فهرست مطالب

مطالعات راهبردی زنان - پیاپی 33 (پاییز 1385)

فصلنامه مطالعات راهبردی زنان
پیاپی 33 (پاییز 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/08/07
  • تعداد عناوین: 10
|
  • نهله غروی نایینی صفحه 7
  • مریم فرهمند صفحه 8
    در سال های اخیر تعداد سازمان های غیردولتی زنان فزونی یافته و تحلیل ها و نقطه نظرات متفاوتی در این خصوص مطرح شده است. این نوشتار با لحاظ اهمیت این سازمان ها در ایجاد تحولات اجتماعی، تاریخچه تشکیل آن ها در ایران، جایگاه فعلی این تشکل ها و شرایط فعالیت سازنده و مطلوب آن ها را بررسی نموده است. همچنین نحوه تعامل دو طرفه دولت با سازمان های غیردولتی زنان را در راستای ارتقای جایگاه زنان در نظام اسلامی و ایفای نقش موثر آن ها تبیین کرده و در این خصوص پیشنهاداتی را ارائه نموده است.
    کلیدواژگان: تشکل های مردمی، سازمان های غیردولتی، زنان، دولت، خانواده، مشارکت
  • اهدای جنین در پرتو فقه و حقوق / قسمت اول: روایی اهدای جنین
    مسلم خلفی صفحه 50
    یکی از شیوه های درمان نازایی، «اهدای جنین» است که در آن اسپرم مرد و تخمک زن را در آزمایشگاه تلقیح نموده و بعد از تقسیمات اولیه،یعنی چهار تا پنج روز بعد، جنین حاصل را به رحم زن متقاضی منتقل می کنند. در مورد اهدای جنین سه نظر مطرح است: حرمت مطلق؛ جواز مطلق و تفکیک (یعنی جواز در صورت استفاده از سلول جنسی زوجین و عدم جواز در صورت استفاده از سلول جنسی غیر زوجین). در نوشتار حاضر ابتدا موضوعاتی چون فرایند، تاریخچه و ماهیت اهدای جنین مطرح گردیده، سپس نظریه ی حرمت مطلق اهدای جنین و نظریه ی تفکیک مورد نقد و بررسی واقع شده و در انتها مستند به دلایلی نظریه ی جواز مطلق اهدای جنین به عنوان برآیند مقاله برگزیده شده است.
    کلیدواژگان: اهدای جنین، اهدای تخمک، اهدای اسپرم، استمتاع، استیلاد، زوجین
  • مهدی صلاح، ابوالحسن فیاض انوش صفحه 80
    هفدهم دی ماه 1314 روز اعلام رسمی ممنوعیت حجاب از سوی رضاشاه، از جمله وقایع بسیار مهم در تاریخ تحولات ایران به شمار می رود. این واقعه از نظر برخی، نتیجه طبیعی نهضت بانوان و تلاش های آنان برای دستیابی به حقوق از دست رفته خویش قلمداد می شود. از این منظر، اقدام رضاشاه پهلوی مبنی بر کشف حجاب پایان طبیعی و نتیجه نهایی کلیه حرکت ها و جنبش هایی بود که بانوان ایران از انقلاب مشروطیت به بعد پرچمدار آن بوده اند. مقاله حاضر بر آن است تا با نظر به نیم قرن تحولات مربوط به حضور اجتماعی زنان، تاثیر واقعه هفده دی ماه را بر این روند مورد بررسی قرار داده و این دیدگاه را که ممنوعیت حجاب در حقیقت نوعی آزادسازی زنان و طلیعه ای بر حضور فعال و مثبت آنان در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بوده است، به بوته نقد تاریخی بگذارد. حاصل این مطالعه تاریخی، ما را به این حقیقت رهنمون می سازد که قضیه کشف حجاب نه تنها موجب امتداد نهضت بانوان و افزایش حضور اجتماعی آنان نشد، بلکه آن را دچار یک انقطاع تاریخی گرداند.
    کلیدواژگان: کشف حجاب، نهضت بانوان، رضا شاه پهلوی، حقوق زنان
  • لیلا سادات زعفرانچی صفحه 98
    با توجه به جایگاه رفیع نهاد خانواده در دین اسلام و زن به عنوان رکن رکین این نهاد مقدس، انتظار بر این بود که در چهار برنامه توسعه پس از انقلاب اسلامی موضوع زنان و خانواده جزء محورهای حائز اهمیت باشد. این نوشتار با بررسی اجمالی انواع برنامه ریزی در ایران، میزان رویکرد نظام اسلامی را به رفع مشکلات و مسایل زنان در برنامه های توسعه بررسی نموده است. نتایج مقاله نشان می دهد در برنامه های اول و دوم توسعه در محور زنان، افزایش سطح سواد عمومی زنان، ارتقای سلامت آنان و برنامه های اوقات فراغت و تربیت بدنی زنان مورد توجه بوده است و در برنامه سوم یکی از مواد برنامه، مختص توسعه مشارکت های فرهنگی اجتماعی زنان در نظر گرفته شده بود. در برنامه چهارم توسعه نیز علیرغم درک ضرورت توجه به مسایل زنان و خانواده و گنجاندن پاره ای مباحث در این خصوص، محورهای مهمی نیز مغفول واقع شده است.
    کلیدواژگان: زنان، برنامه های توسعه، خانواده، ایران
  • عباس نیکزاد صفحه 130
    مطابق نظر عدلیه احکام شرعی تابع مصالح و مفاسد است؛ چنان که احکام حکومتی نیز در راستای تامین مصالح اجتماعی جامعه اسلامی می باشد. بنابراین «مصلحت» در فقه اسلامی، در مقام فتوا و حکم حکومتی از جایگاه مهمی برخوردار است. آن چه که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته، جایگاه و نقش مصلحت در استنباط احکام شرعی و احکام حکومتی است و به موضوعاتی همچون: مفهوم شناسی مصلحت، تبعیت احکام از مصالح و مفاسد، مصلحت در سیره معصومین، مفهوم شناسی حکم حکومتی، تفاوت حکم حکومتی با حکم شرعی، نقش مصلحت در احکام حکومتی، مصالح مرسله در دیدگاه اهل سنت پرداخته شده است. نتیجه آن که حکومت می تواند در پرتو مصلحت بسیاری از مشکلات زنان را که در حوزه فقه مطرح است، حل نموده و قانون مناسب وضع نماید.
    کلیدواژگان: مصلحت، فقه، استنباط احکام، حکم حکومتی
  • فائزه توکلی صفحه 162
    مقاله حاضر گزارشی تاریخی از حاکمیت زنان در کشورهای مسلمان ایران، هند، مصر و عراق است که طی قرن های هفتم تا دوازدهم قمری به فرمانروایی رسیدند. حاکمیت خاتون های مسلمان در ایران بعد از اسلام نمونه بارزی از حاکمیت قدرت و مدیریت زنان می باشد. پس از اسلام با روی کارآمدن سلسله های ترک و مغول به واسطه قوانین قابل تسامحی که در زمینه حقوق زنان وجود داشته، زنان موقعیت حکمرانی دولت را به دست آوردند. رضیه خاتون اولین پادشاه زن دولت مسلمان ترک بود که با اقتدار حکمرانی کرد. شجرالدر- دومین پادشاه زن مسلمان- از راه انتخاب به حکومت رسید؛ ولی به علت عدم تایید خلافت بعد از مدتی مجبور گردید سلطنت را رها کند. ترکان خاتون، پادشاه خاتون، آبش خاتون و... از دیگر فرمانروایان زن مسلمان هستند که طی دوره هایی زمام امور را به دست گرفتند. نوشتار حاضر برگرفته از کتاب «زنان فرمانروا» نوشته بحریه اوچوک استاد دانشگاه آنکاراست.
    کلیدواژگان: زنان فرمانروا، دولت های اسلامی، قدرت زنان، بحریه اوچوک
  • قدیر نصری صفحه 194
    این نوشتار درصدد پاسخگویی به این سوال است که آیا می توان مجموعه دغدغه های فمینیستی را در قالب اندیشه سیاسی فمینیستی مطالعه نمود. برای پاسخ در ابتدا باید مفاهیم کلیدی فمینیست ها را بررسی کرده و سپس روش شناخت آن ها را تبیین نمود. تمرکز فمینیست ها بر مفاهیمی مانند دولت، قدرت، عدالت، صلح و امنیت و ارائه تفسیری جنسیت محور از آن مفاهیم و نیز اتخاذ روش پست پوزیتویستی در شناخت پدیده ها، مجموعه سوالات و پاسخ های فمینیست ها را در قامت اندیشه سیاسی فمینیستی نشان می دهد. در این مقاله پس از روش فمینیستی شناخت، مهمترین مدعیات آن ها در حوزه اندیشه سیاسی، تشریح و در نهایت سلسله تجویز های فمینیستی در زمینه مفاهیم پایه ای اندیشه سیاسی نقد و ارزیابی می شود. به اعتقاد مولف نقدهای فمینیستی در آشکار ساختن ساحت های مغفول اهمیت تعیین کننده ای دارد، اما کاستی اساسی این نقدها، تشتت آنهاست. مسئول و مجرم شمردن مردان در تحلیل فمینیستی به قدری برجسته است که گویی مردان بانی و حامی همه مرارت های هستی بوده اند.
    کلیدواژگان: جنسیت، روش شناسی، رئالیسم، قدرت، عدالت، صلح، دولت، پوزیتویسم
  • جیمل ظاهری صفحه 239
|
  • Maryam Farahmand Page 8
    The increased number of women’s NGOs in recent years has received various reactions and analyses. Regarding the importance of these organizations in creating social changes, this paper studies the history of their formations in Iran, the present status of these establishments, and the conditions needed for their constructive and desirable activities. In addition, the paper explains the ways of the mutual interaction between the Iranian government and women’s NGOs to promote women’s status in the Islamic system and their effective roles, proposing some suggestions in this regard.
    Keywords: democratic establishments, NGOs, women, state, family, participation
  • Embryo donation in jurisprudence and law / Part one: The permission of embryo donation
    Muslem Khalafi Page 50
    Embryo donation is a method for infertility treatment in which man’s sperm and woman’s ovum are artificially inseminated in the laboratory and, after the primary divisions, i.e. after four or five days, the resultant embryo is transferred to the woman applicant’s womb. There are three theses towards embryo donation: absolute prohibition, absolute permission, and differentiation (i.e. it is permitted in case the sexual cells of married couples are used and prohibited in case the man and woman are not married). First elaborating on the process, history, and nature of embryo donation, the present paper evaluates the absolute prohibition and the differentiation theses. Finally, the paper adopts the thesis of the absolute permission of embryo donation on the basis of the arguments presented.
    Keywords: embryo donation, ovum donation, sperm donation, married couples, child, yearning
  • Mahdi Salah, Abol, Hassan Fayyaz, Anoush Page 80
    Day 17th, 1314, the day when hijab was officially declared forbidden by Reza Shah, is among the important events in the contemporary history of Iran. Some believe this event to be a natural consequence of Iranian Women’s Movement and their struggle for attaining their lost rights. Reza Shah Pahlavi’s decision to ban hijab was the natural end and final consequence of all struggles and movements which Iranian women followed after the Constitutional Revolution in Iran. Presenting an overview of half a century of the developments of Iranian women’s social activities, the present paper is to study the impact of the Day 17th event on these developments and to historically criticize the idea that Banning Hijab was, in fact, the liberation of women and a promise of their positive and active presence in different social, political, and cultural arenas. The results of this historical study lead to the fact that Banning Hijab by Reza Shah not only did not result in the persistence of women’s movement and the increase of their social activities, but let to its historical discontinuity.
    Keywords: Banning Hijab, women's movement, Reza Shah Pahlavi, women's rights
  • Leila, Sadat Za‛Faranchi Page 98
    With respect to the exalted status of family in Islam and woman as the essential pillar of this institution, one would expect women and family to be one of the significant axes of the four Development Plans after the Islamic revolution. This paper, after a brief study of the types of development plans in Iran, elaborates on the amount of attention of the Islamic system to removing women’s problems in development plans. The results of the study show that, in the first and second Development plans, the major issues were the promotion the level of women’s literacy and health, leisure time activities and physical education. In the Third Development Plan, a section of the plan is devoted to the development of women’s socio-cultural participation. In the Fourth Development Plan, however, in spite of understanding the necessity of paying attention to the problems of women and family and in spite of incorporating some points in the plan, some very basic issues have been neglected.
    Keywords: women, development plan, family, Iran
  • Abbas Nikzad Page 130
    According to Twelver Shi’ism, religious verdicts depend on expediencies [Maslehat] and corruptions, in the same way governmental verdicts are for securing the social good. Thus, “expediency” [Maslehat] as a fatwa and/or governmental verdict enjoys a significant status in Islamic jurisprudence. What this paper intends to study is the status and the role of expediency in inferring religious and governmental verdicts. The paper also focuses on a terminological study of the concept of Maslehat, the dependence of verdicts upon expediencies and corruptions, the expediencies in the conducts of the infallible households of the Prophet, a terminological study of governmental verdicts, the differences of governmental verdicts with religious verdicts, the role of expediency in governmental verdicts, and rational expediency from the viewpoint of the Sunnites. The result of the study shows that a government can solve many of the problems of women in the light of expediency.
    Keywords: Maslehat, Fiqh, inference of verdicts, governmental verdict
  • Faezeh Tavakkoli Page 162
    The present paper is an overview of the sovereignty of women in the Islamic countries Iran, India, Egypt, and Iraq, who ruled during the 7th (H) to 12th (H) centuries. The sovereignty of Muslim women in the post-Islamic Iran is a clear example of the supremacy of women’s power and administration. With the ascendancy of Turk and Mongol dynasties, women found the opportunity to rule due to the then existing rules which were tolerant towards women’s rights. Raziyyeh Khatoon was the first female king of the Muslim Turk state, who ruled very authoritatively. Shajar al-Dorr, the second Muslim female king, ascended to throne through election but was forced to abandon her sultanate, not being approved by the Caliph. Torkan Khatoon, Padeshah Khatoon, Abesh Khatoon, etc. are among the other Muslim ruling women who ruled at different times. The present paper is based on the book “Ruling Women” written by Bahriye Ucok from Ankara University.
    Keywords: ruling women, Islamic states, women's power, Bahriye Ucok
  • Ghadir Nasri Page 194
    The paper is to answer the question whether it is possible to study all the feministic concerns under the rubric of feminist political thought. To answer the question, first, the key feminist concepts should be studied and their methods of understanding explained. Feminists’s concentration on concepts such as state, power, justice, peace, and security; their presentation of a gender-based interpretation of these concepts; and their adoption of a post-positivist approach to understanding phenomena is indicative of the fact that their questions and answers can be presented as a form of feminist political thought. After elaborating on the feminist method of understanding, the paper explains their most important claims in the field of political thought and finally evaluates the feminist prescriptions for the basic concepts of political thought. I believe that feminist criticisms have decisive role in revealing the forgotten arenas, but their basic shortcoming is their inconsistency. Condemning men and considering them guilty in feminist analyses is so prominent that as men were the cause of all the hardships of the world.
    Keywords: gender, methodology, realism, power, justice, peace, state, positivism