به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فرش دستباف » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • میثم ابراهیمی، عباس علی رستگار*، محسن شفیعی نیک آبادی

    یکی از الگوهای مهمی که می تواند به توسعه صنعت بو می و پرارزش فرش دستباف کمک کند که هم ابعاد هنری آن تماما حفظ شده و هم با افزایش بهروری، باعث عدم تقلید این هنر توسط رقبا شود، الگوی مبتنی بر خوشه صنعتی می باشد. هدف از انجام این پژوهش آن است که با بررسی ذهنیت ها و عقاید مشارکت کنندگان به شناسایی عوامل بازدارنده تشکیل خوشه صنعتی فرش دستباف خراسان شمالی بپردازیم. در انجام این پژوهش، از روش شناسی کیو به عنوان یکی از روش های آمیخته استفاده گردید. مشارکت کنندگان این پژوهش، تعداد 10 نفر از مدیران، کارشناسان و تولیدکنندگان فرش دستباف خراسان شمالی بودند که با موضوع تحقیق ارتباط مستقیم داشتند. فضای گفتمان پژوهش حاضر از منابع گوناگونی جمع آوری گردید و پس از ارزیابی و جمع بندی فضای گفتمان، از میان 134 عبارت کیو، در نهایت 52 عبارت به عنوان نمونه عبارات کیو(دسته کیو)، پس از نظرسنجی از خبرگان انتخاب شد. پس از جمع آوری اطلاعات حاصل از مرتب سازی کیو، این اطلاعات با روش تحلیل عاملی کیو تحلیل گردید. تحلیل توزیع نشان داد که می توان تعداد 3 الگوی ذهنی متمایز(نبود حمایت و زیرساخت مناسب، نبود حمایت و واحدهای مکمل، شرایط بافندگان) را در میان مشارکت کنندگان تحقیق در مورد عوامل بازدارنده تشکیل خوشه صنعتی فرش دستباف خراسان شمالی شناسایی نمود که جمعا در حدود 62.8 درصد از واریانس کل را تبیین نمودند. اهمیت و اولویت بندی موانع شناسایی شده بر اساس الگوهای ذهنی به دست آمده صورت گرفت و در نهایت راهکارهایی برای برطرف نمودن موانع شناسایی شده پیشنهاد شد تا بتواند در پیاده سازی الگوی خوشه صنعتی در صنعت فرش دستباف، مثمر ثمر واقع شود.

    کلید واژگان: خوشه صنعتی, موانع, فرش دستباف, خراسان شمالی, روش شناسی کیو}
    Meysam Ebrahimi, Abbasali Rastgar*, Mohsen Shafiee Nikabadi

    both The art of keeping it all in the And increase staff productivity The art of imitation by competitors is Model is based on industrial cluster. The aim of this study is That with the study of participants perceptions and beliefs To identify barriers factors to the formation of industrial clusters should Khorasan Carpet. In this study, Q methodology was used as an integrated approach. Participants in this study is 10 cases of managers, and producers of Khorasan Carpet. Were positively associated with research. This discourse space Have been collected from various sources After evaluating and summarizing the discussion Among the 134 Meter 52 For example, the following SQL statements (batch Q) The opinions of experts were. After collecting data from SQL sorting The data were analyzed using Q factor analysis. Distribution analysis showed that Paradigm can be 3 Distinct (Lack of appropriate infrastructure support and Lack of support and supplementary units, Terms weavers) Participants in the study Barriers to the formation of industrial clusters in North Khorasan Carpet Identified Approximately 62.8% of the total Of the total variance explained. Importance and priority barriers identified Patterns were obtained in based on subjective pattern and finally proposed some ways for omitting Identified pattern In order to implement the model of industrial clusters in the carpet industry

    Keywords: industrial cluster, Inhibiting factors, Handmade Carpet, North Khorasan, Q methodology}
  • محمدعلی بیدختی*

    جامعه شناسی هنر با نگاه بیرونی به آثار ، ابعاد مهمی از دنیای هنر را بر ما آشکار می سازد. در آثار سینمایی، بازتاب بسیاری از موضوعات فرهنگی و اجتماعی را می توان مورد مطالعه دقیق قرار داد. هدف این مقاله بررسی نحوه بازنمایی ابعاد جامعه شناختی فرش دستباف در فیلم "فرش ایران" است که در سال 1385 بصورت یک مجموعه 15 فیلم کوتاه توسط 15 تن از فیلمسازان برجسته ایرانی ساخته شده است. هدف اصلی تحقیق شناخت میزان و ترکیبی است که از ابعاد جامعه شناختی فرش دستباف ایرانی در فیلم « فرش ایرانی» به عنوان یک فیلم شاخص در این زمینه، بازتاب یافته است. نوع تحقیق توصیفی تحلیلی و روش تحلیل کیفی بوده است. شیوه جمع آوری اطلاعات، مشاهده فیلم ، کتابخانه ای و جستجوی اینترنتی بوده است. نتایج به دست نشان داد که: ابعاد جامعه شناختی فرش دستباف، در فیلم بازتاب متناسبی نداشته است و فقط در چهارمورد از پانزده فیلم تمرکز خوبی بر این زمینه مشاهده شد. در مقابل ، توجه به زیبایی و اهمیت هویتی فرش دستباف و بعد فرهنگی آن در فیلم زیاد وجود دارد. در 4 فیلم با محوریت مسایل جامعه شناختی، در عین حال که به همه عناصر چهارگانه تولید، میانجی گری و توزیع توجه خوبی شده، توجه به حیطه تولید و میانجی گری بیشتر و توجه به حیطه توزیع و مصرف کمتر مشاهده شد که در مصرف نیز بیشتر توجه به مصرف جهانی مشاهده شد.

    کلید واژگان: ایران, فرش دستباف, جامعه شناسی هنر, سینما, اقتصاد هنر}
    MohammadAli Bidokhti *

    In the sociology of art, by looking at artworks from the outside important aspects of their production, distribution and reception are revealed. In the other hand, one of the best methods to study various subjects related to cultural productions is to study how they are represented in the media and cinema. Cinema is the most important art of the contemporary world that in which the reflections of many cultural and social issues can be studied. Thus, by studying the method of reflecting the sociological dimensions of the Persian carpet phenomenon in the art of cinema, it is possible to achieve a true recognition of the situation and status of handmade carpets in the cultural and social spheres of contemporary Iran. The purpose of this paper is to study how the sociological dimensions of handmade carpets were represented in the movie "Persian Carpet", which was made in 2006 as a collection of 15 short films by 15 prominent Iranian filmmakers. The main purpose of this research was to know the image and composition that was reflected in the sociological dimensions of Persian handmade carpets in the film "Iranian Carpet" as an outstanding film in this field. Research is based on theoretical opinions of Victoria Alexander (Cultural Diamond) and Nathalie Heinich (Mediation) and the methods of data collection were observing the mentioned film, and studying the printed texts and also Internet. The type of research is descriptive-analytical and the method of analysis is qualitative. The results obtained in this study showed that the sociological aspects of hand-woven carpets were not adequately represented in this film and only in four of the 15 episodes, a good emphasis was observed on this field.  In contrast, there was observed a lot of attention to the aesthetical attractions as well as cultural and identity dimensions of handmade carpets. Moreover, in four films focusing on sociological issues, while all four elements including production, mediation, distribution and consumption have received necessary emphasis, more attention was paid to the field of production and mediation, and less attention was paid to the field of distribution and consumption. Finally, in the field of consumption, the focus was on global consumption.

    Keywords: Iran, Handwoven Carpet, Sociology of Art, Cinema, Economy}
  • امیرحسین چیت سازیان*، نجمه ذوالفقاری

    ارکان حایز اهمیت هنر ایرانی از فرهنگی دینی سرچشمه گرفته و بر اساس مطالعات انجام شده توسط بزرگان و صاحب نظران این عرصه، می توان گفت که این فرهنگ منطبق با اصول زیبایی شناسی اسلامی است. مطالعاتی که کماکان ادامه دارد و بسیاری از نظریه پردازان ایرانی و خارجی، بر این عقیده اند که فرهنگ ایرانی، اصول اسلامی را هنگامی پذیرفت که آن ها را مطابق با فرهنگ خویش دید. هنرهای ایرانی اصولا در بسیاری از موارد، دارای مفاهیمی مشترک اند که در اکثر هنرهای ایرانی-اسلامی وجود دارد. فرشبافی که مردمی ترین و بومی ترین هنر شهری، عشایری و روستایی است، رابطه مشخصی حتی با موسیقی دارد. برای توضیح بیشتر باید یادآوری کرد اصل «ضرباهنگ» که از اصول زیبایی شناسی اسلامی است، بر «تکرار» استوار است و موسیقی نیز در ساده ترین شکل بیان، به نوعی تکرار اصوات است با حالات مختلف. آنچه در فرش ایرانی نیز حضور آشکاری دارد، تکرار نقش مایه ها با درجات گوناگون است که طرح را می سازند. توجه به این نکات در کنار هم، رغبت به یافتن قاعده تکرار را در وجود هر علاقه مندی افزایش می دهد. زیرا تلاش برای شناخت یک مفهوم هنری، همواره به معنای میل در شریک شدن دنیایی است که هنرمند می آفریند، و تحقیق حاضر نیز کوششی است برای کشف مفاهیم نمادین و البته تنها روزنه ای است به سوی افق بیکران معانی پنهان، در آثار هنری ایران. با این توصیف، می توان گفت که وجود قاعده تکرار در فرش، نشانگر آمیختگی الگوی طراحی فرش ایران با اصل ضرباهنگ است. بدیهی است که این آمیختگی در طراحی دیگر فرش های ایران و حتی خارج از مرزها، ازجمله رقبای او -صرف نظر از مسیله تقلید آنان از طراحی فرش وجود دارد؛ اما در این مقاله تنها برخی از فرش های منطقه کرمان، از منظر گفته شده مورد بررسی قرار می گیرند. بنابراین، با عنایت به موارد ذکرشده پژوهش حاضر تلاش داشته است تا نمونه های قابل مطالعه ای از فرش کرمان را که امروزه نیز زینت بخش موزه های مختلف هستند، از منظر ضرباهنگ هنری، مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد. داده های این پژوهش که بر مبنای روش کتابخانه ای گردآوری شده و با روش توصیفی-تحلیلی بررسی گشتند، انواع ضرباهنگ را در این فرش ها، با اتکا بر نمونه های موردی معرفی کرده است. در نهایت، نیز نتایج به دست آمده نشانگر آن بودند که طراحان با درنظرگرفتن نقاط پویا و معیار تکرار، به عنوان یکی از مبناهای اصلی، نقوش را بر بستری ترسیم کرده اند که نظر مخاطب را به دنیای ژرف طبیعت معطوف می دارد و درک این ارزش های زیبایی شناسی و ازجمله اصل ضرباهنگ، در ذهن او وجود نیرویی برتر را تداعی می نماید. در نهایت اینکه تکرار و تکرار نه تنها ملال انگیز نیست بلکه همراه با دو مشخصه تقارن و تباین، در فرش و موسیقی حضور پررنگی یافته اند.

    کلید واژگان: فرش دستباف, زیبایی شناسی اسلامی, ضرباهنگ, فرش موزه ای, فرش کرمان}
    Amirhosein Chitsazian*, Najmeh Zolfaghari


    The important foundation of Iranian art are derived from a religious culture and based on the studies conducted by elders and experts in this field, It can be said that this culture is in accordance with the principles of Islamic aesthetics. Studies that are still ongoing and many Iranian and foreign theorists are of the opinion that Iranian culture accepted Islamic principles when it saw them in accordance with its own culture. Including monotheism and
    On the other hand, it should be known that the culture of each land flows deep into the lives of its people, including the art of that region. In the following, unconsciously it is noticed that Iranian arts, in many cases, have common concepts that exist in most Iranian- Islamic arts. Although these common features are less mentioned, they are also shown in the art of carpets.
    Carpets weaving, which is the most popular and native urban, nomadic and rural art, has a definite relationship even with music. For further explanation, it should be remembered that the principle of Islamic aesthetics, is based on repetition, and music, in its simplest form, is a kind of repetition of sound with different moods.  What is obvious in Iranian carpets is the repetition of motifs with different degrees that make up the design. Paying attention to these points together increases the desire to find the rule of repetition in the existence of any interested person. Because trying to understand an artistic concept always means the desire to participate in the world created by the artist and the current research is also an effort to discover symbolic concepts and of course it is only ban opening towards the infinite horizon of hidden meanings in Iranian artworks.
    With this description, it can be said that the presence of the rule of repetition in the carpet indicates the fusion of the carpet design pattern with the principle of rhythm.  It is obvious that this fusion exists in the design of all Iranian carpets and even outside the borders-regardless of the issue of their imitation of Iranian carpet design- including his competitors. But in this article, only some carpets of Kerman region (from the mentioned point of view) are examined.
    Therefore, according to the mentioned cases, the present research has tried to analyze and evaluate the studyable examples of Kerman carpets, which are adornment of various museums today, from the point of artistic rhythm.
    The data of this research, which was collected based on the library method, and analyzed method, has introduced  the types of rhythm in these carpets, relying on case examples.
    Finally, the obtained results indicated that the designers have drawn motifs on a platform that draws the attention of the audience to the deep world of nature, considering the dynamic points and repetition criteria as one of the main bases and the understanding of these aesthetic values, including the principle of rhythm, evokes the existence of a superior force in his mind.
    And finally, repetition and repetition is not only boring, but along with the two characteristics of symmetry and contrast, it is one of the characteristics of iranin art that the has found a strong presence in carpets and music.

    Keywords: Handmade Carpet, Islamic aesthetics, rhythm, museum carpet, Kerman carpet}
  • محمدرضا خیرالهی*، چکامه ضمیری

    یکی از حوزه های مکانی مهم در فرش دستباف ایران؛ فرش مشهد است. این حوزه در قیاس با فرش های روستایی و عشایری هم جوار خود تحت تاثیر عواملی همچون رخداد وقایع تاریخی گوناگون، برخورد با هنر و فرهنگ فرش بافی شهرهای نزدیک یا استان های دیگر و همچنین رشد و توسعه روزافزون جوامع شهری بیشتر دچار تغییر و تحول شده است. این مسیله به ویژه از دوره قاجار با توجه به تحولات حاصل از موج مدرنیته در جامعه ایران و رواج تاثیرپذیری هنر ایران از غرب، سرعت بیشتری به خود گرفته است. مقاله حاضر قصد دارد، با هدف اصلی میزان تغییرات به وجود آمده در سنت ها و شاخصه های اصیل موجود در طرح و نقش و رنگ فرش دستباف این منطقه را بررسی نماید. همچنین در این بررسی، عوامل موثر در ایجاد تحولات موجود در فرش دستباف، نسبت به سنت گرایی و سنت گریزی را مشخص سازد. تا در این راستا برای سوالات اصلی مقاله بتواند به پاسخ مناسبی دست یابد؛ 1. تقابل سنت و مدرنیته در طرح، نقش و رنگ فرش دستباف مشهد چگونه است؟ 2. تحولات صورت گرفته بر اثر موج مدرنیته در نقوش و رنگ های فرش دستباف مشهد چیست؟ 3. نقاط قوت و ضعف به وجود آمده بر اثر مدرنیته بر سنت های حاکم بر طرح و رنگ فرش دستباف مشهد چه می باشند؟ روش پژوهش در این زمینه؛ توصیفی، تحلیلی و تطبیقی می باشد. به منظور مطالعه و بررسی بهتر، اطلاعات و نمونه هایی از فرش مشهد به صورت کتابخانه ای و میدانی از سه دوره  قاجار، پهلوی و معاصر انتخاب شده است. با استفاده از روش تطبیقی طرح و نقش هر سه دوره نسبت به هم؛ میزان پایبندی و عدم آن به حفظ سنت های فرشبافی در این حوزه مشخص  می گردد. همچنین با بررسی سیر تحول و تطور اجباری طرح، نقش و رنگ فرش مشهد، نحوه تغییر سلیقه مخاطبین آن مشخص می شود. نتایج این تطبیق و تحقیق نشان می دهد که فرش شهری حوزه مشهد کم ترین تحولات را در ویژگی های اصیل قالی خود تا به امروز داشته و سعی نموده تقریبا با همان سبک و سیاق سنتی خود راه را طی کند.

    کلید واژگان: سنت گرایی, سنت گریزی, فرش دستباف, مشهد, طرح و نقش, رنگ}
    Mohamad Reza Kheirollahi *, Chakameh Zamiri

    The present article, intends to investigate the extent of changes in the traditions and the original features of the design, the motif and color of the handmade carpet in Mashhad region. Also, this study investigates the factors influencing the developments in handmade carpet concerning f traditionalism and untraditionalism. In this regard, the main aim of the present study to find the answer to the following questions: What is the contrast between tradition and modernity in the design, motif and color of Mashhad 's handmade carpet? What are the developments made by the modernity wave in motifs and colors of Mashhad 's handmade carpet? What are the strengths and weaknesses caused by modernity on the dominant traditions of motif and color of Mashhad 's handmade carpet? The method of research in this study is descriptive, analytical, and comparative. In order to gain better results, information and samples from Mashhad's carpet have been selected in the form of library and field methods from three periods of Qajar, Pahlavi and contemporary. Using the comparative method of design and motif of each of the three periods in relation to each other, the extent of adherence and lack of adherence to the preservation of carpet traditions in this field is determined. lso, by investigating the course of evolution and development of the design, we can determine the motif and color of Mashhad's carpet and the way the consumers’ tastes have . The results show that the urban carpet in Mashhad has undergone the slightest changes in the original features of its carpet up to now and has tried to continue almost the same style and traditional style.

    Keywords: Traditionalism, Untraditionalism, Handmade carpet, Mashhad, Design, Motif, Color}
  • عبدالله میرزایی *، سعیده شاهمرادی

    گسترش ویروس کرونا و همه گیری آن بحرانی است که سراسر جهان فراگرفته، به دلیل ماهیت واگیری و کشندگی بالای این بیماری محدودیتهایی را در زندگی روزمره مردم ایجاد کرد، این بحران در حوزه ی اقتصادی، اجتماعی و سیاست ملموس وقابل مشاهده و مطالعه است و پژوهشگران، جامعه شناسان و روانشناسان بنا بر تخصص خود در تمام این ابعاد مطالعات و تحقیق شکل می دهند، یکی از ابعادی که تغییر و تحول در حوزه ایجاد شد، حوزه فرهنگ وهنر است. تاثیر بحران کرونا برشیوه زندگی، باورها، ساختاراحساسات، هویت ها و ارزشهای اجتماعی و فرهنگی مردم ایران با تحوالت جدی مواجه کرده است، که باعث تعطیلی اماکن مذهبی، فرهنگی، گالری، موزه ها و... شده است که در کل تولید مصرف هنر را تحت تاثیر قرار داده و محدود کرده است. همین موضوع تبعات بسیاری در دنیای مصرف هنری بر جای گذاشته است. تاثیرات مثبت و منفی در زندگی، خرید و رفتارمصرف کنندگان به وجود آورده است. در این بین انتظار میرود، قالی ایران نیز در اشکال مختلف خود به عنوان یک کالای فرهنگی متاثر از تغییرات بوجود آمده در جامعه تغییراتی را در اشکال گوناگون پذیرفته باشد. مصرف فرش یک پدیده ی زمان بری است که پس ازگذشت مراحلی به دست مخاطبان و مصرف کنندگان میرسد. آثار و تبعات این پدیده در مصرف فرش پس از گذشت دوره میان مدت آشکار خواهد شد. حال مسئله اصلی تحقیق حاضر این است که پدیده ی کرونا با اتمام ابعادی که ذکر شده در حوزه مصرف فرش در ایران چه تاثیری بر جای گذاشته است؟ ارزیابی وضعیت مصرف فرش در دوران کرونا و پساکرونا چگونه است؟هدف از این تحقیق مطالعه تاثیرات پاندمی کرونا در ابعاد مختلف فرش دستبافت ایران با تاکید بر حوزه مصرف و جمع آوری، تدوین و ارایه راهکارهایی مبتنی بر نظرات کارشناسان این حوزه میباشد.

    کلید واژگان: پاندمی کرونا, فرش دستباف, مصرف کنندگان قالی, کالای فرهنگی}
    Abdollah Mirzaei, Saeede Shahmoradi

    The spread of the corona virus and its epidemic is a crisis that has spread around the world. Due to the highly contagious and deadly nature of this disease, it has created limitations in people's daily lives. This crisis is tangible in the economic, social and political spheres. Sociologists and psychologists form studies and research in all these dimensions according to their expertise. One of the dimensions that created change in the field is the field of culture and art. The impact of the Corona crisis on the way of life, beliefs, emotional structure, identities and social and cultural values of the Iranian people has undergone serious changes, which has led to the closure of religious and cultural sites, exhibitions, galleries and museums, etc. Production has affected and limited the consumption of art. This issue has many consequences in the world of art consumption. It has created positive and negative effects on the lives, purchases and behavior of consumers. In the meantime, it is expected that Iranian carpets in their various forms as a cultural commodity affected by changes in society have accepted changes in various forms. Carpet consumption is a time consuming phenomenon that reaches the audience and consumers after going through some steps. The effects and consequences of this phenomenon on carpet consumption will become apparent after the medium term. Now, the main issue of the present study is that what effect has the corona phenomenon with the completion of the mentioned dimensions in the field of carpet consumption in Iran? How is the assessment of carpet consumption in the Corona and post-Corona eras? The purpose of this study is to study the effects of corona pandemic in different dimensions of Iranian hand-woven carpets with emphasis on the field of consumption and collection, formulation and presentation of solutions based on the opinions of experts in this field.

    Keywords: Corona pandemic, handmade carpets, carpet consumers, cultural goods}
  • هما موسی نژاد، محمد شاکر اردکانی*

    هنر-صنعت فرش دستباف یکی از پرکاربردترین صنایع دستی ایران محسوب می شود. فرش دستباف با وجود سابقه تاریخی و قدمت کهنی که دارد به لحاظ شناخت موضوعی و محتوایی به ویژه با نگاهی علمی، جای پژوهش گسترده ای دارد. توجه ویژه به عوامل ادراکی و نگرشی مشتریان فرش دستباف، می تواند کمک شایانی به تولید و بازاریابی این هنر اصیل کند؛ بنابراین هدف پژوهش، بررسی و تحلیل نقش عوامل سه گانه اعتماد، آگاهی از قیمت و قصد همرنگی بر ریسک ادراک شده در خرید فرش دستباف کرمان و تاثیر این ریسک بر نگرش و قصد خرید فرش دستباف کرمان است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مشتریان فرش دستباف کرمان بوده است که به روش نمونه گیری در دسترس، 100 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شده اند. اطلاعات پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی در بخش نظری و پرسشنامه های استاندارد در بخش میدانی جمع آوری شده است. پایایی و روایی پرسشنامه ها بر مبنای مقادیر آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و AVE تایید گردیده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها در بخش توصیفی از نرم افزار SPSS و در بخش استنباطی جهت آزمون مدل و فرضیات به روش مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد حداقل مربعات جزیی از نرم افزار Smart PLS2 استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد بر مبنای شاخص های برازش، مدل پژوهش برازش مناسب و نسبتا خوبی دارد. همچنین نتایج نشان داد ریسک ادراک شده بر نگرش و قصد خرید مشتریان به میزان 36/0 و 27/0 تاثیرگذار است. همچنین نگرش مشتریان نیز به میزان 43/0 بر قصد خرید موثر می باشد. بر اساس نتایج به دست آمده از بین سه عامل موثر بر کاهش ریسک ادراک شده مشتریان، بیشترین تاثیر کاهشی را اعتماد به میزان 49/0 و سپس آگاهی از قیمت (27/0) داشته است و اثر کاهشی قصد همرنگی بر ریسک ادراک شده معنادار نبوده است.

    کلید واژگان: ریسک, نگرش, قصد خرید, اعتماد, فرش دستباف}
    Homa Mousanejad, Mohammad Shaker Ardakani*

    Handmade carpet as an art-industry is one of the most widely used handicrafts in Iran. Despite its historical background and antiquity, handmade carpets need extensive research in terms of thematic and content knowledge, especially with a scientific perspective. Paying special attention to the perceptual and attitudinal factors of handmade carpet customers can be a great help in the production and marketing of this original art. Therefore, the purpose of study is to investigate and analyze the role of the three factors of trust, price awareness and homogeneity intention on the perceived risk in buying Kerman handmade carpets and the effect of this risk on the attitude and intention to buy. The statistical population of the study was all customers of Kerman handmade carpets that 100 of them were selected as the sample by in-access sampling method. The research data has been collected using library and internet resources in the theoretical section and standard questionnaires in the survey section. Reliability and validity of the questionnaires are confirmed based on Cronbach's alpha, Combined Reliability (CR) and AVE. To analyze the data in the descriptive part, SPSS software and in the inferential part to test the model and hypotheses by structural equation modeling (SEM) with a partial least squares approach, Smart PLS2 software has been used. The research findings showed that based on the fitting indices, the research model has a suitable and relatively good fitness. The results also showed that perceived risk affects the customers' attitude and intention to buy at 0.36 and 0.27, respectively. Also, the customers' attitude is 0.43 effective on the intention to buy. Based on the results, among the three factors affecting the reduction of customers' perceived risk, trust had the greatest decreasing effect at 0.49 and then price awareness (0.27), and the decreasing effect of the homogeneity intention on perceived risk was not significant.

    Keywords: Perceived risk, Attitude, Intention to buy, Trust, Handmade Carpet}
  • حمزه امین طهماسبی*، آرزو سلطونی

    فرش مهم ترین کالای صادراتی غیرنفتی کشور است؛ اما به دلیل وجود تحریم، شرایط جدیدی برای ایران حاصل شده و این صنعت دستخوش تغییراتی گشته است و برخی از بازارهای خود را از دست داده و امکان صادرات محدودتر شده است. هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر انتخاب بازار صادراتی فرش دستباف ایران است. در این راستا پس از شناسایی معیارهای موثر بر انتخاب بازار هدف فرش دستباف ایران با استفاده از طیف لیکرت، معیارهای دارای اهمیت کمتر با بهره گیری از روش فریدمن حذف می شوند. سپس با استفاده از تکنیک دیمتل فازی، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری متقابل معیارها بر یکدیگر محاسبه شده و درنهایت عوامل تاثیرگذار بر انتخاب بازار هدف صادراتی فرش دستباف تعیین می شود. نتایج این مطالعه نشان داد که عوامل محیط قانونی، ثبت قانونی اسامی و طرح های ایرانی، تولید ناخالص داخلی، سلایق بازار هدف، صادرات از طریق اعتبار اسنادی بانکی و کیفیت مورد انتظار، به ترتیب اثرگذارترین عناصر بر سایر عوامل می باشند.

    کلید واژگان: صادرات, فرش دستباف, دیمتل فازی, بازار هدف, تصمیم گیری چندمعیاره}
    Hamzeh Amin-Tahmasbi*, Arezou Saltooni

    Carpets are the most important non-oil export goods in the country. However, due to the sanctions, new conditions have been created for Iran and the industry has undergone changes, losing some of its markets and the possibility of exporting has become more limited. The purpose of this study is to identify the factors affecting the choice of Iranchr('39')s export market for handwoven carpets. In this regard, after identifying the effective criteria for selecting the target market for Iranian handwoven carpets using the Likert range, the criteria of lesser importance are eliminated using Friedmanchr('39')s method. Then, using the fuzzy Dematel technique, the effectiveness and interaction of the criteria are calculated and finally the factors influencing the choice of the target market for the export of handwoven carpets are determined. The results of this study showed that the factors of legal environment, legal registration of Iranian names and plans, GDP, target market tastes, export through bank LC and expected quality are the most influential factors on others, respectively.

    Keywords: Exportation, Handwoven Carpet, Fuzzy Dematel, target Market, Multi-Criteria Decision Making}
  • اکرم امیدوار پس حصار، امیرمحمد فکورثقیه*، علیرضا پویا

    امروزه افزایش رقابت در محیط کسب و کار بیش از پیش سازمان ها را به ارایه محصولاتی با کیفیت و مبتنی بر خواسته های مشتریان ترغیب می کند. در این میان صنعت فرش به عنوان یکی از با قدمت ترین صنایع ایران از این موضوع مستثنی نبوده و در سالیان اخیر توجه به خواسته های مشتریان و مشتری مداری را از اولویت های خود قرار داده است. یکی از روش های مناسب برای شناسایی دقیق انتظارات مشتریان، روش گسترش عملکرد کیفیت است. در همین راستا تحقیق حاضر در پی شناسایی و اعمال نظرات و خواسته های مشتریان در طراحی فرش دستباف است تا هر چه بیشتر با سلیقه و نیاز آن ها منطبق شود. برای تعیین انتظارات و خواسته های مشتریان و شناسایی الزامات طراحی و مهندسی از تیم تصمیم که شامل12 نفر از خبرگان و صاحبنظران فعال در زمینه بازاریابی و فروش، طراحی و مهندسی فرش با حداقل 15 سال سابقه کاری بهره گرفته شده است. سپس با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی، ارجحیت معیارها تعیین شد. پس از تکمیل ماتریس های خانه کیفیت، نتایج بیانگر این است که نیاز و خواسته هایی مثل نبود سرکجی و هماهنگی رنگ های فرش، دارای بیشترین اهمیت است. همچنین خروجی ماتریس طراحی محصول نشان داد که نخ پرز استاندارد و نخ تار استاندارد اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این، گره زنی و پرداخت فرش مهمترین عملیاتی هستند که شرکت ها در جهت افزایش رضایت مشتری از فرش دستباف باید توجه ویژه به آن داشته باشند.

    کلید واژگان: طراحی محصول, گسترش عملکرد کیفیت فازی, خانه کیفیت, فرش دستباف}
    Akram Omidvar Pas Hesar, Amir Mohammad Fakoor Saghih*, Alireza Pooya

    Today, increasing competition in the business environment is increasingly encouraging organizations to deliver quality products based on customer demands. In the meantime, the carpet industry is no exception to this one as one of the oldest Iranian industries. In recent years, the focus has been on meeting the demands of customers and more orbital ones. One of the methods for accurately identifying customers' expectations is the method of quality function deployment. In this regard, the present research seeks to identify and apply the views and wishes of customers in the design of handmade carpets in order to adapt to their interests and needs. To determine the expectations and demands of customers and identify the design and engineering requirements of the decision team which includes 12 experts and experts in the field of marketing and sales, design and carpet engineering with a minimum of 15 years of work experience. Then, by using the fuzzy hierarchy process analysis technique, the preference criteria were determined. After completing the matrices of the house of quality, the results indicate that the demand was not like sarkaji and coordination of carpet colors, is most important. Also, the product design matrix output showed that standard Warp fluff and standard Warp sleave great importance. In addition, operations of knotting and carpet payment are the most important operations that companies must pay special attention to in order to increase customer satisfaction from handmade carpets.

    Keywords: Product design, fuzzy quality function deployment, house of quality, the carpet industry}
  • سیده اکرم اولیائی طبائی

    بیان مسیله:

    استان فارس یکی از مراکز مهم تولید فرش دستباف ایران است. بافت فرش در روستاها و عشایر این استان بخشی از ملزومات زندگی زنان را تشکیل می دهد. این تحقیق به روش تاریخ شفاهی فرایند تولید، پشم چینی و تهیه مواد اولیه، بافت و مرمت فرش فارس را روایت می کند. تاریخ شفاهی در واقع گفت وگویی قاعده مند و آگاهانه بین دو نفر درباره ابعادی از وقایع گذشته است که دارای اهمیت تاریخی است و برای تبدیل شدن به سند و ماندگاری آن ثبت و ضبط می شود.

    هدف

    هدف این تحقیق دستیابی به اطلاعاتی است که بخش های پنهان موضوع پژوهش را به روش تاریخ شفاهی روشن کند. این تحقیق به روش کیفی و با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شده.

    سوالات تحقیق:

    در زیر صورت کلی سوالات مصاحبه بیان شده است. مقتضی است با توجه نوع تحقیق (تاریخ شفاهی)، بر مبنای اینها سوالاتی جزیی تر مطرح شدند.نحوه تهیه و تولید مواد اولیه برای بافت در گذشته و حال چگونه بود؟محل (مکان) و زمان تولید و بافت فرش (کارگاه های متمرکز و غیرمتمرکز، سال، ماه و روزها) نحوه انجام کار (چله کشی/ چله دوانی) و عملیات تکمیلی (پایین کشی و پرداخت)نحوه مرمت کردن و برطرف کردن عیوب فرش.

    روش تحقیق:

    جامعه آماری تحقیق فعالان فرش دستباف فارس بودند. روش نمونه گیری به صورت گلوله برفی یا افزایشی و حجم نمونه بر اساس اشباع نظری 33 نفر انتخاب شده است.

    نتیجه تحقیق:

    از مهم ترین نتایج تحقیق این است که مردان در جامعه عشایری و در فرایند تولید فرش، جز در چیدن پشم و فروش فرش کار چندانی نمی کردند و غالب کار تولید با بانوان بود ازاین رو خانواده ای که دختران بیشتری داشت از تولیدات و حتی سیاه چادر بزرگ تری نیز برخوردار می شد. آنها چون دایم در حال کوچ و سفر بودند، غالبا بافته هایشان به بیش از شش متر تجاوز نمی کرد که همان هم در اثر باز و بسته کردن های مکرر در هر مسیر منجر به گوشه دار شدن و سرکجی در بافته می شد. در ضمن خلاف ادعای موجود مبنی بر عدم وجود کارگاه متمرکز در فارس و شیراز می توان به کشف وجود برخی کارگاه های متمرکز بافت فرش در حدود 100 سال پیش در شیراز نظیر کارگاه اردوبادی با مدیریت ابراهیم غربی اشاره کرد که به عنوان قدیمی ترین کارگاه متمرکز و با تعداد 150-140 دستگاه در شیراز مشغول به تولید و بافت فرش بهارلو بوده است و نیز پژوهش محققانی نظیر دکتر پرهام که به یازده تخته فرش بافته شده در کارگاهی که توسط دو خان قشقایی و حدود 100 سال پیش دایر شده بود اشاره داشت که با چند دلیل دیگر موجود در متن منجر به رد ادعای مذکور می گردد.

    کلید واژگان: تاریخ شفاهی, فرش دستباف, قالی عشایری, قالی روستایی, عشایر فارس}
    Seyedeh Akram Oliyaei Tabaei

    Fars province is one of the most important centers for producing handmade carpets in Iran. The handmade carpets of this province, according to the divisions in the nomadic sector, generally include the three Qashqai, Lor and Khamseh tribes. And Khamseh consists of five tribes: Arab, Baseri, Ina Lu, Baharlu and Nafar, which are scattered from north to south of the province in different urban and rural areas. This makes Fars province have a special place as one of the valuable regions of carpet weaving in Iran and exporter of carpets and rugs.The Carpet weaving in the villages and tribes of this province form part of the essentials of women's lives.Usually, the preparation of raw materials such as wool for weaving was provided by each family based on the number of livestock And the better the family was financially and the more girls weaver, the bigger the black tent and the more weaves it naturally had. Since the nomads were constantly migrating and traveling, their weaves were small and did not exceed 6 meters for easier transportation. However, the same opening and closing of the frame and carpet during the migration, would also lead to skewing in the weaves. This research is aimed at discovering  events and memories that occur in the process of production, wool, and the provision of raw materials, weave and restoration of Persian carpet by oral history.Oral history is in fact a consciously dialogue between two people about the dimensions of past events, both of which have historic significance and recorded to become a document and its durability. Oral history, as a research method from the beginning to the end, involves numerous, long, and timely stages. Which, if it meets its standards, will have tremendous results .According to the findings, the lack of attention to the oral history of hand-woven carpets in different regions of Iran has led to the isolation and non-transmission of science in this art-industry. And perhaps one of the reasons for the decline of carpet weaving and weavers turning to non-native patterns, was the lack of attention to oral history and carpet weaving history of each region and also the lack of attention to the experience and knowledge of weavers who had the largest share in producing this product. Therefore, recording oral history in any scientific field will create value and change in the existing tradition and establish scientific and cultural communication between generations. And its purpose is merely to record the lost historical documents, such as memories, experiences, and knowledge of people directly related to the topic in question. This process, in this research, was conducted through interviewing and away from any interference with and application of the researcher's personal views, merely to record the memories of individuals.In this qualitative research, Semi-structured interview tool was interviewed with 33 factors of rural and nomadic carpet Fars. Sampling method was selected as snowball or incremental and sample size based on theoretical saturation.As it is claimed, in Fars province, weaving was done in a completely decentralized manner, and this has led to more creativity and variety in weaving. But in the research conducted by Dr. Parham, 11 100-year-old carpets have been found that have been woven in the form of a workshop that was set up by 2 Qashqai khans between Khangasht and Deh Bid Fars. Also, Ordobadi factory, managed by Mr. Ebrahim Gharbi, which produced 150-140 machines for the production of large cloth carpets and was established until 1310, along with several other reasons mentioned in the text, is evidence of the rejection of this claim.In the past, among the nomads, they used their weaves as much as possible, and whenever the capacity of the carpets decreased, they used it for other purposes. For example, a carpet with worn lint was either spread out on the side of the stove or used as a bag for the feed of smaller and weaker animals. If there was a problem during and after weaving for newer carpets, they would repare  it with their own creativity and the like-mindedness of those around them, or eventually sell it. Later, about 50 years ago, reparings people  in the Vakil market learned the art and repaired problematic carpets purchased from nomads.

    Keywords: Oral History, handmade carpets, Nomadic Rug, Rural rug, Fars Tribes}
  • مریم محمدی ثانی*، اسماعیل مزروعی نصرابادی، فتحعلی قشقایی فر

    رضایت مشتری برای بقای سازمان بسیار ضروری است. در سال های اخیر بازار فرش دستباف ایران توسط رقبا اشغال شده است. این موضع به علت کم توجهی به بحث رضایت مشتری است؛ درنتیجه در این تحقیق به شناسایی و اولویت بندی مولفه های موثر بر رضایت مشتریان فرش دستبافت پرداخته می شود. این تحقیق در 2 مرحله انجام می گیرد. در مرحله اول از دلفی به منظور شناسایی عوامل موثر بر رضایت مشتری و در مرحله دوم از روش تاپسیس به منظور رتبه بندی آن ها بهره گرفته شده است. جامعه آماری این تحقیق در مرحله اول خبرگان فرش دستباف و در مرحله دوم مشتریان فرش دستباف در استان چهارمحال و بختیاری است. حجم نمونه اول 15 نفر است و حجم نمونه دوم با استفاده از جدول مورگان 400 نفر است. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل موثر بر رضایت مشتریان فرش دستباف در 9 بعد خدمات پیش از فروش، خدمات حین فروش، خدمات پس از فروش، ویژگی های کیفیتی، ویژگی های فرآیندی، سیستم توزیع، اقتصادی، ارزش گذاری و مشخصه های هنری قابل دسته بندی است که در این میان با استفاده از روش تاپسیس بعد مشخصه های هنری از همه مهم تر شد و در مقایسه کل عوامل، مولفه اصالت فرش از همه عوامل مهم تر است. پیشنهاد می گردد در راستای حفظ اصالت فرش دستباف تلاش گردد که این امر از طریق طراحی و تولید فرش اصیل مطابق با نیازهای امروز مشتری و پیش بینی نیازهای آینده او قابل تحقق است.

    کلید واژگان: فرش دستباف, رضایت مشتری, استان چهارمحال و بختیاری, مشخصه های هنری, اصالت فرش}
    Maryam Mohammadisani*, Esmaeil Mazroui Nasrabadi, Fathali Ghashghaeifar

    Customer satisfaction is essential for the survival of the organization. In recent years, Iranchr('39')s hand woven carpet market has been occupied by rivals. This position is due to the lack of attention to customer satisfaction; hence, in this research, the identification and prioritization of the effective factors on the satisfaction of hand woven carpets customers is discussed. This research is done in two stages. In the first step, Delphi was used and in the second step, the Topsis method was used. The statistical population of this research in the first stage is handmade carpet experts and in the second step is hand carpet customers in Chaharmahal and Bakhtiari province. The first sample size is 15 people and the second sample size is 400 people using the Morgan table. The results of the research showed that the factors affecting the satisfaction of handmade carpets customers classified into 9 categories that are pre-sale, sales, after sales services, quality features, process characteristics, distribution system, economics, valuation, and artistic features. By using the Topsis method, the characteristics of the arts are all the more important and, in comparison with the whole of the factors, the component of the originality of the carpet is all the more important. As a result, it is proposed to work to preserve the originality of the handmade carpet, through the design and production of original carpets in accordance with the needs of todaychr('39')s customer and the prediction of its future needs.

    Keywords: hand woven carpet, customer satisfaction, Chaharmahal, Bakhtiari province, artistic features, carpet originality}
  • منیرالسادات میرجمالی مهرآبادی*، مصطفی شمس الدینی، قنبرعلی محمدی، احمد گودرزی

    از دیرباز فرش دستباف استان مرکزی به ویژه برند ساروق با تاریخ چند صد ساله به عنوان یکی از نمادهای هنر و فرهنگ ایرانی شناخته شده و نقشی مهم در اشتغال، صادرات غیرنفتی و معرفی هنر استان داشته است. متاسفانه در دهه اخیر، سهم فرش استان از بازار داخلی و خارجی به شدت تنزل یافته و این هنر- صنعت با سابقه، با دشواری های بی شماری مواجه گشته است تا جایی که تعداد تولیدکنندگان و فعالان این عرصه به نحو چشمگیری کاهش یافته است. مقاله حاضر به تحلیل کیفی و راهبردی فرش دستباف استان مرکزی، ریشه یابی تنزل جایگاه آن و ارایه راهکارهای مناسب جهت خروج از این رکود می پردازد. در این پژوهش از روش مطالعات کتابخانه ای و ابزار مختلفی از جمله تکمیل پرسشنامه و مصاحبه با ذی نفعان، کارشناسان، خبرگان و فعالان حوزه هنر- صنعت فرش استان استفاده شده است. سپس با بهره گیری از تکنیک SWOT (قضفت) به تحلیل کیفی و ارزیابی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای این هنر- صنعت پرداخته و در نهایت راهکارهای رسیدن به اولویت های مبتنی بر جهت گیری های توسعه آن در استان ارایه شده است. نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان دهنده جایگاه تدافعی فرش استان در بازارهای داخلی و خارجی است و متناسب با این جایگاه راهبردها و سیاست ها، تدوین و راهکارهای عملیاتی خروج از رکود فعلی ارایه شده است. اصلی ترین راهبردهای تدوین شده، "نیازسنجی، تدوین، اجرا و ارزیابی برنامه آموزشی منظم در مراحل و سطوح مختلف حوزه هنر- صنعت فرش"، "ارتقای کیفیت فرش دستباف در استان از طریق شناسنامه دار کردن فرش های بافته شده، استانداردسازی، نظارت و ارزیابی" و "به کارگیری روش های نوین بازاریابی و برنامه ریزی اثربخش جهت معرفی برندهای فرش دستباف به منظور نفوذ در بازارهای جدید و افزایش سهم در بازارهای موجود" می باشند.

    کلید واژگان: فرش دستباف, ماتریس SWOT (قفضت), استان مرکزی, تحلیل کیفی, برنامه ریزی استراتژیک}
    Monir Mirjamali*, Mostafa Shamsodini, Ghanbarali Mohammadi, Ahmad Goodarzi

    For a long time, the handmade carpet of the Markazi province, especially the Sarouq brand, With A few hundred years old has been recognized as one of the symbols of Iranian art and culture in Iran and has played an important role in employment, non-oil exports and the Introducing the province art. Unfortunately, in the last decade, the provincechr('39')s carpet share has fallen sharply from domestic and foreign market and this old art-industry has encountered a lot of difficulties, where the number of producers and activists in this field significantly reduced. This paper studies the qualitative and strategic analysis of handmade carpet in Markazi province, rooting downgrades and providing appropriate solutions for the exit from this depression. In this paper, we have been used library method and various tools such as completion of questionnaires and interviews with stakeholders, experts and activists in the field of Art- Industry of Carpet of the province. Then, with using SWOT technique, analyzed he strengths, weaknesses, opportunities and threats of this art-industry and finally, solutions have been developed to achieve priorities based on its development orientations in the province. The results of this study indicate the defensive position of the carpet in the domestic and foreign markets, and, according to this, presented strategies and policies, functional tactics In order to exit the current depression. The main developed strategies are " Needs assessment, compilation, implementation and evaluation of regular educational program at different stages and levels in the field of art- industry of carpet", "Improving the quality of handmade carpets in the province through woven carpets identification, standardization, monitoring and evaluation" and "Applying new marketing methods and effective planning to introduce handmade carpets brands in order to penetrate new markets and increasing the share of existing markets."

    Keywords: Handmade Carpet, SWOT Matrix, Markazi Province, Qualitative Analysis, Strategic Planning}
  • چکامه ضمیری*، ابوالقاسم نعمت شهربابکی

    فرش دستباف اصیل سیستان از دیرباز همواره نقش مهمی در معیشت و اقتصاد مردم این خطه داشته است. با این وجود مشکلات موجود در حوزه فرش دستباف ایران و به صورت منحصر به فرد معضلات بومی خاص این منطقه، جایگاه این هنر- صنعت ارزشمند را تحت تاثیر قرار داده است. به طوری که امروزه تولید فرش اصیل سیستان به میزان زیادی کاهش یافته و استفاده از نقشه ها و طرح های دیگر نقاط ایران (تبریز، کاشان و اصفهان) در بافته های منطقه رواج یافته است. ادامه این روند می تواند در درازمدت به فراموشی و زوال قالی سیستان و الگوها و سنت های مرتبط با آن بیانجامد؛ بنابراین مطالعه و بررسی شاخص های آسیب رسان به جایگاه فرش منطقه به منظور برنامه ریزی آتی جهت رفع آن ها ضروری به نظر می رسد؛ که این مسئله به عنوان هدف اصلی پژوهش پیش رو مدنظر قرار گرفته است.روش پژوهش ترکیبی و اکتشافی است. ابتدا با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته علل رکود فرش دستباف سیستان از دیدگاه کارشناسان این حوزه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نوزده عامل اصلی اثرگذار در این زمینه شناسایی شده است. سپس با استفاده از عوامل مذکور پرسشنامه ای جدید طراحی گردید که در چارچوب طیف لیکرت دیدگاه مردم محلی این حوزه در ارتباط با علل رکود فرش دستباف سیستان مورد بررسی قرار گرفت. در این مرحله آزمون تی تک نمونه برای واکاوری داده های پرسش نامه به کار رفت. نتایج نشان می دهد که به ترتیب خشکسالی و نابودی دامپروری، تغییر سبک زندگی و الگوی معیشتی و همین طور سودآوری پایین محصول نهایی، پر اهمیت ترین علل لطمه رسان به فرش دستباف اصیل سیستان هستند.

    کلید واژگان: فرش دستباف, سیستان, صنعت قالی بافی, رکود, صنایع دستی}
    Chakameh Zamiri*, Abolghasem Nemat Shahrbabaki

    The original handmade carpet of Sistan has always played an important role in the livelihoods and the economy of the people. However, the position of this valuable art-craft has been impressed by some problems in Iran handmade carpet and especially to the particular native dilemma of the area. As the production of Sistanchr('39')s carpets has been greatly reduced today, continuing this process can in the long run lead to the deterioration of Sistanchr('39')s carpet and cause irreparable damage to the employment and livelihoods of the people of this area. Therefore, it is necessary to recognize and analyze the indexes affecting the stagnation of Sistan carpet and planning to eliminate them in order to improve the final product and job creation in the region. This issue is considered as the main goal of the current research.The research methodology is combined and Extractive. First, using semi-structured interviews, the causes of the recession of handmade rug in Sistan were analyzed from the viewpoint of experts in this field and nineteen key factors were identified. Then, a new questionnaire was designed using these factors within the Likert scale framework. The views of the local people in this area regarding the causes of the stagnation of Sistanchr('39')s handmade carpet were examined. In this step, a "T test" was used for analyzing questionnaire data. The results show that the drought and destruction of livestock, lifestyle changes and livelihoods, as well as the low profitability of the final product, The most important causes of the stagnation of Sistanchr('39')s original handmade carpet are the most important.

    Keywords: Handmade Rug, Sistan, Carpet industry, Stagnation, Handicrafts}
  • علی کاوند*، داریوش حسنوند، رضا معبودی

    تحقیق  حاضر، رابطه پویای غیرخطی بین عوامل موثر بر صادرات فرش دستباف را برای ایران بین سال های 95-1352 و با تمرکز بر متغیرهای کلان اقتصادی مورد بررسی قرار می دهد که در آن از روش خودرگرسیو با وقفه توزیعی غیرخطی استفاده شده است. نتایج نشان می دهند که بین متغیرهای مدل، رابطه کوتاه مدت و بلندمدت غیرخطی وجود دارد. در بین متغیرها، دو متغیر قیمت فرش دستباف و درآمد جهانی هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت اثرات نامتقارن بر صادرات فرش دستباف دارند. به عبارت دیگر، تغییرات مثبت و منفی قیمت فرش دستباف، هم در کوتاه مدت و هم بلندمدت، اثرات متفاوت معنا داری بر صادرات فرش دستباف دارند. در مورد درآمد جهانی، اثرات شوک مثبت و منفی در کوتاه مدت معنادار هستند و علامت مورد انتظار را دارند. در بلندمدت نیز شوک منفی درآمد جهانی علامت مورد انتظار را دارد و معنادار است. در بلندمدت، شوک مثبت درآمد جهانی اگرچه علامت مورد انتظار را دارد، اما معنادار نیست. بعلاوه، افزایش تولید فرش دستباف و نرخ ارز واقعی، مطابق نظریه، تاثیر مورد انتظار را دارند و هم معنادار هستند. در نهایت، سرعت تعدیل مدل از تعادل کوتاه مدت به بلندمدت در حدود 72/0 است به عبارت دیگر، میزان تصحیح خطا و کاهش انحراف از تعادل بلندمدت در هر دوره، در حدود 72 /0 است.

    کلید واژگان: صادرات, فرش دستباف, ایران, خودرگرسیو با وقفه توزیعی غیرخطی}
    Ali Kavand*, Darioush Hassanvand, Reza Maaboudi

    The present study examines the nonlinear dynamic relation among the factors affecting the export of Iran handmade carpets between 1352- 95, and focuses on the macroeconomic variables. For this purpose, the Nonlinear Autoregressive Distributed Lag (NARDL) Technique is used. The results indicate that there is a nonlinear short-run and long-run relation among the variables of the model. Among the variables, two variables of carpet prices and world income have both asymmetric effects on handmade carpet exports in the short-run and long-run. In the other words, the positive and negative changes in the price of handmade carpet, both in the short run and long run have different effects on export of handmade carpets. In the case of the world income, the effects of positive and negative shocks are significant and have the expected signs in the short run. In the long run, the negative shock of world income has also the expected sign and is significant. In the long run, the positive world income shock, although has the expected sign, but it is not significant. Furthermore, according to the theory, increasing the production of the handmade carpets and the real exchange rate has the expected effect and are significant. Finally, the rate of adjustment of the model from short-run to long-run equilibrium is about 0.72. In the other words, the amount of error correction and decreasing of deviation from long-run equilibrium in each period is about 0.75.

    Keywords: Export, Handmade Carpet, Iran, Nonlinear Autoregressive Distributed Lag}
  • هما مالکی*

    طی قرون و اعصار متمادی، فرش یکی از مهمترین ابزارهای انتقال آداب، رسوم، سنت ها و فرهنگ ایرانی، از نسلی به نسل دیگر بوده است. فرش دستباف از دیرباز در ایران مورد مصرف بوده و از کاربردی ترین صنایع دستی به شمار می آید. فرش دستباف ایرانی به لحاظ مواد اولیه، ابزار و وسایل بافت، شیوه بافت، و طرح و نقش، دارای شناسنامه اصیل و مشخصی است. ویژگی های فرش دستباف از دو دیدگاه زیبایی شناسی و کاربردی مورد بررسی قرار می گیرد. از دیدگاه کاربردی، ویژگی های عایق گرمایی، عایق صوتی، و عملکرد پوششی فرش دستباف به عنوان یک کفپوش، مورد توجه قرار می گیرد. بررسی مطالعات انجام شده نشان می دهد که گزارشات علمی و پژوهشی که تاکنون در حوزه کاربردی فرش دستباف منتشر گردیده است، بیشتر بر خصوصیات فیزیکی-مکانیکی فرش دستباف و شاخص دوام آن به عنوان یک کفپوش متمرکز شده است و ویژگی های عایق گرمایی و عایق صوتی فرش و تاثیر پارامترهای ساختاری و متغیرهای بافت بر آن به ندرت مورد پژوهش قرار گرفته است. در مقاله حاضر سعی گردیده است که با مروری بر مطالعات انجام گرفته، به صورت مشخص بر ویژگی های کاربردی عایق گرمایی و صوتی فرش دستباف تمرکز شود و از این دیدگاه، به مزایای الیاف پشم به عنوان نخ پرز فرش دستباف پرداخته شود. ویژگی های مطلوب عایق گرمایی و صوتی فرش های دستباف پشمی، در کنار مزایای راحتی، توانایی طبیعی در بهبود کیفیت هوای داخلی، ایمنی، و زیبایی، احساس رضایتمندی مطلوبی به مصرف کنندگان می دهد و تاثیر چشم گیری بر کیفیت درک شده از آن خواهد داشت.

    کلید واژگان: فرش دستباف, پشم, عایق صوتی, عایق گرمایی}
    Homa Maleki *

    For centuries, carpet has been one of the prominent cultural tools in representing Iranian customs, traditions and culture from one generation to another. Hand-woven carpet has been produced in Iran for a long time, as artistic handicrafts as well as for daily use. Iranian hand-woven carpets have an original and unique identity in terms of raw materials, weaving tools, weaving methods and designs. The characteristics of hand-woven carpets are examined from both aesthetic and practical perspectives. From the practical point of view, the properties of thermal insulation, acoustic insulation, and the performance of hand-woven carpets as a floor covering have been studied. A review of the literature shows that most of the research reports have been published in applying hand-woven carpets. The focus on other aspects such as the physical-mechanical properties, durability as a floor covering, the thermal and acoustic insulation properties of carpets, and the effect of construction parameters and texture variables has rarely been studied. In the present article, an attempt is made to review the literature and focus specifically on the functional properties of thermal and acoustic insulation of hand-woven carpets and to discuss the benefits of wool fibers as pile. Optimal thermal and acoustic insulation properties of hand-woven woollen carpets, along with the benefits of comfort, natural ability to improve indoor air quality, safety, and beauty, give consumers a good sense of satisfaction and will have a significant impact on the perceived quality.

    Keywords: hand-woven carpet, wool, acoustic isolation, thermal isolation}
  • حسین مالکی*

    هدف این تحقیق، بررسی وضعیت تجاری سازی فرش دستباف ایران می باشد. با استفاده از روش موردکاوی، شعبه بیرجند شرکت سهامی فرش ایران، به عنوان مورد مطالعاتی پژوهش انتخاب گردید. از طریق مصاحبه ها نیمه ساختاریافته و پرسشنامه، داده ها مربوط به وضعیت کسب وکار و تجاری سازی شرکت، از کارشناسان فروش و تولید آن جمع آوری گردید. داده ها تحقیق با کدگذاری پیشرفته در نرم افزار مکس کیودا، تجزیه و تحلیل شدند. در این پژوهش، یافته ها مربوط به وضعیت کسب وکار شرکت در یک جدول و شرایط تجاری سازی محصولات شرکت در قالب یک مدل، ارایه گردید. برای ارزیابی فرایند تجاری سازی نیز، از سه مفهوم، سطح آمادگی فناوری، سطح آمادگی بازار و سطح آمادگی تجاری سازی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که شعبه بیرجند شرکت سهامی فرش ایران در ایده پردازی، طراحی محصول، ساخت و تولید انبوه فرش دستباف در وضعیت مناسبی قرار دارد، اما در ارتباط با بازارسنجی، بازاریابی، رقابت در بازار و فروش محصولات نقاط ضعف متعددی دارد. همچنین سطح آمادگی فناوری شرکت، قابل قبول ارزیابی شد؛ اما سطوح آمادگی تجاری سازی و بازار شرکت، وضعیت نامطلوبی داشتند که در انتها پژوهش ، راهکارهایی به منظور بهبود وضعیت شرکت ارایه گردید.

    کلید واژگان: تجاری سازی, فرش دستباف, بازاریابی, شرکت سهامی فرش ایران}
    Hossein Maleki *

    The purpose of this study is to investigate the commercialization of Persian handmade carpet. Using case study methodology, Birjand branch of Iran Carpet Company was selected as the case of study. Through semi-structured interviews and questionnaires, data on business status and commercialization were collected from the company's sales and production experts. The research data were analyzed with advanced coding in MAXQDA software. In this study, the findings related to the business situation of the company were presented in a table and the commercialization conditions of the company's products in the form of a model. To evaluate the commercialization process, three concepts were used: technology readiness level, market readiness level and commercialization readiness level. The results show that the Birjand branch of Iran Carpet Company is in a good position in idea generation, product design, manufacturing and mass production of handmade carpets, but has several weaknesses in relation to marketing, market research, market competition and product sales. In addition, the technology readiness level of the company was considered acceptable; However, the levels of commercialization and market readiness of the company were in an unfavorable situation, and at the end of the research, solutions were presented to improve the company's situation.

    Keywords: Commercialization, Handmade carpet, Marketing, Iran Carpet Company}
  • سید محمود طباطبایی*، حمیدرضا کاظمی

    هرقدر که سازمان ها، بزرگ تر می شوند بالطبع به مشکلات این نیروی عظیم نیزاضافه می شود. مدیران در ارتباط با مسایل گوناگون سعی در کنترل مداوم کارکنان خوددارند .هدف این مطالعه بررسی رابطه هوش معنوی مدیران با سکوت سازمانی و کیفیت زندگی کاری بود. این پژوهش از نظر گردآوری داده ها توصیفی _ پیمایشی و ازنظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران، معاونان و کارکنان شرکت قالی بافی زرین بافت زنجان که تعداد آن ها420 نفر بود. روش نمونه گیری در این پژوهش شامل نمونه گیری اتفاقی بوده به تعداد متناسب با حجم جامعه آماری و بر اساس جدول مورگان تعداد 201 نفرانتخاب شدند. به منظورجمع آوری داده های موردنیاز، از پرسشنامه هوش معنوی 24- SISRI کینگ، سکوت سازمانی ون داین و کیفیت زندگی کاری والتون استفاده شد. از نرم افزارSPSS جهت آزمون نرمالیته و آزمون رگرسیون جهت تایید فرضیات استفاده شده است. همچنین از نرم افزار smart-pls جهت تایید روایی و مدل کلی استفاده شد. نتایج نشان داد هوش معنوی مدیران با سکوت سازمانی و کیفیت زندگی کاری رابطه دارد. به-علاوه، هوش معنوی مدیران با پرداخت منصفانه، محیط کار ایمن و بهداشتی، میزان تامین فرصت رشد برای کارکنان، میزان قانون گرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی کارکنان، یکپارچگی و انسجام اجتماعی، امکان توسعه قابلیت های فردی برای کارکنان رابطه دارد. به علاوه، در تعیین مدیران سازمان به سطح هوش معنوی آن ها دقت شود. هم چنین، برای کارکنان نیز دوره های افزایش هوش معنوی برگزار شود و از کارکنان نیز قبل از شروع کار آزمون هوش معنوی گرفته شود.

    کلید واژگان: هوش معنوی, سکوت سازمانی, کیفیت زندگی کاری, فرش دستباف}
    Seyed Mahmoud Tabatabaei *, HamidReza Kazemi

    The purpose of this study was to investigate the relationship between the spiritual intelligence of the managers of the Carpet Company of Zarrin Baft with organizational silence and quality of work life of handmade weavers. This research is regarded as a descriptive-survey from the point of view of data collection and is applicable in terms of purpose. It also used the cross-sectional data collection method. The statistical population of the study includes all managers, assistants and staff of the Carpet Company of Zarrin Baft, numbering 420 people. Sampling method in this study was random sampling, so according to the Morgan table, 201 people were selected. In order to collect the required data, the 24-SISRI King Spiritual Intelligence Questionnaire, the Organizational Silence of Van den and Walton's Quality of Work Life Questionnaire were used. Validity of the questionnaire was confirmed through convergent validity and reliability of the questionnaire validated through Cronbach's alpha (0.789). SPSS software was used for descriptive statistics, Cronbach's alpha test, Kolmogorov-Smirnov's Normality Test and also a regression test to confirm the assumptions. Smart-pls software was also used to validate the model of investigation. The results showed that the spiritual intelligence of the managers is related to organizational silence and quality of work life of carpet craftsmanship. In addition, the spiritual intelligence of the managers is related to the fair payment, safe working environment, the level of provision of growth opportunities for employees, the degree of legalization in the organization, social affiliation of working life, the general environment of employees' lives, social integration and social cohesion, and the possibility of development the individual capabilities of staff. Based on the finding of this research, in determining the managers of the organization, it is worthy to be paid attention to the level of spiritual intelligence. Moreover, courses for increasing spiritual intelligence should be held for employees and spiritual intelligence tests should be taken from employees before starting work.

    Keywords: Spiritual Intelligence, Organizational Silence, Quality of Work Life, Handmade carpet}
  • حسن عزیزی*، زهرا ده ده جانی
    استمرار و تداوم نقوش و تصاویر اسطوره ای در هنرهای ایرانی، نشانه بازتاب و پیوند اندیشه های مردمانی است که باورها و اعتقادات خویش را به شیوه های هنرمندانه در این آثار به تصویر کشیده اند. هدف این نوشتار، تحلیل و تبیین یکی از اندیشه های باستانی و جهان شناختی مردمان ساکن فلات ایران با عنوان گاوماهی است. لزوم و اهمیت انجام این پژوهش، آشنایی با وسعت موضوعات  به کار رفته در هنر مردمان دیرین و منشاء به کارگیری نقوش و اهمیت این نقوش در گذشته و خلاء آنها در عصر حاضر است. محور اصلی پژوهش حاضر، بر تاویل و رمزگشایی پیکر فرشته یا الهه ایستاده روی گاو (در فرش گاوماهی) متمرکز گردیده است. روش تحقیق این مقاله، توصیفی- تحلیلی، با رویکرد تطبیقی و با استفاده از روش بازتاب است و شیوه جمع آوری اطلاعات آن، کتابخانه ای است. نتایج به دست آمده از پژوهش، موید تداوم بازتاب مسایل فرهنگی و اجتماعی بر آثار هنری و ارتباط موضوعی اسطوره گاوماهی در ادبیات کهن، فرهنگ عامه و هنر ایرانی تا اواخر دوره قاجار است. شخصیت زن ایستاده (دنیا) در فرش مورد بررسی، «سپندارمذ»، فرشته موکل و نگهبان زمین از طرف اهورامزدا و حامی حیوانات است که خویشاوندی نزدیکی با «مام مهین»1 دارد. علاوه بر آن، تصویر گاو با حیوانات درون ترکیبی2، پیکر «گاو یکتا آفریده» (ایوکدات)، همان گاو نخستین است. گردهمایی حیوانات بر پیراهن فرشته و پیکر گاو، بازسازی مجدد پیکر اولیه و ازلی مام مهین و گاو یکتا آفریده، در عصر آفرینش مینوی اهورامزداست.
    کلید واژگان: بازتاب فرهنگ, اسطوره, فرش دستباف, گاوماهی, سپندارمذ}
    Hasan Azizi*, Zahrā Dahdahjāni
    This article seeks to analyze and explain one of the ancient and cosmological ideas of the people living on the plateau of Iran, called “cow-fish”. The authors of this essay have tried to study and explain the mythological and religious roots as well as the public beliefs concerning such a myth by using historical documents and the method of reflection, besides a comparative study of ancient narratives and stories with some examples obtained from the history of Iranian art.
    The necessity and importance of conducting this research is to become familiar with the wide range of subjects used in the art of ancient people, the origin of ancient motifs, the significance of them in the past and their absence in the present time. A visual study of such works helps us identify the mindset and culture of earlier artists. The main focus of the research is on the interpretation and decoding of the body of an angel or goddess standing on a cow in a carpet with cow-fish motif. Therefore, by carefully studying this myth and examining it in history, an extensive essay has been presented to record the art and thoughts of designers and weavers in this field.
    The research methodology in the present article is descriptive-analytical with a comparative approach using the reflection method, and the method of collecting information is based on library sources. The results confirm a continuation of the reflection of cultural and social issues on the works of art and the thematic relations of cow-fish myth in ancient literature, folklore and Iranian art up to the end of the Qājār period.
    The woman standing in the carpet frame is identified as Sepandarmaz, angel who is the guardian of the earth on behalf of Ahura Mazda and is the protector of animals, closely related to Mām-e Mahin. Dressed in a cloak full of mixed animal motifs, this angel is reminiscent of the mother and the original female creature, which due to the creative role of “woman and mother”, stands in a higher hierarchy than the creation of animals and plants laid by a cow. Furthermore, the image of a cow with hybrid animals is the body of the “first created cow” (Gav Aevo Data). Gathering and combining the animals in the dress of angel and the body of cow is the reconstruction of the original and eternal body of Māme Mahin and the first created cow in the age of the creation of Minavi Ahura Mazda.
    According to the narrations in the ancient Avesta and Pahlavi sources, the unification of the corpses inside the body of the sacred cow in the cow-fish carpet is a reconstruction and reference to the body of the first great animal that was sacrificed to create plants and animals from its body parts. By gathering and achieving unity in the body of a cow or the body of another creature, such beings reach the homeland and womb and the safe place from which they were born, so that at the beginning of spring the story of creation is repeated. Iranians considered this myth as the origin of the creation of the world and passed it on to succeeding generations in the form of oral, written and illustrated tales. They have paid particular attention to this tale during the New Year and the ancient Nowruz ceremony.
    Keywords: Culture Manifestation, Myth, Handmade Carpet, Cow-fish, Spandarmaz}
  • شهدخت رحیم پور، سید عبدالجابر قدرتیان کاشان*، امیرحسین چیت سازیان

    نقش منابع انسانی و مدیریت موثر آن در رشد و توسعه کشورها امری شناخته شده است. در هنر- صنعت فرش دستباف توجه به منابع انسانی بافت به عنوان پویاترین عنصر چرخه تولیدی رونق فرش دستباف از کارآمدی مطلوبی برخوردار نیست. از این رو، این پژوهش با هدف آسیب‎شناسی عوامل تاثیرگذار بر حفظ و افزایش نیروی انسانی بافنده فرش دستباف در سه سطح عوامل محیطی، محیط خرد و عوامل درون سازمانی در شهرستان شیراز به روش پیمایشی انجام شده است. در مجموع پس از بررسی پیشینه تحقیق 83 متغیر در 3 بعد عوامل محیطی، محیط خرد یا صنعت و درون سازمانی شناسایی شد. روش جمع آوری داده ها با استفاده از منابع کتابخانه ای و میدانی بوده است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است. تجزیه و تحلیل داده ها به شیوه توصیفی و استنباطی با استفاده از آزمون تی استیودنت تک نمونه ای و فریدمن صورت گرفته است. نتایجحقیق حاکی از آن است که از مجموع 83 متغیر، 60 متغیر تاثیر مثبت، 4 متغیر تاثیر خنثی و 19 متغیر تاثیر منفی داشته اند. از این 19 متغیر منفی، 11 متغیر مربوط به عوامل محیط کلان، 3 متغیر مربوط به محیط صنعت و 5 متغیر مربوط به بعد درون سازمانی است. بنابراین می توان گفت این عوامل محیط کلان هستند که بیشترین تاثیر منفی را بر رکود یا رونق صنعت فرش و بالتبع افزایش یا کاهش نیروی بافنده در شهرستان شیراز دارند.

    کلید واژگان: نیروی انسانی بافت, آسیب شناسی, حفظ و افزایش, شهرستان شیراز, فرش دستباف}
    Shahdokht Rahimpour, Abdoaljaber Ghodratiyan*, Amirhossien Chitsazyan

    The role of human resources and its effective management in the development and development of countries is known. In handmade carpet industry, attention to human tissue is not considered as the most dynamic element of the cycle of production of handmade carpet booms. Therefore, this research was conducted with the aim of pathology of factors influencing the preservation and increase of manpower of handmade carpet weavers in three levels of environmental factors, micro-environment and internal factors in Shiraz. In total, after reviewing the research background, 83 variables were identified in 3 dimensions of environmental factors, micro, or industry and in-organization environment. The method of data collection was using library and field resources. Questionnaire data collection tool. Data analysis was done descriptively and inferential using Testifodent and Friedman test. The results of the research indicate that out of a total of 83 variables, 60 positive, 4 negative and 19 variables have been negatively affected. Of these 19 negative variables, 11 variables are related to macro environment factors, 3 variables related to the industrial environment, and 5 variables related to the internal dimension of the organization. Therefore, it can be said that these factors are the environments that have the most negative effect on the stagnation or flourishing of the carpet industry and, consequently, the increase or decrease of weavers in Shiraz.

    Keywords: human tissue, pathology, preservation, enhancement, Shiraz city, handmade carpet}
  • فاطمه السادات اعتضاد، محمدشاکر اردکانی*، حمید کارگر

    شیوه های جدید بازاریابی در دنیا، تجارت را به سمتی پیش برده که مشتریان در نقش هدایت کنندگان بازار هستند. پس لازم است که شیوه های جدید بازاریابی در تجارت کالاهای سنتی اما ارزشمند ایرانی به کار گرفته شود. در تجارت جهانی فرش دستباف از واژه فروش نباید استفاده کرد. فرش دستباف را باید بازاریابی نمود، یعنی یک ارتباط دایمی به نفع مشتریان ایجاد کرد. لذا در این راستا با توجه به اهمیت مدیریت ارتباط با مشتریان و توسعه برند برای صادرات فرش دستباف، هدف این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت ارتباط با مشتریان بر توسعه برند با تمرکز بر نقش میانجی ارزش ویژه برند در هنر- صنعت فرش دستباف ایران (مورد مطالعه استان های تهران و اصفهان) است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و بر حسب ماهیت و روش توصیفی - علی از شاخه پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مصرف کنندگان و خریداران فرش دستباف بوده و با توجه به حجم جامعه نامحدود، از روش نمونه گیری در دسترس غیرتصادفی استفاده شده است که تعداد پرسشنامه های پخش شده 215  عدد بوده است که مبنای تحلیل های آماری پژوهش قرارگرفته است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه مدیریت ارتباط با مشتری (لیو و همکاران، 2005)، ارزش ویژه برند (بیلی و همکاران، 2013) و توسعه برند (پنا و گارسیا، 2017) است. تجزیه و تحلیل داده ها به روش مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار Smart PLS2 انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد که اکثر مسیرها تایید گردید ولی مسیرهای آگاهی از برند، کیفیت درک شده و وفاداری به برند به توسعه برند رد شدند؛ و بیش ترین تاثیر را مدیریت ارتباط با مشتری بر ارزش ویژه برند با میزان تاثیر 47 درصد و همچنین ارزش ویژه برند بر توسعه برند به میزان تاثیر 89 درصد داشته است. در بین مسیرهای دیگر این پژوهش مدیریت ارتباط با مشتری بیشترین تاثیر را بر کیفیت درک شده از مولفه های ارزش ویژه برند با میزان تاثیر 60 درصد داشته است. از طرفی از بین مولفه های ارزش ویژه برند مولفه تداعی برند با ضریب مسیر 73/0 و آماره t (931/7) تاثیری معناداری بر توسعه برند داشته است. همچنین ارزش ویژه برند نیز نقش میانجی در تاثیر مدیریت ارتباط با مشتری بر توسعه برند داشته است که به میزان 47 درصد توسعه برند را تبیین می کند. از بین مولفه های ارزش ویژه برند تنها مولفه تداعی برند با میزان 66 درصد نقش میانجی بین مسیر ارتباط با مشتری و توسعه برند داشته است.

    کلید واژگان: مدیریت ارتباط با مشتری, برند, توسعه برند, ارزش برند, فرش دستباف}
    Fatemeh Sadat Etezad, MohammadShaker Ardakani*, Hamid Kargar

    New ways of marketing in world trade led to a position that customers are the market drivers. So it is necessary that new ways of marketing to be used in the trade of traditional and valuable Iranian goods. In the world of handmade carpet business, the word sale should not be used. Handmade carpets should be marketed, meaning a permanent relationship in the interest of customers. In this regard, due to the importance of customer relationship management (CRM) and brand extension (BE) for handmade carpet export, the purpose of this study is to investigate the effect of CRM on BE with an emphasis on the mediating role of brand equity in the handmade carpet industry of Iran (studied in Tehran and Isfahan provinces). This study is practical in term of purpose and based on the nature and method is descriptive-causal from the survey branch. Statistical population of the survey are all consumers and buyers of handmade carpets; given the unlimited size of the population, non-random in access sampling method was used. The number of questionnaires distributed was 215, of which 204 responded to the questionnaires.The data collecting tool is a combination of three questionnaires: customer relationship management (Leo et al., 2005), brand equity (Baily et al., 2013) and brand development (Pena & Garcia, 2017). Data analysis was done by Structural Equation Modeling (SEM) with Smart PLS2 software. The results showed that most of the paths and hypotheses were confirmed, but the effect of brand awareness, brand perceived quality and brand loyalty on BE were rejected; the highest effect was the effect of CRM on brand equity (47%) as well as brand equity on BE (89%). Among other paths, CRM has the most effect on the brand perceived quality (brand equity dimension) with an effect level of 60%.On the other hand, the brand association brand has a positive and significant effect on BE among brand equity components with a coefficient of 0.73 and t-value of 7.931. Brand equity also has a mediating role in the effect of CRM on BE, which explains brand development by as much as 47%. On the other hand, among the components of brand equity, only brand association with 66 percent has a mediating role between CRM and BE. According to research findings, CRM, along with brand equity, has played an important role in enhancing the BE of the handmade carpet industry; Therefore, the results of this research can be useful for companies and brands of handmade carpets in order to be able to communicate effectively with customers and ultimately brand development.

    Keywords: Customer Relationship Management, Brand, Brand Development, Brand Equity, Handmade Carpet}
  • مسعود رحیمی صادق، زهرا حسین آبادی*، نظر دهمرده

    امروزه جایگاه تجارت الکترونیک در مبادلات آثار هنری، موضوع مورد مطالعه و بررسی صاحب نظران گستره اقتصاد هنر است. با توجه به اهمیت این موضوع، شناسایی عوامل کارآمد در پذیرش تجارت الکترونیکی در این بخش از اقتصاد امری ناگریز است. ازاین رو با بهره گیری از این فناوری در بخش هنر، به ویژه مبادلات فرش دستباف می توان به مشکلات موجود در اقتصاد مبتنی بر فرش دستباف چیره شد و با حمایت از فرش دستباف با توجه به نقش کارآمد آن در اقتصاد کشور نتایج مثبتی در زمینه ی اقتصادی حاصل گردد. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش ها است که: 1- تجارت الکترونیک چگونه می تواند به توسعه ی اقتصاد بر پایه فرش دستباف یاری برساند؟ 2 -چه زیرساخت هایی جهت نفوذ و بهره مندی از تجارت الکترونیکی جهت توسعه ی اقتصاد بر پایه فرش دستباف لازم و ضروری می باشد؟ بدین سبب هدف پژوهش بررسی مزایای استفاده از تجارت الکترونیکی جهت توسعه اقتصاد مبتنی بر فرش دستباف در کشور و شناسایی زیرساخت های موثر در پذیرش تجارت الکترونیکی و بهره گیری در جهت توسعه اقتصاد مبتنی بر فرش دستباف است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- پیمایشی است؛ جهت گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای، سایت های معتبر اینترنتی و پرسشنامه استفاده شده است. در این پژوهش نخست به مطالعه تجارت الکترونیکی، اقتصاد خلاق و فرش دستباف پرداخته شده و سپس با تجزیه و تحلیل داده ها، نتایج حاصل از پژوهش بیان شده است. در پایان نیز پیشنهاد هایی جهت دستیابی به اهداف پژوهش و انجام تحقیقات آتی ارایه شده است. با توجه به یافته های حاصل از تحقیق، ایجاد بستر فرهنگی و آموزشی برای دست اندرکاران بخش فرش دستباف و ایجاد زیرساخت های موردنیاز جهت پذیرش تجارت الکترونیکی می تواند کمک شایان توجهی در توسعه مبادلات فرش دستباف داشته باشد.

    کلید واژگان: تجارت الکترونیکی, توسعه اقتصاد, فرش دستباف}
    Masoud Rahimi Sadegh, Zahra Hossein Abadi*, Nazar Dahmardeh

    Nowadays, the status of e-commerce in the exchange of art works is the subject of study experts in the field of art economics. Considering the importance of this issue, identifying the effective factors in accepting e-commerce in this sector of the economy is essential.  Hence, using this technology in the art sector, especially the handmade carpet exchanges, we can overcome the problems in the handmade carpet economy and achieve the positive outcomes in the field of economy with the support of handmade carpets, owing to its effective role in the Iranchr('39')s economy.The present research aims to find an answer for the following questions: 1. How can e-commerce contribute in development of the economy based on handmade carpets and related factors? 2. What infrastructures are needed to use e-commerce for the development of the economy based on handmade carpets?Thus, the objective of the present study is to evaluate the benefits of using e-commerce to develop the handmade carpet economy in Iran and identify the effective infrastructures in accepting e-commerce and exploiting it in the development of the economy based on handmade carpets. The research method in this study is descriptive-survey. Library resources, valid internet websites and questionnaires were used to collect the data. This research investigates e-commerce, art economics and handmade carpets. Then, research results are presented by analyzing the data. Finally, some recommendations are presented to achieve the research goals and future research.  Based on the results of this study, creating a cultural and educational context for handmade carpet authorities and creating the necessary infrastructure for accepting e-commerce would be of great contribution in the development of handmade carpet exchanges.

    Keywords: e-commerce, economic development, handmade carpet}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال