فهرست مطالب
نشریه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی
پیاپی 65 (زمستان 1394)
- تاریخ انتشار: 1394/11/29
- تعداد عناوین: 7
-
-
صفحات 455-472هدفبومی سازی نظریه ها برای کاربست آنها در شرایط خاص و فرهنگهای گوناگون ضرورت دارد. این موضوع به ویژه در جوامع دینی به دلیل اقتضائات مکتب، اهمیت دوچندان دارد. بر همین مبنا، اسلامی سازی نظریه ها در علوم انسانی را می توان هم عامل تکامل و پویایی جامعه اسلامی دانست و هم راه تحقق آنها.روشدر این پژوهش از روش تحلیلی توصیفی که در گروه پژوهشهای نظری است، استفاده شده است.یافته هااسلامی سازی نظریات و معارف، تنها نظریه پردازی جدید بر مبنای اسلام نیست، بلکه تعامل، هماهنگی و انطباق نظریه ها با اسلام و مقررات آن از یک سو و با شرایط جامعه از سوی دیگر، از ارکان مهم اسلامی سازی به ویژه در عرصه نظریه های علوم انسانی به طور کلی است که به نفی کلی آنها نمی انجامد، بلکه به بازسازی و انطباق با مقتضیات اسلام و شرایط خودی منجر می شود.نتیجه گیریدر این پژوهش درمی یابیم که آنچه ما درباره جهان می آموزیم، فقط با اسلامی کردن نظریه ها و نظریه پردازی بومی است که هم می تواند واجد کارایی و مطلوبیت برای ایران ما باشد و هم با آموزه های فرهنگ ایرانی- اسلامی انطباق داشته باشد. بعلاوه نظریه پردازی دینی(اسلامی) در علوم انسانی در هر جامعه ای معطوف به مجموعه ای از مفاهیم در هم پیچیده و ساختارمند است که کلیت فرهنگ، سیاست و اجتماع را در بر می گیرد. در این راستا، موضع ما بر مبنای نگرش مبتنی بر اعتدال و فضیلت مندی و انطباق با سنتهای فرهنگی ایرانی- اسلامی، در راستای ساختن دانش مطلوب است.کلیدواژگان: دانش، علوم انسانی، نظریه پردازی، اسلامی سازی، فرهنگ ایرانی، اسلامی
-
صفحات 473-490هدفهدف پژوهش حاضر، روشن شدن این مسئله است که آیا علم به لحاظ ذات و ماهیت خود، اقتضای دینی یا غیر دینی بودن را دارد یا خیر؟روشروش انجام تحقیق از نوع مروری- تحلیلی است و با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی انجام شده است.یافته هادر نگرش امتناع علم دینی، علم به معنای کسب شناخت آیینه وار از پدیده ها تلقی می شود و بر این اساس، هیچ عامل زمینه ای یا انسانی در شکل گیری ماهیت آن تاثیرگذار نیست. اما در نگرش امکان علم دینی، ادعا می شودکه علم در خلا ایجاد نمی شود، بلکه ذات علم همواره مبتنی بر مجموعه ای از عوامل درونی و بیرونی است که برآیند این عوامل، جهت کلی علم را مشخص می سازد.نتیجه گیریماهیت علم به نحو اجتناب ناپذیری متاثر از مبانی و پیش فرض های متافیزیکی آن و اهداف و انگیزه های فاعل شناسا است و به این اعتبار، می توان هر علم را ذاتا دینی یا غیر دینی برشمردکلیدواژگان: علم، دین، علم دینی، امکان علم دینی، ماهیت علم
-
صفحات 491-504هدفهدف از این تحقیق، بررسی نیازهای دانشجویان از مجموعه دروس «اخلاق اسلامی» در دانشگاه ها بوده است.روشگردآوری اطلاعات به شیوه توصیفی و از طریق پرسشنامه صورت گرفته است. سپس داده ها به شکل موضوعی و با توجه به اصول مهم تربیتی و سطوح مورد نیاز بینشی، گرایشی و کنشی طبقه بندی و به صورت ساختاری و تفسیری تحلیل شده اند. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان دختر و پسر سالهای 90 تا 94 تشکیل می دادند.
یافته ها ونتایجارزشگذاری برای مسائل اخلاقی، تبیین تاثیرات رفتار اخلاقی و بیان مقایسه ای عواقب خوبان و بدان، اخلاقی کردن علایق و سلایق جوانان، معرفی الگوهای موفق، شناخت اصول زندگی سالم، ایجاد انگیزه زندگی، امید به آینده روشن، احیای ارزشهای انسانی نظیر حس نوع دوستی، گذشت و ایثار، از مهم ترین نیازهای اخلاقی دانشجویان است که باید در تدریس این درس لحاظ بشودکلیدواژگان: اخلاق اسلامی، روش نیازمحور، نیازهای دانشجویان -
صفحات 505-528هدفدستیابی به رهیافتی نو برای ایجاد سازمان کرامت مدار با مقایسه مبانی انسان شناسی و کرامت انسانی مکاتب فلسفی کانت(انسان اخلاقی) و علامه طباطبایی(انسان الهی).روشبازاندیشی و مقایسه مبانی انسان شناسانه دو مکتب فلسفی با رویکردی تحلیلی- منطقی و راهبرد کلان کیفی از نوع استفهامی به روش گونه شناسی.یافته هامحوریت انسان الهی، عبودیت و بندگی خداست و کرامتش امری الهی با انواع ذاتی و اکتسابی و با مراتبی از تقواست؛ در حالی که انسان اخلاقی، خود غایت و هدف اصلی است و کرامتش امری ذاتی، بشری و مبتنی بر تعقل و استقلال و قانونگذاری است.نتیجه گیریجامعه بشری امروز در حسرت ایجاد سازمانی در شان انسان، روزگار می گذراند و تلاش می کند تا سازمانی مبتنی بر کرامت انسان بنا کند. بر اساس مقایسه انجام شده، گذار از انسان اخلاقی به انسان الهی می تواند رهیافتی نو برای سازمان کرامت مدار ایجاد کندکلیدواژگان: کانت، علامه طباطبایی، کرامت انسانی، سازمان کرامت مدار
-
صفحات 529-546هدفهدف این مقاله، امکان قرائت دانش طراحی شهری به واسطه مولفه های فلسفه علم و در راستای کشف امکان تحولات جدید دانشی از جمله ابزار و منابع جدید شناخت برای انسان به عنوان سوژه طراحی در این دانش بوده است.روشروش پژوهش، توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی انجام شده و در نهایت، به تحلیل محتوای مطالب جمع آوری شده پرداخته شده است.یافته هابا توجه به نوظهور بودن دانش طراحی شهری و عدم روایی مکفی و علمی نظریات در این رشته از یک سو و اهمیت بحث انسان و کیفیت زندگی انسان در این رشته از سوی دیگر، می توان با تبیین مجدد هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی این رشته، به طراحی و سازماندهی پارادایمی این رشته در حوزه علوم انسانی اقدام کرد. از اقدامات مهم، تعیین کلیدی ترین موضوعات بنیادی در علوم انسانی و نیز ابزارها، منابع و معرفت جدید برای این حوزه دانشی است.نتیجه گیریدر حال حاضر دانش طراحی شهری از جهان مادی و طبیعی و روش های عمدتا اثبات گرایی(پوزیتویستی) در هر دو سطح عینی و ذهنی، در محدوده دانش حسی- تجربی کسب معرفت می کند؛ در حالی که با الهام از دانش انسان شناسی اسلامی در حوزه معرفت شهودی- عقلی و روش شناسی حکمی- اجتهادی امکان قرائت جدید از انسان و بهره گیری از سایر منابع معرفتی برای شناخت انسان در جهت رضایتمندی بیشتر انسان به عنوان معیار صدق این دانش فراهم می شودکلیدواژگان: طراحی شهری، فلسفه علم، روش شناسی حکمی، اجتهادی
-
صفحات 547-562هدفشناخت مبانی اعتبار مصلحت به عنوان راهکاری در استنباط حکم شرعی.روشپژوهش حاضر از نوع تحقیقات کیفی بوده که با نگرش تحلیلی- تطبیقی به بررسی متون کلامی و فقهی پرداخته است.یافته هااعتبار مصلحت در دو حوزه، قبل از نص و بعد از نص قابل بحث است. در حوزه قبل از نص (تبعیت احکام شرع از مصالح و مفاسد واقعی)، عقل از جایگاه ویژه ای در تشخیص مصالح عمومی برخوردار می شود؛ گر چه در اینکه عقل در چه حیطه ای مفاسد و مصالح را می شناسد، اختلاف نظر وجود دارد. در حوزه بعد از نص(مقاصد شریعت) که در بین علمای اهل تسنن بیشتر طرفدار دارد، هر گونه مصلحتی که مطابق اهداف کلان شریعت قرار گیرد، حجت است. البته در اینکه کدام اهداف شارع مقدس از اهداف کلان شریعت است، در نظرات اهل تسنن بسیار اختلاف نظر وجود دارد.نتیجه گیریمبتنی بودن احکام شرعی بر مصلحت، عمومیت دارد؛ ولی لازم نیست این مصلحت در متعلق احکام باشد، بلکه می تواند به تشریع الهی بازگردد؛ به این معنا که نفس تشریع این حکم مصلحت داشته باشد، گر چه در متعلق حکم مصلحتی وجود نداشته باشد. از طرفی، چنانچه مصلحتی طبق مقاصد عالی شریعت به دست آید، این مصلحت حجت خواهد بود.کلیدواژگان: مصلحت پیشینی، مصلحت پسینی، مقاصد شریعت، حسن و قبح عقلی، حسن و قبح شرعی
-
صفحات 563-580هدفاز آنجا که «حیات» واژه کلیدی در «سبک زندگی» است، هدف این مقاله تبیین معنای آن از نگاه فلسفه اسلامی و جایگاه آن در «سبک زندگی اسلامی» است.روشدر گردآوریاطلاعاتازروش کتابخانه ایودربررسیآنازروشتحلیلفلسفیاستفادهشدهاست.یافته ها«حیات» از مفاهیم ثانویه فلسفی بوده که به آثار آن؛ یعنی رشد و نمو یا علم و قدرت تعریف شده است. «نفس» مبدء حیات است و نفس انسان در حیات دنیوی خود، دارای حیات نباتی و حیوانی و انسانی بوده و موجودی انتخابگر است. نفس انسان با توجه به انتخابگر بودن و حرکت جوهری ای که دارد، در مسیر ساختن خویش حرکت می کند که بر اساس آن سبک زندگی تعریف می شود.نتیجه گیریدر این نوشتار با توجه به تعریف «سبک زندگی»، که مولفه اصلی آن، اراده و اختیار انسان معرفی شده، نتیجه گیری شده است که سبک زندگی اولا، فقط در حیات انسان مطرح می شود و در حیات خداوند و موجودات مجرد و همچنین در حیات حیوانات و نباتات مطرح نیست. ثانیا، سبک زندگی فقط در آن بخش از زندگی انسان که ارادی و اختیاری است (حیات حیوانی و حیات انسانی) مطرح می شودکلیدواژگان: حیات، زندگی، حیات نباتی، حیات حیوانی، حیات انسانی، نفس، سبک زندگی
-
Pages 455-472ObjectivesLocalization of theories is becoming necessary for the application in special situations and various cultures. Because of religious requirements in religious societies, this issue is much more important. On this basis, islamization of theories in human sciences can be both the factor for development and dynamism of islamic society and their realizations. On this basis, our question is, which path we can walk in this field of knowledge and realization of theories in our society.MethodIn this study, we used descriptive analysis which is among theoretical research group.ResultsThe results of the survey indicate that islamization of theories and knowledge, is not just theorizing according to Islam, but interaction, coordination and compliance of these theories with Islam and its regulations one hand and societies conditions on the other hand. And this is of important elements of islamization especially in the field of human sciences theories in general, which not only do not deny them, but it leads to restructuring and adapting of islamic requirements and our own conditions.ConclusionIn this study, we find that what we learn about the world is only possible by islamization of theories and local theorization which both can meet efficiency and suitability for our country and have compatibility with teachings of islamic-iranian culture. In addition, religious (islamic) theorization in human sciences in every society refers to a set of structured and complicated concepts which involves the totality of culture, politics and society. In this regard, our position is based on attitude , moderation and virtuosity and compliance with traditions of islamic-iranian culture in order to make desirable knowledgeKeywords: science, human sciences, theorization, islamic, iranian culture
-
Pages 473-490ObjectivesThe purpose of present research is to clarify whether science inherently and in terms of its nature, requires to be religious or secular or not?MethodThe method of research is analytical-review and it is performed by using Internet and library resources.ResultsThe results of the present research indicate that in the approach of refusing religious science, science means a recognition that is matched to truth and accordingly no contextual or human factors is effective in formation of its nature. But the view of possibility of religious science asserts that science is not neutral and created in vacuum and its nature is ever based on a set of internal and external factors that the consequent of those factors determines the general direction of the science.ConclusionThe author of the survey concludes the nature of science is inevitably affected by its foundations and metaphysical assumptions and also the goals and intentions of the researcher. So in this sense, any science inherently would be religious or secularKeywords: science, religion, religious science, science nature, religious science possibility
-
Pages 491-504ObjectivesThe present paper aims at analyzing the demands of students in relatio with "islamic ethics" course at universities.MethodThe method of the research in data collection is descriptive and questionnaire and statistical society of students is within, 2011 to 2016. The research form is subjective and according to the important principles of education and necessary levels of insight, trend And action are clearly classified.
Results andConclusionThe results of the present article indicate giving credit to ethical issues, explaining effects of moral acts and comparing the final destination of goods and bad, morality of youth interest and tendencies, introducing the successful patterns , recognizing the principles of healthy life, motivating and hoping for the future, Life, future, restoring human values, which are the most important moral needs of students and they should be included in teachings of this lessonKeywords: islamic morality, demand, driven, method students needs -
Pages 505-528ObjectivesThe present research aims at developing a new approach to creating dignity-oriented organization by comparing anthropological foundations and human dignity in the Philosophical schools of Kant (moral man) and AllamehTabatabie (divine man).MethodReconceptualization and comparing anthropological foundations of two philosophical schools utilizing analytical-logical approach. The qualitative strategy type of this research is interrogative approach using typology method.ResultsThe results of the article indicate while the divine man finds dignity by worshiping and total surrender to God and is inherent and acquired through stages of piety, a moral man is the pinnacle and goal by itself whose dignity is inherent and human and is based on reason, independence and rule setting.ConclusionThe authors of the survey conclude humanity of today is in desperate need for becoming organization for humans and makes every effort to establish a dignity oriented organization. Based on this study comparative analysis, transition from moral man to divine man may provide a novel approach in creating a more dignified organizationKeywords: AllamehTabatabie, human dignity, dignity oriented organization
-
Pages 529-546ObjectivesThe present article aims at creating a new reading on urban areas designing knowledge by using the components of science philosophy in order to find new changes such as new tools and recourses as the subject of designing knowledge.MethodThe method of the research is analysis descriptive and using internet and library.ResultsThe results of the survey indicate that due to the novelty of the Urban areas designing knowledge and lack of scientific theories in this field and the importance of humanistic matters and the quality of human life , we can design and organize the paradigm of this course in human sciences by clarifying the ontological , epistemological and methodological aspects . To determine the key fundamental subjects in human sciences, tools, recourses and new knowledge are the important measures in this filed.ConclusionThe author of the present research concludes the modern urban areas designing knowledge is based on positivistic and materialistic method both in objective and subjective levels ;while Islamic human knowledge in the field of rational-intuitive knowledge and effort ijtehad methodology provides the possibility of a new reading of human and usage of other epistemological resources to provide more satisfaction for human being as the honest criteria of this knowledgeKeywords: urban areas designing, science philosophy, effort, ijtehad methodology
-
Pages 547-562ObjectivesThe present article aims at investigating the fundamentals of expediency convention as a strategy in legal status deduction.MethodThe method of the survey is qualitative research and comparative- analysis approach in studying the theological and jurisprudence texts.ResultsThe results of the present research indicate that the convention of expediency is discussed in two fields: before the absolutely clear Text and after it. In the field of before the clear Text (the commands of religion in accordance withbenefits and depravities) wisdom and rationality is considered as an important place in general benefits; although there are different ideas on the area which rationality is able to recognize the benefits and depravities. In the field of after the clear Text (goals of religion) which has more supporters among the Sunnis scholars, any expediency in accordance with great goals of religion is considers as authority (proof) although there are many differences in the ideas of people of the Sunnah on the great goals of religion.ConclusionThe author of the research concludes the canonic rules are generally based on expediency; but there is no need to be devoted to only rules. It may be originated in divine legislation meaning that the mere legislation of the rule is a sort of expediency. On the other hand if we find expediency in accordance with the supreme goals of the religion, we consider it as our proof (authority).Keywords: former expediency, latter expediency, the goals of Islam's legislative system, rational good, badness, religious good, badness
-
Pages 563-580ObjectivesThe aim of the present research is to analyze the concept of" life from the philosophical point of view and clarify its place in" islamic life style".MethodThe method of the research is library and philosophical analysis method.ResultsThe results of the study indicate that "life" is one of the secondary concepts in philosophy which has been defined through its consequences and effects such as development and growth or science and power. "Ego" or "soul" (nafs) is the origin of life and the soul of human being in its physical life includes virtus animal's life, vegetative life and humanistic life and is a selector creature .since the soul of human being is selective and it's trans-substantial movement , it leads to self construction which life style is defined with.ConclusionThe author of the article concludes due to the definition of " life style" with the main component which is human determination or arbitrariness , the life style is : 1- defined in the life of human being and is not a subject of gods life or immaterial or animals .2- life style is just related to that part of human being's life which is optional and arbitrariness ( animal's life and humanistic life).Keywords: vita life, life, vegetative life, animal life, humanistic life, soul (ego), life style