به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Spiritual Health » در نشریات گروه « پزشکی »

  • زهرا مه بادی، رضا نوروززاده، نسرین علائی*
    زمینه و هدف

     استرس شغلی در پرستاران بخش های ویژه علاوه بر سلامت پرستاران بر رضایت شغلی آنها اثرگذار است و معنویت به عنوان یکی از مولفه های سلامتی می تواند با کنترل استرس ناشی از کار به بهبود عملکرد شغلی منجر شود. لذا مطالعه حاضر به منظور تعیین ارتباط سلامت معنوی با استرس شغلی و رضایت شغلی پرستاران مراقبت ویژه انجام شد.

    روش ها

     این پژوهش از نوع مقطعی از طریق تمام شماری بر 100 پرستار شاغل در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های شهر ورامین و حومه در سال 1401 انجام شد. داده ها با استفاده از مقیاس "سلامت معنوی"، "استرس پرستاری " و پرسشنامه"رضایت شغلی مینه سوتا" جمع آوری شد.

    یافته ها

     پرستاران مورد مطالعه از سطح متوسطی از سلامت معنوی (13/27 ± 91/23، دامنه: 118-34)، استرس شغلی (21/11 ± 92/51، دامنه:134-44) و رضایت شغلی(10/89 ± 49/52، دامنه:70-26) برخوردار بودند سلامت معنوی (0/207 = r، 0/390 =P ) و زیر مقیاس های آن یعنی سلامت مذهبی (0/244 = r، 0/014 = P) و سلامت وجودی (0/248 = r، 0/013 =P ) با حیطه نوع شغل در رضایت شغلی پرستاران دارای همبستگی مثبت معنادار بود، سلامت معنوی با استرس شغلی پرستاران مورد مطالعه همبستگی را نشان نداد (0/050<P).

    نتیجه گیری

     سلامت معنوی بالاتر می تواند با رضایت شغلی بیشتر در نوع شغل همراه باشد. پیشنهاد می شود نقش سلامت معنوی و ارتباط آن با رضایت شغلی و استرس شغلی در تحلیل های پیشرفته با در نظر گرفتن متغیرهای مداخله گر مورد واکاوی قرار گیرد.

    کلید واژگان: پرستار, مراقبت ویژه, سلامت معنوی, استرس شغلی, رضایت شغلی}
    Zahra Mahbadi, Reza Norouzadeh, Nasrin Alaee*
    Background & aim

    Occupational stress in nurses of special departments, in addition to the health of nurses, has an impact on their job satisfaction, and spirituality as one of the components of health can lead to the improvement of occupational performance by controlling the stress caused by work, therefore, the present study aims to determine the relationship between health spirituality has been done with occupational stress and job satisfaction of special care nurses.

    Methods

    This cross sectional study was conducted among a total of over 100 nurses working in the critical care units of hospitals in the city of Varamin and suburbs in 2021. Using census sampling, data were collected using Spiritual Well Being Scale (SWBS), Nursing Stress Scale (NSS), and Minnesota Job Satisfaction (MSQ) questionnaire. Descriptive and analytical statistics were performed using SPSS version 22 software.

    Results

    The nurses had average levels of spiritual health (91.23 ± 13.27, range: 34-118), job stress (92.51 ± 21.11, range: 44-134), and job satisfaction (49.52 ± 10.89, range: 26-70). The Pearson correlation showed that religious health (r = 0.244, P = 0.014), existential health (r = 0.248, P = 0.013), and spiritual health (r = 0.207, P = 0.039) were positively related to job satisfaction in the domain of occupation type. There was no significant correlation between spiritual health and job stress (P>0.05).

    Conclusion

    Higher spiritual health may be associated with greater job satisfaction in the type of job. It is suggested that the role of spiritual health and its relationship with job satisfaction and job stress should be analyzed in advanced analyses, taking into account intervening variables.

    Keywords: Nurse, Critical Care, Spiritual Health, Job Stress, Job Satisfaction}
  • علیمراد حیدری گرجی، فاطمه احمدی نیا*، ناتالیا رضوی بالادهی، هدی احمری طهران
    سابقه و هدف

    سلامت معنوی به عنوان احساسی درونی و رضایت بخش توام با ارتباطات سازنده با خود و دیگران و وجود متعالی در چهارچوب فرهنگی خاص هر جامعه تعریف می شود که به معنادار کردن زندگی و مرگ می انجامد. از طرف دیگر خود کارآمدی نیز یکی از نتایج اعتماد بنفس و تسلط بر خود است که همواره نتایج ارزشمندی در رفتار و عملکرد افراد در حوزه های مختلف و به ویژه در حوزه درمان و پزشکی دارد. بر اساس شواهد سلامت معنوی و خودکارآمدی ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند، به طوری که باورهای خودکارآمد و معنویت می تواند انگیزه ای قدرتمند و تاثیرگذار در میزان بهره وری و کیفیت خودکارآمدی باشد. این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین سلامت معنوی با خودکارآمدی کارورزان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران، انجام پذیرفت.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه توصیفی ازنوع همبستگی، جامعه آماری شامل تمامی کارورزان پزشکی(320 نفر) مشغول به تحصیل در سال 1402 دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد. تعداد 176 دانشجوی دوره کارورزی در این مطالعه شرکت نمودند. پس از کسب مجوز کلیه نمونه ها از هدف اجرای پژوهش مطلع شدند. برای جمعآوری اطلاعات ازپرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین (1982) که شامل 10 پرسش سلامت مذهبی و 10 پرسش سلامت وجودی و پرسشنامه ی خودکارآمدی شرر (1982) که دارای 17 ماده است، استفاده شد. این مقیاس سه جنبه از رفتار را اندازه گیری می کند که شامل، میل به آغازگری رفتار، میل به تلاش بیش تر برای کامل کردن تکلیف و مقاومت در رویارویی با موانعاست. روایی و پایایی پرسشنامه در پژوهش براتی بختیاری به میزان 79 درصد و هم چنین در پژوهش ملک شاهی و  همکاران 73 درصد اثبات شده است. اطلاعات به دست آمده با روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام بهگام مورد سنجش و از آزمون t مستقل جهت مقایسه سلامت معنوی و خودکارآمدی در جنس مذکر و مونث مورد استفاده قرار گرفت.

    یافته ها

    براساس داده های دموگرافیک از میان 176 نفری که وارد مطالعه شدند، 103 نفر (58/5 درصد) مذکر و 73 نفر (41/5 درصد) مونث بودند. در این پژوهش 12 نفر (6/8 درصد) سلامت معنوی بالایی و تنها 6 نفر (4/3 درصد) دارای سلامت معنوی پایینی بودند. به طور کلی نمرات سلامت معنوی دانشجویان بین 30 الی 114 متغیر می باشد که میانگین آن برابر 34/16±78/71بود. 146 نفر (84/4 درصد) خودکارآمدی بالایی و 25 نفر (5/14 درصد) خودکارآمدی متوسط و در نهایت تنها 2 نفر (1/2) خودکارآمدی پایینی داشتند. نمره خودکارآمدی در افراد شرکت کننده در پژوهش حاضر بین 0 الی 85 با میانگین 12/38±60/11 می باشد. میان بخش مذهبی و بخش وجودی سلامت معنوی با خودکارآمدی ارتباط معناداری وجود دارد (به ترتیب 0/001=P و 000/0>P). علاوه براین نتایج آزمون t مستقل نشان داد که میزان سلامت معنوی کارورزان زن بیش تر از کارورزان مرد است. اما در مولفه خودکارآمدی کارورزان زن نمرات کم تری در مقابل کارورزان مرد کسب کردند.

    استنتاج

    باتوجه به همبستگی معنی داری بین سلامت معنوی و خودکارآمدی، شایسته است در کنار آموزش دانشگاهی، آموزش معنویت از طریق عناصر برنامه درسی معنوی در کوریکولوم های آموزشی طراحی شوند که موجب رشد همهجانبه یادگیری شوند. در آموزش پزشکی نیز برای ارتقاء سطح خودکارآمدی کارورزان می توان از تقویت بنیه اعتقادی استفاده کرد، برگزاری دوره های آموزشی نیز به منظور ارتقاء رفاه معنوی و باورهای خودکارآمدی همراه با ارائه محتویات آموزشی مناسب نیز پیشنهاد می شود.

    کلید واژگان: سلامت معنوی, خودکارآمدی, کارورزان پزشکی, دانشگاه علوم پزشکی مازندران}
    Ali Morad Heidari Gorji, Fatemeh Ahmadinia*, Natalia Razavi Baladehi, Hoda Ahmari Tehran
    Background and purpose

    Spiritual health is defined as an inner and satisfying feeling of being constructive with oneself and others and a feeling of superiority in the specific cultural framework of each society, which means life and death. On the other hand, self-efficacy is one of the results of self-confidence and self-mastery, which always has valuable results in the behavior and performance of people in different fields, especially in the field of treatment and medicine. Based on the evidence, spiritual health, and self-efficacy have a close relationship with cooperation, so the belief in self-efficacy and spirituality can cause it to be in the level of utilization and quality of self-efficacy. This study was conducted to determine the relationship between spiritual health and self-efficacy of medical interns at Mazandaran University of Medical Sciences.

    Materials and methods

    The method of this research is descriptive of the correlation type and the statistical population of the research includes all medical interns (320 people) studying at Mazandaran University of Medical Sciences in 1402. 176 internship students participated in this study. After obtaining permission, all samples were informed about the purpose of the research. To collect information, Palutzian's (1982) spiritual health questionnaire, which includes 10 religious health questions and 10 existential health questions, and Sherer's (1982) self-efficacy questionnaire, which has 17 items, were used. This scale measures three aspects of behavior, which include: the desire to initiate the behavior, the desire to try harder to complete the task, and resistance to facing obstacles. The validity and reliability of the questionnaire have been proven to be 79% in Barati Bakhtiari's research and 73% in Malek Shahi et al.'s research. The information obtained by Pearson's correlation coefficient method and stepwise regression of the measured item and independent t-test to compare spiritual health and self-efficacy in sex. Male and female were used.

    Results

    According to demographic data, among the 176 people who entered our study, 103 (58.5%) were male and 73 (41.5%) were female. In this research, 12 people (6.8 percent) had high spiritual health and only 6 people (3.4 percent) had low spiritual health. In general, the students' spiritual scores vary between 30 and 114, and the average was 78.71±34.16. 146 people (84.4%) had high self-efficacy 25 people (14.5%) had medium self-efficacy and finally, only 2 people (1.2%) had low self-efficacy. The self-efficacy score of the participants in the present study is between 0 and 85 with an average of 60.11±12.38. There is a significant relationship between the religious part and the existential part of spiritual health with self-efficacy (P=0.001 and P<0.000, respectively). In addition, the results of the independent t-test showed that the spiritual health of female interns is higher than that of men. However, in the self-efficacy component, female interns scored lower than male interns.

    Conclusion

    Considering the meaningful correlation between spiritual health and self-efficacy, it is appropriate to design spiritual education through the elements of spiritual curriculum in educational curricula, which will lead to the development of all-round learning. In medical education, to improve the level of self-efficacy of interns, it is possible to use the strengthening of the belief base, and it is also suggested to hold training courses to improve spiritual well-being and self-efficacy beliefs along with providing appropriate educational content.

    Keywords: Spiritual Health, Self-Efficacy, Medical Interns}
  • رضا اله دادی، نصرالله فاطمی امین، سعید سلیمانی*
    سابقه و هدف

    مرگ به عنوان تجربه ای احیاگر می تواند در مسیر سلامت معنوی انسان و ایده انسان شناسی نقش بسزایی داشته باشد اما هراس و ترس از مرگ که گاهی هم به افراط کشیده می شود می تواند دستاوردهای این تجربه دینی را کم اثر یا بی اثر کند. ازاین رو در پژوهش حاضر تلاش شده است تا با معرفی مرگ به عنوان یک تجربه دینی، راه حلی برای دوری از ترس و هراس نسبت به آن معرفی و آثار تربیتی آن در سلامت معنوی مد نظر اسلام بررسی شود.

    روش کار

    پژوهش حاضر از نوع کتابخانه ای و توصیفی - تحلیلی است. ابتدا تعاریفی که مفاد آنها به عنوان پیش زمینه پژوهش ضروری به نظر می رسید طرح شد و بدنه اصلی پژوهش در چند مرحله در مسیر یافتن جواب مناسب برای سوال اصلی تحقیق قرار گرفت. یعنی ابتدا مرگ یکی از مراحل حیات معرفی شد و در قالب تجربه دینی تمثل یافت و در مرحله بعد هراس و ترس از مرگ در ارتباط با سلامت معنوی چرایی یابی شد و در مرحله آخر آثار و فوائد تربیتی اندیشه در این تجربه دینی بررسی شد. مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

    بر اساس نتایج پژوهش حاضر، مرگ تجربه ای دینی شناخته شد. علل هراس از مرگ جهل به حقیقت مرگ و گناه و کردار ناشایست و دلبستگی به دنیا و مظاهر آن معرفی شد. زوال غفلت و کاهش شهوات و تسلی آلام دنیوی و بهره وری کامل از زندگی و اشتیاق به آخرت و نیل به درجات اخروی، بی میلی و بی رغبتی به دنیا، پاک شدن گناهان از آثار و فواید مرگ اندیشی است که نقش هر یک از این عوامل در سلامت معنوی قابل طرح و بررسی مفصل در مجالی دیگر است.

    نتیجه گیری

    تجربه دینی مرگ با صبغه اسلامی آن در جهت انسان شناسی و خداشناسی نه تنها ترس ندارد بلکه موجب رشد و تربیت انسان می شود و انسان نوگرا را به اصل خود رهنمون می سازد و از دیدگاه اسلام این بزرگ ترین دستاورد مرگ در تامین سلامت معنوی انسان است. بنابراین، شناسایی علل هراس و اجتناب از آنها ضروری می نماید. از طرفی توجه به فوائد مرگ پژوهی ضامن تامین همان سلامت معنوی است.

    کلید واژگان: آثار تربیتی مرگ, تجربه دینی, سلامت معنوی, مرگ هراسی}
    Reza Allahdadi, Nasrolah Fatemi-Amin, Saied Soleymani*
    Background and Objective

    Death, as a revitalizing experience, can play a significant role in the path to human spiritual health and the idea of anthropology, but the fear of death, which is sometimes taken to extremes, can make the achievements of this religious experience less effective or ineffective. Therefore, in the present study, an attempt was made to introduce death as a religious experience and a solution to avoid fear and panic towards it, and examine its developmental effects on spiritual health intended by Islam.

    Methods

    The current research is of library and descriptive-analytical type. First, the definitions whose content seemed necessary as the background of the research were proposed and the main research was conducted in several stages in the way of finding the right answer to the main research question. That is, first, death was introduced as one of the stages of life and it was represented in the form of a religious experience, and in the next stage, the reasons for the fear of death in relation to spiritual health were identified. Finally, the developmental effects and benefits of thinking about this religious experience were investigated. The authors of the article reported no conflict of interest.

    Results

    Based on the results of the present study, death was recognized as a religious experience. The causes of fear of death are ignorance of the truth of death, sin, wrongdoings, and attachment to the world and its manifestations. The decline of neglect and the reduction of lusts, the consolation of worldly pains, the full productivity of life, the longing for the hereafter, and the attainment of otherworldly values and authorities, reluctance toward the world, the cleansing of sins are among the effects and benefits of thinking about death; the role of each of these factors in spiritual health can be considered in the future studies.

    Conclusion

    The religious experience of death with its Islamic background in the direction of anthropology and theology is not to be feared, but causes the growth and development of man and guides the modern man toward their origin, and from the point of view of Islam, this is the greatest achievement of death in providing the spiritual health of man. Therefore, it is necessary to identify the causes of fear and avoid them. On the other hand, paying attention to the benefits of research about death guarantees spiritual health.

    Keywords: Developmental Effects Of Death, Fear Of Death, Religipus Experience, Spiritual Health}
  • مریم صف آرا، عاطفه حیرت، محبوبه عبدالرحیمی*
    سابقه و هدف

     سلامت معنوی عبارت است از برخورداری از حس پذیرش، اخلاق و حس ارتباط متقابل مثبت با یک قدرت حاکم و برتر قدسی، دیگران و خود که طی فرایندی پویا و هماهنگ حاصل می شود. دستیابی به جامعه سالم و موفق از طریق تامین سلامت معنوی خانواده که بنیادی ترین ساختار جامعه محسوب می شود، مقدور است. ازاین رو، مطالعه حاضر با هدف تعیین متغیرهای زمینه ساز سلامت معنوی در زوجین مسلمان انجام شده است.  

    روش کار

     این مطالعه مروری از نوع توصیفی است. برای گردآوری داده ها با کلیدواژه های سلامت معنوی، معنویت، همسران، زوجین و اسلام در پایگاه های گوگل اسکولار، نورمگز، اس.آی.دی و مگیران در بازه زمانی سال های 1359 تا 1399 جست وجو شد. پس از بررسی 53 مستند، متغیرهای زمینه ساز سلامتی معنوی در متون اسلامی با روش تحلیل محتوای قراردادی استخراج شد. مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

     بر اساس نتایج، 47 کد به دست آمده در شش زیرطبقه (موثر بر روابط معنوی، رفتاری، عاطفی، شناختی، جنسی و ساختار خانواده) دسته بندی شد. در این مقاله داده های مرتبط با متغیرهای زمینه ساز سلامتی معنوی در روابط معنوی و رفتاری زوجین ارائه شد. متغیرهای زمینه ساز سلامتی معنوی در روابط معنوی زوجین شامل تلاش در اطاعت خدا، مشارکت در اعمال عبادی، هدفمند کردن زندگی و مساعدت در رشد و شکوفایی است. متغیرهای زمینه ساز سلامتی معنوی در روابط رفتاری زوجین شامل انعطاف پذیری و آسان گیربودن، خوش رویی و حسن معاشرت، رفتار مسئولانه، رازداری و پوشاندن عیوب، آراستگی، کنترل خشم، گفتار نیکو، وقت گذرانی مشترک، گشاده دستی و صله رحم است.

    نتیجه گیری

     سلامت معنوی زوجین با ایجاد هدف و معنی در زندگی، انعطاف پذیری، مسئولیت پذیری، مدیریت خشونت، آداب معاشرت و گشاده دستی منجر به رشد دنیوی و اخروی زوجین می شود.

    کلید واژگان: اسلام, سلامت معنوی, قرآن, معنویت}
    Maryam Safara, Atefeh Heyrat, Mahbobeh Abdolrahimi*
    Background and Objective

    Spiritual health means having a sense of acceptance, morality and a sense of positive mutual connection with a sovereign and superior holy power, others and oneself, which is achieved through a dynamic and harmonious process. Achieving a healthy and successful society is possible through ensuring the spiritual health of the family, which is the most fundamental structure of society. On this basis, this study was done to identify the underlying variables of spiritual health in Muslim couples.

    Methods

    This review study is a descriptive. To collect data, the keywords of spiritual health, spirituality, spouses and couples, and Islam were searched on Google Scholar, Normags, SID, and Magiran databases from 1980 to 2020. After reviewing 53 documentaries, the underlying variables of spiritual health in Islamic texts were extracted through conventional content analysis method. The authors of the article reported no conflict of interest.

    Results

    Forty-seven extracted codes were classified into 6 subcategories (effective in spiritual, behavioral, emotional, cognitive, sexual relationships and family structure). In the present article, the underlying variables of spiritual health in the spiritual and behavioral relationships of couples were presented. The underlying variables of spiritual health in the spiritual relationships of couples include efforts in obedience to God, participation in acts of worship, having a purposeful life, and assistance in growth and prosperity. The underlying variables of spiritual health in the behavioral relationships of couples include flexibility and easy-goingness, pleasantness and good company, responsible behavior, secrecy and covering up faults, neatness, anger control, good conversation, spending time together, generosity and devotion to relatives.

    Conclusion

    The spiritual health of couples create purpose and meaning in life, flexibility, feeling of responsibility, violence management, sociability and openness, which leads to the this-worldly and afterlife growth of couples.

    Keywords: Developmental Effects Of Death, Fear Of Death, Religious Experience, Spiritual Health}
  • مریم شمسایی، فاطمه ارشادی نیک، فریده انصافداران*
    زمینه و هدف

    افسردگی یکی از چالش های شایع روانی در جامعه است که منحصر به زمان، مکان و شخص خاصی نیست و همه گروه های جامعه ازجمله دانشجویان را می تواند در برگیرد. درگذشته، تاثیر مثبت معنویت بر سلامت روان اثبات شده و این ارتباط معنادار شناخته شده است. این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین سلامت معنوی و افسردگی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام گرفت.

    روش ها

    در این مطالعه مشاهده ای-توصیفی مقطعی 108 دانشجو علوم پایه، 54 دانشجو فیزیوپاتولوژی و 188 دانشجو بالینی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از یک فرم پرسشنامه شامل پرسشنامه های سلامت معنوی و افسردگی استفاده شد. وضعیت دموگرافیک شامل سن، جنس، مقطع تحصیلی، وضعیت زندگی و وضعیت بومی نیز در ابتدای پرسشنامه مورد سوال قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام گرفت.

    یافته ها

    تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد سطح سلامت معنوی عمده شرکت کنندگان (53/4%) متوسط بود. سطح سلامت معنوی با همه متغیرهای دموگرافیک به جز سن ارتباط معنادار آماری داشت. از نظر وضعیت افسردگی، 241 نفر (68/9%) از شرکت کنندگان افسردگی نداشتند. ابتلا به افسردگی خفیف در 80 نفر (22/9%)، افسردگی متوسط در 25 نفر (7/1%) و افسردگی شدید در 4 نفر (1/1%) از شرکت کنندگان دیده شد. وضعیت افسردگی با متغیرهای وضعیت سکونت و بومی/ غیر بومی بودن ارتباط معنادار آماری داشت و با سایر متغیرهای دموگرافیک رابطه معنادار آماری نداشت. وضعیت افسردگی با سطح سلامت معنوی رابطه معکوس معنادار آماری داشت به گونه ای که سلامت معنوی بالاتر با افسردگی کمتر و سلامت معنوی پایین تر با سطوح افسردگی شدیدتر رابطه معنادار آماری داشت.

    نتیجه گیری

    مطالعه حاضر نشان داد که بین سلامت معنوی و شدت افسردگی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز رابطه معنادار و معکوس وجود داشته است. از همین رو ارتقای سلامت معنوی می تواند به عنوان یکی از رویکردهای کاهش شیوع افسردگی در جمعیت های دانشجویی مورد توجه قرار گیرد.

    کلید واژگان: افسردگی, سلامت معنوی, دانشجویان پزشکی}
    Maryam Shamsaei, Fatemeh Ershadi Nik, Faride Ensafdaran*
    Background and Aim

    Depression is one of the common mental challenges in society, which is not limited to a specific time, place, or person, and can include all groups of society, including students. In the past, the positive effect of spirituality on mental health has been proven and this relationship is known to be significant. This study was conducted to determine the relationship between spiritual health and depression in medical students of Shiraz University of Medical Sciences.

    Methods

    In this cross-sectional observational-descriptive study, 108 basic science students, 54 physiopathology students, and 188 clinical medical students of Shiraz University of Medical Sciences were investigated. To collect data, a questionnaire form including spiritual health and depression questionnaires was used. Demographic status, including age, sex, educational level, living status, and native status were also asked at the beginning of the questionnaire. Data analysis was done using SPSS version 24 software.

    Results

    Data analysis showed that the level of spiritual health of the majority of participants (53.4%) was moderate. The level of spiritual health had a statistically significant relationship with all demographic variables except age. In terms of depression status, 241 people (68.9%) of the participants did not have depression. Eighty people (22.9%) had mild depression, 25 people (7.1%) had moderate depression, and 4 people (1.1%) had severe depression. The state of depression had a statistically significant relationship with the variables of residence status and being native/non-native, and it did not have a statistically significant relationship with other demographic variables. The state of depression had a statistically significant relationship with the level of spiritual health in such a way that the highest prevalence of lack of depression was related to the group with the high level of spiritual health and severe depression had the highest prevalence in the group with the low level of spiritual health (P<0.05).

    Conclusion

    The present study showed that there was a significant and inverse relationship between spiritual health and the severity of depression in medical students of Shiraz University of Medical Sciences. Therefore, promoting spiritual health can be considered as one of the approaches to reduce the prevalence of depression in the student population.

    Keywords: Depression, Spiritual Health, Medical Students}
  • Soolmaz Moosavi, Hanieh Gholamnejad, Maryam Safara*
    Background

    Spiritual health is part of the general concept of child health. Considering the effects of spiritual health on the growth and development of children, it is necessary to understand the concept of spiritual health and its dimensions in children. Accordingly, this study explains the dimensions of children’s spiritual health. 

    Methods

    This qualitative study was conducted using conventional content analysis. The data was collected through semi-structured interviews with 17 children and 9 researchers and specialists in the field of children’s mental health. Interviews were conducted with an average duration of 30 min.

    Results

    Dimensions of children’s spiritual health with two themes of balanced relationship in 4 categories of relationship with God, relationship with self, relationship with others, and relationship with the environment, and the theme of relationship transcendence in 2 categories of transcendent behaviors and love of God were explained. 

    Conclusion

    Regardless of other developmental principles that follow the rule of maturity, the balanced relationship of spiritual health and the relationship transcendence of spiritual health in children did not follow the rule of maturity, and due to the innateness of the themes of balanced relationship and relationship transcendence of spiritual health. These characteristics have existed in children since childhood, regardless of any religious-spiritual measures within the family, and their spiritual health potential has been realized from their potential state.

    Keywords: Spiritual Health, Child, Spirituality, Relationship, Iran}
  • Sedighe Badnava, Mahdi Moshki*, Majid Pakdaman, Hosein Sahebdel
    Background

    Spiritual health is one of the most important psychological factors for university students, and it is perceived differently in various cultures and societies. Accordingly, this qualitative study investigates the definition of spiritual health and the most important factors that affect the definition of spiritual health among Gonabad University students.

    Methods

    This is a qualitative-based study designed using semi-structured interviews with the faculty members and experts from Gonabad University of Medical Sciences and Gonabad Seminary from December 2022 to November 2023. For data collection, a total of 13 semi-structured in-depth interviews were conducted, and open-ended questions were asked. The data were analyzed using the framework analysis.

    Results

    A total of 13 participants (7 men and 6 women) with threatening behaviors took part in this study. The participants’ ages ranged from 30 to 60 years. After analyzing the data, the following 6 themes were identified through framework analysis: culture, family factors, education, justice, community characteristics, and modeling.

    Conclusion

    This qualitative study highlights diverse conceptions of spiritual health among Gonabad University students and provides valuable insights for promoting spiritual well-being in higher education settings and educating families on behavior guided by spirituality and corresponding values.

    Keywords: Spiritual Health, Health Literacy, Dimensions Of Health, Thematic Analysis}
  • احسان مکاری منشادی*، سعید مشتاقی، مهدی عجم

    نماز مهمترین رکن در آیین اسلام است. نماز دارای تاثیرات فراوان بر ابعاد مختلف سلامت است. در زندگی امروزه به دلیل پیچیدگی مناسبات اجتماعی استرس های فراوانی بر افراد وارد می شود. استرس مزمن عامل اصلی بسیاری از اختلالات و بیماری های چه بسا کشنده است. این مطالعه با بررسی کتابخانه ای از منابع معتبر در پایگاه های داده از قبیل، گوگل اسکولار، پابمد و اسکوپوس بدون محدودیت سالی انجام شده است. مقالاتی که به بررسی اثرات نماز بر شاخص های سیستم استرسی پرداخته اند، جمع آوری شد. مطالعات نشان دادند که نماز دارای تاثیرات مشخص بر بهینه سازی عملکرد سیستم استرسی با برگرداندن سطح غلظت کورتیزول بزاقی به عنوان شاخص طلایی سیستم استرسی، به وضعیت ایده آل، افزایش پیچیدگی سیگنال قلبی و تقویت سیستم پاراسمپاتیک و نهایتا اصلاح فرکانس های مغزی است. بنابراین نماز با برگرداندن سیستم استرسی به وضعیت بهینه فرد را آماده ارتقای کارکردهای ذهنی قدرت یادگیری برای آموزش می کند.

    کلید واژگان: سلامت معنوی, استرس, نماز, مغز}
    Ehsan Mokari Menshadi*, Saeed Moshtaghi, Mahdi Ajam

    Prayer is the most important pillar of Islam. Prayer is a great blessing for the soul. In today's life, due to the complexity of social relations, a lot of stress is placed on people. Chronic stress is the main cause of many disorders and diseases that may be fatal. This study was conducted by examining a library of reliable sources in databases such as Google Scholar, Pubmed, and Scopus without annual limitation. Articles that examined the effects of prayer on stress system indicators were collected. Studies showed that prayer has specific effects on optimizing stress system function by restoring the concentration of salivary cortisol as a golden indicator of the stress system to ideal condition, increasing the complexity of cardiac signals, strengthening the parasympathetic system, and finally correcting brain frequencies. Therefore, prayer by restoring the stress system to the optimal state prepares the person to improve mental functions of learning power for training.

    Keywords: Spiritual Health, Stress, Prayer, Brain}
  • اقبال جباری، عباسعلی رستگار*، حسن عابدی جعفری، پویا پیرملکی
    زمینه و هدف

    رهبری توحیدی به دنبال سیر وجودی انسان است و بر این اساس تکامل و رشد انسان را به ارمغان آورد. انسانی که در این سیر روحانی و معنوی قرار گرفته و به سوی قله توحید و خداگونگی حرکت می کند از سلامت معنوی نیز برخوردار خواهد بود. لذا در این پژوهش به دنبال شناسایی راهبردهایی هستیم که رهبری توحیدی سلامت معنوی کارکنان را ارتقا می دهد.

    روش ها

    مطالعه حاضر، پژوهشی کیفی از نوع تحلیل مضمون است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و با 13 نفر از خبرگان که به وسیله نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شده بودند، انجام شد. جهت تحلیل مصاحبه ها از تحلیل مضمون مانند کدگذاری توصیفی، کدگذاری تفسیری و یکپارچه سازی از طریق مضامین فراگیر استفاده شد.

    یافته ها

    با توجه به مصاحبه های انجام شده با خبرگان و بر اساس کدگذاری های انجام شده، 13 راهبرد رهبری توحیدی جهت سلامت معنوی کارکنان شناسایی شد که این 13 راهبرد ذیل 4 مضمون اصلی اعمال معنوی، پیوند معنوی، اعمال متفکرانه و خودشناسی دسته بندی شدند.

    نتیجه گیری

    رهبری توحیدی با توجه به راهبردهایی که در بستر حرکت و تحول وجودی افراد ایجاد می کند، سلامت معنوی آنان را نیز در پرتو سیر در عوالم وجودی تسهیل می نماید. از این رو راهبردهای شناسایی شده موجب ارتقای سلامت معنوی کارکنان و همچنین کمال معنوی سیر باطنی آنان می شود.

    کلید واژگان: سلامت معنوی, رهبری توحیدی, خودشناسی و تحلیل مضمون}
    Eghbal Jabari, Abbasali Rastgar*, Hasan Abedi Jafari, Pooya Pirmaleki
    Background and Aim

    Non-duality leadership follows the course of human being, and on this basis, it brought human evolution and growth. A person who is placed in this spiritual path and moves towards the peak of oneness and godliness will also enjoy spiritual health. Therefore, in this research, we seek to identify the strategies that non-duality leadership promotes the spiritual health of employees.

    Methods

    The present study is a qualitative research of thematic analysis type. The data collection tool was a semi-structured interview conducted with 13 experts. To analyze the interviews, thematic analysis such as descriptive coding, interpretive coding, and integration through overarching themes were used.

    Results

    According to the interviews conducted with experts and based on the coding done, 13 non-duality leadership strategies were identified for the spiritual health of employees, and these 13 strategies are under the 4 main themes of spiritual actions, spiritual connection, thoughtful actions, and Self-awareness was categorized.

    Conclusion

    Nom-duality leadership, according to the strategies it creates in the context of the movement and being transformation of people, also facilitates their spiritual health in the light of the journey in the being worlds. Therefore, the identified strategies will improve the spiritual health of the employees as well as the spiritual perfection of their inner path.

    Keywords: Spiritual Health, Non-Duality Leadership, Self-Awareness, Thematic Analysis}
  • وحید یوسف وند، خاطره برخورداری، سجاد امیری بنیاد*، هیوا اعظمی، مهرداد ملکی جاماسبی، بهناز علافچی، محمدرضا قپانوری
    زمینه و هدف

    بیماران مبتلا به لوسمی از لحاظ جسمی و روانی آسیب پذیر هستند. با توجه به اینکه سلامت معنوی این افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در روند پیگیری و درمان بیماری آن ها، تاثیرگذار بوده و ممکن است به دلیل ماهیت بیماری با اضطراب مرگ نیز مواجه شوند، وجود تحقیقات پایه، جامع و مطابق با فرهنگ حاکم بر جامعه که به بررسی ارتباط سلامت معنوی و اضطراب مرگ این بیماران بپردازد، نیاز است.

    روش ها

    در پژوهش توصیفی-مقطعی از نوع همبستگی حاضر، 219 نفر از بیماران مبتلا به لوسمی در بیمارستان های شهید بهشتی و کلینیک آنکولوژی امام خمینی شهر همدان، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بررسی شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل: فرم مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه سلامت معنوی پالوتزین الیسون (1983) و اضطراب مرگ تمپلر (1970) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار  SPSSنسخه 25 انجام شد.

    یافته ها

    نتایج به دست آمده نشان داد که 127 نفر (58%) مرد و 92 نفر (42%) زن و میانگین سنی 15/45 ± 46/65 سال بود. در مجموع 215 بیمار (98/2%) سلامت معنوی متوسط و 4 نفر (1/8%) سلامت معنوی بالا داشتند. همچنین، مشخص شد که بین سلامت معنوی و اضطراب مرگ بیماران ارتباط معنی داری وجود نداشته است (0/05<P).

    نتیجه گیری

    اگرچه یافته های این مطالعه نشان داد که بین اضطراب مرگ و سلامت معنوی بیماران مبتلا به لوسمی ارتباط معناداری وجود ندارد اما انجام تحقیقات بیشتر و کاربردی تر جهت پی بردن به تمامی ابعاد ارتباط آن ها با یکدیگر و نیز عوامل موثر بر آن ها ضروری به نظر می رسد. همچنین این مطالعه مشخص کرد که بیشتر این بیماران اضطراب مرگ بالایی دارند که لازم است علل آن بررسی شود و با انجام اقدامات مناسب مانند: ارائه مشاوره های روانشناختی به این بیماران، به کاهش میزان این اضطراب کمک شود.

    کلید واژگان: سلامت معنوی, اضطراب مرگ, لوسمی}
    Vahid Yousofvand, Khatereh Barkhordari, Sajjad Amiri Bonyad*, Hiva Azami, Mehrdad Maleki Jamasbi, Behnaz Alafchi, Mohammadreza Ghapanvari
    Background and Aim

    Leukemia patients are physically and mentally vulnerable. Considering that the spiritual health of these people is directly and indirectly affected in the process of follow-up and treatment of their disease, and they may face death anxiety due to the nature of the disease, the existence of basic research, comprehensive and in accordance with the culture ruling the society, is necessary to investigate the relationship between spiritual health and death anxiety of these patients.

    Methods

    In this descriptive-cross-sectional correlational research, 219 patients with leukemia in Shahid Beheshti Hospitals and Imam Khomeini Oncology Clinic in Hamedan city were selected by convenience sampling method and examined. Data collection tools were demographic information form, Paloutzian & Ellison's spiritual health questionnaire (1983), and Templer's death anxiety questionnaire (1970). The data were analyzed using SPSS version 25 software.

    Results

    The results of study showed that 127 (58%) were men and 92 (42%) were women, and the mean age was 46.65 ± 15.45 years. A total of 215 patients (98.2%) had moderate spiritual health and 4 patients (1.8%) had high spiritual health. Also, it was found that there is no significant relationship between spiritual health and death anxiety (P>0.05).

    Conclusion

    Although the findings of this study showed that there is no significant relationship between death anxiety and the spiritual health of leukemia patients, it is necessary to conduct more and more practical research to find out all aspects of their relationship with each other and the factors that affect them. Also, this study determined that most of these patients have high death anxiety, and it is necessary to investigate its causes and to help reduce this anxiety by taking appropriate measures such as providing psychological counseling to these patients.

    Keywords: Spiritual Health, Death Anxiety, Leukemia}
  • علی فتحی آشتیانی، حسن ابوالقاسمی، مهدی عباس زاده

    سرمقاله

    کلید واژگان: سرطان, اضطراب مرگ, سلامت معنوی}
  • مریم شمسایی*، سید ضیاء الدین تابعی

    زمینه و هدف: 

    یکی از مباحث قابل تامل در بعد مبانی سلامت معنوی از دیدگاه اسلام نسبت میان مبانی معرفت شناختی و سلامت است از این جهت نیازمند ژرف نگری و نظریه پردازی اندیشمندان حوزه دین و سلامت می باشد. در این پژوهش هدف بیان رهیافت الگوی سلامت معنوی بر مبنای ادراکات معرفت شناختی می باشد.

    روش بررسی

    در این پژوهش از روش توصیفی تحلیلی و استنتاجی با بهره بردن ار منابع کتابخانه ای در توصیف مفاهیم، تحلیل و تبیین مسئله استفاده شده است.

    یافته ها

    جهت حصول به پاسخی مستوفا درباب معنای سلامت انسان، بایستی از چشم انداز فلسفی کاملی به انسان نظر نمود که عنایت ویژه ای به کل ابعاد وجودی وی داشته باشد. از آنجایی که اسلام دین توحیدی بوده افزون بر اذعان داشتن به کاربرد حس، تعقل، شهود و اشراق در حوزه های خویش، قرآن و سیره نبوی را به عنوان ماخذ پایدار و بدون خلل در راستای معرفت شناسی به بشر اهدا نموده است. و همچنین اسلام می تواند کل ابعاد وجودی انسان و تمام ابعاد سلامت را در پارادایم دینی تبیین نموده و اثربخشی وضعیت روحی انسان بر سلامت یا بیماری جسم او را بیان داشته و روش های ثمربخشی جهت التیام آلام روحی بیماران عرضه نماید.

    نتیجه گیری

    با نگاه معرفت شناسانه به بدن در می یابیم که جسم مرتبه نازله نفس می باشد. کالبد نفس ،تن است که در آن کالبد تصرف و بدان تعلق داشته و آثار وجودی روح و عالم نفس در این بدن جسمانی پیاده می گردد لذا از دستاوردهای مبانی شناخت شناسانه، روح و نفس انسان است که صحت بدن تابع آن می باشد.

    کلید واژگان: سلامت معنوی, معرفت شناسی, ادراکات}
    Maryam Shamsaii *, Seyed Ziaadin Tabei
    Background and Objective

    One of the topics to be pondered in the aspect of the foundations of spiritual health from the perspective of Islam is the relationship between epistemological foundations and health. For this reason, it requires deep insight and theorizing of thinkers in religion and health. In this research, the aim is to express the approach of the spiritual health model based on epistemological perceptions.

    Methods and Materials: 

    In this research, a descriptive, analytical, and inferential method has been used using library resources to describe the concepts, and analyze and explain the problem.

    Results

    To get a satisfactory answer about the meaning of human health, it is necessary to look at the human being from a complete philosophical perspective, which should pay special attention to all aspects of his existence. Since Islam is a monotheistic religion, in addition to recognizing the use of sense, reasoning, intuition, and illumination in its fields, it has given the Qur’an and the prophetic life a stable and uninterrupted source for epistemology. Also, Islam can explain the whole dimensions of human existence and all dimensions of health in the religious paradigm, express the effectiveness of a person’s mental state on the health or illness of his body, and offer fruitful methods for healing the mental pains of patients.

    Conclusion

    With an epistemological look at the body, we find that the body is the lower order of the soul. The body of the soul is the body to which the body is possessed and belongs, and the existential effects of the soul and the world of the soul are carried out in this physical body, therefore, it is one of the achievements of the cognitive foundations of the human soul and the soul, to which the health of the body is subordinate.

    Keywords: Spiritual Health, Epistemology, Perceptions}
  • فضه صداقتی، ملیحه عباسی، نادیا کلبادی نژاد*
    پیش زمینه و هدف

    یکی از مولفه های مهم و موثر بر کنترل استرس شغلی پرستاران توجه به بعد معنوی سلامت و نگرش و اعتقادات مذهبی است که در این مطالعه به تعیین ارتباط سلامت معنوی و مقابله مذهبی با استرس شغلی در بین پرستاران شاغل در بیمارستان شهدای شهر بندرگز در سال 1402 پرداخته است.

    مواد و روش کار

    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی- همبستگی است که بر روی 128 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان شهدا بندرگز به صورت تمام شماری وارد مطالعه شدند انجام شد. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه های سلامت معنوی پولوتزین والیسون، مقابله مذهبی پارگامنت و استرس شغلی گری تافت و اندرسون انجام شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و با کمک نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    وضعیت استرس شغلی پرستاران (84/8± 55/133) در حد بالا ارزیابی شد. نتایج نشان داد که بین سلامت معنوی (163/0-) و مقابله مذهبی (322/0-) با استرس شغلی همبستگی معکوس و معنی داری وجود دارد. (p<0/01)

    نتیجه گیری

    با توجه به نقش سلامت معنوی و مقابله مذهبی بر استرس شغلی پرستاران، تامین و ارتقای سلامت روانی و معنوی با به کارگیری راهبردهای مقابله مذهبی و نگرش خوش بینانه کادر پرستاری به آن، از طریق افزایش آگاهی بیشتر در این خصوص و تاثیر آن بر عملکرد بهتر شغلی و در جهت کاهش عوامل استرس زا جز تصمیم گیری های نظامت سلامت قرار گیرد..

    کلید واژگان: پرستاران, استرس شغلی, مقابله مذهبی, سلامت معنوی}
    Fezeh Sedaghati, Maliheh Abbasi, Nadia Kolbadinezhad*
    Background & Aim

    One important and effective component of controlling nurses' occupational stress is paying attention to the spiritual dimension of health and religious attitudes and beliefs. This study aimed to determine the relationship between spiritual health and religious coping with occupational stress among nurses working in Bandargaz Hospital in 2023.

    Materials & Methods

    The present research is a descriptive cross-sectional correlation study. One hundred twenty-eight nurses working in Bandargaz Hospital were included in the study. Data was collected through Poltzin Wallison's spiritual health questionnaire, Pargament's religious coping questionnaire, and Gary Taft and Anderson's job stress questionnaires. The data was analyzed using descriptive and analytical statistics in SPSS software ver.22.0.

    Results

    The job stress level of nurses (133.55 ± 8.84) was determined to be high. The study revealed a significant negative correlation between spiritual health (-0.163) and religious coping (-0.322) with occupational stress (p<0.01).

    Conclusion

    Considering the role of spiritual health and religious coping on nurses' occupational stress, the health system should consider providing and promoting mental and spiritual health by using religious coping strategies and the optimistic attitude of the nursing staff towards it. This should be done by increasing awareness and its impact on better job performance and reducing stressful factors..

    Keywords: Nurses, Occupational Stress, Religious Coping, Spiritual Health}
  • مریم صف آرا *، مجتبی سلم آبادی، علی طیرانی راد، محمد خسروی طناک
    سابقه و هدف

     بررسی عوامل موثر در سازگاری عاطفی نوجوانان بدسرپرست و بی سرپرست به دلیل مشکلاتشان ضروری است؛ بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش سلامت معنوی و انعطاف پذیری شناختی در سازگاری عاطفی نوجوانان بد سرپرست و بی سرپرست انجام شده است.

    روش کار

     این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه پژوهش تمامی‏ نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست 13 تا 18 ساله تحت پوشش مراکز بهزیستی شهر بجنورد (مرکز دخترانه هلیا و مرکز زمین احسان) در سال‏ تحصیلی 1402-1401 بودند که به روش نمونه گیری سرشماری تعداد 120 نفر نمونه پژوهش در نظر گرفته شدند و به پرسش نامه های سلامت معنوی پالوتزین و الیسون، انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال و سازگاری هیجانی سینها و سینگ پاسخ دادند. در تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و روش تحلیل رگرسیون چندگانه با نرم افزار SPSS نسخه 25 استفاده شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

     نتایج نشان داد رابطه بین سلامت معنوی (587/0=r) و انعطاف پذیری شناختی (599/0=r) با سازگاری عاطفی مثبت و معنی دار بود (01/0>P). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که سلامت معنوی 6/33% و انعطاف پذیری شناختی 3/37% از واریانس سازگاری عاطفی را تبیین کرده است.

    نتیجه گیری

     بر اساس یافته های به دست آمده، تقویت سلامت معنوی و انعطاف پذیری شناختی نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست در تقویت سازگاری عاطفی آنان موثر خواهد بود؛ تاثیر بنیادین سلامت معنوی به عنوان یکی از منابع اصلی هویت ساز و هویت بخش در جامعه به ویژه در جامعه ای دینی مانند ایران نقش بسیار مهمی خواهد داشت.

    کلید واژگان: انعطاف پذیری شناختی, سازگاری عاطفی, سلامت معنوی, نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست}
    Maryam Safara *, Mojtaba Salmabad, Ali Tayarani-Rad, Mohammad Khosravitanak
    Background and Objective

     Investigating the effective factors in the emotional adjustment of neglected and poorly supervised teenagers is necessary because of their problems; therefore, the present study was conducted with the aim of investigating the role of spiritual health and cognitive flexibility in the emotional adjustment of poorly supervised and neglected adolescents.

    Methods

     The current research is descriptive-correlational. The research community consisted of all the poorly supervised and neglected adolescents aged 13 to 18 supported by the welfare centers of Bojnord city (Helia Girls' Center and Ehsan Land Center) in the academic year 2022-2023. They were 120 and were selected using the census sampling method. They filled in Palutzin and Ellison's Spiritual Health, Dennis and Vanderwaal's Cognitive Flexibility, and Sinha and Singh's Emotional Adjustment questionnaires. Pearson correlation test and multiple regression analysis method on SPSS version 25 software were used for data analysis. In the present study, all ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interests.

    Results

     The results showed that the relationship of spiritual health (r=0.587) and cognitive flexibility (r=0.599) with emotional adjustment was positive and significant (P<0.01). Also, the regression results showed that spiritual health explained 33.6% and cognitive flexibility explained 37.3% of the variance in emotional adjustment.

    Conclusion

     Strengthening the spiritual health and cognitive flexibility of poorly supervised and neglected adolescents can be effective in strengthening their emotional adaptation; The fundamental effect of spiritual health can play a very important role as one of the main sources of identity creation and identification in society, especially in a religious society like Iran.

    Keywords: Cognitive flexibility, Emotional adjustment, Poorly supervised, neglected adolescents, Spiritual health}
  • الهام خلیلی باصری، حمیرا سلیمان نژاد *، مریم صف آرا، وحید احمدی
    سابقه و هدف

     ویژگی های عاطفی، شناختی و رفتاری نقش اساسی در کیفیت زندگی پرستاران دارد؛ بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش سلامت معنوی و سبک های مقابله ای در پیش بینی کیفیت زندگی پرستاران انجام شده است.

    روش کار

     روش پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی است. جامعه پژوهش تمامی پرستاران زن متاهل شاغل در مراکز درمانی دولتی و خصوصی شهر تهران در شش ماهه دوم سال 1401 بودند که 409 نفر به روش نمونه گیری دردسترس و از طریق شبکه های اجتماعی وارد مطالعه شدند. ابراز گردآوری اطلاعات پرسش نامه های سلامت معنوی پالوتزین و الیسون، سبک های مقابله کالزبیک و همکاران و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی بود. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه هم زمان و با نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

     نتایج نشان داد همبستگی بین سلامت معنوی و راهبرد مسئله مدار با کیفیت زندگی پرستاران مثبت؛ اما همبستگی بین راهبرد اجتنابی و راهبرد هیجان مدار با کیفیت زندگی پرستاران منفی بود (01/0>P). همچنین مولفه های سلامت معنوی 9/13% و سبک های مقابله ای 1/25% از واریانس کیفیت زندگی را تبیین کردند.

    نتیجه گیری

     یافته های پژوهش اهمیت سبک های مقابله ای را که یکی از سازه های مهم فردی است و سلامت معنوی که یکی از سازه های مهم معنوی در بهبود کیفیت زندگی پرستاران است، نشان می دهد.

    کلید واژگان: پرستاران, سلامت معنوی, سبک های مقابله ای, کیفیت زندگی}
    Elham Khalili-Basseri, Homeira Soleimannejad *, Maryam Safara, Vahid Ahmadi
    Background and Objective

     Emotional, cognitive and behavioral characteristics play an essential role in the quality of life of nurses. Therefore, the present study was conducted with the aim of investigating the role of spiritual health and coping styles in predicting the quality of life of nurses.

    Methods

     The research method is descriptive-correlational. The research community included all married female nurses working in public and private medical centers in Tehran in the second 6 months of 2022, 409 of whom were selected through available sampling and through social networks. The expression of data collection included the spiritual health questionnaires of Palutzian and Ellison, coping styles of Calsbeek et al. and the quality of life of the World Health Organization. Data analysis was performed using Pearson's correlation test and multiple regressions simultaneously on the SPSS software version 24. In the present study, all ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interests.

    Results

     The results showed that the correlation of spiritual health and problem-oriented strategy with nurses' quality of life was positive, but the correlation of avoidance strategy and emotion-oriented strategy with nurses' quality of life was negative (P<0.01). Also, spiritual health components explained 13.9% and coping styles explained 25.1% of the variance in quality of life.

    Conclusion

     The finding of the present study indicate the importance of coping styles as one of the important personal structures and spiritual health as one of the important spiritual structures in improving the quality of life of nurses.

    Keywords: Coping, Nurses, Quality of life, Spiritual Health}
  • Farzin Bagheri Sheykhangafshe, Vahid Savabi Niri, Maryam Zolfagharnia, Zeynab Bourbour, Forough Esrfilian*
    Background

    Cardiovascular Disease (CVD) can be aggravated due to stress, depression, anxiety, emotional and spiritual problems.

    Objectives

    The primary objective of this study was to assess the impact of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on psychological distress, alexithymia, and spiritual health among women with CVD.

    Materials & Methods

    The current research adopted a randomized controlled clinical trial, employing a pre-test-post-test design along with a control group. The statistical population comprised women with CVD residing in the 6th district of Tehran during August and September 2021. The research sample comprised 30 women with CVD who were selected using purposive sampling and divided into experimental groups (n=15) and control group (n=15). The experimental group received eight 90-minute sessions of ACT, but the control group did not receive any intervention. The data collection process included utilizing questionnaires to measure psychological distress, Toronto alexithymia, and spiritual health. The data collected were subsequently subjected to analysis using multivariate analysis of covariance SPSS-24.

    Results

    The results showed that ACT significantly decreases anxiety (F=34.71, P=0.001, η2=0.63), stress (F=30.14, P=0.001, η2=0.60), depression (F=48.34, P=0.001, η2=0.71), difficulty identifying feelings (F=28.80, P=0.001, η2=0.59), difficulty describing feelings (F=44.30, P=0.001, η2=0.68), externally oriented thinking (F=36.50, P=0.001, η2=0.68), and increases existential health (F=37.69, P=0.001, η2=0.66), and religious health (F=24.56, P=0.001, η2=0.55) in women with CVD (P<0.01).

    Conclusion

    ACT offers promising prospects for improving the psychological, emotional, and spiritual health of women living with CVD. By promoting acceptance, emotional awareness, and committed action, ACT empowers women to cope effectively with psychological distress, address alexithymia, and nurture their spiritual well-being.

    Keywords: Acceptance, Commitment Therapy, Psychological Distress, Alexithymia, Spiritual Health, Cardiovascular Disease}
  • زهرا نقی زاده، ریحانه شاه ولی*، فریبا روایی، هایده مهدوی، حسین مروتی، سحر منصوری
    در سال های اخیر، بعد سلامت معنوی در کنار ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی سلامت موردتوجه مجامع علمی و سیاست گذاران قرارگرفته است. با توجه به تاثیر مطالعات علمی بر سیاست گذاری ها و اقدامات مرتبط، در این فرا تحلیل، نگاه فضای دانشگاهی به مفهوم سلامت معنوی آسیب شناسی شده است. درمجموع 414 مقاله با کلیدواژه "سلامت معنوی" از پایگاه های علمی معتبر استخراج گردید و با توجه به ماهیت بین رشته ای سلامت معنوی، در این مطالعه، سیر زمانی انتشار مطالعات، رتبه علمی مجلاتی که مقاله در آن به چاپ رسیده، روش پژوهش، گروه موردمطالعه و پرسشی که مقالات به دنبال پاسخ آن بودند، به تفکیک نوع تحصیلات نویسندگان (علوم پزشکی، علوم انسانی و تحصیلات حوزوی) تحلیل شدند. طبق نتایج به دست آمده استفاده از روش های پژوهشی متنوع تر و کاربردی تر، توجه به گروه های متنوع تر، توجه به تحولات فناورانه، چاپ مقالات در مجلات معتبر و به زبان های مختلف و اجتناب از انجام پژوهش های تکراری و غیرکاربردی توصیه می گردد. همچنین درراستای کاربردپذیر کردن مطالعات دانشگاهی حول مفهوم سلامت معنوی در فرایندهای سیاست گذاری و ضعف اساسی مقالات موجود در این زمینه، سه راهبرد سیاستی پیشنهاد گردید: ابتدا نیاز است اجماع نظر بر روی شاخص ها و مولفه های سلامت معنوی با رویکرد بومی از سوی متخصصان صورت گرفته و پس از تجمیع و یکپارچه سازی شاخص ها و مولفه ها، نتیجه به صورت رسمی و لازم الاجرا در دسترس قرار گیرد. همچنین بر اساس شاخص ها و مولفه های یکپارچه، ابزارهای موردقبول مراجع ذی صلاح در دسترس قرارگرفته و درنهایت با تکیه بر نتیجه اقدامات فوق، بررسی وضعیت گروه های مختلف و انجام مطالعات سیاست پژوهانه و آینده پژوهانه در دستور کار قرار گیرد.
    کلید واژگان: سلامت معنوی, سیاستگذاری, فراتحلیل}
    Zahra Naghizadeh, Reihaneh Shahvali *, Fariba Ravaee, Haydeh Mahdavi, Hosein Morovvati, Sahar Mansoori
    Besides physical, mental and social health, the spiritual dimension of health has been under consideration for the last decade. Due to the importance of academic studies for policymaking, in this meta-analysis, Iranian studies on spiritual health have been scrutinized. 414 studies with the keyword “spiritual health” have been searched from Persian scientific databases and have been analyzed by their authors’ field of education. Findings were presented based on papers’ publishing year, journal ranking, methodology, target groups and research questions. Results showed that researching spiritual health in Iran requires applying more varied methods and studying more diverse target groups. In addition, they have to be more published in bilingual and higher-ranked journals; researchers have to avoid repetitious and non-applicable subjects. To conclude, 3 main political strategies have been suggested: according to contextual characteristics in Iran, integrated definition and indicators must be presented by a certain reference and applied by every researcher in the field, indispensably; based on the integrated definition and indicators, a specific research tool has to be introduced to every researcher; finally, future studies and policy research must be conducted.
    Keywords: Spiritual Health, Policy Making, Meta-Analysis}
  • Maryam Safara *, Soolmaz Moosavi, Seyed Mahmood Mosavi Nezhad, Seyedeh Mahsa Seyyedi
    Background & aim

    Infertility is a culturally dependent, challenging experience for individuals and families. Understanding characteristics of Iranian infertile couples and effective coping factors can help counselors in selecting appropriate models. This study assesses the role of spiritual health in predicting stress in infertile women through resilience mediating role.

    Methods

    This predictive correlational study was conducted on 105 women at gynecology clinics of Mashhad, Iran in 2021.They were selected through Convenience sampling method. Tools included Spiritual Well Being Scale, Connor & Davidson Resilience Questionnaire and, Newton, Schrard, and Glavas Perceived Infertility Stress.  The instrument used were paper and pen, and they were completed by the participants. Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were employed to analyze the data using SPSS (version 22) and Smart PLS software (version 3).

    Results

    Findings revealed significant negative and relationships between spiritual health and perceived stress, positive relationships between spiritual health and resilience, and a negative relationship between resilience and perceived stress. Resilience mediated the negative and significant relationship between spiritual health and stress in infertile women. The value of the VAF index was equal to 0.368 and the total effect of spiritual health on perceived stress was equal to -0.732.

    Conclusion

    Spiritual health and resilience effectively reducestress in infertile women. Recommending psychological counseling based on spiritual health and interventions in suggested.

    Keywords: Spiritual health, Resilience, stress, Infertile Women}
  • علیرضا طبیبی، سید محمد حسینی*

    خودمراقبتی دربردارنده اعمالی است که افراد به طور ارادی و آگاهانه و هدفمند برای خود و خانواده و جامعه خویش به کار می بندند تا در ارتقا و صیانت از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی گام بردارند. از دیدگاه اسلام، خودمراقبتی در حوزه سلامت به طور جامع تبیین شده است و تمام ساحت های مادی و غیرمادی انسان را شامل می شود. این پژوهش با هدف گردآوری و تحلیل داده ها از منابع اسلامی- قرآن کریم و سنت- بر آن است تا عوامل اساسی خودمراقبتی در سلامت معنوی را تبیین کند از این رو با شیوه توصیفی- تحلیلی و روش کتابخانه ای- اسنادی آیات و روایات مرتبط با سلامت معنوی واکاوی شده است. پژوهش حاضر بیانگر آموزه های اسلامی در راستای تقویت سلامت معنوی در حوزه های فردی و اجتماعی است. بر این اساس، داده های استقراشده از آیات قرآن کریم و روایات معصومین از نظرگاه تطبیقی با یکدیگر پیوند داده شده اند تا با استنتاج مقولات و مفاهیم مرتبط با سلامت معنوی عوامل اساسی ارتقا و صیانت سلامت معنوی تبیین شود. در نتیجه آشکار گردید که باورمندی به قیامت و خوف از عظمت و شکوه خداوند، دو عامل اساسی در خودمراقبتی سلامت معنوی هستند.

    کلید واژگان: سلامت معنوی, باور به قیامت, خوف از شکوه خدا}
    Alireza Tabibi, Sayyed Mohammad Hoseini *

    Self-care includes the actions that people use voluntarily, consciously, and purposefully for themselves, their families, and their society to take steps to protect their physical, mental, and social health. From the point of view of Islam, self-care in the field of health has been comprehensively explained and includes all material and non-material fields of human beings. This research aims to collect and analyze data from Islamic sources - the Holy Quran and Sunnah - to explain the basic factors of self-care in spiritual health. Therefore, the verses and narrations related to spiritual health have been analyzed with the descriptive-analytical method and the library method. Therefore, by deriving data from Islamic sources, they were analyzed with a comparative approach to explain the essential factors in spiritual health by inferring categories and concepts related to spiritual health. Finally, the result is that belief in the resurrection and fear of God’s glory are two essential factors in self-care for spiritual health.

    Keywords: Spiritual Health, Belief in the resurrection, Fear of God’s glory}
  • Reihane Moghimian, Mohadese Babaie, Siamak Amiri, Mona Moharamkhani, Shadi Dalvand, Azam Shirinabadi Farahani *
    Background

     Spiritual health has been linked to the mental health of adolescents. Yet, the impact of the coronavirus pandemic on the spiritual health of adolescents with chronic diseases, as opposed to the mental health of their healthy counterparts in Iran, has not been explored.

    Objectives

     The aim of this study was to examine the association between spiritual health and COVID-19-induced anxiety among adolescents, both with and without chronic diseases.

    Methods

     This descriptive cross-sectional study involved 85 adolescents with chronic diseases (selected through convenience sampling) and 80 adolescents without chronic diseases (selected through cluster random sampling) in Tehran, Iran. The Spiritual Well-Being Scale (SWBS) and the Corona Disease Anxiety Scale (CDAS) were utilized for data collection.

    Results

     The findings indicated that anxiety levels related to COVID-19 were significantly higher among adolescents with chronic diseases compared to their healthy peers (P = 0.001). Additionally, spiritual well-being was significantly lower in adolescents with chronic diseases than in healthy adolescents (P = 0.001).

    Conclusions

     The COVID-19 pandemic appears to be linked to psychological and spiritual vulnerabilities in adolescents with chronic diseases, suggesting a need for psychological support and special consideration for these individuals.

    Keywords: Spiritual Health, COVID-Related Anxiety, Adolescents, Chronic Disease}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال