فهرست مطالب

مشکوه - پیاپی 139 (تابستان 1397)

فصلنامه مشکوه
پیاپی 139 (تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/05/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدهادی عبد خدایی صفحات 4-13
  • علی راد * صفحات 14-32
    در تبارشناسی پیامبران نسب، اسم و زیست پیامبران بازکاوی می شود. نتایج تبارشناسی در رسالت شناسی پیامبران تاثیر مستقیم دارد و در نفی و اثبات برخی از انگاره ها و آموزه ها از آنان اثرگذار است و گاهی نیز به تصحیح نگره ها در رسالت شناسی آنان یاری می رساند. در این پژوهه، تبارشناسی الیاس در سه محور نسب، اسم و حیات وی بر پایه داده های منابع اسلامی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. منابع اسلامی دو نسب برای الیاس بیان کرده اند که هیچ کدام کامل نیستند و هر کدام کاستی خود را دارند. در نسب الیاس حضور یوشع بن نون و اتصال وی از طریق افرائیم بن یوسف نکته مهمی است که در انساب وی مغفول مانده است. اسم الیاس عبری است و نگره اشتقاق عربی آن با مناقشات زبان شناسی و تاریخی روبه روست. با استناد به سیاق آیات، الیاسین در قرآن همان الیاس7 است. مستندات زنده بودن الیاس7 با مناقشات سندی و محتوایی همراه است و محققان مسلمان بر موت ایشان اتفاق نظر دارند. از این رو، رسالت غیبی- پساصعود الیاس مقبول سنت اسلامی نیست.
    کلیدواژگان: الیاس، تبارشناسی، اسم شناسی، رسالت شناسی، روایات تاریخی
  • عاطفه زرسازان*، طاهره پیرانی صفحات 33-57
    بررسی و تحلیل کیفیت عناصر داستانی سرگذشت حضرت نوح که در هفت سوره قرآن به تفصیل آمده و یک سوره را به طور کامل به خود اختصاص داده است، میžتواند بخشی از جلوه های اعجاز هنری و بلاغی قرآن را آشکار سازد، لذا این پژوهش با استفاده از روش توصیفی_ تحلیلی به بررسی عناصر داستانی سرگذشت نوح و نشان دادن ساختار زیبای ادبی آن می پردازد. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که شالوده داستان از کشمکش ها و گره ها و راه حل های متفاوتی تشکیل شده است به گونه ای که هر حادثه زمینه ای برای وقوع حوادث دیگر است، از این رو حوادث از روندی منطقی پیروی می کنند. شخصیت اصلی، ایستا بوده و شخصیت های فرعی غالبا پویا بوده و در حال تغییر و تحول اند. عنصر گفت وگو بین شخصیت های داستان چنان تنظیم شده است که بیانگر روحیات و خلقیات شخصیت های داستان باشد. از آنجا که زاویه دید دانای کل و خالق هستی است داستان از درون مایه های اخلاقی تربیتی پدید آمده است که در خلال حوادث پرفراز و نشیب به خواننده القاء می شود.
    کلیدواژگان: عناصر داستانی، حضرت نوح، قصه های قرآنی
  • محمد مهدی رکنی یزدی صفحات 58-67
    درباره هدف امام حسین از قیام و شهادتش در حادثه عاشورا نظرهای مختلف اظهار شده است.[1] نویسنده با استناد به سخنان خود حضرت، هدف امام را نهی از منکری بزرگ معرفی می کند، که تبدیل خلافت اسلامی به سلطنت موروثی توسط معاویه است. سپس یزید از امام برای تثبیت حکومتش بیعت خواست، بدیهی است که حجت خدا با چنان فرد نامسلمان فاسقی بیعت نمی کرد، و کار به جهاد انجامید.
    نابرابری دو سپاه و فجایعی که نسبت به ذریه پیامبر اسلام روا داشته شد، آن رویداد را به مصیبتی بزرگ و غم انگیز تبدیل ساخت که تاثیری ژرف در روزگاران گذاشت. می دانیم که یکی از صفات حق تعالی «شکور» است، که اقتضای آن، شکرگزاری از بندگان مخلص است. در مورد حادثه جان گداز عاشورا نیز خدای شکور افزون بر ثواب اخروی که مخصوص شهیدان است، در دنیا هم یاد و نام عاشورائیان شکیبا و مخلص را جاودان ساخت، چنان که هر روز و شب در مجالس با مویه و ندبه گفته می شود و در خاطره ها می ماند.
    کلیدواژگان: عاشورا، امام حسین، شکور
  • صدیقه موسوی *، علی اکبر خدامیان دانش پژوه، باکویی صفحات 68-91
    تقوا به عنوان یکی از فضایل ارزشمند انسانی که آثار و برکات دنیوی و اخروی فراوانی دارد، در آیات متعددی از قرآن مورد توصیه قرار گرفته است. از جمله این موارد، سفارش تقوا در آیات مربوط به مباحث خانواده است. اگرچه در تمام مواردی که تشویق یا امر به تقوا صورت گرفته است، معنای مطلق آن مورد نظر می باشد، لیکن دقت در آیات به این نکته رهنمون می شود که علاوه بر این اطلاق، در هر موردی متناسب با موضوع، مصادیق خاصی از تقوا مد نظر است.
    در این نوشتار، مصادیق تقوا در خانواده در مواردی همچون روابط زناشویی و پرورش فرزند، مسائل مربوط به امر شیردهی کودک، ناسازگاری و ایجاد تنش در محیط خانواده، وقوع طلاق و جدایی همسران، مسائل مربوط به دوران عده طلاق و چندهمسری مردان، با توجه به سیاق آیات و دیدگاه مفسران، تعیین شده که نشانگر تفاوت رفتارهای پرهیزکارانه در شرایط و مقتضیات مختلف است.
    کلیدواژگان: تقوای خانواده، قرآن، روابط خانوادگی، طلاق، عده، چندهمسر
  • مریم صف آرا *، زهره طریقی احسن، اصغر اخوی صفحات 92-112
    برای نهادینه سازی ارزش های اخلاقی در کودکان، ابتدا مرحله بیرونی سازی؛ یعنی آموزش مسائل اخلاقی به کودکان، سپس عینی سازی؛ یعنی مشاهده رفتار اخلاقی در الگوها، و در نهایت، استمرار آن ها در طول عمر لازم است. در این مقاله شیوه های نهادینه سازی ارزش های اخلاقی در سه حیطه شناختی، عاطفی و رفتاری مورد بررسی قرار گرفته، آگاهی بخشی به فضایل و رذایل اخلاقی، موعظه، و تلقین، تلفیق علم و عمل از شیوه های شناختی ؛ محبت، توجه به نیازهای کودک، قصه گویی، رفق و مدارا از شیوه های عاطفی نهادینه سازی؛ و ارائه الگوی عملی، بازی، تشویق، تنبیه و ایجاد اشتغالات فکری از شیوه های نهادینه سازی در حیطه رفتاری است. در ابتدا به عوامل موثر در نهادینه سازی ارزش ها و موانع آن اشاره شده است.
    در این تحقیق، روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای و روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی می باشد.
    کلیدواژگان: ارزش های اخلاقی، اخلاق کودک، نهادینه سازی اخلاق
|
  • Ali Rad Pages 14-32
    In the genealogy of the prophets, the descent, the name, and the life of the prophets are reviewed. The results of genealogy have a direct influence on prophetic mission awareness, and are effective in denying and proving some of the ideas and doctrines, and sometimes helping to correct attitudes about their mission. In this paper, the genealogy of Elias (A.S.) has been studied and evaluated based on Islamic sources in three subjects: descent, name and life. Islamic sources show two descents about Elias (A.S.) that none of them is perfect and each has its own shortcomings. In the descent of Elias (A.S.), the presence of Joshua and his connection through the Ephraim b.Yusuf is an important point that has been neglected. The name of Elias is Hebrew, and its Arabic derivation is confronted with linguistic and historical conflicts. According to the Qur’an verses' contexts, Eliasin in the Qur’an is Elias (A.S.). The documents that claim Elias is still alive show controversy in documentation and content, and there is consensus among Muslim scholars that he passed away. Hence, the occult mission of Elias is not acceptable to the Islamic tradition.
    Keywords: Elias (A.S.), genealogy, semiotics, prophetic mission, awareness, historical traditions
  • Atefeh Zarsazan *, Tahereh Pirani Pages 33-57
    Study and analysis of the of literary element’s quality of Noah (A.S.) story which is detailed in the seven chapters of Qur'an, and also a whole chapter is entirely devoted to this subject, could reveal some parts of artistic and rhetoric miraculous effects of the Qur’an. Therefore, in this research, descriptive-analytical method is used to study the literary element of Noah (A.S.) story and illustrates its elegant literary structure. The results show that the basis of the story is composed of conflicts and different solutions, in such a way that each incident is a basis for other incidents, therefore events follow a logical process. The main character is static, and sub-characters are often dynamic. The dialogue element among the characters is set to represent the spirit and manner of the characters. Because the point of view is the Omniscient and the Creator of the universe, the story has the moral and educational themes that were introduced to the reader during the events.
    Keywords: literary element, Noah (A.S.), Qur'anic stories
  • Muhammad Mahdi Rukni Yazdi * Pages 58-67
    Different opinions have been expressed about the purpose of Imam Hussein (A.S.) uprising and martyrdom in ‘Ashūrā. The author, referring to Imam's words, describes his goal as a great forbidding the evil, which is the conversion of the Islamic caliphate into a hereditary monarchy by Muā'wiyah. Then Yazīd asked the Imam to allegiance to stabilize his government. Obviously, the Imam did not swear allegiance to such a libertine person, and the dispute led to jihad. The inequality of the two corps and the tragedies that had occurred for Prophet's grandson turned the event into a great and sad tragedy that had affected ages. We know that one of the attributes of God is "Shakūr", which means gratitude to the devoted servants. In the sad event of ‘Ashūrā, in addition to the reward of the hereafter, which is dedicated to the martyrs, the grateful God has also commemorated the name of these patient and sincere people in the world, as their name is said every day and night in the meetings with moaning and wailing so people do not forget ever them.
    Keywords: Ash?r?, Imam Hussein (A.S.), Shak?r
  • Sediqeh Mousavi *, Ali Akbar Khoddamiyan Danesh pajuh, Bakouei Mahdi Pages 68-91
    Piety, as one of the human virtues that has many worldly and heavenly blessings, is recommended in several Qur’an verses. Among these cases, there are some verses relating to family matters that order to piety. Although, in all cases of encouragement to piety, its absolute meaning is sought, but attention to the verses leads to the fact that in addition to this, particular examples of piety is contemplated in any case according to the subject. In this paper, examples of piety in family, in cases such as marriage and child rearing, child-feeding issues, incompatibility and tension in the family, divorce and separation of spouses, issues related to the period of ‘iddah (period of waiting after divorce) and polygamy of men are analyzed according to the Qur’an verses context and commentators' views, which indicate the different kinds of virtuous practices in various conditions.
    Keywords: family piety, Qur’an, family relationships, divorce, ‘iddah, polygamy
  • Maryam Saf Ara*, Zohreh Tariqi Ahsan, Asghar Akhavi Pages 92-112
    To institutionalize the ethical values in children, at first in accommodation phase i.e. learning ethical issues, and then objectivation i.e. the observation of ethical behavior in patterns, and ultimately their continuity in lifetime is necessary. In this paper, the ways of institutionalizing moral values are examined in three areas: cognitive, emotional and behavioral. Awareness of moral virtues and vices, preaching, inculcation, the integration of science and practice from cognitive practices; affection, attention to the child’s needs, storytelling, leniency and tolerance are some emotional institutionalization methods; and the presentation of a practical pattern, play, encouragement, punishment and creating intellectual inducements are some institutionalization practices in the field of behavior. Initially, the factors that influence the institutionalization of values and its barriers are mentioned. In this research, library materials have been used to collect information and research method is descriptive-analytical method.
    Keywords: ethical values, child ethics, ethical institutionalization