فهرست مطالب

فقه و حقوق خانواده - پیاپی 37-38 (بهار و تابستان 1384)

نشریه فقه و حقوق خانواده
پیاپی 37-38 (بهار و تابستان 1384)

  • 184 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/10/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • فهیمه ملک زاده صفحه 13
    امروزه یکی از مسائل مهم و مورد توجه جامعه بین المللی، مساله حفظ و رعایت حقوق زنان، مراعات تساوی حقوق زن و مرد و عدم تبعیض بر اساس جنسیت است. این احساس مخصوصا در بین بسیاری از زنان وجود دارد که در طول تاریخ به آنها ستم رفته و حقوق و شان انسانی آنها رعایت نشده است و حتی در دوران کنونی نیز به همه پیشرفت هایی که نصیب زنان شده، باز هم در بسیاری از موارد شان انسانی آنها رعایت نمی شود. معمول است که وقتی از حقوق زنان بحث می شود، راجع به شهادت دادن آنها نیز سخن به میان می آید...
    کلیدواژگان: زن، شهادت، دعاوی، حقوق، تکالیف، نصاب شهادت
  • لیلا اسدی صفحه 37
    جرایم علیه عدالت قضایی جرایمی هستند که به گونه ای مانع تحقق عدالت قضایی می شود. قانون جزای اردن، فصلی را به جرایم علیه عدالت قضایی اختصاص داده و در سه قسمت، جرایم مخل روند عدالت، جرایم مخل اجرای احکام قضایی و احقاق حق بدون توسل به مرجع قضایی را جمعا در 31 ماده، با 13 وصف مجرمانه مورد توجه قرار داده است. قانون مجازات اسلامی ایران به طور پراکنده موادی را به جرایم علیه عدالت قضایی اختصاص داده است که از آن جمله می توان به شهادت کذب (ماده 649) سوگند دروغ (ماده 650) و گزارش خلاف واقع (ماده 588) اشاره کرد...
    کلیدواژگان: جرم، عدالت قضایی، قانون جزا، اردن، ایران
  • فریبا حاجی علی صفحه 55
    از تعابیر فقهاء در بیان مفهوم اعلمیت دریافت می شود که اعلم، مجتهدی است دارای ویژگی هایی که او را در استنباط احکام از همگان توانمندتر می نماید. ویژگی هایی مثل آشنایی بیشتر با قواعد و مدارک احکام و شناخت بهتر نظایر و اشباه، خوش فهم تر بودن در شناخت روایات و تطبیق احکام بر مصادیق و موضوع شناسی احکام و هر آن چه که لازمه اظهار نظر دقیق تر درباره مسائل بوده و موجب قلت خطایی او در استنباط احکام شرعی می گردد و در این میان باید شیوه اجتهادی او منطبق بر روش های جدید استنباط حکم و مبتنی بر درک اوضاع زمان و مکان باشد...
    کلیدواژگان: اجتهاد، تقلید، اعلمیت، مرجعیت جمعی
  • نرگس ایزدی صفحه 90
    هیچ مساله خرد و کلانی نیست مگر اینکه قرآن کریم در خصوص آن حکمی بیان فرموده است؛ اما در این کتاب الهی علاوه بر نصوص و محکمات، ظواهر، مشابهات و مجملاتی نیز هست و بدین جهت است که اهل بیت علیهم السلام ترجمان وحی الهی اند. فقه جعفری، کوثر زلالی است که سرچشمه قواعد عدالت گستر اجتماعی است و همواره تضارب آرای اجتهادی فقها که مبتنی بر تفاوت مبانی استدلالی ایشان است، در تکوین و قوام اندیشه حقوقی مکتب جعفری نقشی ویژه داشته است...
    کلیدواژگان: معامله وکیل با خود، اصیل، نفوذ معامله، اتحاد موجب و قابل، تعدد اعتباری و متعاقدین
  • عزت سادات میرخانی صفحه 103
    بایستی اذعان نمود که در عرصه آسیب شناسی درون دینی، تفکیک موضوعات علوم مرتبط با اندیشه دینی و عدم برقراری ارتباط مناسب میان آنها، حتی جدا سازی استدلالات نقلی از عقلی و عقلانیت فرادینی از تعقل دینی، نگاه غیر سیستمی و متددار به گسترده قوانین شرعی توجه به راه حلهای فردی و غفلت از مصالح جمعی در ارائه راهکارهای فقهی، عدم گذار از فقه فردی به فقه سیاسی، اجتماعی، تصور انفکاک در روش های سیاسی و اجتماعی هر یک از ائمه و نادیده انگاری ارتباط نظام مند و ارگانیک بین آنها، عدم التفات به مباحث فلسفه فقه و غور در رئوس ثمانیه آن و... از جمله اموری است که امروزه نیازمند تامل و تجدید نظر عاجل و منفع سازی عالمانه دارد...
    کلیدواژگان: سنت نبوی، تفکر علوی، فقاهت جعفری، فقه حکومتی، اندیشه سیستمی، اجتهاد پویا، اصول و قواعد کارا
  • فریبا افضلی قادی صفحه 128
    تنجیز در برابر تعلیق قرار دارد و یکی از شرایط صحت عقد محسوب می شود و منظور از آن این است که آنچه در عقد انشاء شده به قیدی معلق نباشد. عده کثیری از فقها قائل به بطلان عقد معلق می باشند و عده ای نیز این شرط را صحیح نمی دانند. قانون مدنی نیز در بیان وضعیت آن بیان صریحی ندارد و فقط در پاره ای موارد عقد ضمان، نکاح و طلاق را به صورت معلق باطل معرفی کرده و نسبت به بقیه عقود نظری نداده است. قاتلان به بطلان عقد معلق برای مبطل بودن تعلیق به چندن دلیل استناد می کنند...
    کلیدواژگان: عقد، شرط، تنجیز، تعلیق، انشاء، منشاء
  • چکیده مقالات به عربی
    عبدالامیر سلیمانی صفحه 166
  • چکیده مقالات به انگلیسی
    سمیه عبداللهیان، نرگس صادقی لر، فریبا یاوری، فاطمه دهدشت، قدرت الله مهتدی صفحه 7
|
  • Leila Asadi Page 37
    Defining the meaning and cause of the application of a judicial divorce, i.e. divorce decreed by the judge, is important in respect to the following items: 1_ The necessity to put the issuance of a decision about a judicial divorce in the form of a court decree. 2_ When the spouse is avoiding fulfilling the court decree on a judicial divorce for a period specified in the law defining the period of the validity of non-compatibility certificates, ratified in 1376. 3_ When the paragraphs a and b, relating to the way of fulfilling the court decree, of the law defining the period of the validity of certificates, issued on the spouses’ impossibility to live in concord, are not taken into consideration.The writer believes that the judicial divorce is a divorce that the judge puts into effect on the authority of the man who is unwilling or unable to fulfill his duties incurred through marriage. Both divorces by the man’s request and those on mutual agreement belong to the framework where certificates stating the lack of any chance of a continued marital life are required. The court interfering in divorces of these kinds is only on the purpose to rectify between the spouses. It is also possible to delay the issuance of divorce by way of judicial procedures. Therefore, they are not considered as judicial divorces, or divorces decreed by the judge.Similarly, a divorce applied by the woman on the power of attorney from the man as a proviso, is not a judicial divorce either on the basis that the role of the judge is only limited to the fulfillment of the conditions and rights given to the woman by way of the power of attorney, notwithstanding that the court’s interference has to be, by its nature, in the form of a court decree.In contrast, in the divorces taken up in articles 1029, 1129 and 1130 of the Iranian civil law, the court obligates the man to a divorce. In case he then opposes, the court carries out the divorce, i.e. the man’s right to divorce given to the woman by way of the power of attorney from him. Such a divorce exemplifies a divorce on the judge’s order.