به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Moral Psychology » در نشریات گروه « روانشناسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Moral Psychology » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • حسن بوسلیکی*
    نظریه همدلی مارتین هافمن از جمله نظریات هیجان محور در روان شناسی اخلاق است. او همدلی را به عنوان هیجانی تعریف می کند که بیش از آن که با وضعیت خود شخص تناسب داشته باشد، با وضعیت طرف مقابل تناسب دارد. این حالت هیجانی نیابتی، در بافت شناختی «تمایز خود از دیگری» رشد کرده و از گریه واکنشی نوزادان شروع شده و مراحل پنج گانه را تا همدلی فراتر از موقعیت طی می کند. هافمن معتقد است پریشانی همدلانه می تواند با میانجی گری «احساس گناه»، منشا انگیزش اخلاقی باشد. هافمن یک نظریه جامع اخلاقی مبتنی بر همدلی را پیشنهاد می کند. وی همدلی را یک هیجان خودکار تصویر می کند که توسط عوامل متنوعی تحریک می شود. اما شواهدی که با مطالعات تجربی بعدی به دست آمدند، نشان دادند که همدلی هیجانی نیست که همیشه خودکار و خارج از کنترل فرد واقع شود، بلکه تحت تاثیر فرایندهای شناختی، آمادگی ذهنی و پیشینه زندگی و حرفه ای شخص تحریک شده یا بازداری می شود. همچنین مطالعات حاکی از این است که صحت همدلی انسان ها پایین تر از آن است که خود تصور می کنند. به عبارت دیگر، انسان ها گاه بجای همدلی واقعی، حالات هیجانی خود را برون ریزی می کنند. در نتیجه می توان گفت نظریه همدلی هافمن برای این که بتواند واقعیت را بهتر توصیف و تبیین کند، نیازمند تکمیل شدن با متغیرهای تعدیل کننده است.
    کلید واژگان: همدلی, نظریه همدلی هافمن, روان شناسی اخلاق, هیجانات اخلاقی, روان شناسی مثبت گرا}
    Hassan Boosaliki *
    Martin Hoffman's theory of empathy is one of the emotion-oriented theories in moral psychology. He defines empathy as an emotion that fits the other person's situation more than it fits the person's own situation. This vicarious emotional state grows in the cognitive context of "distinguishing oneself from others" and starts from the Newborn Reactive Cry and goes through the five stages to empathy beyond the situation. Hoffman believes that empathic distress can be the source of moral motivation through the mediation of "guilt". Hoffman proposes a comprehensive moral development theory based on empathy. He describes empathy as an automatic emotion that is triggered by various factors. But the evidence obtained with subsequent experimental studies showed that empathy is not an emotion that is always automatic and out of a person's control, but is stimulated or inhibited by the influence of cognitive processes, mental preparation, and a person's life and professional background. Such studies indicate that the accuracy of human empathy is lower than what he imagine. In other words, people sometimes project their emotional states instead of real empathy. As a result, it can be said that Hoffman's empathy theory needs to be supplemented with modulating variables in order to better describe and explain reality.
    Keywords: Empathy, Hoffman's Empathy Theory, Moral Psychology, Moral Emotions, Positive Psychology}
  • پگاه نجات*، جواد حاتمی
    مقدمه
    قضاوت اخلاقی از موضوعات مورد مطالعه در شناخت اجتماعی محسوب می شود. نظریه بنیادهای اخلاقی نظریه ای اخیر در روان شناسی اخلاق است که رویکردی میان فرهنگی و شهودگرایانه به باورهای اخلاقی مردم جهان دارد. مطالعه حاضر به بررسی ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه مرتبط با این نظریه و مقایسه یافته ها با گزارش های موجود از نسخه اصلی و سایر فرهنگ ها اختصاص دارد.
    روش
    داده ها مربوط به سه مطالعه روی نمونه های ایرانی هستند: گلکار (1394) و مراحل دوم و سوم نجات (1395)، که دارای به ترتیب 280، 314 و 180 شرکت کننده بودند که به پرسشنامه بنیادهای اخلاقی (MFQ-30) پاسخ دادند. محاسبه آلفای کرونباخ برای تک تک بنیادهای اخلاقی و نیز تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی انجام شد و مقایسه میان جنسیتی در تکیه بر بنیادها صورت گرفت.
    یافته ها
    آلفای کرونباخ بنیادهای مراقبت، انصاف و وفاداری نسبتا پایین و عموما کمتر از بنیادهای اطاعت و تقدس بود. تحلیل عاملی اکتشافی به راه حلی سه عاملی برای مرحله دوم نجات (1395) و راه حل دوعاملی برای گلکار (1394) و مرحله سوم نجات (1395) ختم شد. برازش داده ها به مدل پنج عاملی همبسته قابل قبول بود. نمره زنان در مراقبت، انصاف و تقدس بالاتر از مردان بود.
    نتیجه گیری
    ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه بنیادهای اخلاقی اگرچه در برخی جنبه ها نه چندان عالی، اما قابل مقایسه با نتایج گزارش شده از سایر فرهنگ ها بود و بنابراین به نظر می رسد عمدتا معلول ماهیت پیچیده خود اخلاق باشد. تفاوت های جنسیتی مشاهده شده مشابه با یافته های بین المللی و در نتیجه حامی روایی گروه های شناخته شده برای این پرسشنامه بود.
    کلید واژگان: روان شناسی اخلاق, نظریه بنیادهای اخلاقی, پرسشنامه بنیادهای اخلاقی, اعتبار, ایرانی}
    Pegah Nejat *, Javad Hatami
    Introduction
    Moral judgment is one of the subjects studied in social cognition. Moral Foundations Theory (MFT) is a recent theory in moral psychology which has an intercultural and intuitive approach to moral beliefs of people around the world. The current study is concerned with examining psychometric properties of a Persian version of the questionnaire associated with this theory, and comparing findings with available reports from the original version as well as other cultures.
    Method
    Data are provided by three studies on Iranian samples: Golkar (2016) and phases II and III of Nejat (2016), with 280, 314, and 180 participants respectively, who responded to Moral Foundations Questionnaire (MFQ-30). Calculations of Cronbach alphas, as well as exploratory and confirmatory factor analyses were conducted and comparisons were made between genders in reliance on foundations.
    Results
    Cronbach alphas for care, fairness and loyalty were relatively low and generally lower than obedience and sanctity. Exploratory factor analysis has led to a three-factor solution in phase II of Nejat (2016), and two-factor solutions in Golkar (2016) and phase III of Nejat (2016). Fit of data to the correlated five-factor model was acceptable. Women scored higher than men in care, fairness, and sanctity.
    Conclusion
    Psychometric properties of the Persian MFQ, though not perfect in some respects, were comparable to those reported by other cultures, and therefore seem to be mainly caused by the complex nature of morality itself. Observed gender differences were similar to international findings and thus supportive of the known-groups validity for this questionnaire.
    Keywords: Moral Psychology, Moral Foundations Theory, Moral Foundations Questionnaire, Validity, Iranian}
  • ابراهیم احمدی*
    هدف پژوهش حاضر مقایسه خودبرتربینی اخلاقی از نظر انجام دادن کارهای خوب با خودبرتر بینی اخلاقی از نظر انجام ندادن کارهای بد بود. خودبرتربینی اخلاقی دو شکل دارد: 1- باور به این که «من بیشتر از دیگران کارهای خوب انجام می دهم»،، 2- باور به این که «من کمتر از دیگران کارهای بد انجام می دهم»، و شدت خود برتربینی اخلاقی در این دو حوزه می تواند متفاوت باشد. طرح پژوهش حاضر آزمایشی و درون-آزمودنی و جامعه پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بویین زهرا در سال تحصیلی 96-95 (پنج هزار نفر) بودند که با روش نمونه گیری تصادفی، 73 نفر از آنها گزینش شدند. ابزار پژوهش یک مقیاس محقق ساخته بود که در آن از آزمودنی ها خواسته می شد که مشخص کنند آنها بیشتر احتمال دارد هفت کار اخلاقی و هفت کار غیراخلاقی را انجام دهند یا دیگران. آزمون t تک نمونه ای نشان داد که وقتی آزمودنی ها با رفتارهای غیراخلاقی روبرو می شوند، اعلام می کنند که آنها کمتر از دیگران احتمال دارد که آن رفتارها را انجام دهند (خودبرتربین هستند)، اما وقتی با رفتارهای اخلاقی روبرو می شوند اعلام نمی کنند که آنها بیشتر از دیگران احتمال دارد که آن رفتار را انجام دهند (خودبرتربین نیستند).
    کلید واژگان: خودسنجی, عزت نفس, خودبرتربینی اخلاقی, شناخت اجتماعی, روان شناسی اخلاق}
    Ebrahim Ahmadi *
    The aim of this study was to compare the ethical self-superiority in terms of doing good deeds and in terms of not doing bad deeds. moral self-superiority has two forms: (1) the belief that "I do good things more than others", and (2) the belief that "I do bad things less than others", and the intensity of moral self-superiority can be different in these two areas. The research design was experimental and within-subjects and the research population were students of Islamic Azad University of Buin Zahra in 2016-17 academic year (N=5000) among which 73 were selected using random sampling. The research tool was a researcher-made scale in which the subjects were asked to determine whether they or others are more likely to do seven moral and immoral behaviors. One-sample t-test showed that when the subjects are confronted with unethical behaviors, they confirm that they are less likely than others to perform the behaviors (self-superiority), but when they encounter ethical behaviors, they do not announce that they are more likely than others to perform the behaviors (do not have self-superiority).
    Keywords: self-evaluation, self-esteem, moral self-superiority, social cognition, moral psychology}
  • پگاه نجات*، فاطمه باقریان، امید شکری، جواد حاتمی
    هدف
    قضاوت اخلاقی از موضوعات مورد مطالعه در حوزه ی شناخت اجتماعی است. نظریه ی بنیادهای اخلاقی، با اتخاذ رویکردی توصیفی، شش بنیاد مراقبت/آسیب، انصاف/تقلب، وفاداری/خیانت، اطاعت از مرجع قدرت/براندازی، تقدس/تنزل و آزادی/سرکوب را به عنوان زیربنای اخلاق معرفی کرده و بیان داشته که میزان باور افراد به هر یک از آنها ممکن است از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت باشد. مطالعه ی حاضر بر آن است تا الگوی تکیه بر بنیادهای اخلاقی در بازنمایی ذهنی از اخلاقیات را در یک گروه ایرانی تعیین نموده و به بررسی رابطه ی آن با ویژگی های جمعیت شناختی افراد و حوزه ی موضوعی مورد سوال بپردازد.
    روش
    شرکت کنندگان، 172 نفر ایرانی بالای 18 سال بودند که با آنها درباره ی سه موضوع جامعه ی آرمانی، رفتارهای غیراخلاقی و رفتارهای اخلاقی مصاحبه و محتوای پاسخ های آنان از نظر تعلق به بنیادهای اخلاقی کدگذاری شد. داده ها با روش های آماری تحلیل واریانس و رگرسیون تحلیل شدند.
    یافته ها
    در مجموع، انصاف، مراقبت و تقدس پرارجاع ترین و وفاداری و آزادی کم ارجاع ترین بنیادها بودند. با این حال، الگوی اتکا بر بنیادها بسته به حوزه ی موضوعی مورد پرسش متغیر بود. ارجاع به بنیادهای مختلف همچنین به وسیله ی تعدادی از متغیرهای جمعیت شناختی پیش بینی شد.
    نتیجه گیری
    الگوی اهمیت بنیادها در گروه ایرانی این پژوهش، حاوی شباهت هایی با هر دو فرهنگ شرقی و غربی بود. نتایج همچنین نشان دهنده ی اهمیت توجه به حوزه ی موضوعی در کنار ویژگی های جمعیت شناختی برای پیش بینی میزان تکیه ی افراد بر بنیادهای اخلاقی در توصیف ذهنیت از اخلاق بود.
    کلید واژگان: روان شناسی اخلاق, شناخت اجتماعی, نظریه ی بنیادهای اخلاقی}
    Pegah Nejat*, Fatemeh Bagherian, Omid Shokri, Javad Hatami
    Introduction
    Moral judgment is among the topics studied in the field of social cognition. Adopting a descriptive perspective¡ Moral Foundations Theory has introduced six foundations of care/harm¡ fairness/cheating¡ loyalty/betrayal¡ authority/subversion¡ sanctity/degradation¡ and liberty/oppression as the basis of morality¡ suggesting that the degree of people’s belief in each might differ from one culture to another. The current study aims to determine the pattern of reliance on moral foundations within an Iranian group’s mental representation of moralities¡ and examine its relationship to individuals’ demographic characteristics and the subject domain under question.
    Method
    Participants were 172 Iranians above 18 years of age who were interviewed on three subjects of ideal society¡ immoral behaviors¡ and moral behaviors¡ and their responses were coded according to moral foundations. Statistical techniques of analysis of variance and regression were used for data analysis.
    Results
    Overall fairness¡ care and sanctity were the most frequent foundations¡ whereas loyalty and liberty were the least frequent of all. However¡ the pattern of foundation endorsement varied depending on the subject domain in question. Reference to different foundations was also predicted by a number of demographic variables.
    Conclusion
    The observed pattern for salience of foundations among the Iranian group in this study had similarities with both Eastern and Western cultures. Results also point to the importance of considering the subject domain along with demographic variables to predict individuals’ reliance on moral foundations in describing their concept of morality.
    Keywords: moral psychology, social cognition, Moral Foundations Theory}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال