به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Holy Quran » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Holy Quran » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • یعقوب سبحانی، بهمن گرجیان*، حسین مطوری

    در این پژوهش با الهام از الگوی زبان شناختی صورت گرایان (فرمالیسم) و به کمک ابزار توانمند هنجارگریزی[1] یا آشنازدایی در حوزه زبان شناسی، مفهوم واژگانی[2] آن در سوره مبارکه یوسف (ع) بررسی شد. کاربست هنجارگریزی واژگانی، گریز از قواعد زبان هنجار و عدم مطابقت با زبان معیار تعریف می شود و مفاهیم واژگانی ازنظر زبان شناختی خارج مصداق عینی و ظاهر واژگان هستند. در پرتو رمزگشایی واژگانی مفاهیم غیرمتعارف، قرآن کریم (الهی قمشه ای، 1384 ش) سعی دارد خواننده را به تفکر وادارد تا فرد بتواند به رمزگشایی مفاهیم واژگانی غیر مستقیم بپردازد و به رمزگشایی دست یابد. پژوهش حاضر به صورت توصیفی تحلیلی در چارچوب نظریه لیچ (1969م) انجام شد و نتایج نشان دادند هنجارگریزی واژگانی حادث شده در سوره مبارکه یوسف (ع) به دو بخش تقسیم می شود: هنجارگریزی واژگانی که فقط یک بار و منحصرا در سوره یوسف (ع) ذکر شده اند و بیشترین بسامد را داشتند؛ هنجارگریزی واژگانی که منحصرا دو بار در سوره یوسف (ع) نام برده شده اند و از بسامد کمتری برخودار بودند. یافته ها نشان می دهند هنجارگریزی واژگانی در این سوره در قالب مفاهیم استعاری و قاعده افزایی به زیبایی طرح داستان کمک بسیاری کرده است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, زبان شناسی شناختی, هنجارگریزی واژگانی, سوره یوسف (ع), صورت گرایان روسی}
    Yaghob Sobhani, Bahman Gorjian *, Hossein Matori

    This research investigated lexical defamiliarization in Yusuf (AS) surah based on the theory of Formalists' Cognitive Linguistics. The linguistic model of the formalists (formalism) can be a powerful tool to indicate defamiliarized lexical meanings in the surah. Lexical defamiliarization is defined as avoiding the norms of literal meanings not to conform to the standard language. The lexical concepts are linguistically outside the direct meaning in the text. In light of the lexical decoding of unconventional concepts, the Holy Quran tries to make the readers think to decode the indirect lexical meanings and achieve the verses' purposes. The present research was carried out in a descriptive-analytical way based on Leech's theory (1969). The results of data analysis showed that the lexical defamiliarization words that occurred in Yusuf (AS) surah can be divided into two parts: lexical defamiliarized words that were mentioned only once holding the highest frequency and lexical defamiliarized words that were mentioned twice and had a lower frequency. The findings showed that lexical defamiliarization in this surah has greatly contributed to the beauty of the surah plot shaping the form of metaphorical concepts and aesthetic effects.

    Keywords: Holy Quran, Cognitive Linguistics, Lexical Defamiliarization, Russian Formalists, Yusuf Surah (AS)}
  • فاطمه صالحی شهربابکی، وصال میمندی*، بهنام فارسی، محمدمهدی سمتی

    آوا، یکی از عوامل اثرگذار در خلق تصویرهای هنری قرآن کریم است که تناسب عمیق آن با محتوا، رمزگشای دلالات و گزاره های متن است و این همسویی آوا (فونتیک) و معنا (سمانتیک)، سطوح معرفتی جدیدی را به روی مخاطب می گشاید که با هر تغییر در واج ها، هجاها، واژگان و بافت موسیقایی، متغیرهای معنایی نیز دستخوش تغییر می شوند و تصویر جدیدی از طریق این رهیافت های صوتی شکل می گیرد؛ به همین منظور، تناسب آوایی و محتوایی که در زبان شناسی از آن با عنوان «فنوسمانتیک» بحث می شود، با استفاده از روش تحلیلی توصیفی در حیطه این پژوهش قرآنی قرار گرفته و مطابقت حروف، حرکات، واژگان و ضرب آهنگ آیات سوره سجده با معانی بررسی و مشخص شده است؛ هرکدام از این آواها در سوره سجده به خوبی در نقش خود قرار گرفته اند؛ به گونه ای که آوا تحت لوای معنا از کوچکترین جزء به کل بافت سرایت می کند و یک همپوشانی آوا یی و معنایی متناسب با موضوع محوری، نقش تصاویر سوره را برجسته می کند.

    کلید واژگان: قرآن کریم, سوره سجده, آوا, محتوا, فنوسماتیک}
    Fatemeh Salehi Shahre Babaki, Vesal Meymandi *, Behnam Farsi, Mohamadmehdi Samati

    Sound is one of the effective factors in creating artistic images of the Holy Qur'an, which has a deep compatibility with the content, deciphering the meanings and propositions of the text. This alignment of sound (phonetic) and meaning (semantic) opens up new levels of knowledge to the audience so that with Every change in phonemes, syllables, words, and musical context, semantic variables are also changed. A new image is formed through these sound approaches. For this purpose, phonetic fit and content, which is discussed in linguistics under the title of "Phono semantics", has been included in the scope of this Qur'anic research using the analytical-descriptive method, and the compatibility of letters, diacritical signs, words, and rhythm of the verses of Surah Sajdah with the meanings have been examined and specified; In Surah Sajdah, each of these sounds is well placed in its role in such a way that under the influence of meaning, the sound spreads from the smallest component to the entire context, and a phonetic and semantic overlap that is appropriate to the central theme, highlights the role of the surah's images.

    Keywords: Holy Quran, Surah Sajdah, Sound, Content, Phenosemantics}
  • رضوان نجفی*
    این پژوهش برآن است خوانشی جدید از آیات  قرآن داشته باشد تا از آن به صلح و اخلاق جهانی برسد. نظریه صلح و اخلاق جهانی در پی جنگ ، تحریم ها و معضلات جهانی موجود توسط هانس کونگ ارائه شده است. کونگ اعتقاد دارد که، خطا است اگر اسلام را دین جنگ و شمشیر بدانیم و گوهر دینی آن را نادیده بگیریم؛ زیرا تردیدی نیست که اعراب از طریق محمد نبی (ص) به سطح یک دین متعالی اخلاقی رسیدند که باایمان به خدای یگانه و یک اخلاق انسانی بنیادین مبتنی بود که اقتضائات آشکار عدالت و انسانیت برتر را در خود داشت. اسلام در اصل بیشتر مبتنی بر اخلاق بود تا شریعت. در اسلام نیز چیزی شبیه ده فرمان، بنیاد یک اخلاق مشترک انسانی وجود دارد. شکی نیست که محمد (ص) یک پیامبر اصیل و معتبر بود و از برخی جهات به پیامبران بنی اسرائیل شبیه و مانند بود. مسلمانان اهمیت زیادی برای این واقعیت قائل اند که محمد (ص) به مانند عیسی مسیح، که مرکز و هسته ی مسیحیت است، مرکز و هسته ی اسلام نیست. ازنظر مسلمانان کلام خدا به یک انسان مبدل نشد؛ بلکه کتاب شد و قرآن که کلمه ی خدا و منسوب خود خداست، مرکز و هسته ی اسلام است. به علاوه اسلام دینی است با کتاب بی همتای قران که تورات یهودیان و انجیل مسیحیان را کامل می کند و جای آن ها را می گیرد. ازنظر مسلمانان قرآن کتابی بی نظیر، کامل و بسیار معتبر است و به ویژه اهل فن آن را با جدیت فرا می گیرند و از حفظ قرائت می کنند. این پژوهش برآن است که به بررسی وجوه مواد صلح جهانی از نگاه کونگ در قرآن اشاره کند.
    کلید واژگان: هانس کونگ, صلح جهانی, اخلاق جهانی, قرآن کریم, اسلام}
    Rezvan Najafi *
    The theory of world peace and ethics in the wake of war, sanctions and existing world problems was presented by Hans Kong. Kong believes that it is a mistake if we consider Islam a religion of war and sword and ignore its religious essence; Because there is no doubt that the Arabs reached the level of a superior moral religion through the Prophet Muhammad (PBUH) which was based on faith in the only God and a fundamental human morality that contained the obvious requirements of justice and superior humanity. Islam was originally based more on ethics than Sharia. In Islam, there is something like ten commandments, the foundation of a common human morality. There is no doubt that Muhammad (pbuh) was an authentic and authentic prophet and in some ways he was similar to the prophets of Bani Israel. Muslims attach great importance to the fact that Muhammad (PBUH) is not the center and core of Islam, like Jesus Christ, who is the center and core of Christianity. According to Muslims, the Word of God did not become a human being; Rather, it became a book and the Qur'an, which is the word of God and attributed to God himself, is the center and core of Islam.In addition, Islam is a religion with the incomparable book of the Qur'an, which completes the Torah of the Jews and the Bible of the Christians and takes their place. According to Muslims, the Qur'an is a unique, complete and very authentic book, and especially scholars study it seriously and recite it by heart. This research aims to examine the aspects of world peace from the point of view of Kong in the Qur'an.
    Keywords: Hans Kong, World Peace, Global Ethics, Holy Quran, Islam}
  • عدنان عمرانی فر *، مهدی شیدائیان ارانی، حسن عالی پور

    ایراد اتهام به افراد یکی از مواردی است که در مبانی قرآنی و روایی دین مبین اسلام به شدت نکوهیده شده است. این پژوهش که به روش توصیفی_تحلیلی انجام شده نشان می دهد عللی چون: کینه توزی حسد؛ترس؛ فرار از مجازات؛حرص؛کبر و خود بزرگ بینی منجبر به این رذیله اخلاقی می گردد و تبعاتی همچون: سلب امنیت روانی؛اشاعه فحشا؛احساس بی اعتمادی ؛جنگ و خونریزی؛بی آبرو کردن مومن؛ لعن و نفرین الهی؛بی ایمانی و انتقام الهی را در پی دارد. در انتهای بحث نتیجه گیری می شود: عدم توجه به آموزه های قرآنی و روایی در خصوص ایراد اتهام به افراد می تواند منشاء بسیاری از آثار منفی اجتماعی و فردی باشد و گسترش این رذیله اخلاقی در سطح جامعه اسلامی می تواند امنیت جامعه را از بین برده و مانع رشد و تعالی مسلمانان گردد و در نهایت زندگی در چنین جامعه ای که افراد آن، دیگران را به راحتی مورد اتهام قرار می دهند، می تواند منجر به پیدایش بسیاری از بیماری های روحی و روانی چون افسردگی اضطراب و استرس در بین مردم گردد .

    کلید واژگان: قرآن کریم, اتهام به افراد, آبروی مومن, رذیله اخلاقی, تبعات اجتماعی.}
    Adnan Omrani Far *, Mehdi Sheydaeian, Hassan Alipor

    Accusation of individuals is one of the cases that is strongly condemned in the Qur'anic principles and the narration of the religion of Islam. This descriptive-analytical study shows causes such as: resentment, jealousy, fear; Escape from punishment; greed; arrogance and self-aggrandizement lead to this moral vice and consequences such as: deprivation of psychological security; spread of prostitution; feeling of distrust; war and bloodshed; disgrace of the believer; Divine curse leads to disbelief and divine revenge. At the end of the discussion, it is concluded: Lack of attention to the Qur'anic teachings and narration regarding the accusation against individuals can be the source of many negative social and personal effects and the spread of this moral vice in the Islamic society can destroy the security of society and hinder growth and development. Exalted Muslims, and ultimately living in such a society where people easily blame others, can lead to many mental illnesses such as depression, anxiety and stress among people, so it is necessary to teach Quranic and narration regarding the accusation; Explain the effects and consequences so that people stay away from this moral vice

    Keywords: Holy Quran, Accusation Against Individuals, Believer&#039, S Reputation, Moral Depravity, Social Consequences}
  • محمد دانیاری، عباسعلی حیدری *، محمود قیوم زاده خالقی

    قرآن کریم کتاب هدایت و مایه رحمت و بشارت برای مسلمانان است. در طول تاریخ آیات و مضامین قرآنی ابزاری هنری و منبعی الهام بخش برای شاعران و ادیبان بوده است .معناشناسی عامل بسیار مهمی است که به وسیله آن می _توان به تحلیل معنای واژگان یک متن پرداخت و جایگاه و مفهوم واقعی و دقیق کلمات و ترکیب های آن را با توجه به نظام معنایی که در آن قرار دارد به دست آورد. این نوشتار که از نوع کیفی است و با روش توصیفی تحلیلی به رشته تحریر درآمده، به تحلیل معناشناسی واژه و مفهوم "امرونهی" در دو فریضه امربه معروف و نهی ازمنکر پرداخته است. با بررسی نظرات فقها و کنکاش در متون فقهی، در این پژوهش چنین استنتاج شد که امر و نهی در دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر، در همه مراتب آنها الزاما معنای واحد نداشته بلکه برای هر مرتبه ای از مراتب باید تطابق معنایی این الفاظ با مرتبه مربوطه لحاظ گردد.

    کلید واژگان: قرآن کریم, اصول فقه, امر به معروف, نهی, معناشناسی}
    Mohammad Danyari, Abbasali Haidary *, Mahmoud Ghayoum Zadeh Khaleqi

    The Holy Quran is a book of guidance and a source of mercy and good news for Muslims. Throughout history, Quranic verses and themes have been an artistic tool and an inspiring source for poets and writers. Acquired according to the semantic system in which it is located. This article, which is of qualitative type and has been written with a descriptive-analytical method, has analyzed the semantics of the word and the concept of "commandment" in the two duties of the famous commandment and the prohibition of evil. Examining the views of jurists and research in jurisprudential texts, in this study it was concluded that commanding and forbidding in the two duties of commanding the good and forbidding the evil, does not necessarily have a single meaning in all of them, but for each level of meaning, the meaning of this The words should be considered in the appropriate order.

    Keywords: Holy Quran, Principles Of Jurisprudence, Enjoining The Good, Prohibition, Semantics}
  • فاطمه سلطان محمدی*، حسین سلطان محمدی
    به تازگی مفهوم «حکمرانی مطلوب» به گونه ای فزاینده در ادبیات توسعه، مورد استفاده قرار گرفته است. نظریه ی حکمرانی مطلوب که با ویژگی های مختلفی از جمله عدالت تعریف می شود، الگویی برای توسعه پایدار انسانی به شمار می رود.از سویی دیگر یکی از ویژگی های امامان معصوم علیهم السلام، عدالت به ویژه عدالت اجتماعی است؛ چرا که اگر ایشان از این ویژگی برخوردار نباشند، نمی‏ توانند به وظایف خویش عمل نمایند. این نوشتار می کوشد به روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از داده های کتابخانه ای و با توجه به روایات منقول از امام رضا علیه السلام ضرورت، راه کشف، آثار و ابعاد عدالت امام با تاکید بر عدالت اجتماعی را بیان و تفاوت آن را با دیدگاه ‏های کلامی غیر شیعه روشن نماید. توجه به روایات امام رضا علیه السلام از این جهت حائز اهمیت است که در زمان ایشان، مسائل اساسی اسلام بیشتر مورد گفت‏ وگو قرار می ‏گرفت. همچنین ایشان به حسب ظاهر مدتی منصب «ولیعهدی» داشته که این دو عامل، زمینه را برای گفت‏ وگو درباره عدالت اجتماعی امام فراهم ساخته است. یافته ها حاکی از آن است عدالتی که به عنوان یکی از مولفه های حکمرانی مطلوب از منظر نظام بین الملل مطرح است، در قرآن کریم، سخنان امام رضا علیه السلام و گزارش های تاریخی معطوف به زمان منصب «ولیعهدی» آن حضرت به شکلی صریح، قابل ردیابی است. از این رهگذر با بررسی مولفه یاد شده در سیره اجتماعی آن حضرت و همچنین زمان تصدی منصب «ولایتعهدی» آن امام همام درخواهیم یافت که امام رضا علیه السلام نه تنها در مقام نظر معتقد به حکمرانی مطلوب بوده اند، بلکه در عمل نیز همواره خود را متعهد به آن می دانستند.
    کلید واژگان: قرآن کریم, امام رضا علیه السلام, حکمرانی مطلوب, عدالت, امامت, مردم}
    Fatemeh Soltan Mohammadi *, Hossein Soltan Mohammadi
    Recently, the concept of "optimal governance" has been increasingly used in development literature. The theory of optimal governance, which is defined by various features, including justice, is considered a model for sustainable human development.On the other hand, one of the characteristics of the infallible imams, peace be upon them, is justice, especially social justice; Because if they do not have this feature, they cannot fulfill their duties. This article tries to explain the necessity, way of discovery, works and dimensions of Imam's justice with emphasis on social justice and its difference with the view Explain non-Shia words. Paying attention to the narrations of Imam Reza (peace be upon him) is important because during his time, the basic issues of Islam were discussed more. Also, according to the appearance, he has held the position of "crown prince" for some time, and these two factors have provided the basis for a discussion about the Imam's social justice. The findings indicate that justice, which is one of the desirable components of governance from the point of view of the international system, can be clearly traced in the Holy Quran, the words of Imam Reza, peace be upon him, and historical reports related to the time of his "crown" position. From this point of view, by examining the mentioned component in the social life of that Imam as well as the time when he held the position of Imam Hammam, we will find that Imam Reza, peace be upon him, not only believed in good governance in his opinion, but also committed himself to it in practice. they knew.
    Keywords: Holy Quran, Imam Reza (Peace Be Upon Him), Desirable Governance, Justice, Imamate, People}
  • Fathiyeh Fattahizadeh, Fatemeh Abadi *
    In the classical view of grammar, modal structures are merely combinations of logical and homonymous operators with their root theme; however, the cognitive view considers the modal meaning of verbs an extension of their root-physical meaning. This research is a case study of three grammatical categories of “jaʿala,” “ʿasā,” and “laʿalla” in the Quran to explain the relationship between the root meaning and the modal meaning of these grammatical categories based on the force schema. The examination showed that the modal meaning of “jaʿala” is derived from the metaphorical extension of the root meaning of to build and to place; concerning God, it means the presence of sufficient force, and in relation to agents other than God, it refers to the lack of enough power. “ʿasā” and “laʿalla” have similar meanings and functions, and their modal meaning is derived from the root meaning of to do to the components of removal or absence of restraints and the presence of sufficient force (which, in human physical experience, is essential to acting) in a graded manner. Reference to the removal or absence of restraints approximates the meaning of “ʿasā” and “laʿalla” to possibility, and reference to the presence of sufficient force approximates their meaning to certainty.
    Keywords: Modality, Force Schema, Polysemy, Holy Quran, Jaʿala, ʿasā, Laʿalla}
  • حنان عمیدی*
    قرآن به عنوان قانون اساسی اسلام به مباحث سیاسی اهمیت خاصی می دهد. در موضوع پژوهش پیرامون پیمان های سیاسی قرآن ، باید به دنبال آیات متعددی باشیم که محورهای اساسی سیاست را بیان نموده است. این مصحف به عنوان کتاب راهنمای بشر برای رسیدن به جامعه مطلوب اسلا می ، در پیمان های خداوندی از مومنان به مسائل سیاسی اشاره کرده است. این مقاله تلاش دارد تا به منظور شناخت بیشتر مفاهیم نهفته در آیات مشتمل بر خطاب (یا ایها الذین ءامنوا)، با روش کیفی مبتنی بر تحلیل مضمون (تماتیک) مضمون های پایه، سازمان دهنده و فراگیر مرتبط با مسئله تحقیق ،به این پرسش پاسخ دهد که تحلیل محتوای پیمان های سیاسی خداوندی در خطاب های قرآن چگونه است و به چه میزانی به آنها اشاره شده است؟ جامعه پژوهش، کلیه آیات قرآن کریم می باشد که 89 آیه دارای خطاب «یا ایها الذین ءامنوا» احصا شد که در برگیرنده پیمان های سیاسی خداوندی هستند. بدین منظور تفاسیر متعدد، مقالات و پایان نامه ها مورد مطالعه قرار گرفت. با طی سه مرحله و شش گام و بیست اقدام که ویژگی تحلیل مضمون است، نتایج پژوهش حاضر نشان داد تعداد 20 سوره قرآن کریم دربرگیرنده 269 پیمان خداوندی می باشد که از پیمان های سیاسی خداوندی در مجموع47 کداولیه، 12 مضمون پایه و3 مضمون سازمان دهنده که در ذیل مضمون فراگیر سیاسی قرار گرفت. در پایان به ترسیم و تحلیل شبکه مضامین پرداخته شد.
    کلید واژگان: قرآن کریم, خطاب های خداوندی, پیمان های سیاسی, تحلیل محتوا, تحلیل تماتیک}
    Hanan Amidi *
    The Quran, as the fundamental law of Islam, gives special importance to political issues. In researching political covenants in the Quran, we must look for numerous verses that have expressed the basic principles of politics. As a guidebook for humanity to reach the desired Islamic community, the Quran has referred to believers in divine covenants on political issues. This present study aimed to answer the question of how the analysis of the content of divine political covenants in the Quran has been and to what extent they have been referenced by using a qualitative thematic analysis method to identify hidden concepts in verses containing the phrase (yā ayyuha al-ladhīna Ᾱmanū), which are inclusive of divine political covenants. The research community includes all Quranic verses, 89 of which were found to contain the address (yā ayyuha al-ladhīna Ᾱmanū). To extract and categorize political concepts from these speeches, various interpretations, articles, and thesis were studied.With three stages, six steps, and twenty measures that are characteristic of content analysis, the results of the present study show that 20 surahs of the Quran include 269 divine covenants, 47 of which are political covenants, 12 of which are basic themes, and 3 of which are organizing themes that fall under the category of political themes. Finally, the network of themes was illustrated and analyzed.
    Keywords: Holy Quran, Divine Addresses, Political Covenants, Content Analysis, Thematic Analysis}
  • Fatemeh Vojdani *, Alireza Golmohamdpour Lori

    In the Holy Quran, God addresses sinners in various ways and speaks to them through clarification of sins, admonition, prohibition, warning, and so on. It seems that sometimes God has reproached sinners: "O you who have believed, why you say what you do not do?" (Quran, 61:2) and "Why do you not spend in the way of Allah while to Allah belongs the heritage of the heavens and the earth?" (Quran, 57:10).
    Reproach is a communicative behavior, a speech-action, and a type of purposeful and active performance; when it is done correctly, can have positive individual and social effects. However, when it is unethical and irrational, it will leave destructive effects. Despite its importance, reproach has been neglected in research works and has not been addressed as an educational method in educational books. Some individuals have even focused on the negative aspects of reproach. Therefore, reproach as an educational method is almost unknown. The present study aims to extract the cognitive, emotional, and behavioral components of reproach and its goals in the Holy Quran based on the interpretation of al-Mīzān.

    Literature Review:

    Some researchers have examined the reproachs of Imam Ali (AS) in Nahj al-Balagha. For example, Hashemizadeh and Fahimi Tabar (1393) have studied reproach in Nahj al-Balagha only regarding the people of Kufa. Kiani and Zare (1394) have focused on reproach in Nahj al-Balagha solely from a literary style perspective. Hassani Satehi (1395) has examined reproach only in the hadith of Imam Ali (AS) and found that it has been done in two forms: verbal and behavioral. Naseri Esfandagheh et al. (1401) have analyzed the meanings and examples of reproach in letters 17, 39, and 41 of Nahj al-Balagha. The mentioned researchers have not examined reproach in the Holy Quran nor analyzed its components. Tussoulis and Abdulhaidar (2012) have studied the Sufi (malamatiyya) method of reproach.
    Researchers who have focused on examining reproach in the Holy Quran have not specifically examined the components and objectives of reproach, especially from an educational perspective. For example, Sharifi Isfahani (1381) examined the apparent contradiction in God's reproachful addresses to Prophet Muhammad (PBUH) in relation to his impeccability and demonstrated that there is no contradiction between the two. Barati (1389) analyzed God's reproachful addresses to Prophet Muhammad (PBUH) and found that the existence of such reproachful verses is itself strong evidence that the Quran is the word of God. Karbalaei Pazooki and Taheri (1394) investigated the apparent contradiction between verses praising and condemning humans in the Quran and concluded that instances where God reproaches humans are related to situations where they have misused their instincts and talents. On the other hand, both positive and negative instincts and qualities of humans are necessary for their growth, and there is no contradiction between verses praising and reproaching humans. Bint Alameen et al. (2018) discussed reproach based on the Quran; however, this study pertains to reproach from humans towards other humans. The present study aims to examine the reproach of wrongdoers by God, provide a more detailed analysis of reproach, and analyze its components.

    Methodology

    The research method employed was descriptive-analytical of Tafsir al-Mīzān. To identify and collect relevant verses, keywords such as "Malāmah," "ʻItāb," "Dhamm," "Shimātah," "Tawbīkh," and "Tathrīb" were searched in the Quran and its interpretations. Additionally, other verses that seemed to contain reproachful content based on the Tafsir al-Mīzān were identified. A total of 81 verses were extracted and organized into 44 analytical units. The data was then coded, categorized, and organized, and the cognitive, emotional, and behavioral components of reproach, as well as the objectives of God (through reproach), were obtained through analytical study of the Quran based on the Tafsir al-Mīzān.

    Results

    According to al-Mīzān, in the Holy Quran, when reproaching a wrongdoer, God creates cognitions and emotions in the wrongdoer through words and actions, leading to their remorse for the mistake and encouraging them to repent and reform themselves. Therefore, we find cognitive, emotional, and behavioral components in reproach.
    Based on the findings, the cognitive component of reproach includes recognition of: humans, divine attributes, divine blessings, divine traditions, the Quran, the Holy Prophet (PBUH), virtues and vices, and strategies for reforming wrongdoers. Additionally, the emotional components of reproach include: shame towards God, shame towards oneself, feeling of sin, feeling of disgrace, and feeling of remorse.
    How exactly does God reproach sinners? Based on the findings, the behavioral components of educational reproach in the Holy Quran are as follows: questioning, gratitude, labeling, belittling, presenting arguments, inciting and drawing attention to speech, expressing disgust and aversion, giving examples, making comparisons, emphatic and decisive repetition, and explanation.
    Furthermore, the objectives of reproach (including: reforming thinking patterns, strengthening faith in God, attention to the resurrection, strengthening faith in the Prophet Muhammad (PBUH), respect and obedience to him, understanding the ugliness of one's mistakes, feeling regret and deciding to repent, performing obligations and avoiding prohibitions and mistakes) and the ultimate goal (guidance and true happiness of human beings) were obtained.

    Conclusion

    Based on the findings, the reproach in the Holy Quran carried out by God is a speech-action in which God creates or reminds a set of cognitions in the wrongdoer and incites feelings in them that lead to remorse for the wrongdoing and ultimately urge them to reform.
    In order to guide wrongdoers back on the right path, God deals with them both very seriously and very compassionately. He reminds them of how despite their faults and wrongdoings, they have been and is still under the mercy and grace of God. This intelligent behavior causes the sinner to feel regretful for what they have done, but not to lose hope entirely. On the other hand, the findings show that God's educational reproach is not only emotional but also has a cognitive aspect. During reproach, God creates deep cognitions in the wrongdoer and tries to correct their cognitive errors. He does not want to simply make them feel guilty, but rather wants them to fully understand the situation and consciously decide to abandon the wrongdoing.

    Keywords: Reproach, Holy Quran, Tafsir al-Mīzān, Allamah Ṭabāṭabāʼī, Education.}
  • معین صباحی گراغانی*، حمیدرضا دژن

    منشور جهانی حقوق بشر که به انگیزه حاکمیت عدالت و صلح جهانی تدوین شده و در ایجاد صلح و امنیت نیز کارایی داشته، بر پایه مبانی و مبادی خاصی استوار است. در این پژوهش حاضر ضمن بررسی مواد و مفاد سی گانه این اعلامیه و تطبیق آن با دیدگاه قرآن کریم از لحاظ نظریه پردازی و تطبیق و اجرا با استناد به آیات و روایات و کتب معتبر دینی و حقوقی مورد بررسی قرار گیرد. محور تعیین مهمترین اصول حقوق و آزادی های بشر از جمله اصل آزادی، اصل برابری و مساوات که در اعلامیه حقوق بشر قرار گرفته و با تعالیم دین مبین اسلام ظاهرا همخوانی دارد اما از سنخیت کافی برخوردار نمی باشد. علی رغم جهانی بودن اعلامیه حقوق بشر، اما تاکنون چالش های بسیاری را در میان برخی ملل جهان و از جمله کشورهای مسلمان را برانگیخت که نادیده گرفتن مبنای اصلی حقوق بشر در اسلام یعنی یگانگی و وحدانیت خداوند و اکتفا نمودن به عقل بشری و نیز محور بودن انسان در تدوین این، اعلامیه دخالت داشته است. نتیجه کلی این پژوهش بررسی وجوه مشترک و نکات محل اختلاف مواد اعلامیه حقوق بشر با دیدگاه های قرآن کریم از لحاظ محتوی و مضمون در حیطه های زیر مورد مقایسه گرفت از جمله؛ کرامت انسانی، مبانی، دیدگاه ها، انواع آزادی ها، مالکیت، تفاوت در اجرا، تساوی ذاتی و اصل برابری، حق حیات و امنیت در زندگی شخصی، تفاوت در نوع نگرش به انسان، غفلت از رابطه انسان با خداوند، رفع چالشها و کاستی های حقوق بشر.

    کلید واژگان: قرآن کریم, اسلام, اعلامیه حقوق بشر, کرامت, آزادی.}
    Moein Sabahi Goraghani *, Hamidreza Dejan

    The Universal Charter of Human Rights, which was compiled with the motivation of the rule of justice and world peace and was effective creating peace and security, is based on certain principlespresent research, while examining materials and contents declaration and its adaptation to the perspective of the Holy Quran, in terms theorizing, applying and implementing, it should be examined by referring verses and traditions and authentic religious and legal books. The axis determining the most important principles of human rights and freedoms, including the principle of freedom, the principle equality, which is included the declaration of human rights and is apparently ine with the teachings of the Islamic religion, but does not have sufficient validity. Despite the universality of the Declaration of Human Rights, it has so far provoked many challenges among some nations of the world, including Muslim countries, which ignore the main basis of human rights in Islam, which isoneness of God and the reliance human reason and the axis Being human has been involved in compiling this declaration. The general result this research was examine common points and points difference between the articles Declaration of Human Rights and the views of the Holy Qur'an in terms of content and theme following areas, such as; Human dignity, foundations, views, types of freedoms, property, differences implementation, inherent equality and the principle of equality, right life and security in personal life, differences type of attitude towards humans, neglecting the relationship between humans and God, solving challenges and shortcomings Human rights.

    Keywords: Holy Quran, Islam, Declaration Of Human Rights, Dignity, Freedom}
  • زهرا جلیلی *

    آخرت از کلماتی است که در قرآن کریم صد و سیزده بار تکرار شده و بنا بر اقتضای حال، در نقش های متفاوت نحوی هم چون مبتدا، خبر، صفت، مفعول پیام الهی را ابلاغ می کند و توجه به این ترکیب های مختلف، تاثیر بسزایی در معانی برگرفته از آیات دارد.سوال اصلی این جستار آنست که توجه به مسائل صرفی و نحوی چه تغییری در معناشناسی آخرت ایجاد می کند.روش ما برای رسیدن به پاسخ این سوال، روش توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخانه ای است ابتدا برخی از آیاتی که کلمه آخرت در آن آمده، استخراج گردید و آنگاه با توجه به تفاسیر و کتب مربوط، تغییرات معنایی و دلالی آن بررسی شد.هدف از این تحقیق آشنایی هر چه بیشتر با واژه آخرت در کلام الهی بود. از جمله مهمترین نتایج پژوهش می توان به نکات ذیل اشاره داشت:معانی حدوثی آخرت در قرآن کریم با فعل مضارع بیان گشته و دلالت های ثبوتی آن باجمله اسمیه آمده است.در آیاتی که قصد خداوند حکمی در خصوص آخرت و تاکید بر آنست،آخرت مبتدا آمده؛ زیرا مبتدا محکوم علیه است و در آیاتی که تخصیص آخرت مورد نظر است، به صورت مبتدای موخر آمده تا اختصاص را نشان دهد.در آیات مذکور، مقصود از نعت آخرت غالبا توضیح موصوف است و آخرت در نقش مضاف الیهی آن، برای نشان دادن معانی ملکی و ظرفی و تعظیم مضاف است که این معانی با نقش وصفی افاده نمی گردد. آخرت در نقش مفعولی، مسند رامقید نموده وفایده کلام را افزون می کند وآمدن اسامی گوناگون پروردگار در این آیات، متناسب با ترکیب معنایی آیات است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, آخرت, دلالت نحوی آخرت, دلالت بلاغی آخرت}
    Zahra Jalili *

    The Hereafter has been repeated one hundred and thirteen times in the Holy Quran.And communicates a Divine message in different syntactic roles like a subject, predicate, adjective, object, etc.And paying attention to these different combinations has a significant effect on the meanings derived from the verses.The main question of this article is what attention to morphological is and syntactic issues change the meaning of the Hereafter.Our method to answer this question is a descriptive-analytical method based on library resources. First, some verses in which the word of the Hereafter is mentioned are extracted, and then, according to the relevant interpretations and books, its semantic changes are examined.The purpose of this study was to become more familiar with the word hereafter in the divine word.Among the most important results of the research, we can mention some points. Instability has been explained by the present verb and stability has been described by the nominal sentences.The verses that the wise man intends to rule on the Hereafter and emphasize on it, the Hereafter comes from the beginning because the beginning is condemned against and in the verses where the allocation of the Hereafter is desired, it is given as the beginning of the latter to indicate the allocation.The Hereafter is in its additional role, to show the meanings of property and capacity, and honor and these meanings are not expressed with a descriptive role.The Hereafter in the passive role binds the news and therefore increases the usefulness of the word.The appearance of ...

    Keywords: Ldquo, Holy Quran, Hereafter, Syntactic Meanings Of Hereafter, Rhetorical Meanings Of Hereafter}
  • مریم برهمن*، مهدیه حسینی

    هدف این پژوهش، تبیین ضعف های رفتاری انسان و روش های اصلاح آن بر اساس قرآن کریم است. جامعه آماری پژوهش، مشتمل بر قرآن کریم و نمونه پژوهش، آیات مرتبط با ضعف رفتاری است. این تحقیق به لحاظ رویکرد در زمره پژوهش های کیفی قرار داشته، از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. بدین منظور، داده های اولیه شامل آیات مرتبط با موضوع، با بهره مندی از تفاسیر دست اول، کدگذاری گردیده، سپس طبقه بندی بر اساس مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر در سه محور مبانی، اصول و روش ها صورت گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که ضعف های رفتاری در حوزه فردی شامل غفلت در زندگی، ناسپاس بودن، غرور و تکبر، عجول بودن، حریص بودن، کم طاقتی و یاس در مواجهه با سختی ها است. در حوزه اجتماعی، مبانی مسخره کردن، عیب جویی، کینه توزی و نفاق از ضعف های رفتاری انسان می باشد. متناظر با مبانی، جهت اصلاح ضعف های رفتاری در حوزه روش یاد حق، شکرگزاری، هوشیاری، شکیبایی، قناعت ورزی، بالابردن آستانه تحمل در مواجهه با دشواری ها، بخشش، ارشادپذیری، ستاریت، تاثیرگذاری قلبی، سکوت مدبرانه و راست گویی شناسایی شد. نتایج حاکی از آن است که برای تحقق رشد واقعی انسان ها، برنامه ای جامع و همه جانبه لازم است تا ابتدا مبانی ضعف رفتاری شناخته شود و سپس متناسب با آن، روش های تربیتی برای اصلاح این ضعف ها با توجه به کلام خداوند اتخاذ شود، به نحوی که روش های تربیتی به دست آمده در تسریع رفع و اصلاح انحراف از وجود انسان هم در حوزه فردی و هم در حوزه اجتماعی بکار گرفته شود.

    کلید واژگان: انسان شناسی, مبانی ضعف رفتاری, روش های تربیتی اصلاح ضعف رفتاری, قرآن کریم}
    Maryam Brahman *, Mahdiye Hosseini

    The purpose of this research is explaining behavioral weaknesses of humans and its modification methods based on the Holy Quran. This research is in the category of qualitative research in terms of approach, and an analytical method using thematic analysis method has been used. The statistical community of the research includes The Holy Quran and the sample of the research are the verses related to behavioral weakness. In the following, the primary data was coded and classified based on the basic, organizing and comprehensive themes in the three axes of foundations, principles and methods. The findings of the research showed that the behavioral weaknesses in the individual field include neglect in life, being ungrateful, pride and arrogance, being hasty, being greedy, lack of energy and despair in the face of difficulties, and in the social field, the basics of mocking, fault-finding, and resentment. It is hypocrisy and hypocrisy. Corresponding to the foundations, in the field of method, remembrance of truth, gratitude, vigilance and wisdom, patience, contentment, raising the threshold of tolerance in the face of difficulties, forgiveness, and guidance, patience, influencing the heart, silence and truthfulness were identified. The function of the obtained themes is to speed up the correction and remove deviations from human existence in such a way that the obtained principles and methods serve to correct the aforementioned weaknesses.

    Keywords: Anthropology, basics of behavioral weakness, educational methods to correct behavioral weakness, Holy Quran}
  • داود ابراهیم پور، ماجد نجاریان*، مهدی حبیب الهی

    مفهوم قسم و سوگند در قرآن کریم از مسائل مهمی است که باید با استفاده از دانش معناشناسی شناختی موردبحث قرار گیرد. در این تحقیق از نظریه استعاره مفهومی و طرح واره های تصوری بر پایه مقوله حجمی استفاده می شود. هدف از تحقیق حاضر درک عمیق و جامع از مفهوم سوگند در قرآن کریم با توجه به روشی علمی در مطالعات تفسیری مدل مفهوم سازی قرآن می باشد. این نوشتار که نتیجه یک پژوهش است ازنظر هدف کاربردی است و از جهت سطح تحلیل برخوردار از ماهیتی توصیفی- استنباطی و از جهت روش به روش کتابخانه متکی است. جمع آوری داده های موردنظر از طریق فیش می باشد. ابتدا موارد استعمال سوگندها در قرآن کریم استخراج شده است و بعد بر مبنای مقوله حجمی موردبررسی قرار می گیرد. نتیجه حاصل از تحقیق این شد که در مفهوم سازی سوگندهای قرآن کریم، کتاب قرآن و عقل نمادی برای هدایت معنوی در تاریکی های جهل و گمراهی هستند که انسان خسران زده نشود. خورشید و ستارگان آسمان در تاریکی های دریا و خشکی هدایت کننده حسی هستند تا انسان به سمت حق خروج کند؛ و اگر انسان باوجود همه نمادهای هدایتی ملموس و دیدنی، به سمت نور نرود؛ ظلمت و تاریکی ظلالت، این قبیل افراد را فرا می گیرد.

    کلید واژگان: سوگند, قرآن کریم, نظام هدایت, مقوله حجمی}
    Davood Ebrahimpoor, Majed Najarian *, Mehdi Habibolahi

    The concept of swearing in the Holy Quran is one of the important issues that should be discussed using the knowledge of cognitive semantics. In this research, conceptual metaphor theory and conceptual schemas based on volume category are used. The aim of the current research is to have a deep and comprehensive understanding of the concept of swearing in the Holy Quran according to a scientific method in interpretive studies of the Quran's conceptualization model. This article, which is the result of a research, is practical in terms of its purpose and has a descriptive-inferential nature in terms of the level of analysis, and relies on the library method in terms of method. First, the use of oaths in the Holy Quran is extracted and then it is analyzed based on the volume category. The result of the research was that in conceptualizing the oaths of the Holy Qur'an, the book of the Qur'an and the intellect are a symbol for spiritual guidance in the darkness of ignorance and misguidance so that man does not lose. The sun and the stars of the sky in the darkness of the sea and the land are sensory guides for man to go towards the truth. And if man hides the truth despite all the guiding symbols; God will fill hell with such people.

    Keywords: Keyword Oath, Holy Quran, guidance system, Containment}
  • عزت ملاابراهیمی*، پرستو قیاسوند

    در عصری که ادبیات عربی و غیر عربی فاقد داستان به معنای نوین آن بود، ناگاه قرآن کریم، داستان هایی را در قالب و ساختاری نوین عرضه کرد. قصص قرآن بسیار نمایشی و محسوس هستند و از عواملی که به این مساله کمک می کند، عناصر مختلف داستانی است. از مهم ترین و تصویرسازترین عناصر داستانی در قصص قرآنی، می توان به دو عنصر گفتگو و شخصیت اشاره کرد که در نمایش حوادث داستان بسیار موثربه شمار می روند، آن گونه که حادثه را بدون شخصیت و شخصیت را بدون گفتگو نمی توان تصور کرد و در هیچ دوره ای جدال بین انبیا و کفار و گفتمان ایشان با مردم عادی از این عناصر خالی نبوده است. از این رو نگارنده در این مقاله کوشیده است تا با روشی توصیفی - تحلیلی به بررسی دو عنصر گفتگو و شخصیت در داستان حضرت موسی7 بپردازد و ابعاد زیباشناختی آن را تبیین کند. از یافته های چنین تحقیق برمی آید که یکی از مظاهر اعجاز قرآن کریم، از وحدت و انسجام بین آیات نشات می گیرد و این تناسب و هماهنگی در بین عناصر متعدد داستانی به وضوح قابل مشاهده است. این اتحاد به منظور تحقق اهداف دینی در سراسر داستان های قرآنی است؛ به گونه ای که همه اجزادر کنار هم یک ساختار منسجم و هماهنگی را تشکیل داده اند

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: قرآن کریم, حضرت موسی(ع), عناصر داستانی, گفتگو, شخصیت}
    Ezzat Molla Ebrahimi *, Parasto Ghiasvand

    In an era when both Arabic and non-Arabic literature lacked narratives in their modern sense, the Holy Quran suddenly introduced stories in a novel format and structure. The narratives in the Quran are highly vivid and tangible, and one of the most important and imagery-evoking narrative elements in Quranic stories is the dialogue and character elements. These elements play a significant role in depicting the events of the story, as the narrative cannot be imagined without characters, and characters cannot be fully understood without dialogue. Throughout history, there has always been interaction between prophets and disbelievers, and their discourse with ordinary people has never been devoid of these elements. Therefore, in this article, the author endeavors to examine the two elements of dialogue and character in the story of Prophet Moses using a descriptive-analytical method and elucidate its aesthetic dimensions. The findings of such research reveal that one of the manifestations of the miraculous nature of the Holy Quran stems from the unity and coherence among its verses, and this harmony among various narrative elements is clearly observable. This unity is aimed at achieving religious objectives throughout the Quranic stories, so much so that all elements together form a cohesive and harmonious structure

    Keywords: Holy Quran, Prophet Moses, narrative elements, dialogue, character}
  • محمدحسن ارجمندی فر*، بیژن ظهیری ناو

    شناخت همه جانبه واژه -به عنوان سنگ بنای متن- در ترجمه قرآن مجید از اهمیتی خاص برخوردار است. به ویژه وقتی مترجم با «واژگان چندمعنایی» مواجه می شود که در این راستا برای رسیدن به ترجمه مطلوب، لازم است به همه این معانی آگاه باشد و به تناسب بافت متن، معنای بایسته را از میان معانی مختلف آن انتخاب کند. در عین حال باید احتمال«بیگانه و دخیل بودن» واژه را نیز در نظر داشته باشد، رویکردی که در برگردان فارسی واژه متکا در آیه 31 سوره یوسف در بیش تر ترجمه های فارسی قرآن کریم نادیده گرفته شده است. در بخشی از این آیه که روایتگر داستان رویارویی زنان مصر با حضرت یوسف7، به دعوت همسر عزیز مصر است، آمده:«واعتدت لهن متکا» یعنی زلیخا به زنان مصر، یک«متکا» داد سپس ادامه می دهد: «به هریک از آنان کارد داد». با این که در روایت این رخداد در ادبیات منظوم و منثور فارسی-از زمان رودکی تا امروز- سخن از حضور نارنج یا ترنج در دست زنان مصر بوده است، اما در بیش تر ترجمه های فارسی از نارنج یاد نشده است. بررسی63 ترجمه فارسی این آیه نشان داد تنها 5 درصد از مترجمان (3مترجم) این واژه را ترنج معنا کرده و 95 درصد(60 مترجم) آن را پشتی وتکیه گاه، محفل، میوه و نوعی غذا ترجمه کرده اند. در جست وجوی رویکرد، معنای واژه متکا در 168 کتاب تفسیر، حدیث و لغت به زبان عربی، بررسی و مشخص گردید 101 کتاب این واژه را واژه ای عبری دانسته و آن را ترنج یا نارنج معنا کرده اند. بنابراین بهترین معادل برای واژه متکا در این آیه، ترنج یا نارنج است و این امر، لزوم گسترش دایره معنایی واژگان چندمعنایی تا مرز شناسایی واژه های غیرعربی قرآن مجید را آشکار می سازدو بر اهمیت تناسب برگردان فارسی واژگان چندمعنایی با بافت متن و منطق آیه دلالت دارد.

    کلید واژگان: قرآن کریم, سوره یوسف, ترجمه, متکا, ترنج و نارنج}
    MohammadHasan Arjmandi Far *, Bijan Zahiri Naav

    A comprehensive understanding of the multi-faceted aspect of the word - as the cornerstone of the text - holds particular significance in the translation of the Holy Quran. Especially when faced with "polysemous words," the translator must be aware of all these meanings to select the essential meaning based on the text's context. However, considering the possibility of the word being "foreign and alien" is crucial, an approach often overlooked in the Persian translation of the term "متکا" in Surah Yusuf, verse 31. In a part of this verse which narrates the confrontation of the Egyptian women with Yusuf which was an invitation by the Emir of Egypt’s wife, it is mentioned that "واعتدت لهن متکا" meaning Zulaykh gave them متکا meaning repast and then furthers that she gave them a knife. While the literature depicts the presence of oranges or citrus fruits in the hands of Egyptian women in the story of Yusuf in the Persian poetry and prose of Persian since the time of Rudaki until now, Persian translations commonly neglect this. A survey of 63 Persian translations of this verse revealed only 5% (3 translators) translated the term as "ترنج" (Citrus), while 95% (60 translators) translated it as a seat, gathering place, fruit, or a type of food. A review of 168 Arabic books on interpretation, hadith, and dictionaries showed that 101 considered "متکا" a Hebrew word, interpreting it as "ترنج" (Citrus) or orange. Therefore, the best equivalent for "متکا" in this verse is "ترنج" or orange, emphasizing the need to expand the semantic scope of polysemous words to identify non-Arabic words in the Holy Quran and highlighting the importance of aligning Persian translations with the text's context and logic.

    Keywords: Holy Quran, Surah Yusuf, Translation, متکا, Citrus, Orange}
  • حسن خرقانی*، جواد ایروانی، محمد دانش مزرجی

    رحمت و مهربانی از صفات افعالی پروردگار متعال است، که نفی آن از یزدان پاک، به مثابه قایل شدن به نقص، در ساحت وجود اوست. از سویی باور ما بر اساس آیات وحی بر این است که اصل و اساس آفرینش بر رافت و مهربانی خداوند بنا شده است و آیات فراوانی از قرآن کریم جلوه های متعددی از مهربانی او را یادآور می شود؛ از جمله تکریم و احترام بندگان، تفضل بر بندگان، عیب پوشی، روش موعظه، تبشیر و امیدواری دادن، انذار، توبه پذیری و تاخیر در کیفر بندگان، این حقیقت را اثبات می کند. این در حالی است که بسیاری از خداناباوران، در آثار و نگاشته های خود مخصوصا در فضای مجازی با درج شبهاتی خاص، با حقیقت مهربانی و رحمت خداوند مخالف بوده و با انتشار انگاره های خود در شبکه های اجتماعی، سعی در ارائه تصویری خشن و دهشتناک از خداوند باورمندان دارند. نوشتار حاضر که به روش کتابخانه ای و شیوه توصیفی تحلیلی سامان یافته است؛ تلاش می کند با تبیین مهربانی خداوند و جلوه های آن در قرآن کریم، به شبهات آتئیستها در فضای مجازی در این موضوع پاسخ دهد.

    کلید واژگان: قرآن کریم, نقد شبهات, مهربانی خداوند, آتئیستها, فضای مجازی}
    Hasan Kharaghani *, Javad Irvani, Mohammad Danesh Mazraji

    Mercy and kindness is one of the attributes of the Almighty God, which negation of the pure Yazdan is like giving in to the imperfection, deficiency and non-existence in the realm of his existence. On the other hand, our belief based on the verses of revelation is that the essence of creation is based on God's compassion and kindness, and many verses of the Holy Qur'an remind us of many manifestations of His kindness. Among other things, honoring and respecting servants, favoring servants, covering faults, the method of preaching, giving good news and giving hope, warning, accepting repentance and delaying the punishment of servants prove this truth. This is despite the fact that many atheists, in their works and writings, especially in the virtual space, by inserting certain doubts, are against the truth of God's kindness and mercy, and by publishing their ideas on social networks, they try to present an image Fierce and terrible from God, they have believers. The present article, which is organized in a library method and a descriptive and analytical method; He tries to answer the doubts of atheists in cyberspace on this issue by explaining God's kindness and its manifestations in the Holy Quran.

    Keywords: Holy Quran, God, Kindness, Doubt, Atheist}
  • داوود یوسفی*، مرتضی رستمی

     استقامت به معنای پایداری و ایستادگی است که در آیات قرآن کریم مرتبط با مفاهیم صبر، ثبات قدم شده و هر یک از واژه های فوق، مرتبه ای از پایداری را به خود اختصاص می دهند؛ به طوری که صبر و حلم، مقدمه‏ی پایداری، ثبات دومین گام و استقامت سومین و مهم ترین گام در راه رسیدن به پایداری در قرآن است. از دیدگاه قرآن کریم، اگر انسان چارچوب، اصول و ارکان استقامت و ثبات قدم را رعایت کرده و به مبانی آن پایبند باشد، آثار و برکات فراوانی برای او نمایان خواهد شد که امداد الهی، پیروزی، محبت خدا، نداشتن ترس و حراص و واقع شدن در امنیت، مشمول درود همیشگی خداوند، شمول رحمت الهی، مهتدی الهی، ملازم بهشت جاویدان و پاداش بدون حساب، تعدادی از آثار استقامت از دیدگاه قران کریم می باشند، لذا باتوجه به آیات قرآن کریم نگاشته‏ای به شیوه کتابخانه‏ای و به روش تحلیلی توصیفی نوشته شده است تا گامی باشد در تبین مفاهیم آیات قرآن کریم و شناساندن آن به جامعه بشری.

    کلید واژگان: استقامت, صبر, قرآن کریم, آثار}
    Dawood Yousefi*, Morteza Rostami

    Endurance means stability and standing, which are mentioned in the verses of the Holy Quran related to the concepts of patience and stability, and each of the above words has a degree of stability. So that patience is the introduction to stability, stability is the second step and endurance is the third and most important step on the way to stability in the Qur'an. From the point of view of the Holy Qur'an, if a person observes the framework, principles and pillars of perseverance and steadfastness and adheres to its principles, many works and blessings will appear for him, such as divine help, victory, God's love, not having fear and anxiety, and reality. Being in security, subject to God's eternal greetings, divine mercy, divine mercy, eternal paradise and countless rewards are some of the effects of perseverance from the perspective of the Holy Quran, so according to the verses of the QuranAn article has been written in a library style and descriptive analytical method to be a step in explaining the concepts of the verses of the Holy Quran and introducing it to the human society

    Keywords: endurance, patience, Holy Quran, works}
  • زهرا جلیلی*
    نقد متون بر اساس نظریه ساختارگرا، امری است که اخیرا در محافل علمی رواج یافته است و بر اساس آن، از کوچک ترین علائم صوتی و موسیقایی تا بزرگ ترین آن یعنی واژگان و چگونگی کنار هم قرار گرفتن آن، در معنا موثر است و بر این اساس، بین شکل و معنا انسجام قابل ذکری وجود دارد. بدون تردید به کارگیری چنین نظریه هایی در باره قرآن که متنی به غایت ادبی است، مفاهیم بلند آن را هر چه روشن تر می نماید. این مقاله می کوشد نظم موجود در سوره نازعات را با توجه به نظریه ساختارگرا، در سطوح مختلف صوتی و واژگانی و نحوی و بلاغی، به قدر وسع نمایان سازد. با این هدف، سوال پژوهش این است که متن سوره نازعات در قالب چه ساختار زبانی بیان شده و مفاهیم برآمده از آن در چه ساختاری ارائه شده است؟ روش تحقیق روشی توصیفی-تحلیلی است. در ابتدا نظریه ساختارگرا توضیح داده می شود و سپس مقاطع مختلف سوره، با توجه به این نظریه تبیین می گردد و در نهایت نتیجه تحقیق می آید. یافته ها حاکی از آن است که عناصر ساختار زبانی سوره نازعات در جهت انسجام کامل نسبت به موضوع سوره، یعنی حقیقت آخرت و وقایع هول انگیز آن است. مقاطع کوتاه و کوبنده ابتدایی با القای خوف و هراس از قیامت منطبق است و مقاطع بلند و ملایم انتهایی، با محتوای سازنده آن، یعنی سرانجام مومن و کافر، هماهنگ است. این هماهنگی و نظم در سطوح دیگر کلام، مانند سطح آوایی، واژگانی و نحوی و بلاغی نیز به چشم خورده و تاثیرگذاری آیات را دوچندان کرده است.
    کلید واژگان: قرآن کریم, تحلیل واژگانی, تحلیل نحوی, سوره نازعات, نظریه ساختارگرا}
    Zahra Jalili *
    Criticizing texts based on structuralist theory is something that has recently become popular in scientific circles, and according to it, from the smallest audio and musical signs to the biggest, which are words and how they are put together, is effective in meaning. On this basis, there is a significant coherence between form and meaning. Undoubtedly, the application of such theories about the Qur'an, which is a highly literary text, makes its long concepts more and more clear. Dealing with the Holy Qur'an and its semantic field is something that has a long history and religious scholars and linguists have dealt with it since the beginning of the revelation until today, by creating various sciences and writing various books such as Rhetoric, Erabs, Qur'an Vocabulary.
    In the beginning, Quranic studies had an interpretive approach, and it has continued until today, and the existing mystical, jurisprudential, literary, and theological interpretations confirm it. With the emergence of new linguistic theories, which include cognitive linguistics and structural analysis, a new chapter in Quranic studies began and the coherence and harmony of Quranic verses became more apparent. With the emergence of new linguistic theories, which include cognitive linguistics and structural analysis, a new chapter in Quranic studies began and the coherence and harmony of Quranic verses became more apparent. Because structural criticism is one of the critical methods of literary texts, by means of which, with the benefit of rules and principles, the relationship between audio, musical, and lexical signs, and syntactic and rhetorical points of words can be explored. Surah Nazeat is an example of chapter 30 for the news of the truth of the hereafter, and it brings the hereafter to the heart of mankind with its fear and concentration of events and its seriousness and originality in divine destiny and in the way of informing about that great truth, the style and context of the Surah plays various musical songs on the depths of being and creates various emotions around that great truth. This article tries to show as much as possible the existing order in Surah Nazeat according to the structuralist theory, at different sound, lexical, syntactic, and rhetorical levels. With this aim, the question is, in what language structure is the text of Surah Nazeat expressed and in what structure are the concepts derived from it presented? The research method is a descriptive-analytical method. At first, the structuralist theory is explained, and then the different parts of the Surah are explained according to this theory, and finally, the research results are presented. The findings indicate that the elements of the linguistic structure of Surah Nazeat are in the direction of complete coherence with regard to the subject of the Surah, that is, the truth of the Hereafter and its terrifying events. The initial short and shocking passages are consistent with the induction of fear and dread of the Day of Resurrection and the long and gentle sections at the end are in harmony with its constructive content, that is, the end of the believer and the unbeliever. The middle structure of the verses is sometimes with a short section and sometimes with a longer section, which is in complete harmony with the content of the verses. The final sections of the verses "A" and "Ha" are also completely consistent with the prevailing atmosphere of the verses and have increased the fear of the great events of the hereafter and have doubled the meanings of the verses and their impact. This harmony and order has been seen in other levels of speech, such as the phonetic, lexical, syntactic and rhetorical levels, and has doubled the effect of the verses. Using verbal and spiritual arrays, such as contrasting words and synonyms of verbs and complete and incomplete puns, and observing the rhetorical points in the Surah, such as removing the answer to oath, contrasting words, The use of negative interrogatives, interpretive sentences, nominal and actual sentences, present participle verbs, adverbs of description and present tense, the use of the letters "enna" and "ennama" have also added to the impact of the text and intensified its meaning. And all of them are in the service of the topic of the Surah, that is, the truth of the hereafter and its extensive events. In other words, the elements in this surah at different phonetic, lexical, syntactic, and rhetorical levels, in the form of a general structure and an interconnected collection, serve the truth of the hereafter and its terrifying events. And between the beginning and the end of the surah, there is also a thematic proportionality because the surah begins with the angels of taking soul and ends with the Resurrection
    Keywords: Holy Quran, lexical analysis, syntactic analysis, Surah Nazeat, structuralist theory}
  • مجید منهاجی*، علی شریفی
    ابزار «سمع» از نعمت‍های الهی و از ملزومات اصلی بدن بوده و بسیاری از ادراکات از این طریق انجام می پذیرد. سمع نخستین حس فعال در وجود انسان قبل و بعد از تولد است. این واژه در قرآن، در چهار معنای گوش، فعل شنیدن، فهم و ادراک و قبول و فرمان بری از حق به‍کار رفته است. این مقاله بارویکردی توصیفی_تحلیلی به بررسی ابزار «سمع» بر تربیت انسان می‍پردازد. هدف از نگارش آن، تبیین جایگاه سمع و لزوم توجه بیشتر به آن در پیشبرد اهداف تربیتی و جایگاه بخشی این ابزار حیاتی و تاثیرگذار در رشد انسان است. سمع به‍عنوان یک ابزار تربیتی چه جایگاهی در قرآن دارد؟ نقش سمع در تربیت انسان چیست؟ باتوجه به کارایی سمع، القای اهداف تربیتی از این طریق می‍تواند صورت گیرد. اگر بخواهیم یک مسئله تربیتی را در بین گروه هدف نهادینه کنیم، توجه به نعمت و ابزار سمع بیش از بقیه حواس می‍تواند ما را به اهداف نزدیک‍تر نموده و در نهادینه کردن هنجارها می‍توان بهتر عمل کرد. همچنین دقت در محتوای کلام و تکرار مطلب در رشد تربیتی و پذیرش حق توسط مخاطب تا تاثیرگذار است. سمع نخستین مرتبه از حصول علم است و فهم و تعقل پس آن صورت می‍گیرد.
    کلید واژگان: قرآن کریم, ابزار سمع, رشد انسان, تربیت, استماع حق}
    Majid Majidmenhaji *, Ali Sharifi
    The means of hearing is the divine blessings on man, which can be guided through the interpretations of the human Qur'an. Hearing is the first active sense in human existence before and after birth. Hearing aids are one of the main necessities of the body and many perceptions are done through this. This article examines the tools of "hearing" in human education with a descriptive-analytical approach. The purpose of writing this is to explain the position of hearing and the need to pay more attention to it in advancing educational goals and the position of this vital and effective tool in human development. What is the place of hearing as an educational tool in the Qur'an? What is the role of hearing in human education? Due to the efficiency of listening, inducing educational goals in this way can help cultural officials and educational educators achieve their goals. Therefore, if we want to institutionalize an educational issue among the target group, paying attention to the blessings and means of listening more than other senses can bring us closer to the goals and we can do better in institutionalizing norms. Another important result is that accuracy in the content of the word and repetition of the content is effective in educational development and acceptance of the right by the audience. Hearing is the first stage of acquiring knowledge and then understanding and reasoning take place. This word is used in the Qur'an in the four meanings of the ear, the act of hearing, understanding, and accepting and obeying the truth.
    Keywords: Holy Quran, listening, Human development, Education, righteousness}
  • مرضیه محصص، ریحانه خدامردی*
    دانش اسباب النزول به مثابه یکی از ابزارهای فهم مضامین قرآن، تاثیر مهمی در سیر تطور نگارش کتب تفسیری داشته است. یکی از موضوعات مهمی که در بازخوانی انتقادی رویکردهای معاصر به اسباب النزول ضروری به نظر می رسد، ترسیم چگونگی اهتمام مفسران در میراث فرهنگی دانش تفسیراست. تفسیر «روض الجنان و روح الجنان» ابوالفتوح رازی یکی از کتب تفسیری شیعی قرن ششم با رویکرد کلامی- اجتهادی است. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به نقش روایات سبب نزول و میزان تاثیر فضای فرهنگی آن دوره در فهم آیات قرآن کریم  پرداخته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که عنایت و اهتمام ویژه ی ابوالفتوح رازی به روایات سبب نزول به گونه ای است که در نظر او این گونه روایات پیوند وثیقی با فرهنگ عصر نزول دارد؛ به گونه ای که برای فهم بهتر آیات قرآن کریم  به روایات بسیاری اعتماد کرده و از آن در ارزیابی محتوایی یا متنی مدد گرفته است، این تا جایی است که برخی روایات سبب نزول را نیز در فهم آیات ناکارآمد دانسته و معیارهایی را برای نقد روایات اتخاذ کرده است که نوشتار حاضر بیان کارکردها و معیارهای نقادانه ابوالفتوح رازی و میزان کمی هر یک از این کاربست ها را تشریح می کند.
    کلید واژگان: اسباب النزول, ابوالفتوح رازی, فرهنگ عصر نزول, قرآن کریم}
    Marziyeh Mohases, Reyhaneh Khodamardi *
    As one of the tools for understanding the themes of the Qur'an, the knowledge of Asbāb al-Nuzūl (Occasions or circumstances of revelation) has had an important impact on the development of writing commentary books. One of the important issues that seem necessary in the critical rereading of contemporary approaches to Asbāb al-Nuzūl is to outline how commentators care about the cultural heritage of the knowledge of interpretation. Commentary on "Rooz al-Jinnan and Ruh al-Jinnan" by Abul Fattuh Razi is one of the Shia commentary books of the sixth century with a theological-ijtihad approach. The current descriptive-analytical research of Baroosh has dealt with the role of narrations that caused Asbāb al-Nuzūl and the extent of the influence of the cultural atmosphere of that period in understanding the verses of the Holy Quran. The findings of the research indicate that the special care and attention of Abul Fattouh Razi to the narrations is the cause of Asbāb al-Nuzūl in such a way that in his opinion, such narrations have a close connection with the culture of the age of revelation. In order to better understand the verses of the Holy Qur'an, he has relied on many narrations and used them to evaluate the content or text, this is to the extent that some narrations have considered the cause of revelation to be ineffective in understanding the verses, and he has adopted criteria for criticizing the narrations. The present article describes the functions and critical criteria of Abolfatuh Razi and the quantitative level of each of these applications.
    Keywords: Shab al-Nuzul, Abul Fattuh Razi, Culture of the Age of Descendence, Holy Quran}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال