به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مهدی حائری » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمد علی عبداللهی، مهدی خیاط زاده*

    محقق اصفهانی، فیلسوف نو صدرایی معاصر است که برهانی وجودی برای اثبات خداوند اقامه کرده است. این برهان در تفکر اسلامی، کم نظیر بوده و مورد توجه متفکران معاصر واقع شده است. در مجموع، پنج تقریر در سه محور کلی برای این برهان بیان گردیده است: محور اول، مفهوم واجب الوجود ازاین جهت که مفهومی ذهنی است؛ محور دوم، مفهوم واجب الوجود ازاین جهت که از امری ورای خود حکایت می کند و در نهایت، حقیقت واجب الوجود یا موجود بذاته در خارج. هر کدام از این تقریرها با اشکال هایی مواجه شده است. دکتر مهدی حائری یزدی چهار اشکال به این تقریر از برهان وارد ساخته است. اشکال نقضی، مصادره مطلوب، خلط بین گزاره های بتیه و غیر بتیه از جمله این اشکال ها هستند. این اشکال ها با انتقادهایی از سوی مدافعان برهان وجودی مواجه گردیده اند. بیشتر این انتقادها صحیح نبوده و ناشی از عدم توجه منتقدین به معقول ثانی بودن مفاهیمی نظیر «واجب الوجود»، «خدا» و «شریک البارئ» است. بنابراین، عمده اشکال های دکتر حائری بر برهان محقق اصفهانی صحیح بوده و این برهان در اثبات وجود خداوند ناکارآمد است.

    کلید واژگان: محقق اصفهانی, مهدی حائری, برهان وجودی, اشکال ها, پاسخ ها}
    Mohammad Ali Abdllahi, Mahdi Khayatzadeh *

    As a contemporary neo-Sadraian philosopher, Muhaqeq Isfahani has proposed his own account of the ontological argument for the existence of Allah. This account of the argument is unprecedented and has caught the attention of many contemporary thinkers. There have been proposed five accounts of this argument upon three pivots. First is the concept of necessary being as a mental concept. Second is the concept of necessary being so far as it denotes something beyond the concept. And third is the very reality of necessary being existing by itself in the outside world. Each of the above accounts is open to some criticisms. Prof. Mahdi Ha’iri Yazdi has leveled four criticisms at that account of the argument such as counter-argument, begging the question, the confusion of categorical proposition with non-categorical one. The proponents of ontological argument have raised objections to Ha’iri’s criticisms. Most of those objections are not valid for they stem from the insufficient consideration of the fact that concepts such as “necessary being”, “God”, “partner of Creator” and the like are philosophical secondary intelligible. Accordingly, most of Prof. Ha’iri’s criticisms against Muhaqeq Ishafani are valid and thus the ontological argument fails to prove the existence of Allah.

    Keywords: : Muhaqeq Isfahani, Mahdi Ha’iri, the ontological argument, criticisms, answers}
  • Ahmad Zanganeh Abadi
    Although the establishment of Islamic University may be generally considered as the intellectual product of the Islamic Republic, it has been clear to the researchers that the idea is related to Pahlavi government in the early 1940s. A closer examination shows that the idea of the establishment of Islamic University can be found in an article published in Raad-e- emrooz newspaper in April 1944. Therefore, the idea was introduced two decades ago and the problem of this exploratory research, reviewing the idea of the establishment of Islamic University, was put forward 20 years before operating this plan. The method used is descriptive-analytical and the data collection was done through a Documentary method. In this study, the findings indicate that Mehdi Haeri, for the first time, presented the idea of Islamic University in Raad-e- emrooz newspaper (the official organ of the National Will Party). This idea was put forward to eliminate the moral degradation of all members in the ruling class.
    Keywords: Islamic University, Seyyed Ziaeddin Tabatabaei, Raade emrooz, Mehdi Haeri}
  • اسحاق طاهری سرتشنیزی*
    این مقاله نزاع کربن و حائری پیرامون اطلاق فیلوسوفی و تئوسوفی بر فلسفه اسلامی در محافل غربی را می کاود؛ از نظر کربن و پیروانش اطلاق فلسفه به معنای غیردینی و مصطلح آن در غرب بر فلسفه اسلامی رسا نیست و با بخش مهمی از آموزه های آن در تعارض است. بدین منظور واژه تئوسوفی نظر به معنا و موارد کاربرد آن از آغاز فلسفه در یونان تاکنون ترجیح دارد. در طرف مقابل، حائری که فلسفه اسلامی را در اصل هلنیکی و کار فیلسوفان مسلمان را شرح و تفسیر فلسفه ارسطو و ارائه استشهادات قرآنی و روایی می داند، بین گونه های مختلف فلسفی به نوعی همگونی قائل است. بر این اساس، از نظر وی عنوان فیلوسوفی به همان معنایی که بر فلسفه های غربی اطلاق می گردد بر فلسفه اسلامی نیز صادق است و تئوسوفی چنین اعتباری را ندارد. این قلم نه ادله حائری را کافی می داند و نه فلسفه اسلامی را در برابر فلسفه هلنیکی قرار می دهد. در فلسفه اسلامی مایه های استوار یونانی، حفظ و افزون بر آن، ابداعات فراوانی نیز بر آن افزوده شده است. از این رو مقاله آوانویسی «حکمت اسلامی» را ارجح می داند.
    کلید واژگان: تئوسوفی, سوفیا, فیلوسوفی, حکمت الهی, فلسفه اسلامی, حسین نصر, هانری کربن, مهدی حائری, توشیهیکو ایزوتسو}
    Eshaq Taheri Sarteshnizi*
    The present paper is concerned with the study of a controversy over the application of the term theosophy to Islamic philosophy. From the point of view of Corbin and his followers, the application of the term philosophy in its current secular meaning to the Islamic philosophy is misleading and in contradiction with some significant elements of this philosophy and its teachings. They prefer the term theosophy due to its meaning and application since the beginning of the Hellenic philosophy. On the other hand, Ha’iri considers Islamic philosophy similar to Hellenic philosophy and from his point of view Islamic philosophers have provided commentaries on and interpretations of Aristotle’s philosophy along with Quranic references and narratives. On this basis, for him the term philosophy rather than theosophy is applicable to the Islamic tradition in philosophy. The present paper argues for the insufficiency of Ha’iri’s reasoning and Corbin’s reasoning for distinguishing between Hellenic philosophy and Islamic philosophy. The conclusion is that the Islamic philosophy is substantially based on the Hellenic philosophy but it includes a lot of innovatory additions. For this reason it is more appropriate to use the transliterated form of ‘Al-Hikmah al-Ilahiyyah’ or ‘Islamic Hikmah’ to refer to Islamic philosophy.
    Keywords: theosophy, Sophia, philosophy, Islamic philosophy, Hikmah al Ilahiyyah, Islamic Hikmah, Henry Corbin, Mahdi Hairi, Hossein Nasr, Toshihiko Izutsu}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال