فهرست مطالب

نامه مفید - پیاپی 50 (آبان 1384)

مجله نامه مفید
پیاپی 50 (آبان 1384)

  • نامه فلسفی
  • 120 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/09/10
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقالات
  • مرتضی حاج حسینی صفحه 3
    در این مقاله عدم تعیین نظریه با شواهد تجربی مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. به طوری که، استفاده از این برهان برای تشکیک در صدق نظریه ها کفایت نمی کند و فرض های ضمنی و غیر بدیهی دیگری برای این نتیجه گیری مورد نیاز است که الزام آور نبوده و قابل مناقشه است.
    کلیدواژگان: امکان شناخت ذاتیات اشیا، محدودیت توانائی انسان در وقوف بر حقایق اشیا، فصل حقیقی(اشتقاقی)، فصل منطقی، وجه شی، شی من وجه، علم اجمالی، علم تفصیلی
  • بیژن عبدالکریمی صفحه 15
    مارتین هایدگر در کتاب درباره حقیقت اظهار می دارد که «ذات حقیقت آزادی است». این مقاله در صدد تفسیر این عبارت و روشن ساختن تفسیر عمیق تری است که هایدگر از معنا و مفهوم حقیقت و نسبت آن را آزادی آدمی ارایه می دهد. در این بحث آزادی نه در معنا و مفهومی سیاسی یا اجتماعی بلکه در گفتمانی وجودی (اگزیستانسیل) و هستی شناختی (اولتولوژیک) به کار رفته است.
    کلیدواژگان: حقیقت، الثیا، دازاین، اگزیستانس، مطابقت
  • علیرضا منصوری صفحه 27
    در این مقاله عدم تعیین نظریه با شواهد تجربی مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. به طوری که، استفاده از این برهان برای تشکیک در صدق نظریه ها کفایت نمی کند و فرض های ضمنی و غیر بدیهی دیگری برای این نتیجه گیری مورد نیاز است که الزام آور نبوده و قابل مناقشه است.
    کلیدواژگان: عدم تعیین نظریه با شواهد تجربی، رئالیسم علمی، ضد رئالیسم، تزدوهم، کواین
  • سیدمحمدعلی حجتی، محسن کاشی صفحه 37
    در زبان طبیعی به کلماتی، از قبیل «احمد»، «سقراط» و... اسم خاص می گوییم. اگر کلمه های موجود در زبان را مجموعه ای از نمادها بدانیم، آن گاه یک نظریه سمانتیکی طرح می گردد، تا منظور از این نمادها را روشن سازد. در برخورد با مساله سمانتیک اسم خاص، دو (رهیافت توصیفی و غیر توصیفی) وجود دارد.
    در نظریه های توصیفی اسم خاص، که فرگه، راسل و سرل، از جمله طرفداران آن می باشند، محتوای سمانتیکی یک اسم خاص، با یک توصیف معین، یا دسته ای از توصیف ها، معادل است. اما از نظر میل، یک اسم خاص، هیچ گونه محتوای ضمنی (وصفی) نداشته و معنای آن همان شیئی است که آن اسم به آن اشاره می کند. همچنین کریپکی نظریه های توصیفی را نقد و رد می کند. از نظر او معنای یک اسم خاص به هیچ وجه شامل محتوای توصیفی، نمی باشد. با کمی تسامح می توان کریپکی را نیز طرفدار نظریه میل دانست. نظریه غیر توصیفی اسم خاص با مشکلاتی روبرو است. از جمله آنکه: تفاوت آگاهی بخشی برخی اینهمانی ها چگونه توجیه می شود؟ و شرایط صدق جمله های شامل اسنادی گرایشی، به چه صورت است؟ همچنین معناداری اسامی تهی چگونه توجیه می شود؟
    سعی میل گرایانی چون کریپکی، سمن و براون بر آن است تا راه حلی برای این مسایل بیابند. در این مقاله این راه حل ها، تشریح و مورد نقد و ارزیابی قرار خواهند گرفت.
    کلیدواژگان: اسم خاص، توصیف معین، اسم تهی، ارزش شناختی (آگاهی بخشی)، اسنادهای گرایشی، سمانتیک، پراگماتیک، مدلول(مرجع)، معنا
  • جهانگیر معینی علمداری صفحه 55
    نظریه پردازان پست مدرنیسم معمولا متهم می شوند، که فاقد هر گونه اصول سیاسی می باشند؛ و قادر به پیروزی از هیچ عقیده سیاسی خاصی نیستند. به همین دلیل، اجازه رشد افکار غیردموکراتیک را می دهند. از این رو، بسیاری از منتقدین آنها را هم دست تفکرات غیردموکراتیک قلمداد می کنند. اغلب علت بوجود آمدن این وضعیت را به بی اعتنایی پست مدرنیسم به شالوده ها و نسبی گرایی افراطی اش نسبت می دهند. در مقاله حاضر هر دو فرضیه فوق رد می شود.
    استدلال نویسنده مقاله این است که، اولا: ضدیت فلسفی پست مدرنیستی با شالوده انگاری به لاادری گری سیاسی نمی انجامد و پست مدرنیست ها در حیطه مسایل سیاسی افراد نسبی گرای مطلق نیستند. ثانیا: نه تنها جانبداری پست مدرنیسم از دموکراسی غیر قابل انکار است، بلکه این طرز تفکر به تدریج مبانی لازم استقرار یک فرهنگ مدنی جدید پدید می آورد. البته ریشه های این فرهنگ مدنی جدید را باید در مدرنیته جستجو کرد. از این لحاظ، پست مدرنیسم تداوم بخش سنت های دمو کراتیک در تاریخ اندیشه سیاسی می باشد.
    کلیدواژگان: پست مدرنیسم، فرهنگ مدنی، شالوده انگاری، دموکراسی، فلسفه سیاسی، لیبرالیسم
  • علی علی حسینی صفحه 67
    مقایسه دو تفکر یونانی و اسلامی، به ویژه دیدگاه های افلاطون و فارابی، تا اندازه ای، می تواند عوامل فلسفه گرایی تمدن غربی و شریعت گرایی اسلامی را، علی رغم تاکید موسسین این دو اندیشه بر جنبه های مشترک بسیار نشان دهد. معرفت شناسی و هستی شناسی این دو متفکر، به برجسته شدن دانش، در آرا آنها ختم می شود. دانش در بعد نظری در تفکر افلاطون به فلسفه، و در عرصه عمل، به قانون می رسد. این قانون در دوره فرمانروایی فیلسوف شاه، قانون طبیعی است و پس از او، فیلسوف، قانون مکتوب خود را به جای می گذارد، و در این راستا، قانون گذارانی را نیز تربیت می کند، اما در آرا فارابی، دانش در بعد نظری به فلسفه و آگاهی از شریعت معطوف می شود و در عمل نیز به قانون ختم می شود. قانون در زمان رییس اول، ناموس آسمانی (شریعت) خواهد بود و در دوران پس از او، فقه، مبنای اداره امور قرار می گیرد؛ و فقیه نیز، ظاهرا نیازی به فلسفه ندارد.
    کلیدواژگان: معرفت شناسی، دانش، فسله سیاسی، فقه، قانون
  • علیرضا جلالی صفحه 85
    مقاله حاضر، نخست به بررسی نکات عمده جهان بینی گنوسی ها درباره دوگانگی روح و جسم و هبوط روح از عالم بالا، و اسارت آن در جسم پرداخته و ضمن اشاره به دیدگاه اورفه ای - فیثاغوری و افلاطون در یونان باستان، و نیز نگرش اسکندرانی، پیشینه این اندیشه هارا نشان میدهد. آن گاه دو مکتب گموسی، سوری مصری و ایرانی را معرفی کرده، و در بخش دوم، ابیات بر جسته قصیده عینیه، با استفاده از رسایل اخوان الصفا شرح داده می شود. و با مقایسه قصیده عینیه، با یکی از متون گنوسی، آن را دارای ساختار گنوسی دانسته، و در پایان با تاکید بر نقش اخوان الصفا در آشنایی حکما و عرفای مسلمان، با اندیشه های گنوسی و هرمسی، پیشینه آشنایی تمدن اسلامی با این افکار را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: گنوسی، دوگانگی جسم و روح، اخوان الصفا، قصیده مروارید، فراموشی، هبوط، هرمسی
  • نقد کتاب
|
  • Morteza Haj Hosseini Page 3
    Though presupposed the possibility of the knowledge of realities of things in their different doctrines, Muslim philosophers considered man unable to know realities of things and their true differentiae. This led some to think that in this issue, which is one of the main issues of epistemology, Muslim philosophers contradicted themselves. In this article, I study this issue and show Muslim philosopher's success in solving the fundamental problem of knowledge. Meanwhile, I insist that most Muslim philosophers neither considered acceptance of limitation of man's ability in knowing ends skepticism, nor did they see themselves imprisoned in groundless dogmas so that they might stress on validity of the assumption of quiddal correspondence between perceptions and perceived.
    Keywords: possibility of knowledge, knowledge of realities of things, absolute ability, quiddal correspondence, knowledge by presence, knowledge by acquisition, correspondence theory of truth
  • Bijan Abdolkarimi Page 15
    In his book, On the Essence of Truth, Martin Heidegger suggests, “the essence of truth is freedom”. The article tries to clarify this claim and thereby Heidegger’s more fundamental understanding of the sense of truth and its relation to human being’s freedom. In this discussion, freedom is not used in a social, political meaning but in an existential, ontological discourse.
    Keywords: Truth, Aletia, Dasein, Existence, Conformity
  • Ali Reza Mansoori Page 27
    Scrutinizing under-determination of Theories by Empirical Evidence, I purport to show this argument, in itself, does not provide a sufficient ground for skepticism about the (approximate) truth of theories. The upshot is that driving anti-realistic consequences from this argument in virtue of some other non-evident implicit assumptions is a contentious issue.
    Keywords: Under, determination of theory by empirical evidence, realism, anti, realism, Duhem, Quine thesis
  • S.Mohammad Ali Hodjati, Mohsen Kashi Page 37
    If we assume that words are a kind of symbols, then a semantic theory goes to enlighten meanings of these symbols. In natural language, we consider terms like “Scott” and “Socrates”, as proper names. There are two strategies – descriptive and non-descriptive – about semantics of proper names.In description theories of proper names, to which Frege, Russell and Searle are committed; a definite description or a cluster of descriptions identifies semantic content of a proper name. However, Mill holds that a proper name has not any connotation and its meaning is the very object to which it refers. Kripke, too, denies all sorts of description theories of proper names and holds that a proper name has not any descriptive content, so we may consider him as a Millian. The non-descriptive view of proper name comes across some problems such as: How can we justify the difference in cognitive values of some identities? How can we justify the difference in truth conditions of attitude ascriptions? How the sentences, which contain empty names, are meaningful?Millians such as Kripke, Salmon and Braun have attempted to solve these problems. In this article, their solutions will be explained and criticized.
    Keywords: Proper name, definite description, empty name, cognitive value, attitude ascriptions, semantics, pragmatics, reference (referent), meaning
  • Jahangeer Moeini Page 55
    Postmodern philosophers are usually accused of being indifferent to any political principle and that cannot advocate any particular political idea; therefore, their political position promotes undemocratic trends. Thus, they have been called as fellow travelers of non¬-democratic political forces. For critics, anti-foundationalism and relativism are responsible for creating such a situation.I reject both of these theories by arguing that, first, philosophical opposition of postmodernism to foundationalism does not lead to political agnosticism, and for this matter, postmodernism is not politically relativist. Secondly, postmodernism not only advocates democracy, but also gradually prepares situation suitable for establishing a new civic culture. We must seek the traces of these new civic cultures in modernity.
    Keywords: Postmodernism, Foundationalism, civic culture, anti, foundationalism, political philosophy, liberalism
  • Ali Ali Hosseini Page 67
    The comparison between Greek and Islamic thoughts, in general, and between Plato’s and Farabi’s, in particular, can demonstrate, to some extend, the tendency of the former to philosophy and the latter to Shariah although the founders of these philosophers emphasize their considerable common aspects. The epistemology and ontology presented by these two thinkers end in prominence of knowledge in their views. In Plato’s thought, knowledge, in terms of theory, results in philosophy whereas in terms of practice, it results in law. This law constitutes natural law in the reign of the philosopher king and after this period, this is the philosopher who leaves his written law and trains some lawmakers.In Farabi’s view, however, knowledge, in terms of theory, results in philosophy as well as knowing Shariah whereas, in terms of practice, it ends in law. Law in the First King era constitutes Divine Nomos that is Sharia, after that era, all affairs will be governed in accordance with figh’h (Islamic jurisprudence), and apparently a faghih (Islamic jurisprudent) does not need philosophy.
    Keywords: epistemology, knowledge, political philosophy, fighh, law
  • Ali Reza Jalali Page 85
    ‏ First, I investigate the Fundamental tenets in gnosticism with regard to dualism of spirit and body and its captivity in the body. I mention that Orphic–Pythagorean and Plato’s stance and Alexandrian attitudes testify the history of such thoughts. Also, two Gnostic schools, Syria–Egyptian and Iranian, are introduced. In the second part, significant verses of Ghasideh-ye Einieah are explained by the means of Rasail-e Ikhwanalsafa (Epistles of the Brethren of purity), and by comparing Ghasideh-ye Einieah with a Gnostic text, It becomes evident that the Former has a Gnostic theme. Finally, by emphasizing the role that Ikhwanalsafa played in Familiarizing Muslim sages and mystic, with Gnostic and Hermetic thought, I demonstrate the history of the introduction of such thoughts to Islamic civilization.
    Keywords: Gnostic, Dualism of body, spirit, Ikhwanalsafa Rasail, Einieah Ghasideh, The hymn of the pearl, Forgetfulness, Fall, Hermetic