فهرست مطالب

نشریه علوم سیاسی
سال دهم شماره 1 (پیاپی 37، بهار 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/02/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سرمقاله
  • احمد واعظی صفحه 7
  • نقد و معرفی
  • چکیده مقالات به زبان عربی
    انور رصافی ترجمه: انور رصافی صفحه 9
  • چکیده مقالات به زبان انگلیسی
    سیدعلی اصغر سلطانی ترجمه: دکتر سیدعلی اصغر سلطانی صفحه 10
  • مقالات
  • امان الله فصیحی صفحه 11
    آن چه در این نوشتار مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته، ارتباط میان جریان رایج روشن فکری دینی و عرفی شدن سپهر دین است. این پرسش مطرح است که آیا جریان رایج روشن فکر دینی در راستای عرفی شدن دین ایفای نقش نموده است یا خیر؟ پاسخ این پرسش مثبت است. برای اثبات پیوند میان جریان روشن فکر دینی و عرفی شدن دین، پس از طرح موضوع بحث در آغاز به مفهوم عرفی شدن و سطوح آن و سپس به مباحثی که به فهم ارتباط میان جریان روشن فکر دینی و عرفی شدن کمک می نماید، پرداخته شده است. این مباحث عبارت اند از: مفهوم روشن فکر دینی، عوامل و زمینه های تاریخی شکل گیری روشن فکر دینی، ویژگی ها و دستورالعمل های آن، قرائت های روشن فکران دینی از دین و مکانیسم های عرفی سازی.
    کلیدواژگان: دین، عرفی شدن، روشن فکر، روشن فکردینی
  • شمس الله مریجی صفحه 45
    جریان روشن فکری در ایران، از زمان پیدایی تا امروز، براساس ادوار تاریخی و ماهیت و چگونگی نگرش به تمدن غرب یا فرهنگ دینی و بومی، با توجه به تحولات سیاسی اجتماعی جامعه به شکل های مختلف غرب گرا، ملی گرا، چپ گرا و دینی، بروز و ظهور داشته است.
    نگاهی گذرا به بازشناسی این جریان ها می تواند زمینه ساز فعالیت محققان اجتماعی و فکری جامعه باشد. چرا که شناخت جریان های فعال در صحنه اجتماعی و یا فهم زمینه مناسب برای فعالیت های آینده به اندازه زیادی، به جریان هایی وابسته است که در سده اخیر در ایران بروز و نمود پیدا کرده است. نوشتار حاضر تلاش می کند که نگاهی هر چند کوتاه به جریان روشن فکری در ایران معاصر داشته باشد.
    کلیدواژگان: روشن فکری، روشن فکران، غرب گرایی، ملی گرایی، چپ گرایی، دین و ایران
  • محمد جعفر علمی صفحه 71
    تحولات گسترده علمی، سیاسی و اجتماعی که از چند سده گذشته در جوامع مختلف و خصوصا کشورهای غربی آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد، پرسش های گوناگونی را در عرصه های مختلف، پیش روی متفکران قرار داده است. در این میان، فضل الرحمان یکی از متفکران مسلمان به دنبال یافتن پاسخ برای این سؤالات، بر اساس کتاب و سنت برآمد که شاید مهمترین آن چگونگی تلائم عقاید، ارزش ها و احکام دینی با تحولات مورد اشاره باشد. بنابراین بحث های مربوط به بازسازی اندیشه دینی و چگونگی کارآمد کردن دین در شرایط متفاوت با روزگار گذشته یکی از بحث های محوری وی بوده و نقش موثری در شکل گیری جریان هایی که با عنوان «نوگرایی دینی» شناخته می شوند داشته است. در این مقاله به بررسی و نقد اصول نظریه وی در زمینه بازسازی اجتهاد در دین پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: اجتهاد، مدرنیته، سنت، دین
  • سید رضا شاکری صفحه 125
    شناخت اندیشه سیاسی جدید در گرو آماده کردن مقدمات و کسب شرایط بحث از این مقوله برای پژوهنده این حوزه است. تاریخ مفهومی سیاست به حدود سه هزار سال پیش، یعنی به یونان که به گونه ای زادگاه اندیشه سیاسی است، باز می گردد. به تدریج و در طی دوره های تاریخی، سنت اندیشه سیاسی در پرتو تحولات، دگردیسی یافته است و اندیشه سیاسی در عصر جدید با پیدایش و مرجعیت روش علمی به مثابه عامل اثرگذار، عمیقا از آن متاثر شده است. فهم نسبت میان شناخت و سیاست و درک منطق سنت های اندیشه سیاسی با رعایت دو اصل شناخت اصیل از سیاست و توجه به نسبت میان قدیم و جدید امکان پذیر است.
    کلیدواژگان: اندیشه سیاسی جدید، مفاهیم سیاسی، تمهیدات، سیاست، شناخت
  • طیبه محمدی کیا صفحه 141
    این نوشتار، با توجه به نظریه های شیخ الرئیس در مواضع مختلف از هستی شناسی و تاثیرات فکری و نظام کی هانی، انسان شناسی و نظریات بدیعی، هم چون فیض و عنایت، به چگونگی به کمال رسانیدن مفهوم نبوت در اندیشه سیاسی ابن سینا پرداخته است.
    بدون شک در خط سیر فلسفه اسلامی که از همراهی حکمت و شریعت در آرای فارابی آغاز می شود و به سوی برتری شریعت پیش می رود، ابن سینا به منزله فیلسوفی بزرگ پس از فارابی اهمیت بسزایی دارد و بیان کردن چگونگی بروز این برتری و این شریعت، امری ضروری است.
    برتری شریعت با بیان برتری معرفت وحیانی بر معرفت عقلانی ظاهر می شود که در دل مبحث نبوت مطرح شده است.
    فلسفه سیاسی ابن سینا، در صدد اثبات مفهوم نبوت نیست؛ چرا که نبوت، امری پیشینی و ضروری است که مدینه انسانی بعد از آن پدید خواهد آمد.
    در این منظومه فکری منسجم، تمامی نظریات فلسفه اسلامی و سینایی در خدمت مفهوم نبوت مطرح می شود، و در صدد ساختن مسیری غیر نقلی و عقلانی در توضیح جایگاه یابی سیاسی نبوت در دوره بحران خلافت اسلامی است.
    کلیدواژگان: فلسفه سیاسی اسلام، نبی(نبوت)، حکمت(فلسفه)، ابن سینا، مدینه
  • میراث سیاسی
  • نقد و معرفی
  • غلامرضا ضابط پور صفحه 189
|
  • Amanollah Fassihi Page 11
    This paper evaluates the relationship between contemporary religious intellectual trends and the conventionalization of religion. The question is whether the contemporary religious intellectual trend had any role in the conventionalization of religion or not. The answer is positive. To prove the relationship between religious intellectualism and the conventionalization of religion, the paper first concentrates on the concept of conventionalization and topics which help understanding the relationship. The topics are the meaning of religious intellectual, the historical factors and grounds of the formation of religious intellectualism, its characteristics and instructions, religious intellectuals’ reading of religion, and the mechanisms of conventionalization.
  • Shamsollah Mariji Page 45
    Intellectual trends in Iran can be categorized in different historical periods on the basis of their attitude towards the West or religious and native culture and with respect to socio-political changes in various forms with Western, nationalistic, Leftist, or religious trends. A quick glance at these trends can prepare the grounds for social and intellectual researchers because identifying socially active trends or understanding the grounds of future activities is highly dependent on intellectual trends that appeared in the recent century in Iran. This paper tries to have a quick glance at intellectual trends in contemporary Iran.
  • Mohammad Jafar Elmi Page 71
    The widespread scientific, political and social developments that started in various societies especially in the Western societies a few centuries ago and are still continuing have confronted intellectuals with different questions in different fields. In such circumstances, Fazl-al-Rahman, a Muslim intellectual, tried to answer, on the basis of the holy Qur’an and the traditions, these questions the most important of which may be how beliefs, values, and religious precepts can cope with the changes. Thus, discussions over the reconstruction of religious thought and how religion can be made effective in situations different from the past are very axial and have had an influential role in forming trends known as “religious revivalism”. This paper evaluates the principles of his theory about the reconstruction of Ijtihad [jurisprudence] in religion.
  • Seyyed Reza Shakeri Page 125
    Understanding modern political thought requires some prerequisites. The conceptual history of politics dates back to about 3000 years ago, i.e. to Greece where political thought was born. Gradually during historical periods, political thought transformed as a result of various developments. In the modern age, it was deeply influenced by new scientific methods. Understanding the relationship between cognition and politics and the logic of the traditions of political thought is possible by means of two principles: distinguishing the original from politics and considering the relationship between the old and the new.
  • Tayyebeh Mohammadi-Kia Page 141
    This paper concerns with the way the concept of nabowwat [prophethood] develops in Avicenna’s political thought with regard to his ideas about ontology, celestial system, anthropology, and innovative theses such as Feyz [benignity] and Enayat [favor]. Undoubtedly, in the history of the development of Islamic philosophy which starts with the accompaniment of Farabi’s Hikmat [wisdom] and Shariat and proceeds towards the priority of Shariat, Avicenna is considered as a great philosopher after Farabi. The priority of Shariat emerges with expressing the priority of revelational knowledge over rational knowledge hidden in the concept of prophet. Avicenna’s political philosophy is not to prove the concept of nabowwat because it is considered as a priori and essential matter after which human society will appear. In this intellectual system all Islamic and Avicennian philosophical theories are in the service of nabowwat and try to find a non-traditionist rational position for explaining the political position of nabowwat in the time of the crisis of Islamic caliphate.