فهرست مطالب

مشکوه - پیاپی 119 (تابستان 1392)

فصلنامه مشکوه
پیاپی 119 (تابستان 1392)

  • 160 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1392/07/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدهادی عبدخدایی صفحه 4
    علم الهی یکی از صفات ذاتی خداوند است و مهم ترین موضوع مورد اختلاف انسان الهی و مادی در مورد مبدا اول می باشد و ایمان به آن نقش مهمی در زندگی انسان دارد، هم در آدمی امید و اطمینان ایجاد می کند و به او توکل و آرامش می بخشد و هم او را از بدی ها و زشتی ها باز می دارد و روح وی را تزکیه و تصفیه می نماید؛ زیرا که هم خداوند را حاضر و ناظر می داند و هم آگاه به ظواهر و بواطن؛ چنان که فرمود: یعلم خائنه الاعین وما تخفی الصدور (غافر/19).
    در این مقاله ابتدا علم حصولی و حضوری بیان شده و سپس به نحوه علم الهی اعم از ذات و غیره و دلائل آن پرداخته است. در مورد گستره علم الهی و وسعت غیر متناهی آن، مطالبی همراه با دلائل عقلی و عملی بیان گردیده و به برخی از شبهات و پاسخ آنها اشارت رفته است، ضمنا مقایسه مختصری هم میان تورات و انجیل و قرآن کریم انجام یافته و در پایان آیات مقدسه قرآنی و روایات معصومین: ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: علم حضوری، علم حصولی، علم الهی، قرآن
  • نانسی ساکی صفحه 26
  • کاظم افرادی صفحه 49
    توصیف آرمان شهر یکی از مقوله هایی است که اندیشمندان مختلفی از جمله اندیشمندان مسلمان در طول تاریخ بدان پرداخته اند. در این میان دین اسلام نیز حامل تعالیم وحیانی و عقلانی است که آرمان شهر مطلوب انسانی را به تصویر می کشد. سلسله آرمان شهرگرایان مسلمان از فارابی آغاز شده و تا دوران معاصر امتداد داشته و یکی از متاخرترین اندیشمندان آرمان گرا آیه الله جوادی آملی است. پژوهش حاضر با هدف تبیین آرای آرمان شهری ایشان با روش توصیفی_ تحلیلی، ضمن ارائه چارچوبی کلی برای شناسایی نقاط کلیدی در تفکرات یک آرمان گرا و ارتباط بین آن نقاط، مدل تفکر آرمان شهرگرایی ایشان را بررسی نموده است. ایشان به عنوان یکی از اندیشمندان و فیلسوفان مسلمان معاصر معتقد است در دوران غیبت، امکان ایجاد حکومت اسلامی با هندسه مشخص وجود دارد. و در دوران ظهور نیز حضرت ولی عصر (عج) به عنوان انسان کامل، با قرار گرفتن در مسند حکومت، استعداد بالقوه مقام خلیفه اللهی در انسان ها را شکوفا می کند. مدینه فاضله ای که در نهایت تشکیل خواهد شد تنها پوسته محسوب می شود و بلکه هدف متوسط خلقت انسانی است؛ در حالی که انسان کامل، روح آن مدینه است.
    کلیدواژگان: آرمان شهر در مکتب اسلام، آیه الله جوادی آملی، حکومت اسلامی، مدینه فاضله مهدوی
  • زینب غلامی، بی بی حکیمه حسینی صفحه 77
    عمل صالح یکی از پر تکرارترین موضوعاتی است که در قرآن کریم مطرح شده است، تا انسان هوشیار شود و دریابد که تلاش های او در رسیدن به سعادت هر دو جهان نقش دارد و بدون شک نتایج اعمال به عاملان آن خواهد رسید. البته نباید از نظر دور داشت که عمل صالح مانند هر امر پسندیده همواره در معرض آسیب هایی قرار دارد که می تواند آنها را از دایره اعمال نیک خارج ساخته، تمامی تلاش های عاملان آن را بی نتیجه خواهد کرد. این مقاله شرحی است در بیان آسیب هایی که قرآن کریم در آیات خود انسان را متوجه آنها می کند. حب دنیا، ریا، عجب، ارتداد و کسالت از جمله آسیب های ذکر شده است.
    کلیدواژگان: عمل صالح در قرآن، آسیب های عمل صالح، قرآن
  • حسین طاهری وحدتی صفحه 96
    قرآن کتاب هدایت است. آموزه های آن در صورتی دست یافتنی می باشد که رویکرد مخاطبان آن معرفت شناسانه باشد. در غیر اینصورت محجور است و ارتباطی به زندگی فردی و اجتماعی ما ندارد. این نوشتار کوتاه، نگاهی است تامل گرایانه به تناسب میان حجم فعالیت های قرآن (به ویژه در حوزه پژوهش) و انطباق آن بر فرهنگ رفتاری و اعتقادی و میزان کنش پذیری ما از آنها که احساس می شود رضایت بخش نیست؛ نکاتی نیز به عنوان راه کار مطرح شده است.
    کلیدواژگان: پژوهش قرآنی، گفتمان قرآن پژوهی، تاثیرپذیری از آموزه های قرآن
  • جمال فرزند وحی، مینا یعقوبی، فرشته دارابی صفحه 103
    شیعه برای تفسیر اهل بیت: اهمیت فراوانی قائل است و سخن آنان در تبیین قرآن را، هم پایه سخن رسول خدا9 می داند؛ اما رویکرد اهل سنت نسبت به تفسیر آنان چگونه است؟ به بیانی دیگر، اهل بیت: چه تاثیری بر تفسیر اهل سنت گذاشته اند؟
    از آنجا که میزان اقبال و تاثیرپذیری اهل سنت از اهل بیت: در تفاسیر روایی آشکار است؛ ما نیز به بررسی تفسیر روایی شواهد التنزیل لقواعد التفضیل پرداختیم. زیرا یک تفسیر موضوعی درباره اهل بیت: است و از این منظر، شاخص و ممتاز می باشد.درهمین راستا علاوه بر بیان ویژگی های مهم تفسیر شواهدالتنزیل، به بررسی تعداد روایاتی که قول و فعل ائمه: است نیز پرداخته شده است.نتیجه به دست آمده نشان می دهدکه میزان روایات تفسیری اهل بیت:در تفسیر شواهد، بسیار بیشتر از میزان آن در مجموع صحاح شش گانه می باشد.همچنین مولف این کتاب به عنوان یک مفسر اهل سنت، اهمیت و اعتبار فراوانی برای تفسیر اهل بیت:قائل است.
    کلیدواژگان: اهل بیت (ع)، اهل سنت، تفسی روایی، شواهد التنزیل لقواعد التفضیل
  • علی جان سکندری صفحه 120
    جامعه انسانی همواره نیازمند تذکر و موعظه بوده از این رو، شایسته است مروری بر پیام اخلاق مدار امام رضا7 به عبدالعظیم حسنی داشته باشیم. از آسیب ها و خطرهایی که جامعه اسلامی ما را تهدید می کند، اهمیت ندادن به اخلاق اسلامی و آموزه های دینی است. از این رو ضرور به نظر رسید محتوای پیام را که دربرگیرنده تذکرات عمیق اخلاقی است، به عنوان منشور برادری در هفت محور بررسی و تحلیل کنیم.
    کلیدواژگان: منشور برادری، پیام منسوب به امام رضا7، عبدالعظیم حسنی، راست گویی و امانت داری، جدال و سفسطه
  • میثم جلالی صفحه 138
    کاشی های زرینفام ازجمله نفایس و یکی از مستندات در زمینه تاریخ و قدمت حرم حضرت رضا7 و شهر مشهد به شمار می آیند. قسمت عمدهای از این کاشی ها به قرون ششم تا هشتم هجری تعلق دارند. خوشبختانه بخش زیادی از این کاشی ها هنوز در جای خود محفوظ مانده و بخشی نیز، ازجمله محرابها به موزه آستان قدس رضوی منتقل شده اند. در این مقاله به اختصار، به معرفی کاشی های زرین فام حرم مطهر، خاستگاه و مراکز ساخت آنها، کاشی کاران، مضامین روی کاشی ها، سیاحان و مورخانی که این کاشی ها را وصف کرده اند و وضعیت فعلی کاشی ها پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: حرم امام رضا7، موزه آستان قدس رضوی، کاشی زرینفام، سلجوقیان، ایلخانیان
|
  • Dr. Muhammad Hadi Abd Khudai Page 4
    Divine Knowledge is one the essential attributes of God and the most important point of difference between the Divine and secular man concerning the First Source, and believing in it has a significant role in human life. It creates hope and certainty in humankind, gives them trust and tranquility, keeps them away from evils and indecencies and purifies their souls, because they know God to be both present and overlooking and aware of the exterior and the interior.In this article, at first the acquired knowledge and the knowledge by presence are explained and then, the mode of Divine knowledge, including the essence and the like and their reasons, are dealt with. Some remarks along with the rational and scholarly evidences about the expanse of Divine knowledge and its infinite spread have been expressed here and some of the misconceptions and the responses to them have been touched upon. Meanwhile, a brief comparison has been made between the Torah, the Bible, and the Qur’ān; and finally, the holy verses of the Qur’ān and the traditions of the Infallible Imams (A.S.) have been presented.
    Keywords: Divine knowledge, attributes of God, knowledge by presence, acquired knowledge
  • Nancy Saki Page 26
    With a deliberation on the commentary of the āya, ﴾We shall have you recite [the Quran], then you will not forget [any of it] except what Allah may wish. Indeed He knows the overt and what is hidden﴿ (Q. 87:6-7), we encounter various problems, due to the fact that the exegetes have tasked themselves to provide a specific justification for it so that the āya may be clearly understood as complying with the Prophet’s (S.A.W.) infallibility. However, such justifications have sometimes been reasonable and at other times no justified reasons have been mentioned for it. In this article, first, the meaning of the āya has been studied from different perspectives and the viewpoints of the exegetes, the ḥadīth experts, and theologians have been chronologically dealt with in this respect and made clear that the discourses mentioned under the āya have had the most development with regard to the historical trend and the prevalence of theology in recent centuries and seem to be closer to the most preferable view.
    Keywords: iqrā al Nabī (making the Prophet – S.A.W. – recite)_the Prophet's forgetfulness_the Prophet's infallibility_ishā al Nabī (making the Prophet – S.A.W. – forget)
  • Kazem Afradi Page 49
    Description of utopia (al-madīnat al-fāḍila) is one of the notions that various scientists, including Muslim scholars, have dealt with throughout history. Meanwhile, Islam conveys Revelational and rational teachings portraying the utopia yearned by humankind. The chain of Muslim utopists begins with al-Fārābī and extends to the present era, with Ayatollah Javādī Āmulī as one of the most recent utopist thinkers. Aiming at explicating his utopian opinions, the present research has studied his utopian pattern of thinking while using the descriptive-analytical method to present a general frame of reference for identifying the key points of a utopist and the relation between those The Structurology of Ayatollah Javādī Āmulī’s Thoughts concerning Utopia points. As one of the contemporary Muslim thinkers and philosophers, Ayatollah Javādī Āmulī believes that it is possible to create an Islamic government (ḥukūma) with a specified engineering during the Occultation. Similarly, Valī al-‘Aṣr (Imam Mahdi – Aj.), as a perfect human being assuming the ḥukūma, will actualize the potential of Divine Vicegerency status in human beings. The utopia that will eventually be created will be regarded only as a crust, which is the average goal of human creation; whereas the soul of that utopian community is the perfect man.
    Keywords: utopia, school of Islam, Islamic government, Mahdavī utopia
  • Zaynab Ghulami, Bibi Hakima Husayni Page 77
    Righteous act is one of the most frequently used issues in the Qur’ān to make man realize that his attempts would be influential in achieving happiness both in this world and the Hereafter; and that the consequences of one’s actions will undoubtedly return to the perpetrator. However, it is to be noted that the righteous act, like any other act of decency, is prone to certain damages that can repel it from the domain of good acts and neutralize all the attempts of the performers of those acts. This article is an exposition of the damages that the Holy Qur’ān has made human beings aware of by its verses. Vanity, condescension, apostasy, and lassitude are regarded as among the most important damages.
    Keywords: righteous act in the Qur'ān, damages of the righteous act, the Qur'ān
  • Husayn Tahe Wahdati Page 96
    The Qur’ān is a book of guidance. Its doctrines are achievable in case that the approach of its addressees would be epistemological. Otherwise, it is abandoned and irrelevant to the individual and personal life. This brief writing takes a deliberate look at the proportion between the volume of Qur’ānic activities (particularly in research field) and its application to conformity to the behavioral and ideological culture and the degree of our impressionability from them, which seems to be unsatisfactory. Some points have also been made as working procedures.
    Keywords: Qur'ānic studies, Qur'ānic studies discourse, impressionability from the Qur'ānic doctrines
  • Dr. Jamal Farzandwahy, Mina Yaqubi, Firishte Darabi Page 103
    The Shī‘as give a great importance to the interpretation by the Ahl al-Bayt (A.S.) and regard their words in the explanation of the Qur’ān identical to the words of the Apostle of Allah (S.A.W.). But what is the Sunnī’s attitude towards their interpretation? In other words, how have the Ahl al-Bayt (A.S.) affected the Sunnī’s interpretation of the Qur’ān?Since the degree of reception and impressionability of the Sunnīs from the Ahl al-Bayt (A.S.) in narrational interpretation is obvious, we have examined here the narrational interpretation of Shawāhid al-Tanzīl li Qawā’id al-Tafḍīl, because it is a thematic interpretation about the Ahl al-Bayt (A.S.) and an outstanding and premium in this respect. Thereby, besides stating the significant features of the interpretation of Ahl al-Bayt (A.S.), we have also studied a number of traditions that are the words and actions of the Imams (A.S.). The conclusion arrived at shows that the number of the exegetical traditions of the Ahl al-Bayt (A.S.) in Shawāhid al-Tanzīl li Qawā’id al-Tafḍīl is far more than its number in all the six Ṣiḥāḥs (Ṣiḥāḥ al-Sitta). Also, as a Sunnī author, the writer of this tafsīr gives a great importance and validity to the Ahl al-Bayt’s (A.S.) interpretation.
    Keywords: Ahl al Bayt (A.S.), the Sunnīs, narrational interpretation, Shawāhid al Tanzīl li Qawā'id al Tafḍīl
  • AlĪ Jan Sikandari Page 120
    Human society has always been in need of reminding and admonition; thus, it is worthwhile to take a glance at the moralistic message of Imam al-Riḍā (A.S.) to ‘Abd al-‘Aẓīm Ḥasanī.Neglecting Islamic morality and religious teachings is among the damages and hazards that threaten our Islamic community. Therefore, it seems necessary to examine and analyze the content of the message containing profound moral admonitions, as a brotherhood charter in seven aspects.
    Keywords: brotherhood charter, honesty, trustworthiness, disputation, sophistry, the message attributed to Imam al Riḍā (A.S.), Abd al Aẓīm Ḥasanī
  • Maytham Jalali Page 138
    Golden tiles are among the exquisite assets and one of the evidences concerning the history and antiquity of the Holy Shrine of Imam al-Riḍā (A.S.) and the city of Mashhad. A major part of these tiles date back to the 6th/12th to 8th/15th centuries. A large number of these tiles are still preserved in their original places and a number of others, including the niches (miḥrābs), have been transferred to the AQR Museum. This article briefly introduces the golden tiles of the Holy Shrine, their origin and place of manufacture, the tile workers, the tiles themes, the tourists and the historians who have described them, and the present condition of the tiles.
    Keywords: Holy Shrine of Imam al Riḍā (A.S.), golden tile, the Seluks, Ilkhaniods