثر در دریافت معانی مختلفی از قرآن خواهد بود. با توجه به اهمیت و ارتباط موضوع اختلاف قرائات با تغییر و تحریف الفاظ قرآن مستشرقان به تحقیق و طرح شبهات در این زمینه پرداخته اند. نوشتار حاضر با بهره جستن از روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد انتقادی به بررسی مبانی و خاستگاه های آرای خاص مستشرقان مشهور از جمله: 1- عدم اعتقاد به حقانیت وحی قرآنی و تاثیر آن در آرای مستشرقان در حوزه اختلاف قراءات، 2- عدم اعتقاد به نبوت پیامبر اکرم (ص) و تاثیر آن در آرای مستشرقان در حوزه اختلاف قراءات، 3- عدم اعتقاد به جمع و تدوین نص قرآن در زمان حیات پیامبر(ص) و تاثیر آن در آرای مستشرقان درحوزه اختلاف قراءات، می پردازد. به نظر می رسد، آنچه پایه و اساس فکری این دسته از مستشرقان را شکل می دهد، در وجه اول، عنادورزی دیرینه ی غرب نسبت به مسلمانان می باشد که این مسئله در رویکرد قرآن پژوهی ایشان نیز به چشم می خورد و وجه دیگر، عدم توجه به اصول پژوهش می باشد، و به روشنی می توان دریافت که هدف مستشرقان از این گونه پژوهش ها، شناخت اسلام و قرآن نبوده و نیست. پژوهش های مستشرقان در مسئله قرائات قرآن، چه از جهت روش تحقیق، عدم بررسی منابع امامیه و عدم آگاهی کامل از مسئله اختلاف در قرائات، از جمله کاستی ها و نواقص غیرقابل قبول مستشرقان می باشد.
    کلید واژگان: مبانی و خاستگاه مستشرقان, اختلاف قرائت, مصادر وحی قرآنی, جمع و تدوین نص قرآن, قرائت}
    Bagher Riyahimehr *
    The science of recitation is one of the Quranic sciences that plays significant role in understanding the Quran and differences in recitations will be effective in understanding different meanings of the Quran. According to the importance and connection of the difference of readings with the change and distortion of the words of the Qur'an, Orientalists have researched and raised doubts in this field. Using the descriptive-analytical method and with a critical approach, the present article examines the foundations and origins of certain opinions of famous orientalists .It seems that what forms the intellectual foundation of this group of Orientalists is, firstly, the long-standing hostility of the West towards Muslims, which is also visible in their approach to studying the Qur'an, and on the other hand, the lack of attention to the principles of research. And it can be clearly seen that the aim of Orientalists from such researches was not and is not to know Islam and the Qur'an. The researches of Orientalists on the issue of recitations of the Qur'an, from the point of view of the research method, the lack of investigation of Imamiya sources
    Keywords: Orientalists, Differences In Readings, Sources Of Quranic Revelation, Readings(Qerraat)}
  • هادی غلامرضائی، کاوس روحی برندق، نصرت نیل ساز، محمود کریمی

    از جمله حوادث مهم تاریخ قرآن کریم، واقعه توحید مصاحف است. این رویداد محصول اختلاف مسلمانان در قرایت قرآن و راه کار ارایه شده برای حل آن می باشد. هرچند تاکنون پژوهش های مختلفی درباره این واقعه و چگونگی اجرای آن انجام شده اما زمینه این اتفاق یعنی اختلاف مسلمانان مورد غفلت قرارگرفته است و درباره آن شاهد پژوهشی نیستیم. این مقاله درصدد است با نگاهی تاریخی و با روش توصیفی تحلیلی به بررسی روایات حاکی از اختلاف مسلمانان در قرایت قرآن که منجر به توحید مصاحف شد، بپردازد؛ تا ضمن اشاره به پیشینه تاریخی این رخداد، نشان دهد که این اختلاف از چه کمیت و کیفیتی برخوردار بوده و در چه زمان و مکانی بروز و ظهور داشته است. نتایج تحقیق نشان می دهد: اولا بسیاری از تحلیل های ارایه شده درباره توحید مصاحف، مورد تایید نمی باشند؛ ثانیا شاهد غلو و بزرگ نمایی در نقل این حادثه تاریخی هستیم؛ ثالثا اوج اختلاف های گزارش شده در سال های23 تا 25ق هم از جهت کمیت و هم از جهت کیفیت محدود بوده اند؛ رابعا گاه اصلا اختلاف نه به خاطر قرایت های متفاوت بلکه تنها به خاطر انتساب قرآن به برخی از صحابه و از ترس وقوع اختلافی همچون اختلاف اهل کتاب در میان مسلمانان بوده؛ خامسا علت اصلی اختلاف، تفاوت مصحف ابن مسعود با دیگران بوده که منجر به رویارویی شدید اقلیتی محدود با اکثریت جامعه اسلامی شده است.

    کلید واژگان: توحید مصاحف, اختلاف قرائت, حذیفه بن یمان, عبدالله بن مسعود}
    Hadi Gholamrezaii, Kavos Roohibarandagh, Nosrat Nilsaz, Mahmoud Karimi

    One of the most important events in the history of the Holy Quran is the unification of the Qur'anic Mushafs. This event is the product of Muslims' differences in reading the Qur'an and the solution offered to solve it. Although some research has been written on this subject and how to do it, but the background of this incident, the difference between Muslims, has been neglected and we do not see any research on it. This article researches the hadiths about the differences between Muslims in reading the Qur'an with a descriptive-analytical method in order to first get acquainted with the historical background of this event, and secondly when and where did These differences happen, and Third What is the quality and quantity of these differences. By clarifying the quantity and quality of these differences and determining their examples and scope, it is clear whether this unification was necessary or not in relation to the Qur'an, and if it was necessary, it was done successfully or not. According to this research, First, many of the analyzes presented about unification of the Qur'anic Mushafs, although they are reasonable hypotheses, but the narrations we consider in this article do not confirm them; Secondly, in narrating the story of the difference between Muslims before the unification of the Mushafs, we witness the phenomenon of exaggeration; Thirdly, the peak of the differences was in the years 23 to 25 AH and these differences were limited both in terms of quantity and quality; Fourth, sometimes the difference was not due to different recitations, but some of the Companions, after seeing the attribution of the Qur'an to some people, were afraid of a difference like the difference between Jews and Christians among Muslims. fifth, the main reason for the differences between Muslims in the certain period of time was the differences between the Mus'haf of Ibn Mas'ud and others, which led to a severe confrontation between a limited minority and the majority of the Islamic community.

    Keywords: Unification of Mus'hafs, Differences of Reading, Hudhayfah Ibn Yaman, Abdullah Ibn Mas'ud}
  • محمدعلی مهدوی راد، روح الله شهیدی، حامد خانی (فرهنگ مهروش)، مهدی فرامرزی پلنگر*

    در منابع رجالی متقدم شیعه راویانی زیسته در چهار سده نخست هجری متهم به غلو شدهاند. مضمون شماری از روایات اینان تفسیر قرآن کریم به نقل از ایمه شیعه (ع) است. می توان روایات تفسیری ایشان را ضمن آثار حدیثی مختلف بازیافت. عالمان شیعه انتساب غلو به همه این شخصیت ها را برنتابیده اند. بااین حال، باید احتمال داد که گاه اتهام این راویان به غلو نتیجه مضامینی باشد که نقل می کرده اند. چه بسا بخشی از مضامینی که سبب اتهام این راویان به غلو شده باشد همان ها باشد که در روایات تفسیری شان بازتابیده است. برای آزمون این احتمال باید با مرور روایات تفسیری منقول از این متهمان به غلو دریابیم آیا اشتراک رویکردی در تفسیر قرآن دارند یا نه؛ و اگر چنین اشتراک رویکردی هست، آیا می تواند روش تفسیری ایشان را از نگرش های عامه شیعیان متمایز کند یا نه. مطالعه کنونی هم چون گام نخست از بررسی این مسیله کوششی برای پاسخ گویی به پرسش اول است. بدین منظور، با پذیرش این مبنا که منقولات هر راوی نتیجه گزینشگری او، و نشان دهنده بینش های او ست، با مرور روایات تفسیری متهمان به غلو خواهیم کوشید دریابیم کدام گونه های فهم متن را در تفسیر خود بازتابانده اند و از آن میان نیز کدام گونه ها نمود و بازتاب گسترده تری دارد. در این مطالعه بناست از این فرضیه دفاع شود که مبانی تفسیری متهمان به غلو تمایز معناداری با نگرش های دیگر عالمان شیعه متقدم ندارد؛ اما احتمالا بتوان رابطه معناداری میان گرایش به غلو با کاربرد برخی تکنیک های تفسیری که ونزبرو از آن ها سخن گفته بود یافت.

    کلید واژگان: متهمان به غلو, تفسیر باطن, تکنیک های تفسیری, استعاره, اختلاف قرائت}
    MohammadAli Mahdavi-Rad, Roohallah Shahidi, Hamed Khani (Farhang Mehrvash), Mahdi Faramarzi Palangar *

    In the advanced religious sources, Shia narrators who lived in the first four centuries of Hijri have been accused of exaggeration. The theme of some of their narrations is the interpretation of the Holy Qur'an quoted by the Shia imams (pbuh). His interpretative narrations can be recovered among various hadith works. The Shiite scholars have not attributed Ghol to all these personalities. However, it should be assumed that sometimes these narrators are accused of exaggeration as a result of the themes they have narrated. Perhaps part of the themes that caused these narrators to be accused of exaggeration are the ones that are reflected in their narratives. In order to test this possibility, we must find out whether they have a common approach in interpreting the Qur'an by reviewing the exegetical traditions passed down from these accused of exaggeration. And if there is such a shared approach, can it distinguish their interpretation method from the general attitudes of Shiites or not? The present study, as the first step of investigating this issue, is an attempt to answer the first question. For this purpose, by accepting the basis that the items of each narrator are the result of his selectiveness and represent his insights, by reviewing the interpretative narratives of those accused of exaggeration, we will try to find out which types of understanding of the text they have reflected in their interpretation, and among them, which types of representation and reflection It is wider. In this study, the hypothesis is to be defended that the interpretation bases of those accused of exaggeration are not significantly different from the attitudes of other advanced Shia scholars; But it is possible to find a significant relationship between the tendency to exaggeration and the use of some interpretation techniques mentioned by Wensbro.

    Keywords: Accused of exaggeration, tafsir batin, interpretive techniques, Metaphor, reading difference}
  • هادی غلامرضائی، کاوس روحی برندق*، نصرت نیل ساز، محمود کریمی
    یکی از مباحث علوم قرآنی بحث قرایات است. گمان غالب این است که اختلاف قرایت محصول پس از زمان پیامبر خدا و نتیجه نبود دسترسی به حضرت است؛ از این رو، مسلمانان عصر نبوی در این زمینه با هم اختلافی نداشته اند. اما بر اساس روایات، صحابه حتی در عصر و مصر پیامبرخدا نیز با هم بر سر قرایت قرآن اختلاف داشته اند. این مقاله درصدد است با نگاهی تاریخی و با روش توصیفی تحلیلی به بررسی این روایات بپردازد؛ تا ضمن اشاره به پیشینه تاریخی این مسیله و انعکاس بخشی از زندگی پیامبرخدا و صحابه که مغفول مانده، نشان دهد که اختلاف صحابه در قرایت قرآن در عصر نبوی از چه کمیت و کیفیتی برخوردار بوده است. مطابق این تحقیق زمان اختلاف صحابه در اواخر حیات پیامبرخدا و بیش تر پس از فتح مکه بوده است. صحابه در اموری همچون لهجه، برخی از اضافات، نقل مترادفات و حتی شمار آیات یک سوره با هم اختلاف پیدا کرده اند و بیش تر این اختلاف ها حتی پس از مراجعه به پیامبرخدا نیز ادامه یافته است.
    کلید واژگان: قرائات قرآن, اختلاف قرائت, اختلاف صحابه, سبعه احرف, قرآن در عصر پیامبر}
    Hadi Gholamrezaii, Nusrat Nilsaz, Mahmoud Karimi
    One of the important topics in Quranic sciences is the discussion of different readings of the Quran .Many people think that Muslims' differences in reading the Qur'an began after the death of the Prophet of God .According to this belief, the reason for this difference is the lack of access of Muslims to the Prophet; Hence, Muslims did not differ in reading the Qur'an during the life of the Prophet of God. But according to the hadiths, Muslims disagreed over reading the Qur'an even at the time and place of the Prophet's life. This article wants to study these hadiths from a historical point of view with a descriptive-analytical method. First, describe the historical background of Muslims' differences in reading the Qur'an. Secondly, to determine the quantity and quality of the differences between Muslims in reading the Qur'an in the time of the Prophet Muhammad (peace be upon him and his innocent family). According to this article, the time of Muslims' disagreement over reading the Qur'an was late in the life of the Prophet of God and mostly after the conquest of Mecca. The Companions differed on matters such as accent, some additions, quotation of synonyms, and even the number of verses of a surah. Most of these differences have continued even after referring to the Prophet.
    Keywords: Quran recitations, differences in reading the Qur', an, differences in the Companions, seven letters, the Qur', an in the time of the Prophet}
  • محمدرضا پیرچراغ*، مرتضی قاسمی حامد، بشیر سلیمی
    البرهان سید هاشم بحرانی از جمله مهم ترین تفاسیر ماثور شیعه در نیمه اول قرن یازدهم قمری است. تفسیر ماثور یا روایی از قدیمی ترین گونه های تفسیری است که برای تبیین آیات الهی شکل گرفته است. این روش، در قرن یازدهم با رواج قلمرو اخباری گری بر حوزه های علمی شیعه، به اوج خود رسید. تفسیر البرهان در زمره تفاسیر ماثور محض محسوب می شود و شامل همه سور قرآن بوده و روایات منقول از ایمه(ع) بدون اظهارنظر مولف گردآوری شده است و در آن روایاتی از معصومان(ع) در باب اختلاف قرایت، شیوه تلفظ، یا نوع نزول به چشم می خورد. دسته بندی و نقد انواع روایات اختلاف قرایت در البرهان، موضوع اصلی این پژوهش است که با روش توصیفی تحلیلی به بررسی آن پرداخته می شود. نتایج پژوهش نشان می دهد که اولا؛ انواع روایات اختلاف قرایت در البرهان شامل: تغییر در شکل ظاهری و تقدیم و تاخیر یا جابه جایی کلمات، اضافه یا کم شدن کلمه یا جمله در خلال آیات، افزودن نام ایمه در آیات، و تفسیر مزجی است. ثانیا؛ از نظر تاثیرگذاری در معنا، روایات اختلاف قرایت در البرهان در دو دسته قرایت های بی تاثیر در معنا و قرایت های موثر در معنا جای دارد. ثالثا؛ بررسی البرهان، نشان می دهد روایات تفسیر مزجی که در صدر اسلام مایه اختلاف قرایت می شده است، در این تفسیر نیز به دلیل ماهیت روایی محض بودن آن انعکاس یافته است، مانند روایات اضافه یا کم شدن کلمه یا جمله در خلال آیات، و یا روایات افزودن نام ایمه در آیات، که غالبا از نظر سندی مخدوش می باشند. رابعا؛ ذیل برخی از آیات در این تفسیر از قرایت های ضعیف استفاده شده است که این قرایت ها حکم قرآن را ندارند و قرآن کریم از هرگونه تحریفی مصون می باشد.
    کلید واژگان: البرهان فی تفسیر القرآن, سید هاشم بحرانی, اختلاف قرائت, تفسیر ماثور, نقد قرائت}
    Mohammad Reza Pircheragh *, Morteza Ghasemi Hamed, Bashir Salimi
    Al-Burhan by Seyyed Hashem Bahrani is one of the most important interpretations of Shia proverbs in the first half of the 11th century.The interpretation of bel-Ma’thur or narration is one of the oldest types of interpretation that was formed to explain the divine verses.This method reached its peak in the 11th century with the spread of the realm of Akhbarism over Shiite scientific fields. Al-Burhan's interpretation is considered among the purely narrative Interpretations and includes all the surahs of the Quran also the hadiths passed down from the imams (pbuh) have been compiled without the author's comments, and there are narrations from the infallibles (pbuh) regarding differences in reading, pronunciation, or the type of revelation.Categorizing and criticizing different types of narrations of differences in reading in Al-Burhan is the main topic of this research, which is investigated by descriptive-analytical method. The results of the research showed that, firstly: the types of narrations of different readings in this interpretation include changes in the appearance, and advance and delay, or shifting of words, addition or reduction of words or sentences during the verses, addition of the names of imams in the verses, and Mazji interpretations. Secondly: In terms of impact on the meaning, the narrations of difference readings in Al-Burhan are in two categories: readings that do not affect the meaning and readings that are effective in the meaning. Thirdly: The review of al-Burhan shows that the narratives of Mazji's interpretation, which was a source of disagreement in readingin the beginning of Islam, were also reflected in al-Burhan due to its purely narrative nature such as the traditions of adding or subtracting a word or sentence during the verses, or the traditions of adding the names of imams in the verses, which are often distorted from the point of view of the document and are considered among the Mazji's interpretations. Fourthly: Under some verses in this commentary, weak readings have been used, which these recitations do not have the authority of the Qur'an and the Holy Qur'an is immune from any distortion.
    Keywords: al-Burhan fi Tafsir al-Qur'an, Seyyed Hashem Bahrani, differences in reading, Tafsir bel-Ma’thur, criticism of reading}
  • هادی غلامرضائی، کاوس روحی برندق*، نصرت نیل ساز
    به باور جان برتن قرآن در زمان پیامبرخداd و توسط خود حضرت گردآوری شده است؛ از این رو، روایات جمع قرآن همگی جعلی هستند. وی انگشت اتهام خود را به سوی فقهای اهل سنت گرفته و زمان جعل را نیمه اول قرن سوم دانسته است. این مقاله درصدد است با تاریخ گذاری روایت «رجوع حذیفه به عثمان و پیشنهاد توحید مصاحف» که به باور برتن از نخستین روایات جعل شده در این موضوع است، نشان دهد آیا ادعای این مستشرق انگلیسی توسط روشی که خود مستشرقین ابداع کرده اند، تایید می شود یا خیر؟ مطابق این تحقیق، هرچند این روایت از مشکلاتی همچون منفرد بودن طریق و نامشخص بودن راوی اصلی رنج می برد، اما حتی بر مبنای افرادی هم چون شاخت و ینبل نیز هیچ دلیل قاطعی مبنی بر جعلی بودن آن، به ویژه در زمان مورد ادعای برتن وجود ندارد. چنان که بررسی متن نقل های مختلف این حدیث نیز موید این مدعا می باشد.
    کلید واژگان: اختلاف قرائت, تاریخ گذاری احادیث, توحید مصاحف, جان برتن, جمع قرآن, حذیفه بن یمان}
    Hadi Gholamrezaii, Kavous Roohi *, NOSRAT Nilsaz
    According to John Burton, the Qur'an was compiled during the time of the Prophet of God (PBUH) and by the Prophet himself; Hence, the narrations on collecting the Qur'an are all fabricated. He has pointed the finger of blame at Sunni jurists and introduced the first half of the third century as the time of fabrication. This article goes to date the narration of "Hudhayfah’s proposal to unify the Qur’anic Mushafs” to determine whether the claim of this English Orientalist is confirmed by the method invented by the Orientalists themselves or not. According to this research, although this narration has problems such as the small number of narrators and the uncertainty of the main narrator, even according to the opinion of people like Schacht and Juynboll, there is no conclusive evidence that it is fake, especially concerning the time claimed by Burton.
    Keywords: John Burton, Collecting the Qur’an, Dating Traditions, Hudhayfah Ibn Yaman}
  • سبحان رنجبرزاده، حسین قنادی*
    قرایت قرآن از مسایل پرچالش و پردامنه علوم قرآن است که اندیشمندان مسلمان در طول تاریخ رویکردهای مختلفی در قبال آن داشته اند. از جمله آیاتی که بحث های فراوانی درباره قرایت آن صورت گرفته آیه 137 سوره انعام است. شش تن از قراء هفت گانه، آیه را به شکل واحدی قرایت کرده و تنها ابن عامر قرایت متفاوتی از آن ارایه داده است؛ قرایت وی از این آیه مخالفان و موافقانی دارد. مخالفان ابن عامر به چهار دلیل «اجتهادی بودن قرایت او»، «قبیح بودن فاصله بین مضاف و مضاف الیه»، «سیاق» و «گواهی تاریخ» قرایت او از این آیه را جایز نمی دانند. اما موافقان با استناد به دلایلی چون «تواتر قرایات سبع»، «قبیح نبودن فاصله بین مضاف و مضاف الیه»، «ظاهربودن اعراب» و «اسناد فعل بر اساس مجاز عقلی» از صحت قرایت وی دفاع می کنند. پژوهش حاضر با بررسی هر یک از دلایل موافقین و مخالفین به روش توصیفی- تحلیلی قوت قرایت مشهور و ضعف قرایت ابن عامر را نمایانده است
    کلید واژگان: اختلاف قرائت, آیه 137 انعام, نقد و ترجیح قرائات, قراء سبع, ابن عامر}
    Sobhan Ranjbarzade, Hossein Ghanadi *
    Recitation (Qira’t) the Quran is one of the challenging and wide-ranging issues of the Quranic sciences that Muslim thinkers have had different approaches to it throughout history. Verse 137 of Surah An’am is one of the verses that have been discussed a lot about its recitation (Qira’t). Six of the seven reciters have recited the verse in a single form, and only Ibn Amir has presented a different recitation (Qira’t) of it. His recitation (Qira’t) of this verse has opponents and supporters. Opponents of Ibn Amir do not consider his recitation (Qira’t) of this verse permissible for four reasons: “the ijtihad of his recitation (Qira’t)”, “the ugly distance between the relative and related noun”, “the context” and “the evidence of history”. However, the supporters defend the correctness of his recitation (Qira’t) by citing reasons such as “the frequency of seven recitations (Qira’at)”, “the distance between the related and the relative noun is not ugly”, and “the appearance of I’rab” and “verb ascribing based on intellectual permission. The current research has shown the strength of the popular recitation (Qira’t) and the weakness of Ibn Amir’s recitation (Qira’t) by examining each of the reasons for the supporters and opponents in a descriptive-analytical method.
    Keywords: Difference of Recitations (Qira’at), Verse 137 of An’am, Criticism, Preference of Recitations (Qira’at), the Seven Reciters, Ibn Amir}
  • بهزاد جلالوند*، عبدالرسول حسینی زاده، حسین علوی مهر

