فهرست مطالب

مشکوه - پیاپی 125 (زمستان 1393)

فصلنامه مشکوه
پیاپی 125 (زمستان 1393)

  • 140 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1393/12/06
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمد مهدی رکنی یزدی صفحه 8
  • الهه شاه پسند، هدی تیزابی مشهدی صفحه 18
    دو مفهوم «نفاق» و «انفاق»، در ماده اصلی اشتراک دارند و این خود نشان دهنده ارتباط معنایی آنها می باشد. توجه به آیات قرآن نیز بیانگر این ارتباط است. این پژوهش می کوشد از رهگذر بررسی تطبیقی این دو مفهوم، به تبیین این ارتباط بپردازد.
    پژوهش حاضر با روش کتابخانه ای و توصیف و تحلیل داده های حاصل از آن سامان یافته و به این نتیجه رسیده است که این دو مفهوم با یکدیگر ارتباط تقابلی دارند؛ بدین صورت که نفاق مانع انفاق می شود و انفاق هم می تواند در ریشه کن کردن صفت نفاق موثر باشد؛ چراکه صفاتی مانند بخل و دنیاطلبی در منافق، سبب می شود وی وابسته به دنیا شده، دل کندن از مال دنیا برایش سخت شود و از انفاق صرف نظر کند. از طرف دیگر، انفاق موجب کم رنگ شدن حب دنیا و در نتیجه نابودی تدریجی نفاق فرد می شود؛ چراکه ویژگی اصلی منافق وابستگی اش به دنیاست و انفاق با تخریب این وابستگی، می تواند مانع نفاق بشود.
    کلیدواژگان: تقابل نفاق و انفاق، نفاق، منافق، انفاق، سوره منافقون
  • رضا وطن دوست صفحه 38
    از مفاهیم بسیار مهمی که همواره مورد توجه جوامع بشری و تمدنی بوده و در مکتب اسلام نیز از جایگاهی ویژه برخوردار است، مفهوم مسئولیت و مسئولیت پذیری در عرصه های مختلف زندگی است. آن بخش از دستورات مکتب اسلام که به تکالیف و وظایف اجتماعی انسان اشاره دارد یا پیامدهای مسئولیت گریزی انسان را گوشزد کرده، ناظر به مسئولیت های انسان در عرصه های مختلف زندگی است.
    یکی از مسئولیت ها که سخت مورد توجه اسلام بوده و راهکارهایی کارآمد ارائه داده است، مسئولیت زمامداران و کارگزاران و ضرورت نگاه مسئولانه آنان به مردم و زیر مجموعه خود در درون حکومت است.
    این تحقیق بر آن است با استفاده از آموزه های سیاسی اسلام به ویژه آموزه های امام علی، مهم ترین مسئولیت های زمامداران و مدیران را به بحث بگذارد و در اختیار همگان قرار دهد.
    کلیدواژگان: مسئولیت پذیری، وظائف زمامداران، مدیریت علوی، نظام سیاسی اسلام، حقوق شهروندان
  • حسین طاهری وحدتی صفحه 53
    پیوستگی ایمان و عمل، از آموزه های اساسی قرآن و روایات است.خاستگاه این مهم دو چیز است:1. پیشگیری از به وجود آمدن برداشت های انحرافی در ماهیت ایمان؛ 2. تثبیت و ترویج فرهنگ عمل گرایی. جدای از مباحث کلامی در معرفت شناسی ایمان، در فضای روایات پیامبر اعظم و امامان معصوم، ایمان با عمل تلازم جدی دارد و اینکه عمل، بستر کمال یافتگی ایمان و افزایش تاثیر گذاری آن است. مورد نمونه در این خصوص، روایتی نقل شده از حضرت رسول درباره نشانه های ایمان کامل است. همه این نشانه ها، مبنای فرضیه این نوشتار است که: ایمان در ساحت عمل (اعم از عمل ذهنی و اقدام به انجام یک کار) کمال می یابد و انسان مومن در همه ابعاد،به یک اعتدال منطقی و رفتاری دست پیدا می کند؛ به گونه ای که تمام حرکات و اندیشه های او حکمت آمیز جلوه می کند. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا و توصیف گزاره های روایت است.
    کلیدواژگان: ایمان و عمل، ایمان کامل، عمل گرایی، مومن کامل، رفتارشناسی مومن، نشانه های مومن
  • علی اصغر پورعزت، میثم علی پور، علی اصغر سعدآبادی صفحه 75
    فهم و بصیرت، در پرتو هدایت های قرآن و اهل بیت علائمی اصیل دارد که به سعادت رهنمون می گردند. دلالت دعای «اللهم عرفنی نفسک...»، بر ضرورت شناخت امام برای شناخت پیامبر و خداوند، بسیار هشدار دهنده بوده، شناخت امام را مقدمه هدایت و نجات از گمراهی می داند. این پژوهش در مقام بیان مسیر ورود مطمئن به آینده ای است که قرار است به حاکمیت صالحان بر زمین بینجامد. در این رویکرد، شناخت امام و انتظار او، بر قابلیت پیش بینی و شناسایی مسیر، رفتار و آداب حرکت دلالت داشته، منتظر واقعی کسی است که حق امام و آداب حرکت او به سوی ظهور را می شناسد. بدین ترتیب، راهبرد ورود به آینده موعود، راهبردی معرفتی مبتنی بر شعور و آگاهی است و حتی می توان ادعا کرد که افزایش بلوغ و آگاهی پیروان، موجب کاهش دوران انتظار می شود.
    کلیدواژگان: آینده نگری، حدیث ثقلین، جامعه عدل، امام شناسی، پیروی از اهل بیت
  • روح الله زینلی صفحه 87
    بر اساس آموزه های اسلامی لازم است تا اصلاحگری، محور تمام نهضت ها و انقلاب های اجتماعی قرار گیرد. این حقیقت در بزرگ ترین نهضت ها و انقلاب های اصلاحی تاریخ؛ یعنی بعثت پیامبران آشکارا قابل مشاهده است. به همین دلیل می توان گفت که نهضت های اصلاحی در اسلام همواره با تکیه بر آموزه های قرآنی و روایی شکل گرفته اند. تاریخچه این نهضت ها آشکارا بیانگر این واقعیت است. در قرآن کریم و بیانات امام علی در نهج البلاغه، اموری را می توان به عنوان مولفه های پیروزی این نهضت ها برشمرد. در این مقاله به برخی از مهم ترین این عوامل مانند ایمان، صبر، تقوا، اتحاد، رهبری، برادری، دشمن شناسی، نیرومندی، مشارکت عمومی، امدادهای غیبی، عدالت طلبی و عبرت آموزی و چگونگی نقش آنها در پیروزی پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: اصلاحگری، عوامل پیروزی، ایمان، صبر، تقوا، اتحاد، رهبری، دشمن شناسی، مشارکت عمومی
  • محمد عظیمی ده علی صفحه 104
    یکی از واژه های قرآنی که در جامعه ما به معنای جامع ومانعش به کار نمی رود، بلکه معنایی ناقص از آن ارائه می گردد، واژه شهادت است؛ واژه ای که در قرآن به چند معنای در طول هم به کار رفته است. شهادت به اقسام قولی وعملی و به معنای گواهان اسلام بودن به شکل های گوناگون از جمله با کمک عقل و شرع، همچنین شاهد و بینا به اعمال افراد بودن و نیز به معنای کشته شدن در راه خدا _ که معنای مشهور آن می باشد _ به کاررفته است. لذا ما در این مقاله می کوشیم به بررسی روابط بینامتنی وبررسی معنا شناسانه واژه شهادت پرداخته، در عمق لایه های معنایی قرآن به مفهوم والای شهادت دست یابیم و این غبار مهجوریت را از این واژه قرآن بزداییم.
    کلیدواژگان: معنا شناسی شهادت، تبعیت از حق، شهادت در قرآن، شهادت عملی و قولی
  • میرم رفیعی آتانی صفحه 118
    موزه ها در دوره مدرن نتیجه برخی سازوکارها بودند که از قرن ها پیش در جهان روی داد. پژوهشگران بر این باورند مجموعه ها، زیربنای موزه ها را شکل دادند و این مجموعه ها را در کاخ ها، کلیساها و قصرهای دوره رنسانس پیگیری نمودند. در ایران برای اولین بار ناصرالدین شاه در قرن نوزده، موزه ای را در کاخ گلستان آماده ساخت.
    در این پژوهش، با تکیه بر آستان قدرس رضوی به عنوان مجموعه ای مقدس آمیخته با هنر و صنعت ایرانی، دلیل شکل گیری و همچنین ارائه آثار آن به مخاطبان و زائران را بر اساس اسناد تاریخی و با روش پژوهش تاریخی بررسی خواهیم کرد و تاریخ موزه در ایران را از زاویه ای دیگر روایت می کنیم.
    کلیدواژگان: حرم رضوی، تاریخچه موزه، ابنیه حرم، موزه آستان قدس، اشیای اهدایی
|
  • Dr. Elahe Shahpasand, Huda Tizabi Mashhadi Page 18
    The two concepts of nifāq (alms-giving) and infāq (hypocrisy) are common in their roots, which in themselves show their semantic relation. This relation is also true concerning the verses of the Qur’ān. The writer attempts to explain this relation through a comparative study of these two concepts.With a library-descriptive method and analysis of the data obtained this way, the present research has concluded that these two concepts have contradictory relation to one another; that is to say, hypocrisy prevents alms-giving and the latter can be effective in uprooting the former, as well. That is because such attributes as miserliness and seeking worldly gains in the hypocrite cause him to become attached to the world, make it hard for him to break away from the worldly possessions, and abstain from alms-giving. On the other hand, alms-giving would cause love of this world to diminish and result in the gradual destruction of hypocrisy in the person, since the hypocrite’s main characteristic is his attachment to the world and by destruction of this attachment, alms-giving can prevent hypocrisy.
    Keywords: comparative study, hypocrisy, hypocrite, alms-fiving, Sūrat al-Munāfiqūn
  • Reza Vatandoust Page 38
    A very important concept that has constantly drawn the attention of human societies and civilizations and has a special status in Islamic school of thought, is the concept of responsibility and acceptance of responsibility in various life areas. That part of the imperatives of the Islamic school of thought, which refers to human obligations and social tasks or warns against the consequences of avoidance of responsibility, concerns human responsibilities in various life areas.One of the responsibilities that has been of special interest to Islam and it has provided efficient approaches to it, is the responsibility of the statesmen and the administrators and the necessity of their responsible look at people and their own subordinates within the ruling system.The present research intends to discuss the most important responsibilities of the statesmen and managers and leave it to the general public.
    Keywords: acceptance of responsibility, duties of the statesmen, Alawī management, political system of Islam, citizen's rights
  • Hosain Taheri Vahdati Page 53
    The interrelation of faith and action is one of the emphatic and principal doctrines of the Qur’ān and traditions. There may have been two origins for this crucial aspect: 1. Prevention of the creation of deviated impressions in the nature of faith; 2. Establishment and preference of culture of pragmatism. Apart from theological discourses in the epistemology of faith, in the atmosphere of the traditions of the Holy Prophet (S.A.W.) and the Infallible Imams (A.S.), faith is seriously correlated with action, and this action is the foundation for perfection of faith and increased efficacy. An example in this regard is a tradition related from the Holy Prophet (S.A.W.) about the signs of perfect faith. All these signs are the basis for the hypothesis of the following writing, “Faith becomes perfect in the presence of action (whether a mental action or performance of an action) and the faithful person achieves a logical and behavioral moderation in all dimension; so that all his movements and thoughts appear to be wisely. The research method employed in this article is of content-analysis type and description of the propositions of the tradition.
    Keywords: faith_action_perfect faith_pragmatism_a perfect believer_signs of a believer
  • Dr. Ali Asghar Pour Ezzat, Maytham Alipour, Ali Asghar Sadabadi Page 75
    Understanding and insight in light of the guidance of the Qur’ān and the Ahl al-Bayt (A.S.), have genuine signs which would lead to human happiness. Denotation of the supplication, “Allāhumma ‘arrifnī nafsak …” (O Allah! Make Yourself known to me …) to the necessity of knowing the Imam for knowing the Prophet and God, is very alarming; it regards knowing the Imam as an introduction to guidance and deliverance from being misled. This research is intended to delineate a secure entrance to the future that is supposed to lead to the sovereignty of the pious on earth. In this approach, knowledge about the Imam and awaiting his reappearance denotes the capacity for foreseeing and moving toward the path, the manner and rules of movement; as the real awaiter is the one who knows the rights of the Imam and the rules of moving towards reappearance. Thus, the strategy for entering the promised future is an epistemological strategy based on mindfulness and awareness; and, it can even be claimed that the increase of the maturity and awareness of the followers would cause the decrease in the awaiting period.
    Keywords: foresight, ḥadīth al-thaqalayn, a society of justice, knowledge of the Imam, following the Ahl al-Bayt (A.S.)
  • Ruhullah Zaynali Page 87
    It is necessary, according to the Islamic doctrines, that reformation to become pivotal in all social movements and revolutions. This reality is observable in the greatest reformative movements and revolutions of history, i.e., Divine Missions of the Prophets. For this reason, it can be said that the reformative movements in Islam have always been developed with reliance on the Qur’ānic and narrational teachings. The history of these movements obviously suggests this reality. There are some factors in the Holy Qur’ān and the sayings of Imam ‘Alī (A.S.) in Nahj al-Balāgha that can be considered as components for the victory of these movements. In this article, some of the most significant of these factors are touched upon, such as faith, patience, unity, brotherhood, knowing the enemy, strength, public participation, assistance from the unseen world, justice seeking, learning from one’s past mistakes, and the way they play a role in victory.
    Keywords: reformation, victory factors, faith, patience, piety, unity, leadership, knowing the enemy, public participation
  • Muhammad Azimi Deh Ali Page 104
    One of the Qur’ānic words that is not used in its comprehensive and exclusive meaning in our society but an imperfect meaning of it is presented, is the word shahādat, which is employed in the Qur’ān in several parallel meanings. It is used in different verbal and practical methods as well as meaning to witness Islam in various ways, including with the help of intellect and with the help of religious law (shar‘); to observe and to be insightful of other people’s actions; and meaning to be killed in the way of Allah, which is its renowned meaning. In this research, the intertextual and semantic relation of the word shahādat is delved into.
    Keywords: semantics of shahādat, compliance with the truth, shahādat in the Qur'ān, practical, verbal shahādat
  • Maryam Rafii Atani Page 118
    Museums in the modern era have been the outcome of some mechanisms taken place in the world since centuries ago. Researchers believe that collections constitute the foundations for museums and that they have traced these collections back into palaces, churches, and mansions of the Renaissance period. In Iran, Nāṣir al-Dīn Shāh prepared a museum in Gulistan Palace for the first time in 19th century and since he had obtained its model in his travel to Europe, collections and keeping collections in Iran was not studied as it should have been; and the history of museum in Iran was merely traced back to this museum. Relying on Astan Quds Razavi as a collection of Iranian art and industry, this research will examine the reason for the development of this collection and present its works to the addresses and the pilgrims on the basis of the historical documents and with the historical research method and recount the history of museum in Iran from an alternative perspective.
    Keywords: Razavi Holy Shrine, a brief history of museum, the Holy Shrine's edifices, Astan Quds Razavi Museum, objects given as gift