فهرست مطالب

مطالعات راهبردی زنان - پیاپی 23 (بهار 1383)

فصلنامه مطالعات راهبردی زنان
پیاپی 23 (بهار 1383)

  • 350 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1383/02/15
  • تعداد عناوین: 13
|
  • محمدرضا هزاوه ای صفحه 13
    خشونت از جمله معدود واژگانی است که دو طیف متضاد معنایی را در خویش جمع کرده است. از یک سو، آن مخل حیات و از سوی دیگر عامل شکوفائی ذات محسوب می شود. از این رو، برای تشخیص رویکرد ارزشی خشونت از رویکرد غیرارزشی آن، لازم است گستره فحوای این واژه شناسائی شود تا در پرتو آن بتوان در سطح جامعه، برخوردهای انفعالی یا کنشی که خشونت زا هستند، از خشونت های مفید و ضروری مورد تمییز قرار داد. در این راستا، این نوشتار خشونت را در دو مقوله هست ها و بایدهای خشونت مورد بررسی قرار داده است که در بخش اول پس از تعریف خشونت، به اقسام خشونت از قبیل خشونت های مجاز و غیرمجاز، فیزیکی و غیرفیزیکی، فردی و اجتماعی پرداخته و سپس بعد از ذکر عوامل خشونت در جامعه فعلی، به بعضی از دستورالعمل های اخلاقی، در جایگزین کردن رفتار رحمت آمیز به جای رفتار خشونت زا اشاره کرده است.
    کلیدواژگان: خشونت، خشونت مجاز، خشونت غیر مجاز، خشونت فیزیکی، خشونت غیر فیزیکی، خشونت فردی، خشونت اجتماعی، سنت زدگی، استبداد زدگی، خشونت زدائی
  • مرتضی محمدی صفحه 41
    بی تردید خشونت و آزار جنسی یکی از ظلم‎های است که همواره بر زن وارد شده است؛ اما آیا چنین امری در روابط جنسی زن و شوهر هم وجود دارد و آیا در شریعت اسلام و حقوق موضوعه ایران، خشونت جنسی تجویز گردیده است. این سوال ها، موضوع مقاله حاضر است. در این نوشتار به بررسی و ارزیابی تمکین، شرایط و حدود تمکین، رابطه تمکین با خشونت جنسی، تاثیر تمکین در تحکیم خانواده پرداخته و در انتهای مقاله پیشنهاد اصلاح ضمانت اجرای نشوز مردان که در ماده 1129 ق.م. بیان شده، ارائه گردیده است. نتایج این بررسی نشان می دهد که زوج و زوجه هیچ کدام حق اجبار و تحکم طرف مقابل خود را در تمکین ندارند. لذا عدم اجبار زوج و زوجه بر این امر نشان از این دارد که تحکم در این مورد خشونتی غیرمجاز است.
    کلیدواژگان: تمکین خاص، خشونت، آزار جنسی، رابطه نامشروع، رابطه جنسی، زوج، زوجه، نفقه، عسرو حرج، نشوز
  • رضا رمضان نرگسی صفحه 68
    تجاوز جنسی پدیده ای است که از گذشته های بسیار دور در بین جوامع مختلف وجود داشته است، اما امروزه این معضل در جوامع گوناگون، به جهت ترویج دو مقوله خشونت و سکس، در سطح بسیار گسترده ای افزایش یافته است و به عنوان مصداق جهانی خشونت علیه زنان مطرح می باشد. این نوشتار با بررسی مفهوم تجاوز جنسی و انواع آن، ویژگی های متجاوزان و بزه دیدگان، علل وعوامل بروز این پدیده، پیامد های ناگوار آن را در ابعاد مختلف، تحلیل و بررسی نموده و در بخش پایانی، راهکارهای پیشگیرانه در سطح فردی و اجتماعی ارائه کرده است.
    کلیدواژگان: تجاوز جنسی، خشونت علیه زنان، بزه دیده، باندهای تبهکار، باندهای تبهکار، دگر آزاری، زنان به عنف، خشونت جنسی، زنان، مردان
  • عباس نیکزاد صفحه 105
    زن در اسلام مورد تجلیل و تکریم فراوانی قرار گرفته و از ارزش و مقام بسیار والائی برخوردار است. با این وجود، در برخی متون دینی روایاتی دیده می‎شود که حداقل به ظاهر نگاهی بدبینانه به زن را تلقی می‎نمایند و حتی در بعضی موارد، کرامت زن را مورد خدشه قرار می‎دهند. این نگاه منفی به زن، معلول عوامل مختلفی است که مهمترین آن، مجعول بودن این‎گونه روایات است. منع کتابت حدیث و نفوذ تفکرات منفی خلیفه دوم بر زنان، از جمله مهمترین مبادی احادیث مجعول، از قبیل اسرائیلات می‎باشد. از این‎رو، لازم است این روایات مورد بررسی سندی و دلالی قرار گیرند. این نوشتار به نحو گزینشی به بررسی بعضی از این روایات که از جهت سندی و دلالی مخدوش هستند، پرداخته و غیر مستند بودن آن‎ها را آشکار می‎سازد. موضوعات کلی این روایات عبارتند از: تنبیه بدنی، آفرینش زن از مرد، فریب شیطان، نهی از علم آموزی، خانه‎نشینی.
    کلیدواژگان: زن، احادیث مجعول، اسرائیلات، تنبیه بدنی، خانه نشینی، آفرینش زن از مرد، شیطان، علم آموزی، کتابت حدیث، خشونت
  • علی محمدی جورکویه صفحه 135
    مطابق نظریه فقهای شیعه مرد و زن در مقابل یکدیگر قصاص می شوند، لیکن قصاص نفس مرد در برابر نفس زن مشروط به پرداخت نصف دیه مرد است، اما در قصاص عضو، زن و مرد تا رسیدن دیه عضو به ثلث دیه کامل با یکدیگر برابرند و پس از آن قصاص عضو مرد در برابر عضو زن مشروط به پرداخت نصف دیه عضو مرد است. دیه نفس زن نیز نصف دیه نفس مرد است، لیکن مرد و زن در دیه عضو تا رسیدن آن به ثلث دیه کامل با یکدیگر مساویند و پس از آن دیه عضو زن به نصف دیه عضو مرد کاهش می یابد. در این بررسی معلوم می شود که تفاوت بین زن و مرد در قصاص و دیه از احکام ثابت اسلام بوده، لذا قابل تغییر نیست؛ اگرچه حکومت اسلامی در مقابل زنان سرپرست خانوار مکلف به جبران خسارت می باشد. بدین جهت فلسفه این تفاوت را باید در کلیت نظام حقوقی اسلام جستجو نمود. مسلم است که این حکم تبعیض بین زن و مرد به لحاظ جنسیت و کم ارزش دانستن جان و حق حیات زن یا ترویج خشونت بر ضد وی نیست. در این نوشتار به مباحثی از قبیل: تبیین نظر مشهور فقها، فلسفه قصاص، بیان و نقد نظرات قائلین به تساوی بین زن و مرد در قصاص و دیه، نقش زمان و مکان در دیه و قصاص و بیان وظیفه حکومت نسبت به زنان سرپرست خانوار همراه با پیشنهادهای حقوقی پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: زن، قصاص، دیه، فاضل دیه، زنان سرپرست خانوار، بیت المال، حکومت اسلامی، زمان و مکان، برابری، خشونت
  • نصرالله آقاجانی صفحه 160
    آزار خیابانی به عنوان مصداقی از خشونت علیه زنان، آسیب‎های متعددی را بر فرد، خانواده و جامعه به بار می آورد. دیدگاه های مختلف، تحلیل های متفاوتی را برای تبیین مسئله ارائه کرده اند. در این نوشتار با بهره گیری از مدلی تلفیقی که بر همه عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی تاکید می‎ورزد، می‎توان این معضل را تبیین نمود؛ همچنین با توجه به عمق، گستره و تکثر خشونتی که از طریق آزارهای خیابانی، زنان جامعه را تهدید می کند؛ راهکارها و پیشگیری هایی ارائه کرد.
    کلیدواژگان: آزار خیابانی، خشونت علیه زنان، مردان، آزار جنسی، مزاحمت جنسی، زنان، اجتماعی، روابط دختر و پسر
  • سیده معصومه حسنی صفحه 189
    در نظر گرفتن تفاوت یا عدم تفاوت جنسی در حقوق زنان، مهمترین اختلاف مکتب اسلام با فمینیسم است. روح این اختلاف که در مبانی وجود شناختی و معرفت شناختی هر دو مکتب آشکار می شود، ریشه در این امر دارد که مصلحت از جانب چه کسی تعیین گردد. اسلام این امر خطیر را از خداوند متعال طلب می نماید، اما فمینیسم بشر را تعیین کننده مصلحت خویش می داند. از این رو، در اسلام، عدالت از یک واقعیت نفس الامری برخوردار است و بر این اساس تساوی حقوقی چون مخالف با مقتضیات وجودی زن است، خشونت علیه زنان محسوب می شود، اما در فمینیسم عدالت کاملا امری نسبی است و بر حسب تجربه های مختلف بشری، معنای آن نیز متغیر می شود و به تبع آن، معنای خشونت علیه زنان نیز تغییر می کند. این نوشتار در ابتدا بعد از بیان دو رویکرد کلی متفکرین اسلامی در این خصوص، فلسفه تفاوت های حقوقی از منظر اسلام را بیان می کند و در بخش دوم پس از بیان اجمالی نظریه فمینیست ها در رابطه با نقش جنسیت در مسائل حقوقی به دو طرح کلی تساوی و تغییر می پردازد و بعد از بیان فلسفه برابری در فمینیسم، مقایسه تطبیقی میان فلسفه این رویکرد با اسلام صورت می گیرد.
    کلیدواژگان: اسلام، تساوی، تغییر، برابری، خشونت، فمینیسم، عدالت، تفاوت جنسی، زن، حقوق
  • لیلا سادات اسدی صفحه 220
    اعمال خشونت علیه تمامیت جسمانی و معنوی زن در کانون خانواده واقعیتی است که باید با پذیرش آن به راه های پیشگیری و درمان آن اندیشید. قانونگذار ایران به خشونت‎های فیزیکی و روانی بدون توجه به جنسیت بزه‎دیده و کانون اعمال خشونت، وصف کیفری بخشیده است و در موارد انگشت‎شماری، وضعیت بزه‎دیده زن را موجب تخفیف مجازات مرتکب یا معافیت از مجازات دانسته و گاه نیز به جرم‎انگاری اعمال خشونت صرفا نسبت به زن روی آورده است. در این مقاله خشونت های رفتاری زوج از قبیل خشونت علیه تمامیت جسمانی و روحی و روانی زنان به خلاهای قانونی، آمار مصادیق خشونت های خانگی پیشنهادهایی جهت رفع خشونت علیه زنان ارائه شده است. نتیجه بحث این که باید از زنان حمایت خاص در برابر خشونت و حراست از کانون خانواده در مقابل تشنجات ناشی از خشونت نمود و این امر با تدوین مقرراتی میسر می گردد که با کمترین دخالت به حریم خصوصی زوجین، نسبت به مجازات خشونتگر اقدام نماید.
    کلیدواژگان: خشونت، زن، قتل در فراش، جرم، فقر فرهنگی، فقر اقتصادی، خانواده، ضرب و جرح، خلا قانونی
  • سید حسن هاشمی صفحه 247
    احراز رشد در مسئولیت کیفری دختران از جمله مباحث نوظهوری است که بررسی فقهی در این زمینه ضروری به نظر می رسد. زیرا بسیاری از دختران و پسرانی که تازه به سن بلوغ جنسی و شرعی رسیده اند، از رشد عقلی و فکری لازم در مسائل کیفری برخوردار نیستند. سوال مهم این است که آیا از دیدگاه فقهی چنین اشخاصی در امور کیفری مانند امور مدنی مورد حمایت حقوقی قرار داشته و فاقد مسئولیت کیفری به شمار می روند؟ مقاله حاضر در ابتدا به تبیین مفهوم رشد و رابطه آن با جنون و بلوغ پرداخته و اثبات می شود که در اصطلاح روایی، رشد تنها به مفهوم خاص مدنی اختصاص نداشته و قابل تعمیم به مسائل غیر مالی از جمله امور کیفری نیز می باشد. در ادامه مقاله مبانی و ادله لزوم احراز رشد از منظر آیات و روایات در مسئولیت کیفری و همچنین ادله عقلی این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است و معلوم می شود که معنای کلمه «رشد» و «اشد» نسبی می باشد و شواهد و مویداتی از آیات و روایات بر این مدعا ذکر شده است. در بررسی ادله عقلی معلوم می گردد، مسائل کیفری به مراتب مهم تر از امور مالی می باشد و به طریق اولی یا حداقل به وحدت ملاک، رشد، در مسئولیت کیفری شرط است. برای این مدعا از قیاس اولویت در مساله رشد بهره گرفته شده و سپس به تبیین قید «کمال العقل» و واژه «معتوه» که بر اساس روایات فاقد مسئولیت کیفری می باشند؛ پرداخته شده است؛ بنابراین بازنگری در سن مسئولیت کیفری دختران ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: بلوغ، رشد کیفری دختران، شد، اشد، عقل، سفاهت، جنون، قیاس اولویت، قبح عقاب بلابیان
  • سید محمد کمال سروریان صفحه 300
    خشونت علیه زنان از جمله مسائل مهم اجتماعی در غرب است که از دهه 1990 در دستورکار سیاسی و اجتماعی کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است. روند روزافزون اشکال گوناگون خشونت و تبعیض علیه زنان و پیامدهای زیانبار آن برای کشورهای غربی سبب شده است، این کشورها به طور جدی در مقام مقابله با این پدیده برآیند. وضع کنوانسیون های بین المللی و تدوین راهبردها و تصویب و اجرای قوانین داخلی، در جهت مقابله با روند فزاینده این پدیده ارزیابی می شود. در این مقاله گزارشی مختصر از آخرین پژوهش های آماری منتشره درخصوص کم و کیف خشونت علیه زنان در دو کشور ایالات متحده آمریکا و فرانسه ارائه می گردد و معلوم می شود با وجود تمام مراقبت ها و راهکارهای مقابله با خشونت علیه زنان آمارهای خشونت علیه زنان همچنان روند صعودی دارد.
    کلیدواژگان: خشونت علیه زنان، آزار جسمی، خشونت خانگی، ارعاب، نوازش جنسی، تجاوز به عنف، خشونت در محل کار، آزار روانی
  • صفحه 323
|
  • Mohammad, Reza Hazavehie Page 13
    Violence is among the rare words which has two contrasting groups of meanings. On the one hand, it disturbs living; on the other hand, it is the source of the glorification of human nature. Hence, to distinguish the values of violence from the non-values, it is necessary to identify the semantic content of the word, so that one can distinguish violent actions from the necessary useful violence. To do so, this paper studies violence under two categories: the way it actually is, and the way it should be. In the first part, after defining violence, the paper tries to classify it into permitted and non-permitted violence, physical and non-physical violence, and personal and social violence. Then, the sources of violence in the present society being mentioned, some moral instructions have been proposed to replace violent behavior with merciful behavior.
    Keywords: violence, permitted violence, non, permitted violence, physical violence, non, physical violence, personal violence, social violence, extreme traditionalism, despotism, removing violence.
  • Morteza Mohammadi Page 41
    Violence and sexual abuse are, undoubtedly, among the oppressions women have consistently undergone. Now the question is whether there is such a situation in spousal sexual relations; and whether in Islam and the statute of Iran sexual violence have been permitted. These are the questions dealt with in this paper. The paper deals with submission, the circumstances and the restricts of submission, the correlation of submission and sexual violence, and the role of submission in strengthening the family unit; and finally a revision has been suggested in regard with the guarantee of fulfillment of men's delinquency, stated in article 1129 of civil law. The results of the study reveals that none of the spousal parties has the right to compel the other party for submission, and women are the most supported ones in the verses and narrations in this regard.
    Keywords: the specific submission, violence, sexual abuse, illegitimate sexual relationships, sexual intercourse, husband, wife, expenditure, predicament, emergency, delinquency.
  • Reza Ramezan Nargessi Page 68
    Rape is a phenomenon which was common in different societies from the far past. But, nowadays, the problem is widely intensified in many societies due to sex and violence, being indicative of the global violence against women. Studying the concept "rape" and its varieties, the paper elaborates on the characteristics of the offenders and the victims, the causes of the occurrence of the phenomenon and its unpleasant aftermaths. Finally, some preventing individual and social strategies have been proposed.
    Keywords: Rape the offended, violence against women, vectims, offending bands, sadism, rape, sexual violence, women, men
  • Abbas Neekzad Page 105
    Enjoying a very decent position, women are highly valued and glorified in Islam. However, one may find narrations in some religious texts that apparently render a pessimistic view of women, and even in some cases, belittle their dignity. Such a pessimistic view of women is due to several different reasons, the most important of which is fraudulence of such narrations. The prohibition of recording narrations and the penetration of the second caliph's negative view on women are among the major for the spread of fraudulent narrations such as the Israelites. Therefore, it is necessary for such narrations to be examined in terms of plausibility and documentation. This work has selectively studied the plausibility and documentation of some of such narrations, revealing their being unauthenticated. The general content of these narrations include: corporeal punishment, the creation of woman from man and the Satan's deceit, prohibition of education, and withdrawal from community and getting housebound.
    Keywords: women, fraudulent narrations, Israelite, corporeal punishment, getting housebound, creation of woman from man, Satan, education, recording narrations, violence
  • Ali Mohammadi Jorkoyeh Page 135
    According to Shiite jurisprudents, men and women are retaliated for each other. But, the retaliation (qisas) of the whole body of a man for a woman requires the payment of the half of a man's blood money (diya). But, in body-organ retaliation, men and women are considered as equal in so far as the body-organ blood money amounts to one-third of the complete blood money; after that, retaliating a man's body-organ for a woman's body-organ requires the payment of the half of the blood money of the man's organ. In addition, the blood money of the whole body of a woman equals to half of the blood money of a man, but men and women are equal with respect to body-organ blood money until it amounts to one-third of the complete blood money, after which women's blood money reduces to half of men's blood money. This study reveals that the difference between women and men concerning blood money is one of the unchanging Islamic precepts and is not, therefore, liable to change. However, the Islamic government must compensate the losses done to women who are in charge of a family. Therefore, one should look for the philosophy behind this difference in the whole Islamic legal system. This precept does not, certainly, mean discriminating women due to their gender, belittling their human values and their right to live, or propagating violence against them. In general, this paper deals with subjects such as an explanation of jurisprudent's general idea, the philosophy of retaliation, explanation and criticism of the views of the supporters of the equality of men and women concerning blood money and retaliation, the role of time and space in blood money and retaliation, and the obligations of the government to women in charge of a family, along with a number of legal propositions.
    Keywords: woman_retaliation (qisas)_blood money (diya)_women in charge of a family_national properties_Islamic government_time_space_equality_violence
  • Nasrollah Aghajani Page 160
    Street offense, as an example of violence against women, brings about numerous damages to individuals, family, and community. Different approaches have proposed different analyses to explain the problem. In this paper, a compound model emphasizing on all the personal, familial and social elements, has been employed to explain this problem. Furthermore, considering the depth, expansion, and the increase of the street offenses threatening the female community, a number of resolutions and preventive strategies have been proposed.
    Keywords: street harrassment, violence against women, men, sexual harassment, women, social, relationship between girls, boys.
  • Seyyedeh Masoomeh Hassani Page 189
    Considering the gender differences or disregarding the differences in women's rights is major disagreement between Islam and feminism. The basis of this disagreement, resulting from the ontological and epistemological foundations of the two schools, is rooted in the fact that who should determine the expediency. In Islam this important task is devoted to Allah, whereas feminism lets man to decide on his/her expediency. Thus, in Islam justice is an intrinsic reality, and hence, since legal equality is against women's existential exigencies, it is considered as violence against women. But, in feminism, justice is completely relative and its meaning changes based on different human experiences, as a result the meaning of violence against women, too, is flexible. After presenting the views of two general groups of Islamic intellectuals in this regard, this paper explains the philosophy behind these legal differences from an Islamic approach. Next, the views of feminists on the role of gender in legal matters are briefly elaborated. Then, the paper deals with two general models: parity and transformation, and after explaining the philosophy of equality in feminism, it is compared to the Islamic philosophy in this respect.
    Keywords: Islam, equality, change, violence, feminism, justice, gender differences, woman, right
  • Leila, Sadat Asadi Page 220
    Enforcing physical and spiritual violence against women at home is a reality whose acceptance may lead us to preventing and treating strategies. The Iranian legislator has provided legal description of physical and spiritual violence regardless of the gender of the offended person and the location of exercising such violence, and in a few cases, considered mitigation in the punishment of the offender with respect to the situation of the offended woman. And in some cases, the exercise of violence is legally considered an offense only if it is against women. In this paper, the behavioral violence of husbands_ e.g. physical, spiritual, and psychological violence_ against their wives, the relevant legal vacuums, and the statistics of violence at home have been studied, with some suggestions to remove violence against women being also proposed at the end. The result of the study shows that women and families should be specifically protected against violence and tensions. This becomes possible through codification of laws which punish the violator with the least interference in the private realm of husbands and wives.
    Keywords: violence, woman, murder at home, crime, cultural poverty, economical poverty, family, injuring, legal vacuum
  • Seyyed Hossain Hashemi Page 247
    Childrens, and especially girls, becoming mature enough to have penal responsibility is among the new problems into which enquiring jurisprudential investigations seems necessary because many children, especially girls, who have newly reached religious and sexual maturity age lack in the necessary intellectual growth for penal issues. The basic question is whether, from a jurisprudential viewpoint, such people are legally supported and are not responsible concerning penal issues such as civil affairs. The present paper, first, elaborates on the concept of "growth" and its relationship with madness and maturity and tries to prove that according to traditions growth is not merely limited to its civil conception and is generalizable to non-fiscal matters such as penal affairs. Then, the paper studies the foundations and proofs regarding the necessity of reaching maturity to have penal responsibility based on the Quran, traditions, and rational arguments, coming to the conclusion that the meanings of the words "roshd" [growth] and "ashadd" [severest] is relative, the claim being substantiated by proofs from the Quran and traditions. The rational proofs show that penal matters are much more crucial than fiscal matters, thus, growth is primarily a condition. To prove the claim, Primacy Analogy has been used, followed by an explanation of the conditions "kamal al-aghl" [perfect intellect] and "matooh" who do not have penal responsibility based on traditions. Therefore, reform in the age of penal responsibility is essential.
    Keywords: maturity, girl's penal growth, growth, ashodd, intellect, insanity, madness, primacy analogy, indecency of punishment without expression
  • Seyyed Mohammad Kamal Sarvarian Page 300
    Violence against women, which is in the political and social agenda of the developed countries since 1990s', is among the important social problems in the West. The increasing forms of violence and discrimination against women and their harmful aftermaths for the Western countries have made these countries to seriously encounter this problem. Enactment of international conventions and strategies and codification and enforcement of internal laws are all in line with encountering the phenomenon. The recently published statistic researches concerning violence against women in France and the United States of America, presented in this paper, show that violence against women is increasing day by day in spite of all the attempts made to encounter the problem.
    Keywords: violence against women, physical, sexual, psychological abuse, violence at home, terror, sexual caress, rape, violence at workplace.