    پیروان مذاهب اسلامی در کیفیت انجام وضو اختلاف دارند. یکی از اختلافات، شستن یا مسح کردن پا است. عموم اهل سنت شستن پا و شیعه مسح آن را در وضو واجب می دانند. منشا اختلاف در آیه شش سوره مایده است. در این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به بررسی تطبیقی دیدگاه های مفسران فریقین در آیه مذکور پرداخته و اختلاف یاد شده را ریشه یابی کرده است و نتایج به دست آمده عبارت اند از: هرچند منشا اختلاف یاد شده، اختلاف دو قرایت نصب و جر «ارجلکم» در آیه مذکور و توجیه ادبی آن می باشد، اما از تاثیر روایات منقوله در منابع اهل سنت بر این پدیده نباید غافل شد. شاهد این مدعا تصریح جمعی از سلف مانند ابن عباس، حسن، عکرمه، شعبی و جز اینها به وجوب مسح با استناد به آیه و اعتراف مفسران برجسته اهل سنت، مانند زمخشری، فخر رازی و ابوحیان و... در دلالت آیه مذکور بنا به هر دو قرایت بر وجوب مسح و توجیهات ذوقی، سرد و سست در مشروعیت بخشیدن به شستن پاها در وضو است.

    کلید واژگان: تفسیر تطبیقی, آیات الاحکام, اختلاف قرائت, مفسران فریقین, آیه وضو}
    Behzad Jalalvand *, Abdolrasoul Hosseiny Zadeh, Hossein Alavi Mehr

    Followers of Islamic sects differ in the method of ablution. One of the differences is washing or anointing (mash) the feet. Sunnis generally consider washing the feet and Shias consider anointing (mash) obligatory in ablution. The origin of the difference is in the sixth verse of Surah Ma’idah. In this research, with a descriptive-analytical method, he has done a comparative study of the viewpoints of the commentators of the two sects in the mentioned verse and has found the root of the said difference, and the results obtained are: although the source of the said difference is the difference between the two readings (qira’at) of “ارجلکم” in the verse and its literary justification, the influence of the traditions transmitted in Sunni sources on this phenomenon should not be ignored. The witness of this claim is the statement of a group of predecessors such as Ibn Abbas, Hassan, A’krama, Sha’abi and others that anointing (mash) is obligatory, citing the verse and the acknowledgment of prominent Sunni commentators, such as Zamakhshari, Fakhr Razi, Abuhayyan, etc. In the implication of the mentioned verse according to both readings (qira’at) on the obligation of anointing (mash) and the superficial justifications are weak in legitimizing washing the feet in ablution

    Keywords: comparative exegesis, Verses of al-Ahkam (Jurisprudential Verses), Difference of Recitation (Qiraat), Commentators of Two Major Sects of Islam, Verse on Ablution}
  • علی کریم پور قراملکی*

    تبیین متعلق فراغت و از آن مهم تر، یافتن متعلق نصب و نوع قرایت فعل آن، یکی از دغدغه های ذهنی مفسران در تفسیر آیه شریفه 7 سوره شرح به شمار می آید. اختلاف مذکور، از این جهت حایز اهمیت است که به نظر مفسران شیعی، مفاد آیه به مسئله امامت ربط پیدا می کند، ولی از منظر عالمان اهل سنت، مفاد آیه از مسئله مذکور، بیگانه است. مفسران اهل سنت، با نفی قرایت «فانصب» با کسره، به گمان اینکه معنای ولایت و امامت، تنها با قرایت فوق، قابل اصطیاد است، درصدد نفی قرایت با ادله ضعیف برآمده اند، درحالی که مفاد مزبور بر اساس یافته های پژوهش کنونی، با قرایت فتحه کنونی هم، قابل اثبات و اصطیاد است. ایجاد ارتباط بین آیه شریفه و مقوله غدیر و تثبیت آن، از نوآوری های مقاله به شمار می آید؛ چراکه دلایل کافی از قرآن و غیر قرآن، بر این ادعای مهم قابل اقامه است. در نوشتار حاضر، تلاش بر این است که با شیوه توصیفی، تحلیلی و انتقادی، بعد از بررسی ادله مخالفان و موافقان، صحت ادعای مفسران شیعی با انواع دلایل و ارتباط آن با مسئله مهم غدیر اثبات گردد.

    کلید واژگان: رسالت, امامت, علی بن ابی طالب, قرائات, اختلاف قرائت}
    Ali Karimpoor Qaramaliki*

    Explaining the object of leisure and, more importantly, finding the object of “nasb” and the type of recitation of its verb, is one of the concerns of commentators in the interpretation of verse 7 of Surah Sharh. The mentioned difference is important because according to Shiite commentators, the contents of the verse are related to the issue of Imamate, but from the point of view of Sunni scholars, the contents of the verse do not related to this issue at all. Sunni commentators, by denying the recitation of “Fansab” with “kasrah”, believing that the meaning of guardianship and Imamate can be extracted only with the above recitation, have tried to deny the recitation with weak arguments, while this finding even can be extracted and proved based on the findings of the present study with the recitation of “fathah”. Creating a connection between the holy verse and the category of Ghadir and consolidating it is one of the innovations of the article; Because sufficient reasons from the Quran and non-Quran can be carried on this important claim. In the present article, an attempt is made to prove the accuracy of the claim of Shiite commentators with several reasons and its connection with the important issue of Ghadir in a descriptive, analytical and critical method, after examining the arguments of the proponents and opponents.

    Keywords: Prophethood, Imamate, Ali Ibn Abi Talib, Recitations (Qi t), Differences in Recitation}
  • روح الله نجفی*

    دوران میان تانیث یا تذکیر افعال، نمونه ای درخور توجه از اختلافات قاریان هفتگانه قرآن است که به سبب فقدان نقطه در مصحف عثمانی رخ داده است. این سنخ اختلاف، به صورت الگویی تکرارشونده در قرایت قاریان هفتگانه دیده می شود و خاستگاه نحوی آن، جواز تذکیر و تانیث فعل به سبب مونث مجازی یا جمع مکسر بودن فاعل است. به علاوه، گاه منشا پدیدار شدن اختلاف مزبور، امکان رجوع فعل به لفظی مونث یا مذکر در سیاق آیه است. مقاله حاضر، ضمن بررسی نمونه هایی متعدد از دوران میان تانیث و تذکیر افعال در قرایت قاریان هفتگانه، بازتاب آموزه های نحوی در قرایت های قرآن را آشکار می کند و از گرایش نسبی حمزه و کسایی به اختیار صیغه مذکر فعل -برخلاف پنج قاری دیگر- پرده برمی دارد. با توجه به نفوذ تاریخی قرایت عبدالله بن مسعود در شهر کوفه و توصیه وی به مذکر خوانی قرآن به وقت دوران میان تاء و یاء، محتمل است که حمزه و کسایی، متاثر از پیشگام قرایت کوفیان رفتار کرده باشند

    کلید واژگان: تانیث فعل, تذکیر فعل, قرائت قرآن, اختلاف قرائت, قاریان هفتگانه}
    RUHALLAH NAJAFI *

    The movement between the femininity and the masculinity of the verbs is a notable example of the differences between the seven reciters of the Quran, which occurred due to the lack of a dot in the Ottomani Mushaf. This type of difference is seen as a repeated pattern in the recitations of the seven reciters, and its syntactic origin is the permission to mention and feminize the verb due to the virtual femininity or being mukassar plural of the subject. In addition, sometimes the source of the dispute is the possibility of referring to the verb literally feminine or masculine in the context of the verse. The present article, while examining several examples of the movement between femininity and masculinity of verbs in the recitation of the seven reciters, reveals the reflection of syntactic teachings in the recitations of the Quran and reveals the relative tendency of Hamza and Kisai to the masculine form of the verb - unlike the other five reciters. Considering the historical influence of the recitation of Abdullah Ibn Mas’oud in the city of Kufa and his recommendation to recite the Quran with masculinity in the moving between Ta and Ya, it is probable that Hamza and Kisai were influenced by the pioneer of reciting the Kufis

    Keywords: Feminization of verb, Masculization of verb, Recitation of Quran, Difference of Recitation, seven reciters}
  • روح الله محمدعلی نژاد عمران*، حسام امامی دانالو

    اختلاف قرایت ها در برخی از کلمات قرآن کریم، سبب اختلاف دیدگاه مفسران شده است. در آیه 249 سوره بقره داستان سربازان طالوت در مواجهه با آزمایش الهی و نوشیدن آب از رود حکایت می شود. کلمه «غرفه» در این آیه به دو صورت «غرفه» و «غرفه» قرایت شده و در پژوهش پیش رو آراء تفسیری علامه طباطبایی و حرالی اندلسی دراین باره و احتجاج های مربوط به هر قرایت، با نگاهی تحلیلی ارزیابی شده است. حاصل آنکه دیدگاه علامه طباطبایی در ترجیح قرایت «غرفه» صحیح است. ایشان با نکته سنجی، آزمایش شوندگان را به سه طایفه تقسیم کرده اند: کسانی که اصلا آب ننوشیدند؛ کسانی که سیراب شدند و کسانی که آب نوشیدند، اما نه به حد سیراب شدن. از این سه گروه تنها گروه دوم از جمع پیروان طالوت خارج شدند و سرنوشت گروه سوم به آزمایش های دیگر گره خورده است.

    کلید واژگان: آیه 249 بقره, غرفه, اختلاف قرائت, علامه طباطبایی, حرالی اندلسی}
    Ruhollah Mohammadalinejad Emran*, Hesam Emami Danaloo

    Differences in recitation in some words of the Holy Qurchr('39')an have caused differences in the views of commentators. The verse 249 of Surah Baqarah tells the story of the soldiers of Talut in the face of divine testing and drinking water from the river. The word "ghurfat" in this verse has been recited in two forms, " ghurfatan" and " ghurfatun". In this study the two commentators` view in the field have been examined. As has been made clear, Allameh Tabatabaichr('39')s view in preferring "ghurfatun" is correct. He divided those of trial into three tribes precisely: those who did not drink water at all; Those who became fully watered and those who drank water but not became fully watered. Of these three groups, only the second group was excluded from Talut`s followers, and the fate of the third group is tied to other experiments.

    Keywords: Verse 249 Baqarah, Ghurfat, the Hollow of Hand, Difference of Recitation, Allameh Tabatabai, Harrali of Andalusia}
  • سید مجتبی اختر رضوی، عبدالله جبرئیلی جلودار*، سید محمود عالمی

    از جمله دانش هایی که ریشه در نزول قرآن دارد، دانش قرایات است. رویکردهای مختلفی در این زمینه میان دانشمندان اسلامی وجود دارد. بحث قرایات از قدیم الایام موردتوجه و کنکاش پژوهشگران بوده است. تعاریف متعددی در مورد قرایات معتبر و شاذ از سوی علماء مطرح شده است و ملاک های متفاوتی در این زمینه بیان شده است. پیروان مکتب معتزله - که یکی از مکاتب اعتقادی مهم در جهان اسلام محسوب شده و تاکید زیادی بر خردگرایی دارد- در برخی از موارد برای توجیه عقاید خود از قرایت های شاذ استفاده کرده اند که موضوع این مقاله است. جایگاه ویژه قرآن و قرایت اصیل آن و لزوم استفاده از قرایات معتبر در تفسیر قرآن، ضرورت تحلیل دقیق علمی استناد به قرایات شاذ را می طلبد. بر همین اساس مقاله حاضر می کوشد با استفاده از روش توصیفی تحلیلی با رویکرد انتقادی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای به تحلیل دیدگاه معتزله درباره قرایات شاذ بپردازد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که معتزله در پاره ای از موارد، آیاتی که با مبانی فکری آنان ناسازگار است را توجیه کرده و اگر راهی برای توجیه نبود، به قرایات شاذ تمسک کرده اند؛ ایشان ملاک و معیار واحدی در این زمینه نداشته اند. در این مقاله نمونه هایی از کاربرد کلامی، فقهی و تفسیری معتزله از قرایات شاذ موردبررسی قرار گرفت.

    کلید واژگان: قرآن, تفسیر, معتزله, اختلاف قرائت, قرائات شاذ, کلام, فقه, زمخشری, کشاف}
    Syed Mujtaba Akhter Rizvi, Abdullah Jibrili *, Seyed Mahmoud Alemi

    One of the sciences that is rooted in the revelation of the Qur'an is the science of recitations [qira’at]. There are different approaches in this field among Islamic scholars. The discussion of recitations [qira’at] has been studied and researched by researchers since ancient times. Numerous definitions of authentic and unpopular [shazz] recitations [qira’at] have been put forward by scholars and different criteria have been stated in this regard. The followers of the Mu'tazilites - one of the most important schools of thought in the Islamic world and with a strong emphasis on rationalism - have in some cases used unpopular [shazz] recitations [qira’at] to justify their views, which is the subject of this article. The special position of the Qur'an and its original recitation [qira’t] and the necessity of using authentic recitations [qira’at] in the interpretation of the Quran require the necessity of a precise scientific analysis based on the unpopular [shazz] recitations [qira’at]. Thus, the current article endeavors to analyze the Mu'tazila view of unpopular [shazz] recitations [qira’at] using a descriptive-analytical method with a critical approach and using desk research/ library sources. The findings of the research indicate that the Mu'tazilites in some cases have justified the verses that are inconsistent with their intellectual principles and if there is no way to justify them, they have relied on unpopular [shazz] recitations [qira’at]; it should be mentioned that they did not have a single criterion in this regard. In this article, instances of the Mu'tazilites' theological, jurisprudential and interpretive application of unpopular [shazz] recitations [qira’at] have been examined.

    Keywords: Quran, tafsir, Mu'tazilites, differences in recitation, Recitations, theology, jurisprudence, Zamakhshari, Kashaf}
  • مرتضی یعقوبخانی*، لیلا اکرادلو

    در تفاسیر شیعه قرایت هایی منسوب به معصومین (ع) یافت می شود که در مقام اثبات قرایت مستقل برای معصومین (ع) هستند. تحلیل این مسئله ازآن جهت اهمیت دارد که پیش نیاز و از اصول موضوعه در تفسیر قرآن، شناخت قرایت صحیح است. نوشته حاضر با روش توصیفی تحلیلی عقلی و نقلی و با رویکرد تاریخی در مقام پاسخ به این پرسش است که چگونه می توان بر اساس بازتاب قرایات منقول از معصومین (ع) در تفاسیر شیعه تا قرن ششم این قرایات را تحلیل نمود. مجمع البیان در قرن ششم با نقل در حدود 145 قرایت نسبت به تفاسیر قبل از خود به گسترش این قرایات اقدام کرده است. از عوامل احتمالی در بسامدی این نقل ها به تاثیر روش استدلالی شیخ طوسی بر تفسیر مجمع البیان اشاره شد. همچنین فضای ادبی حاکم در این قرن و در پی آن گستردگی تفاسیر ادبی همچون کشاف نوشته زمخشری و المحرر الوجیز نوشته ابن عطیه اندلسی نیز در این گستردگی از سوی طبرسی بی تاثیر نبوده است.

    کلید واژگان: علوم قرآن, اختلاف قرائت, حدیث, معصومین (ع), شیخ طوسی, مجمع البیان}
    Morteza Yaghoubkhani Ghiasvand *, Leila Akradloo

    In Shiite commentaries, there are recitations attributed to the Infallibles (AS) which are in the position of proving independent readings for the Infallibles (AS). The analysis of this issue is important because the prerequisite and one of the principles in the interpretation of the Qur'an is to know the correct recitation.The present article is a descriptive-analytical method of rational and narrative way and with a historical approach in response to the question of how these readings can be analyzed based on the reflection of the Qiraats of the Infallibles (AS) in Shiite interpretations up to the sixth century. In the sixth century. Majma 'al-Bayan expanded these readings by narrating about 145 recitations from previous interpretations. One of the possible factors in the frequency of these narrations was the effect of Sheikh Tusi's method of reasoning on the interpretation of Majma 'al-Bayan.  Also, the prevailing literary atmosphere in this century and the subsequent expansion of literary interpretations such as Al-Kashaf by Zamakhshari and Al-Muharrar Al-Wajiz by Ibn Atiyah Andalusi have not been unaffected by Tabarsi in this area.

    Keywords: Quranic Sciences, differences in recitation, hadith, Infallibles (As), Sheikh Tusi, Majma 'Al-Bayan}
  • محسن خوش فر*، مینا سادات حسینی، عباس کریمی

    آیه «قال ربنا الذی اعطی کل شیء خلقه ثم هدی» (طه/50)، یکی از آیات کلیدی قرآن درزمینه توحید ربوبی است. تفسیر صحیح این آیه مانند هر آیه دیگری، منوط به پایبندی و تسلط بر قواعد تفسیر است. یکی از علوم لازم برای تفسیر، «علم قرایات قرآن» است که نقش بسزایی در برداشت های تفسیری دارد. در این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی سعی شده تا چگونگی نقش اختلاف قرایت در تفسیر آیه 50 سوره مبارکه طه با بررسی منابع تفسیری فریقین روشن شود. برای این مهم دو قرایت مشهور و غیرمشهور آیه و اثر تفسیری هرکدام مقایسه و نقد و بررسی شده و با تمسک به ادله و ملاک های نقد اختلاف قرایات ازجمله قواعد ادبی و سیاق و... بررسی و تطبیق تفاسیر هر دو قرایت، وجهی ترجیح یا رد شده است. در این آیه دو قرایت مختلف (مشهور و شاذ) در «خلقه» وجود دارد. به تبع این دو قرایت، ترکیب های متفاوتی برای آیه در نظر گرفته شده که تفاسیر گوناگونی را هم به دنبال دارد. از بین این ترکیب ها، لحاظ دو مفعول «اعطی» به ترتیب در آیه بهتر است. از میان معانی، در نظر گرفتن عمومیت آیه با سیاق سازگارتر است. بااین حال، این دو قرایت رابطه ای تنگاتنگی با یکدیگر دارند که با مقایسه شان در تفسیر آن ها نیز نمایانگر است. ازجمله: اعتبارسنجی قرایات، رد یک برداشت تفسیری در قرایت غیرمشهور به خاطر ناسازگاری آن با قرایت مشهور، ترجیح قرایت مشهور بر غیرمشهور با استفاده از معیار ادبیات عرب، جمع بین معانی تفسیری در هر دو قرایت، نقد برداشت های تفسیری نادرست در هر دو قرایت، توسعه معنای آیه با قرایت های مختلف و تایید یک برداشت تفسیری در یک قرایت.

    کلید واژگان: تفسیر تطبیقی, اختلاف قرائت, نقد و ترجیح قرائت, قرائت مشهور, قرائت شاذ, 50 طه}
    Mohsen Khoshfar *, Mina Sadat Hosseini, Abbas Karimi

    The verse {He said, Our Lord is He who gave everything its creation, then guided it} (Taha / 50) is one of the key verses of the Qur'an in the field of ‘Tawhid al-Ruboubi’ [monotheism in terms of Ruboubiyyet]. The correct interpretation of this verse, like any other verse, depends on attaching to and mastering the rules of interpretation. One of the necessary sciences for interpretation is "the science of reciting the Qur'an", which plays an important role in interpretive interpretations.In this research, with a descriptive-analytical method, an attempt has been made to clarify the role of differences in recitation in the interpretation of verse 50 of Surah Taha by examining the interpretive sources of the two sects. For this regard, the two famous and unpopular readings of the verse and the interpretive work of each have been compared, criticized and studied, and by relying on the arguments and criteria of critique of differences in readings, including literary rules and contexts, etc. as well as reviewing and applying the interpretations of both recitations, one of them is preferred or rejected. In this verse, there are two different readings (famous and unpopular) in the word "khalaqah" [created him]. As a result of these two readings, different combinations are considered for the verse, which also lead to different interpretations. Among these combinations, it is better in terms of the two objects of the verb "a’ta" [gave] in the verse, respectively. Among the meanings, considering the generality of the verse is more consistent with the context. Hence, these two readings are closely related to each other, which is reflected in their comparison in their interpretation. These include: validation of recitations, rejection of an interpretive commentary in unpopular recitation due to its incompatibility with famous recitation, preference of popular recitation over an unpopular one using the standard of Arabic literature, combination of interpretive meanings in both recitations, critique of misinterpretations in the development of both readings, expanding the meaning of the verse with different recitations and confirming an interpretive commentary in a certain recitation.

    Keywords: Comparative Interpretation, Difference of Qiraat, Criticism, PreferenceofRecitation, Famous Recitation, Unpopular Recitation, 50 Taha}
  • طاهره سترگ*
    یکی از علوم قرآنی که در فهم، ترجمه و تفسیر کلام الهی تاثیر مستقیم دارد، علم قرایت قرآن است. به همین جهت تلاش مفسران از دیرباز بر این بوده که با توجه قرایت های مختلف و تاثیر گذاردن آن ها در فهم قرآن، بتوان بهترین برداشت را مطابق قرایت مقبول عرضه نمود. در این نوشتار گونه های اختلاف قرایات از هفت قرایت مشهور در سوره یوسف بررسی و تحلیل گردیده است. بررسی ها حاکی از آن است که روایات حول محور سوره مبارکه یوسف یا در حوزه اختلاف قرایاتی است که به صیانت قرآن از تحریف لطمه نمی زند و یا در مقام بیان معنا و تفسیر آیه است که از روی سهل انگاری به عنوان اختلاف قرایات مطرح شده است می توان اذعان داشت که اختلاف قرایات، در اکثر کلمات مورد اختلاف از قبیل اختلاف در کیفیت قرایت ازلحاظ اماله، فتح، ادغام، اظهار، تفخیم، ترقیق و... است و یا اختلاف در اعراب کلمه ای است که به معنا خللی نمی رساند و می توان با روش تحقیق تطبیقی به بررسی سیاق آیات، قواعد صرفی و نحوی، سازگاری با معنای آیات، انسجام در الفاظ آیات و موسیقایی آن، محقق را به قرایت صحیح که همان قرایت مشهور است؛ رهنمون سازد.
    کلید واژگان: قرآن, اختلاف قرائت, تحریف قرآن, اهل بیت, قرائات سبع, سوره یوسف}
    Tahereh Setorg *
    One of the Qur’anic sciences that have a direct effect on the understanding, translation and interpretation of the divine word is the science of reciting the Quran. For this reason, the commentators have been trying for a long time to consider the different readings and their effect on the understanding of the Qur'an, so that the best interpretation can be presented according to the acceptable reading. In this article, the types of differences in readings from the seven famous readings in chapter of Yusuf have been studied and analyzed. Studies show that the narrations around the axis of chapter of Yusuf are either in the field of differences in readings that do not harm the protection of the Qur'an from distortion or in the position of expressing the meaning and interpretation of the verse which has been proposed as a difference of readings. It can be acknowledged that the difference in readings in most of the disputed words is such as the difference in the quality of reading (in terms of imalah, fath, idgham, izhar, tafkhim, tarqiq, and etc.) or the difference in the i’rab of a word that does not interrupt the meaning. By comparative research method, it is possible to study the context of verses, morphological and syntactic rules, consistency with the meaning of verses, coherence in the words of verses and its harmony, something can lead the researcher to the correct reading, which is the famous reading of the Qur’an.
    Keywords: Difference in The Readings, Distortion of the Qur’an, Ahl Al-Bayt, Seven Readings, Chapter of Yusuf}
  • محمدصادق یوسفی مقدم*
    موضوع این مقاله بررسی دو نظریه استناد اختلاف قرایات به اجتهاد قاریان یا سنت نبوی است. بر این اساس، نخست با بیان اجمالی کیفیت اختلاف قرایات، مساله استناد قرایات به اجتهاد یا سنت، به عنوان محل اختلاف تبیین شده، آنگاه دلایل هر دو دیدگاه بررسی و نقد شده و ثابت گردیده است که عالمان قرایت، قرایت غیر مستند به سنت را معتبر نمی دانند و مدعیان استناد قرایات به اجتهاد، میان اجتهاد در قرایت و اختیار قرایت به صورت استدلالی، خلط کرده اند. افزون بر آن در برخی موارد که صحابه رسول خدا(ص) اجتهاد کرده اند، برخی دیگر از صحابه در برابر اجتهادات آنان ایستاده اند. نیز دیدگاه استناد اختلاف قرایات به سنت از دو حیث سنت متواتر و آحاد مورد بررسی و نقد قرار گرفته و ثابت شده است که بر فرض صحت تواتر قرایات پس از زمان پیامبر(ص)، افزون بر آنکه تواتر نقشی در صحت محتوای قرایات ندارد، قاعده در فرض تعارض به جهت علم اجمالی به اینکه همه قرایات مراد واقعی نیست، رجوع به قرایت اظهر و در صورت نبود آن، تساقط قرایات و رجوع به دلیل دیگر است.
    کلید واژگان: قرائات, سنت, اجتهاد, اختیار, اختلاف قرائت}
  • راضیه شیرینی*
    مقوله «اختلاف قرائات» از جمله مباحث مهم علوم قرآنی است که دانشمندان علوم قرآنی و نیز مفسران نظرات مختلفی در مورد انواع آن و انتخاب قرائت صحیح ارائه نموده اند و هر مفسری با استفاده از مبانی خاص خود و انتخاب قرائت صحیح و مورد قبول خود به تفسیر آیات قرآن کریم پرداخته است. مرحوم طیب از مفسران معاصر شیعه است که در تفسیر «اطیب البیان» دیدگاه خود را در زمینه اختلاف قرائات ارائه کرده است. این پژوهش، با هدف تبیین دیدگاه این مفسر نسبت به بحث اختلاف قرائات انجام شده است و در صدد است با استفاده از روش توصیفی تحلیلی دیدگاه این مفسر نسبت به اختلاف قرائات و نیز روش مورد استفاده وی در انتخاب قرائت صحیح را به دست آورد. یافته های پژوهش نشان می دهد که مرحوم طیب در تفسیر خود به اختلاف قرائاتی نظیر اختلاف در اعراب، اختلاف در حروف، اختلاف در اسماء، اختلاف در زیاده و نقصان اشاره نموده و قرائت صحیح از نظر وی قرائت مطابق با سیاهی قرآن است که همان قرائت حفص از عاصم است. دلیل او بر این دیدگاه متواتر بودن این قرائت، وجود اجماع بر قرائت مطابق با سیاهی قرآن و نیز عدم وجود مدرک بر صحت قرائت قراء است. او با استفاده از آیات قرآن و توجه به ظاهر قرآن،استفاده از معنای واژه ها در آیه و نیز استفاده از قواعد نحوی به اثبات صحت قرائت مطابق با سیاهی و رد قرائات دیگر پرداخته است.
    کلید واژگان: اختلاف قرائت, مرحوم طیب, سیاهی قرآن, تفسیر اطیب البیان فی تفسیر القرآن}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال