فهرست مطالب

قبسات - پیاپی 45 (پاییز 1386)

فصلنامه قبسات
پیاپی 45 (پاییز 1386)

  • 190 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1386/09/07
  • تعداد عناوین: 8
|
  • احمد بهشتی صفحه 5
    هرچند فرقه های اسلامی در اصل مسئله نبوت، چندان اختلافی با یکدیگر ندارند، در موضوع امامت، اختلاف آن ها گسترده است. برخی به طور کلی امامت را انکار کرده اند، ولی بیشترشان نیز ضرورت آن را پذیرفته اند. اینان بر دو دسته اند: گروهی نصب امام را بر خدا واجب ندانسته اند از همین رو، ضرورتی نمی بینند که او معصوم و از هر جهت کامل باشد. شیعیان معتقدند امام باید معصوم و منصوب از طرف خدا باشد. در این نوشتار، با آرای فرهیختگانی همچون ابن سینا، سهروردی، صدرالمتالهین، ابن عربی، مولوی، سید حیدر آملی و امام فخر رازی آشنا می شویم. وی می گوید شیعه امامیه، قطب عالم امکان را [که] صوفیه ضرورت وجود او را در هر عصری لازم شمرده اند امام معصوم و صاحب الزمان و غایب و منشا معجزه ها و خارق عادت ها می شمارند و حق با آن هاست. پایان بخش این نوشتار، مروری است بر روایت هایی که الهام بخش این فرهیختگان در اعتقادشان در مسئله امامت بوده است.
    کلیدواژگان: امام، پیامبر، قطب، عصمت، غیبت، صاحب الزمان
  • ابراهیم کلانتری صفحه 21
    اهل بیت، در قرآن کریم، روایت ها و عرف جامعه اسلامی بر چه کسانی اطلاق می شود؟ و نقش آنان در حیات جاودانه قرآن چیست؟ پژوهش درباره این مسئله مجال بیشتری می خواهد، ولی این نوشتار می کوشد به طور فشرده و با استناد به منابع معتبر، به بررسی اجمالی آن بپردازد. بی تردید، این مسئله از آغاز پیدایی مباحث تفسیری و کلامی در جهان اسلام همواره مورد توجه اندیشمندان این حوزه ها بوده است، ولی اهمیت آن در اندیشه اسلامی به ویژه در عصر حاضر چنان است که امکان پژوهش های بسیار درباره آن وجود دارد. در این نوشتار، روشن می شود که اهل بیت تنها بر گروه اندکی از خاندان پیامبرگرامی اسلام اطلاق می گردد که بنا بر صراحت بیان آن حضرت، میان آنان و قرآن پیوندی همیشگی برقرار است. این پیوند ابدی، جایگاه ویژه ای را برای اهل بیت در کنار قرآن رقم زده است که اگر به دقت بررسی شود، ره آورد ارجمندی را درباره حیات جاودانه قرآن در پی خواهد داشت. نگارنده می کوشد تا با این رویکرد، به مطالعه پیوند قرآن و اهل بیت بپردازد.
    کلیدواژگان: اهل بیت، قرآن، حیات جاودانه، پیوند قرآن و اهل بیت
  • علی ربانی گلپایگانی صفحه 41
    در نوشتار حاضر، دلایل عقلی لزوم عصمت امام تبیین و تحلیل شده است. چکیده این دلایل به قرار زیر است. اساسی ترین ملاک نیازمندی مومنان به امام، معصوم نبودن آنان است. هرگاه این ملاک در امام نیز نباشد، به امام دیگری نیاز خواهد بود و لازمه آن تسلسل محال است. شریعت اسلام، پس از پیامبر، باید برای مکلفان حفظ و تبیین شود. این آرمان، بدون عصمت امام به دست نخواهد آمد. در شریعت اسلامی، اطاعت از امام، همچون اطاعت از پیامبر، بدون هیچ قید و شرطی واجب شده است. وجوب اطاعت از چنین فردی در گرو معصوم بودن او است. تحقق کامل هدف های امامت، در گرو آن است که امام مورد اطمینان کامل و همه جانبه مردم باشد. چنین اطمینانی، بدون عصمت به دست نخواهد آمد. از دیدگاه اسلام، امام جایگاه علمی و معنوی ویژه ای دارد که از افراد عادی بالاتر است. اگر معصوم نباشد، چه بسا مرتکب گناه شود و در نتیجه، مقام او از افراد عادی نیز فروتر شود.
    کلیدواژگان: امام، امامت، عصمت، خرد، عقل، شریعت اسلامی، اطاعت، خطا، گناه، امت اسلامی، مکلفان، اغراض امامت، حفظ، تبیین
  • قاسم اخوان نبوی صفحه 67
    مسئله امامت درتاریخ اندیشه اسلامی و نیز رویکردهای مختلف به این موضوع پیشینه ای طولانی دارد. رویکرد علامه به این موضوع که به آیات قرآن، روایت ها و مبانی عقلی مستند است، بسیار مهم می نماید. بر اساس دیدگاه ایشان امامت عبارت است از ولایت برهدایت و رساندن مردم به سوی کمال و سعادت می باشد و ریاست و پیشوایی در امور دین و دنیا از شوون آن است. در ادامه به بررسی مبانی و پیش فرض های رویکرد ایشان درباره این مسئله خواهیم پرداخت
    کلیدواژگان: ریاست، زعامت، امام، ظاهر، باطن، ولایت
  • محمدحسن قدردان قراملکی صفحه 79
    این نوشتار به این پرسش پاسخ می گوید که چرا اهل سنت با وجود نصوص فراوان بر امامت حضرت علی، آن حضرت را از مقام امامت و خلافت حذف کردند؟ نویسنده با استقراء در آثار اهل سنت و نیز در آثار برخی معاصران، به ده توجیه دست یازیده و در ذیل آن ها به بررسی این توجیه ها پرداخته است
    کلیدواژگان: شیعه، اهل سنت، صحابه، امامت، نسخ امامت، خلافت بلافصل و مع الفصل، اصل ترتب و اولویت، بیعت، ولایت معنوی، سکولار
  • محمد محمدرضایی صفحه 107
    این نوشتار بر آن است تا رابطه امامت در دیدگاه تشیع را با سکولاریسم بررسی کند. نخست دلایل ضرورت نبوت و آموزه های انبیای الهی برای سعادت انسان بررسی می شود و سپس به اثبات می رسد که دین اسلام از چنان جامعیتی برخوردار است که برای همه نیازهای انسان و جنبه های وجودی او طرح و برنامه دارد. اسلام تنها به جنبه فردی خلاصه نمی شود؛ زیرا لازمه اجرای احکام دینی از جمله تحقق عدالت، تشکیل حکومت و تدبیر امور دنیوی مردم است. در ادامه، معنای لغوی و اصطلاحی امامت از دیدگاه تشیع بررسی شده است. امامت به معنای تداوم رسالت انبیای الهی است. در واقع، پس از پیامبر، امامان معصوم عهده دار تبیین وحی و تدبیر امور دنیوی مردم هستند و در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عج)، فقی هان جامع الشرایط که آگاه به قوانین اسلامی و عادل و کاردان و مدیر و مدبر هستند، نیابت عام آن حضرت را به عهده دارند. سپس، معنای سکولاریسم و زمینه های ظهور آن بررسی شده است. اساسا این گونه ایدئولوژی، یک پدیده غربی است که خاستگاه آن جامعه غربی و آیین مسیحیت است. در ادامه، مبانی سکولاریسم که عقل گرایی و علم گرایی است، بررسی و نقد شده است. درواقع علم گرایی، نوعی مادی گرایی و عقل گرایی نیز نوعی محدودیت بی دلیل برای گستره فعالیت عقل است. در پایان، این نکته به اثبات می رسد که آموزه امامت در شیعه، با سکولاریسم ناسازگار است.
    کلیدواژگان: امامت سکولاریسم، جامعیت دین، نبوت، عقل گرایی، علم گرایی، متون مقدس
  • منصور میراحمدی صفحه 125
    امامت، رکن اساسی اندیشه سیاسی شیعه است و هر گونه نظریه پردازی درباره نظام سیاسی شیعه در دوران غیبت در نسبت با آن معنا می یابد. بر این اساس، در این مقاله، تلاش می شود با تحلیل مفهومی دموکراسی و توضیح مولفه های ذاتی و زمینه ای آن به نسبت سنجی امامت با مولفه های یاد شده پرداخته شود. از دیدگاه مقاله حاضر، امامت با مولفه های ذاتی دموکراسی سازگاری دارد، ولی مولفه های زمینه ای آن را بر نمی تابد. ازاین رو، در دو بخش جداگانه با توضیح مقصود خود ازمولفه های ذاتی و زمینه ای برمبنای تحلیل مفهومی دموکراسی، به نسبت سنجی یاد شده پرداخته می شود
    کلیدواژگان: امامت، دموکراسی، مولفه های ذاتی و زمینه ای، اقتدار جمعی، مشارکت مردمی، فردگرایی
  • محمدصفر جبرئیلی صفحه 153
    توجه به سیر تاریخی اندیشه های فکری عقیدتی، بسیار ضرورت دارد. در این میان، کم توجهی یا بی توجهی به سیر تاریخی اندیشه های شیعی و نیز در دست رس نبودن برخی از مهم ترین آثار کلامی متکلمان مذهب تشیع در سده های دوم، اوایل قرن چهارم از هشام بن حکم (179ق) تا ابوسهل نوبختی (311 ق) و ابن قبه رازی (پس از 319ق)، داوری در این باره را مشکل ساخته است. همچنین این عامل، سبب کج فهمی ها و برداشت ها و حتی انتساب های نادرست برخی آرا به شخصیت ها یا مکتب های فکری شده است. هر چند عنایت امامان شیعه? در ارائه نظریه و سپس تلاش محدثان و متکلمان ارجمند به ویژه در قرن سوم و چهارم در حراست، ضبط و گردآوری آن میراث گران سنگ، مبانی فکری نظری تشیع به ویژه در بحث «امامت» را به نسل های بعدی رسانده است. با بررسی سندی، تحلیل محتوایی، تبیین شرایط و موقعیت تاریخی و جغرافیایی، می توان در اثبات عقاید حق شیعیان امامی و نیز نقد و رد باورهای انحرافی آن به داوری نشست.
    کلیدواژگان: نظریه عصمت و هشام بن حکم، علم غیب و ابن قبه، ولایت تکوینی و تصوف، هشام بن حکم و تجسیم، سهوالنبی و الامام و عالمان قم، شیعه و معتزله، عصر ائمه و مخالفت با بحث های کلامی، مفوضه، غلات
|
  • Ahmad Beheshti Page 5
    Although Islamic sects do not have a lot of disagreements on the matter of prophecy itself, they do have an extensive conflict on the issue of Imamate. Some have totally denied Imamate but mostly have accepted its necessity. They are two groups: one group believes that it is not essential for God to appoint an Imam and for this reason they don’t believe that it’s necessary for Imam to be infallible and complete in all dimensions. Shi’ites believe that Imam must be infallible and appointed by God. In this writing we will become familiar with the views of intellectuals such as Ibn-Sina, Sohrevardi, Molla-Sadra, Ibn-Arabi, Molavi, Seyyed Heidar Amoli, and Imam Fakhr Razi. He says that Shi’ite count the very centre of the world of contingency – which Sufis believe his existence in all times is necessary – to be the infallible Imam and the twelfth and absent Imam and also the origin of miracles and behaviors contrary to nature. At the end of this writing we will review some traditions that inspire the views of the discussed scholars.
    Keywords: Imam, Prophet, the very centre, infallibility, absence, the twelfth Imam
  • Ibrahim Kalantari Page 21
    Who are Ahl-ul-Beit in the language of Quran, traditions, and in the common convention of Muslims? And what is their role in the eternal life of Quran? Although a research in this field requires an extensive opportunity, the present article will try to find a brief answer in a condensed form and by referring to authentic sources. There is no doubt that from the beginning of appearance of interpretational and theological discussions in the world of Islam, the present discussion has always been noticed by the scholars of these fields, but its importance in Islamic thought and especially in the present time is somehow that the course of research in this field can never be stopped. It will be clarified in this article, that Ahl-ul-Beit is only used for a certain group of Prophet Mohammad’s family (peace be upon Him) which according to an unambiguous tradition of Hazrat, there is a permanent tie between them and the Quran. This eternal tie has created a special position for Ahl-ul-Beit beside Quran which if precisely studied and researched, it will have a worthy outcome regarding the eternal life of Quran. The author tries to study the tie between Quran and Ahl-ul-Beit from this perspective and make the result available for the learned.
    Keywords: Quran, eternal life, the tie between Quran, Ahl, ul, Beit
  • Ali Rabbani Golpayegani Page 41
    In the present writing the rational reasons of the necessity of Imam’s infallibility is explained and analyzed. The summary of these reasons is as follows:The main criterion of the Muslim’s need to Imam is that they are not infallible. Once this criterion is not present in Imam as well, another Imam will be needed and this will result in impossible sequence. After Prophet Mohammad (peace be upon Him), Islam should be saved and elaborated for the obliged. This goal will not be obtained without Imam’s infallibility. In the religion of Islam, obedience of Imam is obligatory just like obedience of Prophet Mohammad (peace be upon Him), without any limitation and condition. The necessity of obedience of such a person depends on his infallibility. The complete fulfillment of Imamate’s goals depends on the complete and full-scale trust of people to Imam. Such a trust is not achievable without infallibility. From Islam’s perspective Imam has a special scientific and spiritual position which is higher than usual people. If Imam was not infallible, he would perhaps commit a sin and consequently find a lower position than usual people.
    Keywords: Imam, Imamate, infallibility, minor, reason, Islamic law, obedience, mistake, sin, Islamic Ummah, the obliged, Imamate goals, maintenance, explain
  • Ghasem Akhavan Nabavi Page 67
    Imamate and the different approaches to this subject have a long record in the history of Islamic thought. Investigation of Tabataba’i’s approach to this subject which is documented with Quran’s verses, traditions, and rational principles, seems very important. According to his view Imamate means saintship of guidance and conveying people towards perfection and prosperity and it has the dignity of headship and leadership of worldly and religious matters of people. Then we will consider the foundations and presupposition of his approach about this subject.
    Keywords: headship, directorship, Imamate, external, internal, saintship
  • Mohammad Hasan Ghadrdan Gharamaleki Page 79
    The present article will try to answer this question that why do Sunnis eliminate the great honor of Ali (peace be upon Him) from the position of Imamate and caliphate while there are various texts that show his Imamate. Using induction in the Sunni works and also some contemporary works, the writer has collected ten rationalizations and has analyzed and investigated each one.
    Keywords: Shiite, Sunni, the Companions of the Prophet, Imamate, abrogation of Imamate, immediate, separated caliphate, the principle of appointment, the principle of successive order, priority, oath of allegiance, spiritual saintship
  • Mohammad Mohammad, Rezai Page 107
    This article will study the relation between Imamate from Shi’ite’s perspective and secularism. First the reasons for the necessity of prophecy and the Divine prophets’ teachings for prosperity of human is investigated and presenting some reasons, it is demonstrated that Islam is comprehensive such that it has design and program for all human needs and all his existential aspects. Islam is not restricted to personal aspects, because the consequence of exercising religious injunctions including justice is to form a government and manage human’s worldly matters. Then the literal and terminological meaning of Imamate from Shi’ite’s perspective is investigated which indicates that Imamate means continuity of the Divine prophets’ missions. In fact after Prophet Mohammad (peace be upon Him), the infallible Imams are responsible for explaining the revelation and managing people’s worldly matters; and during the absence of the twelfth Imam (God hasten his glad advent), the fully qualified jurisprudent who are aware of Islamic laws and are just, expert, manager and judicious undertake the common deputyship of Hazrat. Then the meaning of secularism and the ground of its appearance is mentioned; such an ideology is basically a western phenomenon and its origin is the western society and Christianity. Then the principles of secularism which is rationalism and scientism is criticized: scientism is in reality a kind of materialism and rationalism is a kind of unjustified restriction for the range of reason’s activity. At the end it will be proved that the doctrine of Imamate in Shi’ite is not consistent with secularism.
    Keywords: Imamate, secularism, religious comprehensiveness, prophecy, rationalism, scientism, holy texts
  • Mansoor Mir, Ahmadi Page 125
    Imamate is the fundamental base of the political thought of Shi’ite and all theorizations regarding the Shi’ite’s political system during the absence period will become meaningful in relation with it. On this basis, analyzing the concept of democracy and explaining its essential and contextual elements, I will try to compare Imamate with the mentioned elements. From the perspective of the present article, Imamate is consistent with the essential elements of democracy but isn’t consistent with its contextual elements. Therefore I will explain in two separate parts what I mean from essential and contextual elements and on the basis of conceptual analysis of democracy I will do the mentioned comparison.
    Keywords: Imamate, democracy, essential, contextual elements, collective sovereignty, popular participation, individualism
  • Mohammad Sefr Jebreili Page 153
    Paying attention to the historical path of intellectual-belief thoughts is necessary. On the one hand neglecting and forgetting it and on the other hand lack and unavailability of some of the most important theological works of Shi’ite scholars and theologians in the second century and the beginning of the fourth century – from Hesham Ibn-Hakam (179 AH) to Aboo-Sahl Nobakhti (311 AH) and Ibn-Ghebeh Razi (after 319 AH) –, has made the judgment in this regard somewhat problematic; and perhaps it has resulted in misunderstanding and incorrect interpretation and even wrong attribution of some views and thoughts to people or schools. Yet the attention and notice of Sh’ite Imams (peace be upon Them) in presenting views and then the attempts of narrators and theologians in maintenance and protection, writing and recording, collecting and compiling the valuable inheritance, especially in the third and fourth centuries, has transformed the intellectual-theoretical principles and foundations of Shi’ism, especially in the subject of Imamate, to the next generation. By analyzing the chain of narrators and the content, explaining the conditions and the historical and geographical situations of these traditions, they can be used to judge about the proof of Shi’ite’s right beliefs or the criticism and rejection of its distorted beliefs.
    Keywords: theory of infallibility, Hesham Ibn Hakam, knowledge of absence, Ibn, Ghebeh, genetic saint, Sufism, Hesham Ibn Hakam, anthropomorphism, inadvertence of Prophet, Imam, Qom's scholars, Shiite, status, delegators, exaggerators