به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « a way between free will » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه « a way between free will » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • عابدین درویش پور*، مهرداد امیری، حبیب حاتمی کنکبود

    اختلافات و درگیری های بی پایان پیروان ادیان و مذاهب به حیات اجتماعی و دینی دینداران آسیب جدی وارد می کند و وضعیت کنونی جامعه دینی را به پرسش می کشد. پیش فرض های بنیادین اندیشه عرفان اسلامی که بر شناخت ساحت وجودی خدا و انسان استوار شده، کلید راه گشایی برای رسیدن به صلح و آرامش بشر است. تبیین مبانی ماهیت آموزه های عرفانی، نقشی اساسی در همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان مذاهب و ادیان و ایجاد همبستگی و وحدت و صلح پایدار بین مسلمانان ایفا می کند. عارفان، تهذیب نفس را موجب آرامش و نشاط معنوی در حیات جامعه و نمودی از صلح بیرونی می دانند و با تاکید بر هدف آزادگی در بعثت انبیا، در طلب وارستگی و مقام حریت پیروان مذاهب اند و بر مبنای وحدت وجود و اعتباری بودن کثرت ها، به وحدت درونی ادیان معتقدند. نگرش عرفانی ضمن رسمیت بخشیدن به اختلاف ها، و صحه گذاشتن بر وحدت درونی به شایستگی نقش وحدت بخش و پیونددهنده ای، نه تنها در اجزای درونی تمدن اسلامی، بلکه در انسان ها اجرا می کند. در این مقاله می کوشیم با استناد به برخی از نگرش های عرفانی، مولفه های اثرگذار وحدت گرایانه عرفانی (وحدت وجود، تزکیه، درون گرایی و آزاداندیشی) بر وحدت جامعه عرفانی را با رویکردی توصیفی تحلیلی تبیین کنیم و نقش آن را در شکل گیری نگرش همبستگی و وحدت اجتماعی در جامعه اسلامی نشان دهیم.

    کلید واژگان: عرفان, وحدت جامعه, وحدت وجود, تزکیه نفس, آزاداندیشی}
    Abedin Darwishpur *, Mehrdad Amiri, Habib Hatami Kankabood

    Endless differences and conflicts between the followers of religions and denominations seriously damage the social and religious life of religious people and question the current state of the religious community. The fundamental presuppositions of Islamic mysticism, which are based on the knowledge of the existential realm of God and man, are the key to paving the way for human peace and tranquility. Explaining the basics of the nature of mystical teachings plays a key role in the peaceful coexistence of the followers of religions and denominations, and the establishment of solidarity, unity and lasting peace among Muslims. Mystics consider self-purification to be the cause of spiritual peace and vitality in the life of society and a manifestation of external peace. Emphasizing the goal of freedom in the advent of the prophets, they seek the piety and freedom of the followers of denominations and believe in the internal unity of religions based on the unity of existence and the validity of the pluralities. The mystical attitude, while acknowledging differences and endorsing internal unity, properly plays a unifying and connecting role not only in the internal components of Islamic civilization, but also in human beings. In this article, we try to explain the effective components of mystical unificationism (unity of existence, self-cultivation, introversion and free thought) on the unity of mystical society by referring to some mystical attitudes with a descriptive-analytical approach and to show their role in shaping the attitude of solidarity and social unity in Islamic society

    Keywords: mysticism, Unity of Society, unity of existence, self-cultivation, Free Thought}
  • رضا الهی منش*، احسان جندقی

    جبر و اختیار همواره یکی از مهم ترین مسایل انسان شناسی در بین اندیشمندان مسلمان بوده است. این مساله در مکتب عرفانی ابن عربی نیز مورد توجه بوده است. ابن عربی در قرن هفتم هجری قمری در تصویر رابطه علم پیشینی الهی و اختیار آدمی و نفی جبر با طرح نظریه سر قدر و یا همان تابعیت علم نسبت به معلوم رویکردی متفاوت از اندیشه متکلمین را درپیش گرفته است. پژوهش پیش رو که با رویکردی توصیفی و براساس مطالعات کتابخانه ای انجام شده، از نسبت اندیشه های یکی از مفسران شیعی قرآن مجید یعنی ابوالفتوح رازی متوفی قرن ششم هجری قمری با اندیشه های ابن عربی سخن می گوید. یافته های پژوهش براساس دیدگاه های این مفسر در بحث های جبر و اختیار،  به ویژه چگونگی تصویر ابتلاء و امتحان آدمی با علم پیشین الهی ، نشان می دهد که نه فقط بین دیدگاه او در نفی جبر از آدمی با نظریات مطرح در مکتب ابن عربی تقارب وجود دارد، بلکه از پیشی گرفتن او بر ابن عربی در اندیشه عرفانی تبعیت علم از معلوم، حکایت می کند.

    کلید واژگان: ابوالفتوح رازی, ابن عربی, جبر و اختیار, علم پیشین الهی, تبعیت علم از معلوم}
    Reza Elahimanesh*, Ehsan Jandaghi

    Free will and Determinism has always been one of the most important Anthropological issues among Muslim thinkers. This issue has also been considered in Ibn-Arabichr(chr('39')39chr('39'))s mystical school. Ibn-Arabi in the seventh century AH in the picture of the relationship between Previous Divine Knowledge and Human free will or the negation of determinism, has a different approach to the thought of theologians. His theory named as "secrecy destiny" or "following knowledge from the known". Leading research conducted with a descriptive approach and based on library studies, speaks of the relationship of the thoughts of one of the Shiite commentators of the Holy Quran, namely Abul-Futuh Razi, who died in the sixth century AH, with the thoughts of Ibn-Arabi. The findings of the research, based on the views of this commentator in the discussions of determinism and free will, especially his pictureing of infection and testing of human with the previous divine knowledge, shows that not only is there a comparison between his views on the negation of Determinism from human with the theories put forward in Ibn-Arabichr(chr('39')39chr('39'))s school Rather, it indicates that he preceded Ibn-Arabi in the mystical thought of following knowledge from the known.

    Keywords: Abul-Futuh Razi, Ibn-Arabi, Free Will, Determinism, Previous divine knowledge, following knowledge from the known}
  • حسن امینی *
    این نوشتار با روش «توصیفی- تحلیلی» به معناشناسی «اختیار» و استناد آن به خداوند در عرفان اسلامی پرداخته است. عارفان مسلمان برای «اختیار» کاربردهای گوناگونی بیان داشته اند. از بعضی از عبارات آنان چنین برمی آید که آنان این اصطلاح را در خدا و انسان به نحو مشترک لفظی به کار برده اند. نگارنده با توجه به شواهد داخلی و برخی از عبارات دیگر عرفا، تلاش کرده است معانی متفاوت را به معنای واحد برگرداند و قدر جامع مفهومی ارائه دهد. همچنین از برخی عبارات آنان استفاده می شود که اختیار همراه با تحیر و تردید، بر حق تعالی قابل اطلاق نیست. این نبشتار با توجه به برخی دیگر از عبارات آنان، سعی داشته است که استناد اختیار همراه با تردید را به خداوند متعال را با توجه به برخی از اعتبارات دیگر، مستدل سازد و تعارضات بدوی را از میان عبارات آنان برطرف کند.
    کلید واژگان: معنای اختیار, اشتراک معنوی, اختیار الهی, احدیت جمع, تجلی, استناد اختیار}
    Hasan Amini *
    Using an analytical-descriptive approach, this paper seeks to analyze the meaning of free will and attributing it to God in Islamic mysticism. Muslim mystics have expressed various applications for "free will". Their passages imply that they have used this term both for God and man in homonym way. While considering the internal evidences and some other mystic's expressions, the author attempts to turn the different meanings into a single meaning and provide a comprehensive concept. Their passages also reveal that, "free will" with wonder and doubt cannot be applied to God. Focusing on their expressions, this paper seeks to justify the attribution of free will along with doubt to the Almighty God with regard to other validities, and resolve the primitive conflicts of their expressions.
    Keywords: meaning of free will, homonym, Divine free will, unity of synthesis, manifestation, attribution of free will}
  • نوری سادات شاهنگیان
    آموزه های نجات شناسانه در متون مقدس اسلام و هندو، بیانگر ویژگی ها و احوال وارستگان است. توصیف احوال نفس مطمئنه در قرآن، دلالت بر امکان نجات پیش از مرگ دارد. مفهوم «اوپه نیشدی» زنده آزاد (جیون موکتی) نیز بر فرزانه ای اطلاق می شود که نجات رهایی از رنج هستی را درحال زنده بودن تجربه می کند. منابع معتبر هر دو سنت، حکایت از برخورداری وارستگان از تجارب و احوال مشابه و نقش محوری معرفت در نیل به رهایی دارند. این مقاله، با هدف شناسایی موضوع معرفت نجات یافتگان، به مقایسه ویژگی ها و احوال «زنده آزاد» و «نفس مطمئنه» می پردازد. بنابراین، پژوهش، سرور و آگاهی زنده آزاد، سرور و آگاهی محض بوده، واقعیتی متمایز از نفس او محسوب نمی شود. اما معرفت و بهجت نفس مطمئنه، واقعیتی متمایز و چون دیگر تجارب و احوال او، محصول تجلی صفات جمالیه و جلالیه حق در آینه نفس است.
    کلید واژگان: معرفت, زنده آزاد, نفس مطمئنه, نجات, احوال}
    Nori Sadat Shahangiyan
    The soteriological teachings in the sacred texts of Islam and Hinduism represent the characteristics and conditions of the delivered. The features of the soul at peace (mutmainah) referred to in the Quran indicate the possibility of attaining salvation before death. The concept of "the free living" (Jivanmukti) in Upanishads refers to a wise who experience salvation - i.e. emancipation from the suffering of the universe - in one's lifetime. The authentic source of either of the two traditions indicates that the delivered have similar experiences and conditions and a knowledge-based role in the attainment of salvation. Making a comparison between the characteristics and conditions of "the free living" and those of the "peaceful soul", this paper seeks to expound the issue of the delivered. The findings of this research show that happiness and awareness of "the free living" are absolute and they are not regard as a reality which is distinct from his/her soul whereas the happiness and awareness of peaceful soul constitute a distinct reality and they, like his/her experiences and conditions, are an outcome of the manifestation of the Divine attributes of Glory and Beauty in man's soul.
    Keywords: knowledge, the free living, peaceful soul, salvation, conditions}
  • Qudratullah Qurbani
    Theistic and atheistic beliefs respectively play a fundamental role in the definition of man's free will and moral responsibility, so far as they can determine the nature, quality, and quantity of human's freedom. After believing in God, the belief in a revealed or a non-revealed religion and the manner in which God’s attributes are interpreted play an essential role in the definition of free will. In fact, the nature of our understanding of some of God’s attributes—such as His knowledge, power, will, creation, and sovereignty—as well as His relation to human beings can impact the way we envision the quality and quantity of man’s free will. In revealed religions, God is introduced as the personal and all-powerful being, who is the real creator of humans, and humans are considered His creatures, servants, and vicegerents. Human free will and moral responsibility is defined in the light of such a theistic perspective.
    Keywords: God, revealed religions, divine attributes, free will, moral responsibility}
  • اصغر رمضانی، علیرضا آل بویه
    یکی از مهم ترین مباحث مطرح در جامعه فکری مسلمانان ربط و نسبت افعال ارادی انسان با نظام افعال الهی است؛ به گونه ای که هر کدام از جریان های فکری در قبال آن موضع گرفته اند. به طور کلی در این مسئله چهار نظریه مطرح است: نظریه جبر مطلق، نظریه تفویض مطلق؛ نظریه کسب و نظریه «امر بین امرین». سه نظریه نخست به اهل سنت مربوط است و نظریه اخیر ویژه پیروان اهل بیت پیامبر9(ص) می باشد. مشکل سه نظریه نخست آن است که در تعارض با آموزه های دینی است. نظریه «امر بین امرین»، نافی جبر مطلق و تفویض مطلق است و اندیشمندان امامیه در تفسیر و تبیین آن تاکنون نظریه های مختلفی ارائه کرده اند. حکیم سبزواری از جمله کسانی است که کوشیده است بر مبنای اصل هستی شناختی «وحدت شخصی حقیقت وجود» تبیینی عقلانی از این نظریه به دست دهد. در این مقاله تبیین وی از این مسئله بررسی و نقد شده است.
    کلید واژگان: جبر و اختیار, نظریه جبر, نظریه تفویض, نظریه کسب, نظریه امر بین امرین}
    Asghar Ramezani, Alireza Alebouyeh
    A significant debate within the intellectual community of early Muslims was the relationship between human volitional acts and the system of divine acts, with each school of thought taking a different position concerning it. In general, there are four theories about the relationship: absolute “jabr” or predetermination, absolute “tafwīḍ” or freedom (delegation of affairs to human beings), the theory of “kasb” (acquisition), and the theory of “al-amrbayn al-amrayn” (something between the two things). The first three theories are propounded by Sunni scholars, and the last theory is propounded by the followers of the Prophet’s (s) household or Ahl al-Bayt. The problem with the first three theories is that they contradict certain religious doctrines. The theory of “al-amrbayn al-amrayn” rejects both absolute predetermination and absolute freedom, but its positive proposal has been differently accounted for by Imami scholars. The Shiite philosopher, Sabzawari, has tried to provide a rational or philosophical account of the theory in terms of the ontological principle of the “personal unity of the reality of existence”. His account is examined in this paper.
    Keywords: Jabr (predetermination), free will, theory of predetermination, theory of absolute freedom (tafwīḍ), theory of kasb (acquisition), theory of al-amrbayn al-amrayn}
  • Ramon Baker
    This problem of hell is a specific form of the problem of evil. The possibility that perhaps a great number of people will end up in an eternal hell is a problem for the Christian who also confesses faith in an omnipotent, omniscient, and omnibenevolent God.
    In this paper, I shall introduce issuantist views of hell and show that the basic formulations of this perspective do not provide an adequate answer to the problem of hell. Issuantist scholars themselves, however, recognize this weakness and add a wide range of possible supplements to their basic perspective. Some of these supplemented versions succeed in presenting reasonable answers to the problem of hell.
    One of the key reasons for the shift in interpretations of hell is a perceived failure on the part of other interpretations of hell to give adequate answers to the problem of hell. It is my conclusion, however, that with the addition of some of the same supplements, versions of annihilationism/ conditionalism and hell as eternal conscious torment can be advanced that succeed just as well in presenting answers to the problem of hell as those advanced by issuantist scholars, thus rendering some of their critique of retributive perspectives on hell unfounded.
    Keywords: Hell, Eternal Punishment, free will}
  • اصغر نوروزی
    تبیین و تحلیل مسئله اختیار انسان و نحوه فاعلیت حق تعالی در حوزه افعال اختیاری انسان در حوزه کلام، فلسفه و عرفان را می توان سه برداشت طولی و متکامل دانست؛ به این معنا که در کلام و به اقتضای این علم، برداشتی کاملا واقعی از اختیار و البته متعارف و مقبول برای عامه مردم با تمسک به مثال های متعارف و به شیوه خطابی و جدال احسن ارائه می گردد. در فلسفه، تحلیلی عقلانی از مسئله به همراه تبیین لوازم آن همچون بحث علیت و نحوه استناد فعل به فواعل طولی گوناگون ارائه می شود. در عرفان نیز تحلیلی مبتنی بر شهود از نحوه ارتباط حق و عالم و تبیین رابطه اراده و مشیت حق تعالی با اراده و اختیار انسان مطرح می گردد. این نوشتار پس از بیان اجمالی دیدگاه کلامی و فلسفی از مسئله، به تبیین تحلیل عرفا از مسئله اختیار انسان و اثبات توافق و هماهنگی این دیدگاه با دیدگاه شیعه، یعنی «امر بین الامرین» و نفی هر نوع اتهام عرفا به جبرگرایی و اثبات برتری تحلیل عرفا بر سایر تحلیل ها از مسئله اختیار انسان می پردازد.
    کلید واژگان: اختیار, امر بین الامرین, سرالقدر, مشیت حق تعالی}
    Asqar Nouroozi
    The exposition and analysis of man's free will and the kind of the Most High God's activity in as far as man's volitional actions concerned in the fields of theology, philosophy and mysticism can be considered three longitudinal and sound interpretations. This means that theology, and as this discipline requires provides an entirely realistic interpretation of free will and of course, known and accepted by common people through ordinary examples, rhetoric method, and best sorts of debates. Philosophy provides a rational analysis of the issue and points out of its requirements including the question of causality and the way of attributing an act to different longitudinal actors. Mysticism also provides an analysis based on intuition for explaining the relationship between Divinity and universe and the relationship between the Most High God's will and man' free will. Having briefly explained the theological and philosophical view on this issue, the present paper expounds gnotics’ analysis of the question of man's free will, proves the conformity of this view with that of the Shiite -a way between free will and determinism- rejects any charge of determinism against gnostics and proves the priority of gnostics analysis of man's free will over the others’ analysis.
    Keywords: free will, a way between free will, determinism, mystery of destiny, the Most High God's providence}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال