جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « روش طراحی » در نشریات گروه « هنر (عمومی) »
تکرار جستجوی کلیدواژه « روش طراحی » در نشریات گروه « هنر »-
برای طراحی قالی همواره روند یکسان و مشخصی معرفی شده است. بررسی و تجزیه و تحلیل طرح قالی های اساتید برجسته طراحی نشان می دهد که برای طراحی قالی روش های مختلفی می توان به دست داد. روش طراحی قالی هر هنرمند، از مراحلی که به مراحل متداول طراحی قالی با هدف مشخصی افزوده شده قابل تشخیص و میسر است. هر طراح روش منحصر به فرد خود را در طراحی دارد که نشانگر سبک آن هنرمند است. هنرمندان طراح قالی سبک اصفهان به طور عمده از قالب لچک ترنج استفاده می کنند و در ترسیم نقوش و اجزاء مستقر بر روی قوس های اسپیرال، نقوش ختایی را بر روی قوس های اسپیرال ختایی و نقوش اسلیمی را بر روی قوس های اسپیرال اسلیمی مستقر می کنند.
جواد رستم شیرازی از طراحان معاصر مکتب اصفهان است که در طراحی فرش های لچک ترنجی دو روش متفاوت را در پیش گرفت. وی در ساماندهی طرح های لچک ترنجی که با نقوش ختایی و اسلیمی شکل می گیرند عموما از سه اسپیرال در سه سطح یا سه لایه مختلف بهره می گیرد اما در سایر آثارش نقوش و اجزاء مورد نظرش را به صورت یک لایه و در یک سطح طراحی می کند و با انباشتن این نقوش سطوحی تکه تکه می سازد که این سطوح یادآور طرح های قالی کرمان هستند.
پژوهش حاضر که با هدف مطالعه ویژگی های عمده آثار رستم شیرازی ضمن شناسایی روش او در طراحی قالی صورت گرفته، ماحصل تجزیه و تحلیل های طرح قالی های به دست آمده از او است. تجزیه و تحلیل طرح این قالی ها به روش خطی و بدون در نظرگرفتن رنگ می باشد تا نحوه ساماندهی طرح و اجزاء آن مشخص شود. در نهایت مطالعات اسنادی پیرامون طراحی قالی در مکتب اصفهان مکمل تجزیه و تحلیل های تصویری شد تا روش کلی این پژوهش توصیفی قلمداد شود.
کلید واژگان: طراحی قالی, روش طراحی, مکتب اصفهان, جواد رستم شیرازی}
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.