فهرست مطالب

مطالعات راهبردی زنان - پیاپی 30 (زمستان 1384)

فصلنامه مطالعات راهبردی زنان
پیاپی 30 (زمستان 1384)

  • 248 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1385/01/28
  • تعداد عناوین: 10
|
  • لیلا سادات زغفرانچی صفحه 15
    در این نوشتار سعی شده است تا با معرفی دیدگاه های مختلف فمینیستی، مسائل زنان در بحث نیروی کار، توسعه و جهانی شدن اقتصاد از نظرگاه فوق مورد نقد و بررسی قرار گیرد. حضور کمرنگ زنان در مراکز تصمیم سازی اقتصادی از دیگر محورهای مورد مطالعه در نوشته حاضر است. به نظر می رسد که تئوری های مختلف فمینیستی جز با چاره جوئی های مقطعی نتوانستهاند مشکل ساختار ناسالم اشتغال زنان را با پیامدهای مذکور از قبیل محیط ناامن شغلی، ایجاد مشاغل ثانویه و کاهش دستمزد در بازار کار بر طرف نمایند، به گونه ای که با بسط اصول مدرنیته و بحث جهانی شدن اقتصاد با تمامی شعارهای مطرح شده، زنان آسیب پذیرترین قشر اجتماع در تحولات اقتصادی شمرده می شوند. مشکل اساسی دیدگاه اقتصادی فمینیسم در حل مشکل زنان به مبارزه طلبیدن مردان و نادیده انگاشتن نظام قدرت سالاری حاکم بر روابط ناعادلانه اقتصادی از جانب قدرت ها و کارتل های بزرگ اقتصادی است.
    کلیدواژگان: فمینیسم، اقتصاد، اشتغال، زنان، نیروی کار، کار خانگی، کار بازاری
  • حسن عالی پور صفحه 50
    «جرم شناسی» یا دانش مطالعه علل وقوع جرم در زمره ی علوم مرکب می باشد که در چهار راه علوم دیگر قرار گرفته است و در بررسی پدیده مجرمانه از آن سود برده می شود. فمینیست ها در رابطه ای تجربی همواره در نقد یافته های جرم شناسی هستند و به این نتیجه رسیده اند که جرم شناسی دانشی مرد محور است؛ چرا که زنان کمتر از مردان مرتکب جرم شده و جرم ارتکابی آنان متفاوت است، بنابراین زنان بزه دیده کمتر مورد حمایت قانون و فرایند دادرسی مناسب قرار می گیرند. اما فمینیست ها درصدد بررسی بزهکاری زنان با معیارهای متناسب با زنانگی برنیامده اند. البته جرم شناسی فمینیستی در قالب تغییر و اصلاح تدریجی قوانین و هنجارها به نفع زنان مورد پذیرش واقع شده است. در این نوشتار پیشینه و جایگاه فمینیسم در جرم شناسی، انواع جرم شناسی فمینیستی، فمینیسم و سیاست جنایی افتراقی و تاثیر فمینیسم بر حقوق زنان مورد بررسی قرار گرفته است و در پایان معلوم می شود که جرم شناسی فمینیستی در مقررات داخلی کشورها و اسناد بین المللی انعکاس یافته است.
    کلیدواژگان: فمینیسم، جرم شناسی، بزهکاری زنان، بزه دیدگی زنان، سیاست جنایی افتراقی
  • محمد پزشکی، نفیسه کاظمی صفحه 73
    دامنه تفاوت های نگرشی متفکران اسلامی در جهان معاصر و در نحوه به کارگیری آموزه های اسلامی و چالش های به وجود آمده در موضوعات مختلف، به مسایل زنان نیز کشیده شده است. در نوشتار پیشین «صورتبندی مطالعات زنان در جهان اسلام» روشن گردید که این مطالعات تحت دو رهیافت اصول گرایی و دگراندیشی ملاحظه شده است. اصول گرایان در نگاه به مسایل زنان دارای رویکردی احتیاط آمیز نسبت به تحولات تجدد غربی بوده؛ در حالی که دگراندیشان با تاثیرپذیری از این تحولات، به ویژه تحولات مدرنیته و فمینیسم، به مسایل زنان می نگرند. در نوشتار حاضر نظرگاه دگراندیشان طی دو رویکرد تجددگرایی و معرفت شناسی مورد بررسی قرار می گیرد. تجدد گرایان اسلامی از یکسو با نقد دیدگاه سنتی و از سوی دیگر با جذب آموزه های تجدد غربی به تبیین مواضع خود در قبال مسایل زنان می پردازند. معرفت شناسان اسلامی نیز با تاثیر از تحولات معرفت شناختی اخیر و با ادعای تاریخمندی و تاریخمداری نصوص دینی درصدد ارایه قرائت های جدید در آموزه های اسلامی خود هستند.
    کلیدواژگان: مطالعات زنان، اسلام، معرفت شناسی، تجدد گرایی، نو گرایی، دگر اندیشی
  • شهلا باقری صفحه 109
    این نوشتار، ضمن تبیین خاستگاه جنسیت در فلسفه علم به طور عام و علوم اجتماعی به طور خاص، به بررسی مدعای «علم فمینیستی» می پردازد. مفروضات، پیش فرض ها، منطق تحلیل روش شناسانه چنین علمی و قدرت پاسخگویی آن به مسائل اجتماعی، مورد بحث و بررسی انتقادی قرار می گیرد. سکوی پرش علم فمینیستی، انتقادات وارده بر علوم اجتماعی موجود است و مهم ترین چالش های نظری و روش شناختی نیز در تقابل آرای معتقدان علوم فمینیستی و منتقدان علوم فمینیستی (معتقدان عرصه علم الاجتماع) شکل گرفته است که در این نوشتار بدان ها پرداخته شده است. لزوم توجه به شرایط زمانی و مکانی موضوع مورد بررسی (مسئله زنان در اجتماع خویش) به همراه لزوم توجه به ویژگی های روش شناسانه این موضوع از جمله: مرکب و ذو ابعاد بودن، چند خاستگاهی و بین رشته ای بودن آن مورد مطالعه قرار گرفته و به عنوان یک تدبیر اساسی نیز به لزوم طراحی روش شناسی بومی در جامعه اسلامی ایران پرداخته شده و ویژگی های روش شناسی بومی بر پایه مبانی دینی و استدلال های مربوطه اقامه گردیده است.
    کلیدواژگان: فلسفه علم، جنسیت، علوم اجتماعی، روش شناسی بومی، روش شناسی دینی، مطالعات زنان، علم فمینیستی
  • مینا احمدی صفحه 132
    در سال های اخیر به واسطه همکاری گسترده و منفعلانه با سازمان ملل، سیاستگذاری ها و برنامه ریزی هایی در زمینه ی مسایل زنان اعمال گردید که عمدتا بر اساس راهبردهای سازمان ملل و منطبق با دیدگاه های فمینیستی موجود در اسناد بین المللی بود. برخی از طرح هایی که مطابق این اسناد تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شد عبارت است از: طراحی برنامه ی عمل ملی زنان جمهوری اسلامی ایران، تدوین برنامه چهارم توسعه، ساماندهی فعالیت زنان روستایی، تدوین برنامه های آموزشی ویژه زنان، پیشنهادات حقوقی جهت تغییر قوانین مربوط به زنان و ارتباطات بین المللی در ارتباط با مسائل زنان. این گزارش مستند در پی آن چه در دو شماره ی قبل فصلنامه بیان شد، درصدد است تا مستندات مختلفی در این زمینه ارائه دهد.
    کلیدواژگان: زن، خانواده، سازمان ملل، آموزش، قانون، کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، فمینیسم
  • اکرم جودی نعمتی صفحه 179
    خاقانی از شاعران بزرگ ایرانی است که به جهاتی در تاریخ ادبیات فارسی بی نظیر است. این جهات شاید با مبانی جمال شناسی و سلیقه ی شعری امروز ما کاملا سازگار نباشد؛ اما تاییدی است بر آنچه او خود «شیوه ی تازه» و «طریق غریب» می نامید. بررسی زن در شعر او و مقایسه اش با تصویر زن در اشعار دیگر شاعران، مدخلی است که ما را با آن طریق غریب و جایگاهش در گنجینه ی ادبی ایران آشنا می کند. در پی این مقصود، بخش اول مقاله ی حاضر به بررسی زنانی پرداخت که در تاریخ، جامعه و خانواده ی خاقانی وجود خارجی و واقعی داشتند و بخش حاضر زنان غیرواقعی و صور خیال شعری او را درباره ی زن بررسی می کند.
    کلیدواژگان: شعر فارسی، خاقانی، زن، اساطیر، صور خیال
  • جمیل ظاهری صفحه 231
  • انگلیسی
    صفحه 1
|
  • Leila, Sadat Zafaranchi Page 15
    Introducing different feminist views, the paper tries to critically study the problems related to women’s employment, development, and the globalization of economy. The insignificant role of women in economical decision-making centers is another issue discussed in the paper. It seems that the different feminist theories only could provide short term solutions and did not manage to solve the problems related to the unsound conditions of women’s work such as unsafe working environment, emergence of secondary jobs, and wage decrease. Thus, nowadays, with the expansion of the principles of modernity and economic globalization, despite all the slogans which are being expressed, women are still the most vulnerable class of the society. The principal reason why feminist economic approaches could not solve women’s problems is that they challenge men and ignore the power networks dominant over the unequal economic relations on the part of the big economical cartels.
    Keywords: feminism, economy, employment, women, work force, work at home, work in the market
  • Hassan ālipoor Page 50
    Criminology or the study of the causes of crime commission is a compound science which is located at the crossroad of other sciences and is used to study a criminal act. Feminists have empirically criticized the achievements of criminology and come to the conclusion that criminology is a male-dominated science because women commit fewer crimes than men do and their crimes are also of different types. Thus, women who are victims of crimes are less supported by law and appropriate jurisdiction procedures. However, feminists did not make an effort to study the crimes committed by women based on criteria compatible with womanhood, though feminist criminology has been accepted as a framework for the gradual improvement of laws and norms for women. This paper briefly studies the background and the position of feminism in criminology, types of feminist criminology, feminism and differential criminal policy, and the impacts of feminism on women’s rights. Finally, the paper clarifies that feminist criminology has been reflected in the domestic laws of countries and in international documents.
    Keywords: feminism, criminology, women's crimes, female victims, differential criminal policy.
  • Mohammad Pezeshki, Nafiseh Kazemi Page 73
    The scope of the Islamic scholars’ different attitudes towards the modern world, the manner of the application of Islamic teachings, and the challenges arising from newly occurring subjects has influenced on women’s issues, too. In the first part of the paper, published in the previous issue, these studies were classified under the fundamentalist and the intellectualist approaches. Concerning women’s issues, the fundamentalists adopted a cautious reaction to the modernist developments in the West whereas the intellectualists’ attitude towards women’s issues is influenced by the Western modernity and feminism. In this part of the paper, the intellectualist approach is examined under the two categories of modernists and epistemologists. Islamic modernists’ stance towards women’s issues is shaped by their criticism of the traditional approaches and admittance of the Western modern teachings. Under the influence of the recent developments in epistemology, Islamic epistemologists, maintaining the historicity of the religious texts, have tried to present new interpretations of Islamic teachings.
    Keywords: women studies, Islam, epistemology, modernism, intellectualism
  • Shahla Bagheri Page 109
    Elaborating on the origin of gender according to philosophy of science in general and social sciences in particular, the paper examines the claim of the existence of a “feminist science” and critically analyzes the underlying assumptions, presuppositions, and the logic of methodological analysis of such a science, and its abilities to account for social problems. The starting point of the feminist science is its criticisms of the existing social sciences, with the most important theoretical and methodological challenges arising from the contradictions between the proponents and opponents of feminist science, which are also dealt with in this paper. In addition, the paper concentrates on the necessity of paying attention to time and place conditions of the subject matter under study (women in the society) and the necessity of paying attention to the methodological characteristics of the subject including multi-dimensionality, multi-originality, and multi-disciplinarily. The paper also stresses on the necessity of designing a native methodology in Iranian Islamic society, presents the characteristics of such native methodology on the basis of religious foundations, and offers the related arguments.
    Keywords: philosophy of science, gender, social sciences, native methodology, religious methodology, women studies, feminist science
  • Mina Ahmadi Page 132
    In the recent years, due to the vast but passive cooperation with the UN, all the policy-makings and plans implemented in the realm of women’s issues were based solely on the UN strategies and the feministic attitudes existing in international documents. Some of the projects which were codified on the basis of these documents and put into operation are as follows: the National Plan of Action for Women in the Islamic Republic of Iran, preparation of the Fourth Development Plan, organizing the activities of rural women, preparation of the educational program for women, legal suggestions to modify the laws related to women, and international communications concerning women’s issues. In line with the paper in the previous issue of the quarterly, this paper tries to present the documentations related to the above issues.
    Keywords: woman, family, UN, education, law, Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination Against Women
  • Akram Joodi, Nemati Page 179
    Khāghāni is among the great Iranian poets who, in certain respects, is unique in the history of Persian literature. These dimensions may not be compatible with our modern aesthetic bases and poetic tastes, but it is an emphasis on what he himself calls “the new method” and “the odd technique”. Studying women in his poetry and comparing it to the image of women in the poems of other poets is a starting point which can familiarize us with that odd technique and its position in the contemporary Iranian literary treasure. To achieve this goal, the first part of the present paper studied the women who actually lived in Khāghāni’s family and community and this part of the paper studies the fictitious women in his poetry.
    Keywords: Persian poetry, Khāghāni, woman, myths, imagery