به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مغان » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه « مغان » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • سید محمد حاجتی شورکی*، سید علی حسنی آملی، داود ملاحسنی

    از واژه‌های پرکاربرد، به‌ویژه در متون نقلی کهن، واژه «مجوس» است. این واژه در منابع روایی اسلام سهم قابل توجه از احادیث را به خود اختصاص داده است. آنچه حایز اهمیت و مبنای این نوشتار بوده، تعیین مصداق مجوس در متون اسلامی است. دو دیدگاه کلی درباره مصداق مجوس مطرح است. برخی نویسندگان دایره مصادیق مجوس را گسترده دانسته و برای آن فرقه‌های متعددی نام برده‌اند که در تعداد و اسامی این فرقه‌ها با یکدیگر اختلاف دارند. نوشتار پیش‌رو پس از ذکر موافقان این دیدگاه و نقد دیدگاه آنان، به سرگذشت پیروان ادیان ایران باستان پرداخته و تنها دین زنده ایران باستان را آیین زرتشت دانسته است که پیروان فعالی دارند و تنها زرتشتیان‌اند که می‌توانند مصداق مجوس باشند؛ سپس با تحلیل و تطبیق مجوس در روایات اسلامی، این دیدگاه را برگزیده است که تنها مصداق مجوس در متون دینی اسلام، زرتشتیان هستند.

    کلید واژگان: مجوس, مغان, مانویت, زرتشتیان, ایران باستان, احادیث}
  • هانیه پاک باز، مهشید میرفخرایی، محسن ابوالقاسمی
    درباره مغان، خاستگاه اصلی آنها، آیین، آداب و رسومشان بین محققان اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد. بعضی معتقدند آنها نه آریایی و نه سامی، بلکه قومی بودند که در ماد می زیسته اند، آنها را جادوگرانی زبده، دیوپرست، روحانیون کیش پیش زردشتی و مخالفان حقیقی زردشت می دانند که چون یارای مقاومت در برابر فراگیر شدن آیین زردشت را در خود نیافتند، به هیات سردمداران دین زردشت درآمدند. برخی نیز آنها را وارثان برحق زردشت می دانند. برخی نیز معتقدند: آنان روحانیونی بودند که پذیرای پیام زردشت شدند و در رواج آن کوشیدند. بی شک مغان در ترویج آیین زردشت، تاثیری انکارناپذیر دارند. تاثیر مغان و آیین های منسوب به آنها، همانند کشتن خرفستران، خویدوده، به دخمه سپردن مردگان از ترس حمله دیو نسوش و همه تلاش آنها برای دیوزدایی در وندیداد و سایر کتب مذهبی زردشتیان، گویای همین واقعیت است.
    کلید واژگان: مغان, دیوپرست, زردشت, دیو زدایی, وندیداد}
    Haniyeh Pakbaz, Mahshid Mirfakhraei, Mohsen Abolqasemi
    There is a lot of controversy over Magi, their main origin, religion, as well as their customs and traditions. Some believe that they were neither Aryan nor Sami, but belonged to a tribe residing in Media. They were known as adept magicians, demon worshipers, pre-Zoroastrian clerics and true opponents of Zoroaster who joined the Zoroastrian religion after finding themselves unable to stand against the ubiquitous influence of Zoroastrian religion. Some consider them the rightful heirs of Zoroaster. Others believe that they were clerics who embraced Zoroaster's messages and tried to spread them. Undoubtedly, Magi have played an undeniable role in the promotion of Zoroastrianism. The influence of Magi and their specific rituals such as killing xrafstarān, xwēdōdah, carrying the dead to Daxmag from fear of the demon Nasuš’s attack and all their efforts for killing demons as described in Vendīdād and other Zoroastrian religious books, confirm this reality.
    Keywords: Magi, Demon worshiper, Zoroaster, Killing demons, Vendīdād}
  • خلیل بهرامی قصرچمی، عبدالرحیم عناقه، سمیه سبزواری*
    مفهوم خرابات از بعد لغوی و سپس جایگاه خاص آن در آئین مهرپرستی به دلایل متعددی آن گونه که می بایست مورد بررسی واقع نشده و معنای مستقلی که جامع و مانع باشد برآن مترتب نگردیده است. سیر تاریخی و تطور لغوی و مشربی این واژه نشان می دهد، خرابات در اصل همان «خورآبه» در آیین میترائیسم بوده که با طی مراحلی دشوار، سالک طریق آن مشرب به آنجا ره می یافته است. بعد از اسلام و ظهور مشرب عرفان و تصوف این واژه و مفهوم، با بسامدی فراوان در آثار عرفانی و ادبی متجلی گردید و در ادبیات قلندرانه چنان راه یافت که هر کس به ظن خود از آن تعبیری نمودو متاسفانه نقب انحرافی از این واژه به وجود آمد که با اصل جایگاه خاصی که در آیین میترائیسم داشت؛ تفاوت کلی دارد و متاسفانه در مفهوم عام، به عشرتکده و شرابخانه، نقل به معنی گردید. نگارنده در این مقاله بر آن است تبیین نماید که اصل مفهوم خرابات بر خاسته و برگرفته از چه آیینی است و سیر تاریخی آن چگونه است؟
    کلید واژگان: خرابات, آیین مهر, مهرابه, خورآبه, مغان, ادبیات قلندرانه}
    Khalil Bahrami Gh*, Abdorahim Anaghe, Somaye Sabzevari*
    For numerous reasons Kharabat and its special position in sun-worship has not been studied from lexical view and a comprehensive independent meaning has not been defined for it. The incomprehensibility or in another word not to get to the bottom of the subject has caused that everybody analyzes and criticizes it. Historical evolution and lexical development of this word shows that Kharabat has been in fact "Khourabe" in Mithraism that through passing difficult stages the seeker has reached it. After Islam and Gnosticism and Sufism emergence this word manifested in gnostic and literary works by numerous frequencies and it found its way into calender literature so that everybody interpreted it by its own apprehension and unfortunately this word encountered deviation which is different from its special position in Mithraism; and unfortunately it was in general defined as bar and place of pleasure and undiscerning persons thought that purpose of Kharabat is this negative aspect, while such Gnostics as Shabestary, Sanaee, Hafez and so on paid attention to its essence and spoke about a lot. So in present paper the author tries to explain that what is the original meaning of Kharabat and how did it change and that how much various views of researchers in different aspects can have effect on a general totaling in order to achieve to Kharabat meaning.
    Keywords: Kharabat, Mehr Religion, Mehrabe, Khourabe, Moghan, Calender Literature}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال