فهرست مطالب

مشکوه - پیاپی 116 (پاییز 1391)

فصلنامه مشکوه
پیاپی 116 (پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/10/02
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمد مهدی رکنی یزدی صفحه 4
    اسلام ستیزان هر چندگاه با برنامه ای طراحی شده، عواطف انسانی و دینی مسلمانان را جریحه دار می کنند. چندی پیش با نمایش فیلمی موهن، جسارتی بی شرمانه نسبت به پیامبر اعظم روا داشتند. نویسنده در پاسخ این اهانت با الهام از سوره مسد بیان می کند که میان انگیزه های ابولهب در صدر اسلام و تهیه کنندگان این فیلم، همانندی کامل وجود دارد؛ با این تفاوت که دشمنی ابولهب و همسرش در دوره جاهلیت بود و دشمنی اینان در عصری است که زمامدارانش مد عی حقوق بشر و احترام به مقد سات دینی هستند.
    کلیدواژگان: پیامبر اسلام، سوره مسد، ابولهب، اسلام ستیزی
  • حمیدرضا آژیر صفحه 10
  • مهدی ایزدی، باب الله محمدی نبی کندی صفحه 12
    سبک بیانی قرآن به گونه ای است که ارائه معانی و مفاهیم ژرف آن جز با افزودن عبارت های تفسیری مقدور نیست. از این رو با همه تلاشی که نویسندگان و مترجمان نموده اند، بازهم پاسخگوی خوانندگان نیست. دلیل این امر، وجود آیات مجملی است که دلالتشان روشن نیست. بنابراین مترجمان برای تبیین برخی آیات، افزوده های نمایان شده ای در ترجمه خویش به کار برده اند. اغلب این افزوده ها با استناد به تفاسیر و کتاب های سبب نزول یا مباحث کلامی و اصولی انجام شده است. مقاله حاضر افزوده های تفسیری برخی از آیات سوره های کهف و مریم را از شش مترجم معاصر «الهی قمشه ای، خرمشاهی، صفارزاده، فولادوند، مشکینی و مکارم» با توجه به تفاسیر و روایات موجود تحلیل و بررسی می نماید. در این زمینه ابتدا آیات و ترجمه آن استخراج گردیده و سپس نظریه های تفسیری برای تبیین کار مترجم آورده شده است و در پایان نیز تحلیل و بررسی بر اساس تفاسیر در هر آیه انجام گرفته است.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، سوره کهف، سوره مریم، افزوده های تفسیری، - - - ترجمه های معاصر
  • امیر سلمانی رحیمی صفحه 34
    امام علی بن موسی الرضا با گفتار و کردار ارزنده خویش به دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم، به یاران و شیعیان خود درس شجاعت، ایثارگری و ظلم ستیزی داده اند. واکاوی و معرفی این بعد از شخصیت آن امام همام که کمتر به آن توجه شده است می تواند در تقویت روحیه حق طلبی و ورود شیعیان و دوستداران عالم آل محمد به میدان امر به معروف و نهی از منکر موثر باشد.
    کلیدواژگان: امام رضا، شجاعت، امر به معروف و نهی از منکر
  • فاطمه شفیعی، آرزو پایدارفرد صفحه 47
    زینب کبری در حوادث جان گداز کربلا، به مقام انسان کاملی می رسد که شهادت برادر بزرگوار و دیگر یاران را «زیبا» می خواند. ایشان حقیقت دین را شناخت اسمای حسنای خداوند برای سلوک و وصال جمال مطلق الهی در واقعه کربلا می داند.
    در مقاله حاضر سعی شده است جایگاه و شخصیت حضرت زینب بر اساس آموزه های اسلامی و تعالیم قرآن، همچنین شناخت تفکر روشنگرانه ایشان با توجه به جمله حکیمانه «ما رایت الا جمیلا» بیان گردد. آنچه بیش از همه حائز اهمیت است علاوه بر ویژگی های شخصیتی ایشان، نگرش عمیق بانو درباره واقعه کربلا، به ویژه عاشورا و تبیین ماهیت موضوعاتی چون فتوت، نور و شهادت، حسن، جایگاه عاشق و تجلی عشق در خطابه این بانوی گران قدر است. شیوه پژوهش، تحلیلی و تطبیقی می باشد و منابع به صورت کتابخانه ای و با استفاده از دیدگاه متفکران دینی و از منظر هنر اسلامی گردآوری شده است.
  • سید مصطفی احمدزاده صفحه 71
    از زمانی که اسلام به هند راه یافت، قرآن کریم به عنوان قانون اساسی اسلام نیز مورد توجه مسلمانان هند قرار گرفت. از یک سو ترجمه و تفسیر قرآن کریم به زبان های اردو، هندی، فارسی، عربی و انگلیسی و از سوی دیگر، تاسیس مراکز آموزشی، تبلیغی و پژوهشی در حوزه علوم و معارف قرآن کریم در سراسر هند رواج یافت. تالیف و تدوین انبوهی از آثار قرآنی و تربیت هزاران مفسر، قرآن پژوه و قاری قرآن کریم، حاصل این تلاش ها و کوشش هاست. اوج این جنبش قرآنی، در تنوع تفاسیر قرآنی به لحاظ مذهب، روش، گرایش، سبک و زبان کاملا مشهود است.
    آنچه در این نوشتار مورد نظر است، گزارشی توصیفی از تفاسیر شیعی در هند است که گاه با تحلیل نیز همراه می باشد.
    کلیدواژگان: هنر، تفاسیر شیعه هند، تاریخ تشیع در هند، تاریخ تفسیر در هند
  • علی اکبری چناری صفحه 88
    فیض کاشانی فقیه، محد ث، مفسر، فیلسوف، و عارف بزرگ امامیه در سده یازدهم هجری و ابوحامد محمد غزالی فیلسوف، متکلم، فقیه و از بزرگ ترین علمای عرفان مسلک سده پنجم هجری، هر دو در آثار خود، به چگونگی عبادت خداوند و سیر وسلوک به سوی حضرت حق پرداخته اند. فیض به دلیل پایبندی شدید به شریعت وارده از پیامبر اکرم و ائمه اطهار و ابوحامد به دلیل اعتقاد راسخ به طریقت صوفیه و پیروی از طریقه صوفیان، هر یک روشی خاص در چگونگی مجاهده، ریاضت نفس و عبادت خداوند متعال و به طور کلی در سیر و سلوک ارائه داده اند. این دو عارف با وجود اختلاف نظر شدید در چگونگی مجاهده با نفس و ریاضت مرید در ابتدای راه سیر وسلوک، نقاط مشترکی در چگونگی روی آوردن سالک به سوی خداوند و خالی کردن دل از ماسوی الله با یکدیگر دارند. این مقاله به بررسی و تحلیل نقاط اختلاف و اشتراک فیض و غزالی در این باره می پردازد.
    کلیدواژگان: سیر و سلوک، عبادت خداوند، پیر و راهنما، فیض کاشانی، ابوحامد غزالی
  • حشمت کفیلی صفحه 106
    بسیاری از اشیای تاریخی موجود در موزه آستان قدس رضوی به گونه ای در روشن شدن زوایای تاریخ آستان قدس تاثیر دارند. یکی از این مجموعه ها شمعدان های دوره صفوی هستند که با روشنایی حرم مطهر و اماکن وابسته به آن مربوط می باشند و ویژگی های خاصی از نظر فرم، کتیبه ها و نقش های تزیینی دارند.
    در این مقاله که براساس مطالعات میدانی و کتابخانه ای تدوین شده، یک پایه شمعدان دوره صفوی به تاریخ946ق از نظر فرم و نقش و کتیبه آن بررسی گردیده و با توجه به کتیبه های قلم زنی شده بر بدنه آن، اثر و محل استفاده از آن معرفی شده است.
    کلیدواژگان: شمعدان، دوره صفوی، روشنایی، آستان قدس، کتیبه نگاری، دارالشفاء
|
  • Dr. Muhammad Mahdi Rukni Yazdi Page 4
    Once in a while, the antagonists of Islam hurt the feelings and religious emotions of the Muslims by a coordinated plot. Some time ago, they displayed shameful insolence towards the Holy Prophet (S.A.W.) by showing a disgusting and offensive film on the Holy Prophet (S.A.W.).In response to this insult and inspired by Sūrat al-Masad, the writer of the present article states that there is a total similarity between the motives of Abū Lahab in the early days of Islam and those of the producers of this film; with the difference that the enmity of Abū Lahab and his wife happens in the age of Paganism, whereas the enmity of these insulters is taking place in an era in which its statesmen claim supporting human rights and respecting religious sanctities.
    Keywords: Prophet of Islam (S.A.W), Sūrat al Masad, Abū Lahab, antagonism to Islam
  • Dr. Mahdi Izadi, Babullah MuḤammadi Nabi Kandi Page 12
    The expressive style of the Qur’ān is in such a way that presenting its deep meanings and concepts is not possible except by adding exegetical phrases to them. In order to explain some verses, the translators have used manifested addenda in their translation. These addenda have often been made with reference to commentaries, books concerning the occasions of revelation, or theological (kalāmī) and doctrinal (uṣūlī) discourses. The present article has analyzed and reviewed the exegetical addenda to some verses of Sūrat al-Kahf and Sūrat al-Maryam by six Qur‘ān translators: Ilāhī Qumshi’ī, Khuramshāhī, Ṣaffārzāda, Fūlādvand, Mishkīnī, and Makārim Shīrazī with respect to the existing interpretations and traditions. In this respect, first, the verses and their translations are extracted, then the exegetical theories for explaining the translator’s task are set forth, and finally, the analysis and review is performed on the basis of the interpretations of each one of the verses. In the meantime, Mishkīnī’s translation is found to be in the highest harmony with interpretations and ideological contentions.
    Keywords: the Holy Qur'ān, Sūrat al Kahf, Sūrat al Maryam, exegetical addenda, contemporary translations
  • Dr. Amir Salmani Rahimi Page 34
    With his precious sayings and actions, Imam ‘Alī b. Mūsā al-Riḍā (A.S.) has provided his companions and followers with lessons of bravery, self-sacrifice, and martyrdom-seeking in two direct and indirect ways. Searching into and introducing this dimension of the magnanimous Imam’s personality, to which little attention has been paid, along with introducing some of his companions who lived brave and self-sacrificed lives, can enhance truth-seeking and self-sacrifice spirit in the followers and devotees of the learned of the Prophet’s (S.A.W.) Household (A.S.).
    Keywords: bravery of Imam Alī b. Mūsā al Riḍā (A.S.), the learned of the Prophet's (S.A.W.) Household (A.S.), eulogies of Imam al Riḍā (A.S.), poets of Ahl al Bayt (A.S.), Imam al Riḍā's (A.S.) sīra in his speech, behavior
  • Fatema Shafii, Arezu Paydarfard Page 47
    In the heart-rending tragedy of Karbalā, Zaynab Kubrā (S.A.) achieves the status of the perfect human being who views the martyrdom of her brother and his companions as “beautiful”.It is tried, in the present article, to explain the status and personality of Ḥaḍrat Zaynab (S.A.) on the basis of Islamic doctrines and the teachings of the Qur‘ān as well as recognition of her intellectual thinking in relation to her wisely saying, “Mā ra’aytu illā jamīlā” (I saw nothing but beauty). What is of most importance besides her personality characteristics, is her profound insight concerning the tragedy of Karbalā, especially ‘Āshūrā and the elucidation of the nature of such issues as spiritual chivalry (futuwwat), light and martyrdom, beauty (ḥusn), the status of love, and the manifestation of love in the sermon of this noble lady. The research method is that of analytical-comparative and the sources have been compiled by library method using the viewpoints of religious thinkers and from an Islamic arts perspective.
    Keywords: personality of Zaynab (S.A.), beauty, the art of Āshūra, ḥūsn from the viewpoint of Zaynab (S.A.), “Mā raaytu illā jamīlā” (I saw nothing but beauty)
  • Dr. Sayyid Mustafa Ahmadzada Page 71
    Ever since Islam found its way into India, the Holy Qur’ān attracted the attention of the Muslims in India, as well. On one hand, the translation and interpretation of the Holy Qur’ān into various languages, and on the other hand, establishment of educational, propagational, and research centers in the field of sciences and knowledge of the Holy Qur’ān became prevalent throughout India. Writing and compiling a great number of Qur’ānic works and training thousands of commentators of the Qur’ān, Qur’ān researchers, and Qur’ān reciters, are the outcomes of these attempts and endeavors. The pinnacle of this Qur’ānic movement is quite obvious in its variety of Qur’ānic interpretations in terms of school, methodology, inclination, style, and language.
    Keywords: India, Shīī interpretations of India, History of Shīism in India, history of interpretation in India
  • Ali Akbar Chenari Page 88
    Fayḍ Kāshānī, the great Imāmī jurisprudent, ḥadīth scholar, philosopher, and mystic of the eleventh/seventeenth century and Abū Ḥāmid Ghazālī, the philosopher, theologian, jurisprudent, and one of the great Sunni scholars of mysticism of the fifth/eleventh century, have both dealt with the way to engage in devotional acts and spiritual journey towards Allah’s Presence. Fayḍ, due to his strong loyalty to the religious law (sharī‘a) established by the Holy Prophet (S.A.W.) and the Purified Imams (A.S.), and Abū Ḥāmid, for his firm belief in Sufism, have each presented a particular procedure for practicing self-mortification and self-discipline and, in general, spiritual journey. Despite their substantial disagreement as to how a disciple is to struggle against the carnal self and to practice self-discipline in the beginning of spiritual journey, these two mystics have common grounds in terms of dealing with spiritual journey towards God and purification of the heart of all other than God. This article examines and analyzes the differences and similarities of Fayḍ and Ghazālī in this respect.
    Keywords: spiritual journey, worship of God, spiritual master, guide, viewpoints of Fayḍ Kāshānī, Abū Ḥāmid Ghazālī
  • Heshmat Kafili Page 106
    Many of the historical objects preserved and displayed in Astan Quds Razavi Museum are somehow influential in clarifying some aspects of AQR’s history. One of these collections of objects is the candleholders of the Safavid period related to the lighting of the Holy Shrine and the affiliated places. This collection has specific features in terms of form, inscriptions, and decorative reliefs. Written according to the field and library studies, this article examines a candleholder base belonging to the Safavid period dated 946/1539 in respect to its form, reliefs, and inscription and introduces it and its place of use with reference to the inscriptions carved on it.
    Keywords: candleholder bases of the Safavid period, lighting, Astan Quds, inscribing, Dār al Shifā