به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Incommensurability » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Incommensurability » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • عبدالحمید محمدی، علی پایا*
    ویتگنشتاین متاخر هر نوع شناختی را در قالب بازی های زبانی معرفی می کند که بر شکل های زندگی مبتنی اند. از جمله لوازم دیدگاه او در دوره متاخر تاملات فلسفی اش، یکی نیز این است که بازی های زبانی خاص به اعتبار ارتباط وثیق با اشکال زندگی خاصی که در درون آن ها ظهور یافته اند، نوعی رابطه قیاس ناپذیری با هم دارند. هر فردی صرفا از طریق اشکال زندگی و بازی های زبانی خاص خود می تواند نسبت به جهان شناخت پیدا کند و از آن جا که اشکال زندگی قیاس ناپذیرند درک درستی از شکل زندگی دیگران نخواهد داشت و قادر به نقد و ارزیابی شناخت های آنان نخواهد بود؛ مگر آن که شکل زندگی مالوف خود را ترک کند و شکل زندگی دیگری را که خواهان شناخت آن است درونی کند، یعنی به یکی از اعضای جامعه ای که بر اساس شکل زندگی مورد نظر پدید آمده است، بدل شود. در مقابل، پوپر با در نظر گرفتن واقعیت بیرونی به عنوان معیار عینیت، بر شناخت عینی تاکید دارد و معتقد است که رشد معرفت انسان از طریق نقد و ارزیابی نقادانه شناخت های پیشین و عرضه مستمر گمانه های جدید برای فراچنگ آوردن واقعیت و نقد مستمر آن ها صورت می گیرد. در این مقاله، به دنبال شرح کوتاهی از رویکردهای فلسفی ویتگنشتاین و پوپر (بخش های 1 و 2) و توضیح مختصری در خصوص سویه ضد نسبی گرایانه عقلانیت نقاد (بخش 3)، رویکرد نسبی گرایانه ویتگنشتاین را از منظر عقلانیت نقاد مورد نقد و ارزیابی قرار می دهیم (بخش 4). آخرین بخش نوشتار (بخش 5) به نتیجه گیری کوتاهی از مباحث ارایه شده اختصاص دارد.
    کلید واژگان: ویتگنشتاین, پوپر, بازی های زبانی, قیاس ناپذیری, نسبی گرایی, عقلانیت نقاد}
    Abdolhamid Mohammadi, Ali Paya *
    The later Wittgenstein presents all kinds of knowledge in the form of language games based on forms of life. One of the implications of his later views is that certain language games and forms of life are incommensurable. Since each person can know the world only through his/her own form of life and language game, those who subscribe to entirely different language games cannot have a proper understanding of the forms of life of others. They are not able to critique and evaluate their knowledge of reality unless they abandon their own customary forms of life and internalize other forms of life that they want to know about, that is, to become a member of a society based on those different forms of life. In contrast, Popper emphasizes the objective nature of knowledge by considering external reality as a major criterion of objectivity. Popper maintains that the growth of human knowledge takes place through a never-ending process of critical evaluation of previous knowledge claims and a continuous supply of new conjectures for capturing reality and their critical appraisal incessantly. In this article, following a brief description of the philosophical approaches of Wittgenstein and Popper (Sections 1 and 2), and a brief explanation of the anti-relativist attitude of critical rationalism (Section 3), we turn to a critical assessment of Wittgenstein's relativist approach through the prism of Critical Rationalism (Section 4). The last chapter of the article (Section 5) is dedicated to a brief recap of the topics discussed in the earlier sections.
    Keywords: Wittgenstein, Popper, language games, Incommensurability, relativism, Critical Rationalism}
  • رضا مثمر*

    دوراهی های اخلاقی همواره موضوع موردعلاقه فیلسوفان بوده است. برخی استدلال کرده اند که دوراهی های اخلاقی اصیل کاملا امکان پذیرند. دربرابر ایشان، کسانی دوراهی های اخلاقی را غیرواقعی و غیراصیل دانسته اند و معتقدند چیزی به نام دوراهی اخلاقی واقعی اصولا امکان ناپذیر است. مک کانل در زمره این فیلسوفان گروه دوم است. استدلال وی بر ناممکن بودن دوراهی های اخلاقی این است که این دوراهی ها، در حضور اصل «’باید‘ مستلزم ’تواند‘ است» و اصل ترکیب، به تناقض می انجامند. دربرابر هردو ادعای مک کانل مبتنی بر ناممکن بودن دوراهی های اخلاقی و منتج شدن آنها به تناقض، پاسکه استدلال کرده است دوراهی های اخلاقی حاصل تعارض ارزش های سنجش ناپذیر است و در چنین تعارض هایی اصل «’باید‘ مستلزم ’تواند‘ است» برقرار نیست. مک کانل با پیشنهاد رویکردی فصلی کوشیده است به استدلال پاسکه پاسخ دهد. در این مقاله، پس از توضیح ایرادهای پاسکه و پاسخ مک کانل نشان خواهم داد که راه حل فصلی مک کانل از عهده پاسخ به ایرادهای پاسکه برنمی آید.

    کلید واژگان: دوراهی اخلاقی, مک کانل, پاسکه, سنجش ناپذیری, کنش فصلی}
    Reza Mosmer *

    Moral dilemmas have been philosophically interesting subjects for scrutiny. While some philosophers have claimed that genuine moral dilemmas are possible, others have argued to the opposite. McConnell takes the latter path and argues that in the presence of two following principles moral dilemmas would lead to contradiction: “Ought implies can” principle and the so-called agglomeration principle. McConnell claims, and Paske rejects, that (a) genuine moral dilemmas are impossible and (b) that moral dilemmas lead to logical incoherence. Paske argues that moral dilemmas are originated in conflict of incommensurable moral values. Paske believes that in this circumstance the “Ought implies can” principle does not hold. To block Paske’s objection, McConnell has proposed a disjunctive approach to moral dilemmas. In this paper, first I explain McConnell’s argument that moral dilemmas lead to contradiction. Then I explore Paske’s objection and McConnell’s reply. Finally, I raise a series of objections against McConnell’s counter-attack to Paske’s incommensurability argument.

    Keywords: Moral dilemmas, McConnell, Paske, Incommensurability, Disjunctive action}
  • میر حاجی زاده

    یکی از دلایل قرایت های نسبی گرایانه در قبال علم، عدم امکان توجیه تصمیم دانشمندان در قبال نظریه های علمی متعارض یا بدیل است. نسبی گرا مدعی است موقعیتی وجود دارد که در آن دانشمندان هیچ گاه نمی توانند بین نظریات بدیل داوری کنند. از دید مقاله، یک نظریه بدیل تنها زمانی می تواند معقولیت علمی را به چالش بکشد که دو شرط «کاستی روش شناختی دانشمندان» و «وجود نظریات بدیل» در زمان مشخص تصمیم گیری برقرار باشند. یک گرایش عمده برای مقابله با نسبی گرایی تلاش در تکمیل و تجهیز روش شناسی دانشمندان در هنگام رویارویی با نظریات بدیل است. اما این مقاله معطوف به بررسی و ارزیابی «امکان وجود نظریه بدیل» است. برای این منظور، تلاش می شود با اشاره به تعاریف مختلف این مفهوم نشان دهیم برای توجیه «بدیل» بودن یک نظریه، باید شرط استقلال آن از نظریه فعلی برآورده شود. برای این منظور باید «صورت بندی کاملی» از نظریه های رقیب وجود داشته باشد. بنا به استدلال این مقاله، دست یافتن به این صورت بندی کامل جهت احصا تمام توانش های تبیینی و استلزام های تجربی نظریه، امری تاریخی و منوط به بروز نظریه موفق بعدی است. بنابراین تنها «پس از تصمیم گیری» و اتخاذ موضع می توان یک نظریه را به نحوی موجه بدیل دانست. بنابراین ادعای نسبی گرا دچار تهافت (ناسازگاری) است زیرا نخست باید اعتبار تصمیم دانشمندان را پذیرفته باشد تا بتواند بدیل بودن را به نظریه ای نسبت دهد.

    کلید واژگان: قیاس ناپذیری, تعین ناقص, نظریه بدیل, نظریه دریافت نشده, معادل تجربی, کوهن, اعوجاج سخت}

    One of the reasons of the Relativism about Science is the impossibility of justifying scientists' decisions about conflicting or alternative scientific theories. Relativism argues that there is a situation in which scientists can never judge between alternative theories. From the point of view of the article, an alternative theory can only challenge scientific rationality if the two conditions of “methodological shortcomings of scientists” and “the existence of alternative theories” are established at a given time of decision-making. A major trend against relativism is the attempt to complement and equip scientists' methodology when confronting alternative theories. However, this article focuses on the study and evaluation of the “possibility of alternative theory”. To this end, we try to point out the various definitions of this concept in order to justify “alternativeness” of a theory. The important condition of independence from the current theory must be met. For this purpose, there must be a “complete formulation” of competing theories. According to this article, achieving this complete formulation to enumerate all the explanatory capabilities and empirical implications of the theory is a matter of history and depends on the emergence of the next successful theory. Therefore, only “after making a decision” a theory can be justified as “alternative”. Thus, the relativist claim is inconsistent because it must first accept the validity of the scientists' decision in order to attribute the alternative to a theory.

    Keywords: : Incommensurability, Underdetermination, Alternative Theory, Unconceived Theory, Kuhn, Persistence Anomaly}
  • احسان جوادی ابهری*، حسین شیخ رضایی

    تغییر مفهومی و بررسی نتایج آن بر تاریخ علم همواه یکی از مسایل چالش برانگیز در مباحث تاریخ و فلسفه علم بوده است. در این مقاله ابتدا به معرفی آرای پل تاگارد یکی از فیلسوفان طرفدار فلسفه علم محاسباتی در مورد چیستی و چگونگی تغییر مفاهیم می پردازیم و بر این اساس، به رویکرد او به تاریخ علم از جهت انباشتی بودن یا انقلابی بودن اشاره خواهیم کرد. از نظر تاگارد، شواهد و روش ها دست کم چیزهایی هستند که در اکثر انقلاب های علمی بین نظریه موجود و نظریه جایگزین مشترک هستند. در این مقاله، نشان داده خواهد شد که این ادعا با رویکرد کل گرایی معناشناختی تاگارد سازگار به نظر نمی رسد. همچنین با موردکاوی تاریخی در خصوص انقلاب علمی مکانیک کوانتومی در تاریخ علم فیزیک، نشان خواهیم داد که - برخلاف نظریه پل تاگارد - تدریجی بودن و همپوشانی نظریه موجود و جایگزین دلیلی بر پیوستگی آن دو نیست ؛ زیرا اگر چه مرز دقیقی نمی توان میان آن دو یافت ، اما این به معنای عدم وجود هیچ مرزی نیست و علی الاصول جایی نظریه موجود کنار رفته و نظریه جایگزین مستقر شده است.

    کلید واژگان: انقلاب علمی, تغییر مفهومی, ناهمسنجگی, پیشرفت علمی, پل تاگارد}
    Ehsan Javadi Abhari *, Hossein Sheykhrezaee

    Conceptual change and its effects of the history of science has always been one of the challenges issues in historical and philosophical discussions of science. In this paper, we will first introduce Paul Thagard, one of the advocates of Philosophy of Computational Science regarding the essence and circumstances of conceptual change; based on this, we will indicate his approach to the history of philosophy in respect to its being accumulative or revolutionary. According to Thagard, evidence and methods are the least common things which are common in scientific revolutions between an existing and replacement theory. In this article, we will show that this claim does not seem to be compatible with Thagard’s semantic holistic approach. Similarly, through historical case studies regarding Quantum Mechanics scientific revolutions in the history of physics, we will show that contrary to Thagard’s theory, gradualness and overlap of an existing and substituent theory is not proof of cohesion between the two because even though one cannot find a precise boundary between them; this, however, does not mean that there is none and principally, the existing theory has been set aside and the replacement theory has been established.

    Keywords: Scientific revolution, conceptual change, incommensurability, scientific progress, Paul Thagard}
  • محمد مهدی حاتمی، رضا صادقی *

    ماتریالیسم حذف گرا تبیین رفتار بر اساس حالت های ذهنی را نمی پذیرد و تاکید دارد که رفتار انسانی را صرفا باید بر اساس رویدادهای عصبی تبیین کرد. طرفداران این دیدگاه برای کنار گذاشتن باور به حالت های ذهنی، آن را دیدگاهی عرفی می نامند که در برابر علم عصب شناسی قرار دارد. مقاله پیش رو با تحلیل مبانی معرفتی ماتریالیسم حذف گرا نشان می دهد که این دیدگاه نوعی انحصارگرایی وجودشناختی است که در تبیین سرشت ذهن، ناتوان است. همچنین استدلال خواهد شد که با انکار وجود حالت های ذهنی نه تنها جایی برای روان شناسی به عنوان یک حوزه معرفت بخش علمی و کاربردی باقی نمی ماند، بلکه جایی برای مفاهیم محوری علوم اجتماعی نیز نمی ماند. روان شناسی علمی با فرض وجود اشخاص در زیست جهانی اجتماعی پیش می رود و این فرض که اساس تشکیل روان شناسی علمی است نمی تواند فیزیکالیستی تعبیر شود. ادعای ایجابی مقاله این است که صرفا با تعامل دو علم روان شناسی و عصب شناسی است که امکان فهم دقیق هویت انسان فراهم می شود. باور به حالت های ذهنی غیرمادی هیچ منافاتی با علم عصب شناسی یا سایر علوم تجربی ندارد و تعریف انسان بر اساس نفس مجرد، مبنای وجودشناختی بی بدیل و منسجمی برای دفاع از روان شناسی علمی است.

    کلید واژگان: ماتریالییسم هدف گرا, فیزیکالیسم, دوگانه انگاری, تقلیل گرایی, قیاس ناپذیری, نفس غیرمادی}
    Mohammad Mehdi Hatami, Reza Sadeqi

    The eliminative materialism does not accept behavior explanation based on mental states and puts emphasis that human behavior should be explained just based nervous events. The supporter of this view, for the rejection of belief in mental states, call folk view which is against neuroscience. The following article, through the analysis of the epistemological basics of eliminative materialism, shown that this view is somehow an unreasonable monopoly of ontology. It will also be arguing that with defying the existence of mental state, not only there will be no space for psychology as a scientific and practical section, there is also no place for the key concepts of social sciences. Scientific psychology goes forward with assuming the existence of individuals in the social world of life and assumption which is the formation of psychology is scientific cannot interpreted in a physicalist way.Theaffirmative claim of this article is the fact that human nature can be understood deeply just through the interaction of psychology and neuroscience. Belief in immaterial mental states is not against neuroscience or other experiments sciences and definition based onimmaterial soul is an unmatchedand coherent ontological basis to defend scientific psychology.

    Keywords: Eliminative materialism, Dualism, Reductionism, incommensurability, immaterial soul}
  • مهدی هاتف*
    ایده جنجالی سنجش ناپذیری در کارهای کوهن به مرور با ایده ترجمه ناپذیری معادل شد. برای این ایده دو شرح و استدلال متمایز قابل صورت بندی است. شرح اول از رویکرد بافتاری نظری او به معنا درمی آید و شرح دوم از تلقی تاکسونومیک اش از واژگان انواع طبیعی. مبتنی بر هر یک از این دو شرح می توان یک شرط ترجمه ناپذیری به دست داد و بر اساس آن از ترجمه ناپذیر بودن نظریه های با واژگان متفاوت سخن گفت. در این مقاله این شروط ترجمه ناپذیری را صورت بندی خواهم کرد و به نقدهای منتقدین پاسخ خواهم گفت. هر چند با اعتراف به اینکه پذیرش این شروط امکان پذیری یک ترجمه را بسیار محدود می کند، اما اصول راهنمایی که منتقدین کوهن برای ترجمه ارائه کرده اند نیز فی الجمله متضمن تنشی بالقوه هستند و نمی توانند نقش یک اصل راهنمای معتبر را برای ترجمه ایفا کنند. در واقع در دل نسخه های متعدد این اصول تنشی بالقوه میان حفظ بیشینه معقولیت و حفظ بیشنه صدق در متن اصلی وجود دارد، بطوریکه پیروی نظام مند از آنها را نامطمئن می سازد.
    کلید واژگان: سنجش ناپذیری, ترجمه ناپذیری, طبقه بندی انواع طبیعی, اصل حسن ظن, اصل انسانیت}
    Mahdi Hatef*

    The controversial idea of incommensurability in Kuhn’s works was gradually replaced by the translatability thesis, for which two distinct arguments could be formulated. The first is extracted from his theoretical contextual approach to meaning, and the second form his taxonomic conception of natural kind terms. According to each one, it could be given an untranslatability condition, in terms of which we can talk about untranslatability of theories with different vocabularies. I will formulate these untranslatability conditions in this essay, confessing that accepting these conditions will terribly limit the possibility of translation. On the other hand, the maxims critics of Kuhn suggested for translation involves a potential tension and fail to play the role a reliable maxim plays in a translation. In fact, within various versions of these maxims, there is a potential tension between maximizing rationality and maximizing truth in the original text that makes us suspect to follow them systematically.
    Keywords: Incommensurability, Untranslatability, Classification of natural kinds, Principle of charity, Principle of humanity



    1.Introduction
    Incommensurability, the most frequent term in debates on Kuhn, was not originally a homogenous term. In The Structure of Scientific Revolutions different meanings were meant by incommensurability, which can be distinguished in three types; epistemological, semantic and perceptual. In next writings, however, he restricted it in semantic type. But even this type was not a stable idea. While incommensurability was originally related to communication failure, it was connected then to untranslatability. In addition while he initially seemed to claim a total incommensurability between two theories with different vocabularies, in 1990s he restricted his claim to local incommensurability.
    The terms he employed to explain incommensurability was not uniform too; in some cases it is formulated in terms of linguistic stuff like words, meaning and reference, and in other cases in terms of cognitive means like concept and classification. This difference leads to two different account of semantic incommensurability as untranslatability. What I’m concerned in this essay is the conditions for translatability which can be extracted from these two accounts.
    2.Discussion
    The first account is resulted from his contextual approach to meaning; a theory according to which meaning of a term is determined by its mode of application in that theory. Using conceptual role semantic the first condition for untranslatability can be articulated:First condition: two theories are untranslatable if and only if scientific laws and possible inferences in two theories do not correspond.
    I employ this condition to show that why P. Kitcher’s response (1978) to Kuhn on theories in different sides of chemistry revolution in 19th century does not work. This condition, however, is too strong, respecting which not only revolutionary theories, but also most different theories are impossible to be translated.
    The second account concentrates on concepts arranged in scientific classifications. This account seeks to exhaust content of a theory by classification, which includes an arrangement of specific categories with interconnected relations. Now the second condition can be introduced:Second condition: two theories are untranslatable if and only if there are cross-classifications between natural kinds in their domain.
    As Career (2001) indicated this condition is neither necessary nor sufficient. It is not necessary because two conceptual systems may be untranslatable without violating principle of non-overlap in their lexical structure. It is also not sufficient, because the overlap between two taxonomies might be such that it can be amended and turn out to be consistent. This condition is weaker that what Kuhn needs to claim incommensurability between theories.
    Then I attempt to show that while translation conditions are articulated, Kuhn's account of incommensurability requires more articulation, maxims for translation introduced by Kuhn’s critics, like Putnam (1980) and Davidson (1991) suffer from an essential tension which frustrates their projects. According to Davidson a translation must care a principle called principle of charity. This principle includes two distinct principles; according to first one, i.e. principle of coherence, the translator must maximize logical consistency in speaker’s thought. According to second principle, i.e. principle of correspondence, he must understand the speaker such that he is responding to the very features of the world to which the translator would respond in similar circumstances. By first principle the speaker seems to be almost rational, and by the second the translator attributes to the speaker some of what he considers to be true about the world.
    3.Conclusion
    The principle of charity is result of two concerns; inferential concern and representational concern. Now the question is what should we do when these two maxims diverge; i.e. the inferential concern is in different direction from representational concern? Especially when there is no doubt, regarding pervious theories, that they are partially true. As was said, Kitcher’s question was to give instructions to determine how much Prestley says really. In fact, there is a way to separate items with a reference to the use of a phrase from non-reference items. In his current statement, his focus was on principle, with the aim of separating sentences which are based on the theory of the next. But I think that pursuing this concern will amount to a violation of the principle of solidarity. The principle of Putnam's Guide, by giving priority to the transfer and preservation of our concept of one thing in relation to our perception of it, inevitably makes the scientist's rationale sacrificed for the concept of its vocabulary. Davidson has also deliberately articulated two principles in his formulation of the principle of good faith.
    References

    - Carrier, M. (2001) 'Changing Laws and Shifting Concepts: On the Nature and Impact of Incommensurability' in Boyd, R. Hoyningen-Huene, P. Sankey, H. (2001) Incommensuraibility and related matters, Springer.
    - Davidson,D. (1991)'Three Varieties of Knowledge', Royal Institute of Philosophy Supplement, 30, pp 153-166.
    - Kitcher, P. (1978) 'Theories, theorists, and Theoretical Change', The Philosophical Review, Vol. 87, No. 4 (Oct. 1978), pp. 519-547
    - Kuhn, T. S. (1970) The Structure of Scientific Revolutions, Chicago: University of Chicago Press, 2nd ed.
    - Putnam, H. (1981) 'Two conceptions of rationality' in Reason, Truth and History, Cambridge, Cambridge University Press
    Keywords: Incommensurability, Untranslatability, Classification of natural kinds, Principle of charity, Principle of humanity}
  • حسین کلباسی اشتری*، امیر حاجی زاده
    از زمان چاپ کتاب جریان ساز ساختار انقلابات علمی تامس کوهن، رویکردهای تاریخی و جامعه شناختی به علم به نوعی نسبیت باوری در قبال ارزیابی نظریات علمی دامن زده و همچنین موجب اعتقاد به گسست در تاریخ علم شده است. قیاس ناپذیری هسته اصلی دعاوی کوهن در این زمینه است. از منظر کوهن مصداق/مرجع مفاهیم علمی در نظریات مختلف کاملا متفاوت هستند. از سوی دیگر، هر پارادایم پیش از فرایند صورتبندی مفهومی همچون یک چرخش شناختی حوزه ادراکی را دگرگون می کند. و نهایتا برخلاف نظرگاه رایج فیلسوفان علم رسمی (اثبات گرایان و ابطال گرایان) هیچ قاعده صریحی جهت داوری نظریات وجود ندارد. در مقابل، کاسیرر با تاکید بر وجوه پایدار نظریات به عنوان صورت های نامتغیر انتظام بخش، نظریات علمی را قیاس پذیر و تاریخ علم را پیوسته و تکوینی می بیند. در این مقاله تلاش می شود پاسخ های کاسیرر در مقابل کوهن صورتبندی شود. در پایان مقاله نیز سعی می کنیم اختلاف آنها را در پرتو نوع تاریخنگاری ایشان شرح دهیم.
    کلید واژگان: معقولیت علمی, قیاس ناپذیری, کوهن, کاسیرر, مفهوم, تابع}
    Hossein Kalbasi Ashtari *, Amir Haji Zade
    Since the publication of Thomas Kuhn’s influential book, The Structure of the Scientific Revolutions, historical and sociological approaches to science have led to a kind of relativism towards the evaluation of theories as well as the belief in the break in the history of science. The main idea put by Kuhn's historiography is incommensurability. From Kuhn's point of view, the scientific concepts refers to completely different entities in different theories. On the other hand, each paradigm changes the perceptual domain before the conceptual process and formal articulation. Finally, unlike the conventional philosophy of science (Positivism and Falsifiability), he mentions there is no explicit rule for justification of theories. In contrast, Cassirer emphasis on elements in theory as the invariant regulative forms through which scientific thought progress continuously. In this paper, Cassirer's responses to Kuhn have been formulated. At the end, we attempt to show how diverse types of historiography made their difference.
    Keywords: Scientific Rationality, Incommensurability, Kuhn, Cassirer, Concept, Function}
  • احمد لهراسبی، سید مصطفی موسوی اعظم
    یکی از اشکالات وارد به امکان فلسفه تطبیقی، قیاس ناپذیری سنت های فلسفی است. مقصود از قیاس ناپذیری آن است که فرهنگ های متفاوت بستر رشد نظام ها یا اندیشه هایی می شوند که از لحاظ ساختار مفهومی، روش ها و ابزار مورد استفاده با یکدیگر تفاوت های اساسی دارند، و از این رو، نمی توان نظریات فلسفی را به شکلی بین فرهنگی مورد مقایسه قرارداد. شیانگ لانگ جانگ ریشه امکان ناپذیری مقایسه را نبود وضعیت تطبیقی می داند. مراد از وضعیت تطبیقی، وضعیتی است که در آن مقایسه کننده همزمان بر موارد مورد مقایسه و نسبت بین آنها اشراف داشته باشد تا بتواند مقایسه ثمربخشی داشته باشد. مقاله می کوشد که نشان دهد که برای تحقق امکان فلسفه تطبیقی پژوهش گر باید با قرار گرفتن در حالت بیناپارادایمی وضعیت تطبیقی را پدید آورد. قرار گرفتن در حالت بیناپارادایمی رهاکردن خود از محدودیت های درون پارادایمی و به فعلیت رساندن پتانسیل «در میان قرار گرفتن» است. با قرار گرفتن در حالت بیناپارادایمی و ایجاد وضعیت تطبیقی می توان به مقایسه ای ثمربخش بین سنت های فلسفی دست یافت.
    کلید واژگان: فلسفه تطبیقی, قیاس ناپذیری, وضعیت تطبیقی, حالت بیناپارادایمی, مقایسه میان فرهنگی}
    Seyed Mostafa Mousavi Azam
    One of the criticisms of comparative philosophy is the incommensurability of different traditions. That is, various systems or disciplines, conceptually and methodologically different, are grown in the context of different traditions and thus making them incommensurable. Xianglong Zhang holds that incommensurability is because of the lack of grounds for comparison. To accomplish fruitful comparisons, one ought to fully discern the points of comparison. The originality of the current paper is its attempt to draw attention to the point that comparative philosophy should be approached through an inter-paradigmatic stand. It can be attained when the researcher transcends the limits of paradigms. Inter-paradigmatic perspective along with grounds for comparison when maintained leads to effective comparison of philosophical traditions.
    Keywords: Comparative Philosophy, Incommensurability, Comparative Situation, Inter, Paradigmatic, Intercultural Comparison}
  • محسن فاضلی*، غلامحسین توکلی
    کثرت گرایی ارزشی مد نظر برلین، با تاکید بر توافق ناپذیری و تلفیق ناپذیری ارزش ها بر این نکته صحه می گذارد که هیچ گونه معیار و مقولات عام و مشترک وجود ندارد که به کمک آنها بتوان به اولویت بندی ارزش ها در یک نظام منسجم ودر نتیجه ارزشداوری خیرها و غایات پرداخت. از سویی به نظر می رسد نسبی گرایی با رد هرگونه عینیت در اخلاق و ارزشها و با تاکید بر عدم وجود معیارهای عام برای مفاهمه و داوری ارزشی، و رد مونیسم اخلاقی و تکیه بر تکثر، مرزهای مشترکی با کثرت گرایی پیدا می کند. برلین می کوشد تا میان کثرت گرایی ارزشی خویش با نسبی گرایی تفاوت قائل شود . درنیمه اول این مقاله پلورالیسم ارزشی برلین مطرح شده و در نیمه دوم نشان خواهیم داد که تلاش های برلین برای فاصله گرفتن از نسبی گرایی چندان قرین توفیق نیست.
    کلید واژگان: کثرت گرایی, نسبی گرایی, مونیسم ارزشی, توافق ناپذیری, و تلفیق ناپذیری ارزشی}
    Mohsen Fazeli *, Qolamhosein Tavakkoli
    Berlin, by emphasizing on Incommensurability and Incomparability of ethical values defends a kind of value pluralism. He believes that there are no general categories and common criterions to judge with in morality and therefore there is no way to determine and evaluate the right actions from the wrong ones.
    On the other hand it seems that relativism also, by refusing any objectivity in ethics, and by emphasizing the lack of general standards for judgment rejects moral monism, and by relaying on differences between cultures, attains to common borders with pluralism. But Berlin tries to separate his own valve pluralism from relativism. In first half of this article we will SURVEY Berlin's value pluralism and in the second half it will be shown that Berlin's efforts for distancing from relativism is not so successful.
    Keywords: Pluralism, Relativism, Monism, Incommensurability, Incomparability}
  • علی عزیزی، مصطفی تقوی
    کوهن و فایرابند از فیلسوفان علمی هستند که در بسیاری از جهات، دیدگاه های نزدیک و بعضا مشترکی دارند. این دو فیلسوف به عقلانیتی آفاقی و جهان شمول باور ندارند؛ از این رو در عرف ادبیات فلسفی، دیدگاه های آنان را نسبی گرایانه تلقی می کنند. هر دو، از فیلسوفان نیمه دوم قرن بیستم هستند و واکنشی به جریان های پوزیتیویستی و نگتیویستی محسوب می شوند. این اندازه، شباهت و نزدیکی، این پرسش را در ذهن برمی انگیزد که اختلاف نظر و تفاوت آرای این دو، در کجاست. در این مقاله می کوشیم تا با مروری گذرا بر دیدگاه های آنان، انتقاداتی را که فایرابند به علم شناسی کوهن دانسته است، بررسی کنیم. از جمله این نقدها، می توان به موارد زیر اشاره کرد: نقد بر رویکرد ایدئولوژیک کوهن نسبت به تاریخ؛ گستره قیاس ناپذیری او؛ ابهام در توصیفی یا تجویزی بودن دیدگاه هایش؛ گذر ناموجه از پایداری به کثرت؛ ناکامی در تمایز حیطه علم و غیر علم با جعل هویات نظری مانند پارادایم و علم عادی؛ و در نهایت، ذبح انسان آزاد در خفقان علم عادی.
    کلید واژگان: کوهن, فایرابند, قیاس ~ ناپذیری, اصل کثرت, اصل پایداری, پارادایم, علم عادی, انسان آزاد}
    Ali Azizi, Mostafa Taghavi
    The viewpoints of Kuhn and Feyerabend، as two philosophers of science، are similar in many aspects، even the same in certain problems. They do not believe in any objective and universal rationality، hence، their views are regarded relativistic by many other philosophers. These two philosophers، belong to the second half of the twentieth century and are considered as a response to positivism and negativism. Despite the extensive correspondences، there are some significant differences between them. In this paper، we have tried to derive and analyze the criticisms of Feyerabend to Kuhn''s viewpoint on science، such as critisizing the Kuhn''s ideological approach to history، the domain of his incommensurability، the ambiguity in normativeness and descriptiveness of his ideas، unjustifiable transition from tenacity to proliferation، failure in discriminating between science and non-science via theoretical entities such as paradigm and normal science، and finally restricting the scientists’ freedom throughout the normal science.
    Keywords: Kuhn, Feyerabend, incommensurability, paradigm, normal science, tenacity, proliferation}
  • رحمان شریف زاده، پروین بدزی
    ادعای کوهن مبنی بر تغییر جهان به هنگام انقلاب های علمی، مسائل و ابهاماتی ایجاد می کند؛ مثلا آیا تغییر در خود جهان رخ می دهد یا فقط در ذهن ما؟ آیا تغییر جهان با ثبات محرک های حسی سازگار است و آیا صرف تغییر ذهن (و نه خود جهان) با قیاس ناپذیری ادراکی قابل جمع است؟ کوهن با رویکردی کانتی داروینی از شرایط پیشین دیدن جهان و تغییر جهان سخن می گوید. چنان که بحث خواهیم کرد این شرایط پیشینی همان ساختار مقوله بندی دانشمندان هستند، ما در این نوشته با تحلیل مسئله تغییر جهان بر اساس تغییر ساختار مقوله بندی، تلاش خواهیم کرد به مدعای کوهن وضوح ببخشیم و به مسائل پیرامون آن پاسخ دهیم، همچنین از این موضع دفاع خواهیم کرد که وی به معنایی متعارف می تواند از تغییر جهان سخن بگوید.
    کلید واژگان: تغییر جهان, ساختار مقوله بندی, مقولات, محرک های حسی, احساس}
    Rahman Sharifzadeh, Parvin Badri
    Kuhn’s world change claim has some problems; whether this change is an objective change (change in the world itself) or a subjective one (change in the mind)? Does objective ‘world change’ conform to the stability of sense stimulus? Whether subjective change is compatible with the incommensurability of perceptions of rival paradigms? Kuhn through his Darwinian- Kantian framework argues for the priori conditions of world perceiving and changing. As we will see، these conditions are the taxonomic structure of paradigms. We will argue that Kuhn can speak of the change of world itself in a commonsensical manner.
    Keywords: World change, incommensurability, Kuhn}
  • سعید طبی ممتاز
    یکی از مناقشه برانگیزترین موضوعات در فلسفه علم توماس کوون، مفهوم هم سنجه ناپذیری است. مفهومی که کوون ابتدا برای مقایسه میان نظریه های جانشین به کار گرفت. هنگامی که کوون این مفهوم را توسعه بخشید افراد زیادی دیدگاه او را به چالش کشیدند و از این رو کوون بر آن شد تا دیدگاه خویش را اصلاح کند، به گونه ای که از زمان طرح این مفهوم تا آخرین روایت کوون از آن، می توان دو موضع را در اندیشه او یافت که با موضعی انتقالی از یک دیگر جدا می شوند. در روایت اولیه، مفهوم هم سنجه ناپذیری با مفهوم پارادایم و انتقال انقلابی میان آن ها مرتبط است. به دلیل این که هریک از پارادایم ها روش ها و الگوی مسائل متفاوتی دارند نمی توان میان آن ها مقایسه و داوری کرد؛ منتقدان چنین دیدگاهی را ناعقلانی یافتند. زیرا اگر هیچ معیاری فراپارادایمی وجود نداشته باشد چگونه می توانیم نظریه ای را عقلانی بدانیم. کوون با اصلاح دیدگاه خویش در موضع انتقالی تلاش می کند که هم سنجه ناپذیری را با تعین ناپذیری ترجمه مرتبط سازد، اما با وجود برخی مشکلات، از این موضع نیز گذر می کند و روایت متاخر خویش را مطرح می سازد؛ او در موضع متاخر مدعی می شود که به دلیل این که نظریه ها ساختارهای متفاوتی را برای رده بندی گونه های طبیعی به خدمت می گیرند، نمی توان واژگان نظریه ها را به طور کامل به یک دیگر ترجمه کرد.
    کلید واژگان: هم سنجه ناپذیری, پارادایم, هم سنجه ناپذیری موضعی, تعین ناپذیری, ساختار رده بندی}
    Saeed Tebbi Momtaz
    One of the most controversial topics in Thomas Kuhn’s philosophy of science is the concept of incommensurability; the concept he applied for comparison among successive theories. When he developed this concept، many critics challenged his view، so he decided to improve his theory. There fore، from the time of expressing this concept to the final version، we can find two positions in his view separated from one another by a transitional position. In his early position، the concept of incommensurability is related to the concept of paradigm and revolutionary transitions between them. As each paradigm has different methods and problem patterns، we cannot have compare or judge about them. Critics found such view irrational، because if there is no meta-paradigmatic criterion، how we can know that a theory is rational. By reforming his view in his transitional position، Kuhnseeks to relate incommensurability with indeterminacy of translation. However، but in spite of some problems he gives up on this position and presents the later version of his theory
    Keywords: Incommensurability, paradigm, local incommensurability, indeterminacy, structure of taxonomy}
  • Sayyed Ali Hashemi, Morteza Sedaghat
    In this paper, we are going to compare the thesis of holism embedded in Kuhn’s philosophy of science and Quine’s epistemology. Both of these philosophers have emphasized philosophers after them a great deal. One of most crucial concepts in Kuhn’s philosophy is incommensurability which is widespread nowadays in philosophy of science. He defines it in three levels including observational, methodological and semantic. To do such a thing, Kuhn appeals to a kind of partial holism, i.e. at the level of paradigm. On the other hand, Quine holds a kind of epistemic and semantic holism which seems to have much affinity with Kuhn’s partial epistemic and semantic holism used in his incommensurability thesis. This paper aims, while introducing Quine’s holism in his “Two Dogmas of Empricism” and Kuhn’s incommensurability in his “The Structure of Scientific Revolutions”, to express such affinities.
    Keywords: semantic holism, epistemic holism, incommensurability, paradigm, Kuhn, Quine}
  • رحمان شریف زاده
    کوهن مدعی است پارادایم های علمی رقیب در عین این که قیاس ناپذیر ند، با هم ناسازگارند. این مدعا این مسئله را ایجاد می کند که قیاس ناپذیری چگونه با تعارض جمع می شود؟ قیاس ناپذیری لازم می آورد که دو نظریه رقیب دارای شبکه معنایی و ساختار مقوله بندی متفاوتی باشند این راه را بر ناسازگاری و تعارض گزاره ها می بندد. در این نوشته با ارائه یک نظریه سمانتیکی و متمایز کردن دو نوع تعارض، تعارض گزاره ای و تعارض مقوله بندی، خواهیم کوشید در عین پذیرش قیاس ناپذیری و لوازم آن از تعارض پارادایم های رقیب دفاع کنیم.
    کلید واژگان: پارادایم, قیاس ناپذیری, تعارض, ترجمه ناپذیری, ساختار مقوله بندی}
    Rahman Sharifzadeh
    Kuhn argues that while revival scientific paradigms are incommensurable claims they are incompatible as well. This brings about a problem: how two incommensurable theories could be incompatible? Incommensurability entails that two rival theories should have different cognitive domain and taxonomic structure، this expression then blocks the emergence of contradiction among statements. In this essay we intend to propose a semantic theory and distinct two kinds of incompatibility، sentential incompatibility and taxonomic structural incompatibility، and thereby attempt to defend incompatibility and incommensurability of paradigms.
    Keywords: paradigm, incommensurability, incompatibility, taxonomic structure}
  • سیدمحمدتقی موحد ابطحی
    در این مقاله، رویکرد فرهنگستان علوم اسلامی به «علم دینی» به اجمال معرفی شده است. همچنین یکی از اصلی ترین مبانی آن، که در ادبیات معرفت شناسی و فلسفه علم با عنوان «اراده گرایی» شناخته می شود، با روش تحلیلی بررسی، و به برخی از اشکالات وارد بر آن، پاسخ داده شده است. در نهایت، برخی از نکات مبهم و لوازم منطقی نادرست آن و ضعف در ادله رد واقع گرایی، عدم توصیف و تبیین دقیق رویکرد ضدواقع گرایی و بی توجهی به لوازم آن و همچنین ناسازگاری این نظریه از حیث واقع گرابودن، تحلیل شده است.
    کلید واژگان: علم دین, فرهنگستان علوم اسلامی, اراده گرایی, روان شناسی گری, واقع گرایی, نسبی گرایی, قیاس ناپذیری}
    Seyyed Mohammad Taqhi Mowahhed Abtahi
    The present paper briefly introduces the approach of the academy of Islamic sciences to "religious science". One of its most basic foundations, which is called "voluntarism" in the literature of epistemology and philosophy of science, has been investigated and the doubts raised about them have been resolved. Finally, some of its ambiguous points and wrong logical requirements, weakness in providing arguments against realism, its lack of giving a precise description of anti-realism approach and inattention to its requirements have been discussed and analyzed. Also, the incompatibility of this theory with respect to realistic tendency has been explained.
    Keywords: religious science, academy of Islamic sciences, voluntarism, psychologism, realism, relativism, incommensurability}
  • Alireza Mansoori
    In the present article, through a case study, the author aims to criticize the thesis of complete incommensurability of theories through study of the influence of Aristotle's ideas concerning motion on modern science and evaluation of its capabilities in the light of achievements of the modern science. In this regard, innovative views of Ibn Sina and Mulla Sadra concerning the above issue, as compared to those of Aristotle, have been mentioned as well.
    Keywords: Motion, incommensurability, Aristotle, Mach Principle}
  • شاهین کاوه
    قیاس ناپذیری تصور معمول دانشمندانی را به مبارزه می طلبد که مدعی اند نظریه هایشان را با یکدیگر مقایسه می کنند تا برترین شان را برگزینند. از یک نظرگاه توصیفی این تز قرار است این واقعیت را تبیین کند که در خلال دوره های گذار دانشمندان قادر نیستند برتری نظری? خودشان را از مجموعه ای از مشاهده ها و گزاره های هست? اصلی پارادایم استنتاج کنند. با این فرض که در کل، نگرش توصیفی را حفظ کنیم درصددم نشان دهم که وجود قیاس ناپذیری لزوما نقش مهم و پیامدبار آن را در سطح کلان نشان نمی دهد. به هر حال توصیف داده شده از جابه جایی های پارادایمی می باید، تا زمانی که فرایندهای فردی و ذهنی در طول یک دور? گذار مد نظر هستند، صحیح تلقی شود. اما می توان یک روند درازمدت و ''ماکروسکوپیکی'' پیدا کرد که در آن نظریه ها عملا مقایسه می شوند. معیاری که نظریات بر اساس آن مقایسه می توانند شد توانایی آنها در تولید دوبار? پدیده ها است، یا آن طور که اینجا نامیده شده است: توانایی بازسازی.
    کلید واژگان: قیاس ناپذیری, پارادایم, پارادایم استنتاج, ماکروسکوپیکی}
    Shahin Kaveh
    Incommensurability challenges popular idea of the scientists who claim that their theories may be compared with each other to choose the best from among them. Descriptively speaking, this thesis is supposed to explain that, during transitional periods, scientists are not able to deduce superiority of their own theories from a collection of observations and propositions of the main core of paradigm. Having assumed that, in general, descriptive attitude may be maintained, the author will show that the presence of incommensurability does not, necessarily, present its important and consequential role at a macro-level. As long as individual and mental processes during a transitional period are concerned, a description of paradigm shifts should be regarded as being correct. But, a long-term and macroscopic trend may be found in which theories are actually compared. Criteria according to which theories may be compared are their abilities to reproduce phenomena, or as they are called here "ability to reconstruction"
    Keywords: Incommensurability, paradigm, taxonomic incommensurability, Constructive Empiricism, paradigm shifts}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال