فهرست مطالب

علوم سیاسی - سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 46، تابستان 1388)

نشریه علوم سیاسی
سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 46، تابستان 1388)

  • 208 صفحه، بهای روی جلد: 12,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/05/14
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مقالات
  • نجف لک زایی، محسن مرادیان صفحه 9
    در این مقاله، نخست، سند چشم انداز بیست ساله و چالش های پیش روی آن و جایگاه جنبش نرم افزاری بررسی می شود. از آن جا که متغیر ظرفیت های موجود، جایگاهی کلیدی در تحقق سند چشم انداز دارد، وضعیت موجود خود و برخی کشورهای منطقه را بررسی و نتیجه این بحث، آشکار خواهد ساخت که تحقق اهداف چشم انداز از نظر احراز جایگاه اول اقتصادی و علمی در میان همسایگان و کشورهای آسیای جنوب غربی، به علت مشکلات جمعیتی و بیکاری ناشی از آن و نیز مشکلات زیرساختی در زمینه های آموزشی و علمی و فن آوری، بسیار دشوار است؛ مگر آن که آهنگ رشد خود را نمائی و غیرخطی نموده تا بتوانیم با توجه به وضع موجود خود و کشورهای مورد نظر در سند چشم انداز، به اهداف مذکور در سند برسیم
    کلیدواژگان: سند چشم انداز، برنامه ریزی فرهنگی، علم سنجی، برنامه ریزی علمی
  • محمدرضا تاجیک، علیرضا شریفی صفحه 35
    بعد از یازدهم سپتامبر 2001، طالبان، جای خود را به گفتمان دموکراسی داد. طالبان که خود با غیریت سازی و به حاشیه راندن گفتمان بی قرار مجاهدین، به گفتمان مسلط تبدیل شده بود، خود به همان سرنوشت دچار شد. گفتمان دموکراسی، با مفصل بندی دال های: مردم، آزادی، حقوق بشر، حقوق زنان، مبارزه با تروریسم و مبارزه با کشت خشخاش، دقیقا هویت خود را با نفی هویت طالبان معرفی کرد که در آن، دال های: شریعت، حکومت خدا، امنیت، محدودیت زنان، کشت خشخاش و... مفصل بندی شده بود.
    با گذشت نزدیک به یک دهه از عمر دموکراسی در افغانستان، مهم ترین موانع دموکراسی در افغانستان، موانع گفتمانی است. یعنی معانی ای را که گفتمان دموکراسی به دال های: مردم، حقوق بشر، آزادی، زنان و... داده است، به سختی از سوی جامعه سنتی افغانستان، قابل پذیرش می باشد. گفتمان های رقیب، یعنی مجاهدین و طالبان، مانع هژمونیک شدن گفتمان دموکراسی در افغانستان شده اند.
    کلیدواژگان: گفتمان، دموکراسی، اسلام، مجاهدین، طالبان
  • مرتضی علویان، ولی کوزه گر کالجی صفحه 63
    آسیای مرکزی از جمله مناطقی است که از سال 1991 میلادی و به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، از جایگاهی روزافزون در مناسبات منطقه ای و بین المللی، برخوردار گشته است و اکنون به عنوان یکی از مهم ترین زیر سیستم های منطقه ای کشورمان به شمار می رود. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در این منطقه، از یک سو بر پایه عوامل همگرایی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، از فرصت ها و زمینه های نفوذ و همکاری، برخوردار است و از طرف دیگر با توجه به عوامل واگرایی با چالش ها و تهدیداتی مواجه می باشد که بر آیند این امر، همواره در جهت گیری سیاست خارجی ایران در منطقه آسیای مرکزی، تاثیرگذار بوده است.
    این مقاله ضمن شناسایی مهم ترین عوامل همگرایی و واگرایی پیش روی سیاست خارجی ایران و ارزیابی کلی از خط مشی های اتخاذ شده، به ارائه راهکارهای مناسب برای توسعه و افزایش ضریب نفوذ سیاست خارجی ایران در منطقه آسیای مرکزی می پردازد.
    کلیدواژگان: سیاست خارجی، آسیای مرکزی، همگرایی و واگرایی
  • هادی ویسی صفحه 93
    حوضچه خلیج فارس و کشورهای پیرامون آن، بزرگ ترین منبع غنی نفت و گاز جهان است که 40 درصد ذخایر گاز طبیعی و 5/61 درصد از ذخایر نفت جهان را در خود جای داده است. در این میان، ایران با دارا بودن 13/28 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی(5/15 ذخایر جهانی) و 5/137 میلیارد بشکه نفت (5/11 ذخایر جهانی)، مهم ترین کشور منطقه از نظر ذخایر انرژی فسیلی است. از این رو بیش از پیش در کانون تحولات بین المللی انرژی قرار گرفته است. موقعیت مناسب جغرافیایی ایران و رشد فزاینده اقتصادی بازارهای شبه قاره هند، شرق آسیا و اروپا نیازمندی آنان به انرژی، به ویژه گاز طبیعی را افزایش داده و زمینه را برای احداث خطوط لوله گاز طبیعی از ایران به بازارهای مصرف ایجاد کرده است.
    کلیدواژگان: ژئوپلیتیک، ژئواکونومی، خلیج فارس، ایران، خط لوله گاز
  • محمدقاسم الیاسی صفحه 121
    در تفکر معاصر، وقتی سخن از رابطه اخلاق و سیاست به میان می آید، ممکن است پرسش های متعددی مطرح شود: آیا میان اخلاق و سیاست، نسبت «عینیت- تعامل» برقرار است؟ آیا اخلاق، تابع و ابزار سیاست خواهد بود؟ آیا سیاست و اخلاق با همدیگر تضاد دارند یا دو حوزه کاملا متمایز و جدای از دیگری هستند. با تامل در اندیشه ملاصدرا و مبانی نظری اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه می توان تنها به پرسش های این که سیاست، خادم و تابع اخلاق باشد، یا میان اخلاق و سیاست، «وحدت-تعامل» برقرار باشد، پاسخ مثبت داد. از این رو، این نوشتار، متکفل بررسی همین دو پرسش است. به نظر می رسد صدر المتالهین، در خصوص نسبت میان اخلاق و سیاست، تنها دو فرضیه «غایی-ابزاری» و «وحدت-تعامل» را از میان فرضیه های متعدد و رایج، برگزیده است. و میان اخلاق و سیاست متعارفه و متعالیه، با طرح اسفار اربعه بر محوریت توحید، پیوندی ناگسستنی ایجاد کرده است.
    کلیدواژگان: اخلاق، سیاست، حکمت متعالیه، حکمت سیاسی متعالیه
  • آنتونی بلاک ترجمه: حامد مشکوری، محمدعلی مشکوری صفحه 145
    تفاوت های بنیادینی در فرهنگ و فلسفه سیاسی در تمدن اسلام و غرب مسیحی و اروپایی در دوره قرون وسطی تا سده پانزدهم وجود دارد. این تمایزات خصوصا در ماهیت جامعه سیاسی، قوانین دینی (احکام شریعت) و نوع گفتمان سیاسی به چشم می خورد. این تفاوت ها عمدتا ریشه در عقلانیت اجتماعی، افکار عامه مردم، آثار مهم و متفکرانه فلاسفه، حقوق دانان و دانشمندان علوم الهی دارند. از جمله مسائل قابل توجه در آن مقطع، این است که اروپا تحت نفوذ اندیشه یونانی رومی قرار داشت و این امر موجب شد که بر خلاف اسلام، در اروپای مسیحی، تفکر دولت غیر دینی شکل بگیرد. در نهایت به این نتیجه می رسد که در طی زمان، تمایزات اسلام و غرب مسیحی بیشتر شده و به جای آنکه آن دو در مسیر تجدد به هم نزدیک شوند، هر فرهنگ، بیشتر
    کلیدواژگان: فلسفه سیاسی، فرهنگ سیاسی، اسلام کلاسیک، شریعت، قرون وسطی
  • نقد و معرفی
  • سیدصادق حقیقت، سیدمحسن طباطبایی فر صفحه 171
    کتاب اسلام، سنت، دولت مدرن در صدد است با بهره گیری از شیوه تحلیل گفتمانی، اجتهاد شیعی را وا کاود؛ اندیشه سیاسی شیعی را در این راستا گونه شناسی نموده و علل ناسازگاری اندیشه سیاسی سنتی با مقتضیات دولت مدرن را به بحث گذارد. مهم ترین انتقادات به این کتاب در حوزه روش عبارت است از: استفاده از روش های ناهمگون و ناسازگار، تطبیق ناصحیح آنها بر اندیشمندان اسلامی همچون جاحظ، و بالاخره به کار نگرفتن شایسته آن روش ها. در حوزه گفتمان، قرائت های متفاوت با الزامات مختلفی وجود دارد؛ به طوری که از همه آنها به یک جا نمی توان بهره برد؛ علاوه بر اینکه جمع آنها با هرمنوتیک، امکان پذیر نیست. از نظر محتوایی نیز گونه شناسی گفتمان سنتی، اصلاحی و انتقادی، و همچنین برخی استنادات، قابل تامل به نظر می رسد.
  • انور رصافی ترجمه: انور رصافی صفحه 189
  • سیدعلی اصغر سلطانی ترجمه: دکتر سیدعلی اصغر سلطانی صفحه 196
|
  • Najaf Lakzaee, Mohsen Moradian Page 9
    The paper, first, briefly studies Iran’s 20 Year Perspective Document, the challenges it is facing with, and its status in relation with the Software Movement. Since the existing capacities have a key role in the realization of the document, the existing situation of Iran and some neighboring countries are studied next. The result is that the realization of the goals behind the document, concerning the achievement of first economic and scientific rank among the neighboring countries and the ones in Southeast Asia seems very difficult because of population problems and the resulting unemployment, and the infrastructural problems in relation with education, science, and technology. The solution to this problem for us is to make the rate of growth exponential and non-linear so that we can achieve the goals in the document with respect to the existing situation in Iran and the countries mentioned in the document.
  • Mohammad Reza Tajik, Ali Reza Sharifi Page 35
    After 9/11, a democracy discourse replaced the Taliban which had previously turned into a dominant discourse through creating an antagonistic relationship against Mojahedin and marginalizing them. The democracy discourse created its identity through articulating signifiers such as “people”, “freedom”, “human rights”, “women’s rights”, “campaign against terrorism”, and “fighting against growing opium poppies”, i.e. through negating the identity of the Taliban which had articulated signifiers such as “Sharia”, “theocracy”, “security”, “limiting women”, “growing opium poppies”, etc. After about a decade of the life of democracy in Afghanistan, the most important limits it is facing are discursive ones. In other words, the meanings this discourse attributed to signifiers such “people”, “human rights”, “freedom”, “women”, etc. are not easily acceptable by the traditional society of Afghanistan. The competing discourses, Mojahedin and Taliban, are barriers for the hegemony of democracy in Afghanistan.
  • Morteza Alavian, Vali Kozegar Kaleji Page 63
    Central Asia is among areas which have gained an increasingly important position in regional and international relations after the collapse of Soviet Union in 1991. Now it is considered as one of most important regional subsystems for Iran. The foreign policy of Islamic Republic of Iran in the region, on the one hand, can benefit from the opportunities and cooperation on the basis of convergence in political, economic, and cultural domains, and on the other hand, it is faced with challenges and threats due to some divergence factors. The result of these two trends has always been influential on the foreign policy of Iran in Central Asia.
  • Hadi Veysi Page 93
    The oil field in the Persian Gulf and the surrounding countries is the biggest oil and gas resource of the world which contains 40 % of the world’s natural gas reserves and 61.5 % of the world’s oil reserves. Among them, Iran which has 28.13 trillion cube meters of natural gas (15.5 % of world reserves) and 137.5 billion barrel of oil (11.5 % of world reserves) is the most important country in the region with respect to fossil energy reservoir. Thus, it is focus of international energy developments. Iran’s geographically suitable position and the increasing economic growth of markets in Indian Peninsula, Eastern Asia, and Europe has increased their need to energy, specifically natural gas and prepared the ground for building natural gas pipes from Iran to consumption market.
  • Mohammad-Qasem Elyasi Page 121
    In the contemporary thinking, when speaking of the relationship between ethics and politics, various questions may arise: Is there a objectivity-interaction relationship between ethics and politics? Will ethics be a subordinate to and an instrument for politics? Are ethics and politics contradictory, or two separate domains? Contemplating over Mulla Sadra’s thoughts and the theoretical foundations of ethics and politics in transcendent philosophy, one can give a positive answer to the questions of whether ethics will be subordinate to politics, or there will be a unity-interaction relationship between ethics and politics. Thus, the paper concentrates on these two questions. It seems that, concerning the relationship between ethics and politics, Mulla Sadra has chosen two hypotheses of “final-instrumental” and “unity-interaction” among the various common hypotheses. He has also created an inseparable relationship between ethics and the common and transcendent politics through proposing Asfar Arba-e [the four journeys] on the basis of Tawhid [oneness of god].
  • Anthony Black Page 145
    There were fundamental differences in political philosophy and culture between Islamic and westem-Christian or European civilization in the period up to c. 1500, notably concerning the nature of the political community, of religious law and of the mode of political discourse. These differences are mainly rooted in social rationality, public opinion, and notable works by philosophers, lawyers, and theologians. An important point in that era was that Europe was open to Greco-Roman influences and thus developed, as Islam did not, a notion of the legitimate secular state. Finally, the writer comes to the conclusion that through the passage of time the gap between Islam and the Christian West increased and, instead of converging toward each other in the course of modernity, each culture went its own way and distanced from the other.
  • Seyyed Sadegh Haghighat, Seyyed Mohsen Tabatabaee-Far Page 171
    “Islam, Tradition, and Modern State”, written by Seyyed Ali Mir-Mousavi, is to deconstruct Shiite Ijtihad through discourse analysis, perform a typological study of Shiite political thought, and discuss the factors of incompatibility between the traditional political thought and the requirements of modern states. The most important criticisms are related to methodologies applied in this book: using inconsistent and incompatible methods, their incorrect application to Muslim scholars such as Al-Jahiz, and finally the inappropriate use of these methods. According the discourse analysis, there can be different readings based on different conditions and not all can be used simultaneously. In addition, discourse analysis is not compatible. Concerning the content of the book, too, classifying the discourses into traditional, reformist, and critical and some of the references in the book need to be considered seriously.