به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اختلاف ادیان » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه « اختلاف ادیان » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • بهاره رفاهی*، علی صفایی سنگری

    هدف اصلی در این پژوهش مقایسه عقیده إبن عربی و مولوی درباره مساله اختلاف ادیان باتوجه به فصل 66 کتاب فتوحات مکیه إبن عربی با عنوان «در معرفت سر شریعت، ظاهرا و باطنا، و در معرفت آن اسم الهی که شریعت را به وجود آورده است» و داستان «آن پادشاه جهود که نصرانیان را می کشت» براساس رویکرد بینامتنیت بوده است. بینامتنیت نه تنها در ساختار و پیرنگ داستان ها بلکه در اندیشه و محتوای متون نیز می تواند وجود داشته باشد. ادیان ابراهیمی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) ریشه ای سامی دارند؛ در طول تاریخ نیز با یکدیگر امتزاج داشته اند. إبن عربی و مولوی نیز معاصر یکدیگرند و احتمال تاثیرپذیری مولوی از إبن عربی قابل تامل است، بنابراین وجود رابطه بینامتنیت در این متون، در سطح اندیشه و محتوا امکان پذیر است. برای نیل به این منظور روایت إبن عربی برای تبیین مساله اختلاف ادیان با روایت مولوی برای بیان همین مضمون مقایسه شد. براساس این پژوهش می توان گفت إبن عربی و مولوی در مساله اختلاف ادیان با هم، هم عقیده هستند. هر دو معتقدند ادیان در اصل و اساس یکی هستند و اختلافی ندارند و اگر اختلافی در ادیان به چشم می خورد تنها در صورت و ظاهر امر است. آن ها اختلاف ادیان و تفرقه افکنی در میان امت را نتیجه ظلم افراد منفعت طلب می دانند.

    کلید واژگان: بینامتنیت, اختلاف ادیان, إبن عربی, مولوی, فتوحات مکیه, مثنوی}
    Bahare Refahi*, Ali Safayi

    The main purpose of this study is to compare the beliefs of Ibn Arabi and Rumi on the issue of religious differences according to Chapter 66 of the book of the conquests of Mecca by Ibn Arabi entitled " In the knowledge of the secret of the law, outwardly and inwardly, and in the knowledge of the divine name which created the law " and the story "The king of the Jews who killed the Christians is clear" was based on the intertextual approach. Intertextuality can exist not only in the structure and plot of stories but also in the thought and content of texts. The Abrahamic religions (Judaism, Christianity, and Islam) have Semitic roots; they have been mixed together throughout history. Ibn Arabi and Rumi are also contemporaries of each other and the possibility of Rumi being influenced by Ibn Arabi is worth considering, therefore, the existence of intertextuality in these texts is possible at the level of thought and content. In order to achieve this, the narration of Ibn Arabi to explain the issue of differences of religions was compared with the narration of Rumi to express the same theme. This research can be said that Ibn Arabi and Rumi are of the same opinion on the issue of religious differences. Both believe that religions are in principle and do not differ, and if one is seen in religions, it is only in form and appearance. They consider the differences of religions and divisions among the ummah as the result of the oppression of the utilitarians.

    Keywords: Intertextuality, Religious differences, Ibn Arabi, Rumi, Conquests of Mecca, Masnavi}
  • Seyyed Ahmad Tabatabai Sotodeh, Hossein Naghavi
    Considering the belief that first, there is no god other than God and secondly, man’s reality and nature are subject to no change, religion can be defined as a way shown by God to provide man with guidance, and its constitution and even most of its details must be constant. It is possible to assume that all heavenly religions have common and fixed realities in three realms; beliefs, morality and precepts, in order to foster relationship with their common nature and invariable aspects. Resting on this argument, this paper investigates these realities and their role, and gives examples to illustrate this point, to sum up, although we cannot affirm the legitimacy of religion by merely relying on the existence of such common features in religion, lacking in them can result in the falsity and deviation of that religion. In other words, the common realities in the three realms; namely beliefs, morality and precepts characterize all heavenly religions. Making an investigation into these realms not only has noticeable effects on the question of the legitimacy of religion, but also on the definition of religion and the dialogues between religions.
    Keywords: religions, legitimacy, unity among religions, disagreement among religions common ground among religions, true, untrue religions}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال