فهرست مطالب

کلام اسلامی - پیاپی 92 (زمستان 1393)

نشریه کلام اسلامی
پیاپی 92 (زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/12/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی ربانی گلپایگانی، علیرضا امامی میبدی صفحه 9
    برهان حرکت یکی از با سابقه ترین برهان هایی است که فلاسفه الهی برای اثبات مبدا هستی اقامه کرده اند. ارسطو نخستین فیلسوف الهی است که برهان حرکت را به صورت روشن مطرح کرده است؛ از این رو به برهان ارسطویی شهرت یافته است. برهان حرکت در فلسفه و الهیات اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته و به گونه های مختلف تقریر و تبیین شده است. این تقریرها بر اساس مطلق حرکت از حیث فاعلی و غایی، حرکت نفوس فلکی و نفوس انسانی، و حرکت جوهری استوار گردیده است. تقریر برهان حرکت بر اساس حرکت نفوس فلکی به دلیل نادرستی مبنای علمی و فلسفی آن ناتمام است، ولی تقریرهای دیگر در مجموع قابل دفاع می باشد؛ اگر چه از جهت اتقان و إحکام و نتیجه یکسان نمی باشند. تقریرهای درست برهان حرکت در ابطال اندیشه های ماتریالیستی و اصالت طبیعی کامیاب اند؛ ولی وجود واجب الوجود بالذات و کمال مطلق و نامتناهی را اثبات نمی کنند.
    کلیدواژگان: برهان حرکت، ماوراء الطبیعه، حرکت، وجود خدا
  • احمد شجاعی صفحه 23
    خردورزی پیرامون آفرینش عالم به ویژه انسان، از اصیل ترین دغدغه بشر بوده و هست. آدمی در عرصه هستی، وجود خود را از پیش طراحی شده می یابد که بدون اراده و اختیار خود پا به این عرصه گذاشته است؛ از این رو این مسئله برای او مطرح می شود که چرا انسان محکوم به زندگی است؟ و چرا با او درباره خلقتش مشورت نشد؟ به خصوص وقتی انسان در بستر زندگی با مشکلات متعددی روبرو می شود این گونه سوال ها به صورت جدی برایش مطرح می شود. بحث آفرینش به عنوان فعل الهی ریشه در کمالات وجودی خداوند دارد، همچنان که کمالات خداوند مقتضای ذات اوست، آفرینش خداوند نیز نشات گرفته از کمالات ذاتی اوست. از طرفی با توجه به اینکه نه انسان و نه هیچ موجود دیگری در مرحله آفرینش حضوری نداشته اند بحث مشورت با آن ها به خودی خود منتفی است. تبیین مسائل یاد شده و برخی فروعات آن با تکیه بر مبانی عقلی و نقلی وجهه همت پژوهش حاضر است.
    کلیدواژگان: آفرینش اجباری، اختیار انسان، جود الهی، علم الهی، محبت الهی، اراده الهی، فعل الهی
  • غلامحسین زینلی صفحه 49
    اعتقاد به وجود دوازده امام یا خلیفه، به عنوان جانشینان پیامبر و رهبران امت اسلامی پس از آن حضرت، جزء مشترکات امت اسلامی، و از اصولی است که تشیع و تسنن در منابع مکتوب شان بر آن اتفاق نظر دارند.
    بدین سان، اعتقاد به وجود دوازده امام به عنوان جانشینان پیامبر مسئله ای است اسلامی، و اختصاص به مذهب خاصی ندارد، هرچند در مقام عمل تنها مذهبی که به این اصل ملتزم و پای بند است مذهب شیعه امامیه است، و پیروان دیگر مذاهب اسلامی، در عین حال که در مقام اعتقاد و نظر این اصل را پذیرفته اند و شماری از روایات خلفای اثناعشر را ده ها سال زودتر از محدثان شیعه امامیه در آثار خود ثبت کرده اند، اما در مقام عمل، خود را به این اصل مهم، ملتزم ندانسته اند.
    ما در این نوشتار کوشیده ایم امامت امامان تشیع را بر اساس منابع دست اول اهل سنت اثبات نموده، و نشان دهیم که مصداق خلفای دوازده گانه رسول خدا در روایات خلفای اثناعشر، امامان دوازده گانه ای هستند که از اهل بیت پیامبرند.
    کلیدواژگان: امام، دوازده خلیفه، خلفای اثناعشر، داوزده امام، پیامبر
  • رسول رضوی، احمد جمشیدیان صفحه 77
    در میان آموزه های اعتقادی شیعه امامیه، آموزه ای با عنوان «ویژگی های امامان» وجود دارد که با باورهای اعتقادی ایرانیان باستان درباره پادشاهانشان شباهت ظاهری دارد. این شباهت موجب گشته که عده ای از مستشرقین ادعای تاثیرپذیری باورهای اعتقادی امامیه از باورهای ایرانیان باستان را مطرح کنند. این ادعا در مقاله حاضر تبیین و به دلایل چهارگانه ذیل نقد شده است: اولا: این شباهت ها، شباهت هایی ظاهری با تفاوت های سنخیتی و ماهوی است. ثانیا: برفرض که تفاوت ماهوی بین دو باور وجود نداشته باشد و ازنظر ماهوی نیز هر دو یکسان باشند، باز اثبات تاثیرپذیری یکی از دیگری ممکن نیست؛ چراکه باورهای شیعی در رابطه با ویژگی های امامان در دهه نخست هجری و قبل از ارتباط مسلمانان با ایرانیان تاسیس شده است. ثالثا: متون و منابع حامل باورهای ایرانیان باستان غالبا متونی نامعتبر بوده با اعتبارسنجی های علمی امکان اثبات سندیتشان وجود ندارد و نمی توانند مستند ادعای تاثیرپذیری باورهای امامیه باشند. رابعا: تدوین و تالیف بسیاری از این منابع مربوط به سال ها بعد از ورود اسلام به فلات ایران بوده است، بنابراین نه تنها نمی توان ادعای تاثیرپذیری آموزه های امامیه از باورهای ایرانیان باستان را پذیرفت، بلکه احتمال به عکس بودن آن و تاثیرپذیری باورهای منتسب به ایرانیان باستان از آموزه های اسلامی شیعی، قوی تر خواهد بود.
    کلیدواژگان: باور، ایران باستان، امامیه، روح القدس، طینت، انتصاب الهی
  • عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، محمد مهدی عارفی صفحه 99
    شیخ صدوق عالم بلندآوازه و متکلم جلیل القدر شیعه است که در قرن چهارم هجری قمری می زیسته است. آثار کلامی ارزشمند و متعددی از وی به یادگار مانده است. از آثار او به دست می آید که وی در تبیین و اثبات معارف عقیدتی اسلام، هم از ادله نقلی معتبر بهره جسته است و هم از عقل و استدلال های عقلی. در دیدگاه رایج، شیخ صدوق متکلمی نص گرا معرفی می شود، در حالی که صحیح آن است که روش وی، جامع میان عقل و نقل است، هر چند مباحث اعتقادی را از دریچه روایات مطرح می کند، ولی در بسیاری از آثار خود، بحث های عقلی مهم و قابل توجهی دارد و در موارد متعدد، به تاویل ادله سمعی مخالف عقل پرداخته است. این مقاله به منظور تبیین روش کلامی شیخ صدوق، در ضمن بیان نقش علوم مختلف در اندیشه کلامی وی، به بررسی منزلت هر کدام از عقل و نقل در روش کلامی وی پرداخته است و در پایان، شیوه مواجهه او با دیگر مکاتب اعتقادی را مورد مطالعه قرار داده است.
    کلیدواژگان: شیخ صدوق، روش کلامی، عقل گرایی، نص گرایی، و تاویل، عقل استدلالی، عقل استقلالی
  • محمد صفر جبرئیلی صفحه 127
    کلام شیعی در عصر حضور امامان معصوم ساختارمند نبود. متکلمان شیعی در آن دوران، به دلیل نیازهای زمان و متناسب با مهارت ویژه خود، به بحث درباره موضوعات و مسایل ویژه ای می پرداختند. ساختارمندی کلام شیعه در عصر غیبت توسط متکلمانی چون شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی، تحقق یافت. و بعدها توسط متکلمان دیگر با سبک های متفاوت ادامه یافت.
    در مجموع دو ساختار کلی را می توان یافت، یکی متون و آثار کلامی ای که به مسایل اعتقادی اختصاص یافته است، و دیگری متون و آثار کلامی ای که قبل از پرداختن به مسایل اعتقادی، مباحث فلسفی را مطرح کرده اند.
    شیوه نخست از نظر زمان بر شیوه دوم مقدم است، و شیوه دوم به صورت اجمالی توسط ابراهیم بن نوبخت در کتاب الیاقوت، و به صورت کامل تر و مبسوط تر توسط خواجه نصیرالدین طوسی در کتاب «تجرید الاعتقاد» انجام گرفته است. از آن زمان، تا مدتی، شیوه دوم غالب بود، تا این که در دوران معاصر، بار دیگر، روش نخست، رواج یافت، و متکلمانی که رویکرد فلسفی دارند، مباحث فلسفی را در آثار جداگانه، مطرح می کنند و در عمل از آنها در تبیین و تحقیق مباحث کلامی بهره می برند. در درون هر یک از دو شیوه یاد شده، سبک های گوناگونی در تنظیم مباحث کلامی به کار گرفته شده که تفصیل آن را در نوشتار حاضر خواهید یافت.
    کلیدواژگان: کلام شیعی، ساختار علم کلام، مباحث کلامی
  • ترجمه: سید جابر موسوی راد صفحه 145
|
  • Ali Rabbani Golpaygani, Alireza Emami Meibodi Page 9
    The argument of movement is one of the oldest arguments that the godly philosophers posed to prove the originator of the existence. Aristotle is the first godly Philosopher who posed the argument of movement explicitly; hence it has been known as Aristotelian argument. The argument of movement has been considered in Islamic philosophy and theology and has been exposed and explained in many ways. These expositions have been founded on the absolute movement in terms of the agent and the goal, the movement of the souls of the spheres and human soul and the movement of the substantial soul. Because of the deficiency of the scientific and philosophical basis, the exposition of the argument of movement based on the movement of spheres is defective, but other expositions are generally trustworthy; although are not the same respecting their firmness, solidity and consequences. The expositions of the argument of movement are successful in voiding materialistic and naturalistic thoughts but do not prove the existence of the necessary being by itself and the ultimate unlimited perfection.
    Keywords: argument of movement, metaphysic, movement, existence of God
  • Ahmad Shojai Page 23
    Reasoning about the creation of universe in general and human being in special is and has been one of most fundamental concerns of human being. He finds his existence in the arena of being predesigned which entered in this arena not by his will or authority, so this question is being posed for him that why human is convicted to live? Why was not he consulted with concerning his creation? These questions are seriously being posed for man especially when he or she faces several problems. The creation as a divine act takes root from the ontological perfections of God and while God’s perfections fit His essence, God’s creation also originates from his essential perfections. On the other hand, while neither human nor any other creature was present in the stage of creation, the issue of consultation with them will void automatically. The present article aims to explain the mentioned problems and some of their branches which lean on rational and transmitted basis.
    Keywords: predestined creation, human's free will, Divine nobility, Divine knowledge, Divine love, God's will, Divine act
  • Gholamhossein Zeinali Page 49
    The belief of the existence of twelve Imams or caliphs as the Prophet’s successors and the leaders of the Islamic community after the prophet is one of the common beliefs of the Islamic community and from the principles on which Shi’a and Sunni have a consensus in their textual sources. Therefore, belief in the existence of twelve Imams as the successors of the prophet is an Islamic matter and is not unique to an especial denomination, although only Imami Shi’ite denomination adhere to this principle practically and while the followers of other Islamic denominations accepted this principle in the status of belief and even registered some of the narrations of twelve caliphs in their works sooner than Shi’ite narrators for decades, but did not consider themselves obligated to this essential principle practically. we have tried in the present article to prove the leadership of the shi’ite Imams based on the first hand Sunni sources and show that the case of the twelve caliphs of the Prophet in the hadith of twelve caliphs, are twelve Imams who come from the household of the Prophet (p.h).
    Keywords: Imam, Twelve Caliphs, twelve Imams, the Prophet
  • Rasul Razavi, Ahmad Jamshidian Page 77
    There is a teaching in Shi’ite fundamental doctrines as “the features of Imams” which is apparently similar to the ancient Persians’ doctrines about their kings. Such a similarity caused some orientalists to pose the claim that the Imami doctrines have been influenced from the beliefs of ancient Persians, so this claim has been explained and then criticized according the following four reasons:Firstly: These similarities are apparent similarities while there are essential and fundamental differences.
    Secondly: If – assumedly - there were not essential differences between two beliefs and the both essentially were equal, but again to prove the influence of one from another would not be possible; because the Shi’ite beliefs about the features of Imams have been established in the first decade of Hijrah and before the connections of Iranian and Muslims.
    Thirdly: the texts and sources which convey the beliefs of ancient Persians are mostly unauthentic and their authority can not be proved according to the scientific criteria.
    Fourthly: many of these sources have been compiled and gathered years after the arrival of Islam to Iran, so not only the claim of the influence of Imami doctrines can not be accepted but the possibility of the influence of the beliefs scribed to the ancient Persians is stronger.
    Keywords: belief, ancient Persia, Imamiyya, Holy spirit, essence, Divine appointing, inheritance
  • Abdorrahim Soleimani Behbahani, Mohammad Mahdi Aarefi Page 99
    Saikh Sadough is the well known scholar and Shi’ite high status theologian who lived in the forth century after hijrah. He left behind several valuable works. It can be known through his works that he used both valid transmitted reasons and rational reasoning to explain and prove the Islamic doctrinal teachings. Shaikh Sagough is introduced as a textualist theologian while the right view is that his method gathered the reason and transmitted wisdom. Although he delivered the doctrinal issues from the perspective of the narrations but in many of his works he has notable and important rational discussions and in many cases interpreted the transmitted narrations which appose the reason. Expressing the role of different sciences in theological thought of Shaikh Mofid, In order to explain the theological method of him, the present article studied the role of each of reason and transmitted wisdoms in his theological method and in the end, studied the method by which he faced other doctrinal schools.
    Keywords: religion, progress, development, Islam
  • Mohammad Safar Jebreili Page 127
    Shi’ite theology had not been organized in the era of the presence of infallible Imams (peace be upon them). Shi’ite theologians were dealing with particular issues and problems according to the demands of time and due to their special talents in that time. Shi’ite theology became structured in the age of occultation by theologians such as al-shaykh al-Sadugh, al-Shaykh al-Mofid, al-Sayyed al-Murtadha, al-Shaykh al-Tusi and continued later by other theologians and with different methods. Two general structures can be found altogether: The first are texts and theological works that have been specified to the doctrinal problems and the second are texts and theological works that posed philosophical discussions before beginning to deal with the doctrinal problems. Chronologically, the first method precedes the second method, and the second method performed by Ibrahim bin Nowbakht in his book “al-Yaghoot” in brief and by Khajah Nasir ad-Din al-Tusi in his book “Tajrid al-I’tighad” in a more perfect and detailed manner. The second method was the norm method from that age to a while, but again the first method spread in the contemporary age and those theologians who have the philosophical approach, pose the philosophical discussions in separate works and take advantage of them in the study and explanation of theological discussions. Inside each of the two mentioned methods, different methods in organizing the theological discussions has been used which you will find the details of that in the present article.
    Keywords: Shaykh Mufid, theological methodology, moderate theological method (the middle method), non, philosophical rational method, inclusive method in theology