به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مثالی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « مثالی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • آرمین منصوری، حبیب الله دانش شهرکی*

    استکمال نفس انسان در مراتب شناختی آن اصلی ترین دلیل زندگی انسانی در این جهان است. اما سوال اساسی اینجاست که چه عواملی باعث می شوند تا انسان سریع تر و با شدت بیشتر در این مراتب ادراکی استکمال یافته و به توانمندی های ادراکی و شناختی ویژه انسان دست یابد؟ در فلسفه صدرایی بر اساس تاثیر و تاثر میان نفس و بدن با توجه به جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء بودن نفس، قابلیت تربیت و رشد استعدادها و قوای نفس با توجه به حرکت جوهری و نیز با قبول نظریات قطعی نوروفیزیولوژی به عنوان اصول موضوعه قابل استعمال در فلسفه، عواملی مادی و متعالی در گذر از مرتبه مثالی به مرتبه واسط وهمی و سپس مرتبه عقلی قابل اثبات اند. منظور از این بیان، گذر از مراتب مثالی به عقل در سیر حرکت جوهری نفس و در نهایت تدبیر کامل واهمه انسانی یا عقل منزل توسط عقل شکوفا شده است. بر اساس یافته های این پژوهش، عوامل مادی و متعالی موثر در استکمال مراتب شناختی نفس عبارت اند از: سلامت اندام های دستگاه شناختی، تغذیه و تامین غذای مورد نیاز اعضای دستگاه شناختی، ژنتیک و وراثت از بدن والدین، محیط و اجتماع، تجارب و اطلاعات موجود در خیال (حافظه)، نفس والدین و تزکیه نفس.

    کلید واژگان: استکمال شناختی, مثالی, وهمی, عقلی}
    Armin Mansouri, Habibullah Daneshshahraki*

    The completion of the human soul in its cognitive hierarchy is the main reason for human life in this world. But the fundamental question is what factors cause human beings to be completed faster and more intensely in this perceptual levels and to achieve human-specific perceptual and cognitive abilities? In Sadrian philosophy, based on the effect between the soul and the body according to the physical occurrence and non-physical survival of the soul, the ability to train and develop talents and powers of the soul according to the movement of substance and accepting theories of neurophysiology as principles can be used in Philosophy, physical and transcendent factors can be proved in the transition from the exemplary level to the fancy intermediate and then to the rational level. The meaning of this expression is passing through the exemplary level to the rational in the path of substance movement of the soul and finally, management of human fancy by the reason. Based on the findings of this study, physical and transcendent factors affecting the cognitive completion of the soul are: health of cognitive organs, nutrition of cognitive organs, genetics and inheritance from parents, environment and community, experiences and information available in memory, parental soul and soul edification.

    Keywords: Cognitive Completion, Exemplary, Fancy, Rational}
  • محمد مهدی گرجیان، معصومه اسماعیلی*
    انسان دارای حقیقتی استکمالی و مقام لایقفی است، اما این موضوع که از نظر ملاصدرا، منازل انسان در سیر استکمالی چیست؟ و انسان برای وصول به مراتب کمال، چه منازلی را از سر می گذراند، مساله مورد تحقیق در این نوشتار است. هستی دارای مراتب طبیعی، مثالی و عقلی بوده و انسان به تبع آن دارای مراتب وجودی حسی، خیالی و عقلی است. انسان از مقام جسمانی با استمداد از عقل نظری و عملی و بهره گیری از جذبه ربانی عبور می کند و به سمت تجرد خیالی می رود و پس از استکمال در این درجه به درجه عقلی می رسد، شخص انسانی دارای اکوان متعددی است و در هر انسان جسمانی، انسانی نفسانی و عقلی موجود است. ایشان در تقریر سیر استکمال نفس بر اساس حرکت جوهری، از مرتبه حس به خیال و از خیال به عقل، انسان را متوقف نمی داند و مرتبه فوق عقلی نیز برای او قائل است و راه یابی به کمال باید در عقل نظری و عملی اشتداد یابد و این استکمال در عقل نظری در مرتبه ای متوقف نمی ماند و عبور از عقل مستفاد و رسیدن به مقام فنای فی الله راه را برای سلوک در مراتب فنا می گشاید و در مرتبه عقل عملی نیز میان قوای علم و غضب و شهوت اعتدال ایجاد می نماید، به مراتب کمالی نائل می آید و در نهایت عقل عملی و نظری در مرتبه وصول به فنای فی الله با یکدیگر متحد می شوند. بر اساس راهبرد حکمت متعالیه که جامعی از برهان، قرآن و عرفان است، معلوم می گردد که در حرکت جبلی و ارادی انسان در قوس صعود می تواند همه مراتب امکانی را تا فراسوی بی نهایت و مقام لایقفی بپیماید.
    کلید واژگان: کلمات کلیدی: نفس, استکمال نفس, منازل وجودی, مثالی, عقلی, فوق عقلی, عقل نظری, عقل عملی}
    Mohammad Mehdi Gorjiyan, Masoomeh Esmaeli *
    Human beings have the perfectible truth and they in their developing movement ascend in material and immaterial stations without having stopped at the specific station. Being has corporeal, imaginary and intellectual levels, and consequently, human being has elevated in sensual, imaginary and intellectual stages during his existential perfection. Each faculty indicates to the cosmological and existential levels. Mulla Sadra, in his discussion on the substantial motion, believes that the perfecting of human being will never stop. Man will obtain his perfection by using his theoretical and practical faculties. Accordingly, theoretical and practical wisdom will have four stages in which human being must elevate to achieve his perfection.
    Keywords: Developing Movement, Existential Stations, World of Imagination, Intellectual Stations, Theoretical Reason, Practical Reason, Mulla Sadra}
  • احسان ترکاشوند*
    عالم برزخ، وجه علوی عالم دنیا و همان بقای انس به دنیاست و به همین دلیل برخی از ویژگی های این دنیا را دارد. دنیا، برزخ و قیامت از دیدگاه ملاصدرا هر کدام مراتبی از وجود انسان اند. در حقیقت انسان موجودی دارای مراتب تشکیکی است؛ به طوری که مرتبه ی برزخ او از دنیا قوی تر، و مرتبه ی قیامت او از برزخ شدیدتر است. مراتب تکامل روح انسان با حدوث جسمانی آغاز می شود و در ادامه، وجودی مادی- مثالی، مثالی و در نهایت ممکن است در سیر تکامل برزخی خود به موجودی عقلی نیز تبدیل شود. ازآنجاکه ملاصدرا آغاز عالم برزخ را به واسطه قوه خیال می داند، از نظر ایشان میان قدرت و ادراک عینیت برقرار است. همین که انسان قدرت بر تصور و ادراک نعمت های بهشتی را دارد، بعینه آنها را نزد خود حاضر می کند و با آنها لذت می برد یا متالم می شود. البته زمینه این قدرت ها و ادراکات را از قبل و در عالم دنیا برای خود فراهم کرده است.
    کلید واژگان: برزخ, خیال, مثالی, عقلی, تکامل, ملاصدرا}
    Ihsan Tarkashwand*
    Intermediate world is the spiritual dimension of this world indicating some sort of familiarity with this world. That is why it has some of the features of this world. This world, the intermediate world and the next world each forms a stage of human existence. Man is in fact an existent that has graded stages, such that his intermediate world is stronger than his present world and his next world is stronger than his intermediate world. Man's evolutionary movement begins with his bodily creation, ending up in material-imaginary, imaginary and finally intellectual being. Since Mulla Sadra assumes that the intermediate world is primarily caused by imaginary faculty he says that there is oneness between power and perception. If a person is able to conceive the bounties of Paradise, he will be able to have them together with the feeling of pain or pleasure they produce. He needs however to create the grounds for such powers and perceptions beforehand when he is this world.
    Keywords: intermediate world, imagination, imaginary, intellectual, evolution, Mulla Sadra}
  • محسن داوطلب
    چکیده در این مقاله نگارنده سعی می کند روایتی را از آثار شلینگ مطرح کند که در آن شلینگ در تمام دوران کار فلسفی اش به دنبال یافتن تبیین مناسبی برای مسئله بنیادی خویش یعنی رابطه امر مثالی و امر واقعی بوده است. هدف اصلی شلینگ از دنبال کردن این مسئله درک و تبیین واقعیت عینی وجود بود. در این مقاله حرکت تدریجی شلینگ به سوی پاسخ نهایی او برای تبیین مسئله بنیادی رابطه امر مثالی و واقعی دنبال می شود. این پاسخ نهایی همان فلسفه اسطوره است که شلینگ در تفکر متاخر خویش به آن دست پیدا می کند و شلینگ با طرح آن به دنبال تبیین واقعیت عینی وجود است. در سراسر مقاله سعی می شود این پرسش در ذهن مخاطب مطرح شود که آیا شلینگ چنانکه خوانش رسمی تا کنون او را معرفی کرده واقعا فیلسوف ایدئالیستی بوده یا اینکه او همواره سعی کرده از ایدئالیسم آلمانی قرن نوزدهم عبور کند؟
    کلید واژگان: مثالی, واقعی, شر, بنیان, فراهستی}
    In this article, the author introduses a narration of the Schelling's works in which Schelling in all of his philosophical works has been looking to find a decent explanation for his fundamental problem Namely the relation of the ideal and real. Schelling's main purpose of pursuing the problem was understanding and articulating the actuality of existence. Here Schelling's gradual move towards his ultimate answer to explain his fundamental problem of the relation of the ideal and real will be followed. The final answer is philosophy of mythology that he achieved it in his later thinking and Schelling with the plan seeks to explain the actuality of existence. Throughout the article Efforts have been made this question to be raised in the mind of the audience whether Schelling as ever witnessed the official readings was an idealist philosopher or that he always tried to pass from the German idealism of the nineteenth century?
    Keywords: deal, real, evil, ground, over, being}
  • محمدحسن قدردان قراملکی
    نویسنده در این مقاله بعد از گزارش چهار دیدگاه (معاد جسمانی صرف، روحانی، مثالی، و جسمانی و روحانی) در تبیین معاد، دیدگاه حکمت متعالیه (معاد بدن جسمانی فاقد ماده) را به تفصیل مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. در خاتمه نظریه مختار (معاد بدن جسمانی دارای ماده) تقریر و چند شبهه نیز تحلیل و نقد می شود.
    کلید واژگان: معاد جسمانی, عقلی, مثالی, احترامی, نفس, انشای نفس, تناسخ, نظام دنیوی و اخروی, بدن محشور}
    Mohammad, Hasan Qadrdan Qaramaleki
    The author of this article will first explain four perspectives (mere corporeal resurrection, spiritual resurrection, ideal resurrection, and corporeal-spiritual resurrection) regarding the explanation of the Resurrection; he will then elaborately investigate and analyze the theory of the transcendental wisdom (the resurrection of the corporeal body without any matter). At the end his selected theory will be explained and some questions [regarding this theory] will be answered and criticized.
    Keywords: corporeal resurrection, rational, ideal, soul, creation of the soul, metempsychosis, the mechanism of this world, the hereafter, mustered body}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال