فهرست مطالب

مطالعات راهبردی زنان - پیاپی 45 (پاییز 1388)

فصلنامه مطالعات راهبردی زنان
پیاپی 45 (پاییز 1388)

  • جرایم زنان
  • تاریخ انتشار: 1388/10/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محسن برهانی صفحه 7
    روسپیگری پدیده ای است که موضوع بررسی بسیاری از علوم انسانی است. بررسی حقوقی این پدیده در دو حوزه به سامان می رسد: اول، بررسی چرایی جرم انگاری این رفتار؛ دوم، بررسی عناصر سه گانه جرم. برخی تفاسیر از اصل حمایت گرایی قانونی و نیز اصل اخلاق گرایی قانونی زمینه ساز جرم انگاری این رفتار است. این جرم از انواع جرایم به عادت بوده و تحقق آن منوط به ارتکاب رابطه جنسی به نحوی است که اشتغال مرتکب به آن احراز گردد. در متون فقهی اصطلاح «المشهوره بالزنا» نزدیک ترین واژه به این جرم است که احکام مختلفی بر آن بار شده است. بنابراین از آنجا که روسپیگری جرم خاص می باشد، لازم است قانونگذاران با توجه به منابع فقهی نسبت به رفع خلا قانونی آن اقدام نمایند. در انتهای مقاله پیشنهاد حقوقی جهت رفع خلا قانونی داده شده است.
    کلیدواژگان: روسپیگری، اشتهار به زنا، جرم به عادت، جرم انگاری، خلا قانونی
  • مهدی رهبر صفحه 43
    ادله متعدد نقلی و عقلی دلالت می کند؛ ازدواج با زن شوهردار و در عده اعم از دائم یا موقت مجاز نیست. ازدواج در عده و ازدواج زن شوهردار دارای اقسام مختلفی است که مبنای این تقسیم، علم یا جهل به موضوع و حکم می باشد که در هر صورت احکام جداگانه ای دارد. حکم این ازدواج در صورت علم، حرمت ابدی و درصورت جهل و عدم نزدیکی عقد باطل می باشد. فرزند متولد از آنان درصورت علم، ولدالزنا و در صورت جهل، ولد شبهه محسوب می شود. در این مقاله ادله حرمت چنین ازدواجی و احکام صور مختلف آن با استفاده از ادله شرعی و قوانین موضوعه بررسی شده و پیشنهاد اصلاح 3 ماده از قانون مدنی و 2 ماده از قانون مجازات اسلامی به جهت رفع ابهام و اجمال داده شده است.
    کلیدواژگان: عده، زن شوهردار، عقد، طلاق، مجازات، حرمت ابدی
  • جعفر یزدیان جعفری صفحه 79
    اساسا جنسیت عاملی برای تفاوت در مجازات نیست، اما در نظام حقوقی اسلام و به تبع آن مقررات فعلی جمهوری اسلامی ایران تفاوت هایی از این حیث دیده می شود. این تمایزات را در سه دسته می توان خلاصه نمود: تفاوت در نوع و میزان مجازات، تفاوت در معافیت از مجازات و تفاوت در اجرای مجازات. در این تحقیق معلوم می شود تفاوت هایی در حد زنا، همجنس بازی، قوادی و ارتداد بین زنان و مردان وجود دارد؛به علاوه برای مردان در برخی جرایم معافیتهایی پیش بینی شده است؛ همچنین در اجرای مجازات ها برای زنان تخفیفاتی در نظر گرفته شده است. آیا این تفاوت ها معارض با اصل تساوی افراد در برابر قانون و نتیجتا غیر عادلانه است؟ در این نوشتار سعی شده بر اساس ادله عقلی، اصول و مفاهیم شناخته شده در حقوق کیفری به این سوال پاسخ داده شود. در انتها ضمن نقد و بررسی حقوقی، خلاهای قانونی بیان شده است.
    کلیدواژگان: جنسیت، زن، مرد، جرم، مجازات، حقوق کیفری
  • احمد حاجی ده آبادی صفحه 115
    مطابق فقه امامیه اگر مردی زنی را به عمد بکشد، ولی دم زن با پرداخت نصف دیه به مرد می تواند، وی را قصاص نماید. این حکم به ضمیمه آنکه دیه در قتل عمد تصالحی است و به رضایت قاتل نیاز دارد، در عمل گاه مشکل آفرین است؛ زیرا برخی اوقات ولی دم زن، توانایی پرداخت فاضل دیه را ندارد و قاتل هم حاضر به مصالحه نیست؛ در نتیجه خون زن در معرض هدر رفتن قرار می گیرد. برای حل این مشکل چند راه به نظر می رسد، از جمله تساوی قصاص مرد و زن، پرداخت فاضل دیه زن از بیت المال و تصالحی ندانستن دیه و امکان اجبار قاتل بر پرداخت نصف دیه. در این نوشتار راه اول و دوم مورد نقد و بررسی قرار گرفته و راه سوم پیشنهاد شده است.
    کلیدواژگان: قصاص، فاضل دیه، تصالح، قتل عمد، ولی دم
  • حسن عالی پور صفحه 143
    قاچاق زنان به عنوان یک بزه در ایران، سابقه طولانی قانونی ندارد و جای پای آن را باید در قانون مبارزه با قاچاق انسان مصوب 1383 یافت. با این حال این بزه با دو چالش روبه روست، یکی کم رنگ بودن سرزنش اخلاقی و دیگری تن دادن خودخواسته زن بزه دیده به قاچاق شدن. رضایت بزه دیده به قاچاق، سبب می شود تا هم جامعه و هم مرتکبان، قاچاق را رفتار سرزنش پذیری ندانند و از آنجا که قاچاق بیشتر در کشورهایی که فضای امنیتی یا شرایط بد اقتصادی دارند؛ رخ می دهد، به گونه ای رهایی برای قاچاق شده به شمار می رود. بنابراین سرکوب کیفری قاچاق به ویژه با ضمانت اجراهای سنگین هرچند ضروری است؛ ولی از میان برداشتن پدیده قاچاق زنان در گرو فراهم ساختن امکانات رفاهی همه جانبه و قوانین پیشگیری و پیگیری می باشد.
    کلیدواژگان: قاچاق زنان، قانون مبارزه با قاچاق انسان، اسناد بین المللی، پیشگیری، پیگیری
  • عباس ویشته صفحه 187
    در مذاهب اسلامی، نظرات زیادی مبنی بر امکان یاعدم امکان ازدواج دختر باکره رشیده بدون اجازه ولی قهری وجود دارد در ماده 1043قانون مدنی لزوم اذن ولی برای نکاح دختر باکره به صورت صریح مطرح شده است. برخی از فقها قائل به تفصیل بین نکاح موقت و دائم می باشند، عده زیادی احتیاط کرده و بسیاری از فقهای مشهور و برخی مراجع فعلی، اذن پدر در نکاح دختر باکره رشیده را لازم نمی دانند. لذا،این ماده، با نظر برخی از فقهای شیعهکه مرجع عده ای از مردم می باشند؛ مغایر است. حال اگر دختری که مقلد یکی از این مراجع است، بدون اذن پدر عقد نکاحی منعقد کند؛ قانون آن عقد را صحیح ندانسته و آثار نکاح صحیح را برای آن در نظر نمی گیرد. این نوشتار در پی بررسی این مشکل است. از این رو نظرات فقهای متقدم و متاخر و مقایسه میان نظرات فقها و مراجع تقلید با این ماده و آثار حقوقی و کیفری ناشی از عمل مقلد به نظر فقهای مزبور در مخالفت با این ماده بیان و در انتها پیشنهاد حقوقی در راستای حل این مشکل ارائه شده است.
    کلیدواژگان: دختر باکره، نکاح، اذنولی، ولایت، رشیده
  • سام سوادکوهی فر، سیدعلی کاظمی صفحه 225
    سن مسئولیت کیفری از دیرباز جزو موضوعات مهم و پر چالش حقوق کیفری محسوب می شود. از جمله این چالش ها مسئله تدریجی یا دفعی بودن مسئولیت کیفری است. طبق نظر مشهور فقهای شیعه سن مسئولیت کیفری در قانون مجازات اسلامی بر اساس سن بلوغ شرعی، 9 سال تمام قمری در دختران و 15 سال تمام قمری در پسران تعیین شده است. حال سوال این است که آیا ابتنای سن مسئولیت کیفری بر سن بلوغ شرعی صحیح است؟ آیا سن بلوغ امری تعبدی یا تکوینی است؟ تدریجی یا دفعی است؟ در این نوشتار با بررسی موضوع سن مسولیت کیفری دختران از ابعاد مختلف و نقد قوانین موجود، پیشنهاد تغییر و تدریجی بودن سن مسئولیت کیفری دختران متناسب با رشد عقلی و قوه تمییز آنها داده شده؛ زیرا دختران به ندرت در 9 سالگی به سن رشد می رسند.
    کلیدواژگان: دختران، مسئولیت کیفری تدریجی، بلوغ، رشد، سن
  • جمیل ظاهری صفحه 269
    العهر کظاهره اصبحت ماده لدراسه و بحوث الکثیر من العلوم الانسانیه، ومن شان دراسه هذه الظاهره قانونیا ان تسوق باتجاه استتباب الوضع علی المجالین: الاول، دراسه عله جریمه هذا السلوک، و الثانی دراسه العناصر الثلاثیه للجریمه. بعض التفاسیر لمبدا الحمایه القانونیه وایضا لمبدا الاخلاقیه القانونیه تمهد الارضیه الجرمیه لهذه الممارسه. ان هذه الجریمه من نسخ الجرائم الادمانیه (الناشئه عن العاده)، وتحققها منوط بارتکاب العلاقه الجنسیه علی نحو یمکن احرازه من خلال امتهان مرتکبها کمهنه له. وفی النصوص الفقهیه یشکل اصطلاح "المشهوره بالزنا" اقرب الالفاظ الخاصه بهذه الجریمه التی خصصت لها احکام مختلفه. وعلی اساس ما مضی فان العهر لما کان یشکل جریمه خاصه، فانه یجب علی المشرعین ان یبادروا الی إزاله ثغرته القانونیه بالاعتماد علی المصادر الفقهیه. ثم یمضی البحث لتقدیم اقتراح قانونی لسد الثغره القانونیه فی هذا الشان.
  • صفحه 286
|
  • Mohsen Borhani Page 7
    Prostitution is a subject matter in many branches of human sciences. The legal study of the phenomenon may be done in two respects: why this behavior is considered as a crime, studying the three elements of the crime. Interpretations of the principle of legal support and of legal ethics are the basis of its being considered as a crime. This crime has a habitual nature and it happens only if it is proved that the criminal has committed it. In jurisprudential texts, the term 'famous for adultery' is the closest concept to this crime for which there are various verdicts. Therefore, since prostitution is a specific crime, legislators should take measures to remove the legal vacuums on the basis of jurisprudential sources. Finally, the paper proposes suggestions to fill the legal gaps in this regard.
    Keywords: prostitution, famous for adultery, habitual crime, legal vacuum
  • Mahdi Rahbar Page 43
    There are various traditions and rational arguments according to which marrying a married woman or a woman in Iddah is not permissible whether temporarily or permanently. Marrying a married woman or a woman in Iddah can be classified into different groups on the basis of being or not being aware of it and the type of verdict. The verdict for this type of marriage, in case the man knew that the woman was previously married, is permanent unlawfulness [hormat], and in case he did not knew and did not have intercourse with her the marriage is invalid. If the man is aware of the woman's previous marriage, their child will be considered as the child of adultery [walad al-zena]; if the man is not aware, the child will be considered as the one with doubtful origin. This paper studies arguments for the prohibition of such marriage and verdicts for various types of such marriage on the basis of religious arguments and the existing laws. The paper also suggests amendments for three related clauses in civil law and two clauses in Islamic penal law in order to remove ambiguities.
    Keywords: Iddah, married woman, marriage contract, divorce, punishment, permanent unlawfulness
  • Jafar Yazdian Jafari Page 79
    Basically, gender does not result in differences of punishment, but in Islamic legal system, and as a result in the current regulations in the Islamic republic of Iran, one can see such differences. Such differences are of three types: differences in the type and degree of punishment, differences in exemption from punishment, and differences in the execution of punishment. Are these differences at odd with individual's equality before law and, as a result, unjust? The paper tries to answer the question on the basis of rational arguments and familiar principles and concepts in penal law. The research shows there are differences between men and women in cases of adultery, homosexuality, pimping, and apostasy. In addition, there are allowances for women in executing punishments. The paper, finally, elaborates on legal vacuums existing in such cases.
    Keywords: gender, woman, man, crime, punishment, penal law
  • Ahmad Haji Dehabadi Page 115
    According to Imamite Fiqh, if a man intentionally kills a woman, the legal guardian of the woman can pay half of the blood money of the man and ask for a death sentence for him. With regard to the fact that blood money is compromisable and needs the agreement of the murder, sometimes this verdict becomes practically problematic because sometimes the guardian may not be able to afford to pay the blood money differentials and/or the murderer is not willing to compromise. As a result, the woman's murder remains unretaliated. There are a number of solutions to this problem including considering an equal amount of blood money for men and women, paying the women's blood money by government [Beyt al-Mal], not asking for the murderer's consent. Critically studying the first two solutions, this paper supports the third one.
    Keywords: retaliation, blood money differentials, Beyt al Mal, intentional murder, guardian of the murdered person
  • Hassan ālipour Page 143
    Women trafficking as a crime does not have a long legal history in Iran. It goes back to the Law for Campaign against Human Trafficking ratified in 2004. However, this crime challenges us in two ways: trivialization of the blame and willingness of the women to be trafficked. Willingness for being trafficked leads both the society and the criminals not to consider trafficking as a blamable behavior. Since human trafficking usually takes place in countries with poor economic or security conditions, being trafficked may be considered as a path to freedom. As a result, although legal banishment of trafficking is necessary, elimination of women trafficking is dependent on the provision of all-inclusive facilities for such women and laws for preventing and prosecuting it.
    Keywords: women trafficking, Law for Campaign against Human Trafficking, international documents, prevention, prosecution
  • Abbas Vishteh Page 187
    Various opinions are expressed about the impossibility of the marriage of virgin mature girl without the permission of her compulsory custodian. Clause 1043 of Iranian civil law, too, clearly specifies the necessity of the custodian's permission for a virgin girl's marriage. Some jurisprudents believe in the differentiation of temporary and permanent marriages, many are cautious in this regard, and other jurisprudents, including some the present Marjas, do not consider the permission of the father for the marriage of girl as necessary. Thus, this clause is against the views of some Shiite jurisprudents who are Marja's for many people. Now, if a girl who follows such Marja's gets married with the permission of her father, the law considers her marriage as unlawful. The paper is to study this problem. Thus, the paper studies the views of previous and contemporary jurisprudents, compares the views of jurisprudents and Marja's with this clause, and explains the legal and criminal implications of following the views of such Marja's which are against this clause. At the end, the paper proposes legal suggestions to solve such problems.
    Keywords: virgin girl, marriage, permission of father, Wellaya, religious growth
  • Sam Savadkouhifar, Seyed Ali Kazemi Page 225
    Criminal responsibility age has always been a controversial issue in criminal law. One of such controversies is graduality or suddenness of criminal responsibility. According to most Shiite jurisprudents, criminal responsibility age in Islamic penal law is based on religious maturity age, i.e. 9 for girls and 15 for boys. Now, a number of questions arise here: Is founding the basis of criminal responsibility age on religious maturity correct? Is the age of religious maturity a religious matter or a natural one? Is it gradual or does it happen suddenly? This paper studies the criminal responsibility age of the girls from different aspects, evaluates the existing related laws, suggests that this age is gradual and varies according to girl's rational growth.
    Keywords: girl, gradual criminal responsibility, maturity, growth