فهرست مطالب

مطالعات راهبردی زنان - پیاپی 31 (بهار 1385)

فصلنامه مطالعات راهبردی زنان
پیاپی 31 (بهار 1385)

  • 250 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1385/05/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سرمقاله
  • فرج الله هدایت نیا صفحه 26
    رعایت حقوق زن در ابعاد مادی و معنوی، از موضوعات مهمی می باشد که اصل 21 قانون اساسی تضمین و احیای آن را وظیفه دولت دانسته است. از جمله این حقوق، حق انتخاب شدن است. زنان واجد شرایط نیز حق دارند مانند مردان، برای تصدی مناصب سیاسی و اجتماعی، داوطلب شوند. از جمله این مناصب، منصب ریاست جمهوری می باشد. در این نوشتار سعی شده به این پرسش باید پاسخ داده شود که آیا از نظر فقهی و حقوقی، زنان واجد شرایط نیز می توانند همانند مردان رییس قوه مجریه شوند یا این که زنان به دلیل زن بودن صلاحیت این منصب را ندارند. در این مقاله، پس از بررسی ادله صلاحیت زنان برای ریاست جمهوری، مهمترین ادله مخالفین مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. از جمله نتایج این که هیچ منعی برای ریاست جمهوری زنان از نظر شرعی و قانونی وجود ندارد.
    کلیدواژگان: حقوق زن، ریاست جمهوری، ولایت، وکالت
  • مسعود طالبی صفحه 61
    در میان عوامل مختلفی که در ظهور فمینیسم نقش داشته اند، عامل دین مهم ترین نقش را ایفا کرده است. درآمدی کوتاه به دیدگاه منفی کتاب مقدس نسبت به جنس زن و در پی آن رویکرد تبعیض آمیز جنسیتی متفکرین مسیحی، چالش میان جنبش زنان و آموزه های دینی را موجه می نماید. نظام الهیات مسیحی دارای صبغه و ماهیتی کاملا جنسیتی است. در این ساختار، زن مقصر در ارتکاب گناهی است که به نحوی ذاتی به فرزندان آدم به ارث می رسد. سنگینی این گناه تا حدی است که برای پاک کردن بشریت از آن، خداوند در هیات مسیح (ع) تجسد پیدا کرده و با تصلیب خویش، انسان مسیحی را از آلودگی این گناه تطهیر می نماید. در این نوشتار، مواضع عقیدتی آموزه های دینی مسیحیت درباره ی زنان بر اساس کتاب مقدس و تفاسیر و اندیشه های کلامی متفکرین مسیحی در قرون اولیه و میانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
    کلیدواژگان: فمینیسم، الاهیات، مسیحیت، کتاب مقدس، زن
  • مریم فرهمند، آمنه بختیاری صفحه 85
    فمینیسم با طرح محوری موضوع آزادی جنسی زن و طرد نقش های کلیشه ای مادری و همسری در خصوص ازدواج و خانواده دچار تعارضاتی گردید و موضع گیری خاصی را در این راستا اتخاذ نمود که عمدتا در جهت مخالفت و حذف این بنیان های اجتماعی بود. از نقطه نظر فمینیسم رادیکال، مردان در جایگاه سلطه هستند و ارتباط با آنان انقیاد زنان را در پی دارد، لذا سیستم های متعامل زنان و مردان نظیر خانواده باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. این تندروی های فمینیستی علی رغم ظاهر فریبنده اش، ناهنجاری های فرهنگی، اجتماعی را ایجاد نمود که اکنون با شکست در تعیین جایگاه مطلوب برای زنان به بن بست رسیده است.
    کلیدواژگان: ازدواج، فمینیسم، خانواده، پست مدرنیسم، زنان
  • لمیاء رستمی تبریزی صفحه 116
    در پی تحولات اجتماعی و فمینیستی با شعار تساوی حقوق زن و مرد و رفع تبعیض بین آنها در چند دهه اخیر در کشورهای غربی، قوانینی به تصویب رسید که انتظار می رفت این قوانین بتواند حقوق اقتصادی زنان در خانواده را تامین نماید. اما تغییر و تحول این قوانین به طور مداوم نشان می دهد که این قوانین هنوز نتوانسته جوابگوی نیاز های واقعی زنان باشد. حال آنکه قوانین فقهی اسلام قرن هاست زنان را در مالکیت و تصرف نسبت به اموال مکتسبه خویش مستقل دانسته و زوج را ملزم به تامین نیازهای زوجه با رعایت اصول اخلاقی می نماید. در این نوشتار به طور اجمال قوانین اقتصادی زنان در خانواده از جمله نفقه، مهریه و ارث در دو کشور ایران و انگلستان مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته و در انتها پیشنهادهایی ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: حقوق اقتصادی، نفقه، ارث، مهر، خانواده
  • محمدحسین قدیری صفحه 144
    اوته ارهارت در کتاب «زنان خوب به بهشت می روند و زنان بد به همه جا» قصد دارد با این باور که تفاوت های جنسیتی صرفا حاصل تربیت، سنت های اجتماعی و فشارهای محیطی است و با استفاده از تکنیک های روان شناختی، زنان را از افسردگی و ستم های جنسی و جنسیتی رها سازد و کمک کند تا زنان به تساوی حقوق خود با مردان برسند؛ لیکن از یک سو، بسیاری از مدعای وی با یافته های روانشناختی، فیزیولوژیک و زیست شناختی همخوانی ندارد. این ناهمخوانی موجب تحلیل نادرست نگارنده از علت فروتری زنان و به دنبال آن ناکارآمدی راهکارهای روان شناختی او شده است. از سوی دیگر، ارهارت برخلاف نظرات رایج علمی و آماری، در برخی از گزاره های کلی و جزیی خویش دچار اشتباه شده و بالتبع نتیجه درستی از این مقدمات به دست نیاورده است. نوشتار حاضر به نقد مبنایی و روشی نظرات ارهارت پرداخته و سرانجام به پیامدهای مدعای وی اشاره می نماید.
    کلیدواژگان: زنان، فیزیولوژی، روان شناسی، تفاوت های جنسیتی، ستم های جنسیتی
  • مرتضی زین آبادی صفحه 163
    این نوشتار بر مبنای تحلیل ثانویه اطلاعات و داده های دو پیمایش ملی ارزش ها و نگرش های ایرانیان (سال79 و82) به بررسی رابطه میان شاخص نگرش جنسیتی و نگرش مذهبی با هم و با الگوها و هنجارهای خانوادگی ایرانیان پرداخته است. حجم نمونه در پیمایش اول 16824 و در پیمایش دوم 4581 نفر بوده است. در آغاز تحقیق از میان سوالات مربوطه شاخص نگرش مذهبی و شاخص نگرش جنسیتی از طریق تحلیل عامل تهیه گردید، سپس ارتباط بین این دو شاخص با متغیرهای مربوط به خانواده و ازدواج بررسی شد. مروری بر مهم ترین نتایج تحقیق نشان می دهد که بین نگرش دینی و نگرش جنسیتی در دو پیمایش ملی رابطه وجود دارد و با افزایش سطح دینداری، نگرش جنسیتی به زنان منعطف شده است. همچنین ارتباط مثبت میان نگرش مذهبی قوی با رفتارهای خانوادگی نظیر مشورت کردن، درد و دل کردن، پرهیز از خشونت و اختلاف، پرهیز از تنبیه کودکان، پرهیز از دخالت در زندگی فرزندان و تمایل به زندگی مستقل فرزندان اثبات شده است.
    کلیدواژگان: نگرش دینی، نگرش جنسیتی، پیمایش ملی، خانواده، زنان، ایرانیان، الگوهای خانوادگی
  • جلیل ظاهری صفحه 232
|
  • Farajollah Hedayatnia Page 26
    Observing women's material and spiritual rights is an important objective the guaranteeing and reviving of which, according to article 21 of the Iranian constitution, are the duties of the government. The right to be elected is among the social rights and qualified women, like men, have the right to run for socio-political positions such as presidency. This paper is to answer the question whether, legally and jurisprudentially, women, like men, can be the head of the executive or that women are not competent for the position merely because they are women. Afterwards, having elaborated on the reasons for the competency of women for undertaking presidency, the paper evaluates the most important arguments of the opponents, coming to the conclusion that there are no religious and legal prohibitions against women's presidency.
    Keywords: women's rights, presidency, Wellayat [sovereignty], representation
  • Masood Talebi Page 61
    Among the causes of the emergence of feminism, religion has had a crucial role. An overview of the negative attitude of the Bible towards women and, hence, the discriminatory gender approach of Christian intellectuals to them accounts for the challenges between women’s movement and religious teachings. The Christian theological system has a completely gender-based nature. In this system, woman is guilty of committing a sin that is naturally inherited by the descendents of Adam. The burden of the sin is so heavy that, to eradicate it from mankind, God had to be incarnated in the Christ and with His crucification purify the Christians from the impurity of the sin. This paper critically studies the Christian dogmas related to women on the basis of the Bible and the Christians’ interpretations and theological stances in the early and middle ages.
    Keywords: feminism, theology, Christianity, the Bible, women
  • Maryam Farahmand, Ameneh Bakhtiyari Page 85
    Defending women's sexual freedom and rejecting stereotypical maternal and spousal roles in family and marriage, feminism encountered with contradictions and adopted stances mainly in line with the denial and elimination of these social foundations. From the perspective of radical feminism, men are in a dominant state leading to the subjugation of women. As a result, men-women interactive systems, such as family, must undergo serious revision. These feminist excesses, in spite of their seductive gloss, created socio-cultural abnormalities and failed to determine an appropriate position for women.
    Keywords: marriage, feminism, family, postmodernism, women
  • Lamya Rostami, Tabrizi Page 116
    After the social and feministic developments under the rubric of the equality of the rights of men and women and the eradication of discrimination between them, new laws passed in the Western countries in the recent decades. It was expected that these laws would improve women’s economical rights in family, but the constant modifications of these laws show that they could not meet women’s real needs yet. On the other hand, Islamic jurisprudential laws, for centuries, have considered women independent in the ownership of what they gain themselves, with the spouse being obliged to provide his wife with her needs under moral principles. This paper is a brief comparative study of women-related economic laws such as alimony, dowry, and inheritance in Iran and England. The paper ends in some suggestions in this regard.
    Keywords: economic rights, alimony, inheritance, dowry, family
  • Mohammad Hossein Ghadiri Page 144
    Oteh Ehrhart, assuming that gender differences are merely a product of education, social conventions, and environmental pressures, is going to exonerate women, by means of psychological techniques, from depression and sexual and gender oppressions in his book "Good women go to paradise, bad women to everywhere." He wants to help women have equal rights with men. However, many of his claims are not compatible with psychological, physiological, and biological achievements. This incompatibility led to the writer's incorrect analysis of the cause of the inferiority of women, which in turn, resulted in the inefficiency of his psychological solutions. In addition, Ehrhart, in opposition to the prevailing scientific and statistical views, is mistaken about some of his major and minor premises as a result of which he did not come to correct conclusions. The present paper embarks upon a basic and methodological evaluation of Ehrhart's views and finally mentions the implications of his claims.
    Keywords: women, physiology, psychology, gender differences, gender oppressions
  • Morteza Zinabadi Page 163
    This paper is a study of the relationship between gender and religious attitudes indices and the Iranian’s family patterns and norms on the basis of the secondary analysis of the data of two national surveys of the values and attitudes of Iranians (2000 and 2003). The amount of samples in the first survey was 16824 people and in the second survey 4581 people. At the beginning of the research, religious and gender attitudes indices were obtained through factor analysis from among the related questions and the relationship between these two indices and the variables of family and marriage was studied. An overview of the major results of the research shows that there is a relationship between religious and gender attitudes in the two national surveys and with the rise of the level of religiosity the gender attitude towards women moderates too. In addition, it was shown that there is a positive relationship between strong religious attitude and family behaviors such consulting, unburdening, avoiding violence, disagreements, punishment of children, interference in children’s personal affairs, and leaning towards children’s independent life.
    Keywords: religious attitude, gender attitude, national survey, family, women, Iranians, family patterns