به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « صرفه » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « صرفه » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمدعلی محمدی*

    اعجاز قرآن و وجوه اعجاز آن یکی از مهم ترین مباحث قرآنی و مهم ترین راه برای اثبات نبوت پیامبر اعظم9 است. ناتوانی بشر از هماوردی با آن از باورهای همه مسلمانان است. قرآن پژوهان وجوهی برای راز این ناتوانی برشمرده اند. بسیاری از آنان، سر همانندناپذیری قرآن را به ذات قرآن منتسب دانسته، به ویژگی هایی چون اعجاز بیانی، هماهنگی، اخبار غیبی، و تشریعی به عنوان وجوهی از اعجاز قرآن اشاره کرده اند؛ در مقابل، گروهی به صرفه گراییده اند. برخی از دانشوران نیز بدون انتخاب یا رد نظریه صرفه آن را یکی از وجوه اعجاز قرآن برشمرده اند. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و براساس منابع کتابخانه ای است و در پی اثبات این نظریه است که نه تنها درباره قرآن کریم، بلکه در دیگر معجزات نبوی و معجزات دیگر انبیا، «علت عجز بشر از هماوردی»، صرفه است. بر این اساس درباره قرآن کریم، «نظریه صرفه» در «طول وجوه اعجاز» است و نه در عرض آن؛ یعنی «صرفه» به مثابه «اراده تکوینی الهی بر صرف و بازگرداندن مردم از معارضه با قرآن» است. منظور بسیاری از پیروان صرفه نیز اراده تکوینی الهی بر صرف و بازگرداندن مردم از معارضه با قرآن به سلب انگیزه ها یا سلب ابزار معارضه یا سلب اراده معارضان است. صرفه به این معنا می تواند همانندناپذیری جاودانه قرآن را تضمین کند.

    کلید واژگان: تحدی, همانند ناپذیری, صرفه, وجوه اعجاز}
    Mohammad Ali Mohammadi *

    The miracle of the Qur'an and its miraculous aspects is one of the most important Qur'anic issues and the most important way to prove the prophethood of the Holy Prophet. The inability of humankind to confront it is a belief of all Muslims. Qur'anic scholars have considered some aspects for the secret of this inability. Many of them attribute the mystery of inimitability of the Qur'an to the nature of the Qur'an, referring to features such as expressive miracles, harmony, and unseen and legislative news as aspects of the Qur'anic miracles. In contrast, a group has turned to Sarfeh (God has dissuaded humans to bring a book similar to the holy Quran). Some scholars have considered it as one of the miraculous aspects of the Qur'an without choosing or rejecting the theory of Sarfeh. This study is carried out using a descriptive-analytical method based on library sources and seeks to prove the theory that not only about the Holy Quran, but also about other prophetic miracles and the miracles of other prophets, Sarfeh is the cause of human inability to conflict with the holy Qur'an. Therefore, the basis of the Holy Qur'an is the "the theory of Sarfeh" in the "length of the aspects of miracles" and not in its width. That is, "Sarfeh" is "the divine formative will to turn people away or dissuade them from the conflicting with the Qur'an. Many Sarfeh followers also consider the divine formative will to turn people away or dissuade them from the conflicting with the Qur'an to take away the motivations or the tools of the conflict or the will of the opponents. In this sense, Sarfeh can guarantee the eternal inimitability of the Qur'an.

    Keywords: Tahaddi, inimitability, Sarfeh, aspects of miracle}
  • مریم مهدی پناه*، هادی نصیری

    مساله اعجاز از مباحث حایز اهمیت قرآن است که از نیمه دوم قرن دوم آغاز شده و تا قرن هشتم به حد کاملی از رشد و بالندگی رسید. یکی از شخصیت های ممتاز علوم تفسیر و معانی قرآن که این مهم را مورد بررسی و تدقیق قرار داده فناری است. شمس الدین فناری صاحب تفسیر عین الاعیان با رویکرد عرفانی است. به نظر ایشان معجزه امر خارق العاده ای است که همراه با تحدی باشد بدون اینکه با آن معارضه شود وبا کرامت وارهاص فرق دارد. فناری در تفسیر خود در مورد اعجاز نسبت به علمای قبل از خود دو رویکرد جدید دارد: نخست اعجازی که متعلق به خود قرآن است و دوم اعجازی که متعلق به برگرداندن مردم از قدرت معارضه با قرآن است، نه از خود معارضه با وجود قدرت دستاوردهای حاصله از این پژوهش نشان می دهد که فناری علاوه بر هم نظر بودن با سایر علماء در زمینه اعجاز؛ دارای نظرات و اندیشه های تازه ای نیز بوده است که بارزترین آن تحلیل کاملا عرفانی از مقامات پیامبر اسلام(ص) و قدرت ایشان بر ارایه معجزه و نیز تحلیل ماهیت نظم با مولفه های پنج گانه آن است.

    کلید واژگان: فناری, تفسیر عین الاعیان, اعجاز قرآن, وجوه اعجاز, صرفه}
    Maryam Mahdipanah *, Hadi Nasiri

    Miraculousness or inimitability is one of the important issues of the Quran, which initiated from the second half of the second century (AH) and reached its full extent of growth and development until the eighth century (AH). Al-Fanari is one of the prominent figures in the field of interpretation sciences of the Quran who has studied and refined this important issue. Shams al-Din al-Fanari is the author of Ein al-A’yan Commentary with a mystical approach. In his view, a miracle is an extraordinary act that is accompanied by tahaddi (to challenges people to do something extraordinary) without meeting with any opposition, and it is different from keramat (an extraordinary thing that some ordinary people do and is not accompanied by challenging people to do something extraordinary) and erhas (the occurrence of extraordinary acts that take place before the claim of prophecy and as an introduction to it). Compared to the scholars before him, al-Fanari has two new approaches to miracle in his commentary: first, the miraculousness which belongs to the Quran itself, and second, the miraculousness which is related to prohibiting people from using the power of opposing the Quran, not from the opposition itself despite having the power. The findings of this study reveals that al-Fanari, in addition to being in agreement with other scholars in the field of miracles, has also had some novel ideas and thoughts, the most outstanding of which is a completely mystical analysis of the authorities of the Prophet of Islam (p.b.u.h.) and his power to present miracles, as well as an analysis of the nature of order with its five components.

    Keywords: al-Fanari, Ein al-A’yan Commentary, the miraculousness of Quran, aspects of miraculousness, sarfah (prohibition from producing a rival to the Quran)}
  • سیده خدیجه حسینی *، مهرداد عباسی
    اگرچه در اندیشه غالب در الهیات اسلامی، نظریه «صرفه» کمتر محل توجه بوده و به عنوان وجهی از وجوه اعجاز قرآن مقبولیت چندانی نیافته است، سیدمرتضی علم الهدی (د. 436) ، عالم سرشناس امامی قرن چهارم و پنجم، از مدافعان جدی این نظریه بوده و در کتاب الموضح عن جهه اعجاز القرآن (الصرفه) به تفصیل آن را اثبات کرده است. در پژوهش حاضر، که به بررسی ابعاد گوناگون این نظریه در الموضح سیدمرتضی اختصاص دارد، نشان داده شده است که سیدمرتضی، به عنوان یکی از مدافعان سرسخت این نظریه، برخلاف نقد مشهور بر معتقدان به صرفه، به هیچ روی منکر اصل اعجاز قرآن نیست و همچنین، به رغم برخی تلاش ها برای مبرا کردن او از اعتقاد به صرفه، او در این کتاب به جد مدافع نظریه صرفه است، و این امر خود اهمیت و ضرورت بررسی علمی و دقیق این نظریه و این کتاب را نشان می دهد. در این پژوهش، رویکرد کلی عقل گرایانه سیدمرتضی و استدلال های مبسوط او تبیین شده و مبانی متفاوت او در بیان معجزه، تحدی و معارضه معرفی شده است. همچنین روش کلی سیدمرتضی در اثبات نظریه صرفه، که رد دیگر وجوه پیشنهادشده از جانب عالمان مسلمان برای اعجاز قرآن است، به تفصیل شناسانده شده است.
    کلید واژگان: اعجاز قرآن, صرفه, سیدمرتضی علم الهدی, الموضح}
    seyedeh khadijeh hosseini*, mehrdad abbasi
    Although in the dominant thought of Islamic theology the theory of Ṣarfa has not been properly considered and not widely accepted as an aspect of the miraculous aspects of the Qur’an, Sayed Murtaḍā ‘Alamulhudā (d. 436 AH), a prominent Imami scholar in the fourth and fifth centuries, was a serious partisan of this theory and proved it in detail in his book Al-Mawḍiḥ ‘An Jahat 'I'jāz al-Qur’an (al-Ṣarfa). The present study, which deals with various aspects of Ṣarfa theory in Murtaḍā's Al-Mawḍiḥ, shows that Sayed Murtaḍā, as a tough advocate of the theory, contrary to common criticism on those support Ṣarfa, did not deny the miraculous aspect of the Qur’an at all. It also argues that he, despite certain attempts to eliminate him from the list of those believing in Ṣarfa, seriously advocated the theory in this book. This implicates to the importance and necessity of a scholarly and precise study on this theory and this book. In this article, Murtaḍā’s general rationalist approach and his detailed arguments are explained and his different foundations in the expression of miracle, challenge (taḥaddī), and conflict (mu'āraḍa) are introduced. It also recognizes his general methodology in proving Ṣarfa theory, which is to reject all other aspects of the miracle suggested by previous Muslim scholars other than Ṣarfa.
    Keywords: I'jaz ul-Qur'an, Sarfa, Sayyid Murtada Alam-ul Hoda, Almudih}
  • محسن جهاندیده*، محمدتقی اسماعیل پور، سیدمحسن موسوی
    مساله اعجاز قرآن کریم از مباحث مهم علوم قرآن است که از ابتدای نزول قرآن کریم تاکنون، مورد بحث دانشمندان قرار گرفته است. در این مقاله، تنها بر دیدگاه های شیخ مفید درباره اعجاز قرآن کریم تمرکز خواهیم نمود. اهمیت اشاره به دیدگاه شیخ مفید از آن روست که از یک طرف، به صراحت در آثارش، وجه اعجاز قرآن را در «صرفه» می داند؛ اما از سوی دیگر، برخی از علما، باور به جنبه های اعجاز ادبی یعنی فصاحت و بلاغت را به شیخ مفید نسبت داده اند. از آن رو که قول به صرفه، ناظر به اعجازی خارج از متن قرآن است اما فصاحت و بلاغت مربوط به اعجاز درونی قرآن است، ظاهرا نمی توان میان این دو نظر، وجه جمعی یافت؛ این تفاوت، باعث شده آرای گوناگونی پیرامون دیدگاه شیخ مفید درباره اعجاز پدید آید. در این مقاله، با کنار هم نهادن سخنان شیخ مفید، به این نتیجه دست یافتیم که وی هم به صرفه باور داشته است و در عین حال، به اعجاز درونی نیز گرایش داشته است.
    کلید واژگان: قرآن کریم, شیخ مفید, اعجاز, صرفه, فصاحت, اخبار غیبی}
  • فرزانه روحانی مشهدی*
    برخی اندیشمندان میان «اعجاز» قرآن در اصطلاح متکلمان و «الهی بودن» این کتاب فرق نهاده، در همسویی اندیشه اعجاز قرآن با آیات قرآن تشکیک کرده اند. از سوی دیگر بعضی دانشمندان برای دفاع از اعجاز ذاتی قرآن در برابر اندیشه «صرفه»، دلالت آیات موسوم به تحدی را کافی ندانسته و بر اجماع امت تکیه دارند. گویا نقش قرآن به عنوان سرچشمه اندیشه کلامی اعجاز قرآن چندان شناخته نیست. در این پژوهش با استناد به بیان های گوناگون قرآن روشن می شود که این کتاب آسمانی، همه مولفه های مذکور در تعریف کلامی معجزه را دارد؛ یعنی علاوه بر الهی بودن، خارق العاده و موجب اتمام حجت است. در نتیجه، ریشه قرآنی اندیشه اعجاز قرآن به آیات تحدی محدود نیست بلکه تعبیر های گوناگونی در قرآن مانند اطلاق لفظ آیه بر عبارت های قرآن و بر معجزات پیامبران پیشین بر خلاف کتب آسمانی دیگر، اوصاف شگفت انگیز قرآن، شهادت قرآن بر رسالت پیامبر(ص)، ارجاع به قرآن دربرابر درخواست معجزه از سوی کافران،... مبین اعجاز ذاتی این کتاب آسمانی است.
    کلید واژگان: آیه, اعجاز ذاتی, اعجاز قرآن, تحدی, صرفه, وجوه اعجاز قرآن}
    Farzaneh Rohani Mashadi*
    The views of the thinkers about the position of the Quran are different. Some of them believes Quran as a” miracle” and others as a”divine” book. The latter group thinks, the verses of the Quran don’t confirm the theological thought of miraclousness. Also, some scholars to confront to the “sarfah” theory, relied on “Ijma al-Ommah”. Therefore the role of Quran, as the original source of “miracle of Quran” as a theological thought, is unknown. This study has proved that the theological components of miraclousness of Quran are perfectly synchronized with different verses of the Quran. So this book is not only a divine book, but also an extraordinary book and that is the proof of truth of the Prophet Mohammad(PBUH). Some verses of Holy Quran prove this claim, which include phrases such as: “Ayah”, “Shahadah Allah”, “Kefayah” and “Enzar”.
    Keywords: ayah, the proof of truth, theological thought of miracle of Quran, the inside miracles of Quran, challenge of the Quran(tahaddi), aspects of the miracle of the Quran, sarfah}
  • داوود شیخی زازرانی*
    شیخ جعفر کاشف الغطاء، فقیه و متکلم قرن 12و 13 هجری و مرجع شیعیان در عصر خود است که توانست، علاوه بر ارائه اندیشه فقهی مستدل و قوی، در عرصه کلام نیز فعالیت کند و نخستین کسی است که در تشیع در مقابل وهابیت نقد نوشت. مقاله حاضر با نگاهی گذرا به زندگی و مبارزات کاشف الغطاء در دفاع از حریم دین و تشیع، می کوشد دیدگاه های کلامی وی را به روش توصیفی بیان کند. برای این منظور کتاب عقائد الجعفریه را محور قرار داده، با رجوع به آثار خطی و چاپی، دیدگاه های کلامی ایشان را تبیین می کند. توجه به مسئله کفر و ایمان و تقسیمات مختلف از آن، تفکیک اصول ایمان و اسلام و پذیرفتن هم زمان نظریه صرفه و فصاحت و بلاغت در مورد اعجاز قرآن و همچنین رویکرد عقلی و نقلی به مسائل کلامی، از نکات قابل توجه در اندیشه کاشف الغطاء است. نگاه فقهی وی نیز در موضوعات کلامی بی تاثیر نبوده و سبب شده است در برخی موارد نظر فقهی در خصوص اعتقاد به یک موضوع بدهد
    کلید واژگان: کاشف الغطاء, عقائد الجعفریه, اصول ایمان, اصول اسلام, صرفه}
    Davood Sheykhi Zazarani*
  • مرتضی نادری
    سید مرتضی در باب اعجاز قرآن، معتقد است که خدا علومی را که عرب فصیح می توانست با آنها با قرآن معارضه کند، در زمان قصد معارضه، از آنان می ستاند و چون سلب علم تنها در اختیار خداست، آنان درمی یافتند که قرآن معجزه الهی است؛ یعنی نزد سید مرتضی، قرآن از آن رو معجزه است که به این صرف و سلب دلالت می کند. وی فصاحت عالی قرآن را پذیرفته و نظم آن را بی سابقه خوانده؛ اما فصاحت و نظم و دیگر وجوه مشهور را وجه اعجاز قرآن ندانسته است. نزد نگارنده، اشکال مهم نظریه سید مرتضی اختصاص حصول «علم وجدانی» به الهی بودن قرآن، به عرب فصیح است؛ آن هم در هنگام قصد معارضه.
    کلید واژگان: قرآن وجه اعجاز, قرآن وجه تحدی, صرفه, فصاحت, سیدمرتضی}
  • سیدعلی آقایی
    مترجم: سیدعلی آقایی
    نوشتار حاضر ترجمه است از مدخل «Inimitability» (همتاپذیری) به قلم پروفسور ریچارد مارتین از دایره المعارف قرآن (EQ=enyclopeadia of the quran).
    نگارنده پس از گزارشی از اشتقاقات گوناگون واژه «اعجز» در قرآن کریم، به زمینه بحث اعجاز در آیات قرآن و عصر نزول پرداخته و گزارشی از تاریخ تلاش های مسلمانان در حوزه اعجاز قرآن کریم ارائه کرده است. آراء و نظریات نظام، جاحظ، باقلانی، رمانی، عبدالجبار، جرجانی، و معاصرین را بیان، و تاثیر و تاثرات دیدگاه های آنان را بر یکدیگر گوشزد کرده است.
    کلید واژگان: اعجاز قرآن, همتا ناپذیری, تاریخ اعجاز, دایره المعارف, ریچارد مارتین, آیات اعجاز, صرفه}
    Sayyid Ali Aqai
    The present writing is a translation of the entry: Inimitability by Professor Richard C. Martin from the Encyclopedia of the Quran. Upon elaborating various derived forms of the term u‘jaz in the Holy Quran, the writer proceeds to deal with the history of the idea of inimitability (i‘jāz) in the verses of the Quran and the Revelation time, and has presented a report about the history of the Muslim's attempts in the field of the Holy Quran's inimitability. He has also stated the opinions and viewpoints of Naẓẓām, Jāḥiẓ, Bāqlānī, Rummānī, ‘Abd al-Jabbār, Jurjānī, and the contemporary scholars, and has pointed out the impacts that their viewpoints have had on one another.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال