فهرست مطالب

مطالعات راهبردی زنان - پیاپی 39 (بهار 1387)

فصلنامه مطالعات راهبردی زنان
پیاپی 39 (بهار 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/03/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سیده مهناز توکلی صفحه 1
    خطبه فدک، سخنرانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی ها است که ایشان پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) و غصب خلافت علی (ع)، در مسجد مدینه ایراد فرمود. هدف حضرت (س) از ایراد این خطبه که سند مظلومیت شیعه و مادر ائمه علیهم السلام است، ظاهرا بازپس گرفتن «فدک» هدیه و ارث پیامبر (ص) به ایشان بود، اما در واقع تبیین بسیاری از حقایق و معارف ناب الهی بود. این خطبه شامل معارف توحیدی مانند توصیف وحدانیت خداوند و معارف نبوی مانند بعثت رسول اکرم(ص) و تلاش های وی در دعوت بر توحید و اقامه دین می باشد که با سندهای متعددی از معصوم یا تالی معصوم نقل شده و لذا مفاد آن بر ما حجت است.
    کلیدواژگان: فدک، توحید، اخلاص، عبودیت، خلافت، صلوات، صراط مستقیم
  • ترسیم خطوط فکری شیعه در نگاه حضرت فاطمه سلام الله علی ها / (نخستین باوره ای شیعی درسخنان حضرت فاطمه سلام الله علی ها)
    صفحه 2
  • دل آرا نعمتی پیرعلی صفحه 7
    هرچه انسان در اتصاف به کمالات واجب الوجود قویتر باشد، به مبدا واجب الوجود نزدیکتر و آثار وجودی او بیشتر است؛ چنانکه انسان کامل مجمع اسماء و صفات خداوند است. از منظر قرآن کریم منصب هدایتگری از آن انسان های کاملی است که از عیوب اخلاقی و نفسانی مبرا بوده و از «ظلم» به معنای عام آن معصوم باشند. قول و فعل و تقریر چنین انسانی حجیت دینی داشته و او به اقتضای وظیفه دینی به امر اقامه دین و اجرای حدود و دفاع از حریم دین خدا می پردازد. حضرت زهرا (س) مصداق بارز «تطهیر الهی» است که به دور از هرگونه تمایل فردی و با دو شیوه اقامه ادله و وصیت سیاسی، به حراست از دین و حمایت از وصی بلافصل رسول خدا پرداخته است و در همه اقوال و اعمال و تقریراتش، جانب دین را لحاظ نموده و خیرخواه امت بوده است؛ فلذا پیروی از سیره متعالی ایشان می تواند راهگشا و کارساز باشد.
    کلیدواژگان: قرآن، انسان کامل، زهرا سلام الله علیها، امامت، معصوم، هدایت
  • محمد جواد (سیاوش) رودگر صفحه 68
    پیدایش جریان ها و مکتب های عرفانی نوظهور آئینی غیر دینی و برخی فرق صوفیانه و سوالات و شبهات عصری ملازم آن، ضرورت تبیین همه جانبه عرفان جامع و کامل اسلامی را اجتناب ناپذیر می نماید. مقاله حاضر با تبیین معنا و مفهوم عرفان ناب از حیث علمی و عملی با رویکردی بر آموزه ها و ادعیه حضرت زهرا (سلام الله علی ها)، به توصیف و تحلیل برخی اصول عرفان اسلامی می پردازد؛ سپس مولفه های محوری و عناصر بنیادین عرفان متخذ از سنت و سیره ی حضرت زهرا سلام الله علی ها و اصطیاد شده از نیایش های فاطمی چون شریعت محوری، جامع نگری، مسئولیت پذیری، سیاست ورزی، زندگی سازی و... را با دو بعد معرفت و معنویت بر پایه عقلانیت و عدالت مورد کنکاش و کاوش قرار می دهد. نوشتار حاضر بر این فرضیه تاکید دارد که عرفان اصیل، سعادت آفرین و کمال بخش تنها در اسلام نبوت و امامت یا عرفان قرآن و عترت، قابل ادراک و وصول و حصول است.
    کلیدواژگان: فاطمه زهرا سلام الله علیها، توحید، انسان کامل، شریعت، جامعیت، کمال
  • مجتبی عطارزاده صفحه 99
    تبلور شخصیت و هویت انسانی به عوامل گوناگونی از جمله امکان تاثیرگذاری از رهگذر حضور در عرصه اجتماعی وابسته است. از این رو، در حرکت احیاگرانه پیامبران الهی و از جمله پیامبر اعظم(ص) توجه ویژه ای به این موضوع مبذول گردید تا آنجا که با هدف پاسداشت هویت و کرامت انسانی زن، با در نظرگرفتن حقوق متناسب با توانمندی های او به همراه انتظار انجام تکالیف و وظایفی در شان وی، از کهتری مقام زن در برابر مرد کاسته شد و از این طریق امکان تحقق استقلال شخصیتی و رفتاری برای جنس زن فراهم آمد. رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله در زدودن خرافات جاهلیت و معرفی جایگاه شامخ زن در حیات اجتماعی-سیاسی، در رفتار آن بزرگوار با فاطمه زهرا علی هاالسلام تجلی یافت. به رغم همه این اقداماتدرپی وفات آن حضرت (ص)، باردیگر بیم آن می رفت که با تقویت تفکیک عرصه خصوصی از عمومی، جنسیت بر هویت غلبه یابد و انسانیت زن در پیشگاه مردانگی مرد ذبح گردد. از این رو، اقدامی قاطع لازم می آمد که با گرامی داشت مقام زن، کرامت انسانیت را پاس نهد و این مهم جز از رهگذرخاندان نبوت و آن هم به دست تربیت شده بلافصل نبی، شدنی نبود.
    کلیدواژگان: فاطمه زهرا س، زن، هویت، حضور، جنسیت، رفتارجمعی
  • سوسن آل رسول صفحه 151
    جایگاه زن در عالم وجود از منظر عرفان اسلامی به عنوان شاهکار خلقت و مظهر قابلیت و فاعلیت خداوند مطرح شده است. در این میان سیده زنان عالم، صدیقه کبری (س)، مظهر اتم و اکمل قابلیت و فاعلیت الهی است. تعینات علمی و استعدادها توسط نور وجودی ایشان، تحقق و ظهور پیدا کرده و به فعلیت می رسد. لذا محور اصلی سیر کمالی عبودی، در رضای فاطمه (س) و محبت به او و اهل بیت (ع) است و وصول به مقام توحید و سیر صحیح الی الله بدون ولایت ایشان ممکن نیست و این همه راز الگوپذیری شیعه است.
    کلیدواژگان: حضرت فاطمه زهرا (س)، فاطر، رضا، انسان کامل، خلقت
  • چکیده مقالات به انگلیسی
    صفحه 224
|
  • Seyyedeh Mahnaz Tavakkoli Page 1
    The speech given by Fatimah (pbuh) in the Mosque of Madinah, after the Prophet passed away and Imam Ali’s right to rule was usurped, is called the Fadak Khotbah. Fatimah’s intention behind presenting this speech, which is the sign of the oppressions against Shi’a and the mother of the Shiite Imams, is apparently regaining an orchard called Fadak inherited to her from the Prophet, but in reality her intention was clarifying many of divine truths and knowledge. This speech contains information about the unity of God, facts about the mission of the Prophet, and his attempts to invite people toward the unity of God and the implementation of Islam. This speech was recurrently narrated by the infallible Imams and by others directly connected to them and, as a result, is authoritative to us.
    Keywords: Fadak, unity, purity, worship, caliphate, Salavat, the right path
  • Delara Nemati Pir, Ali Page 7
    The more one enjoys the qualities of the Necessary Existence, the more he/she approaches the origin of the Necessary Existence and his/her existential qualities increase, because a perfect man is the collection of divine qualities and attributes. From a Quranic perspective, the role of guidance belongs to a perfect man who is devoid of moral and spiritual deficiencies and does not oppress others. The speeches, acts, and writings of such a man are religiously authoritative. Due to his religious obligations, he will propagate religion, implement divine laws, and defend the territories of God’s religion. The holly Fatimah is an obvious example of “divine purification” who, without any personal desires and on the basis of bringing arguments and her political will, guarded religion and supported the immediate successor of the Prophet. In all her speeches, acts, and writings, she advocated religion and was benevolent to the Ummah. As a result, following her divine acts can be helpful.
    Keywords: Quran, perfect man, Fatimah al Zahra, Imamate, infallible, guidance
  • Mohammad Javad Roodgar Page 68
    The emergence of new schools of mysticism, some of which are non-religious and Sufistic, and the questions and doubts posed in the same era, require an overall explanation of the comprehensive Islamic mysticism. On the basis of the teachings and prayers of Fatimah (pbuh), the present paper both practically and academically elaborates on the meaning of the real Islamic mysticism and some of its principles. Afterwards, some of principal features and fundamental elements of mysticism, obtained from the traditions and actions of Fatimah (pbuh) as reflected in her prayers, such as being based on Shari’a, comprehensiveness, responsibility, political activities, life-construction etc. are studied according to the two dimensions of knowledge and spirituality and on the basis of rationality and justice. The present paper assumes that real mysticism which brings happiness and perfection exists only in the Shiite Islam or the Islam of the Quran and the household of the Prophet.
    Keywords: Fatimah al Zahra, Unity, perfect man, Sharia, comprehensiveness, perfection
  • Mojtaba Attarzadeh Page 99
    The realization of man’s character and identity depends on various factors such as the possibility of being influential through active presence in social arena. Thus, social participation drew a specific attention in the revivalist movements of all divine prophets, especially the Great Prophet of Islam (pbuh). To secure women’s dignity and identity with respect to rights suitable for women’s abilities, Islam has considered duties and obligations corresponding to women’s dignity, reduced their inferiority to men and thus provided the possibility of the realization of their personal and behavioral independence. The Prophet’s mission to eradicate the Arabs’ superstitions of the Ignorance Period and to promote women to an exalted status was realized in his behavior to the holly Fatimah. However, after her passing away, there was the risk that gender dominate identity and women’s humanity be slaughtered for masculinity. As a result, a serious act was necessary to respect women’s status and to appreciate humanity. This was not possible except through the Prophet’s family and Fatimah, one who was directly educated by the Prophet himself.
    Keywords: Fatimah al Zahra, woman, identity, social participation, gender, collective behavior
  • Sussan Ale, Rasul Page 151
    According to the Islamic mysticism, woman is the master piece of the creation and the symbol of God’s agency and capability in the world of existence, with Fatimah being the best symbol of God’s agency and capability. All the manifestations of knowledge and potentialities are realized by her internal light. Thus, the central axis of the process of perfection lies in her satisfaction and love of her and the household of the Prophet. Achieving the status of unity with God and going to the right way towards God would be impossible without accepting her Wilayah. This is the secret behind Shia’s being a good model.
    Keywords: Fatimah al Zahra, Fatir, satisfaction, perfect man, creation