فهرست مطالب
نشریه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی
پیاپی 77 (زمستان 1397)
- تاریخ انتشار: 1397/12/01
- تعداد عناوین: 9
-
-
صفحات 503-518هدفطبیعت گرایان، متافیزیک را به عنوان معرفتی پیشینی و مقدم بر علم نمی پذیرند و معتقدند مسیری فراعلمی برای فهم متافیزیکی وجود ندارد. در این دیدگاه، علم به عنوان مطالعه تجربی بر «متافیزیک» مقدم است و متافیزیکدانان، متافیزیک خود را در «درون» مرزهای علم معاصر شکل می دهند. هدف این محقق در این مقاله، بررسی این مسئله بود که آیا دیدگاه طبیعت گرایان در این خصوص، دیدگاهی منسجم است؟ و آیا در عمل، نظریه های علمی منطبق با الگوی طبیعت گرایان شکل می گیرند و رشد می یابند؟روشدر این مقاله از روش اسنادی- تحلیلی استفاده شده است.یافته ها ونتیجه گیریادعای طبیعتگرایان در خصوص رابطه علم و متافیزیک، خود شکن است؛ به این معنا که برای توجیه دیدگاه خود چاره ای جز توسل به متافیزیک ندارند. همچنین بر خلاف نگرش طبیعت گرایان، نظریه های علمی در عمل، هماهنگ با دیدگاه طبیعت گرایان شکل نمی گیرند و متافیزیک به عنوان چارچوبی برای علم، نقشی اساسی در شکل گیری و رشد نظریات علمی ایفا می کند.کلیدواژگان: طبیعت گرایی علمی، متافیزیک، علم، علم گرایی
-
صفحات 519-542فلسفه علوم اجتماعی قاره ای که بیشترین نمود خود را در سنت هرمنوتیک، تبارشناسی و انتقادی می یابد، با نقد پارادایم تحلیلی، فراتاریخیت مقولات پیشینی فهم را زیر سوال برده و با تبیین مقولاتی همچون: اراده، قدرت، جامعه، فرهنگ، جنسیت، تاریخ و...، باب نسبی گرایی را بیش از پیش گشوده است. این تنوع در متغیرهای مستقل نسبیت، تنوع در متغیرهای وابسته نسبیت را نیز به دنبال خواهد داشت و در مجموع باید از انواع نسبی گرایی سخن گفت.هدفمحقق این نوشتار با مرور برخی آثار در پی فهم انواع نسبی گرایی بوده است.روشدر گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و اسنادی و در بررسی آن از روش های فراتحلیل و نیز تحلیل فلسفی استفاده شده است.یافته هاآثار گوناگونی تلاش داشتند تا دسته بندی جامع و مانعی از انواع نسبی گرایی ارائه دهند. در این مقاله تلاش شد ابتدا انواع نسبی گرایی از منظر اندیشمندان گوناگون که به این مهم پرداخته اند، تقریر و سپس این دسته بندی ها مورد بررسی و نقد قرار گیرد.نتیجه گیریبه نظر می رسد تاکنون دسته بندی جامع و مفیدی ارائه نشده است که امکان فهم و تفکیک صحیح میان انواع نسبی گرایی را به وضوح بیان کند. این تحقیق می تواند درآمدی برای نیل به دسته بندی مطلوب و ارزش گذارانه در این زمینه باشد.کلیدواژگان: معرفت شناسی، نسبی گرایی، فلسفه علوم اجتماعی، پارادایم قاره ای
-
صفحات 543-560هدفمحققان در پژوهش حاضر به بررسی موانع تاثیرگذار بر تحقق علوم انسانی قرآن بنیان و ارائه راهکارهای مناسب به منظور تحقق آن در جامعه پرداخته اند.روشروش تحقیق در این پژوهش آمیخته و ترکیبی، در بخش کیفی به شیوه نظریه برخاسته از داده ها و در بخش کمی، توصیفی از نوع پیمایشی است. ابزار بخش کیفی شامل مصاحبه با20 نفر از متخصصان مراکزآموزش عالی و حوزه علمیه کازرون است که به شیوه هدفمند با استفاده از افراد کلیدی در حد اشباع نظری انتخاب و انجام شده است. در بخش کمی نیز بر اساس نمونه گیری غیر احتمالی، تعداد 103 نفر افراد کلیدی مراکزآموزش عالی و حوزه علمیه انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته در اختیارشان قرار گرفت.یافته هاموانع تاثیرگذار بر علوم انسانی قرآن بنیان، شامل چهار بعد ضعف در اندیشه ورزی، مهارتهای انسانی ناقص، ضعف در ارزشگذاری و ضعف در بینش اند؛ که از بین آنها مهارت انسانی ناقص، اندیشه ورزی ضعیف، ضعف در ارزشگذاری و ضعف بینشی از نظر اولویت، جزء مشکلات تلقی شدند.نتیجه گیریتوجه به اندیشه ورزی، نوآوری ها در چارچوب اندیشه ها و ارزشهای اسلامی، ارزش دادن به علوم انسانی بومی و تقویت بینش دانش آموزان، دانشجویان و محققان می تواند موانع تحقق علوم انسانی قرآن بنیان را کم رنگ سازد.کلیدواژگان: علوم انسانی قرآن بنیان، علوم انسانی اسلامی، رویکرد آمیخته
-
صفحات 561-578هدفهدف نویسنده در این مقاله، دستیابی به خاستگاه توحیدی زبان رمزی الگوها و ساختارهای هندسی برخاسته از سنتهای آسمانی و ملکوتی در خلاقیت حاصل از آفرینش کعبه و آثار هنر و معماری اسلامی بوده است.روشراهبرد این پژوهش از نوع کیفی بوده و با رویکرد توصیفی تحلیلی و تفسیری به انجام رسیده است.یافته هاتبیین شواهد قرآنی عالم مثال و ویژگی های شکلی نقشمایه ها و نظام ترکیب بندی حاکم بر آرایه ها و احجام آثار هنر و معماری اسلامی با ابتنا بر وجاهت رمزی شکل خانه کعبه و مرکزیت آن در عالم.نتیجه گیریشکل کعبه از دلالتهای رمزی کعبه و برخاسته از الگوی بیت المعمور در عالم مثال و الگوی عرش در عالم ملکوت است. از دلالتهای توحیدی هندسه کعبه، ابتنای آن بر ارکان چهارگانه توحید، تنزیه، تحمید، تهلیل و تکبیر است. از دلایل وجاهت رمزی آثار هنر و معماری اسلامی، کم رنگ بودن انگیزه های فردی، تجلی حقایق باطنی جهان محسوس در صور شهودیافته عالم مثال و وجود سبکی منسجم و قدرتمند طی قرون متمادی جهان اسلام است. از دلالتهای توحیدی هندسه حاکم بر آرایه ها و نظام ترکیب بندی آثار هنر و معماری اسلامی، تجلی صور تنزیهی آرایه های هندسی و نقشمایه های اسلیمی و ختایی و ایجاد وحدت از طریق حضور هندسه ای کیفی با ابتنا بر اصل مرکزیت در ساختار کلی اثر با رعایت تناسبات لازم در هم نشینی عناصر سازگار و مکمل و سازمان بندی مرکزگرایانه فضا و پیوند میان فرم و فضا از طرق مختلف محوربندی فضایی، رعایت اصل تقارن و سیال گردانیدن فضا با حفظ استقلال بخشهای مختلف بناست.کلیدواژگان: قرآن، هنر و معماری اسلامی، توحید، هندسه
-
صفحات 579-594هدفهدف از انجام این پژوهش، شناسایی چگونگی کاربست اشیا و جمادات محیطی در سیره فرهنگی معصومان(ع) برای به دست آوردن الگوی مناسب در تعلیم و تربیت دینی جامعه بود.روشروش تحقیق در این پژوهش، به صورت کتابخانهای و توصیفی- تحلیلی بود.یافتهها:پیامبران و امامان(ع) در راستای نقش تعلیمی و تربیتی خود، به نگرشسازی دینی پرداخته، ذیل آن به انتقال نگرش توحیدی و نگرش صحیح به دنیا و آخرت، با به کارگیری اشیا اقدام کردهاند. در مرحله، دوم برای گرایشسازی دینی از اشیا استفاده کرده و در این راستا به ایجاد گرایش به اهل بیت(ع) و ایجاد گرایش به اعمال صالح پرداختهاند. در مرحله سوم، کاربست اشیا را بستری برای انتقال آداب و رسوم و رفتار دینی قرار دادهاند. بنابر این، کاربست اشیا در سیره معصومان(ع) در هر سه نظام فرهنگ به عنوان یک روش مستقل قابل مشاهده است. نتیجهگیری: نخست، لزوم توجه به ابزار کمک آموزشی در فرایند انتقال فرهنگ دینی و پرهیز از اتکای صرف به انتقال گفتاری فرهنگ؛ دوم، بهرهبرداری از تمام فضای دانشگاه در این حوزه و عدم انحصار آموزش فرهنگ به فضای کلاس درس؛ سوم، توجه به موضوع کاربست اشیا به عنوان عامل مکمل و مسهل در موضوع «فرهنگپذیری».کلیدواژگان: سیره معصومین، فرهنگ دینی، تعلیم و تربیت دینی، کاربرد اشیای محیطی
-
صفحات 595-608هدفدین اسلام با رویکرد کمال جویی انسانی، آزادی و استفاده صحیح از اختیار انسانی را از مهم ترین ابزارهای رسیدن به این هدف می داند. به علاوه، دست یافتن به اندیشه های صحیح و قابل اعتماد نیز از مهم ترین دغدغه های انسان به شمار می آید. علامه طباطبایی در زمینه مبانی نظری دین مقدس اسلام در زمینه آزاد اندیشی با استفاده از روش تفسیری قرآن به قرآن مطالب ارزشمندی بیان کرده است. هدف این مقاله، دستیابی به مبانی و اصول آزاد اندیشی از منظر اسلام به منظور مصون ماندن تفکر آزاد انسانی از انحراف بوده است.روشدر این نوشتار با رویکرد توصیفی و تحلیلی به بررسی مبانی و اصول آزاداندیشی از منظر اسلام با محوریت اندیشه های علامه طباطبایی پرداخته شده است.یافته هاخدامحوری، اختیار، ثابت بودن حق و باطل، عقل گرایی، کرامت انسانی، کمال گرایی و غیب پذیری، از جمله مبانی؛ و آزادی در محدوده شریعت، آزادی بیان و ترویج اندیشه، تبیین حق از باطل، اجبارستیزی و یقین گرایی از جمله اصول آزاد اندیشی از منظر اسلام است.نتیجه گیریهر چند انسان آزاد آفریده شده است، اما اگر آزاد اندیشی خود را در چارچوب اندیشه ها و آموزه های اسلامی قرار ندهد، خطاپذیری اندیشه های او فراوان خواهد بود. دین اسلام برای تفکر آزاد یک سری اصول و مبانی دارد که رعایت آنها باعث می شود اندیشه های انسانی از دقت لازم برخوردار باشد و از انحرافات فکری مصون بماند.کلیدواژگان: مبانی، اصول، آزادی، اندیشه، اسلام
-
صفحات 609-632نظریه فطرت، از بنیادی ترین مفاهیم در پارادایم اسلامی، سرشتی را برای انسان تصویر می کند که فراگیر، تبدیل ناپذیر، غیراکتسابی و مصون از خطاست و به نوعی تنها به انسان اختصاص دارد. از این رو بررسی ابعاد اثرگذاری این نظریه قادر خواهد بود تغییراتی اساسی را- با توجه به رویکرد تربیت محور خود، در میان کلیه حیطه ها و عرصه های نظری و سیاستگذاری در نحوه دخالت دولتها و حکومتها- در جوامع بشری مبتنی بر قبول و پذیرش این نگاه توحیدی به همراه داشته باشد. از طرف دیگر، نظریه های هنجاری در حیطه سیاستگذاری اجتماعی(نظریه های لیبرالیسم با تاکید بر نئولیبرالیسم، محافظه کاری، سوسیالیسم، و سوسیال دموکراسی) همواره به عنوان چارچوب ارزشی، تاثیر مهمی بر تصمیمات اجتماعی دولتها و حکومتها دارند.هدفمحققان در مقاله حاضر به این پرسشها پاسخ داده اند که دستاوردهای نظریه فطرت در حیطه سیاستگذاری اجتماعی با تاکید بر نظریه های هنجاری چیست و چگونه می تواند به تحول در عرصه جامعه ایران و جامعه جهانی بینجامد.روشاین مقاله به روش تطبیقی با بهره گیری از آثار عارف حکیم، آیت الله میرزا محمدعلی شاه آبادی و نظریه های هنجاری نگاشته شده است. پژوهش به روش اسنادی انجام شده و در بخش تبیین مدعا، تحلیل و تفسیر محتوای آثار مکتوب ایشان مد نظر بوده است.یافته ها و نتیجه گیریتبیین زمینه های شکل گیری و بنیانهای نظری، اهداف، تعاریف، نهادهای اجرایی آن و مولفه های اصلی در جهت ترسیم یک نظریه هنجاری اسلامی مبتنی بر نظریه فطرت.کلیدواژگان: سیاستگذاری اجتماعی، نظریه فطرت، سیاست اجتماعی، نظریه های هنجاری
-
صفحات 633-656هدفهدف محقق در این مقاله، ارزشیابی همخوانی ها و ناهمخوانی های برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده اخلاق اسلامی بود.روشروش پژوهش حاضر، ترکیبی و جامعه آماری آن را 37 استاد و 273 دانشجو و نمونه آماری را کل اساتید(37 نفر) و 157 دانشجو تشکیل می داد که بر اساس جدول مورگان به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه اساتید و دانشجویان با 52 و 48 سوال و پایایی 955/0 و 972/0، فرم مشاهده تدریس 47 سوالی با پایایی940/0، آزمون 40 سوالی ارزشیابی آموخته ها با پایایی652/0، تحلیل سرفصلها و محتوای انتخاب شده برای تدریس و مصاحبه استفاده شد.یافته هاتجزیه و تحلیل داده ها بر اساس آزمون تی تک گروهی در قالب نرم افزار اس.پی.اس.اس و تحلیل کیفی نشان داد: نیازهای مبنا قرارگرفته در تدوین اهداف درس تا حدودی پوشش دهنده نیازهای فردی و اجتماعی دانشجویان در یک جامعه اسلامی است. میزان همسویی بین سرفصلها با اهداف درس، نسبتا مطلوب است. میزان همخوانی محتوای انتخاب شده اساتید با سرفصل این درس مطلوب نیست. میزان دستیابی دانشجویان، به اهداف درس اخلاق اسلامی در سطوح شناختی، عاطفی و رفتاری، نامطلوب است.نتیجه گیریهمخوانی بین سه برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده درس اخلاق اسلامی دانشگاه ها، با توجه به عناصر برنامه درسی، مطلوب نیست.کلیدواژگان: ارزشیابی برنامه درسی، برنامه درسی قصد شده، برنامه درسی اجرا شده، برنامه درسی کسب شده، درس اخلاق اسلامی
-
صفحات 658-666
-
Pages 503-518ObjectivesNaturalists don’t accept metaphysics as a priori knowledge and prior to science and believe that there is no extra scientific route to metaphysical understanding. In this view, science, as an empirical study, is prior to metaphysics and metaphysicians’ aim to do metaphysics wholly within the bounds of contemporary science. The purpose of this paper is to examine whether (1) is the naturalist view of this matter a coherent viewpoint? And (2) whether scientific theories are formulated and grown up in accordance with the naturalist pattern or not?MethodThe method of the present article is documentary-analytical. Results andConclusionNaturalist’s position is not justifiable. In fact, I offer arguments that show naturalist’s position is self-defeating; and scientific theories, practically, don’t arise according to naturalist’s position.Keywords: scientific naturalism, metaphysic, science, scientism
-
Pages 519-542Continental philosophy of social sciences is observed in hermeneutic tradition and critical genealogy. The variability of independent variables of relativity will result in the dependent variables of relativity.ObjectivesThe purpose of the present survey is to analyze different kinds of relativism.MethodThe method of the research is library studies and documentary an ultra analysis and philosophical methods.ResultsThe results of the present study indicate that different scientific works attempt to form a comprehensive categorization of different kinds of relativism. The article analyzed and criticized different kinds of relativism from the viewpoint of different scholars.ConclusionThe author of the article concluded that there has not been a comprehensive categorization to understand and differentiate different kinds of relativism. The present research can be considered as an initial step to gain the mentioned purpose.Keywords: epistemology, relativism, philosophy of social sciences, continental paradigm
-
Pages 543-560ObjectivesThe main theme of the article is to analyze the Preventive Factors in Achieving Quran Based Human Sciences and finding a solution to actualize Human Sciences Based on the holly Quran.MethodThe research method in this article is mixed, which combines the qualitative section with the Grounded Theory and in quantitative is descriptive survey type. The qualitative instrument includes interviews with 20 specialists from the Kazerun higher education centers and Seminary, which was selected in a Purposive way using key subjects in theoretical saturation. In the quantitative research section, based on Non-probable sampling, 103 key people were selected from the centers and researcher-made questionnaire was provided to them.ResultsThe results show that there are four barriers for the realization of Quran- based humanities sciences including weakness in thinking, incomplete human skills and weakness in the value of defect in insight. Among them, incomplete human skills, poor thinking, weakness in value and insight of Priority were considered as a problem.ConclusionBased on the results of the research, we can say that attention to wisdom and innovation in the framework of Islamic values, Valuing to native humanities and reinforcing the insights of students and researchers can probably reduce barriers for the realization of the Quran Based Human Sciences.Keywords: quranic humanities, islamic human sciences, mixed method
-
Pages 561-578ObjectivesThe present research aims to reach the monotheism origin of symbolic language of the patterns and geometric structures resulted from heaven and celestial traditions in the creativity resulted from the creation of Ka'bah [cube-like and sacred temple at Mecca] and the Islamic art and architecture works.MethodThe methodology is descriptive – analytic and the method of analysis is deductive by the approach of comparative.ResultsTo explain Qur'an evidences of the example world and the shape features of drawings and the system of combination dominant on the presentations and volumes of the Islamic art and architecture works based on symbolic beauty dominant on the House of Ka'bah and its centricity in the universe.Conclusion1- Of the symbolic implications of Ka'bah is shape of Ka'bah, the best sample and an example of all holy places that has been built on the earth and driven from Bait al Mamoor pattern in the world of example and that pattern of the heaven in the world of celestial world. This points to Quran document of example world. 2-Of monotheism implication of Ka'bah geometry is the secret of square of Ka'bah and Bait al Mamoor and heaven based on fourfold principles of monotheism, purifying, praising God, glorification, eulogy. 3-Of the reasons of symbolic beauty in the Islamic art and architecture is personal motivations pallor, manifestation of inner of the sensitive world in the evident figure of example world and presence of coherent and style during continuous periods of Islamic world. 4-monotheism implications of geometry dominant on the arrays and the system of combination of the Islamic art and architecture, manifestation of figures of geometry purifying in the geometry arrays and islimi and Khatayi drawings and making unity through presence of quality geometry based on the principle of centrality and general structure of the work considering necessary proportions and principles and regulations accompanied by adapted and supplemented elements and organizing the space centrism and bond between form and space by several ways of spatial axis, considering symmetry principle and make the space fluid by keeping the independence of several sections of the building.Keywords: quran, islamic art, architecture, monotheism, geometry
-
Pages 579-594ObjectivesThe purpose of this research is to identify how to apply the environment and objects in the culture of the innocent in order to obtain an appropriate model for the education of the society.MethodIn this research, the data collection method is library and descriptive-analytical.ResultsProphets and Imams, in line with their educational and educational role, have turned to religious attitude, and following it, the transfer of the monotheistic attitude, the transfer of the correct attitude to the world and the transfer of the correct attitude to the hereafter, have been implemented by the objects. In the second stage, they have used objects for religious orientation, and in this regard, they have focused on creating a tendency toward Ahlul-Bayt and creating a tendency toward good deeds. In the third stage, they put objects in order to convey customs and religious practices. Therefore, the use of objects in the family of the infallible can be seen in all three systems of culture as an independent method.ConclusionFirst of all, it is necessary to pay attention to the educational aid in the process of transferring religious culture and avoiding the mere reliance on spoken word transmission of culture, second, the exploitation of the entire university space in this area and the non-monopoly of teaching culture to the classroom space, The use of objects as a complementary factor in the subject of "culture-making" is the result of this research.Keywords: biography of infallible, religious culture, religious training, use of environment, objects
-
Pages 595-608ObjectivesIslamic religion, with its approach to human perfection, sees freedom and thought as one of the most important means of achieving this goal. In addition, finding trusted thoughts is one of the most important human concerns Allameh Tabatabai is one of the great Shiite thinkers who has expressed valuable material in the field of theoretical foundations of Islamic holiness in the field of free thought through the Qur'anic interpretation of the Qur'an. The purpose of this article is to achieve the principles of free thinking from the perspective of Islam in order to preserve the free human thought.MethodIn this article, the descriptive and analytical approach, the principles of free thinking from the perspective of Islam, according to Allamah Tabatabai's thoughts, has been examined.ResultsThe results of the article indicate that : theocentrism , freedom, truth, rationality, human dignity, perfectionism, including the foundations and freedoms within the limits of the Shari'a, freedom of speech and the promotion of thought, correct and incorrect explanation, avoidance of coercion, include the principles of free thinking in Islamic Viewpoint.ConclusionAlthough freedom has been made for human beings, but if its free thinking is not in the Islamic framework, the mistake in its thoughts is very abundant. Islam provides a set of principles of free thinking that allow human thinking to be precise and safe deviations.Keywords: principles, liberty, thought, islam
-
Pages 609-632The FETRAT (original nature) theory, as one of the most fundamental concepts in Islamic paradigm, portraits a nature for human being which is comprehensive, unchangeable, non-acquired and immune to human error and indeed it is somehow dedicated to human being only.Accordingly, studying the dimensions of effectiveness of this theory would be able to make fundamental changes, due to its training-based approach, in all theoretical fields as well as policy-making areas towards intervention of governments and states in human communities which accept the monotheistic view. On the other hand, the normative theories in area of social policy-making (including theories of liberalism, emphasis on Neoliberalism, conservatism, socialism and social democracy) as valuable frameworks have important influences on social decisions made by the governments and states.AimThe article addresses the question of what would be the achievements of the theory of FETRAT in social policy-making, with an emphasis on normative theories; as well as the question of how it can lead to changes in Iranian society and the international community.MethodThrough utilizing the ascription way it has considered the contents of written works of theologian Ayatullah Mirza Muhammad Ali Shah Abadi in explaining the claim, analyzing as well as its interpreting. Results andConclusionThe results of the present article indicate that the authors try to explain the groundwork for formation and theoretical bases, objectives, definitions, its administrative organs and the main components in order to draw an Islamic normative theory based on the theory of FETRAT.Keywords: social policy-making, FETRAT theory (original nature), social training, social policy, normative theories
-
Pages 633-656ObjectivesPurpose of this study is to evaluate the three fold levels of intended, implemented and Attained Islamic ethics course.MethodThe Research method of the research is a combination method (quantitative and qualitative). Statistical population consisted of 37 professors and 273 students and the sample full of teachers (n = 37) and 157 students were selected at Stratified random way. For data collection two following methods were used: The teachers' questionnaire with the reliability of 0.955 and student questionnaire with the reliability of0.972. 52 and 48 questions, Teaching observation form with 47 questions the reliability of the 940/0, Test with 40 question to evaluate the learned with reliability of 652/0, Analyzing the curriculum and the selected content to teach and interview were used.ResultsData analysis is based on one group T test at SPSS software and quantitative analysis showed: Basic needs were partly for private purposes in developing personal and social needs of students in an Islamic society was Suitable. The relatively favorable attunement between curriculums with course objectives between the selected content teachers and with headlines lesson is not favorable. Achieving the goals of Islamic ethics in levels of cognitive, emotional and behavioral is undesirable.ConclusionThe amount of consistency and coordination among the intended curriculum, implemented and attained Islamic ethics coarse with regard to elements of the curriculum is not desirable.Keywords: curriculum evaluation, curriculum intended, implemented, attained, islamic moral course