فهرست مطالب

نشریه کلام اسلامی
پیاپی 99 (پاییز 1395)

  • بهای روی جلد: 30,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/09/16
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی ربانی گلپایگانی صفحه 9
    آیات و روایات بسیاری بیان‏گر افضلیت و عصمت اهل بیت پیامبر اکرم می‏باشد که آیه شریفه صلوات (احزاب: 56) و روایات مربوط به آن از آن‏جمله است. مفاد این آیه آن است که رسول خدا مورد درود و رحمت ویژه خداوند و فرشتگان است، و از مومنان خواسته شده است که با تاسی به خدا و فرشتگان، بر آن حضرت درود بفرستند. در روایات آمده است که درباره چگونگی درود فرستادن بر پیامبر اکرم از آن حضرت سوال شد، و ایشان فرمود بگویید: «اللهم صل علی محمد و آل محمد». از این سخن پیامبر به دست می آید که آل پیامبر از حیث کمال و مرتبه وجودی از چنان جایگاهی برخوردارند که در صلوات ویژه الهی بر پیامبر با آن حضرت اشتراک دارند. از سوی دیگر، در عصمت و برتری رسول اکرم بر دیگران، تردید و اختلافی وجود ندارد، بنابراین، آل محمد نیز ویژگی مزبور را دارند. البته این اشتراک، با برتری پیامبر حتی بر آل او منافات ندارد؛ چرا که صفات کمال تفاضل پذیر است، چنان‏که این قاعده در مورد پیامبران الهی نیز جاری است.
    کلیدواژگان: آیه صلوات، روایات صلوات، آل محمد، اهل بیت، افضلیت، عصمت
  • غلامحسین زینلی صفحه 27
    دانشمندان فریقین در اینکه مصداق اصطلاح «اهل البیت» در آیه تطهیر چه کسانی هستند، دچار اختلاف شده و احتمالات متعددی بیان داشته اند؛ در عین حال، تمام دانشمندان شیعه امامیه، و اکثر قریب به اتفاق دانشمندان اهل سنت بر این مطلب اتفاق نظر دارند که رسول خدا:، علی، فاطمه، حسن و حسین، مشمول آیه تطهیر، و جزء اهل بیت پیامبرند؛ اما اینکه آیا اصطلاح اهل البیت همسران پیامبر را شامل می شود یا خیر، عده ای از مفسران اهل سنت بدون آن که دلیل قابل قبولی ارائه دهند، همسران پیامبر را نیز مشمول آیه دانسته اند. در مقابل، تمام عالمان شیعه، و برخی از دانشمندان اهل سنت دلایل متقنی از داخل و خارج آیه تطهیر ارائه داده اند که نشان می دهد آیه تطهیر اختصاص به خمسه طیبه داشته، و کلمه «اهل البیت» کسانی جز آنان را شامل نمی شود.
    کلیدواژگان: اهل، بیت، اهل البیت، آیه، تطهیر، خمسه طیبه
  • محمد ایزدی تبار صفحه 57
    یکی از وجوه عقلی متعدد که اندیشمندان اسلامی در راه اثبات توحید از آن بهره برده اند برهان تمانع است. برهانی که با الهام از آیات شریفه قرآن به ویژه آیه شریفه لو کان فیهما آلهه إلا الله لفسدتا مطرح شده و با تقریرهای گوناگونی ارائه شده است. در این نوشتار پیشینه، حوزه کاربرد، مبانی و تقریرهای مختلف برهان و اشکالات مطرح شده بر این تقریرها بررسی شده و توحید در خالقیت و ربوبیت اعم از ربوبیت تکوینی و تشریعی با آن اثیات میشود. بر این نکته تاکید شده که برهان تمانع به صورت اختلاف و ناسازگاری آلهه متعدده اختصاص نداشته، فرض توافق آلهه متعدده در خلق و تدبیر را نیز شامل می شود از این رو برهان را بر اساس تعدد قدرت ها و تعدد اراده های متوافق و تمانع اراده ها تبیین نموده ایم. تالی فاسدهای منتج از این برهان که به خاطر پرهیز از این لوازم فاسده توحید اثبات می شود، در برخی از تقریرها عدم تکون عالم و در برخی از تقریرها بی نظمی و ناهماهنگی بین موجودات عالم است. در بخش پایانی مقاله نگاهی مختصر به آیه لو کان فیه ما آلهه الا الله لفسدتا و آیات مشابه آن که منشا قرآنی برهان تمانع است انداخته شده است و از نظریه برهانی بودن استدلال مستفاد از آیات دفاع شده است.
    کلیدواژگان: برهان تمانع، توارد علل، توحید در خالقیت، توحید در ربوبیت، ربوبیت تکوینی، ربوبیت تشریعی، مقدور بین قادرین
  • محمدصفر جبرئیلی، جعفر علینقی صفحه 97
    قاعده حکمت به جهت نقشی که در اثبات اصول و مبانی اعتقادی دین مقدس اسلام دارد یکی از مهمترین قواعد دانش کلام به شمارمیرود. تحقیق و پژوهش در گستره کاربرد این قاعده در قلمرو مسائل کلامی نشان خواهد داد که قاعده مذکور در اثبات چه مسائلی از مسائل علم کلام کارآیی دارد، و متکلمان امامیه در اثبات آموزه های اعتقادی، به چه میزان از آن بهره برده اند. تحقیق حاضر با روش کتابخانه ای و رویکرد گزارشی_تحلیلی، به تفصیل کارکردهای مختلف قاعده حکمت را در تراث مهم کلام امامیه مورد کنکاش و مداقه قرار داده، و روشن ساخته است که این قاعده، در بیشتر ابواب و مسائل علم کلام کارآیی دارد، و دامنه کاربردی آن شامل مباحث توحید، نبوت، امامت، معاد و زیرشاخه های مربوط به آنها میشود. متکلمان امامیه در اثبات بسیاری از معارف و آموزه های اعتقادی، بهره های وافری از قاعده مذکور برده اند.
    کلیدواژگان: حکمت الهی، قاعده حکمت، علم کلام، قاعده کلامی
  • علی محمدی ضیاء، غلامرضا بهروزلک صفحه 115
    نوشتار حاضر با تبیین تلقی از انسان در نزد متکلمان شیعه، به بررسی جایگاه مردم در کلام سیاسی و اقتضائات آن می پردازد. رویکرد مقاله، کلام سیاسی و استفاده از روش های عقلی و نقلی می باشد. دستاورد تحقیق حاضر این است که مبنای مشروعیت قدرت از نظر متکلمان سنتی شیعه، الهی بوده و مردم نقشی در مشروعیت امام و نائب او ندارند. البته این امر نافی نقش آفرینی مردم در دیگر عرصه های حکومت نبوده، بلکه آنها با زمینه سازی تصرف و ریاست امام و نائبش، به حکومت ایشان فعلیت میبخشند. نقش سیاسی عمده مردم در کلام سیاسی شیعه، پذیرش مسئولیت های محول از جانب امام و تصدی سایر مناصب سیاسی بوده، و از نقش مهم نظارتی نیز برخوردار هستند.
    کلیدواژگان: تشیع، کلام سیاسی سنتی، نظام امامت، مردم، نقش سیاسی
  • عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، حامد آسیابانها رضایی صفحه 135
    یکی از روش هایی که متکلمان از آن در تثبیت مواضع کلامی خود استفاده کرده و مسائل کلامی خویش را بر اساس آن به سامان رسانده اند روش عقلی فلسفی است. در این روش، متکلم پیش از ورود به بحث های کلامی به بررسی مسائل فلسفی پرداخته و متعرض آرای فلاسفه نیز میشود. این مقاله با رویکردی توصیفی و با هدف بیان اهمیت و جایگاه این روش در میان متکلمان، آثار کلامی متکلمان معتزله، اشاعره و امامیه را مورد بررسی قرار داده است. این بررسی نشان می دهد استفاده از روش عقلی فلسفی مورد توجه هر سه مکتب کلامی بوده و این روش در مسائلی مانند «اثبات وجود خداوند»، «عینیت صفات با ذات الهی»، «علم خداوند» و... به کار گرفته شده است.
    کلیدواژگان: کلام فلسفی، روش عقلی فلسفی، عقلگرایی، مکاتب کلامی، معتزله، اشاعره، امامیه
  • سید جابر موسوی راد صفحه 159
|
  • Ali Rabbani Golpayegani Page 9
    A number of Quranic verses and Ahadith express the superiority and infallibility of the household of the prophet from which is the verse of Salavat (al-Ahzab: 56) and Ahadith concerning it. This verse of Quran explains that the Prophet of God (peace be upon him) is blessed by God and his angels. Also, following God and his angels, it is requested from faithful people to bless the Prophet of God. It is questioned from the Prophet of God, in a number of Ahadith, as to how to bless him, and the Prophet answered: say "O Allah, bless Muhammad and the household of Muhammad". This Hadith suggests the Household of the prophet has such status, in existential perfections, that they share prophet in particular divine blessing. From other hand, there is no doubt in infallibility and superiority of the Prophet than others. So the household of the prophet have the same characteristic. However, this sharing does not contract with superiority of the prophet than everyone even his household, since attributes of perfection have gradations, as well as this rule runs on prophets of God.
    Keywords: verse of Salavat, Ahadith of Salavat, household of the prophet, superiority, infallibility
  • Qolamhosein Zeynali Page 27
    Scholars of Shiite and Sunni have disputed regarding to the referent of the household in verse of Tathir, uttering many probabilities. Meanwhile, all Shia scholars and overwhelming majority of Sunni's scholars have consensus that the prophet of God, Imam Ali, Hazrat Fatemah, Imam Hasan and Imam Hosein are included in verse of Tathir and are from the household of the prophet. But about the wives of the prophet, most of the interpreters of Quran among Sunnis have considered the wives of the prophet are involved, lacking any acceptable reason. Conversely, all Shia scholars and some Sunni scholars have provided firm grounds, demonstrating that verse of Tathir is dedicated to five infallible figures and the term "the household" does not involve anybody except them.
    Keywords: the household of the prophet, verse, Tathir, five infallible figures
  • Mohammad Izadi Tabar Page 57
    One of the main rational reasons used by Islamic thinkers to establish unity of God is argument from mutual hindering. This argument has been inspired from Quranic verses and presented with different accounts. In this paper, historical background, domain of usage, principles, various accounts and objections against validity of this argument have been analyzed, and unity of God in creation and lordship , including genetic and legislative lordship, have been established. It has been noticed, in this article, that argument from mutual hindering is not devoted to the form of dispute and clash of gods, but rather includes the form of agreement of gods in creation and lordship. So we have explained this argument in terms of multiplicity of powers and agreed wills and mutual hindering of wills. False consequences, that the unity of God is proven to avoid them, in some accounts is non-being of the universe and in others is disorder and untidiness among creatures. In the last part of this paper, the verse "if there were gods in the earth and heaven they would collapse" and similar verses of Quran, which are the source of argument from mutual hindering, have been noted and certainty of the demonstration emanated from Quranic verses have been defended.
    Keywords: argument from mutual hindering, coexistence of independent causes, unity in creation, unity in lordship, genetic lordship, legislative lordship, object of power between two powerful individuals
  • Mohammad Safar Jabraeelee, Jafar Alinaghi Page 97
    Rule of wisdom has been regarded as one of the most significant rules in theology, because of its role in establishment of theological doctrines and principles of holy religion of Islam. The survey and investigation about domain of application of this rule in realm of theological issues will suggest that in which affairs this rule is applicable and how much Imamiyah theologians have used it in establishment of religious beliefs. This paper, by method of using library and descriptive-analytic tendency, has analyzed the details of various applications of the rule of wisdom in significant legacy of Imamiyah theology, making clear that this rule is applicable in most of issues and affairs in theology and domain of its application includes affairs like unity of God, prophecy, Imamah, hereafter, and subsidiaries associated with it. Imamiyah theologians have benefited from it so much in establishment of a great deal of religious teachings and doctrines.
    Keywords: divine wisdom, rule of wisdom, theology, theological rule
  • Ali Mohammadi Ziya', Gholamreza Behrouzlak Page 115
    This paper by explaining points of view of Shiite theologians on human, discusses the role of people in political theology and its implications. Our approach here is political theology and we have used rational and narrative method. This article will result that the basis of legitimacy of power, according to Shiite traditional theologians, is divine and people have no role in legitimizing Imams and his deputy’s government. But it does not reject the role of people in other aspects of government, and people participate in politics by preparing the preconditions of their government and its actualization. The political role of people in Shiite political theology is accepting the responsibilities dedicated to them by Imam and the political positions appointed by Imam. Also people have an important role of observation of political affairs.
    Keywords: Shiism, traditional political theology, Imamate System, people, political role
  • Aborrahim Soleymani Behbahani, Hamed Asyabanha Rezaei Page 135
    One of the methods used by Theologians in establishment of their theological views and regulation of their theological issues is rational-philosophical method. In this method, a theologian deals with analysis of philosophical issues and explains their views before beginning theological discussions. This article, having descriptive tendency, will explore theological works of Mutazilite, Asharites and Imamiyah theologians, aiming to explain the significance and status of this method among theologians. This survey suggests that all these three theological schools have paid attention to rational-philosophical method and utilized it in issues like establishment of existence of God, identity of essence of God and his attributes, knowledge of God and so on.
    Keywords: philosophical theology, rational-philosophical method, rationalism, theological schools, Mutazilite, Asharites, Imamiyah