به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « دوره های روایی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سمیرا شفیعی، غلامحسین غلامحسین زاده، حمیدرضا شعیری، سعید بزرگ بیگدلی
    داستان سرایی در رساله الطیرها به عنوان آثاری تعلیمی- ارشادی جایگاهی ویژه دارد. در هر داستانی، ارزش/ارزش هایی تعریف می شوند که کنشگران به دنبال دستیابی به آن ها هستند. راوی برای رساندن کنشگران به نظام ارزشی داستان، دوره های روایی را خلق می کند. منظور از دوره روایی این است که از دهه شصت (اوج ساختارگرایی) تاکنون، روایت ها بر الگوهایی منطبق هستند که هر دوره را از دوره دیگر از بعد نظریه و نگرش نشانه معناشناختی متمایز می کند. کشف و شناسایی دوره های روایی رساله الطیرهای فارسی و عربی با تمرکز بر بررسی نظام ارزشی گفتمان باعث می شود که به الگویی برای دوره بندی روایی بخشی از متون ادبی دست یابیم و زمینه برای خلق شیوه های تحلیل متون فراهم شود. هدف اصلی این پژوهش بررسی دوره های روایی براساس منطق الطیر عطار به منظور تبیین الگویی مناسب برای مطالعه نظام های روایی است. دوره های روایی ما را با سیر تحول تفکر روایت مواجه می کند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که رساله الطیرها درمجموع از هفت دوره روایی «کنش محور برنامه مدار»، «تعاملی مبتنی بر مذاکره گفت و گومحور»، «کنشی مبتنی بر توانش»، «تنش منفعلانه»، «دوره شوشی مبتنی بر تطبیق سوژه با هستی»، «انجذاب و هم آمیختگی» و «ارزیابی» تشکیل شده اند. دوره های اول و دوم با عنوان توانش مطرح شده اند و مقدمه ای برای دوره های کنش، تنش، شوش، استعلا و ارزیابی هستند. تنها در منطق الطیر عطار، همگی این دوره ها به صورت بارز دیده می شود. در باقی رساله ها، تنها بعضی از این دوره ها حضور دارند. در سه مرحله اول و مرحله ارزیابی، ارزش چیزی خارج از کنشگران و در دوره های تنش، شوش و انجذاب، ارزش در درون سوژه است.
    کلید واژگان: رساله الطیرها, نظام ارزشی, دوره های روایی, منطق الطیر, نشانه معناشناسی گفتمان}
    Samira Shafiee, Gholamhosein Gholamhoseinzade, Hamidreza Shairi, Saeed Bozorgh Beigdeli
    Narration of the Risalat al-tayr (TREATISE OF THE BIRDS) has an important place among the educational works in Persian Literature. In each story, value/s are defined by means of actors trying to achieve them. The narrator makes an attempt to get the actor to the axiological system of story and create narrative periods. By Narrative periods we mean that from the 1960s (the peak of structuralism till now), narrations have been based on a model, each period is different from the other in terms of theoretical and semeiotic and semantic aspects. Semiotics and semantics tries to categorize the narrative periods of classic and modern literature. Identification and exploration of narrative periods of Farsi and Arabic Risalat al-tayr with focus on investigation of axiological system of dialogue allows us to move beyond this generation and provide a model for narrative division of the literary texts.
    In this regard, the purpose of this research is to investigate the narrative periods based on Manṭiq al-ṭayr (conference of birds) by Attar in order to explain the related model to study the narrative systems. Narrative periods make us encounter with the transformation of the narration. For this purposes, one of the research goal is to provide the narrative periods based on Manṭiq al-ṭayr in order to provide a comprehensive method to literary text analysis. It is assumed that in Manṭiq al-ṭayr this function has a multiple concept. In other words, the actor experiences different periods to reach the value. Other questions are also as follows: what are the underlying components of the axiological system in Risalat al-tayr? How these components are organized? With investigation of Risalat al-tayr, which is the suitable method to measure the effect of the stories on each other. Risalat al-tayr uses a unique similitude in storytelling, for this reason, it benefits from a special kind of narration. So, by investigating the narration of this text, it is possible to understand the mentality of the narrator and depict the effect of these stories based on their narrative style in order to reach a model of studying the narrative transformation. To this end, the authors have adopted Paris school Semiotic approach. The findings of the present research indicate that the Risalat al-tayr is totally composed of narrative periods including “Programmed Actional Regime, “Interactional system based on dialogue and negotiations” “ Actional regime based on competence” , “ Passive tension” , “ Sensible paradigm based on subject adjustment to the existence”, and “ attraction- correlation and assessment”. First and second periods are called tension periods and are an introduction to the periods of action, sensation, and assessment. Only Manṭiq al-ṭayr by Attar contains all these periods. In other treatises, only some of these periods are observed. In the first three periods and the period of assessment, the value of thing is outside the actors and in the periods of tension, sensation and attraction, the value is in the subject. In all of these texts, the value is added one by one to the text.
    Keywords: Keywords: Keywords: Risalat al tayr, Axiological System, Narrative Periods, Manṭiq al ṭayr, Semiotics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال