فهرست مطالب

مشکوه - پیاپی 136 (پاییز 1396)

فصلنامه مشکوه
پیاپی 136 (پاییز 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/11/10
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد مهدی رکنی یزدی صفحه 4
  • محدثه خوش قامت، الهه شاه پسند صفحه 7
    «شکر» و «شرک» دو مفهوم پر کاربرد در قرآن کریم هستند. در نگاه نخست، این دو تنها رابطه ای تقابلی از جنس تقابل خیر و شر دارند، اما بررسی آیات قرآن کریم، نشان‮دهنده ارتباط بیشتر این دو مفهوم است. پژوهش حاضر تلاش دارد با مطالعه تطبیقی دو مفهوم شکر و شرک در آیات قرآن، ارتباطشان را بیش از پیش تبیین نماید. در این راستا پس از توصیف و تحلیل آیات مرتبط با هر دو مفهوم، به این نتیجه رسیده است که تقابل مفهومی شکر و شرک به گونه ای است که شرک با نفی مقابل خود (عدم شکر) قابلیت جایگزینی دارد؛ یعنی در جایی که سیاق آیه اقتضای ذکر «شکر نمی کنید» را دارد، «شرک می ورزید» جایگزین شده است و برعکس. نیز رابطه سلبی_ ایجابی میان عوامل و موانع شکر و شرک به اندازه ای است که عوامل شکر به عنوان موانع شرک معرفی شده اند. در نهایت باید گفت بر اساس آیات قرآن، تا زمانی که انسان شرک بورزد، شکر حقیقی که همان توحید است، تحقق نمی یابد.‬
    کلیدواژگان: شکر، شرک، ارتباط معنایی، کفر، توحید
  • رحمان عشریه، سید محمد موسوی، میلاد دیناروند، مرتضی سازجینی صفحه 24
    یکی از محوری ترین اصول اعتقادی مسلمانان، ایمان به جهان آخرت است و درک این فضا با استفاده از ادله قطعی و یقین‮آور امکان‮پذیر است. قرآن کریم مهم ترین منبع برای فهم جهان پس از مرگ است. قرآن کریم در آیات بسیاری در مورد جایگاه دوزخیان سخن گفته و جایگاه دوزخیان را با واژه ابواب یاد کرده است که مفسران چهار احتمال در چیستی آن داده اند: 1. اعمال و گناهان 2. درب 3. گروه 4. طبقات و درکات. نظر مختار در این جستار این است که ابواب، همان طبقات جهنم را یاد آور می‮شود و جایگاه دوزخیان و مکان آنان بنا به میزان ارتکاب گناهان متفاوت است و هر دسته از آنان با توجه به میزان سوء عملکرد خود، در یکی از طبقات هفت‮گانه جهنم جای خواهند گرفت.
    کلیدواژگان: تفسیر قرآن، ابواب جهنم، طبقات جهنم، دوزخیان
  • علی اکبر کلانتری، محمد مهدی اسماعیل پور صفحه 44
    با بررسی آموزه های قرآنی و روایی با رویکرد اخلاقی و به شیوه توصیفی و تحلیلی روشن می‮شود که دراین عرصه، دلیلی متقن و فراگیر بر بایستگی اطاعت از فرمان پدر و مادر در همه حال و در همه امور یافت نمی‮شود، و آنچه که ممکن است دلایل این مدعا محسوب شود، مواجه با اشکال است. چیزی که در این زمینه مسلم است و می‮توان دلایل کافی و متقن بر آن ارائه نمود، نبایستگی عقوق آنان است، به این معنا که نباید با فرمان پدر و مادر ودر مواجهه با آنان، به گونه‮ای رفتار شود که موجبات اذیت و آزار و رنجش آنان فراهم گردد.‬‬‬‬‬
    کلیدواژگان: احسان به پدر و مادر، فرمان والدین، بایستگی اطاعت، نبایستگی عقوق، قرآن‬
  • روح الله زینلی صفحه 60

    صفات خبری منفی نما از انواع صفاتی است که در قرآن کریم برای خداوند به کار رفته است. به صورت مشخص کید و مکر و خدعه، کبر و تکبر، جباریت، انتقام جویی، استهزاء و فراموشی را می‏توان از مهم‮ترین و بارزترین این نوع صفات دانست. فخرالدین رازی و علامه طباطبایی با توجه دادن به این حقیقت که کاربرد معنای ظاهری و انسانمحور این صفات برای خداوند نادرست است، بر اساس معانی و استعمال های لغوی، اصول عقلانی و آیات محکم قرآن کریم در موضوع خداشناسی، به تبیین معنای قابل پذیرش این صفات و چرایی اتصاف خداوند به آن ها پرداخته اند. ‬

    کلیدواژگان: اسم و صفت، صفات خبری منفی نما، کید، مکر، خدعه، متکبر، جبار، انتقام، استهزاء، نسیان _
  • قادر قادری، حمزه حاجی، جعفر صدری صفحه 79

    تقدیم و تاخیر یکی از شیوه های بیانی قرآن و از اسباب اجمال آن است که بر اعجاز، زیبایی روش و اسلوب قرآن کریم دلالت دارد. با وجود این، برخی از مستشرقان مدعی شده اند تقدیم و تاخیرهای قرآن به ویژه تقدیم و تاخیر جار و مجرور، موجب سردرگمی مخاطب میشود. بر این اساس، بررسی انواع و مصادیق گوناگون تقدیم و تاخیر جار و مجرور در قرآن کریم، نشان می دهد که این موضوع به فهم بیشتر آیات و آشنایی با روش و فنون بلاغت و فصاحت و در نهایت درک بهتر اعجاز قرآن می انجامد. افزون بر این، همه حروف جر کارکرد یکسانی ندارند، بلکه پاره ای به علت نقش و جایگاه برتر و تعدادی نیز، به جهت همسویی با سیاق آیات قبلی، بر یکدیگر مقدم شده اند.

    کلیدواژگان: قرآن، جار و مجرور، تقدیم و تاخیر، اعجاز قرآن
  • علی درویشانی صفحه 96

    طب سنتی در ایران، با تکیه بر ریشه های معرفتی و تمدنی ایرانی_ اسلامی توسط ابن سینا، جرجانی و زکریای رازی بالید، ولی در اواخر دوره قاجار با ایجاد مراکز طب نوین، رو به افول نهاد. با توجه به احیای طب سنتی در سال های اخیر در ایران و کشورهایی همچون چین، امریکا، کانادا، ترکیه، اندونزی و...، پرسش این است که طب سنتی در حوزه تمدنی چه نقشی ایفا کرده است؟ احیای طب سنتی چه سودمندی ها و کارکردهای تمدنی (در حوزه های اقتصاد، فرهنگ، علم و...) در ایران می تواند داشته باشد؟ آیا می‮توان از برنامه و راهبردهای دیگر کشورها در این مسیر بهره برداری کرد؟ احیای طب سنتی به چه نسبت می تواند در بالا بردن سطح سلامت جامعه که از شاخصه های توسعه پایدار است، نقش‮آفرینی کند؟ حوزه بررسی ما ایران است و البته از نتایج برنامه-ریزی، چالش ها و دستاوردهای کشورهای دیگر نیز استفاده می کنیم. روش ما در این پژوهش قیاسی_ استقرایی بر اساس منابع کتابخانه ای است که از دستاوردها و آمارهای بولتن‮های داخلی و بین المللی نیز یاری گرفتیم. نتایج این پژوهش را چنین می‮توان بیان کرد که احیای طب سنتی در کنار نمود برجستگی ها و رشد علمی ادوار گذشته، به رشد تمدن نوین اسلامی کمک خواهد کرد. در عین حال طب سنتی دارای زمینه ها، فرصت ها و سودمندی های پیدا و پنهان بی شماری در حوزه های گوناگون تمدنی است که با بهره‮گیری از این ظرفیت ها، در کنار تقویت نگاه اقتصاد مقاومتی، می توان سریع تر به افق‮های پیشرفت و توسعه پایدار دست یافت.‬‬‬‬‬‬‬‬

|
  • Mohaddeseh Khoshqamat, Dr. Elahe Shahpasand Page 7
    Shukr (giving thanks) and shirk (ascribing partners to God) are two of the most frequently used terms in the Qur’an. At the first glance, these two have only a contrasting relation of an opposition type between good and evil. However, a study of the verses of the Holy Qur’an shows that these two concepts have other relations, as well. Conducting a comparative study of the two concepts of shukr and shirk, the present research attempts to further elucidate their relations. To this end, after describing and analyzing the verses concerning the two concepts, it is concluded that the conceptual contrasting of shukr and shirk is in such a way that shirk can be substituted with the negative of its opposite (non-gratitude); that is, where the verse is implied as mentioning “you do not give thanks”, it is substituted with “you practice shirk” and vice versa. Furthermore, the negative-affirmative relationship between the causes and preventers of shukr and shirk are to such an extent that the causes of shukr have been introduced as preventers of shirk. In conclusion, it is to be said that according to the verses of the Qur’an, so long as man commits shirk, the real shukr, which is the same as monotheism, would not actualize.
    Keywords: shukr, shirk, semantic relation, monotheism
  • Dr. Rahman Oshriyya, Sayyid Muhammad Mousawi, Milad Dinarvand, Mortaza Sazjini Page 24
    One of the most basic ideological principles of the Muslims is belief in the Hereafter and understanding this sphere is possible by using the definitive and convincing proofs; therefore the Holy Qur’an is the most important source for understanding the world after death. The Holy Qur’an has in many instances talked about the status of the inmates of Hell and mentioned their status with the term gates (abwāb), of which the interpreters have given four probabilities: 1. deeds and sins; 2. door; 3. group; 4 levels and dungeons. The chosen view here is that the gates denote the levels of Hell and the status and place of the inmates of Hell are different depending upon difference in their degree of committing sins and each group of them will be placed in one level of the seven levels of Hell as per their degree of malfunction.
    Keywords: Quran interpretation, gates of Hell, levels of Hell, inmates of Hell
  • Dr. Ali Akbar Kalantari, Muhammad Mahdi Esmaeilpour Page 44
    Studying the teachings of the Qur’an and traditions with an ethical approach and in a descriptive-analytic method will clarify that in this field no approved and comprehensive reason would be found for the necessity of obeying the parents in all states and affairs; and all that may be counted as the reasons for this claim would run into problem. What is indisputable in this field and one can present sufficient and substantial evidence for it is the improperness of being ingratitude to them, meaning that one should not treat one’s parents in such a way that it would disturb and hurt them.
    Keywords: benevolence to the parents, parent's command, necessity of obedience, improperness of ingratitude, the Quran
  • Ruhullah Zaynali Page 60

    The negative-sounding declarative attributes are one type of attributes that are employed in the Holy Qur’an for God. Evidently, such notions as trickery, cunning plot, magnanimity, compelling, vengeance, derision, and forgetting can be viewed as the most important and obvious of these attributes. Drawing attention to the fact that applying the apparent and human-centered meanings to these attributes for God is not appropriate, Fakhr al-Dīn Rāzī and ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī have explained the acceptable meaning of these attributes and why God possesses these attributes on the basis of meanings, lexical functions, rational principles, and the Qur’an’s unequivocal verses on the subject of theosophy.

    Keywords: noun, attribute, negative, sounding declarative attributes, trickery, cunning plot, All, magnanimous, compeller, vengeance, derision, forgetting
  • Dr. Qader Qaderi, Dr. Hamzeh Haji, Dr. Jafar Sadri Page 79

    Priority and posterity are one of the expressive styles of the Qur’an and among its means of brevity, which denote the inimitability and beauty of style of the Holy Qur’an. Nevertheless, some of the orientalists have claimed that the Qur’an’s priority (taqaddum) and posterity (ta’akhkhur), especially the priority and posterity of jar and majrūr (a preposition and the word it governs) have caused confusion among the addressees. Accordingly, examining various types and evidences of priority and posterity of jar and majrūr in the Holy Qur’an shows that this would result in understanding most of the verses and familiarization with style and art of rhetoric and eloquence and finally better understanding the Qur’an’s inimitability. In addition, all the prepositions do not have the same functions; rather, some of them have become prior over others due to their superior role and status and a number due to their conformity with the context of previous verses.

    Keywords: the Quran, jar, majrūr, priority, posterity, expressive style of the Quran
  • Ali Darvishani Page 96

    Traditional medicine in Iran developed and thrived by Ibn Sīnā (Avicenna), Jurjānī, and Zakariā Rāzī with reliance on Islamic-Iranian epistemic and civilizational roots. Given the revival of traditional medicine in Iran and other countries in recent years, some questions are asked such as: What is the role of traditional medicine in civilizational field? What advantages civilizational functions (in the fields of economy, culture, science, etc.) can traditional medicine have in Iran? Can the plans and strategies of other countries be employed in this respect? How can the revival of traditional medicine play a role in uplifting the society’s health rate, which is among the indices of sustainable development? Our region of study is Iran. Our method in this research is deductive-inductive based on library sources, in which we have benefitted the outcomes and the statistics of the national and international bulletins. It can be concluded from the findings of this research that the revival of traditional medicine alongside displaying the outstanding features and scientific growth of previous periods would help the thriving of new Islamic civilization. In the meantime, the traditional medicine has numerous backgrounds, opportunities, and visible and invisible advantages in different civilizational fields, which by utilization of these capacities along with reinforcing the perspective of resistance economy a sustainable development can be achieved much faster.

    Keywords: traditional medicine, Islamic history, civilization, revival of centers, capacities, opportunities